۱۲ مهارت اساسی برای موفقیت در هر کاری

meysam_ak

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
مهارت های زیادی وجود دارند که تسلط بر آن ها ضروری نیست. مثلا همه ی ما می توانیم بدون تسلط در تعمیر خودرو و یا طراحی سایت و … احساس خوبی داشته باشیم و از زندگی لذت ببریم. اگرچه تسلط به هریک از آن ها می تواند مفید و موثر باشد ولی به هیچ عنوان ضروری نیستند!
مهارت های دیگری هم هستند که جز جدایی ناپذیر از زندگی هر فرد را شکل می دهند؛ به طور مثال بدون خواندن و نوشتن ، برقراری ارتباط با دیگران و … زندگی تقریبا سخت و ناممکن به نظر می رسد. لذا مهارت هایی که امروز قصد داریم بررسی کنیم مهرت هایی نظیر آنچه در بالا عنوان شد نیستند بلکه در واقع مهارت هایی هستند که اکثر ما آن ها را در زندگی نادیده می گیریم حال آنکه با به کارگیری آن می توان تحولی بزرگ در زندگی خود ایجاد کنیم.
۱-اولویت بندی و مدیریت زمان
اگر پیش شرط موفقیت انجام کارهای موثر و مفید باشد آنگاه انجام کارهای مفید خود نیز وابسته به این است که در زمان و مکان مناسب بیشترین توجه و تمرکز را برای انجام آن به کار گیریم.در واقع توانایی ما در جدا کردن کارهای مهم از کارهای بی اهمیت و در اولویت قرار دادن و انجام آن ها، اولین و پراهمیت ترین کاریست که باید انجام بدهیم.
۲-داشتن محیطی تمیز و مرتب
افراد موفق محیط شان را به شکلی در می آورند که همه چیز در جای خودش قرار گرفته به طوری که اگر در حین کار به چیزی احتیاج داشتند به راحتی آن را پیدا و استفاده می کنند. وقتی بی نظم باشید باید زمان بیشتری را صرف پیدا کردن شی مورد نظر کنید که این باعث می شود تا تمرکز اولیه تان را از دست داده و برای بازگشت به قبل و به دست آوردن تمرکز ، دوباره وقت صرف کنید! لذا تمیز و بانظم بودن چه در زندگی و در کار بسیار مهم و حیاتیست.
۳-آنالیز اطلاعات
ما اکنون در زمانی زندگی می کنیم که با حجم وسیعی از اطلاعات روبرو هستیم به طوری که خیلی ها این دوران را عصر اطلاعات می نامند. اکثر ما با حجم زیادی از اطلاعات روبرو می شویم که آنالیز آن ها و یافتن اطلاعات مهم و بدردبخور و برقراری ارتباط بین آن ها و جدا کردن این اطلاعات از اطلاعات کم و یا بی اهمیت امری ضروریست.
۴-تصمیم گیری منطقی و آگاهانه
تصمیم گیری به این معناست که با اطلاعاتی که پیش رو داریم بدانیم چه کاری را باید انجام دهیم. برای رسیدن به هر چیزی تصمیم گیری سریع و موثر می تواند ما را در رسیدن به اهدافمان کمک کند. هیچ فایده ای ندارد که بنشینیم و نظاره گر داستان باشیم! به جای این کار باید با در نظر گرفتن شرایط موجود به سرعت و دقت بهترین تصمیم ها را اتخاذ کنیم.
۵-از موتور جستجوی گوگل استفاده کنید
مسلما لازم نیست تا همه چیز را بدانید ولی باید بتوانید اطلاعاتی را که نیاز دارید را در کمترین زمان ممکن و به راحتی کسب کنید. اینجاست که اینترنت و موتور جستجوی گوگل که سایت های بسیاری را پوشش می دهد مفید و کاراست.
۶-مدیریت پول و هزینه ها
این حقیقت بسیار ساده و پیش پا افتاده است که زندگی امروزی ما نیاز به تبادل پول جهت رفع نیازهایمان دارد. با پول است که بسیاری از نیازهای اولیه زندگی را تهیه و استفاده می کنیم. ثبت و بررسی درآمد و هزینه ها،پس انداز کردن و سرمایه گذاری نه تنها به رشد و پیشرفت تان کمک می کند بلکه برای ادامه ی زندگی امری غیر قابل چشم پوشی است.
۷-ارتباط موثر
سعی کنید در روابط تان به افراد اطلاعاتی را بدهید که به آن نیاز دارند نه اطلاعاتی را که نمی دانند! هیچ گاه سعی نکنید تا ذهن دیگران را بخوانید و هیچ وقت هم اجازه ندهید کس دیگری ذهنتان را بخوانید. بسیاری از مشکلات در روابط بین دوستان و خانواده و… از بد صحبت کردن آغاز می شود. سعی کنید با صداقت حرف بزنید و به طرف مقابل فرصت صحبت کردن بدهید و به او نشان دهید که برای او ارزش قائلید و به یاد داشته باشید که توافق و سازش در روابط و مذاکرات از جمله موارد مهم و حیاتیست.
۸-ریلکس باشید
استرس باعث ضعف در سلامتی،تصمیم گیری و فکر کردن می شود و ارتباط موثر را هم برهم می زند.پس ریلکس باشید و مراقب سطح استرس تان باشید. مواقعی که نیاز به استراحت دارید حتما این کار را بکنید تا بار دیگر روحتان تازه شود و بازدهی تان بیشتر شود. در نتیجه کارهایی را که انجام می دهید موثرتر بوده و شما را به سوی اهدافتان هدایت می کند.
۹-یادداشت برداری
کلماتی که نوشته شده باشند از بین نخواهد رفت. یاد بگیرید تا چیزهای بدربخور و مفید را یادداشت کنید. نوشتن و یادداشت برداری کردن کمک می کند تا آنچه را که می بینیم،می شنویم و یا می خوانیم را به یاد بیاوریم. علاوه بر این به هنگام مطالعه گاها کارهایی به یاد فرد می افتد که باعث برهم زدن تمرکز می شود؛ اینجاست که می توانید این کارها را یادداشت کرده و با خیالی راحت به ادامه مطالعه و یا به کارتان برسید.چرا که در غیر این صورت همواره ذهن انسان به طور خودکار سعی در یادآوری و حل موضوع می کند که باعث کاهش سطح تمرکز و بازدهی می شود.
۱۰-ارتباط از طریق اینترنت
در دنیایی که تبادل اطلاعات و نوآوری ها در آن حرف اول را می زند، استفاده از اینترنت و فضای مجازی جهت پیشبرد اهداف کاملا مفید و موثر است. از این طریق باید موضوعات و یا افراد مورد علاقه تان را بیابید و به بحث و تبادل نظر بپردازید و به علم تان بیافزایید.
۱۱-مثبت باشید!
تحقیقات نشان می دهد که افراد دقیقا به همان چیزی تبدیل می شوند که به آن می اندیشند! همیشه این تفکرات مثبت هستند که به دست آوردهایی بزرگ منجر می شوند. وقتی هدف تان را مشخص می کنید و مدام به آن می اندیشید ذهنتان ناخودآگاه نیاز به بدست آوردن آن را حس می کند و در نتیجه راه های دست یابی به آن را هم خلق می کند! به یاد داشته باشید که شما دقیقا همان خواهید شد که به آن می اندیشید! حال ببینید تاکنون بیشتر به آنچه که می خواستید بشوید می اندیشید یا آنچه که نمی خواستید!!
۱۲-نظم و انضباط فردی
نظم فردی یک مهارت است. در واقع به توانایی در تمرکز و غلبه بر عوامل مزاحم گفته می شود. در حقیقت مهارتیست که به جای عمل براساس حسی که در آن لحظه دارید، بر اساس تفکر و اندیشه صورت می پذیرد. برای تقویت این مهارت می بایست خوش های کوتاه مدت را فدا کرد و در عوض به آینده ای خوش و درخشان اندیشید که چندین برابر این خوشی های کوتاه مدت و گذرا لذت بخش تر و دلپذیرتر خواهند بود! در پایان باید به این نکته اشاره کرد که نظم و انضباط فردی در دراز مدت پایه گذار موفقیت و پیشرفت می باشد.
منبع
 

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام دوست خوبم...
ممنون بابت تاپیک خوبتون.... اما خواهشاً قوانین باشگاه و این تالار را رعایت بفرمایین... این تاپیک می بایست در بخش راز موفقیت ایجاد میشد نه اینجا... لطفاً برای منتقل کردن تاپیک مدیران مربوطه رو مطلع کنید.... سپاسگزارم...
شاد باشید...:smile:
 

meysam_ak

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
سلام-مرسی بابت لطفتون
ولی به شخصه فکر نمی کردم به بخش راز موفقیت ربط داشته باشه.ولی اگه اینچنین هست از مدیران تقاضا دارم تا تاپیک را به جایگاه مناسبش انتقال دهند.
با تشکر.
 

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام-مرسی بابت لطفتون
ولی به شخصه فکر نمی کردم به بخش راز موفقیت ربط داشته باشه.ولی اگه اینچنین هست از مدیران تقاضا دارم تا تاپیک را به جایگاه مناسبش انتقال دهند.
با تشکر.
سپاسگزارم...
شاد باشید.....:gol:
 

Similar threads

بالا