► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

  • متوسط

    رای: 0 0.0%
  • کم

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    1
  • نظرسنجی بسته .

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] کشف انفجار امواج رادیویی کیهانی از فاصله 11 میلیارد سال نوری دورتر از ما
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041609432
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱



اخترشناسان موفق به کشف انفجار امواج رادیویی کیهانی از فاصله 11 میلیارد سال نوری دورتر از ما شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سال 2007 میلادی سیگنال مشابهی از انفجار امواج رادیویی توسط محققان شناسایی شد، اما بدلیل طول کوتاه این انفجار که کمتر از یک پلک بر هم زدن بود، تردیدهایی در خصوص روی دادن این انفجار مطرح شد.

در این حال، تلسکوپ رادیویی 64 متری Parkes در استرالیا موفق به ضبط چهار انفجار پر انرژی امواج رادیویی از فاصله بسیار دور شد.

«دان تورنتون» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه منچستر تأکید می کند: موفق به کشف حجم عظیمی از جرم یا انرژی ناشی از انفجار امواج رادیویی شده ایم؛ این انفجارها تنها چند میلی ثانیه بطول انجامیده و محل وقوع آنها در فاصله 11 میلیارد سال نوری دورتر بوده‌اند.

پروفسور «میتو بایلیز» از محققان دانشگاه تکنولوژی سوئین برن در ملبورن استرالیا دیدگاه متفاوتی در این خصوص دارد؛ وی معتقد است که منبع این انفجارهای عظیم احتمالا از ستاره های نوترونی مغناطیسی موسوم به magnetars نشأت می گیرد.

مگنتارزها می توانند در یک میلی ثانیه، انرژی بیشتر از انرژی 300 هزار ساله خورشید در فضا رها کنند.

کشف این سیگنال های رادیویی یک دستاورد مهم محسوب می شود که دید جدیدی در خصوص جرم و نحوه تکامل کائنات در اختیار دانشمندان قرار می دهد؛ همچنین نتایج این مطالعه روشی نوین برای بررسی خواص فضا بین زمین، جایی که این انفجارها روی می دهند، ایجاد می‌کند.

تیم تحقیقاتی این پروژه شامل محققان دانشگاه منچستر، موسسه نجوم رادیویی ماکس پلانک، چندین موسسه تحقیقاتی در استرالیا، آمریکا و ایتالیا بوده و نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.


انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] پیاده‌روی فضایی نخستین فضانورد ایتالیا
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92041912116
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷



نخستین فضانورد ایتالیا به همراه فضانورد ناسا پیاده روی فضایی شش ساعته‌ای را به منظور آماده‌سازی مراحل نصب ماژول جدید روسیه انجام دادند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «کریس کسیدی» مهندس پرواز ناسا به همراه «لوکا پارمیتانو» از آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ و نخستین فضانورد ایتالیا، روز سه شنبه نهم جولای (18 تیر) برای تعمیر برخی از سیستم های ایستگاه و انجام مراحل مقدماتی اتصال ماژول آزمایشگاهی چند منظوره روسیه از ایستگاه فضایی خارج شدند.

ماژول آزمایشگاهی چند منظوره روسیه Nauka نام دارد که سال 2014 میلادی به ایستگاه فضایی منتقل خواهد شد و بعنوان آزمایشگاه تحقیقاتی و محل جدید الحاق کپسول های فضایی (به جای محل اتصال پیرس) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

«کسیدی» تاکنون پنج پیاده روی فضایی به مدت 29 ساعت و 42 دقیقه انجام داده است و «پارمیتانو» که نخستین فضانورد ایتالیا محسوب می شود، اولین پیاده روی فضایی خود را تجربه کرد.

«پارمیتانو» خلبان 36 ساله نیروی هوایی ایتالیا سال 2009 میلادی در فهرست فضانوردان اعزامی به ایستگاه فضایی آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ قرار گرفت؛ وی در قالب قرارداد همکاری مشترک ناسا و آژانس فضایی ایتالیا (ASI)‌ برای یک سفر شش ماهه راهی ISS‌ شد.

این دو فضانورد در تاریخ 16 جولای (25 تیر) دور دیگری از پیاده روی فضایی را برای آمده سازی نصب ماژول روسیه انجام خواهند داد.


انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] کشف شش ستاره شبه خورشید با دیسک‌های غبار عجیب
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041911606
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۴



یک تیم بین‌المللی از دانشمندان موفق به شناسایی شش ستاره مشابه خورشید با کمربندهای غبار خارق‌العاده شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این دیسک‌های غبار کشف شده نه تنها بزرگتر از کمربند کپلر بلکه بسیار سرد هستند.

با دمای تقریبا 250- درجه سانتیگراد این دیسک‌ها احتمالا سردترین نمونه‌های شناخته‌شده تاکنون هستند.

در مقام مقایسه، کمربند کپلر حدود 70 درجه سانتیگراد گرمتر بوده و برخی از دیسکهای غبار از دمای اتاق برخوردارند.

این شش دیسک غبار به دلایل دیگر نیز اسرارآمیز هستند. آنها فاقد مشخصه گرد و غبار هستند که همیشه در زمان برخورد سنگها منتشر می‌شود.

به گفته دانشمندان، ذرات کوچکتر غبار بسیار گرمتر از دمای این دیسک ها هستند. بر این اساس، دیسک های سرد فقط از سنگهای تقریبا نه چندان بزرگ ساخته شده‌اند.

محاسبات دانشمندان نشان داده که شعاع ذرات بین چند میلیمتر و حداکثر چندین کیلومتر است.

این محققان با استفاده از رصدخانه فضایی هرشل که بزرگترین تلسکوپ ارسال شده به فضا بوده، توانسته‌اند این دیسک های غبار غیرعادی را کشف کنند.

رصد دیسک های غبار سرد به رغم اثربخشی عظیم آن، حتی برای هرشل نیز کار بزرگی بوده است؛ از این رو دانشمندان از قابلیت درک این امکان که شاید این دیسک های غبار فرضی کهکشان های زمینه‌یی باشند که از سر اتفاق در پشت ستاره مرکزی قرار گرفته‌اند، برخوردار نیستند.

محققان بر این باورند که می‌توانند یقین نهایی در مورد یافته‌های خود را با کمک داده‌های ابزارهای بیشتر مانند تلسکوپ رادیویی آلما در شیلی به دست بیاورند.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] حل اسرار ماده و ضدماده با کمک جرقه‌های خورشیدی
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041911621
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲



محققان موسسه فناوری نیوجرسی در پژوهش جدید خود توانسته‌اند با استفاده از داده‌های ریزموج و میدان مغناطیسی، ضدماده را در جرقه‌ای خورشیدی شناسایی کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این پژوهش با جمع‌آوری داده‌ها در یک مقیاس بسیار بزرگ با استفاده از خورشید به عنوان آزمایشگاه می‌تواند تقارن محکم اسرارآمیز میان ماده و ضدماده را روشنتر کند.

درحالیکه می‌توان ضدماده را با تجربیات پرهزینه و پیچیده شتاب‌دهنده ذرات ساخته و شناسایی کرد، مطالعه این ذرات با روشهای دیگر بسیار مشکل است.

این در حالیست که محققان موسسه فناوری نیوجرسی توانسته‌اند اولین شناسایی از راه دور پوزیترونهای تولید شده در تعاملات اتمی یونهای تسریع شده در جرقه‌های خورشیدی را با بررسی داده‌های موجود ریزموج و میدان مغناطیسی انجام دهند.

تولید چنین ذراتی در جرقه‌های خورشیدی تعجب‌آور نبوده اما این اولین بار است که تاثیرات آنی آنها شناسایی شده است.

نتایج این پژوهش می‌تواند از کاربردهای زیادی برای دستیابی به دانش ارزشمند از طریق شناسایی از راه دور ضدذرات نسبی در خورشید و شاید سایر اجسام فیزیک نجومی توسط رصدهای تلسکوپهای رادیویی برخوردار باشد.

قابلیت شناسایی این ضد ذرات در یک منبع فیزیک نجومی نویددهنده ارتقای درک انسان از ساختار پایه ماده و فرآیندهای پرانرژی مانند جرقه‌های خورشیدی بوده که معمولا از تاثیر همه‌جانبه و مخرب زمینی برخوردارند اما همچنین یک آزمایشگاه طبیعی برای مورد خطاب قرار دادن بنیادی‌ترین اسرار جهان را ارائه می‌کنند.

این پژوهش در چهل و چهارمین نشست بخش فیزیک خورشیدی انجمن نجوم آمریکا در مونتانا ارائه خواهد شد.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] مریخ‌نورد جدید ناسا راهی فضا می‌شود
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92042213085
شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۴



مریخ نورد جدید ناسا با هدف یافتن حیات میکروبی و جمع‌آوری نمونه برای بازگرداندن به زمین، سال 2020 میلادی راهی سیاره سرخ خواهد شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناسا تنها آژانس فضایی جهان محسوب می شود که موفق به فرود موفقیت آمیز چند مریخ نورد و انجام آزمایشات بر سطح سیاره سرخ شده است، اما قصد ندارد که تا 7 سال آینده مریخ نورد جدیدی را راهی این سیاره کند.

مریخ نورد کنجکاوی که با بودجه 2.5 میلیارد دلاری طراحی و ساخته شد، آگوست سال 2012 میلادی (مرداد 91) در این سیاره فرود آمد و تحقیقات اکتشافی خود را آغاز کرد.

طرحی که آژانس فضایی آمریکا برای مریخ نورد 2020 در نظر گرفته است، بر پایه مریخ نورد کنجکاوی بوده و بودجه در نظر گرفته شده برای این پروژه تنها 1.5 میلیارد دلار اعلام شده است و این مأموریت به نوعی ادامه مأموریت مریخ نورد کنجکاوی محسوب می شود.

مریخ نورد جدید، رویکرد مستقیمی برای بررسی حیات احتمالی خارج از زمین در پیش گرفته و وجود حیات میکروبی در تاریخچه باستانی این سیاره را مورد بررسی قرار می دهد.

این مریخ نورد از قابلیت جمع آوری و ذخیره سازی 31 لوله حاوی نمونه خاک و سنگ مریخ برای بازگرداندن به زمین برخوردار است.

آکادمی ملی علوم آمریکا سال گذشته طرح بازگرداندن نمونه از مریخ را در صدر فهرست اولویت های تحقیقات سیاره ای یک دهه آینده قرار داد، با این حال هنوز فناوری ویژه ای با این قابلیت توسعه نیافته است.

«جان موستارد» از زمین شناسان دانشگاه براون تأکید می کند: نشانه های روشنی از فراوانی حیات در سیاره مریخ در دست نداریم تا بتوانیم تحقیقات خود را بر آن متمرکز کنیم؛ جستجو برای ارگانیسم های ساده یا حتی پیچیده که قادر به تحمل محیط خشن و سمی این سیاره باشند، به سرمایه گذاری فراوانی برای توسعه فناوری های جدید نیاز دارد.

«موستارد» خاطر نشان می کند: اگر نمونه استخوان دایناسوری در مریخ کشف کردیم، نیازی به بازگرداندن آن به زمین وجود ندارد و می توانیم با همین امکانات موجود آن را بررسی کنیم! معتقدیم که حیات احتمالی در مریخ چیزی در حد حیات میکروبی خواهد بود.

مریخ نورد جدید علاوه بر جستجوی حیات، می تواند با انجام آزمایشات پیشرفته مسیر را برای سفر سرنشین دار انسان هموار کند.


انتهای پیام


طرح اولیه ای از مریخ نورد جدید ناسا


کد خبرنگار: 71452
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] ثبت نخستین تصویر از دنباله خورشیدی
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042213512
شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳



ستاره‌شناسان ناسا توانسته‌اند برای اولین بار دنباله منظومه شمسی موسوم به دنباله خورشیدی را به تصویر بکشند و نشان دهند که از شکلی شبیه یک شبدر چهاربرگ برخوردار است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کشف با استفاده از کاوشگر مرز میان‌ستاره‌یی ناسا به دست آمده که یک فضاپیما به اندازه میز قهوه‌خوری است که لبه منظومه شمسی را بررسی می‌کند.

این دنباله در پشت هلیوسفر گلوله مانند یا همان حباب اطراف منظومه شمسی که توسط باد خورشیدی و میدان مغناطیسی خورشیدی ساخته شده، کشیده شده است.

به گفته دانشمندان ناسا، این دنباله از ساختار بزرگتر با پیکربندی بسیار جالب‌تر از آنچه تاکنون پیش‌بینی می‌شد، برخوردار است.

این دنباله شبیه دنباله‌دار، توسط باد ذرات خورشیدی که از سوی خورشید می‌وزند، متورم شده و شکل چهار برگ آن در نتیجه وزش شدید باد خورشیدی در نزدیکی قطبهای ستاره و بادهای کندتر در نزدیکی خط استوای آن ایجاد شده است.

این یافته‌ها بر اساس سه سال اول سنجش‌های کاوشگر مرز میان‌ستاره‌یی از اتم های خنثی پرانرژی به دست آمده‌اند.

در ناحیه مرزی میان‌ستاره‌یی، ذرات باردار از خورشید به سوی ماورای سیارات و فضای پر از گاز و غبار بین ستارگان جریان می‌یابند. برخورد بین این ذرات و مواد میان‌ستاره‌یی باعث ایجاد ذرات پر سرعت بدون بار موسوم به اتم های خنثی پر انرژی می‌شود. برخی از این ذرات به سمت خورشید و برخی مخالف آن با سرعت حرکت می‌کنند که کاوشگر مرز میان‌ستاره‌یی آنها را از جایگاه خود در فاصله 322 هزار کیلومتری زمین شناسایی کرده است.

با وجود این داده‌ها، دانشمندان اذعان کرده‌اند که هنوز نتوانسته‌اند دنباله خورشیدی را به خوبی اندازه‌گیری کنند. به تصور آنها این دنباله احتمالا در فاصله حدود هزار برابر فاصله بین زمین و خورشید از منظومه شمسی متصاعد می‌شود.

دانشمندان همچنین دریافتند که برجستگی‌های شبدر شکل این دنباله به خوبی با منظومه شمسی مطابقت ندارد. شکل نسبتا چرخشی آن نشان می‌دهد که ذرات درون دنباله توسط میدانهای مغناطیسی کهکشان محلی کشیده می‌شوند.

دانشمندان امیدوارند مشاهدات بیشتر توسط این کاوشگر بتواند تغییرات شکل دنباله را در طول دوره 11 ساله خورشید که امسال به اوج خود خواهد رسید، پیگیری کند.

فضاپیمای 169 میلیون دلاری کاوشگر مرز میان‌ستاره‌یی که در سال 2008 به فضا پرتاب شده برای ماموریت اولیه دو ساله برنامه ریزی شده بود اما از آن زمان تمدید شده است. این کاوشگر در اوایل ماموریت خود اتم های خنثی پرانرژی را در اطراف خورشید شناسایی کرد که از الگوی غیرمنتظره‌ای برخوردار بودند. آنها به میزان قابل توجهی در یک نوار مرموز در لبه منظومه شمسی تقویت شده بودند که اکنون به تصور دانشمندان، بازتابی از باد خورشیدی است که توسط میدان مغناطیسی بسیار بزرگ به سوی خورشید پرتاب می‌شوند.

از دیگر اکتشافات این فضاپیما باید به اولین تصویر از برخورد باد خورشیدی با مغناطوسفر زمین در سال 2010 و شناسایی ماده در خارج از منظومه شمسی برای اولین بار در سال گذشته اشاره کرد که شامل ذرات بیگانه هیدروژن، اکسیژن و نئون در باد میان‌ستاره‌یی بود.

این یافته‌های جدید در مجله Astrophysical منتشر شده است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] تولد بزرگ‌ترین ستاره راه شیری
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042213338
شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱



دانشمندان بی‌سابقه‌ترین جزئیات از تولد بزرگ‌ترین ستاره راه شیری در درون یک ابر تیره‌ واقع در فاصله 10 هزار سال نوری از زمین را مشاهده‌ کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیم علمی حاضر در این مطالعه از تلسکوپ آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما(ALMA) در شیلی که قدرتمندترین تلسکوپ رادیویی جهان است، بهره بردند.

آن‌ها از این تلسکوپ برای مشاهده یک رحم ستاره‌ای استفاده کردند که 500 برابر خورشید جرم دارد و چندین برابر روشن‌تر از آن بوده و بزرگ‌ترین رحم‌ستاره‌ای در کهکشان راه شیری است.

این مشاهدات نشان می‌دهد که چگونه ماده همگام با تعدادی از رشته‌ها یا تارهای غلیظ، توسط کشش گرانشی ستاره در حال شکل‌گیری، به درون مرکز ابر گازی عظیم جذب می‌شود.

این بزرگ‌ترین پرتوستاره‌ای است که تاکنون در کهکشان راه شیری مشاهده شده است.

انتظار می‌رود ابر موصوف، دست کم یک ستاره (یا ستارگانی) را شکل دهد که 100 برابر خورشید جرم دارد و بیش از یک میلیون برابر شفاف‌تر از آن است.

از هر 10 هزار ستاره کهکشان راه شیری، فقط یک ستاره به چنین جرمی می‌رسد.

نظریه‌های فراوانی در خصوص چگونگی شکل‌گیری ستاره‌های عظیم وجود دارند اما تیم علمی حاضر در این پروژه بر این باور است که هسته ابر کلی به سمت درون شروع به فرویختن می‌کند و ماده به سوی مرکز افشانه می‌شود تا یک یا تعداد بیشتری ستاره عظیم را شکل دهد.

به گفته پروفسور گی فولر از دانشگاه منچستر و محقق حاضر در این مطالعه، این ستارگان نه تنها کمیاب هستند بلکه تولد آن‌ها بی‌نهایت سریع است و بنابراین دوران طفولیت آنها کوتاه است؛ در نتیجه، یافتن چنین شیء عظیمی در بدو تکامل در کهکشان راه شیری دستاورد قابل‌توجهی در نوع خود به شمار می‌آید.

این مشاهدات به طور دقیق جزئیات ریز شبکه رشته‌ای ابر و گاز را نشان می‌دهد که به درون ناحیه فشرده ابر جاری می‌شود و به شدت از نظریه نابودی جهان برای تشکیل ستارگان عظیم پشتیبانی می‌کند.

جزئیات این کشف علمی در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر می‌شود.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] شهاب‌سنگ حادثه‌ساز روسیه زیر میکروسکوپ دانشمندان+ تصویر
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042414593
دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶



دانشمندان دانشگاه فدرال اورال اخیرا تصاویر میکروسکوپی از قطعات شهاب‌سنگی که در ماه فوریه با یکی از شهرهای روسیه برخورد کرده بود را منتشر کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این محققان توانسته‌اند برخی از چندین نمونه شهاب‌سنگ را به محض شناسایی بررسی کنند.

اما شیوه مورد استفاده آنها این امکان را برایشان فراهم کرده تا ترکیبات شیمیایی سنگ را در زمان تصویربرداری از قطعات در سطح میکروسکوپی ارزیابی کنند.

این امر به ارائه اطلاعات بیشتر در مورد شکل‌گیری و سفر سنگهای فضایی خواهد پرداخت.

این قطعات تنها بخش کوچکی از بقایای شهاب‌سنگ 17 متری است که سال گذشته در جو بالای شهر چلیابینسک روسیه با درخشش بسیار زیادی منفجر شد.

محققان در آن زمان، ترکیب شیمی کلی آن را شبیه کندریت خواندند. به گفته آنها این قطعات شامل مواد معدنی اولیوین، پیروکسین، ترویلیت و کاماسیت است.

این دانشمندان برای کسب اطلاعات بیشتر از یک میکروسکوپ اسکن الکترونی برای شلیک پرتوی از الکترونهای متمرکز بر بخش کوچکی از نمونه‌ها استفاده کرده و سپس به بررسی چگونگی منحرف شدن الکترونها و ساخت تصویر دقیق از برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های آن در مقیاس نانومتری پرداختند.

اما این فرآیند باعث انتشار میزان کمی از تابش پرتو ایکس می‌شود که انرژی آن با یکی از عناصر شیمیایی موجود در کانون پرتو الکترونی متناظر است.

در این جا بود که از یک آشکارساز رانش سیلیکونی برای جمع‌آوری این پرتوهای ایکس و تعیین انرژی آنها استفاده شد. نتیجه آن مجموعه‌ای از نقشه‌های پرتو ایکس بوده که وجود و مقدار عناصر مختلف را در نمونه‌ها نشان می‌دهند.

از این جزئیات می‌توان برای برای بررسی ترکیب شیمی اصلی شهاب‌سنگ، چگونگی شکل‌گیری آن، دمایی که در آن شکل گرفته، تاریخچه پس از آن و اتفاقاتی که در زمان برخورد آن با زمین رخ داده استفاده کرد.

انتهای پیام


نقشه پرتو ایکس از توزیع دقیق عناصر شیمیایی در شهاب‌سنگ روسیه
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] آمریکا به دنبال احداث پارک ملی در ماه!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042414677
دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵



لایحه‌ تأسیس پارک ملی در محل‌ فرود آپولو بر روی ماه، تسلیم کنگره امریکا شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این لایحه که «میراث فرود آپولو بر روی ماه» نام گرفته، هشتم جولای توسط دونا ادوارد و ادی برنایس جانسون از اعضای جمهوری‌خواه تسلیم گنگره شد.

لایحه مزبور به «کمیته علم، فضا و فناوری» و همچنین کمیته مسؤول منابع طبیعی مجلس ارجاع داده شد.

ارائه‌کنندگان لایحه با تکیه بر این عقیده که برنامه آپولو در ماه یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ امریکا به شمار می‌رود،اعلام کرده‌اند که چون شرکت‌های تجاری و ملل خارجی به توانایی فرود بر روی ماه دست یافته‌اند، اکنون حفاظت از محل‌های فرود آپولو بر روی این قمر ضروری به نظر می‌رسد.

آنها همچنین تاکید دارند که ایجاد چنین پارکی در ماه،‌محافظت از مکان‌های فرود آپولو را بسط داده و شناخت و درک عمومی بیشتری را برای این دستاورد منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد.

در این لایحه، "مکان‌های فرود آپولو بر روی ماه" به تمامی نواحی اشاره دارد که فضانوردان و ابزار مرتبط با برنامه آپولو بین سال‌های 1969 و 1972 با سطح ماه تماس داشته‌اند.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] کاوشگرهای بیگانه نیازمند تنها 10 درصد سرعت نور برای گشت‌وگذار در کهکشان راه شیری
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92042515349
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹



محققان انگلیسی در شبیه‌سازی رایانه‌ای جدید نشان داده‌اند که کاوشگرهای بیگانه تنها به 10 درصد سرعت نور برای گشت و گذار در کهکشان راه شیری نیاز دارند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وویجر 1 که 36 سال قبل به فضا پرتاب شد، بعنوان دورترین فضاپیمای بین ستاره ای در حال حاضر در فاصله کمتر از یک روز نوری با زمین قرار دارد.

دو فضاپیمای وویجر 1 و 2 برای گذر از منظومه شمسی از میدان گرانشی سیارات عظیم خارجی استفاده می‌کنند.

اما شبیه‌سازی رایانه‌ای جدید پیش‌بینی می‌کند که کاوشگرهای بیگانه کل مسافت کهکشان راه شیری را تنها در کسری از عمر زمین و با استفاده از 10 درصد سرعت نور طی می‌کنند.

محققان دانشگاه ادینبورگ با کمک این شبیه‌سازی رایانه‌ای سه سناریو برای رفتار کاوشگرهای بیگانه مطرح کرده‌اند؛ در نظریه اول کاوشگرها از قدرت استاندارد برای پرواز استفاده می‌کنند، در نظریه دوم از فناوری‌های گرانشی اطراف ستاره‌ها استفاده می‌شود و نظریه سوم شامل استفاده از قدرت تک تک ستارگان برای دستیابی به حداکثر قدرت است.

این شبیه‌سازی همچنین مدعی است که منظومه شمسی احتمالا پیش از قدم گذاشتن انسان بر روی زمین دست‌کم یک بار توسط بیگانگان بازدید شده است.


انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] تغییر طول روز زمین هر شش سال یک بار
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042515312
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲



تحقیقات صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد، جهش تناوبی ایجاد شده در هسته زمین هر 5.9 سال باعث تغییر طول روز می‌شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان دانشگاه لیورپول تغییرات و نوسانات طول روز را در طول یک دوره یک تا 10 ساله بین سال‌های 1962 و 2012 میلادی مورد بررسی قرار دادند.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که تغییرات طول روز در این دوره‌ها ناشی از فرایندهای هسته زمین است.

زمین در طول روز، یک بار بدور خود می‌چرخد، اما طول روز متغیر است و نتیجه کاهش سرعت چرخش زمین بدور خود باعث افزایش طول روز شده است؛ در این شرایط یک سال در 300 میلیون سال قبل 450 روز بطول می‌انجامید و یک روز تنها 21 ساعت بود.

چرخش زمین بدور محورش متأثر از عوامل مختلفی است؛ بطور مثال نیروی باد در مقابل رشته کوه‌ها باعث تغییر میلی‌ثانیه‌ای طول روز در یک بازه یک ساله می‌شود.

پروفسور «ریچارد هولمه» از محققان علوم محیطی دانشگاه لیورپول تأکید می کند: بررسی تغییرات و نوسانات در یک بازه یک تا ده ساله نشان می دهد، نوسان و جهش اپیزودیک طول روز همزمان با تغییرات ناگهانی میدان مغناطیسی در هسته زمین روی می‌دهد.

این یافته جدید، درک محققان از پویایی کوتاه مدت هسته مایع زمین را تغییر داده و نشان می‌دهد، گوشته موجود بر روی هسته خارجی زمین یک رسانای ضعیف الکتریسیته بوده و بینش جدیدی از شیمی و کانی شناسی اعماق زمین ارائه می کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature‌ منتشر شده است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] کشف قمر جدید سیاره نپتون
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042515610
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹



اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی «هابل» موفق به کشف قمر جدیدی در اطراف سیاره نپتون شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «مارک شاولتر» از محققان موسسه SETI در کالیفرنیا در تاریخ اول جولای (10 تیر) در هنگام بررسی کمان کم نور یا بخشی از حلقه های اطراف نپتون موفق به شناسایی این قمر جدید شد.

این اخترشناس حرکت یک نقطه سفید در بیش از 150 عکس آرشیوی تهیه شده توسط تلسکوپ فضایی هابل طی سال های 2004 تا 2009 میلادی را رهگیری و قمر S/2004N1 را شناسایی کرد که کوچکترین قمر شناخته شده در سیستم نپتون محسوب می شود.

«شاولتر» تأکید می کند: قمرها و حلقه ها با سرعت در مدار اطراف نپتون در حال چرخش هستند و همانطور که یک عکاس ورزشی حرکات دونده ای را در حین مسابقه تعقیب می کند، باید مسیر حرکات اجرام مختلف در اطراف سیستم نپتون را به دقت بررسی کرد.

این قمر کوچک و کم نور حدود 100 میلیون برابر کم نورتر از کم نورترین ستاره ای است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و حتی فضاپیمای «وویجر 2» ناسا که سیستم قمرهای این سیاره و حلقه های ان را در سال 1989 میلادی بررسی کرده بود، موفق به شناسایی این قمر کوچک نشده بود.

قمر S/2004N1 بین مدار قمرهای لاریسا و پروتئوس واقع شده و گردش کامل آن به دور نپتون 23 ساعت به طول می انجامد.

با کشف این قمر جدید، تعداد اجرام در مدار سیاره نپتون به 14 عدد افزایش یافت.

انتهای پیام
 

esbe

عضو جدید
گاهشمار سفر خطرناک دنباله دار ISON

گاهشمار سفر خطرناک دنباله دار ISON


[SUB]عکس از مرکز پرواز فضایی ناسا گودارد STEREO [/SUB]

پیش بینی ساعت به ساعت موقعیت دنباله دار ISON از طریق ابزار های مختلف یکی از رصدخانه های فضایی ناسا بین ساعات 1 صبح 26 نوامبر سال 2013، تا 7 بعد از ظهر 29 نوامبر 2013 انجام شد.زمینه آبی رنگ قسمت خارجی coronagraph و زمینه سبز رنگ بخش داخلیcoronagraph را نشان میدهد.​
[SUB] [/SUB]​
سفرستاره دنباله دار را از طریق سیستم های خورشیدی مخاطره آمیز و خشونت آمیز است.جهشی بزرگ از جانب خورشید می تواند موجب متلاشی شدن آنها شود. قبل از رسیدن آن به مریخ - حدود 230 مایل دورتر از خورشید - تابش نور خورشید تمام آب موجود بر روی آنرا تبخیر میکند که اولین قدم به سوی درهم شکستن اجزای آن است و اگر آن هم موجب از بین رفتن آن نشود به علت نزدیکی سطح پروازیش با خورشید از شدت فشار و تابش شدید نابود خواهد شد.



دوستان عزیز به علت نبود وقت نمیتونم بیشتر ازاین ترجمه کنم..از شما عذر خواهی میکنم

برای مشاهده متن کامل خبر به صورت زبان اصلی

منبع اصلی:http://www.nasa.gov

http://www.noandishaan.blogfa.com
 

محمدکریمی

عضو جدید
جالبه اما توضیحات واقعا گیج کننده بود...شاید برای منی که از نجوم چیزی نمودونم اینطور بود...مرسی
 
  • Like
واکنش ها: esbe

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
قسم میخورم یه کلمش رو هم نخوندم:D
 
  • Like
واکنش ها: esbe

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] نیمه کاره ماندن پیاده‌روی فضایی به خاطر نشت آب به کلاه فضانوردی!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92042616178
چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹



«لوکا پارمیتانو» فضانورد ایتالیایی بدلیل نشت آب در داخل کلاه فضانوردی خود مجبور به نیمه کاره گذاشتن برنامه پیاده روی فضایی و بازگشت بداخل ایستگاه فضایی شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «کریس کسیدی» فضانورد ناسا به همراه «لوکا پارمیتانو» از آژانس فضایی اروپا (ESA) روز سه شنبه 16 جولای (25 تیر) دومین مرحله پیاده روی فضایی را آغاز کردند.

اما حدود یک ساعت پس از شروع پیاده روی، «پارمیتانو» از شناور شدن آب در داخل کلاه فضانوردی اش خبر داد.

نشت مقدار کم آب در داخل کلاه مشکل حاد و اضطراری محسوب نمی شد، اما تیم کنترل مأموریت ناسا دستور پایان زودهنگام پیاده روی فضایی و بازگشت بداخل ایستگاه را صادر کردند.

«دیوید کورت» مدیر پرواز ناسا دستور لغو پیاده روی و بازگشت فوری بداخل ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ را صادر کرد؛ فرآیند پاکسازی پیش از ورود به ایستگاه توسط «کسیدی» انجام شد و حدود نیم لیتر آب از داخل کلاه فضانوردی کیهان نورد ایتالیایی خارج شد.

این پیاده روی فضایی دومین مرحله از مأموریت آماده سازی اتصال ماژول آزمایشگاه چند منظوره روسیه محسوب می‌شد که قرار است تا اواخر سال جاری میلادی به ISS‌ متصل شود.
 

اخبار

ربات
در این سیاره آبی رنگ باران شیشه می‌بارد!

در این سیاره آبی رنگ باران شیشه می‌بارد!

اخترشناسان آمریکایی و اروپایی موفق شدند تا با استفاده با اطلاعات تلسکوپ فضایی هابل، برای نخستین بار رنگ حقیقی یک سیاره فراخورشیدی را تعیین کنند، سیاره‌ای به رنگ آبی.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
آشنایی با ماه

آشنایی با ماه

ماه تنها قمر طبیعی زمین و پنجمین قمر بزرگ در سامانه خورشیدی است،‌ این کره درخشان بزرگترین قمر طبیعی نسبت به ابعاد یک سیاره در سامانه خورشیدی به شمار می‌رود.

بيشتر...
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
PongSats ماهواره در توپ پینگ پونگ برای بردن پروژه دانش آموزان به فضا

PongSats ماهواره در توپ پینگ پونگ برای بردن پروژه دانش آموزان به فضا














 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] ماه، امشب به «قلب کژدم» می‌زند!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042816884
جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹



شامگاه جمعه 28 تیر ماه، دو جرم کهکشانی ماه و قلب‌العقرب با هم مقارنه خواهند داشت.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، شامگاه جمعه 28 تیر ماه ساعاتی بعد از غروب خورشید، قمر زیبای زمین(ماه) مهمان ستاره قلب العقرب ( دل کَژدم) خواهد بود.

در این مقارنه جدایی زاویه‌یی ماه و ستاره قلب العقرب 52/6 درجه خواهد بود.

ماه با قدر 12/69- در صورت فلکی حوا و قلب العقرب با قدر 1/03 در صورت فلکی عقرب می درخشند.

ماه و قلب العقرب به ترتیب با ارتفاع 32 و 27 درجه در افق جنوب آسمان قرار دارند.

دیدن این ستاره همدم که احتمالاً چشمه امواج رادیویی ضعیفی هم است، به دلیل درخشندگی بسیار زیاد قلب‌العقرب بسیار مشکل است.

جالب است بدانید این ستاره در سال 1819 زمانیکه ماه از جلوی ستاره قلب‌العقرب می گذشت و نور آن پوشیده شده بود، کشف شد.

علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند این منظره زیبا را در ساعت 22 مشاهده کنند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] قله خورشیدی 2013 ضعیف‌ترین قله طی 100 سال بوده است
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042816900
جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷



دانشمندان بر این باورند که بیشینه خورشیدی سال 2013، ضعیف‌ترین بیشینه طی 100 سال اخیر بوده و بیشینه بعدی حتی ممکن است آرام‌تر باشد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با این که خورشید هم‌اکنون در قله چرخه 11 ساله‌اش قرار دارد، این ستاره در مجموع نسبتا آرام بوده است.

طی یک بیشینه خورشیدی، تعداد لکه‌های خورشیدی افزایش می‌یابد و تصور می‌شود این مناطق موقتا تاریک بر روی سطح خورشید در نتیجه فعال و انفعالات بین پلاسمای خورشید و میان مغناطیسی‌اش به وجود می‌آیند.

لکه‌های خوشیدی منبع جرقه‌های خورشیدی و انفجارهایی هستند که می‌توانند ذرات باردار را به سمت زمین گسیل دارند.

این امر ممکن است به ماهواره‌ها آسیب برساند و موجب تولید شفق‌های خیره‌کننده بر فراز زمین شود.

هر 11 سال یک بار، خورشید از خلال چرخه‌ای عبور می‌کند که توسط تعداد رو به افزایش یا در حال کاهش لکه‌های خورشیدی تعریف می‌شود.

«چرخه خورشیدی 24» از سال 2011 فعال بوده و انتظار می‌رود قله آن در سال 2013 باشد، اما تعداد لکه‌های خورشیدی مشاهده‌ شده در سال جاری در مقایسه با بیشینه‌های چندین چرخه گذشته، کمتر بوده است.

گیولیانا دو توما، دانشمند رصدخانه High Altitude در کلورادو، معتقد است لکه‌های خوشیدی که در طول یک بیشینه آرام ظاهر می‌شوند، دارای همان شفافیت لکه‌های خورشیدی در طول یک قله آشفته هستند.

بیشینه آرام به دانشمندان امکان آزمودن دانش‌ خود را در خصوص چگونگی عملکرد خورشید و دقیق‌کردن پیش‌بینی‌هایشان از شدت چرخه‌های خورشیدی آینده می‌دهد.

جریان‌های نصف‌النهاری یا شمال-جنوب، عناصر مغناطیسی را از لکه‌های خورشیدی به قطب‌های خورشیدی حمل می‌کنند و میدان‌های مغناطیسی قطبی تشکیل می‌دهند تا این که سرانجام به زمان بیشینه خورشیدی می‌ر‌سند.

دانشمندان دریافته‌اند که شدت میدان‌های خورشیدی با آغاز یک چرخه جدید بر شدت چرخه اثر می‌گذارد؛ به طور مثال، میدان‌های خورشیدی ضعیف مشاهده‌ شده در سال 2008 منجر به چرخه ضعیف کنونی شد، در حالی که میدان‌های قطبی قوی در سال 1986 «چرخه قوی 22» را تشکیل دادند.

میدان‌های قطبی در بیشینه سال جاری به آرامی در حال معکوس‌شدن هستند؛ این بدین معناست که آن‌ها در طول «چرخه 24» قوی نمی‌شوند. این موضوع حتی مرحله یک بیشینه کوچک‌تر را در طول «چرخه 25» پایه ‌ریزی می‌کند.

گفته می‌شود، چرخه‌های خورشیدی ضعیفی در اوایل قرن 19 و 20 وجود داشته‌اند.

انتهای پیام
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
تایپیک مرجع کتاب های کیهان شناسی (cosmology)

تایپیک مرجع کتاب های کیهان شناسی (cosmology)

در این تایپیک کتاب های مفید کیهان شناسی قرار خواهد گرفت
امید آن است مفید واقع شود:gol:
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
IN THE BEGINNING: THE FIRST SOURCES OF LIGHT AND THE REIONIZATION OF THE UNIVERSE

IN THE BEGINNING: THE FIRST SOURCES OF LIGHT AND THE REIONIZATION OF THE UNIVERSE

کتاب :IN THE BEGINNING: THE FIRST SOURCEOF LIGHT AND THE REIONIZATIONOF THE UNIVERSE
نوشته ی : R. Barkana, A. Loeb
 

پیوست ها

  • Barkana, Loeb. The first sources of light and the reionization of the universe (PR349, 2001)(114.pdf
    1.7 مگایابت · بازدیدها: 0

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
MODERN COSMOLOGY

MODERN COSMOLOGY

کتاب : MODERN COSMOLOGY
نوشته ی : Bonometto
 

پیوست ها

  • Bonometto (ed). Modern cosmology 2001 (compilation)(482s).pdf
    6.6 مگایابت · بازدیدها: 0

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
Cosmology: The origin and evolution of Cosmic Structure

Cosmology: The origin and evolution of Cosmic Structure

کتاب : Cosmology: The origin and evolution of Cosmic Structure
نوشته ی : Peter Coles , Francesco Lucchin
انتشارات : Wiley
 

پیوست ها

  • Coles P., Lucchin F. Cosmology.. the origin and evolution of cosmic structure (2ed., Wiley, 2002.pdf
    3.4 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا