خانم سیمین من کلا فرض رو بر این گرفتم که کتاب شما رو قبول دارم ولی مثل اینکه شما خیلی به کتاب گیر دادید و ول کن هم نیستید.
اما با یه مطلبی از خودتون استفاده میکنم تا سر من و شما و دیگران درد نیاد.
البته شما یه سلاحی دارید که همه از جمله من خلع سلاح میشم اونم پر نوشتن.جوری که بارها و بارها بحث رو کاملا حسته کننده و ملال اور کرده تا اخر دستمون رو ببریم بالا.
اقای رضا البته روش تحقیق من با شما فرق میکنه که به فیلم هالیوودی استناد میکنید و یا روایاتی که نمیتونید ارائشون کنید و یا لینکهای سرگردانی که توی نت پیدا میکنید!
منبع من تنها این کتاب نیست! منبع من حجم بالای منابع و رسالات و تحقیقاتی است در این مورد انجام شده! البته من انتظار ندارم اگر مثلاً از فلان نویسنده عرب توی فرانسه برای شما منبع اوردم شما قبولش کنید!
سلاح من چیزیه که خودتون بارها به طعنه بهش اشاره کردید! منطق! میتونید فقط یک کلام یک منبع مستند بیاید که همه حرفهای منو زیر سوال ببره؟
نمیتونید نگردید! هیچ مورخ مسلمانی نتونسته! برخورد شما ناشی از نا اگاهی شماست و البته به همین دلیل قابل بخشایشه!
به شما گفتم من مدتها در این حوزه مطالعه کردم! (علاقه شخصی) و نه فقط برده داری در اسلام بلکه در تمام تمدن ها! بنابراین برای من در این مورد نقش همیشگی معلم رو بازی نکنید!
بحث ها برای شما ملال اور و خسته کننده میشه چون شما از نظر منطق خلع صلاح میشید!
اگر میتوانید فقط یک منبع برای رد حرف بیاورید!
اینم یک جور مبارزه طلبیه نیست؟ به سبک قران البته!
حال بحث خودمون.بزار یه چیزی رو بگم تا خسته نشیم.اینکه من تا حالا فکر میکردم این روند برده داری که شما با ذکر جزئیات میگید برا زمان اولیه اسلام و زمان ائمه هست.ولی ممنون که ذکر کردید قرن 15 اونم تو مصر!!!!!
شما واقعاً در مورد نوشته های من فکر کردید؟ شما واقعاً در مورد فرهنگ و مبحث برده داری فکر کردید؟
بگذارید شروع کنیم! اولاً فرهنگ برده داری در تمامی قرون اسلام کاملاً تابع فرهنگ برده داری در اغاز اسلام بوده! از نظر تاریخ شناسی اجتماعی نمیتونستیم در عرض 8 قرن (ابتدای اسلام تا قرن 15 میلادی) تحول فرهنگی شگرفی در یکی بنیانی ترین تجارتهای زمان مربوطه داشته باشیم!
در واقع در هیچ یک از زمینه های بنیانی اجتماعی در اون زمان همچین تحول اساسی رخ نداده و برده داری هم از اون مستثنی نیست!
و اما مصر! یک مملکت اسلامی! گفتم حکومت ممالیک! حکومتی به شدت مذهبی! پایگاه مذهب در افریقا! به چه دلیل باید یک سبک تجارت کاملاً غیر مذهبی در این مکان رخ بدهد؟
شما درست فکر کردید! این روش در تمامی اعصار قبل و بعد از اسلام در تمامی سرزمینهای عربی اجرا میشده!
کلا بحثتون تمومه.چرا؟؟؟شما به چیزی استناد میکنید که اصلا ما قبول نداریم و با اون مارو محکوم میکنید؟؟؟
ترکیه هم مسلمونه .خب الانشو مثال بزن و بعد بگو اونا تحریک نمیشن؟؟؟ئ بعد ما رو محکوم کن!!!
این حرفتون جداً جالبه!!!!
شما تاریخ رو اصلاً قبول ندارید؟ باشه این کاملاً اختیار شماست! ولی این رو هیچ وقت توی هیچ بحثی فراموش نکن اقای رضا!
اگر به چیزی استناد کردی که من و دوستان من قبول نداشتیم شما حق محکوم کردن ما رو ندارید!
این رو هرگز فراموش نکن! البته تفاوت من با شما اینه که یک منبع کاملاً مستند (با معیارهای منطقی رو) هرگز رد نمیکنم! بالاخره ادمها با هم فرق میکنند!
ترکیه؟ چه لزومی داره من برای شما ترکیه رو مثال بزنم؟ چرا بحث محکوم شدن رو پیش بکشم؟
از ابتدای این تاپیک شما بنا رو بر محکوم کردن گذاشتید! قیاس ماست سفیده یا سیاه رو راه انداختید! در حالیکه من چند تا سوال ساده کردم که هنوز جوابی براش ندارید!
اگر فکر میکنید محکومید به خودتون مربوطه! و البته سایرین خودشون تصمیم میگیرند!
خب مثال مصر شما هم دقیقا مثل همینه.چیزی که ما خودمون اونو محکوم میکنیم
مثل این طالبان که هی میچسبونیدشون به ما و ما داغون شدیم تا بگیم که ما اونا رو قبول نداریم!!!
شما در مورد تاریخ مذهب در مصر چقدر مطالعه داری؟ این حکومت رو چقدر میشناسی!؟
البته که شما الان این سیستم برده داری رو قبول نداری! این طبیعیه! اگر قبول داشتی جای تردید بود! شاهکار نزدی!
مساله اینه که هیچ علامه شیعی همعصر با همون حکومت مصر هرگز این رفتار رو محکوم نکرده!
شما یک مثال بیار از عالم دینی که این سبک برده داری رو محکوم کرده باشه!
این سبک کاملاً تایید شده بوده! روشی نبوده که ناگهان در قرون میانی اسلام ظهور کرده باشه!
بگذارید محض ارامش وجدان شما (اگر اینجوری ارام میشه) بگم این سبک برده داری تقریباً در تمامی جهان در همان حوالی تاریخی با تفاوت های جزیی مرسوم بوده! ولی خوب قبول کنیم در عالم اسلامی هم!
در متون تاریخ برده داری به این سبک برده داری به عنوان یک سبک و فرهنگ موجود بین ملت عرب اشاره شده و هرگز یک مورخ عرب و یا یک عالم دینی عرب و غیر عرب این واقعیت رو رد نکرده! شما این اعتماد به نفس رو در عین نا اگاهی از کجا اوردی من نمیدونم! حداقل منصف باش و بگو نمیدونم!
شما که انصافاً هر دو میدونیم در این مودر مطالعات بنیانی نداشتی خوب صادق باش! بگو نمیدونم!
البته شما داری با 5 قرن اختلاف با ممالیک مصر زندگی میکنی! راستی میدونی برده داری دقیقاً در چه زمانی و به چه سبکی در ایران بر انداخته شد؟
بگو تا بهت بگم ربط این دو تا مطلب چیه!!!
پس سعی نکن چیزی رو که خودمون قبول نداریم رو به ما و اعتقاد ما بچسبونی
من داشتم تا حالا چه فکری میکردم و اخرش چی شد!!!از این به بعد سعی کن ادرسو ناقص ندی تا کسی رو محکوم کنی خانم با مطالعه!
چیزی که شما قبول نداری؟ ببینید من هیچ جا ادعا نکردم این سیستم برده داری جزء اعتقادات مذهبی و دستورات دینی مسلمانان و اسلام بوده!
شما اینجا جداً در تفکیک مطالب لنگ میزنی!
گفتم این سیستم جزء توصیه های اسلام نبوده!
از طرف دیگه واقعیت اجتماعی بوده که اسلام ردش نکرده و تاییدش هم نکرده! اینجا یک نقش خنثی رو بازی کرده!
من میخوام به این نتیجه برسم که حجاب یک دستور دینی ذاتی نبوده و نیست! یک دستور اجتماعی بوده!
ادرس من ناقص نبود! درک شما از این مطلب اشتباه بوده و ظاهراً هم چنان هست!
و اما راستی در مذهب عزیز شما نیومده که طعنه نزنید که خداوند طعنه زنندگان را دوست ندارد؟
نمیدونم شاید نیومده!
شما با ادرس ناقص یه کار نادرستی (که هنوز هم در وجودش شک دارم و معلوم نیست که نویسنده چطور بوده و نیتش چی بوده-حالا فرض که درست.خوبه؟)یه کار نادرستی رو به زرنگی تمام به اعتقاد شیعه و ائمه نسبت داده و تو چند صفحه تا تونستی حمله کردی.واقعا که خیلی کارتون درسته!!!
امیدوارم از توضیحات بالا متوجه اشتباهت شده باشی!
باز هم توضیح مجدد! (چیزی که شما همیشه نیاز داری و باعث طولانی شدن پستهای من میشه) در صحت این مطالب شکی نیست!
تا به حال هیچ محقق عرب و مسلمانی این ادعا ها رو زیر سوال نبرده! این طالب واقعیات اثبات شده تاریخی است!
اگر شما تصور کردید مطالبی که من بارها ذکر کردم مطالب تاریخی بوده و نه مذهبی به شیعه و ائمه ربط داره ایراد از شماست و نه از پستهای من!
من فقط و فقط ادعا کردم این روش در زمان ائمه هم پیاده میشده که یک ادعای تاریخیه و ربطی به نقش مذهبی ائمه و جنبش مذهبی شیعه هم نداره!
شما یا اینجا کاملاً اشتباه کردید که باز هم قابل بخشایشه و یا تعمداً دارید به من اتهام میزنید که خوب کاری جز سکوت در برابر این رفتار شما زیبنده نیست!
اخرش هم میگی: ولی این نکته ثابت میکنه که همه رفتارهای و معیارهای اخلاقی ما تابع زمان هستند و هیچ پارامتر اخلاقی مستقل از زمانی وجود نداره!!!!!! تا مثل بقیه محکوم کننده باشی!!!
به این حرفم اعتقاد دارم! ولی واقعاً خودت میتونی توضیح بدی عدم قطعیت اخلاق که در واقع توجیحی هست برای همین واقعیات ناپسند تاریخی چه ربطی داره به محکوم کننده بودن؟
این مطلب اخری رو بیان کردم تا به شما نشان بدم (گرچه متوجه نشدید) من این سیستم برده داری رو با توجه به شرایط زمانی خودش محکوم نمیکنم!
این سبک برده داری و در واقع خود برده داری در زمان ما محکوم شده است و شکی درش نیست! ولی در قرون پیشین این سیستم بخشی از زندگی اجتماعی بشر اون زمان بوده و ما حق محکوم کردنش رو نداریم و البته نمیتونیم انکارش هم کنیم!
اقا رضا! حرف من اینه: برده داری ناپسند هست ولی تاریخ برده داری به استثنای قرن حاضر قابل سرزنش نیست!
متجه میشید؟ سیستم مقدس اجتماعی مذهبی شما رو در همه قرون اسلامی محکوم نمیکنم! بخشایشی رو به کار میبرم که شما به کار نمیبرید!
و انکارش هم نمیکنم! شجاعتی رو به کار میبرم که شما به کار نمیبرید!
ولی با توجه به این دو نکته در دام یک فریب نو پا نمی افتم! این تاریخ رو بیان نکردم که شما و اسلام رو محکوم کنم (کاملاً بر خلاف تصور شما)!
این حقایق رو بیان کردم تا نشون بدم حکمی مثل حجاب ابدی و ازلی و مطلق و ذاتی نبوده و نیست!
درک این موضوع نباید ایقدر ها هم سخت باشه!