► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

  • متوسط

    رای: 0 0.0%
  • کم

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    1
  • نظرسنجی بسته .

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بیلیارد کیهانی برای مقابله با سیارک های خطرناک

[/h] » سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 92031809572
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳



محققان روس طرحی روشی برای محافظت از زمین در برابر خطر حملات سیارکی ارائه کرده اند که در آن از سیارک های اهلی برای مقابله با سیارک های تهدید کننده زمین استفاده می شود.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برخی از سیارک های نزدیک به زمین می توانند خطرات جدی برای زمین ایجاد کنند، اما محققان قصد دارند از خود سیارک ها برای مقابله با تهدیدات سیارکی استفاده کنند.
در این پروژه از سیارک های اهلی به عنوان یک جسم پرتاب شونده آسمانی به سمت سیارک های تهدید کننده زمین استفاده می شود.
«ناتان ایسمونت» از محققان موسسه تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه تأکید می کند، اجرای این پروژه با کمک مدلسازی رایانه‌یی از وضعیت سیارک های تهدیدکننده زمین قابل اجرا خواهد بود.
بر اساس این طرح، یک موشک بدون سرنشین پروتون حاوی دو تن سوخت موشکی به فضا پرتاب می شود. آتش گرفتن سوخت این موشک باعث تغییر مدار سیارک اهلی برای هدف قرار دادن سیارک خطرناک نزدیک به زمین و انحراف آن می شود.
هزینه اجرای این برنامه با توجه به پرتاب هر موشک پروتون بالغ بر یک میلیارد دلار ارزیابی می شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نقشه تمام سیارک‌های منظومه شمسی+ تصویر

نقشه تمام سیارک‌های منظومه شمسی+ تصویر

[h=1] نقشه تمام سیارک‌های منظومه شمسی+ تصویر

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92031809346
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۴



یک تصویر که توسط رایانه ثبت شده، جمعیت زیاد سیارک‌های شناخته‌شده موجود در درون منظومه شمسی را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تصویر به‌روزشده، عطارد، زمین و مریخ را با مربع‌های سفید یا فیروزه‌یی نشان می‌دهد و مدارهای آن‌ها نیز با بیضی‌های آبی به دور خورشید نشان داده شده‌اند.

نقاط کوچک سبز مکان سیارک‌هایی که هم‌اکنون به زمین نزدیک نمی‌شوند را نشان می‌دهند. اجرام زردرنگ (به استثنای خورشید) نیز سیارک‌هایی هستند که Amors نام دارند و به سمت زمین نزدیک می‌شوند.

این سیارک‌ها دارای مدارهایی هستند که به زمین نزدیک می‌شوند اما مدار آن را قطع نمی‌کنند.

باکس‌های قرمزرنگ مکان سیارک‌های آپولو و Aten را نشان می‌دهند. این‌ اجرام، مدار زمین را قطع می‌کنند و بزرگ‌ترین تهدید قابل تشخیص برای کره خاکی در آینده نزدیک به شمار می‌آیند.

دانشمندان تخمین می‌زنند که بین 100 هزار تا یک میلیون سیارک ناشناخته وجود دارند که مدارشان، مدار زمین را قطع می‌کند.





نقشه سیارک‌های موجود در درون منظومه شمی
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نقشه برداری سه بعدی از مرگ یک ستاره توسط تلسکوپ هابل

نقشه برداری سه بعدی از مرگ یک ستاره توسط تلسکوپ هابل



گواهی مرگ یک ستاره اکنون به شکل مجلل و باشکوهی سه بعدی ثبت شده است. البته داستان دقیقا آن گونه که به نظر می رسد نیست، اما ستاره شناسان موفق شده اند با ادغام نقشه های دریافتی از انفجارهای ستاره ای که توسط تلسکوپ هابل ثبت شده اند، به این تصویر سه بعدی دست یابند.

در بالا می توانید سه تصویر از T Pyxidis را ببینید که یک سیستم ستاره ای دوگانه در جایی ۱۵۶۰۰ سال نوری دورتر از ما است. همان طور که در تصویر می بینید، نقطه سفید کروی نشانه شروع انفجار، فروپاشی و زایش یک نواختر است، البته به شکل جالبی مواد پرتاب شده به بیرون، تشکیل یک دیسک را داده و از مدار ستاره خارج نشده اند.

شاید بتوان گفت این اولین بار است با چنین دقتی انسان توانسته شاهد مرگ یک ستاره و ثبت تصاویر آن باشد. به نظر شما زمان وقوع این اتفاق برای خورشید ما کی خواهد بود؟ و آن زمان ساکنان زمین چه سرنوشتی خواهند داشت؟

منبع : نارنجی.ir
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] «فرصت» کشف کرد: نشانه‌هایی از آب شرب در مریخ
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92031910495
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷



مریخ نورد فرصت موفق به کشف نشانه ای از آب قابل شرب در گذشته باستانی مریخ شده است که از احتمال وجود حیات در این سیاره پشتیبانی می کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مریخ نوردهای دوقلوی روح (Spirit)‌ و فرصت (Opportunity)‌ با هدف یافتن نشانه هایی از آب و حیات راهی سیاره سرخ شدند.

مریخ نورد روح سه سال قبل بدلیل شرایط جوی خشن این سیاره از کار افتاد، اما فرصت که ژانویه 2004 و برای انجام یک مأموریت 90 روزه بر سطح مریخ فرود آمده بود، با گذشت بیش از یک دهه همچنان به فعالیت علمی- تحقیقاتی خود ادامه می دهد.

این مریخ نورد انرژی مورد نیاز برای حرکت و انجام تحقیقات علمی را با استفاده از پنل های خورشیدی تأمین می کند.

ناسا در کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه برگزار شد، خبر کشف نشانه هایی از آب غیر اسیدی در گذشته باستانی سیاره سرخ را توسط مریخ نورد فرصت اعلام کرد.

این مریخ نورد برای رسیدن به دهانه اندیور (Endeavour) و بررسی تکه سنگ کوچکی به نام Esperance بیش از سه سال زمان صرف کرد؛ آنالیزهای صورت گرفته توسط مریخ نورد فرصت نشان می دهد، این سنگ حاوی خاک رس تشکیل شده از آب غیر اسیدی است.

«استیو اسکوایرز» از محققان دانشگاه کورنل و سرپرست تیم تحقیقاتی مأموریت روح و فرصت تأکید می کند: نکته قابل توجه در خصوص کشف جدید فرصت، pH خنثی آب در گذشته بسیار بسیار دور مریخ است؛ این آب قابل شرب بوده و قوی ترین شاهدی از شیمی آب خنثی (غیر اسیدی) در گذشته باستانی مریخ است.

انتهای پیام


کشف نشانه هایی از آب غیر اسیدی در سنگ Esperance



منطقه Solander Point‌ هدف بعدی اکتشافی مریخ نورد فرصت



مریخ نورد فرصت با پنل های خورشیدی
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] رقابت طراحی نسل آینده وسایل نقلیه هوایی با قطعات لگو
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92031910443
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸



ناسا و لگو در طرحی مشترک قصد دارند از ایده های خلاقانه نوجوانان در رقابت طراحی نسل آینده هواپیما و فضاپیماها استفاده کنند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رقابت «مأموریت ناسا: ایده و ساخت» دانش آموزان 13 تا 18 سال می توانند با استفاده از قطعات لگو (LEGO)‌ مدل های واقع گرایانه ای از نسل آینده وسایل نقلیه هوایی ناسا را طراحی کنند.

شرکت کنندگان مجاز به استفاده از قطعات و بلوک های لگو یا استفاده از برنامه طراحی دیجیتال لگو برای ارائه ایده های خود هستند.

این رقابت در دو بخش برگزار می شود؛ بخش اول توسعه تکنولوژی هوانوردی با هدف بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش صدای تولیدی و کاهش گازهای گلخانه ای است که دانش آموزان 13 تا 18 سال می توانند در این بخش شرکت کنند.

بخش دوم از خلاقیت بیشتری برخوردار بوده و از شرکت کنندگان خواسته شده است که ایده های خود در حوزه هوافضا شامل هواپیما، بالگرد، موشک یا نسل آینده فضاپیماهای ناسا را به تصویر بکشند؛ تنها دانش آموزان بالای 16 سال مجاز به شرکت در این بخش هستند.

آخرین مهلت شرکت در این رقابت 31 جولای (9 مرداد) اعلام شده و برندگان نیز اول سپتامبر (10 شهریور) اعلام می شوند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] برنامه روسیه برای ارسال چهار ماهواره ناوبری جدید به فضا
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92031910588
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳



رئیس نیروهای دفاع هوافضای روسیه دیروز(شنبه) از برنامه‌های این کشور جهت ارسال چهار ماهواره ناوبری به فضا تا اواخر سال جاری خبر داد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیستم Glonass که بطور رسمی در سال 1993 به فضا ارسال شد، واکنش روسیه در برابر سیستم جی‌پی‌اس آمریکا است.

این سیستم به ارائه اطلاعات بلادرنگ موقعیت و سرعت اجسام در زمین، دریا و هوا با دقت یک متر می‌پردازد.

ژنرال الکساندر گولووکو اظهار کرد: سه ماهواره Glonass قرار است بر روی یک موشک حامل پروتون در ماه ژوئیه از مرکز فضایی بایکنور ارسال شده و یک ماهواره دیگر در ماه دسامبر از مرکز فضایی پلستسک پرتاب خواهد شد.

آخرین پرتاب ماهواره Glonass در روز 26 آوریل(ششم اردیبهشت) بود که در آن یک ماهواره GLONASS-M بر روی یک موشک سایوز 2-1b از مرکز پروازی پلستسک ارسال شده بود.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] توفان خورشیدی، آمریکا و انگلیس را به خاموشی فرو می‌برد؟!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92031910436
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴



تحقیقات جدید نشان می‌دهد، همزمان با اوج فعالیت های خورشید در سال 2015 میلادی احتمال قطع چند روزه تا چند ماهه برق در انگلیس و آمریکای شمالی وجود خواهد داشت.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توفان های خورشیدی در حقیقت انفجارهای عظیمی در جو این ستاره هستند که حجم عظیمی از انرژی را بسمت زمین ارسال می کنند؛ انرژی این توفان ها علاوه بر آسیب زدن به ماهواره ها و شبکه های GPS، با ورود به میدان مغناطیسی زمین باعث قطع شبکه های برق می شوند.

مطالعه مشترک موسسه LIoyd لندن و موسسه تحقیقات محیطی و جوی آمریکا نشان می دهد، با فرارسیدن دوره پیک فعالیت های خورشیدی در سال 2015، یک توفان خورشیدی پر قدرت می تواند باعث آسیب جدی ترانسفورماتورهای برق شده و بخش هایی از آمریکای شمالی و انگلیس را در خاموشی فرو ببرد.

قطع دست کم پنج ماهه برق در این مناطق بیش از 2.6 تریلیون دلار خسارت مالی به بار می آورد.

به گفته محققان، زمان قطع برق در آمریکای شمالی و انگلیس بین چند روز تا چند ماه متغیر است و بر اساس شدت توفان خورشیدی، زمان جایگزین کردن ترانسفورماتورهای جدید برق حداقل پنج ماه بطول خواهد انجامید.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] نخستین زن فضانورد، داوطلب سفر بی بازگشت به مریخ شد
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92031910463
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱



نخستین زنی که به فضا سفر کرده اکنون از قصد خود برای سفر به مریخ خبر داده، حتی اگر هیچگاه نتواند دوباره به زمین بازگردد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، والنتینا ترشکووای 76 ساله اظهار کرد: مریخ سیاره مورد علاقه وی بوده و رویای سفر به آن را دارد.

این فضانورد روس گفت: ما محدودیت‌های انسان را می‌شناسیم و برای ما این مساله مانند یک رویا باقی مانده است. به احتمال زیاد اولین سفر بدون بازگشت خواهد بود اما من برای آن آماده‌ام.

ترشکووا که در سن 26 سالگی پس از انجام یک سفر فضایی تک نفره به یک قهرمان بین‌المللی تبدیل شده بود، اظهار کرد که بخشی از گروهی بوده که امکان سفر به سیاره سرخ را بررسی می‌کردند.

این کارگر سابق کارخانه نساجی، ماموریت فضایی خود را در سال 1963 در فضاپیمای ووستوک VI انجام داد.

وی یک زمانی که در یک برنامه فضانوردی در مسکو استخدام شد، یک چترباز آماتور بود.

او به همراه سه زن دیگر به عنوان بخشی از پروژه کروشف برای اعزام اولین زن به فضا از اتحاد جماهیر شوروی آموزش دیده بود. اما ترشکووا تنها زنی بود که این ماموریت را به پایان رساند.

وی به همین دلیل عنوان قهرمان اتحاد شوروی را به دست آورد.

در طول این ماموریت سه روزه، ترشکووا 48 بار زمین را دور زده و در آن زمان رکورد جدید تکمیل بیشترین مدار در کوتاهترین زمان را ثبت کرد.

پرواز وی یک پروگاندای بزرگ برای اتحاد جماهیر شووری بود. ترشکووا بعدها مدال طلای صلح را برای نقش خود به عنوان سخنگوی اتحاد جماهیر شوروی از سازمان ملل دریافت کرد.

در روز 16 ژوئن(26 خرداد)، روسیه پنجاهمین سالگرد پرواز تاریخی ترشکووا را جشن خواهد گرفت.

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که فضانوردان در مسیر سفر به مریخ در معرض بمباران تابشهای کیهانی برابر با هفته‌ای یکبار سی‌تی اسکن کامل بدن در طول یکسال قرار خواهند گرفت.

این دوز برای افزایش خطر ابتلا به سرطان تا سه درصد در آنها کافی است اما کارشناسان هشدار داده‌اند که ابهامات زیادی در مورد تاثیر محیط فضا بر بدن انسان وجود دارد.

ناسا قصد دارد یک گروه فضانورد را تا اواسط دهه 2030 به مدار سیاره مریخ بفرستد. سازمانهای خصوصی مانند گروه Inspiration Mars نیز به دنبال داوطلبانی برای اعزام به مریخ هستند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2] نخستین پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی ایران راه اندازی شد
[/h]
نخستین پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی جمهوری اسلامی ایران که به نام امام جعفر صادق(ع) نامگذاری شده است، با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد در ابتدای حضور در این پایگاه در محل یادمان شهدای صنایع الکترونیک ایران حضور یافت و برای شادی روح و علو درجات آنان به قرائت فاتحه پرداخت.

رییس‌جمهور همچنین از بخش‌های مختلف این پایگاه دیدن کرد و با توضیحات کارشناسان از جزئیات احداث و فعالیت‌های این پایگاه مهم استراتژیک مطلع شد.

این پروژه به دست متخصصان صنایع الکترونیک وزارت دفاع و در راستای تحقق امنیت‌بخشی به فضا و سامانه‌های فضایی کشورمان طراحی و احداث شده است.

اطلاعات منتج از سامانه‌های رصد فضایی این پایگاه علاوه بر استفاده برای ماهواره‌های خودی در زمینه مدیریت ترافیک مداری برای دیگر کشورهای صاحب دارایی‌های فضایی مفید خواهد بود.

در حال حاضر معاهدات بین‌المللی مختلفی جهت هماهنگی و تبادل داده‌های رصدی وجود دارد که با دستیابی کشورمان به این نوع سامانه می‌توان با به اشتراک گذاشتن این نوع داده‌ها در شبکه مربوطه قرار گرفته و از اطلاعات رصدی به دست آمده در سایر نقاط دنیا نیز بهره‌مند شد.

این پایگاه به منظور کشف، جستجو و ردیابی اجرام فضایی و رصد دائم اجرام فضایی به ویژه ماهواره های عبوری از فضای کشورمان ایجاد شده و ردیابی راداری، ردیابی الکترواپتیکی و ردیابی رادیویی سه روشی است که در این مرکز به کار گرفته می‌شود.

کلیه داده‌های رصد از سامانه‌های رصدی به سالن فرماندهی و کنترل عملیات مراقبت فضایی منتقل و از آنجا بعد از دسته‌بندی داده‌ها جمع‌آوری شده و فرآیند کشف و شناسایی اهداف فضایی بازمی‌گردد.

با توجه به تخصص‌های مختلف و پیچیدگی های خاصی که برای احداث این پایگاه به کار گرفته شده است با افتتاح آن زنجیره فناوری فضایی در جمهوری اسلامی ایران کامل شد.

سردار وحیدی وزیر دفاع نیز در این مراسم ضمن تشکر از همه دانشمندان، مدیران و متخصصان شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع که در شرایط سخت آب و هوایی این مرکز بزرگ و مهم را احداث و آماده بهره برداری کرده‌اند، گفت: احداث و بهره‌برداری از نخستین پایگاه رصد و مراقبت فضایی کشور حماسه فراموش نشدنی در عرصه علم و فناوری فضایی در کشور است و در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، حماسه آفرینان این عرصه نیز در تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی این دستاورد درخشان را به ملت ایران تقدیم می‌کنند.



 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] یک آشتی‌کنان در نظریه «تولد جهان»
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032010994
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱



تیمی از دانشمندان رصدخانه کک در هاوایی یکی از تناقضات حیاتی در نظریه بیگ‌بنگ را حل کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این محققان در واقع، داده‌های مشاهده‌شده را با مدل‌های نظری کنونی از چگونگی تولد جهان در 13.8 میلیارد سال قبل، آشتی ‌دادند.

یکی از بزرگ‌ترین تناقض‌ها بین مدل نظری و مشاهدات واقعی از جهان شامل حضور ایزوتوپ‌های لیتیم بود.

مطابق نظریه nucleosynthesis بیگ‌بنگ، عناصر سبکی مانند هلیم، دوتریوم و لیتیم در اولین لحظات داغ هستی جهان شکل گرفته‌اند، اما سطوح واقعی لیتیم در جهان بسیار متفاوت از مدل پیشنهادی است.

با مطالعه قدیمی‌ترین ستارگان کهشکان راه شیری، به نظر می‌رسید که در مقایسه با آنچه نظریه مزبور درباره بیگ‌بنگ ارائه داده بود، 200 برابر ایزوتوپ Li-6 بیشترو همچنین بیش از پنج برابر Li-7 کمتری وجود داشت، اما بر اساس تحقیقات کارین لیند از دانشگاه کمبریج، این داده‌ها تا حدودی دقیق نیستند.

شناسایی Li-6 دشواتر است و آپگرید سال 2004 رصدخانه کک به لیند و تیمش امکان مشاهده این ایزوتوپ با جزئیات بیشتر را در مقایسه با قبل فراهم کرد. رصدخانه کک میزبان بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان است.

این دانشمندان دریافتند کیفیت پایین مشاهده به همراه ساده‌انگاری‌ها در تحلیل، منجر به خوانش اشتباه سطوح لیتیم در داده‌های پیشین شده است.

با استفاده از فیزیک پیشرفته‌تر و ابررایانه‌های قدرتمندتر، دانشمندان توانستند تعصب‌های نظام‌مندی که در مدلبندی سنتی وجود داشت و منجر به تشخیص‌ هویت‌های اشتباه ایزوتوپ Li-6/Li-7 شده بود، را برطرف کنند.

مشاهدات تیم تحقیقاتی از سطوح لیتیم بیشتر با پیش‌بینی‌های نظریه بیگ‌بنگ همخوانی دارد.

جزئیات این کشف در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف کارخانه تولید دنباله‌دار



» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032010942
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۰



اخترشناسان هلندی برای نخستین بار موفق به رصد یک کارخانه تولید ستاره دنباله دار در اطراف یک ستاره جوان شده اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تله گرد و غباری در اطراف ستاره جوان Oph-IRS48 با استفاده از آرایه میلیمتری/ زیر میلیمتری بزرگ آتاکاما (ALMA) رصد شده است؛ این کشف یکی از قدیمی ترین اسرار در خصوص نحوه شکل گیری دنباله دارها و سیارات توسط ذرات گرد و غبار در دیسک های ستاره ای را حل کرده است.

ذرات گرد و غبار در اطراف ستاره جوان با تجمع و درآمیختن با یکدیگر، دنباله دار یا سیارات را تشکیل می دهند.

مشاهدات اولیه با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ نشان داد که ذرات گرد و غبار کوچک ساختار حلقه ای مشابهی ایجاد می کنند، اما رصدهای صورت گرفته با تلسکوپ ALMA‌ درخصوص ذرات گرد و غبار بزرگتر بسیار متفاوت است.

دکتر «نینکه فاندر مارل» از متخصصان رصدخانه لایدن تأکید می کند: شکل گرد و غبار بسیار حیرت انگیز بود و درحالیکه در انتظار مشاهده یک حلقه بودیم، تصویری مشابه پوسته بادام هندی مشاهده کردیم.

چیزی که محققان کشف کردند، منطقه ای است که در آن ذرات گرد و غبار بزرگتر در آن گرفتار شده و به مرور رشد کرده و بزرگتر می شوند.

دکتر «فاندر مارل» خاطر نشان می کند: این منطقه در حقیقت یک تله گرد و غبار است که گهواره ای برای سیارات تازه متولد شده محسوب می شود؛ مدل های مجزای رایانه ای نشان می دهد، چنین مناطق پرفشاری نشأت گرفته از حرکت گاز در لبه یک حفره گازی هستند.

این تله گرد و غبار در دیسک اطراف سیستم ستاره ای Oph-IRS48 یک پناهگاه ایمن برای ذرات کوچک محسوب می شود که اجازه تجمع و رشد ذرات برای شکل دادن دنباله دارها و سیارات را فراهم کرده است.

منطقه سبز محل تجمع ذرات بزرگتر (سایز میلیمتری) است که توسط تلسکوپ ALMA‌ کشف شده است؛ حلقه نارنجی محل تجمع ذرات گرد و غبار بسیار کوچک تر (سایز میکرون) را با استفاده از ابزار VISIR بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ نشان می دهد.


انتهای پیام


منطقه سبز محل تجمع ذرات بزرگتر و حلقه نارنجی محل ذرات گرد و غبار بسیار کوچک تر
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] عبور غیرمنتظره سیارکی به اندازه کامیون از نزدیکی زمین
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032010945
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۱



سیارکی به اندازه یک کامیون، روز شنبه (18 خرداد) از فاصله چهار برابر نزدیکتر از ماه، از کنار زمین عبور کرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناسا اعلام کرد که سیارک 2013 LR6 در ساعت 04:42 به وقت گرینویچ در روز شنبه از حدود 104 هزار کیلومتری اقیانوس جنوبی استرالیا عبور کرد.

به گفته این سازمان، این سیارک 10 متری خطری برای زمین ایجاد نکرده است.

هفته پیش سیارک 2.7 کیلومتری QE2 به همراه قمرش از فاصله 5.8 میلیون کیلومتری زمین عبور کرده بودند.

همچنین در روز 15 فوریه(27 بهمن) یک سیارک کوچک در جو بالای شهر چلیابینسک روسیه منفجر شد که آسیب به بیش از 1500 تن در اثر برخورد شیشه و ضایعات پرنده به همراه داشت. در همان روز یک سیارک غیر مرتبط دیگر از فاصله حدود 27.5 هزار کیلومتری زمین عبور کرد که نزدیکتر از شبکه‌های ماهواره‌های ارتباطی اطراف زمین است.

ناسا از کشف حدود 95 درصد از سیارکهای بزرگ با قطر یک کیلومتر یا بزرگتر با مدارهایی خبر داده که آنها را نسبتا به زمین نزدیک می‌کنند.

یک جسم با همین اندازه حدود 65 میلیون سال قبل در محل فعلی شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک برخورد کرده بود که به باور دانشمندان، منجر به تغییر آب‌وهوایی مسؤول انقراض دایناسورها و بسیاری از اشکال حیات زمین شده است.

در حال حاضر ناسا و دیگر سازمانهای پژوهشی به همراه شرکتهای خصوصی در حال کار برای پیگیری اجسام کوچکتر نزدیک زمین هستند.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] طراحی جی پی اس فضایی توسط ناسا
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92032010943
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۱



ناسا در حال مطالعه بر روی ساخت سیستم ناوبری است که در هر جایی از منظومه شمسی و فراتر از آن عمل می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سفینه‌های فضایی هم‌اکنون به سیگنال‌های رادیویی ارسال‌شده از زمین برای ناوبری متکی هستند و با فاصله‌گرفتن سفینه از زمین، دقت این شیوه کاهش می‌یابد.

ناسا به دنبال استفاده از سیگنال‌های ستاره‌های نوترونی برای مکانیابی کشتی‌ها در فضاهای عمیق‌تر است.

ستاره‌های نوترونی اجرامی با انرژی و تراکم فوق‌العاده در پایان عمرشان هستند.

تعدادی از ستاره‌های نوترونی به نام تپ‌اختر، در حالی که به سرعت می‌چرخند، پرتوهای پرقدرت نور را ساطع می‌کنند. ناسا نور تپ‌اختر را با پرتوهای فانوس دریایی مقایسه می‌کند.

حرکت این اجرام کیهانی بی‌نهایت منظم است بنابراین، سفینه‌ای که این پرتوها را ردیابی می‌کند، دقیقا می‌داند که هر پرتو در هر زمان داده‌شده قرار است در چه نقطه‌ای از فضا باشد و بنابراین مکان آن را محاسبه می‌کند.

به گفته کن گندرو، رهبر ارشد این پروژه، پرتوهای تپ‌اختر در هر نقطه قابل‌تصوری در فضا و جاهایی که اشخاص بخواهند در آینده به آنجاها سفر کنند، قابل شناسایی هستند.

گندرو و تیمش در نظر دارند جی پی اس ابداعی را در ماشینی که در سال 2017 به ایستگاه بین‌المللی فضایی سفر می‌کند، آزمایش کنند.

این ماموریت «کاوشگر ایستگاه برای فناوری زمانبندی و ناوبری اشعه ایکس» یا NICER/***TANT نام دارد.

ابزار این کاوشگر به ستاره‌شناسان اطلاعات بیشتری در خصوص ستارگان نوترونی ارائه می‌دهد.

ستاره‌های عظیم هنگامی که از خلال واکنش هسته‌ای که آن‌ها را تغذیه و منفجر می‌کند، عبور می‌کنند، به ستاره‌های نوترونی تبدیل می‌شوند.

این ستاره‌های میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی شدیدی تولید و ماده را در متراکم‌ترین حالت ممکن بسته‌بندی می‌کنند.

هیچ راهی برای بازخلق شرایط این ستارگان روی زمین به منظور مطالعه آن‌ها وجود ندارد.

یک قاشق چای‌خوری از ماده ستاره نوترونی روی زمین، میلیاردها تن وزن دارد و در صوتی که متراکم‌تر می‌بودند، به سیاهچاله بدل می‌شدند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یک آشتی‌کنان در نظریه «تولد جهان»

یک آشتی‌کنان در نظریه «تولد جهان»



» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92032010994
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱




تیمی از دانشمندان رصدخانه کک در هاوایی یکی از تناقضات حیاتی در نظریه بیگ‌بنگ را حل کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این محققان در واقع، داده‌های مشاهده‌شده را با مدل‌های نظری کنونی از چگونگی تولد جهان در 13.8 میلیارد سال قبل، آشتی ‌دادند.

یکی از بزرگ‌ترین تناقض‌ها بین مدل نظری و مشاهدات واقعی از جهان شامل حضور ایزوتوپ‌های لیتیم بود.

مطابق نظریه nucleosynthesis بیگ‌بنگ، عناصر سبکی مانند هلیم، دوتریوم و لیتیم در اولین لحظات داغ هستی جهان شکل گرفته‌اند، اما سطوح واقعی لیتیم در جهان بسیار متفاوت از مدل پیشنهادی است.

با مطالعه قدیمی‌ترین ستارگان کهشکان راه شیری، به نظر می‌رسید که در مقایسه با آنچه نظریه مزبور درباره بیگ‌بنگ ارائه داده بود، 200 برابر ایزوتوپ Li-6 بیشترو همچنین بیش از پنج برابر Li-7 کمتری وجود داشت، اما بر اساس تحقیقات کارین لیند از دانشگاه کمبریج، این داده‌ها تا حدودی دقیق نیستند.

شناسایی Li-6 دشواتر است و آپگرید سال 2004 رصدخانه کک به لیند و تیمش امکان مشاهده این ایزوتوپ با جزئیات بیشتر را در مقایسه با قبل فراهم کرد. رصدخانه کک میزبان بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان است.

این دانشمندان دریافتند کیفیت پایین مشاهده به همراه ساده‌انگاری‌ها در تحلیل، منجر به خوانش اشتباه سطوح لیتیم در داده‌های پیشین شده است.


با استفاده از فیزیک پیشرفته‌تر و ابررایانه‌های قدرتمندتر، دانشمندان توانستند تعصب‌های نظام‌مندی که در مدلبندی سنتی وجود داشت و منجر به تشخیص‌ هویت‌های اشتباه ایزوتوپ Li-6/Li-7 شده بود، را برطرف کنند.


مشاهدات تیم تحقیقاتی از سطوح لیتیم بیشتر با پیش‌بینی‌های نظریه بیگ‌بنگ همخوانی دارد.

جزئیات این کشف در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طراحی جی پی اس فضایی توسط ناسا

طراحی جی پی اس فضایی توسط ناسا

[h=1] طراحی جی پی اس فضایی توسط ناسا

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 92032010943
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۱



ناسا در حال مطالعه بر روی ساخت سیستم ناوبری است که در هر جایی از منظومه شمسی و فراتر از آن عمل می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سفینه‌های فضایی هم‌اکنون به سیگنال‌های رادیویی ارسال‌شده از زمین برای ناوبری متکی هستند و با فاصله‌گرفتن سفینه از زمین، دقت این شیوه کاهش می‌یابد.

ناسا به دنبال استفاده از سیگنال‌های ستاره‌های نوترونی برای مکانیابی کشتی‌ها در فضاهای عمیق‌تر است.

ستاره‌های نوترونی اجرامی با انرژی و تراکم فوق‌العاده در پایان عمرشان هستند.

تعدادی از ستاره‌های نوترونی به نام تپ‌اختر، در حالی که به سرعت می‌چرخند، پرتوهای پرقدرت نور را ساطع می‌کنند. ناسا نور تپ‌اختر را با پرتوهای فانوس دریایی مقایسه می‌کند.

حرکت این اجرام کیهانی بی‌نهایت منظم است بنابراین، سفینه‌ای که این پرتوها را ردیابی می‌کند، دقیقا می‌داند که هر پرتو در هر زمان داده‌شده قرار است در چه نقطه‌ای از فضا باشد و بنابراین مکان آن را محاسبه می‌کند.

به گفته کن گندرو، رهبر ارشد این پروژه، پرتوهای تپ‌اختر در هر نقطه قابل‌تصوری در فضا و جاهایی که اشخاص بخواهند در آینده به آنجاها سفر کنند، قابل شناسایی هستند.

گندرو و تیمش در نظر دارند جی پی اس ابداعی را در ماشینی که در سال 2017 به ایستگاه بین‌المللی فضایی سفر می‌کند، آزمایش کنند.

این ماموریت «کاوشگر ایستگاه برای فناوری زمانبندی و ناوبری اشعه ایکس» یا NICER/***TANT نام دارد.

ابزار این کاوشگر به ستاره‌شناسان اطلاعات بیشتری در خصوص ستارگان نوترونی ارائه می‌دهد.

ستاره‌های عظیم هنگامی که از خلال واکنش هسته‌ای که آن‌ها را تغذیه و منفجر می‌کند، عبور می‌کنند، به ستاره‌های نوترونی تبدیل می‌شوند.


این ستاره‌های میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی شدیدی تولید و ماده را در متراکم‌ترین حالت ممکن بسته‌بندی می‌کنند.

هیچ راهی برای بازخلق شرایط این ستارگان روی زمین به منظور مطالعه آن‌ها وجود ندارد.

یک قاشق چای‌خوری از ماده ستاره نوترونی روی زمین، میلیاردها تن وزن دارد و در صوتی که متراکم‌تر می‌بودند، به سیاهچاله بدل می‌شدند.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] سبک‌ترین کهکشان جهان شکار شد
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032112191
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸



مجموعه فوق کم نور و ضعیف یک هزار ستاره در اطراف کهکشان راه شیری، سبک ترین کهکشان کشف شده تاکنون محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدل های موجود پیش بینی می کنند که حومه کهکشان راه شیری شامل مجموعه‌ای از کهکشان های کوچک است، اما محققان موفق به شناسایی کهکشان های کوتوله ای ماهواره ای بسیار کوچکتر از تصورات قبلی شده‌اند.

اخترشناسان با استفاده از رصدخانه کک در هاوایی موفق به اندازه گیری کهکشان کوتوله Segue2 شده اند و این کشف از نظریه های مطرح در خصوص شکل گیری کائنات حمایت می کند.

«جیمز بولاک» از محققان دانشگاه کالیفرنیا، تأکید می‌کند: ناتوانی محققان در اندازه گیری این اجرام کیهانی اصلی‌ترین چالش پیش روی محققان محسوب می شد و یافتن کهکشانی به کوچکی Segue2‌ به دشواری کشف یک فیل در اندازه یک موش بود.

درخشندگی این کهکشان (با یک هزار ستاره) تنها 900 برابر خورشید منظومه شمسی است و در این حالت کهکشان راه شیری 20 میلیارد برابر درخشان تر از کهشکان Segue2 است.

کهکشان کوتوله Segue2 با مقادیر کم ماده تاریک به یکدیگر متصل شده است و تراکم آن 10 درصد کمتر از پیش بینی های قبلی است.

«اوان کربی» از دیگر محققان این پروژه تأکید می کند: رصدخانه کک تنها تلسکوپ جهان محسوب می شود که از قدرت کافی برای انجام چنین رصدهایی برخوردار است.

در کنار اندازه خاص، کهکشان کوتوله Segue2 می تواند منبعی برای بررسی شکل گیری آهن، کربن وسایر عناصر در کائنات باشد.

جزئیات این کشف در مجله Astrophysical‌ منتشر شده است.


انتهای پیام


 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] فضانورد سرشناس کانادایی اعلام بازنشستگی کرد
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032112052
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱



«کریس هدفیلد» نخستین فضانورد کانادا و فرمانده سابق ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاتمه فعالیت های دولتی و بازنشستگی از آژانس فضایی کشورش خبر داد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرمانده مأموریت اکتشافی 35 که چند هفته قبل با اتمام مأموریت پنج ماهه در فضا به زمین بازگشت، خبر اتمام فعالیت در خدمات دولتی و بازنشستگی از آژانس فضایی کانادا را در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد.

«کریس هدفیلد» که از سال 1992 میلادی بعنوان فضانورد فعالیت داشته است، در این کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه 10 ژوئن تأکید کرد: قصد دارم به 35 سال فعالیت در خدمات دولتی از جمله عضویت در آژانس فضایی کانادا خاتمه دهم.

این فضانورد 53 ساله خاطر نشان کرد: قصد ندارم با ادامه فعالیت در آژانس فضایی کشورم، مانعی برای دو فضانورد جوان در لیست انتظار برای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ باشم.

با این حال آژانس فضایی کانادا دست کم تا سال 2016 میلادی شانسی برای اعزام مجدد فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ نخواهد داشت.

«کریس هدفیلد» در مدت پنج ماه اقامت و فرماندهی ایستگاه فضایی، دشواری های انجام کارهای روزمره زندگی مانند دست شستن، مسواک زدن و خوابیدن در شرایط بی وزنی را به تصویر کشید و در این مدت شبکه اجتماعی وی بیش از یک میلیون پیرو پیدا کرد.

نخستین فضانورد کانادا که در هوستون آمریکا نزدیک دفتر فضانوردان ناسا در مرکز فضایی جانسون اقامت دارد، هنوز تصمیمی در خصوص آینده شغلی خود نگرفته است، اما از احتمال ادامه فعالیت پروازهای فضایی (خصوصی) و تمایل به سرمایه گذاری تجاری در بخش خصوصی خبر داده است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] «کنجکاوی»، آماده دور جدید گردش در سیاره سرخ
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92032112042
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸



بر اساس اعلام ناسا با اتمام تحقیقات علمی مریخ نورد کنجکاوی در سایت فرود، دور جدید راهپیمایی این کاوشگر در مریخ بزودی آغاز می‌شود.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مریخ نورد جدید ناسا در آگوست سال 2012 میلادی (مرداد 91) بر سطح سیاره مریخ فرود آمد؛ کنجکاوی در طی این مدت مسافت زیادی را طی نکرده و فعالیت اکتشافی خود را در سایت فرود پیگیری می کند.

دهانه گیل، سایت فرود مریخ نورد کنجکاوی است که ابعادی کوچکتر از یک زمین فوتبال دارد و دو نمونه حفاری در دل سنگ های مریخ و آنالیز پودر آنها در همین منطقه انجام شده است.

این کاوشگر 900 کیلوگرمی که اندازه ای معادل یک خودروی معمولی دارد، نمی تواند با سرعت یک خودرو حرکت کند و به همین دلیل تنها قادر به پیمودن مسیرهای کوتاه است.

حداکثر سرعت مریخ نورد کنجکاوی 1.5 اینچ در ثانیه (0.038 متر در ثانیه) است و در مدت یک دقیقه تنها 2.2 متر پیموده می شود.

کوه شارپ (Mount Sharp) با ارتفاع پنج هزار و 471 متر از سطح سیاره مریخ، اصلی ترین هدف اکتشافی کنجکاوی مطرح می شود و محققان معتقدند که این منطقه پاسخگوی بسیاری از سوالات بی پاسخ در خصوص محیط و وجود حیات احتمالی در تاریخچه باستانی این سیاره است.

سفر به کوه شارپ با توجه به سرعت کم مریخ نورد کنجکاوی چندین ماه بطول خواهد انجامید.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] خطر تابش‌های فضایی سفر به مریخ برابر چند بار سی‌تی اسکن است
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032111791
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۹



محققان ناسا پیش‌بینی کرده‌ند که مسافران در مسیر سفر به مریخ ممکن است در معرض بمباران تابش‌های کیهانی قرار بگیرند که میزان آن برابر با پرتوهای هفته‌ای یک بار سی‌تی اسکن در طول یک سال است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این دوز بقدری است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در افراد بسیار افزایش دهد با این حال کارشناسانی هم هشدار داده‌اند که ابهامات زیادی در مورد تاثیرات محیط فضا بر روی بدن انسان وجود دارد.

با جدی‌تر شدن برنامه‌ها برای اکتشاف فضای عمیق، تابشهای فضایی به یکی از بزرگترین نگرانی‌ها تبدیل شده که شامل پرتوهای کیهانی کهکشانی پر انرژی منتشر شده با انفجارات ابرنواخترهای دور تا انفجارهای پراکنده ذرات باردار از سوی خورشید هستند.

میدان مغناطیسی زمین به منحرف کردن میزان زیادی از این تابشهای مضر کمک می‌کند.

ناسا قصد دارد گروهی از فضانوردان را در اواسط دهه 2030 به مدار سیاره مریخ ارسال کند. برنامه‌های خصوصی مانند Inspiration Mars نیز به دنبال داوطلبانی برای سفر به سیاره سرخ هستند.

پیش از این تلاشهایی برای سنجش خطر تابش برای مسافران آینده مریخ انجام شده بود اما بهترین برآوردها توسط کاوشگر کنجکاوی ناسا انجام شده است.

درون کاوشگر کنجکاوی که در سال 2011 به سوی مریخ پرتاب شده بود، یک حسگر تابش قرار دارد که در طول سفر 8.5 ماهه خود به این سیاره به بررسی محیط پرداخته بود.

دانشمندان با استفاده از این یافته‌ها میزان مواجهه با پرتو یک فضانورد را برای یک سفر سریعتر شش ماهه در فضاپیمایی با سپرهای مشابه محاسبه کردند.

یک سفر رفت و برگشت برابر با حدود 662 میلی‌سیورت است. این میزان برابر با یک سی‌تی اسکن کامل بدن در هر پنج یا شش روز است.

البته این برآورد به غیر از زمان صرف شده بر روی سطح سیاره مریخ است. به گفته محققان، میزان تابش کیهانی تغییر نخواهد کرد مگر اینکه یک موتور موشکی بتواند سفر بین سیاره‌ای را سریعتر انجام دهد.

این دوز تابشی بسیار بالاتر از میزانی است که سکنه ایستگاه فضایی بین‌المللی با آن روبرو هستند که سالانه حدود 200 میلی‌سیورت است. این در حالی است که مردم بر روی زمین سالانه در معرض سه میلی‌سیورت تابش هستند.

کاوشگر کنجکاوی در دوره کم فعالیت خورشیدی به ماه سفر کرد. یک سفر سرنشین‌دار در زمان جرقه یا توفان خورشیدی می‌تواند با تابش بیشتری روبرو باشد.

مهندسان ناسا در حال آزمایش سیستمهای رانشگر و بررسی راههایی برای کاهش مواجهه انسان با تابش در یک سفر با مقصد مریخ هستند.

از جمله کارهایی که می توان انجام داد این است که فضانوردان یک حفاظ قابل گسترش شبیه به کتهای زمستانی پوشیده یا در زمان توفان خورشیدی به یک پناهگاه قرار بگیرند.

این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.

انتهای پیام


در یک سفر فضایی رفت و برگشت به مریخ بدن انسان با حدود 662 میلی‌سیورت تابش مواجه است



 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] اختلال در عملکرد ماهواره نقشه‌برداری قطب شمال
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92032111758
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۷



ماهواره نقشه‌برداری قطب شمال Zond-PP روسیه با گذشت کمتر از یک سال از آغاز فعالیت دچار نقص فنی شده و فعالیت آن متوقف شده است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماهواره Zond-PP که در جولای سال 2012 میلادی به فضا پرتاب شد، نخستین ماهواره از مجموعه ماهواره‌های نقشه برداری زمین محسوب می‌شود که توسط محققان روس طراحی شده است.

این ماهواره برای رصد سطح شوری اقیانوس و رطوبت زمین، امکان تهیه مدل اقیانوسی و یخ های شناور در قطب شمال را فراهم می کند؛ از دیگر اهداف طراحی این سیستم، کشف نشت نفت و بنزن عنوان شده است.

درحالیکه عمر مفید ماهواره Zond-PP سه سال اعلام شده است، با گذشت کمتر از یکسال از آغاز فعالیت، نقص فنی باعث توقف فعالیت این ماهواره شده است.

کارشناسان اکنون در تلاش برای رفع نقص عملکرد ماهواره نقشه برداری قطب شمال هستند.

برنامه فضایی روسیه طی چند سال اخیر با چند پرتاب ناموفق موشک و گم شدن ماهواره های مختلف در مدار زمین با چالش مواجه شده است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] کپسول باری روسیه از ایستگاه فضایی جدا شد
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92032212879
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶



کپسول باری پروگرس 51 با جدا شدن از ایستگاه فضایی بین المللی، شرایط را برای الحاق کپسول باری اروپا فراهم کرد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کپسول باری پروگرس 51 حامل 3.1 تن غذا، سوخت، اکسیژن و تجهیزات علمی مورد نیاز برای خدمه ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ پس از دو روز سفر در تاریخ 26 آوریل (ششم اردیبهشت) به ایستگاه ملحق شد.

پروگرس 51 حامل زباله های ایستگاه فضایی پس از الحاق شش هفته به ISS روز سه شنبه 11 ژوئن (21 خرداد) از ایستگاه جدا شده و در فاصله ایمن با ایستگاه در فضا قرار گرفت تا شرایط برای الحاق کپسول باری جدید فراهم شود.

کپسول باری پروگرس 51 که از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شده بود، پیش از رسیدن به ایستگاه دچار نقص فنی شد و یکی از آنتن های سیستم الحاق خودکار آن از کار افتاد.

باوجود این مشکل، کپسول بدون آسیب زدن به حسگرهای ایستگاه فضایی مراحل الحاق را پشت سر گذاشت؛ اکنون تیم کنترل زمینی قصد دارند تست های مختلفی را بر روی پروگرس 51 انجام دهند و پس از آن کپسول با وارد شدن به جو زمین از بین خواهد رفت.

همزمان با مراحل جدا شدن پروگرس، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی خود را آماده الحاق کپسول باری جدید می کنند؛ کپسول باری ATV-4 با نام مستعار «آلبرت انیشتین» متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ در تاریخ 15 ژوئن (25 خرداد) به ISS‌ ملحق خواهد شد.

این کپسول باری حامل دو هزار و 478 کیلوگرم تجهیزات از جمله آب، غذا، اکسیژن و تجهیزات سخت افزاری برای فضانوردان، 10 روز قبل از پایگاه فضایی کورو در گویان فرانسه بوسیله موشک آریان 5 به فضا پرتاب شده است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] ساخت تلسکوپ غول‌پیکر یک میلیارد دلاری برای کشف حیات بیگانه تا پنج سال آینده
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92032212825
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷



ستاره‌شناسان بر این باورند که بهترین راه شناسایی حیات بیگانه می‌تواند جست‌وجو برای گرمای تولید شده توسط تمدنهای دیگر با استفاده از یک مگاتلسکوپ باشد که برنامه‌ریزی برای ساخت آن آغاز شده است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این تلسکوپ عظیم 76 متری با نام احتمالی «کلوسوس» (غول) از روزنه بیش از دو برابر لنزهای کنونی برخوردار خواهد بود.

دانشمندان این پروژه خصوصی امیدوارند که این تلسکوپ بتواند شهرها یا نشانه‌های دیگر حیات بیگانه را در سیارات تا فاصله 70 سال نوری از زمین تشخیص دهند.

هزینه احتمالی این تلسکوپ حدود یک میلیارد دلار بوده و توسط کنسرسیوم کلوسوس ساخته خواهد شد.

این دانشمندان امیدوارند بتوانند تا پنج سال آینده کار ساخت این تلسکوپ را که می‌تواند حرارت نشانگر حیات بیگانه را تشخیص دهد، تکمیل کنند.

این تلسکوپ از فناوری آینه نازک در تلاش برای پائین نگهداشتن هزینه‌ها استفاده خواهد کرد.

هنوز تاریخی برای آغاز این پروژه اعلام نشده است.

به گفته دانشمندان،‌این تلسکوپ ممکن است در باخا کالیفرنیا در نزدیکی دانشگاه ملی مکزیک که یکی از شرکای این برنامه است، ساخته شود.

ستاره‌شناسان علیرغم دهه‌ها تلاش هنوز نتوانسته‌اند هیچ نشانه قطعی از حیات بیگانه پیدا کنند.

آنها معمولا به دنبال شنیدن علائم ارسالی از حیات بیگانه بوده‌اند اما این امر بر ارسال علائم از سوی این موجودات و قابلیت انسان برای تعبیر آنها تکیه دارد.

استفن هاوکینگ، فیزیکدان بریتانیایی نیز در مورد ارسال پیام به فضا هشدار داده چون ممکن است باعث هشیار کردن تمدنهای دشمن در مورد وجود بشریت در زمین شود.

پروژه کلوسوس این خطر را به همراه نداشته چرا که یک گیرنده منفعل است که فضا را بدون ارائه نشانه‌ای در مورد موقعیت انسان جستجو می‌کند.
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف جدید مریخ پیمای کنجکاوی : بقایایی از جریان مایعات بر روی مریخ

کشف جدید مریخ پیمای کنجکاوی : بقایایی از جریان مایعات بر روی مریخ














 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تصویری از خواب قیلوله یک سیاهچاله!

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032414117
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸



سیاهچاله‌ای واقع در مرکز کهکشان Sculptor که حدود 13 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، در حال حاضر چرت کوتاهی زده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این سیاهچاله حدود یک دهه پیش زمانی رصد شد که در حال بلعیدن مواد بیش‌ از اندازه موجود در کهکشانش بود.
اما بررسی جدید این جرم کیهانی توسط رصدخانه «چاندرا»ی ناسا و ماهواره NuStar نشان می‌دهد که سیاهچاله در چند سال گذشته به خواب‌ رفته است.
درک دانشمندان از رفتار سیاهچاله‌ها کامل نیست؛ آن‌ها می‌دانند این اجرام را می‌توان در مرکز بسیاری و نه تمامی کهکشان‌های بزرگ یافت که از آنچه "دیسک‌های صفحه‌ای یکپارچه" خوانده می‌شود، تغذیه می‌کنند.
دیسک‌ مزبور اساسا خوشه‌ای از ماده است که به دور هسته می‌چرخد و اغلب از شکل‌گیری ستاره‌ای ناشی می‌شود.
با این حال، در میان تعداد بسیار زیاد شکل‌گیری ستاره‌ای، به نظر می‌رسد سیاهچاله خوابیده است.
هنگامی که ماده به درون یک سیاهچاله سقوط می‌کند، اشعه ایکس ساطع می‌شود، اما در حال حاضر NuStar اشعه‌های ایکس حداقلی را از این ناحیه گزارش می‌کند و این نشان‌دهنده آن است که سیاهچاله آرام گرفته است.
ناسا مطمئن نیست که در این منطقه کیهانی چه می‌گذرد. دنیل استرن یکی از دانشمندان حاضر در پروژه NuSTAR در مقاله‌ای نوشته است: رشد سیاهچاله و شکل‌گیری ستاره‌ای در کهکشان‌های دوردست اغلب پا به پای هم رخ می‌دهند و این که دانشمندان ناسا دو تلسکوپ مکمل قدرتمند برای بررسی این که در این جا چه می‌گذرد، در اختیار دارند.
این تصویر ترکیبی از تصاویر بسیاری است که از این کهکشان گرفته شده است.
در صورتی که سیاهچاله فعال می‌بود و از ماده مزبور تغذیه می‌کرد، رنگ حاضر در تصویر آبی بود، اما رنگ‌ تصویر رصدشده بیشتر نارنجی و قرمز است. این امر نشان‌دهنده حضور اشعه‌های ایکس با انرژی پایین به متوسط در این ناحیه است.
انتهای پیام
سیاهچاله‌ای که خواب رفت



71456
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] الحاق موفق فضاپیمای چینی به ایستگاه فضایی اختصاصی
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92032414247
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲



یک فضاپیمای چینی حامل سه سرنشین روز گذشته (13 ژوئن) پس از دو روز پرواز به ماژول فضایی مدارگرد این کشور ملحق شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری شینهوا اعلام کرد که نی هایشنگ، ژانگ شیائوگوانگ و وانگ یاپینگ(دومین فضانورد زن چینی) به طور خودکار فضاپیمای شنژو 10 را در ساعت 05:11 به وقت گرینویچ به ماژول تینگونگ متصل کردند.

این فضانوردان در ساعت 08:17 روز پنج شنبه به وقت گرینویچ وارد ماژول شدند تا یک ماموریت 12 روزه را در آزمایشگاه فضایی چین آغاز کنند.

این ماموریت که مدت آن به طور کلی 15 روز است، طولانی‌ترین پرواز فضایی برای سرنشینان چینی در تاریخ برنامه فضایی کشور خواهد بود.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین اظهار کرد: فضاپیمای شنژو 10 با موفقیت پرتاب شده و به دقت در مدار قرار گرفته است؛ بدین معنی که پنجمین ماموریت سرنشین‌دار کشور ما در مرحله اول موفق بوده است. اکنون من احساس مشابهی را با همه شما دارم و بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستم.

فضانوردان در طول اقامت خود در ماژول تیانگونگ 1 که به معنی کاخ آسمانی است، فضاپیمای خود را یکبار دیگر با استفاده از فرآیندهای دستی الحاق به ماژول متصل کرده و تجربیاتی را اجرا خواهند کرد.

همچنین انتظار می‌رود که این فضانوردان در بخشی از ماموریت خود برای دانش‌آ‌موزان چینی در زمین مطالب درسی ارسال کنند.

به گفته مقامات چینی، شنژو 10 آخرین نمونه از سه ماموریتی است که برای کمک به مهارت یابی در فناوری دیدار و الحاق در فضا طراحی شده است.

این ماموریت قرار است به سازمان فضایی چین در دستیابی به تجربیات ضروری که قابل اعمال در ساخت و اجرای یک ایستگاه بزرگار فضایی تا سال 2020 بوده، کمک کند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این ایستگاه فضایی 90 تنی از سه کپسول برخوردار خواهد بود: یک نهاد هسته و دو آزمایشگاه.

تیانگونگ 1 از سپتامبر 2011 در مدار زمین حضور دارد و قرار است برای سه ماه دیگر اجرایی باقی بماند. هشت فضانورد چینی دیگر پیش از ماموریت شنژو 10 به فضا پرواز کرده بودند و اولین گروه آنها در ژوئن 2012 عملیات الحاق به ماژول فضایی چین را انجام دادند.

یانگ لیوی، اولین فضانورد چینی در سال 2003 به مدار فرستاده شد که چین را به سومین کشور جهان پس از روسیه و آمریکا در ارسال فضانوردان به فضا با استفاده از خودروهای خود تبدیل کرد.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] طراحی دوربینی برای عکسبرداری از ستارگان
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92032414216
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰



گروه تصویربرداری سانتا باربارا (SBIG) نوعی دوربین نجومی برای عکسبرداری از ستارگان طراحی کرده است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این فناوری نوعی دوربین CCD با خنک‌کنندگی ترموالکتریک و طیفی از مشخصه‌هایی است که آن را برای عکسبرداری از ستارگان ایده‌ال می‌کند.

دوربین ابداعی شامل USB 2.0 و انتقال داده اترنت، یک بافر تصویری درونی و بازخوانش یک تصویر 8.3 مگاپیکسلی در کمتر از یک ثانیه، خنک‌کنندگی ترموالکتریکی، چرخ فیلتر و آپشن‌های بی‌نظیر است.

حسگر قلب این فناوری را تشکیل می‌دهد و گروه طراح نسخه سفید تراشه حسگر تصویری Kodak KAF-8300 CCD را برای سیستم جدید انتخاب کرده که یکی از محبوب‌ترین حسگرها برای عکس‌برداری از ستارگان است.

ناحیه فعال این حسگر 18* 13.5 میلی‌متر است که دارای آرایه 3326*2504 پیکسل برای تمامی 8.3 مگاپیکسل است.

مساحت هر یک از این پیکسل‌ها در هر ضلع، 5.4 میکرون است و این درست به اندازه تفکیک‌پذیری تلسکوپ‌های f/10 مانند Schmidt-Cassegrain است که در بازار محبوب‌ هستند.

کارآیی کوانتومی KAF-8300 حدود 55-60 درصد است، بنابراین بیش از نیمی از فوتو‌ن‌هایی که با حسگر برخورد می‌کنند، فوتوالکترونی تولید می‌کنند که به تصویر افزوده می‌شود.

به عبارت دیگر،KAF- 8300 نور مورد نیاز برای این که تصویری را 100 برابر سریع‌تر از فیلم عکاسی کند، جمع‌آوری می‌کند.

دوربین جدید 1.2 کیلوگرم وزن دارد و اندازه آن 12.4*12.4*7.4 سانتی‌متر گزارش شده است.

این سامانه ابداعی دارای سیستم خنک کننده ترموالکتریکی دو مرحله‌ای بوده و قادر است دمای تراشه تصویربرداری دوربین را تا حدود 55 درجه سانتی‌گراد پایین‌تر از دمای محیط کاهش دهد.

سیستم ارائه‌شده از طریق USB 2.0 یا اترنت با یک رایانه کنترل ارتباط برقرار می‌کند که هر دوی این کانال‌ها مخابره داده بزرگ به دوربین را امکانپذیر می‌کنند.

دوربین جدید همچنین مجهز به یک مرورگر وب است، به طوری که امکان برقراری ارتباط با دوربین از طریق یک گوشی هوشمند استاندارد را برای کاربر فراهم می‌کند.

انتهای پیام


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2]ارسال بزرگترین بادبان خورشیدی به فضا در سال 2014[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 92032514654
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۷



یک بادبان عظیم خورشیدی که برای نمایش بقا و ارزش نیروی محرکه بدون سوخت طراحی شده بود، قرار است در نوامبر 2014 به فضا پرتاب شود.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فضاپیمای Sunjammer ناسا که بادبان 1208 متری آن به این خودرو اجازه خواهد داد مانند یک قایق در آسمانها حرکت کند، قرار است اواخر سال آینده بر روی موشک فالکون 9 شرکت اسپیس‌ایکس از کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شود.

Sunjammer دومین محموله فالکون 9 خواهد بود که قرار است رصدخانه آب‌وهوای فضای عمیق سازمان ملی جوی و اقیانوسی آمریکا را به سمت یک منطقه با گرانش ثابت موسوم به نقطه لاگرانژی 1 زمین-خورشید که در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین قرار دارد، منتقل کند.

این فضاپیمای خورشیدی احتمالا کمی پس از این رصدخانه از فالکون 9 جدا خواهد شد. Sunjammer سپس بادبان بزرگ 38 متری خود را در یک سو باز کرده و با فشار فوتون‌های خورشیدی به سوی محل مطلوب در فاصله سه میلیون کیلومتری زمین حرکت خواهد کرد.

در حالی‌که این فضاپیمای 27 میلیون دلاری به بررسی آب‌وهوای فضایی با استفاده از چندین ابزار مختلف خواهد پرداخت، هدف اولیه آن کمک به توفیق و پیشرفت فناوری بادبان خورشیدی است که به گفته طرفدارانش می‌تواند نیروی ماموریت‌های آینده را با هزینه‌ای کمتر و به نحوی موثرتر تامین کند.

در صورت توفیق این بادبان خورشیدی می‌تواند بر روی ناوگانی از فضاپیماهای بررسی خورشید قرار بگیرد تا یک سیستم هشدار هواشناسی فضایی قویتر را ارائه کنند.

این بادبان‌ها همچنین می‌توانند به حذف مقرون به صرفه ماهواره‌های خارج از خدمت و دیگر ضایعات فضایی کمک کرده یا به فضاپیماها اجازه دهند تا برای مقاصد رصد و ارتباطی در ارتفاعات بالای زمین شناور بمانند.

مهندسان همچنین قصد دارند از بادبان‌های خورشیدی برای تامین نیروی محرکه ماموریتهای فضای عمیق استفاده کنند. برای مثال یک فضاپیمای مجهز به این بادبانها می‌تواند به شکل قابل تصوری طی چند قرن به سایر سیستمهای ستاره‌یی سفر کند. اگرچه برای این مقصود به بادبانی به بزرگی ایالت تگزاس و یک لیزر فضایی برای تابش پرتوی فوق قوی به آن در زمان حرکت فضاپیما به سوی اعماق فضا نیاز است.

این بادبان از ماده‌ای موسوم به Kapton ساخته شده و وزن آن تنها 32 کیلوگرم است. اگرچه اندازه باز شده آن حدود یک سوم هکتار است، اما در حالت بسته به اندازه یک دستگاه ظرفشویی است.

اگرچه Sunjammer بزرگترین بادبان فضایی ساخته شده تاکنون بوده، اما اولین نیست. کاوشگر ایکاروس ژاپن در ژوئن 2010 یک بادبان 14 متری را در فضا باز کرده و اولین فضاپیمایی شد که تنها با انرژی نور خورشید در فضا سفر می‌کرد.


پنج ماه بعد ناسا فضاپیمای نمایشی NanoSail-D را به فضا ارسال کرد که به یک بادبان خورشید با مساحت سطحی 10 متر مربع مجهز بود. این ماهواره در ژانویه 2011 بادبان خود را باز کرد و سپس برای 240 روز در اطراف زمین چرخیده و در جو سوخت.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حیرت دانشمندان از فاصله زیاد سیاره نوزاد تا خورشید جوان!

حیرت دانشمندان از فاصله زیاد سیاره نوزاد تا خورشید جوان!



» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032514655

شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۸



محققان، سیاره نوزادی را رصد کرده‌اند که فاصله آن تا ستاره میزبانش، 7.5 میلیارد مایل یعنی دو برابر فاصله پلوتو از خورشید برآورد شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تا به امروز هیچ سیاره فراخورشیدی دیگری که تا این اندازه از ستاره میزبانش فاصله داشته باشد، کشف نشده بود.

این که چگونه این سیاره که بزرگی‌ آن شش تا 28 برابر زمین است، می‌تواند وجود داشته باشد، دانشمندان را سردرگم کرده است.

سیاره نوزاد به دلیل فاصله زیادش از ستاره میزبان دارای مداری با حرکت کند است.

عمر ستاره میزبان این سیاره حدود هشت میلیون سال نوری است که برای حمایت از سیارات بیش از اندازه جوان به نظر می‌رسد.

پیش‌تر تصور می‌شد که شکل‌گیری سیارات ده‌ها میلیون سال زمان می‌برد و این واقعیت که سیاره‌ای‌ به دور چنین ستاره جوانی رشد می‌کند، این فرضیه را به چالش می‌کشد.

شیء TW Hydrae یک ستاره کوتوله قرمزرنگ است که در مجمع‌الکواکب Hydra واقع شده و 175 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. این ستاره نصف جرم خورشید است و کوچک به شمار می‌آید.

دیسکی از گاز و غبار حول این جرم کیهانی می‌چرخد و دانشمندان گسست کوچکی را در درون این دیسک کشف کردند.

آن‌ها معتقدند این گسست مکان سیاره‌ نوزاد در حال رشد است که غبار اطراف را با کشش گرانشی‌اش جاروب می‌کند.

محققان از تلسکوپ هابل برای انجام این مطالعه بهره بردند.

جزئیات این کشف علمی در The Astrophysical Journal منتشر شد.

انتهای پیام


دیسک ستاره‌یی و گسستی که سیاره نوزاد در آن در حال رشد است


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] محافظت از فضانوردان در برابر پرتوهای کیهانی با سپر پلاستیکی

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92032514983
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲



نتایج مطالعه جدید با استفاده از کاوشگر ماه ناسا نشان می‌دهد، سپرهای حفاظتی پلاستیکی می‌تواند از فضانوردان در برابر پرتوهای مضر کیهانی در سفر به عمق فضا محافظت کند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پرتوهای کیهانی ذرات کوچک و فوق العاده پر انرژی هستند که در اثر انفجار یک ستاره دور به فضا پرتاب می‌شوند.
میدان مغناطیسی و جو زمین بسیاری از این ذرات را منحرف می‌کنند و برای ساکنان زمین خطری ایجاد نمی کنند، اما فضانوردان برای سفرهای دور دست به عمق فضا از جمله سفر به مریخ با چالش جدی مواجه هستند.
ناسا و سایر محققان علوم فضایی بدنبال یافتن بهترین روش برای حفاظت از فضانوردان در سفرهای فضایی دور دست هستند.
آلومینیوم ماده اصلی در ساخت فضاپیما محسوب می شود که می تواند بخش زیادی از پرتوهای کیهانی را مهار کند، اما مدل های رایانه ای با استفاده از شتاب دهنده ذرات نشان می دهد، عملکرد پلاستیک بسیار بیشتر از آلومینیوم است.
«کری سایتلین» محقق ارشد این پروژه و از محققان موسسه تحقیقات ساوت وست تأکید می کند: این نخستین مطالعه با استفاده از رصد در فضا محسوب می شود که نشان می دهد، پلاستیک و سایر مواد سبک وزن می توانند بعنوان سپری در برابر پرتوهای کیهانی بیش از آلومینیوم کاربرد داشته باشند.
این مطالعه با استفاده از ماده ای موسوم به بافت پلاستیکی (با تقلید عملکرد عضلات انسان) بر روی تلسکوپ پرتوهای کیهانی مدارگرد اکتشافی ماه LRO‌ در ارتفاع 50 کیلومتری ماه مورد آزمایش قرار گرفت که نشان می دهد، پلاستیک می تواند دوز تابش ذرات باردار پرسرعت موسوم به پرتوهای کیهانی را بطور چشمگیری کاهش دهد.

نتایج این مطالعه در مجله آنلاین Space Weather منتشر شده است.
 
بالا