یه سوال درباره ترانس

saeed.str

عضو جدید
یه سوال دارم:
فرض کنید که یه ترانس داریم که کاملا درون جعبه قرار داره و هیچی از اطلاعات این ترانس مثل ولتاژ و جریان و توان و ... نداریم و همچنین نمیدونیم ضخامت سیم هاش چقدره
در کل چیزی ازش نمیدونیم فقط ورودی و خروجی ترمینال بیرون از جعبه است و اینکه میتونیم هر آزمایشی که می خوایم رو روش انجام بدیم.
حال با این اوصاف چطور میشه فرکانس و توان و ولتاژ و چیزای دیگه این ترانس رو بدست آورد؟
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
یه سوال دارم:
فرض کنید که یه ترانس داریم که کاملا درون جعبه قرار داره و هیچی از اطلاعات این ترانس مثل ولتاژ و جریان و توان و ... نداریم و همچنین نمیدونیم ضخامت سیم هاش چقدره
در کل چیزی ازش نمیدونیم فقط ورودی و خروجی ترمینال بیرون از جعبه است و اینکه میتونیم هر آزمایشی که می خوایم رو روش انجام بدیم.
حال با این اوصاف چطور میشه فرکانس و توان و ولتاژ و چیزای دیگه این ترانس رو بدست آورد؟

ببینید دوست عزیز، ولتاژ ترانس به تعداد دور سیم پیچی های اون و مسائل عایقیش بستگی داره!
که ما هیچ کدوم رو نمیدونیم و نمیشه پیداش کرد
پس توان رو هم نمیشه گفت که چقدره
فرکانس هم با سطح مقطع هسته ترانس ارتباط داره که اونو هم نمیدونیم!
راجع به جریانش هم نمیشه نظر داد چون قطر سیم مورد استفاده رو نمیدونیم!

همونطور که عرض کردم فقط میشه نسبت تبدیل ترانس و تعدادی از پارامتر های اون (تلفات مسی و هسته با استفاده از آزمایش مدار باز و اتصال کوتاه) رو بدست آورد
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام . استاد ما گفت که در صورت نداشتن هیچ اطلاعاتی یه کد روی ترانس حک میکنن . که با این کد میتونین ار شرکت سازنده اطلاعات رو دریافت کنین
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام . استاد ما گفت که در صورت نداشتن هیچ اطلاعاتی یه کد روی ترانس حک میکنن . که با این کد میتونین ار شرکت سازنده اطلاعات رو دریافت کنین
بله دقیقا
همه محصولات شرکتهای معتبر order number دارن که میشه از روی اون کد حتی از سایت اینترنتی اون شرکت به محصول مورد نظر رسید و اطلاعات گرفت
ولی فک کنم منظور دوستمون اینه که از نظر فنی آیا میشه محاسبه کرد یا نه
 

saeed.str

عضو جدید
بله دقیقا
همه محصولات شرکتهای معتبر order number دارن که میشه از روی اون کد حتی از سایت اینترنتی اون شرکت به محصول مورد نظر رسید و اطلاعات گرفت
ولی فک کنم منظور دوستمون اینه که از نظر فنی آیا میشه محاسبه کرد یا نه

بله منم منظورم همین بود توی سوال نوشتم که از هیچی خبر نداریم
با تشکر از دوستان
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
بله منم منظورم همین بود توی سوال نوشتم که از هیچی خبر نداریم
با تشکر از دوستان
این سوال رو استاد بهتون داد.؟؟؟
زیاد توجه نکن استادا مخوان بگن ما هم بلدیم ...
یه روش هست اما خودمم بلد نیستم که چطور انجام میشه فقط شنیدم . با سه عدد ولتمتر میتونن پلاریته ی مثبت و منفی و قسمت فشار ضعیف و فشار قوی ترانس رو مشخص کنن .
 

saeed.str

عضو جدید
این سوال رو استاد بهتون داد.؟؟؟
زیاد توجه نکن استادا مخوان بگن ما هم بلدیم ...
یه روش هست اما خودمم بلد نیستم که چطور انجام میشه فقط شنیدم . با سه عدد ولتمتر میتونن پلاریته ی مثبت و منفی و قسمت فشار ضعیف و فشار قوی ترانس رو مشخص کنن .

آره آقا مصطفی استاد بهمون داد و گفت نمره داره
من چون الان ترم 5 هستم و ماشین 2 دارم و هنوز هم نخوندمش نمیتونم نظری بدم :|
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
این سوال رو استاد بهتون داد.؟؟؟
زیاد توجه نکن استادا مخوان بگن ما هم بلدیم ...
یه روش هست اما خودمم بلد نیستم که چطور انجام میشه فقط شنیدم . با سه عدد ولتمتر میتونن پلاریته ی مثبت و منفی و قسمت فشار ضعیف و فشار قوی ترانس رو مشخص کنن .
:biggrin:

قسمت فشار ضعیف و فشار قوی رو که میشه به راحتی تشخیص داد. اونم با 1 ولتمتر

داش مصطفی من متوجه پلاریته نشدم! تو جریان متناوب پلاریته نداریم که:confused:
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
این بحث دو مورد داره یکی علمی یکی هم عملی.

در عمل خوب اولا راحت میشه از ظاهر ترانس سطح ولتاژ ترانس رو (علی الخصوص در ترانسهای توزیع حدس زد)

همچنین در صورتی که پلاک مخدوش شده باشه (که از این نمونه ها هست) در عمل اون اطلاعات به صورت تجربی در بین پرسنل موجود میشه.

و یا روش همون کد محصول و یا پیدا کردن محصول مشابه و استفاده از مشخصات اون.

توان هم مجددا به صورت مجزا (اکثرا) بر روی بدنه ترانس به طور خوانا حک میشه.

در روش علمی هم میشه نسبت تبدیل رو به راحتی پیدا کرد.
همچنین تعدادی از تلفات رو (در حالی که تلفات روی پلاک ذکر نمیشه)

ولی آزمون دیگه ای به نظرم نمیاد که بشه پارامترهای دیگه رو پیدا کرد. (بدون بیرون آوردن اکتیو پارت و...)


البته گفتم نمونه هست که پلاک نباشه، مخدوش باشه و... ولی در ترانسهایی هست که داره استفاده میشه و در نتیجه سطح ولتاژ، توان و... مشخصه.
:biggrin:

قسمت فشار ضعیف و فشار قوی رو که میشه به راحتی تشخیص داد. اونم با 1 ولتمتر
سعید جان ولتمتر هم نیاز نیست، بوشینگ ها داد میزنن که کدوم طرف ضعیفه کدوم طرف قوی.
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
این بحث دو مورد داره یکی علمی یکی هم عملی.

در عمل خوب اولا راحت میشه از ظاهر ترانس سطح ولتاژ ترانس رو (علی الخصوص در ترانسهای توزیع حدس زد)

همچنین در صورتی که پلاک مخدوش شده باشه (که از این نمونه ها هست) در عمل اون اطلاعات به صورت تجربی در بین پرسنل موجود میشه.

و یا روش همون کد محصول و یا پیدا کردن محصول مشابه و استفاده از مشخصات اون.

توان هم مجددا به صورت مجزا (اکثرا) بر روی بدنه ترانس به طور خوانا حک میشه.

در روش علمی هم میشه نسبت تبدیل رو به راحتی پیدا کرد.
همچنین تعدادی از تلفات رو (در حالی که تلفات روی پلاک ذکر نمیشه)

ولی آزمون دیگه ای به نظرم نمیاد که بشه پارامترهای دیگه رو پیدا کرد. (بدون بیرون آوردن اکتیو پارت و...)


البته گفتم نمونه هست که پلاک نباشه، مخدوش باشه و... ولی در ترانسهایی هست که داره استفاده میشه و در نتیجه سطح ولتاژ، توان و... مشخصه.

سعید جان ولتمتر هم نیاز نیست، بوشینگ ها داد میزنن که کدوم طرف ضعیفه کدوم طرف قوی.

ممنون شهرام جان:gol:

بله از ظاهر ترانس همه چی مشخص میشه ولی دوستمون میگن که ترانس داخل یک بلک باکس هست و ما هیچ چی نمیبینیم:confused:
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
:biggrin:

قسمت فشار ضعیف و فشار قوی رو که میشه به راحتی تشخیص داد. اونم با 1 ولتمتر

داش مصطفی من متوجه پلاریته نشدم! تو جریان متناوب پلاریته نداریم که:confused:
بخدا قسم اینم همون استاده گفت که تعریفشو دادم .!:wallbash:

تو جزوش هم نوشته . الان پیشم نیست . ولی حتما ازش عکس میگیرم میفرستم واست .
ولی فکرکنم به درد ترانس هایی که در ثانویه چند ولتاژ مختلف دارند. یا واسه اتو ترانس به کار بیاد:confused:
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
ممنون شهرام جان:gol:

بله از ظاهر ترانس همه چی مشخص میشه ولی دوستمون میگن که ترانس داخل یک بلک باکس هست و ما هیچ چی نمیبینیم:confused:
آیا استادشون خودش اینو باور کرده؟ :d احتمالا میخواسته بگه اکتیو پارت رو نمیخوایم بیرون بکشیم...


بخدا قسم اینم همون استاده گفت که تعریفشو دادم .!:wallbash:

تو جزوش هم نوشته . الان پیشم نیست . ولی حتما ازش عکس میگیرم میفرستم واست .
ولی فکرکنم به درد ترانس هایی که در ثانویه چند ولتاژ مختلف دارند. یا واسه اتو ترانس به کار بیاد:confused:
البته یه اتو ترانسی هست که در کتابها میخونیم که در اون میشه ثانویه و استفادش هم متفاوت هست و رنجش تغییرش هم معمولا پیوسته هست. یه اتو ترانسی هست که به ترانسهای سه ولتاژه گفته میشه و اولیه، ثانویه و ثالثیه دارن.
 
بالا