۱۶ مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری شمال ایران

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
جاذبه های گردشگری شمال ایران


شمال ایران و استان ها گیلان و مازندران به دلیل داشتن طبیعتی زیبا و مناظری چشم نواز از جذاب ترین مناطق توریستی کشور محسوب می شوند. درست است که گیلان و مازندران دو استان متمایز و جدا هستند، اما خیلی از ما زمان مسافرت به یکی از شهرهای این دو استان از کلمه شمال استفاده می کنیم. شمال برای ما تداعی سرسبزی، آرامش و لذت بردن از صدای امواج آب در کنار ساحل است.



۱- منطقه آزاد انزلی، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شمال ایران​


منطقه آزاد انزلی، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شمال


منطقه آزاد انزلی یک تفریحگاه فوق العاده جذاب برای همه سلیقه ها محسوب می شود. در این تفریحگاه چندین مرکز خرید بزرگ و صدها فروشگاه وجود دارد. این بازارها درست در کنار دریا قرار دارند. کنار ساحل پر از آلاچیق هایی است که می توانید ساعت ها در این پارک ساحلی بنشینید و از صدای امواج آب لذت ببرید. اگر به تفریحات آبی علاقه دارید، اینجا بهترین انتخاب برای تجربه این سرگرمی ها است. از طرف دیگر وقت گذرانی در مجموعه های تفریحی آکواریوم، باغ خزندگان، سینما چند بعدی، دریاچه پرندگان و سالن بولینگ و شهربازی می تواند لذت شگفت انگیزی به شما ببخشد.


۲- قلعه رودخان، از جاذبه های گردشگری شمال ایران​


قلعه رودخان، از جاذبه های گردشگری شمال ایران


قلعه رودخان یکی از جاذبه های فوق العاده دیدنی از دوران ساسانیان است که درست در بالای یک کوه و در قلب جنگلی زیبا واقع شده است. قلعه ای که به دلیل داشتن پله های زیاد به آن قلعه هزار پله نیز گفته می شود. این قلعه در قدیم محلی برای اقامت سربازان محافظ گیلان محسوب می شد و امروزه به عنوان یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری شمال ایران شناخته می شود.




۳- باغ قو لاهیجان، از زیباترین جاذبه های گردشگری گیلان​


باغ قو لاهیجان، از جاذبه های گردشگری شمال


لاهیجان شهری توریستی، زیبا و فوق العاده دوست داشتنی در استان گیلان است. این شهر جاذبه های گردشگری زیادی دارد که یکی از جذاب ترین آن ها باغ قو است. این منطقه در واقع یک مجمع اقامتی بزرگ است که امکانات تفریحی جذاب و منظره چشم نواز دارد. این منطقه توریستی درست در فاصله ۵ کیلومتری لاهیجان واقع شده و وجود برکه ای زیبا، باغی دیدنی، گل هایی کمیاب و زیبا در کنار انواع پرندگان در این باغ موجب می شود تا احساس آرامش وصف ناپذیری را تجربه کنید.
در این منطقه گردشگری می توانید از خدماتی همچون رستوران، باغ پرندگان، استخر سرپوشیده، ماهی درمانی، اتاق بازی و ماساژ درمانی نیز دیدن کنید. این مجموعه نزدیک به بام سبز لاهیجان است و شما می توانید بعد از بازدید از آن به بام سبز بروید. در این بخش نیز می توانید از شهربازی، تله کابین و زیپ لاین و طبیعت فوق العاده دیدنی شهر دیدن کنید و لذت ببرید.


«


۴- شهر ساحلی فریدون کنار، از بهترین جاذبه های گردشگری شمال ایران​


شهر ساحلی فریدون کنار، از بهترین جاذبه های گردشگری شمال ایران


فریدون کنار یکی از زیباترین شهرهای مازندران است که مکانی بی نظیر برای تفریح محسوب می شود. این شهر به دلیل وجود درناهای مشهور سیبری شهرت زیادی دارد. از طرف دیگر مناطق تاریخی و دیدنی این شهر در کنار طبیعت زیبا و شالیزارهای سرسبز آن موجب شده تا به مکانی محبوب در میان توریست ها تبدیل شود. این شهر باغ پرندگان، پارک های جنگلی و تالاب فوق العاده دیدنی دارد که پیشنهاد می شود حتماً از آن ها دیدن کنید.


۵- روستای دیلمان از جاذبه های گردشگری شمال​


روستای دیلمان از جاذبه های گردشگری شمال


روستای دیلمان بهترین جای شمال در تابستان است که در اوج گرما و رطوبت شمال، هوایی سرد و دلچسب دارد. اگر به دنبال خنک ترین شهر شمال در تابستان هستید، بهتر است از راه سیاهکل وارد روستای زیبای دیلمان شوید. سرزمینی بلند در قلب کوه ها و جنگل های اطراف گیلان که گفته می شد از ۲۰۰۰ سال پیش زندگی غار نشینی در این منطقه وجود داشته است. این منطقه طبیعتی وصف ناپذیر و فوق العاده زیبا دارد. کوه هایی سرسبز و دشت های بزرگ در کنار هوایی خنک و دلپذیر که شما را به اوج رویا و آرامش می برد.

در این منطقه می توانید از آبشار لونک، میراث فرهنگی تی تی کاروانسرا، چشمه و جنگل های زیبای آن دیدن کنید. برای اقامت در دیلمان می توانید خانه های روستایی این منطقه ساکن شوید و یا درست مثل یک گردشگر طبیعت در قلب دشت های سرسبز چادر بزنید و از هوای سرد این منطقه در اوج گرمای تابستان لذت ببرید.
«


۶- متل قو، از جاذبه های گردشگری شمال ایران​


متل قو، از جاذبه های گردشگری شمال ایران


متل قو منطقه نام آشنا در سلمان شهر که به عنوان یکی از محبوب ترین تفریحگاه های شمال کشور شناخته می شود. در این مجموعه اقامتگاه ها و هتل های زیادی وجود دارد و تفریحات بی نظیری برای مسافران در نظر گرفته شده است. شما می توانید در این منطقه انواع تفریحات آبی مثل قایق سواری، جت اسکی، فوتبال و والیبال ساحلی را تجربه کنید و زمان زیادی از وقت خود را نیز در مراکز خرید و بازارهای متل قو قدم بزنید.


۷- مجتمع تفریحی رامسر، از جاذبه های گردشگری شمال​


مجتمع تفریحی رامسر، از جاذبه های گردشگری شمال


رامسر یکی دیگر از پرطرفدارترین شهرهای شمال است که به دلیل داشتن طبیعتی زیبا و تفریحگاه های متعدد، از محبوبیت خاصی در میان توریست ها برخوردار است. مجتمع تفریحی رامسر در نزدیکی ساحل واقع شده است. این مجموعه شامل تله کابینی جذاب است که با سوار شدن در آن می توانید منظره کل منطقه را نظاره کنید. شما می توانید در این مجتمع تفریحی انواع سرگرمی های آبی را تجربه کنید و ساعت ها از زمان خود را به خرید کردن در بازارها و مراکز خرید و همچنین امتحان کردن غذاهای جدید در رستوران ها اختصاص دهید.
به علاوه در این مجتمع تفریحی سرگرمی هایی همچون زیپ لاین، شهربازی، سینمای سه بعدی، کارتینگ، پارک جنگلی، پینت بال، اتوبوس دریایی نیز وجود دارد که یک روز هیجان انگیز و دوست داشتنی را برای شما رقم می زند.


۸- موزه میراث روستایی گیلان از جاذبه های تاریخی گیلان​


موزه میراث روستایی گیلان از جاذبه های تاریخی گیلان


اگر دوست دارید با خانه های قدیمی و سنتی گیلان آشنا شوید و در مورد فرهنگ، سنت ها و غذاهای محلی این استان سرسبز بیشتر بدانید، بهتر است حتماً به موزه میراث روستایی سر بزنید. در این موزه می توانید مجموعه ای از خانه های قدیمی و روستایی مناطق مختلف گیلان را مشاهده کنید. خانه هایی که از بخش های مختلف استان به این موزه منتقل شده اند و واقعیت زندگی روستایی این استان را در معرض نمایش گذاشته اند. در این موزه مردان و زنانی را لباس های محلی خواهید دید که از شما استقبال می کنند. عده ای مشغول درست کردن غذا و نان های محلی هستند و برخی دیگر در مورد جاذبه های موزه برایتان توضیح می دهند.
نمایش فرهنگ گیلان با برنامه های شاد، موسیقی و برنامه های مفرح تنها بخشی از جذابیت های این موزه منحصر به فرد محسوب می شود. این موزه در ۱۸ کیلومتری رشت و در کنار ساده سراوان به فومن قرار دارد.


۹- تالاب انزلی، از جاذبه های گردشگری شمال​


تالاب انزلی، از جاذبه های گردشگری شمال


تالاب انزلی یکی از زیباترین تالاب های ایران است که به خاطر گل های نیلوفر آبی که سراسر آب را پوشانده اند، شهرت زیادی دارد. این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجر است و در بخش جنوبی آن گاو میش ها و اسب های وحشی زندگی می کنند. برای دیدن این بخش باید از دوربین های مخصوصی استفاده نمود. زیرا امکان رفتن به زیستگاه حیوانات وجود ندارد.




۱۰- ماسوله، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شمال​


ماسوله، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شمال


ماسوله شهری است که به دلیل معماری خاص و منحصر به فرد خانه هایش در سراسر دنیا شهرت دارد. خانه های پلکانی که سقف هر خانه حیاط خانه دیگر است. نظیر این شهر در شهرهای دیگر ایران نیز مشاهده می شود. ماسوله دیدنی های زیادی دارد. روی سقف خانه های آن فروشگاه های زیادی وجود دارد که صنایع دستی و عروسک های بافتنی این شهر را می فروشند. می توانید از نان ها و شیرینی های محلی این شهر خریداری کنید یا سری به جنگل های مه آلود و آبشار ماسوله رودخان بزنید.


۱۱- روستای جواهرده از جاهای دیدنی شمال رامسر​


روستای جواهرده از جاهای دیدنی شمال رامسر


جواهرده روستایی محبوب و توریستی در رامسر است که به عنوان خنک ترین شهر شمال در تابستان نیز شناخته می شود. این روستا در ۲۷ کیلومتری رامسر قرار دارد و طبیعتی شگفت انگیز دارد. با گردش در این روستا می توانید از آبشارهای فصلی و دائمی آن دیدن کنید. در بخش های مختلف روستا دکه های فروش سوغات و صنایع دستی وجود دارد و شما می توانید داخل یکی از آلاچیق های کنار آبشار یا جنگل های آن بنشنید و از طبیعت جذاب منطقه لذت ببرید. جنگل صفارود، چشمه های آب معدنی، دریاچه قوها، قلعه های سرخ تله، مسجد آدینه و گورهای تاریخی گبری تنها بخشی از دیدنی های این روستا محسوب می شوند.



۱۲- پارک جنگلی سی سنگان، از جاذبه های گردشگری شمال​


پارک جنگلی سی سنگان، از جاذبه های گردشگری شمال


پارک جنگلی سی سنگان تداعی عکس شمال در بهار را برایتان زنده می کند. پارکی سرسبز، با درختان بلند در کنار دریا که در کنار جاده ساحلی نوشهر به محمود آباد قرار دارد. این جنگل زیستگاه حیوانات و گیاهانی خاص و منحصر به فرد است و آنقدر زیبا و بکر به نظر می رسد که دوست دارید روزها و هفته ها در آن وقت بگذرانید. برای ورود و چادر زدن در این جنگل لازم است هزینه محدودی صرف کنید. درختان تنومند و پوشش گیاهی فوق العاده زیبای این جنگل محیطی بی نظیر را برای استراحت کردن و لذت بردن ایجاد کرده است.
در سراسر جنگل گشت امنیتی پرسه می زنند تا مشکلی برای توریست ها و مسافران ایجاد نشود. در این جنگل مکان های مشخصی برای چادر زدن و کمپ شبانه نیز وجود دارد که می توانید با خیال آسوده شب را داخل چادر سپری کنید. در این پارک زمین های بازی، پارک، اسب سواری، موتورهای چهار چرخ برای تفریح نیز وجود دارد که می توانید در زمان اقامتتان از آن ها استفاده کنید.


۱۳- پارک جنگلی کشپل نور، از جاهای دیدنی شمال در زمستان​


پارک جنگلی کشپل نور، از جاهای دیدنی شمال در زمستان


یکی از بهترین تفریحگاه های شمال کشور در فصل زمستان، پارک جنگلی کشپل است. این پارک امکانات اقامتی و تفریحی فوق العاده ای دارد و به دلیل داشتن طبیعتی سرسبز و زیبا، آبشارها و چشمه های جوشان مکانی فوق العاده جذاب محسوب می شود. این پارک در ۲/۵ کیلومتری چمستان در نور قرار دارد و پیشنهاد می شود حتماً از آن دیدن کنید.


۱۴- جنگل گیسوم، از پرطرفدارترین مناطق ییلاقی گیلان​


جنگل گیسوم، از جاذبه های گردشگری شمال


یکی از زیباترین جنگل های شمال کشور در استان گیلان و شهر تالش که در کنار دریا قرار گرفته است. این جنگل درست همانند تکه ای بهشت، سرسبز و وصف ناپذیر به نظر می رسد. مساحت این جنگل حدود ۸۰ هکتار است و امکانات مناسبی برای گردشگران دارد. داخل این پارک جنگلی، پارک بازی، ورزشگاه، اردوگاه، هتل، مناطق مشخص برای کمپینگ، پیاده روی وجود دارد. به علاوه شما می توانید از موزه طبیعی گل و گیاه نیز دیدن کنید و از تماشای گیاهان سبز و زیبای این جنگل فوق العاده لذت ببرید. اگر به تفریحات آبی نیز علاقه دارید می توانید با تجربه انواع تفریحات آبی در ساحل کنار جنگل یک روز به یاد ماندنی را برای خودتان رقم بزنید.


۱۵- مجتمع تفریحی نمک آبرود، از جاذبه های گردشگری شمال​


مجتمع تفریحی نمک آبرود، از جاذبه های گردشگری شمال


تفریحگاه نمک آبرود یکی دیگر از جاذبه های محبوب شمال کشور است که به دلیل داشتن طبیعتی زیبا، چشمه های جوشان، درختان کهنسال و امکانات تفریحی متعدد هر ساله توریست های زیادی را به خود جلب می کند. این پارک در ۳ کیلومتری چالوس واقع شده است و شما می توانید در آن تفریحات مختلفی از جمله کوهنوردی، جنگل نوردی، پیاده روی، تله کابین، دوچرخه سواری، بازی در شهر بازی و سینما را تجربه کنید. در این پارک مراکز متعددی برای فروش صنایع دستی و سوغاتی وجود دارد و می توانید انواع غذاهای محلی را در رستوران های داخل تفریحگاه امتحان کنید.


۱۶- حیران، از جاذبه های گردشگری غرب گیلان​


حیران، از جاذبه های گردشگری غرب گیلان


حیران روستایی حیرت انگیز در آستارا که تماشای طبیعت بکر آن هوش از سرتان خواهد برد. این روستای بهشتی از سویی به جنگل و از سوی دیگر به دره منتهی می شود و بیشتر اوقات پوشیده از مه است. طبیعت زیبا و پوشش گیاهی این روستا در تابستان و بهار بی نظیر است. تله کابین حیران یکی از دیدنی ترین تله کابین های ایران است که طبعت فوق العاده زیبایی این منطقه بکر و زیبا را در معرض نمایش قرار می دهد.


جمع بندی نهایی​


طبیعت گیلان و مازندران و تفریحاتی که در این دو استان برای گردشگران تعبیه شده اند، آنقدر زیاد است که هر نقطه از آن می تواند خاطره ای به یاد ماندنی را برایتان رقم بزند. طبعاً جاذبه های گردشگری غرب ایران با جاذبه های شمال متفاوت است. جذابیت های شمال ایران بیشتر به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز آن شهرت دارد. بنابراین سعی کنید در سفرهایتان به شمال بیشتر از هر نوع تفریحی از مناطق بکر و طبیعت سبز آن لذت ببرید
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶۰ جاذبه گردشگری گیلان با عکس و آدرس دقیق​

1713902667479.png





۶۰ جاذبه گردشگری گیلان با عکس و آدرس دقیق​



لیست کامل جاذبه های گردشگری گیلان با آدرس و مشخصات


جاذبه‌های گردشگری گیلان مثل غذاهای محلی گیلان به عنوان یکی استان‌های گردشگرپذیر ایران برای سفر ایرانگردی از شمار خارج است. اگر قصد دارید به شهرهای گردشگری گیلان و روستاهای گردشگری گیلان سری بزنید حتما لازم است یک لیست کامل از جاهای دیدنی گیلان در بهار و تابستان و پاییز و زمستان داشته باشید. در این مقاله مناطق گردشگری گیلان به تفکیک شهرستان را برای شما گردآوری کرده‌ایم. از جنگل‌های گیلان گرفته تا شهرها و روستاهای گردشگری گیلان به همراه عکس و مشخصات و راه‌های دسترسی و آدرس.


معرفی جاذبه‌های گردشگری طبیعی، سیاحتی و تاریخی استان گیلان​

جاهای دیدنی گیلان را نمی‌توان در یک مقاله جای داد. بهترین دیدنی‌های گیلان به همراه عکس و آدرس و شرایط اقامت در آن‌ها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم. از جاذبه‌های طبیعی گیلان گرفته تا تفریحگاه‌های گیلان و مکان‌های گردشگری استان گیلان و پارک‌های گیلان.


جاذبه های گردشگری و طبیعی گیلان-آستارا



۱- تالاب استیل (تالاب متحرک) آستارا


تالاب استیل آستار از جاذبه های گردشگری گیلان


«تالاب استیل آستارا» که برخی به آن «دریاچه استیل» و «دریاچه متحرک» نیز می‌گویند، یکی از مناطق گردشگری و توریستی آستارا و از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان است که در ۷ کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد. تالاب استیل با مساحت ۱۳۸ هکتار در کنار هتل بین‌المللی واقع شده و فضای سبز اطراف استیل موقعیت مناسبی را جهت اسکان مسافران فراهم آورده است.

اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌ اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان می‌شود. ضلع‌ غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را به وجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌ های مهم گیلان تلقی می‌شود.

از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهم‌‌ترین آن «چینگیر نوک‌ سرخ» است.


تالاب استیل یکی از مهمترین قطب‌‌های گردشگری در شهر آستارا محسوب می‌شود که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز بسیار مهم است. قرار گرفتن این تالاب در بین جاده و کوه اسپیناس و همجواری با هتل بین‌‌المللی از جاذبه‌‌های توریستی استان گیلان آن را به یک مکان اقتصادی و گردشگری مهم تبدیل کرده است. سالانه تالاب استیل پذیرای هزاران پرنده مهاجر و جوجه‌آوری این پرندگان در این تالاب است.

وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده است. از ویژگی‌های تالاب استیل آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جا به جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب استیل به « تالاب درختان شناور» و «تالاب متحرک» هم معروف است.

گفتنی است در گویش تالشی، به این «تالاب هستل» به معنای «آبگیر» می‌گویند. در برخی مواقع نادر، مسافرانی که در اطراف دریاچه، چادر زده و استراحت می‌کنند پس از گذشت یک روز شاهد جابجایی آب دریاچه می شوند، به طوری که درختان کوتاه داخل استیل زیر آب رفته و ناپدید می شوند و بعد از مدتی مجددا نمایان می‌شوند.

هر چند این پدیده برای مردم محلی عادی بوده و چندان توجهی به آن ندارند اما برای مسافرانی که شاهد جابجایی آب این دریاچه بوده‌اند بسیار حیرت‌انگیز و جالب است. از سال ۱۳۸۴ تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده است.

بهترین فصل برای بازدید از تالاب استیل بهار و تابستان است و هر ساله هزاران نفر از نقاط مختلف ایران برای دیدن این تالاب و خرید از بازارهای آستارا، به این شهر سفر می‌کنند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲- باغ پرندگان آستارا



باغ پرندگان آستارا از جاهای دیدنی گیلان




باغ پرندگان آستارا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گیلان است. باغ پرندگان آستارا کجاست؟ باغ پرندگان در ورودی جاده آستارا ـ رشت در زمینی به مساحت یکهزار و ۵۰ متر مربع احداث شده است که در آن بالغ بر ۳۰۰ پرنده از ۶۰ گونه مختلف وجود دارد. از جمله پرندگان این باغ می‌توان به طاووس، قرقاول، طوطی، مرغ‌های تزیینی، سرسفید کاکلی، امپراتور، بلدرچین، کبک، بلبل، قناری، مینای سخنگو و مرغ عشق اشاره کرد.



همچنین از میان قرقاول‌های مونال، فایربک، ترکاپان، سیلور، طلایی، سیونهو، شاهی، پرتغالی، سبز، گردن حلقه‌ای و کالج، گونه فایربک و مونال بیش از همه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. تمام قرقاول‌های مذکور زینتی، خارجی و کمیاب هستند و برخی از آن‌ها مانند مونا و فایربک در گیلان و سطح کشور به ندرت یافت می‌شوند. در هر ماه به طور متوسط حدود ۵۰ گردشگر از کشورهای دیگر از باغ پرندگان آستارا بازدید و اقدام به تهیه عکس و فیلم از گونه‌های کمیاب باغ پرندگان آستارا می‌کنند.





۳- روستای کوته کومه



روستای کوته کومه آستارا از روستاهای گردشگری گیلان




« کوته کومه» روستایی کوچک و از جمله روستاهای گردشگری گیلان است که مناظر و طبیعت شگفت‌انگیزی دارد. یکی از این جاذبه‌ها، «آبشار لاتون» است که لقب بلندترین آبشار گیلان را از آن خود کرده است. این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اِسپنیاس سرچشمه گرفته و به رودخانه‌ی «لَوَندویل» سرازیر می‌شود. در مسیر آبشار، تپه‌های جنگلی بسیار زیبایی وجود دارد.




در حاشیه‌ آبشار هم جنگلی بکر و زیبا، با انبوهی از درختان میوه واقع شده که ۹ ماه از سال سر سبز است. «آبگرم»، دیگر مکان مشهور روستای کوته کومه است که در خود روستا واقع شده و گردشگران برای درمان دردهای رماتیسمی، درد مفاصل و رفع ضایعات پوستی از این آبگرم استفاده می‌کنند.



این مکان با بهره‌مندی از دوش، حوض، سرویس بهداشتی، آبی سالم و مفید و خانه‌های سنتی و قدیمی و اطاق‌های مجهز کرایه‌ای جهت ارائه خدمات به مسافران عزیز لحظات پر خاطره‌ای را می‌سازد. این روستا در بخش لوندویل، دهستان چلوند واقع شده، و آبشار لاتون نیز در ۶ کیلومتری غرب روستا است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴- روستای گیلده


آدرس و مشخصات روستای گیلده از جاهای دیدنی گیلان و آستارا


«گیلده» یا «گیلاده» روستایی از توابع استان گیلان و شهرستان آستارا و از جمله جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر گیلان است. گیلده در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری غرب آستارا واقع شده و به طور مستقیم حدود ۵ کیلومتر با مرز کشور آذربایجان و همین حدود را از گردنه حیران فاصله دارد. این روستا با ۱۳۳ خانوار قریب به ۵۸۸ نفر جمعیت دارد.

اکثر اهالی این روستا به کار کشاورزی، دامداری و گله‌داری مشغول هستند و سگ‌های بزرگ و قوی هیکل چوپانان گیلده ،به ویژه در سال‌های گذشته، معروفیت زیادی در بین مردم آستارا دارند. جاده گیلده آسفالت است، روستا آب لوله‌کشی از چشمه دارد و آب و هوای آن معتدل است.

بیشترین معروفیت این روستا به دلیل توریستی بودن آن و قرار گرفتن در مسیر آبگرم «علی داشی»، «مشه سویی» و «منطقه فندقلو» است، که به همین دلیل سالانه پذیرای هزاران گردشگر از استان‌های مختلف کشور است.


۵- آبشار لاتون آستارا


آبشار لاتون آستار، آدرس و مشخصات و مسیر صعود


«آبشار لاتون» در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته و از جمله جاذبه‌های گردشگری مشهور گیلان است. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع ترین آبشار گیلان و ایران حساب می‌آید.

علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و عریض‌تر است. در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی‌نظیر و منحصر به فرد منطقه لاتون و از جمله شگفت‌انگیزترین جاهای گردشگری گیلان است.


مسیر صعود به آبشار لاتون​


فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار لاتون حدود ۶ کیلومتر است که در مدت طی این مسافت ۳/۵۵ ساعتی در حدود ۷۵۰ متر ارتفاع زیاد می‌شود. در مسیر صعود آبشار تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیباست که در طول مسیر چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و قابل نوشیدن دیده می‌شود. انتهای مسیر دارای پرتگاه‌هایی خطرناک و مرگبار است. آبشار از فاصله ۵۰۰ متری قابل رویت است.

در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی «آسیو شوان» می‌رسیم که تقریباً خالی از سکنه است. به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است. در حاشیه آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم بکر و دست نخورده گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندوق و سیب وحشی وجود دارد که در ۹ ماه از سال سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کنند. از تنوع جانوری اطراف آبشار نیز می‌توان به گرگ، گراز، خرس (نادر)، جوجه تیغی، اسب، گاو، و غیره اشاره کرد.


۶- سر چشمه آبشار آستار​


این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس‌ «اسپینه» سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس «اسپینه» سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت روستای کوته‌کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای کاسپین می‌شود.


مناطق دیدنی گیلان-آستانه‌ اشرفیه


جاذبه های گردشگری گیلان و آستانه اشرفیه


برخی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان که در منطقه آستانه اشرفیه واقع شده‌اند عبارتند از:


۱- پل چوبی بندر کیاشهر


پل چوبی بندر کیاشهر از جاذبه های گردشگری گیلان و آستانه اشرفیه


«تالاب و پل چوبی بندر کیاشهر» از جاذبه‌های گردشگری بسیار دیدنی گیلان و یکی از مراکز توریستی و بکر شهرستان آستانه اشرفیه است. یندر کیاشهر در فاصله ۱۷ کیلومتری آستا‌نه‌اشرفیه است و با رشت تقریباً ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

پل چوبی و تالاب کیاشهر یکی از مناطق دیدنی گیلان است و سالانه گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند. این پل چوبی که گردشگران زیادی به خود جذب کرده حدود یک کیلومتر طول دارد که از وسط تالاب بین‌المللی «بوجاق» عبور می‌کند و انتهای این پل به دریا ختم می‌شود.

گذر از پل چوبی در محدوده تالاب بندر کیاشهر تصوری متفاوت از زندگی روزمره را به گردشگران القا می‌کند به طوری که انسان در آن خود را متعلق به محیط پیرامونش می‌داند بنابراین هر ساله علاقمندان و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور برای دیدار از این پل و دیگر جذابیت‌های گردشگری بندر کیاشهر به این شهر سفر می‌کنند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

مسیرهای ورودی به بندر کیاشهر برای رسیدن به پل چوبی​



معمولاً بیشتر مسافران از مسیر شهرستان آستانه‌ اشرفیه وارد این شهر می‌شوند ولی از سمت غرب می‌توان از بندرانزلی – زیبا کنار یا لشت نشاء و از سمت شرق می‌توان از لاهیجان – دهشال – لسکوکلایه – لب دریا – امیر کیاسر یا لاهیجان – رودبنه – دهکاء یا لنگرود – چمخاله وارد این بخش زیبای کشور شد.



بهترین مسیر از سمت تهران برای رسیدن به بندر کیاشهر بعد از پلیس راه رشت – قزوین و سه‌ راه سنگر و کمربندی لاهیجان به این سمت تغییر مسیر داده و پس از عبور از شهرهای سنگر- کوچصفهان – آستانه‌اشرفیه به بندر کیاشهر خواهید رسید.





۲- بقعه آقا سید جلال الدین اشرف از جاذبه های گردشگری مذهبی آستانه اشرفیه



بقعه آقا سید جلال الدین اشرف از جاذبه های گردشگری مذهبی آستانه اشرفیه




«سید ابراهیم‌المرتضی الاصغر» ملقب به «جلال الدین اشرف (ع)»، پسر امام موسی کاظم (ع)، برادر امام رضا (ع) و عموی امام محمد تقی (ع) در سال ۱۸۰ هجری قمری در شهر مدینه منوره چشم به جهان گشود. پدرش امام هفتم شیعیان و مادرش «بانو نجیه» از مردم نوبه و زنگبار بود. بقعه متبرکه سید جلال‌الدین اشرف به عنوان تنها برادر تنی امام رضا (ع) واقع در ۳۵ کیلومتری شهر رشت است. این بقعه یکی از مقاصد زیارتی گردشگران بومی و غیربومی است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳- پارک جنگلی صفرابسته



«پارک جنگلی صفرا» بسته دارای طبیعتی بکر و گونه‌های مختلف و متنوع گیاهی است و به همین خاطر از جمله روستاهای گردشگری گیلان لقب گرفته است که طبیعتی بکر و دست نخورده دارد. این مکان که تفرجگاه مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود دارای پارکینگ عمومی و انفرادی هم هست. گفتنی است روستای صفرا بسته با هزار و ۲۵۸ نفر جمعیت دارای قدمت تاریخی ۱۵۰۰ ساله است. آدرس این پارک جنگلی گیلان، آستانه اشرفیه روستای صفرابسته است.





۴- پارک جنگلی کیاشهر



معرفی آدرس و مشخصات پارک جنگلی کیاشهر در گیلان




در جنوب دریای خزر در استان گیلان جایی که رودخانه خروشان سپیدرود در بندر کیاشهر به این دریا می‌پیوندد، جنگلی کوچک اما دیدنی خودنمایی می‌کند. این محدوده جنگلی ۱۸ هکتاری، امروزه در داخل شهر ساحلی بندر کیاشهر به پارک جنگلی تبدیل شده است. این پارک از شمال به اراضی سایت گردشگری ساحل کیاشهر، از جنوب به بافت شهری، از شرق به دهکده ساحلی و از غرب به نهالستان کیاشهر منتهی می‌شود.



عمده پوشش گیاهی این پارک از درختان توسکای ساحلی تشکیل شده است که تقریبا به طور خالص و یکنواخت در سطح پارک در مجاورت جاده و مزارع برنج قرار دارند. در برخی از نقاط آن نیز گیاهان بالا رونده با ساقه‌های در هم پیچیده ضمن ایجاد زیبایی بکر، نمایی از جنگل طبیعی و چشم نواز را به وجود آورده است.



قرارگیری پارک جنگلی کیاشهر در کنار مرداب طبیعی، پل چوبی و ساحل دریا منظره‌ای جذاب و دلپذیر را به وجود آورده است که مسافران و گردشگران می‌توانند ساعاتی خوش را در یکی از دیدنی‌ترین جاهای گردشگری گیلان بگذرانند. این همجواری جنگل، مرداب و دریا مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی را در این منطقه به وجود آورده است که اگر بگوییم در خاورمیانه بی‌همتا و در دنیا کم نظیر است سخن به گزاف نگفته‌ایم.



در سال‌های اخیر لزوم توجه به گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا و سالم اهمیت پارک جنگلی بندر کیاشهر را در استان گیلان بیش از پیش نمایان ساخته و آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر گیلان تبدیل کرده است. اهمیتی که پس از به بهره‌برداری رسیدن پل بزرگ کیاشهر و احیای خط ساحلی دریای خزر نمایان‌تر شده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵- آرامگاه استاد معین



در نهم اردیبهشت ماه ۱۲۹۷هـ . ش در خانواده‌ای از علمای روحانی در رشت پسر بچه‌ای پا به دنیا گذاشت که نام محمد را برای او برگزیدند. یک روز صبح خبری ناگوار از منزل‌شان رسید. مادرش به طور ناگهانی فوت کرده بود. پنج روز بعد پدرش نیز از دنیا رفت. در دبیرستان ملی اسلامی امروزی درس خواند و در ۱۳۰۴ هـ . ش موفق به اخذ تصدیق نامه دوره ابتدایی شد.



در سال ۱۳۰۵ با دایر شدن اداره‌‌ای به نام «اداره احصائیه» نام خانوادگی معین را برای خودشان انتخاب کرد. امروز آرامگاه استاد معین به عنوان پدر فرهنگ لغت ایران (بعد از دهخدا) و نویسنده «فرهنگ واژگان معین» در حشمت رود آستانه اشرفیه یکی از مکان‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود.



آدرس آرامگاه استاد محمد معین: گیلان، آستانه اشرفیه، میدان استاد معین، آرامگاه استاد معین
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

املش



۱- آبشار سیاه تاش



آدرس و مشخصات آبشار سیاه تاش املش از جاذبه های گردشگری گیلان




آبشار «سیاه تاش» در ۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان املش در بخش رانکوه قرار گرفته است. این آبشار بیش از ۵۰ متر ارتفاع دارد و دیواره سنگی دامنه کوه زیبایی آن‌ را دو چندان کرده است. همه ساله در فصل بهار و تابستان تعداد زیادی از گردشگران، کوهنوردان و دوستداران طبیعت به این منطقه مراجعه و از طبیعت این مکان استفاده می‌کنند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جاهای دیدنی گیلان-بندر انزلی



۱- کاخ موزه نظامی بندر انزلی



آدرس و مشخصات کاخ موزه نظامی بندرانزلی




این عمارت زیبا با پنجره‌های بزرگ از شمال به خزر و چشم انداز زیبای آن و از سمت جنوب به سرسبزی و زیبایی یک باغ پرطراوت آغوش گشوده است. اگرچه این موزه نام نظامی بر خود دارد اما بنای زیبا و اشیاء ظریف و هنرمندانه آن بر وجهه سلاح‌های موجود در آن چیرگی دارد. کاخ موزه نظامی همچون قوی سپیدی در باغ دلگشایی ماوا گزیده و عطر بهار نارنج‌هایش مشام هر دیدار کننده‌ای را نوازش می‌دهد.



ساخت این بنا به دست مهندسان ایرانی در سال ۱۳۰۸ در شهرستان بندر انزلی آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید. آدرس این کاخ موزه بندر انزلی، بین دو پل انزلی و پل غازیان است. مدت زمان بازدید از این جاذبه گردشگری گیلان ۱ الی ۲ ساعت است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲- آکواریوم منطقه آزاد انزلی



آدرس و مشخصات آکواریوم منطقه آزاد انزلی




«آکواریوم انزلی» بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری آکواریوم و باغ خزندگان ایران در منطقه آزاد انزلی و از جمله مناطق تفریحگاه‌ها و جاذبه‌های گردشگری گیلان است. این مجموعه تفریحی، دارای بزرگترین تونل آکواریوم کشور به طول ۴۰ متر با انواع ماهیان است.



از دیگر امکانات این مجموعه بزرگ گردشگری گیلان می‌توان به سینمای واقعیت مجازی، عکس یادگاری در مقابل پرده سبز، غذا دادن به ماهیان، رستوران و کافی‌شاپ، بولینگ و تکنولوژی فنتستیک گیم لند اشاره کرد. این مجموعه بزرگ در فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی قرار دارد
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳- حافظیه بندرانزلی



آدرس و مشخصات حافظیه انزلی از تفریحگاه‌های گیلان




بنای ساختمان «حافظیه انزلی» در سال ۱۳۱۱ شمسی به سفارش شهرداری انزلی در بین درختان سرسبز و زیبا و با چشم‌اندازی به بلوار انزلی و بندرگاه در محوطه حیاط ساختمان شهرداری توسط مهندسان آلمانی ساخته شد. این بنا به شماره ۱۵۱۳ جزو آثار ملی به ثبت رسیده و از جاذبه‌های گردشگری گیلان و تفریحگاه‌های شهر ساحلی انزلی بشمار می‌رود.



مساحت کلی این بنا ۷۶ متر مربع است. ستون‌های بلند، دیواره کوتاه نرده‌ای شکل و بامی گنبدی از مشخصه‌های این بنا است. در دو سمت بنا پنج پله کوتاه قرار دارد که شما را به داخل محوطه راهنمایی می‌کند و در مرکز بنا هم تصویر چنگ موسیقایی با موزاییک نقش بسته است. این بنا در نزدیکی شهرداری انزلی، پارک قدس و بلوار ساحلی بندر انزلی قرار دارد.





۴- موج‌شکن بندرانزلی



آدزس و مشخصات موج شکن انزلی از مناطق گردشگری گیلان




«موج‌شکن انزلی» نام اسکله‌‌ای در ساحل بندر انزلی استان گیلان و از جمله جاهای تفریحی گیلان در شهر انزلی است. موج‌شکن انزلی برای جلوگیری از آسیب رساندن موج‌های دریا به کشتی‌ها و قایق‌ها ساخته شده بود، اکنون محلی برای تفریح مبدل شده است.



تقریبا هر بازدیدکننده از انزلی، یک عکس یادگاری در کنار موج‌شکن انزلی به عنوان یکی از مناطق تفریحی ایران دارد. گردش روی موج‌شکن‌های بندر انزلی و تماشای منظره دریا و بلوار ساحلی انزلی خاطره‌ای فراموش نشدنی برای گردشگران رقم می‌زند.



در سال ۱۲۷۴ ساخت «موج‌شکن غازیان و انزلی» آغاز شد و سال ۱۲۹۳ کار ساخت آن به پایان رسید موج‌شکن‌ها روی تیرهای چوبی که در کف دریا تعبیه شده‌اند ساخته شده و در سال‌های اخیر مورد مرمت قرار گرفته‌اند. قبل از این‌که موج‌شکن‌های انزلی احداث شوند کانال مابین انزلی و غازیان همانند خلیجی بود که کشتی‌های تجارتی به منظور تخلیه و بارگیری و یا مصون ماندن از امواج و طوفان دریا در آن‌جا پناه می‌آوردند و در اسکله‌ها پهلو گرفته و یا روی لنگری می‌ایستادند.



اما امواج دریا، تا داخل کانال را می‌کوبید و به شناورهای مستقر در خلیج آسیب می‌رساند از این رو نیاز به احداث موج‌شکن‌ها احساس شد و در نتیجه قرارداد این بنای عظیم که از شاهکارهای معماری در نوع خود است نوشته شد. طول موج‌شکن غازیان به عنوان یکی از جاهای گردشگری گیلان ۷۵۰ متر و موج‌شکن انزلی نیز ۵۲۰ متر است
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

مکان های گردشگری گیلان-تالش



۱- آبشار زمرد



آبشار زمرد تالش؛ از مکان های گردشگری گیلان




آبشار «زمرد» واقع در شهر «حویق» استان گیلان یکی از زیباترین آبشارهای ایران و از جمله مکان های گردشگری گیلان است که طبیعت و منظره اطراف آن حسی از آرامش را به بازدیدکنندگان و گردشگران خود القا می‌کند. آبشار زمرد در تمام فصل‌های سال پذیرای گرشگران و کوهنوردان از نقاط مختلف است. آب و هوای این منطقه معتدل بوده و دارای طبیعت کم‌نظیر و موقعیت ممتازی است.



آبشار زمرد همواره همچون نگینی در دل جنگل زیبای حویق می‌درخشد. در این منطقه دو آبشار نزدیک هم وجود دارند که به «آبشارهای دوقلو» نیز معروفند. یکی از آن‌ها بزرگ و پرآب بوده و دیگری کوچک و کم آب است. آبشار کوچک پلکانی است و از دو پله آبشار با ارتفاع چهار و هشت متری تشکیل شده است. گفتنی است که ارتفاع آبشار بزرگ حدود ۱۵ متر است.



لازم به ذکر است که به دلیل وجود جلبک و امکان لغزش، دسترسی به آبشار اصلی کمی مشکل است و تاکنون چند نفر به خاطر سقوط از آبشار جان خود را از دست داده‌اند. آبشار زمرد در ۴۵ کیلومتری شمال تالش و در ۹ کیلومتری بازار شهر حویق واقع شده است. برای دسترسی به این آبشار باید از شهر حویق به روستای «زمرد» بروید.



روستای زمرد بعد از «فتح‌الله محله» قرار دارد. مسیر دسترسی به آبشار از روستای زمرد سراشیبی بوده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان لازم است. اگر خودروی شما مناسب نباشد، بهتر است خودروی خود را در جلوی مسجد یا کنار مدرسه نصر در روستای فتح‌الله محله نگه داشته و بقیه راه را پیاده روی کنید. پیاده روی در مسیر آبشار لحظات خوشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد زیرا در مسیر از تماشای زندگی، معماری، سنت‌ها و لباس‌های تالشی لذت خواهید برد.





۲- آبشار ورزان



آب رودخانه «ورزان» یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه« لیسار» است که از چشمه‌های بالای ییلاق سرچشمه می‌گیرد و هنگام ریزش از صخره‌های عظیم ورزان، آبشار زیبا و دیدنی بلند و مرتفع «ورزان» تشکیل می‌دهد. این آبشار در ارتفاع ۱۹۰۰-۱۹۷۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد. در بعضی از ماه‌های سال دشت‌های شقایق و آلاله اطراف آبشار، این منطقه را دیدنی‌تر می‌کند و به همین دلیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار استان گیلان تبدیل شده است.



از آن‌جایی که هوای این ناحیه به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا، خنک‌تر است، گل‌های شقایق ورزان دیرتر از شقایق‌های سوباتان غنچه می‌دهند. در مسیر این آبشار، از مناظر کوه‌های مرتفع، آلاله‌های ظریف و پرچین‌های چوبی لذت خواهید برد. فصل بهار و نیمه‌های پاییز مناسب‌ترین زمان برای دیدن این آبشار است زیرا در این زمان، به‌ ویژه در بهار به علت بارندگی‌های موسمی و آب شدن برف‌ها، آبشار ورزان دارای بیشترین حجم آب نسبت به فصل تابستان است. از سوی دیگر طبیعت پیرامون آبشار نیز زیباتر از هر زمان دیگر است.





مسیر دسترسی به آبشار ورزان​



این آبشار در روستای ورزان، ضلع شمال غربی سوئه تون (سوباتان) شهرستان تالش واقع شده و فاصله آن تا سوئه‌تون حدود ۴ کیلومتر است. آبشار ورزان در مسیر نئور تا سوباتان با فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر تالش و ۲۲ کیلومتری جنوب دریاچه نئور اردبیل قرار گرفته است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳- پارک جنگلی گیسوم



معرفی مشخصات، آدرس و تاریخچه پارک جنگلی گیسوم




یکی دیگر از نقاط دیدنی و مناطق تفریحی و گردشگری گیلان و شهرستان تالش «پارک جنگلی گیسوم» است. مسیری زیبا و دیدنی که درختان سر به فلک کشیده آن تونلی جنگلی را ایجاد کرده است که دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد.



گیسوم، یک منطقه گردشگری – ساحلی فوق العاده زیبا و بی‌نظیر از توابع بخش پره‌سر شهرستان تالش در استان گیلان در ایران است، این ساحل زیبا به واسطه یک راه آسفالته که از میان انبوهی از درختان عبور کرده به ساحل دریای خزر متصل می‌شود. جاده تالش، شما را در دالانی از زیبایی به سمت بهشت شمال هدایت می‌کند.



جنگل گیسوم، جایی است که جنگل و دریا به هم می‌رسند و این سحر طبیعت است که هیجان گیسوم‌گردی را صد چندان می‌کند و چشم شما را به روی یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری گیلان باز می‌کند. تالش، یکی از نقاط کمتر شناخته شده خطه شمال است که آن‌جا را باید بی شک، یکی از مقصدهای فوق العاده و بکر گردشگری ایران و از جمله زیباترین بهترین جاهای دیدنی و گردشگری گیلان دانست.



درختان زیبا و سر به فلک کشیده پارک جنگلی گیسوم، تونلی را برای شما در جاده خلق می‌کند که حتی در روزهای آخر پاییز و اوایل زمستان نیز، لوکیشن‌های بی‌نظیر برخی از فیلم‌های نوستالژیک را به ذهن می‌آورد. در جنوب گیسوم، رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومتر و شمال آن، شهر هشتپر (تالش) با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد.



جنگل گیسوم با مساحتی حدود ۸۰ هکتار، با درختان جنگلی انبوه و گونه‌های گیاهی خاصی که دارد، چشم‌انداز زیبایی را برای گردشگران فراهم می‌کند، این پارک با امکاناتی نظیر پارکینگ در داخل محدوده پارک، وسایل بازی کودکان، ورزشگاه، اردوگاه، پلاژ، هتل، مناطق پیک نیک روزانه، کمپینگ طبیعی، مسیرهای پیاده روی، مجموعه فضاهای جنگلی باقیمانده در ناحیه شرقی، جنگل شمشاد و موزه طبیعی گل و گیاه منتظر حضور گردشگران است.





پوشش گیاهی جنگل گیسوم​



در جنگل گیسوم، پوشش گیاهی متنوعی از ۷۶ گونه که متعلق به ۶۶ جنس و ۴۴ خانواده است، در منطقه‌ای جلگه‌ای و سرسبز شاهد هستیم که ۲۱ گونه آن چوبی و ما بقی را گونه‌های علفی تشکیل می‌دهند که نمونه‌هایش را در تالاب انزلی می‌توان مشاهده کرد. یکی از نکات مهمی که در جنگل‌گردی گیسوم باید به آن توجه داشت، انبوه گونه‌های گیاهی به خصوص درختان انجیری است که چشم‌انداز رویایی شگفت‌انگیری را روبروی دیدگان گردشگران و رهگذران قرار می‌دهد.



یکی دیگر از جذابیت‌های جنگل گیسوم، ساحل شنی آن است که زیبایی های فراوانی برای ساحل گردها و عاشقان شنا دارد. قدم زدن در ساحل شنی گیسوم و که شن‌های نرمی دارد، هیجان‌انگیر بوده و البته ورزش‌های دریایی مانند جت اسکی نیز، بر این جذابیت‌ها اضافه می‌کند.





تاریخچه جنگل گیسوم​



این منطقه توریستی و گردشگری گیلان در حدود پانزده سال پیش با سرمایه‌گذاری شهرداری تالش مورد توجه قرار گرفت و کم کم به یکی از قطب‌های گردشگری گیلان تبدیل شد. امروزه گیسوم در شمال غربی دریای خزر با نمایش طبیعت بدیع و شاهکار خود از سایر مناطق گیلان متمایز و به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران از نظر گردشگران تبدیل شده است.



این پارک جنگلی به همراه امکاناتی نظیر پارکینگ در داخل محدوده پارک، وسایل بازی کودکان، ورزشگاه، اردوگاه، پلاژ، متل، هتل، مناطق پیک‌نیک روزانه، مسیرهای پیاده‌روی، و مجموعه فضاهای جنگلی در ناحیه شرقی، همچون جنگل شمشاد و موزه طبیعی گل و گیاه، هرساله پذیرای گردشگران بی‌شماری به ویژه در اوایل بهار و در تعطیلات عید نوروز است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴- ییلاق سوباتان



ییلاق سوباتان کجاست؟ 2 مسیر دسترسی به سوباتان کدامند؟




«سوباتان» یکی از زیباترین جاهای تفریحی گیلان و ایران است. ییلاقی معروف با دشت‌های وسیع، مراتع سرسبز و دره‌های زیبا. سوباتان جایی است که تا چشم کار می‌کند سر سبزی است و گله‌های وحشی اسب و دام‌هایی که برای چَرا آمده‌اند.



بعد از همه این‌ها، کلبه‌های چوبی «خانواده‌های لیساری» است که بهار و تابستان را در آن می‌گذرانند. در سوباتان و در مسیر آبشار آن بازاری محلی بر سر راهتان است که می‌توانید در یکی از رستوران‌هایش بره کباب، کباب بریان و غذاهای محلی میل کنید.





مسیرهای دسترسی به ییلاق سوباتان​



مسیر اول: سوباتان در ۲۰ کیلومتری غرب لیسار در نزدیکی تالش در استان گیلان واقع شده است. برای رسیدن به سوباتان قدیمی‌ترین مسیر، جاده جنگلی لیسار به سوباتان است.



انتخاب دوم و آسان‌تر این است: از رشت به هشتپر تالش بروید و از هشتپر به سمت جاده اقاولر. البته در هشتپر باید ماشین شخصی‌تان را جایی پارک کنید و با نیسان محلی به سمت سوباتان بروید و در بازار محلی‌اش پیاده شوید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵- پارک جنگلی سیاهداران


1713903355159.png

شهرستان تالش (هشتپر) با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص از یک سو به چشم‌انداز جلگه، شهر و دریا و از سوی دیگر به کوهپایه‌های پوشیده از جنگل منتهی است، مکان‌ها و جاذبه‌های دلپذیر گردشگری بسیاری دارد که یکی از این مناطق روستای سیاه‌داران است.



سیاه‌داران در گذشته دارای درختان بزرگ و سر به فلک کشیده عظیم بلوط بوده‌ که توده عظیم درختان مانع ورود افراد به داخل روستا (جنگل) می‌شد، بنابراین این منطقه به نام منطقه «پوشیده از درختان سیاه» نام‌گذاری شد.



بعد از ساکن شدن افراد ییلاق‌نشین آن روستا، به «سیا‌ه‌داران» یا «سیاداران» معروف شد. این منطقه در جنوب غربی شهر تالش واقع شده است که در سال‌های اخیر توسط شهرداری تالش به محدوده‌ای برای گذاران اوقات فراغت و تفریح و یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل شده است.



پس از احداث راه و پله گذاری بخش‌هایی از دامنه این تپه در بلندترین نقطه آن تفریحگاهی بکر و دیدنی با امکاناتی چون رستوران، آلاچیق و سرویس بهداشتی بر‌پا شد و سپس طرح سورتمه جنگلی ریلی در دامنه‌های پوشیده از جنگل تاسیس شده که عبور از مسیر آن برای مسافران بسیار هیجان‌انگیز و جالب است. علاوه بر این در داخل محدوده پس از عبور از مسیر حیاط وحش طبیعی ایجاد شده و حیواناتی مثل آهو و غزال وحشی قابل رویت هستند.



آدرس پارک سیاه‌داران: استان گیلان، جنوب غربی تالش، هشتپر
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شهرهای گردشگری گیلان-رشت





۱- آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی



مقبره میرزا کوچک خان از جاذبه های گردشگری گیلان و رشت




«آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی» معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب در گورستان سلیمانداراب واقع شده است و از جمله مکان‌های دیدنی رشت و جاذبه‌های مهم گیلان به شمار می‌آید. میرزا کوچک خان یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ و از افتخارات ایران زمین است که با مبارزات آزادی‌خواهانه و جنبش ضد استعماری‌اش که جان عزیز خود را نیز در این راه و برای رفاه حال مردم ایران از دست داد موجب شد تا او به نماد گیلان برای ایرانیان مبدل شود.



بنای یادبودی در مقبره میرزا کوچک خان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که طرح آن از معماری اسلامی و سنتی بهره گرفته شده بنا شد که بصورت یک هشت ضلعی منظم از اشکال هندسی رایج در معماری سنتی ایران است و به مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متر ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده آن عمدتا ً آجر، کاشی، سفال و چوب است که همگی از مصالح بومی به شمار می‌رود و تلفیق آن با فضای سبز درختان کهنسال اطراف بنا یادآور جنگل و متناسب با روحیات آزادمنشانه آن شخصیت مبارز است.



«یونس» معروف به میرزا کوچک، پسر میرزا بزرگ از مردم رشت و ساکن «استادسرا» در خانواده‌‌ای متوسط در روستای «زیدخ» از توابع فومنات متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در مدرسه حاجی حسن در صالح آباد رشت و مدرسه جامع گذرانید، سپس به تهران آمد و در مدرسه محمودیه به تحصیل پرداخت.



نهضت جنگل به رهبری روحانی مبارز، میرزا کوچک خان جنگلی (۱۲۵۷-۱۳۰۰ه.ش.) و با اندیشه اتحاد دنیای اسلام مدت‌ها به مبارزه علیه استبداد محمدعلی شاه قاجار و استعمار دولت‌های خارجی روس و انگلیس پرداخت. اما نفوذ هواداران کمونیست در سران نهضت و خیانت‌شان علیه نهضت جنگل، باعث شد تا میرزا و یاران وفادارش در حمله نیروهای دولتی رضاخان به اعماق جنگل پناه ببرند. سرانجام میرزا در اثر سرما و برف و بوران کوه‌های گیلوا، جان به جان آفرین تسلیم کرد. دشمنانش سر او را از بدن جدا کردند و برای رضاخان هدیه آوردند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲- بازارچه رشت



تاریخچه و آدرس بازار بزرگ رشت




«بازار رشت» یا همان «بازار بزرگ شهر رشت» با مساحتی بالغ بر ۲۴ هکتار در بافت قدیمی و مرکزی این شهر قرار دارد و مرکز کلیه فعالیت‌های بازرگانی استان گیلان است. بازار سنتی رشت دارای ۱۴ کاروانسرا است که توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند. بازار رشت شامل مراکزی همچون میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراها است.



معماری کاروانسراها و طاقی‌های موجود در بازار رشت یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این بازار است. این کاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به عنوان کانون‌های بازرگانی رشت ساخته شدند. تعدادی از آن‌ها عبارتند از طاقی‌های بزرگ و کوچک، سعادت و کاروانسراهای محتشم، چینی چیان، ملک و غیره که در ادامه درباره هر کدام توضیحاتی ارائه می‌شود.



در گوشه کنار بازار رشت می‌توان جلوه‌های گوناگونی از زیبایی‌های فرهنگ فولکلور استان گیلان را یافت که به نوبه خود از جاذبه‌های مهم گردشگری گیلان است. شاید به همین خاطر بازار رشت هنوز هم زیبا، دوست داشتنی و نوستالژیک است به خصوص برای خود رشتی‌ها.



بعد از گذشت سال‌ها بازار سنتی رشت و اهالی‌اش (که به اصطلاح «بازار مج» خوانده می‌شوند) همچنان با همان شاخصه‌های گذشته به کار و کسب می‌پردازند و در یک کلام از هر نظر بازار رشت همان بازار سال‌های دور است و مدرنیسم چندان روی سنت‌های آن تاثیر نگذاشته‌ است.



روزانه هزاران نفر از ساکنان شهرها و روستاهای مجاور رشت، برای داد و ستد در این بازار حضور می‌یابند. در این بازار علاوه بر محصولات متنوع کشاورزی، کلیه مایحتاج ضروری زندگی روزمره را می‌توان یافت از این رو بازار رشت اگر چه به دلیل فشردگی زیاد با مشکلات عبوری روبروست اما در نوع خود از دیدنی‌‌های مهم شهر رشت به شمار می‌‌رود.



گردشگران وقتی به بازار رشت وارد می‌شوند به دنبال خرید سوغات یا کالای مورد نظر در میان تنوعی از رنگ‌‌های زیبای محصولات کشاورزی، انواع ماهی، غذاهای محلی و غیره ساعت‌‌ها به جست‌ و جو می‌پردازند و در کنار آن از کاروانسراهای قدیمی رشت دیدن می‌کنند. در مجموع بازار رشت از جمله جاذبه‌های گردشگری بسیار پرطرفدار گیلان است. بازار رشت در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی قرار گرفته است
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳- دریاچه سد سنگر



دریاچه سد سنگر از جاذبه های توریستی گیلان




«دریاچه سد سنگر» در فاصله ۵/۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سنگر بر روی رودخانه سفیدرود احداث شده است. ساخت سد سنگر در سال ۱۳۴۱ آغاز و در سال ۱۳۴۶ مورد بهره‌‌برداری کامل قرار گرفت. این سد قسمت عمده آب سفیدرود را برای آبیاری شالیزارهای اراضی جلگه‌ای شرق و غرب سفیدرود در دو کانال اصلی سمت راست و چپ تقسیم می‌کند.



کانال سمت چپ (غرب گیلان) به طول ۳۰ کیلومتر تا اراضی فومنات و کانال سمت راست (شرق گیلان) به طول ۲۶ کیلومتر تا لنگرود ادامه دارد. این کانال برای ناحیه آستانه، لاهیجان و لنگرود بسیار با ارزش است و به منزله یک سفیدرود کوچک است. مناظر اطراف دریاچه سد سنگر رشت چشم‌انداز بسیار زیبا و دل‌انگیزی دارد که طبیعت ‌دوستان و گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این سد به خصوص در ایام تعطیلات نوروز و سیزده بدر از جمله جاذبه‌های توریستی گیلان برای مردم محلی و گردشگران محسوب می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴- موزه میراث روستایی گیلان



موزه میراث روستایی گیلان + عکس و آدرس و تاریخچه آن




«موزه میراث روستایی گیلان» موزه‌ای در پارک جنگلی سراوان رشت در استان گیلان است. این موزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۰۰ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ بزرگراه خلیج فارس (جاده رشت – تهران) ساخته شده است.



فاز مطالعات مقدماتی این موزه از اوایل سال ۱۳۸۱ خورشیدی آغاز شد و در اردیبهشت ۱۳۸۴ اولین کارگاه این طرح (حوزه فرهنگی و معماری جلگه شرق سپیدرود) راه‌اندازی شد. قرار است بناهای ۹ روستای اصیل استان که نمادهای معماری اصیل گیلان در آن‌ها نمایان است واچینی شود و سپس در محل این موزه دوباره‌چینی شود.



از این تعداد روستا، یک روستا در جلگه شرقی گیلان یعنی لاهیجان و رودبنه و روستای دوم مربوط به جلگه مرکزی رشت است. روستای سوم مربوط به فومن است. دیرینگی بناهای موجود در سایت موزه از ۶۵ تا ۱۸۰ سال است. در این موزه نوع زندگی، کار، مسکن و صنایع دستی بومی گیلان به نمایش درمی‌آید.



فکر تأسیس موزه، پس از زمین لرزه‌ی خرداد ۱۳۶۹ گیلان که روند تخریب بناهای سنتی را شدت بخشید، شکل گرفت. اما فاز مطالعات مقدماتی آن، از اوایل سال ۱۳۸۱ آغاز شد. ابتدا، مطالعات گسترده جهت مکان‌یابی مناسب برای اجرای پروژه انجام شد. پس از بررسی‌های فراوان، پارک جنگلی سراوان، به علت دارا بودن توپوگرافی مناسب و مشابه گیلان، دسترسی آسان و وجود تأسیسات زیربنایی مناسب به عنوان محل اجرای پروژه انتخاب شد.



در همان زمان، آموزش نیروهای مورد نیاز انجام گرفت. بخش معماری این موزه، مجموعه‌ای است که قدمت بناهای آن به طور متوسط به ۱۵۰ سال می‌رسد. هدف موزه‌ی میراث روستایی گیلان، تنها انتقال بناهای روستایی نیست، بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است که در روستاهای گیلان وجود داشته است. در این مجموعه، علاوه بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، سایر عناصر فرهنگی مربوط به ابزارهای زندگی و کار، خوراک، پوشاک و غیره هم به نمایش درخواهد آمد
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵- پارک ملت رشت



پارک ملت رشت از دیدنی های گیلان + عکس و آدرس




«پارک ملت رشت» بعد از باغ محتشم (پارک شهر) بزرگترین پارک رشت و از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان به شمار می‌آید. این پارک با مساحت صدو بیست هزار متری خود در منطقه سه شهر رشت در بلوار شهید انصاری، سه راه کانادا واقع شده است و در سال ۱۳۷۸ پس از طراحی و بازسازی یکی از باغ های قدیمی رشت به نام «سیاه باغ» به عنوان بوستان ملت افتتاح شد و با سکوها و امکان برپایی چادرهای اقامتی، مکان مناسبی برای گردشگران خواهد بود.



درختان این پارک اغلب قدیمی بوده و جذابیت فراوانی برای بازدیدکنندگان آن به عنوان یکی مکان‌های تفریحی گیلان به همراه دارند. برخی از امکانات این پارک زیبا شامل امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی نظیر زمین‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، وسایل ورزشی همگانی، آبنمای موزیکال، ساعت آفتابی از نوع قطبی و به شکل کتاب و قلم، وسایل و زمین بازی کودکان، برکه طبیعی زیبا همراه با ۲ فواره بلند و پرندگان و ماهی‌های درون این برکه، نمازخانه و مبلمان پارکی و غیره است.



بد نیست بدانید که مکان «انجمن نجوم ثاقب» استان گیلان نیز در این پارک واقع است. در سال ۱۳۸۱ نخستین ساعت آفتابی آنالماتیک ایران در این پارک نصب شد و در همان سال یک مجتمع آکواریومی که دارای ۶۸۰ قطعه از ماهیان کمیاب تزیینی شمال و جنوب کشور و ۲۸ قطعه خرچنگ بود دراین پارک به بهره‌برداری رسید. پارک ملت رشت یکی از مراکز ورزش همگانی صبحگاهی در رشت بوده که همه روزه افراد زیادی را برای ورزش همگانی به داخل پارک می‌کشاند.



در سمت چپ ورودی پارک ملت رشت در بلوار انصاری یک خانه سنتی روستایی بسیار زیبا ساخته شده که به‌عنوان مرکز اطلاع رسانی گردشگران از آن استفاده می‌شود و مکانی برای برگزاری برخی از جشن‌ها و مناسبت‌ها است. همچنین این پارک دارای کمپینگ بزرگی برای مسافران است که همواره در فصول مختلف، به خصوص تعطیلات پذیرای مسافران بیشماری از سراسر کشور می‌باشد. برای آبیاری این پارک از سیستم بارانی و در برخی قسمت‌ها از شیوه دستی استفاده می‌شود
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶- ساحل حاجی بکنده



ساحل حاجی بکنده کجاست + آدرس و مسیر دسترسی




منطقه ساحلی «حاجی بکنده» رشت از توابع بخش خشک‌بیجار در ۹ کیلومتری شمال شرقی این شهر و ۳۲ کیلومتری رشت قرار دارد. این منطقه به مساحت تقریبی ۱۰۰ هکتار، در حوزه ساحلی و جلگه‌ای در لیستت مناطق مصوب طبیعت گردی گیلان ثبت شده است.



ساحل حاجی بکنده بکر و مستعد توسعه گردشگری ساحلی و دریایی گیلان است. به خصوص وجود سواحل همجوار از جمله جفرود و منطقه آزاد انزلی بر ارزش‌های این منطقه ساحلی رشت می‌افزاید و آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل کرده است.



حاجی بکنده یک دهستان در استان گیلان در بخش خشکبیجار است. این دهستان مرکز روستاهای منطقه است. حاجی بکنده در سال‌های اخیر به خاطر طبیعت دریا، ساحل شنی، امکان انجام ورزش‌های ساحلی و شنا، صید ماهی، تماشای صید (پره صیادی) گروهی و زمستانی، خرید ماهی تازه از صیادان و ده‌‏ها جاذبه دیگر، به یک منطقه گردشگری بالفعل تبدیل شده است و مردم زیادی از ساحل حاجی بکنده دیدن می‌کنند. در این ساحل ماسه‌هایی وجود دارد که آن را مناسب ورزش فوتبال‌ ساحلی می‌کند.



به علاقمندان دیدن رودها، باید یادآور شد رودخانه امین آباد در شرق و رودخانه حاجی بکنده در غرب روستا جریان دارد و پس از عبور از حاشیه روستا به دریای خزر می‌ریزد. از بومیان می‌توانید نحوه دسترسی به رود و تالاب منطقه را جویا شوید.



حاجی بکنده دارای مکان‌های اقامتی متعددی است که با قیمت‌های مناسب در اختیار گردشگران است. از مکان‌های اقامتی ساحلی گرفته تا داخل خود دهستان، این مکان‌های اقامتی در ساحل به صورت پلاژها و دکه‌ها و در داخل دهستان به صورت خانه‌های ویلایی و سوئیت‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.



درآمد اکثر روستاییان، از فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری، صیادی و خدماتی تأمین می‌شود. محصول عمده زراعی روستای حاجی بکنده، برنج است ولی باقلا، خیار و کدو نیز در این روستا به عمل می‌آید. صیادی از دیگر فعالیت‌های اقتصادی مردم روستا است که زیر نظر سازمان شیلات به صید انواع ماهی‌های سفید، کپور، آزاد، سیاه کولی، کاس کولی، کیلکا و نیز به صید ماهی‌های خاویاری مانند فیل ماهی، چالباش و ازون‌برون می‌پردازند.



روستا حاجی بکنده از طریق شهر خشکبیجار و شهر رشت با جاده‌ ای مناسب قابل دسترسی است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۷- دریاچه سد خاکی سقالسکار



آدرس و مشخصات دریاچه سد خاکی سقالسکار از جاهای تفریحی گیلان




سقالکسار روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در ۱۵ کیلو متری جنوبی دهستان لاکان قرار دارد. «دریاچه سد (خاکی) سقالکسار» از ریزش‌‎های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می‌شود ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۶۴ متر، طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است.



واژه «سقالکسار» به معنای محل آب خوردن پرندگان است. در گذشته پرندگانی مانند لک لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه موجود در آن آب می‌خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است. مساحت این دریاچه به عنوان یکی از جاهای تفریحی گیلان ۱۵ هکتار است.



روستای سقالکسار با چشم اندازی زیبا، سرشار از سکوت دریاچه‌ای است که انبوهی از درخت‌های جنگلی سر به آسمان کشیده آن را احاطه کرده است. سقالکسار غیر از این دریاچه، جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد، شغل اکثر مردمان این روستا کشاورزی است. مزارع برنج و بوی شالی و خوشه‌های طلایی رنگش در فصل بهره‌برداری از برنج جلوه‌ای خاص به این روستای خوش آب و هوای گیلان می‌دهد و گفتنی است دریاچه سد سقالکسار در هر فصلی زیبایی‌های‌ خاص خودش را دارد و از جمله مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری گیلان است
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرح جالب روستای سقالکسار برای پاکیزگی طبیعت​



پاکیزه‌گی روستا سقالسکار یکی از ویژگی‌های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیزه‌گی، اجرای طرحی توسط شورای اسلامی این روستا است مبنی بر این‌که در هنگام ورود یک کیسه زباله به مسافران می‌دهند تا زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند این اقدام موجب شده وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.





۸- موزه گنجینه رشت



آدرس و مشخصات موزه گنجینه رشت




ساختمان «موزه رشت» یا همان «موزه گنجینه رشت» بنایی است با قدمتی ۷۰ ساله در زیر زمینی به وسعت ۷۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۵۶۰ متر مربع درسبزه میدان – خیابان طالقانی (بیستون) رشت واقع شده است. موزه رشت در گذشته به میرزا حسین‌خان کسمایی یکی از یاران میرزا کوچک‌خان جنگلی تعلق داشت، در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی وزارت فرهنگ و هنر موزه را خریداری کرد و پس از تعمیرات لازم برای نخستین بار توسط کارشناسان مرکز مردم شناسی ایران به موزه تبدیل شد.



این موزه بعد از پیروزِی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۷۶ با نام موزه شهر زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شد و با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور این ساختمان در اختیار مدیریت برنامه‌ریزی موزه‌ها و نمایشگاه‌ها قرار گرفت و پس از مرمت اساسی در ۱۰ مهر ماه ۱۳۶۷ بازگشایی شد این موزه از دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است.





بخش مردم شناسی موزه رشت​



غرفه‌های مربوط به این بخش در طبقه اول موزه قرار دارد که به مواردی از زندگی روزمره مردمان محلی و مشاغل آن‌ها می‌پردازد. در غرفه‌ای دیگر به انواع وسایل تدخین (دخانیات)، وسایل پیرایش و پزشکی، وسایل مورد نیاز حمام، کارگاه سراجی (زین‌سازی)، ابزار و وسایل روشنایی و ظروف گوناگون، غرفه سفالگری و کارگاه مربوط به آن، انواع گلیم‌های محلی، فرش‌های تاریخی هم‌چنین قراردادها و وقف نامه‌های مربوط به دوره قاجاریه نیز در این سالن به دیوارها نصب شده و یا درون ویترین‌های دیواری جاسازی شده‌ است.





بخش باستان شناسی موزه رشت​



بخش باستان شناسی موزه رشت در زیرزمین ساختمان قرار داد و مُعّرف عظمت و شکوه باستانی این خطّه و فرهنگ مردمان آن است. بخش باستان شناسی دارای ۲۸ ویترین شیشه‌ای دو طبقه، و ۱۱ ویترین دیواری است.



قدیمی‌ترین اشیاء این بخش‌ها شامل پیکان‌های سنگی متعلق به منطقه پیرکوه است که از حفاری‌های غیر مجاز کشف شده و قدمت آن‌ها ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده می‌شود. برخی از آثار پیش از اسلام موزه‌ی رشت حاصل اکتشافات باستان شناسی استان و برخی دیگر به سایر نقاط کشور تعلق دارد و به منظور شناخت و تبادل فرهنگی در این بخش قرار گرفته‌اند اشیاء سفالی این بخش بیشتر به صورت ظروف و گاه به صورت حیواناتی نظیر گاو و قوچ و پرنده است.



اشیاء زینتی مانند سنجاق‌ها، دستبندها، انگشتر، گوشواره و گردنبند و اشیاء رزمی مفرغی مانند خنجر، کارد، شمشیر، پیکان است. ظروف مفرغی چون پیاله، ملاقه و جام نیز در این بخش به نمایش گذاشته شده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جاذبه‌های گردشگری گیلان-رضوانشهر



۱- ویسادار

1713948790230.png


آبشار ویسادار» به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعت ایران و سومین آبشار مرتفع استان گیلان شناخته می‌شود و به همین دلیل سالانه بسیاری از علاقه‌مندان طبیعت را به سوی خود می‌کشاند. فرم لایه لایه و صخره‌های دیواره‌های دو طرف رودخانه در بالا و پایین دست آبشار جلوه‌ای دو چندان به طبیعت آن داده است.



این آبشار گودالی بزرگ و به شکل نیم دایره ایجاد کرده است؛ تابش نور از دهانه گودال به داخل آن و شنیدن پژواک صدای آب، صحنه‌هایی نفس‌گیر خلق می‌کند. بر بلندای آبشار ویسادار بر روی صخره‌های لایه لایه آن، می‌توانید ساعت‌ها بنشینید و از تماشای منظره شگفت‌انگیز پیش‌رویتان، که ترکیبی خیال‌انگیز از جنگل، رودخانه و جنب و جوش آبشار است لذت ببرید.



ویسادار در هیاهو و خروش همیشگی خود، آرامشی ژرف دارد، در نزدیکی این آبشار درختی وجود دارد که برخی آن را «درخت هزار ریشه» می‌نامند و دلیل این نامگذاری وجود ریشه‌هایی است که از دل خاک بیرون آمده‌اند و تصویری خاص به خود گرفته‌اند.



یک پل فلزی نیز روبروی آبشار تعبیه شده که امکان تماشا کردن این آبشار زیبا را برای گردشگران فراهم کرده است. آبشار ویسادار در مسیر رودخانه لومیر ایجاد شده است و از جمله زیباترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲- قلعه امیر ساسان



این قلعه در «ییلاق ارده» شهرستان رضوانشهر واقع است که در زمان‌های دور اقامتگاه ییلاقی حاکمان «تالش‌دولاب» به شمار می‌آمد. در فصل تابستان ییلاق‌های این منطقه بخش بزرگی از ساکنان روستاهای جلگه‌ای بخش «پره سر» را در خود جای می‌داد و بدین لحاظ این قلعه در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری گیلان واقع شده است. درباره مشخصات و ویژگی‌های این قلعه تا کنون مطالعه‌ای انجام نپذیرفته است و امروز شکل اصلی قلعه به دلیل بی‌توجهی از بین رفته است.





۳- پل آجری و تاریخی پونل





قدمت پل آجری و تاریخی «پونل» به زمان صفویه باز می‌گردد و مانند دیگر پل‌های دوران حکومت «شاه عباس صفوی» از سنگ و آجر ساخته شده است. این پل که در چهارده کیلومتری جاده رضوانشهر به تالش قرار دارد، دارای سی‌متر طول و یک دهانه بزرگ با طاق جناقی و عرض دو و نیم متر و جان‌پناهی به ارتفاع چهل سانتی‌متر است. قابل ذکر است که کف گذرگاه پل آجری و تاریخی پونل، سنگفرش شده است.

۴- ییلاق زندانه



آدرس و مشخصات ییلاق زندانه از جاذبه های گردشگری گیلان




«ییلاق زندانه»، با ساکنان گرم و مهربانش، می‌تواند مکان مناسبی برای چند روز توقف کوتاه و سپری کردن لحظاتی آرام و رویایی باشد که برای رفتن به آن ابتدا باید از رشت به رضوانشهر بروید و سپس از آن‌جا به سمت پونل و در ادامه جاده‌ی پونل به خلخال رفته و حدود ۴۵ کیلومتر را در دل کوه‌های زیبای جنوب غرب گیلان طی کنید.



زندانه در ارتفاعات قرار دارد، به همین علت پوشیده از مراتع سرسبز و زیباست. جمعیت زندانه در فصول پاییز و زمستان بسیار کمتر می‌شود. این روستا هنوز دارای برق نیست و ساکنین آن‌جا از موتور برق برای مصارف برقی استفاده می‌کنند. گرچه با بودن چراغ‌های گازی و نفتی برای روشنایی شاید حتی نیازی به برق نیز نباشد.



ساکنین زندانه جدا از چراغ‌های گازی از هیزم برای گرما و گاه پخت‌و‌پز استفاده می‌کنند. بنابراین در سرمای ارتفاعات می‌توانید در داخل کلبه‌های دنج این مکان و در کنار بخاری هیزمی لحظات دوست‌داشتنی را در یکی از زیباترین مناطق گردشگری روستایی گیلان تجربه کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

مکان‌های تفریحی گیلان-رودبار



۱- جنگل نقله بر



«جنگل نقله‌بر» روی کوهپایه‌های سرسبز و خوش آب و هوای استان گیلان واقع شده است. جنگلی انبوه از سبزی و آرامش که در آن می‌توانید ساعت‌ها از جنگل‌پیمایی و تماشای مناظر اطراف لذت ببرید. جنگل نقله‌بر در نزدیکی روستای رستم آباد شهرستان رودبار قرار گرفته است. در ابتدای مسیر ورود به جنگل بایستی در مسیر تقریبا شیب‌داری پیاده‌روی کنید تا به جنگل انبوهی قدم بگذارید.



این جنگل از جمله جاهای دیدنی گیلان و دارای گونه‌‎های متنوع گیاهی و جانوری است. تعداد زیادی از درختان آزاد، انجیلی، ممرز، بوته‌هایی شامل ازملک، پاپیتال، سرفیلی و … در اینجا به چشم می‌خورد پرندگان این جنگل نیز شامل توکای سیاه، قمری خانگی، چرخ ریسک بزرگ، کمرکولی جنگلی و غیره هستند با قدم زدن در این منطقه‌ی سرسبز، شانس دیدن پستاندارانی چون اشگول، شغال، گراز و … را نیز خواهید داشت چشم‌انداز زیبای رودخانه بزرگ سفید‌رود در پایین دره و قله درفک از جنگل نقله‌بر تماشایی است.





راه دسترسی به جنگل نقله بر:​

اگر از شهر رشت به مسیر جاده رشت به قزوین حرکت کنید پس از مسافتی حدودا ۴۵ کیلومتری به روستای سرسبز رستم آباد رودبار می‌رسید. از آن‌جا به سمت دهستان نقله‌بر حرکت کنید و پس از طی چند کیلومتر به جنگل زیبای نقله بر می‌رسید.

۲- روستای داماش



معرفی و آدرس روستای داماش از مناطق گردشگری گیلان




«داماش» روستایی زیبا و از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در ۱۳۰ کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است داماش گیلان در گذشته صرفاً جنبه ییلاقی داشته ولی امروزه به سکونتگاهی دائمی و البته یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل شده است.

قرارگیری داماش در ارتفاعات رشته کوه البرز باعث شده که داماش مناظری دیدنی و آب و هوای عالی داشته باشد، ولی به همین علت هم، این روستا فاقد اراضی هموار برای محصولات کشاوری است. بنابراین، عموم مردم این روستا که به زبان «تاتی» صحبت می‌کنند، از طریق باغداری، دامداری و یا ارائه خدمات به گردشگران امرار معاش می‌کنند.



یکی از جاذبه‌های روستای داماش رویش گل «سوسن چلچراغ» در این منطقه است. این گل برای نخستین بار توسط یکی از محققان کشف شد و در سال ۱۳۵۴ توسط اداره کل محیط زیست استان گیلان به عنوان یک اثر ملی نادر ثبت شده و در فهرست میراث طبیعی قرار گرفته است.



سازمان محیط زیست اطراف این زمین را حصار کشی کرده و از آنجا که این منطقه جزو مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور است هرگونه بهره‌‌برداری از آن تنها با مجوز رسمی از دفتر وزارت و بازرسی سازمان محیط زیست کشور ممکن خواهد بود.



«سوسن چلچراغ» که گونه‌های تیره سوسن است، تنها ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر ارتفاع دارد. این گل بسیار کمیاب است و تنها در اطراف روستای داماش در ایران و لنکران؛ در جنگل‌های هیرکانی از جمله در ارتفاعات کلاردشت، املش، اسالم، درفک و .. و همچنین در جمهوری آذربایجان می‌روید.



جاذبه دیگر این روستا «آب معدنی» طبیعی آن است و خیلی از گردشگران برای همین منظور به داماش سفر می‌کنند. به همین دلیل هم کارخانه آب معدنی داماش در این روستا تاسیس شده است و فعالیت می‌کند.



اغلب اهالی داماش همچنان از لباس‌های محلی خود استفاده می‌کنند. پوشیدن لباس محلی به خصوص در مراسم و جشن‏‌های روستا مانند مراسم عروسی و جشنواره گل سوسن چلچراغ عمومیت بیشتری یافته است. جوراب و گلیم جزو بخش بزرگی از صنایع دستی این روستا را شامل می‌شود.



غذاهای محلی روستای داماش گیلان نیز شامل “سیاه قاتق” یا فسنجان گیلانی (ترکیبی از گردوی کوبیده، گوشت مرغابی یا انواع دیگر مرغ‏‌ها و گاهی گوشت قرمز، رب انار)، قیمه پلو و انواع کباب مانند کباب ششلیک، کباب کوبیده، کباب برگ و کباب چنجه است که در خانه‏‌ها و رستوران‏‌های روستا تهیه و به مشتریان عرضه می‏‌شوند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳- دریاچه ویستان بره‌سر



دریاچه ویستان بره سر رشت کجاست؟ آدرس و مشخصات + عکس




دریاچه «ویستان بره‌سر» یکی از جاذبه‌های طبیعی گیلان و جزو مناطق نمونه گردشگری منطقه «خورگام» رودبار محسوب می‌شود که در بهار و تابستان مورد توجه گردشگران وطبیعت‌گردان بیشماری از سراسر ایران است.


این استخر با داشتن محیطی مفرح و سالم در دل جنگل، دارای گونه‌های مختلف از پرندگان و انواع آبزیان است و از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان به حساب می‌آید. این دریاچه به‌طور طبیعی بر اثر زلزله به وجود آمده و دارای یک موقعیت عالی و مناظر چشم‌نوازی است. دریاچه ویستان فاقد رود دائمی است و از سرازیر شدن آب‌های سطحی و چشمه‌های زیرزمینی ایجاد شده است.



پوشش گیاهی منطقه شامل بید، بلوط و راش، زالزالک و گیاهانی چون گل گاوزبان، لاله کوهی، شیرین بیان است. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و قرار گرفتن دریاچه در دره برای فصول گرم سال پیشنهاد می‌شود و امکان ماهیگیری در دریاچه وجود دارد اما ماهیان زینتی قرمز بیش از سایر ماهیان خودنمایی می‌کنند، وسعت دریاچه در حدود ۴ هکتار است و طولی در حدود ۲۳۰ متر و عرضی در حدود ۱۰۰ متر دارد.





۴- دریاچه عروس



دریاچه عروس کجاست؟​



«حلیمه‌ جان» روستایی از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار در استان گیلان است. اینجا یکی از زیباترین مکان‌هایی است که بدون شک اگر یکبار به آن‌جا بروید هرگز پشیمان نخواهید شد. «دریاچه عروس» در دل روستای حلیمه جان قرار گرفته است.



چه زمانی به دریاچه عروس سفر کنیم؟​



بهترین زمان سفر به دریاچه عروس تابستان است. ممکن است تصورتان این باشد که در تابستان هوا گرم است و سفر خوش نمی‌گذرد اما این‌بار خیال‌تان راحت؛ دریاچه عروس و روستای حلیمه‌جان در تابستان هم آب و‌هوای خنکی دارد. پس کوله سفرتان را ببندید.



از چه مسیری به دریاچه عروس برویم؟​



از اتوبان تهران به قزوین خواهیم رفت و در ادامه مسیر از منجیل و رودبار عبور خواهیم کرد و مسیرمان را به‌سوی توتکابن ادامه می‌دهیم و وارد خروجی حلیمه‌جان خواهیم شد.

دیدنی‌های دریاچه عروس چیست؟​



قطعا دیدن طبیعت هر کسی را به وجد می‌آورد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که طبیعت بکر و هوای عالی ‌حال‌تان را خوب می‌کند، این‌جا مخصوص شما است. اگر اطراف دریاچه قدم بزنید این سوال ممکن است برایتان پیش بیاید که چرا این رودخانه دو رنگ است؟



دو رنگ بودن رودخانه و سبزی روی آب به خاطر وجود جلبک‌ها است. این جلبک‌ها ظهر با وزیدن باد کنار می‌روند و دریاچه دو رنگ می‌شود به همین دلیل دریاچه عروس تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان شده است. پیشنهاد می‌کنیم تا می‌توانید از سکوت دریاچه و روستا لذت ببرید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵- روستای شهران



اطراف گیلان کجا بریم؟ مشخصات و آدرس روستای شهران




اطراف گیلان کجا بریم؟ «روستای شهران» در استان گیلان شهرستان رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکات واقع شده است. فاصله تقریبی روستای شهران از مرکز استان یعنی رشت، در حدود ۴۵ کیلومتر است. اهالی این روستا افرادی سختکوش و مهربان هستند. در حال حاضر به دلیل مهاجرت‌های شهرنشینی انجام شده از تعداد ساکنان آن کاسته شده اما در حدود دو دهه قبل تعداد قابل توجهی از افراد در روستا سکونت داشتند.

شغل اصلی روستائیان دامداری و کشاورزی است و روستا از نظر مناظر طبیعی بسیار زیباست. پوشش گیاهی منطقه جنگلی و دارای کوه و دره و رودخانه است. این روستا به سه قسمت داخلی تقسیم شده که از طریق دوشاخه رودخانه و در نهایت اتصال آن دوشاخه به هم این سه منطقه شکل گرفته است.



ناحیه اول به «شهران محله» معروف است که تمرکز جمعیت در آن ناحیه از سایر نقاط بیشتر بوده که در قسمت شمال شرقی روستا واقع شده است. ناحیه دوم به «ویاب محله» معروف است که در قسمت شمال غربی روستا واقع شده و ناحیه سوم به «پایین محله» معروف است که در قسمت جنوبی روستا قرار دارد.



در هر یک از مناطق شرقی و غربی ذکر شده یک رودخانه جریان دارد که در جنوب روستا به یکدیگر پیوند خورده و در نهایت به رودخانه معروف سفیدرود وارد می‌شوند. این روستا دارای دو مسجد در دو قسمت مناطق شرقی و غربی است و دارای یک مدرسه ابتدایی به نام ۱۳ آبان است.





مسیر دسترسی به روستای شهران:​



برای رسیدن به روستای شهران که از روستاهای گردشگری گیلان است پس از پشت سر گذاشتن رودبار و وارد شدن به اتوبان قزوین به رشت، باید مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر را سپری کرده و وارد جاده روستایی شوید که شما را به سمت روستای شهران و سایر روستاهای نزدیک به آن هدایت می‌کند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶- ییلاق سلانسر



جاذبه های گردشگری گیلان؛ چطور به ییلاق سلانسر برویم




«سلانسر» روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار و یکی از زیباترین ییلاقات رودبار است. ییلاق سلانسر در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و در دامنه این ییلاق درختان تنومند و بزرگ و در بلندای آن علفزارهای زیبایی وجود دارد.



روستای گردشگری سلانسر تابستان‌های بسیار خنک دارد و ارتفاع زیاد و طبیعت همیشه مه گرفته آن از زیبایی‌های دیگر این ییلاق است سلانسر از زیباترین ییلاقات منطقه رودبار است، سلانسر در ارتفاعات شهر رستم‌آباد قرار گرفته است و نزدیک‌ترین منطقه‌ی توریستی و گردشگری به مرکز گیلان است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شهرهای دیدنی گیلان-رودسر



۱- آبشار سجیران



طبیعت دلپذیر «رودسر» در حقیقت مجموعه‌ای از شاهکارها و جلوه‌های بدیع و زیبا است که از آمیزش طبیعت ساحلی خزر با کوهستان‌های جنگلی و سرسبز، مراتع پرگل و رودخانه‌های متعدد به وجود آمده است. «آبشار سجیران» در بیست کیلومتری جنوب رحیم آباد، یکی از جلوه‌های ویژه طبیعت این منطقه و از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان است که از به هم پیوستن چشمه‌های زلال و متعدد آن به وجود آمده است.



این آبشار در دامنه‌های غربی کوه سماسوس قرار گرفته و مسیر دسترسی به آن از کلاچای و رحیم آباد، مابین رودسر و رامسر می‌گذرد. این آبشار و سه آبشار در منطقه نمونه ملی گردشگری سجیران زیاز قرار دارند و ارتفاع آن به بیش از ۶۰ متر می‌رسد. سجیران، روستایی از توابع دهستان اشکورسفلی بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان ایران است.



«غار سجیران» در اوایل سال ۱۳۸۲ توسط کارشناسان سازمان گیلان شناسایی و مستندسازی شده و با شماره ۱۰۷۱۱ در تاریخ دوم بهمن ماه سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.



داده‌های فرهنگی حاصل از بررسی‌های ابتدایی توسط هیات در غار سجیران شامل قطعات سفال مربوط به عصرآهن و استخوان است. وجود لایه‌های مختلف ارزشمند فرهنگی و باستانی با توجه به یافته‌های مذکور محتمل به نظر می‌رسد. پاسخ به پرسش‌های متعدد و دست‌یابی به اطلاعات بیشتر مستلزم انجام مطالعات میدانی باستان شناختی و به‌ویژه کاوش در این غار است.
 

Similar threads

بالا