یاد استاد برجسته مهندسی عمران دانشگاه تبریز گرامی داشته میشود

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز



کانون مهندسانِ دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌های فنی دانشگاه تبریز چهارشنبه، ششم آبان‌ماه، در مراسمی در تهران، یاد و خاطره‌ی استاد فقید، زنده‌یاد دکتر یعقوب فرزان را گرامی می‌دارد.
به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر فرزان، استاد دانشکده‌ی فنی دانشگاه تبریز و از چهره‌های برجسته‌ی جامعه‌ی مهندسی عمران کشور، بیستم مهرماه امسال دیده از جهان فروبست.
زنده‌یاد استاد فرزان که زاده‌ی سال 1314 خورشیدی در تبریز بود، تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ی خویش را در دبستان حکمت و دبیرستان تربیت تبریز به پایان رساند و در سال 1332 تحصیلات کارشناسی خود را در دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران آغاز کرد.
مرحوم فرزان چند سال بعد برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد و دوره های کارشناسی ارشد مکانیک کاربردی و دکتری مهندسی عمران را به ترتیب در سالهای 1344 در دانشکده علوم پاریس و 1347 در دانشگاه پاریس به اتمام رساند.
این استاد پیشکسوت دانشگاه تبریز که در سال 1341 به عضویت هیات علمی دانشگاه تبریز درآمده بود، پس از بازنشستگی از این دانشگاه هم دست از تلاش علمی و آموزشی نکشید و از ابتدای سال 1385 به عنوان عضو هیات علمی به گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر پیوست.
استاد در طول عمر پربار خود در توسعه و نشر مباحث مهندسی خصوصاً مباحث سازه های بتن آرمه، مهندسی پل و تئوری صفحات و پوسته ها نقش موثری داشت.
تالیف شش کتاب و مقالات متعدد علمی، هدایت پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری و پروژه های تحقیقاتی در حوزه های مختلف مهندسی عمران به ویژه سازه، بتن آرمه، بررسی رفتار دالهای اریب از بتن آرمه و انتقال حرارت به وسیله تشعشع در کوره‏ ها از جمله خدمات ماندگار علمی این استاد برجسته مهندسی عمران است.
کانون مهندسان فارغ‌التحصیل دانشکده‌های فنی دانشگاه تبریز، روز چهارشنبه طی مراسمی که از ساعت 17 تا 19 برگزار می شود یاد و خاطره استاد یعقوب فرزان را گرامی می‌دارد.
محل برگزاری این مراسم سالن اجتماعات سندیکای پیمانکاران واقع در خیابان طالقانی بین میدان فلسطین و خیابان ولیعصر، خیابان شهید برادران مظفر (صبای جنوبی)، شماره 86 است.
در این مراسم تنی چند از استادان پیشکسوت دانشگاه تبریز و همکاران دیرین استاد سخنرانی می‌کنند.
در پی درگذشت مرحوم دکتر یعقوب فرزان، دکتر جبارعلی ذاکری، رییس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایرانی در پیامی از این استاد فقید به عنوان اسطوره ای همیشه زنده برای شاگردانش یاد کرده و آورده است: «سفر ابدی استاد مسلم و فرهیخته مرحوم دکتر یعقوب فرزان را به حضور اعضای هیأت علمی، شاگردان، تربیت شدگان آن مرحوم، دانشجویان و فعالان جامعه مهندسی تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال شادی روح آن مرحوم و علو درجات ایشان را خواستاریم. ایشان سال 1336 تحصیلات مقطع کارشناسی خود را در دانشکده فنی دانشگاه تهران و سالهای 1344 و 1347 به ترتیب مقطع کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه پاریس به اتمام رسانده و در عمر پربار خود در توسعه و نشر مباحث مهندسی خصوصاً مباحث سازه های بتن آرمه، مهندسی پل و تئوری صفحات و پوسته ها نقش موثری داشته و کتب، پایان نامه ها و مقالات متعددی را تألیف نموده اند.
جبران فقدان آن مرحوم برای جامعه مهندسی بس مشکل و شاید امکان ناپذیر است ولی چهره ایشان برای شاگردانشان به عنوان یک اسطوره همیشه زنده خواهد ماند. یاد و خاطره اش همواره گرامی باد.»
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر هم در پیامی درگذشت استاد فرزان، عضو هیات علمی این دانشگاه را تسلیت گفت.
در پیام دکتر جلیل امیرپور داریانی آمده است: «درگذشت استاد فرزانه و اندیشمند شایسته مرحوم دکتر یعقوب فرزان از استادان گروه مهندسی عمران این واحد دانشگاهی که خدمات و آثار ارزشمند علمی از خود برجای نهاده­ اند موجب تاسف و تالم شد.
این جانب از سوی خود و جامعه دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی شبستر درگذشت این استاد پرتلاش و دانشمند گرانقدر را به خانواده ایشان، دانشگاهیان عزیز (استادان و دانشجویان) به خصوص همکاران و شاگردان و تربیت ­شدگان آن مرحوم در گروه مهندسی عمران تسلیت گفته و برای روح آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت می نمایم.»
گروه علمی فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران هم ضایعه درگذشت این استاد فقید را به جامعه دانشگاهی و مهندسی کشور و خانواده استاد به ویژه یادگار علمی پرافتخار ایشان، دکتر یاسمن فرزان - استاد پژوهشگاه دانش های بنیادی و برنده جایزه دانشمند جوان اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی (آیوپاپ) در زمینه تئوری فیزیک ذرات و جایزه سال ۲۰۱۳ مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام(ICTP) - و همسرشان دکتر شاهین شیخ جباری - رییس و استاد پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش های بنیادی و رییس شاخه فیزیک فرهنگستان علوم و برنده جایزه بین‌المللی کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی در رشته فیزیک و جایزه علمی مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام و چهارمین جایزه بین‌المللی «هرمن وایل» - تسلیت می‌گوید.

برگرفته از :
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
 
بالا