گنجینه معماری شیراز

سپیـده

عضو جدید
کاربر ممتاز
گاهشمار تمام سنگي 2500-3000 ساله (افتخار ناشناخته ایران زمین )

گاهشمار تمام سنگي 2500-3000 ساله (افتخار ناشناخته ایران زمین )

گاهشمار تمام سنگي 2500-3000 ساله

بنايي با معماري‌ خاصي در «نقش رستم» شيراز وجود دارد كه از زمان حمله اعراب به ايران به اشتباه، نام «كعبه زرتشت» را به آن دادند، چون كاربرد واقعي آن رانمي‌دانستند.
آن زمان فكر مي‌كردند كه هر ديني بايد براي خود بُتكده يا عبادتگاهيداشته باشد، براي همين فكر كردند اين بنا هم مركزيت يا كعبه زرتشتيان است.




در ديوار داخل اين ساختمان لغت «کعبه» حکاکي شده است. در کتاب‌هاي زرتشتي آمده است که حضرت زرتشت «زاراتشترا» در اين محل، نيايش مي‌کرده است.
اعراب، لغت کعبه را از پارسي پهلوي گرفتند.
همان‌طور که در زمان داريوش کبير به كشور «عمان» امروزي «مکه» مي‌گفتند؛ بنابراين كلمه مكه نيز فارسي است.


در محاسبه روز نوروز در کتب زرتشتي نوشته شده است که زرتشت در اين رصدخانه، محل شروع نوروز را محاسبه کرد.
نوروز در روز اول فروردين از محلي شروع مي‌شود که اولين اشعه آفتاب در آنجا بتابد. ب
ر اساس برآورد گاهنامه زرتشت، هر 700 سال يک‌بار نوروز از ايران شروع مي‌شود.
آخرين‌باري که نوروز از ايران شروع شد، 300 سال پيش بود. در سال 1387، نوروز از پاريس و بروکسل و در سال 1388 ار تورنتو و نيويورک شروع شد. سال آينده هم نوروز از محلي بين آلاسکا و هاوايي شروع خواهد شد.


از زمان حمله اعراب به ايران تا به امروز، يعني قرن بيست و يكم ميلادي، كاربرد و تعريف اين بنا كشف نشده بود.
خوشبختانه پژوهشگر ايراني «رضا مرادي غياث‌آبادي» كه تحقيقات فراواني در زمينه ايران باستان داشته است، نتيجه كشف خود را در كتابي به نام «نظام گاهشماري در چارطاقي‌هاي ايران»توسط انتشارات«نويد شيراز» به چاپ رسانده و راز اين بنا را منتشر كرده است.




تا امروز حدس مي‌زدند كاربرد اين بنا، محل نگهداري كتاب اوستا و اسناد حكومتي يا محل گنجينه دربار و يا آتشكده معبد بوده است.
اما غياث‌آبادي با تحقيقات خود ثابت كرد اين بنا با مقايسه با تمامي بناهاي گاهشماري (تقويم) آفتابي در سرتاسر جهان، پيشرفته‌ترين، دقيق‌ترين، و بهترين بناي گاهشماري آفتابي جهان است.
اين در حالي است كه تا قبل از اين بنا هم «چارطاقي‌ها» در نقاط مختلف ايران احداث شده بودند و همين وظيفه را با شيوه‌اي بسيار ساده اما دقيق و حرفه‌اي بر عهده داشتند.


تمامي بناهاي گاهشماري آفتابي در جهان فقط مي‌توانند روزهاي خاصي از سال (مانند روزهاي سرفصل) را مشخص كنند و حتي با سال خورشيدي هم تنظيم نيستند.
اما اين بنا با دقت و علمي كه در ساخت آن اجرا شده، قادر است بسياري از جزئيات روزهاي مختلف سال و ماه‌ها را مشخص كند. زرتشتيان با استفاده از اين بنا مي‌توانستند بسياري از مناسبت‌ها و جشن‌هاي سال را روز به روز دنبال كنند و از زمان دقيق آنها آگاه شوند.


بسياري از بناهاي چارطاقي در سطح كشور (به تصور آتشكده) يا به طور كامل تخريب شده و يا تغيير كاربري داده شده است. ولي خوشبختانه تعدادي هم مانند چارطاقي «نياسر» و چارطاقي «تفرش»، سالم مانده و براي ما و نسل‌هاي بعدي باقي مانده‌اند.




متأسفانه بناي «كعبه زرتشت» با آن كه تقريباً سالم باقي مانده است به ثبت ميراث جهاني سازمان ملل نرسيده است!
حتي سازمان ميراث فرهنگي هم اين بنا را همراه بناهاي عجايب هفتگانه جديد (كه برج ايفل هم يكي از كانديداها بود) پيشنهاد نداد! حتي با كشف راز اين بنا هم هيچ‌گونه انعكاس و جنجالي به پا نشد!


اين بنا، يك گاهشمار تمام سنگي ثابت در جهان است كه بايد سازندگان آن از بسياري از نكات علميِ جغرافيايي، نجومي، سال كبيسه، انحراف كره زمين نسبت به مدارخورشيد، تفاوت قطب مغناطيسي با قطب جغرافيايي، مسير گردش زمين به دور خورشيد و... را در 2500 تا 3000 سال پيش، در دوران حكومت هخامنشيان آگاهي مي‌بودند.
حال آنكه خيلي از آنها را مانندكروي بودن كره زمين و گردش زمين به دور خورشيد را در چهارصد سال اخير در اروپا كشف كردند و به نام خودشان ثبت كردند!


***********

اگر عکس ها باز نشد :
Right Click > Show Picture


 

DDDIQ

مدیر ارشد
برج الکترونیک شیراز

برج الکترونیک شیراز

وب سایت برج الکترونیک شیراز

پلان تمام طبقات
===
نخستین برج الکترونیکی کشور در شهر شیراز راه اندازی شده است.
به گزارش عصر ارتباط، برج الکترونیکی شیراز اولین مرکز الکترونیکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با امکانات ویژه مخابراتی و اینترنتی و نیز تاسیسات و تسهیلات پیشرفته است که با ساختمانی در 15 طبقه و با حدود 10 هزار مترمربع در مرکز شهر شیراز، قطب الکترونیک کشور قرار دارد.
سیامک رحیمی – مدیر پشتیبانی شرکت برج الکترونیک شیراز- گفت: خدمات و امکانات برج الکترونیکی شیراز مطابق با جدیدترین تکنولوژی دنیا در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات طرح ریزی شده و محل استقرار و فعالیت فروشگاه ها، نمایندگی ها و شرکت های معتبر ایرانی و خارجی فعال در زمینه برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات خواهد بود.
او در خصوص اهداف ایجاد پروژه برج الکترونیکی شیراز گفت: ارتباط با شهرک های اینترنتی خاورمیانه، توسعه صادرات محصولات نرم افزاری و خدماتی به جهان به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس، اقدام عملی در جهت تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه به وسیله ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، ایجاد تحول اداری با استفاده از فناوری اطلاعات و استقرار اتوماسیون اداری، حمایت از شرکت ها و افراد مستعد داخلی فعال در زمینه های برق، الکترونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات و ایجاد تسهیلات برای آنها و عینیت بخشیدن به نقش شیراز به عنوان قطب الکترونیک کشور از اهداف ایجاد پروژه برج الکترونیکی شیراز است.
او افزود: از دیگر اهداف ایجاد این برج می توان به ایجاد زمینه استقرار اقتصاد دیجیتالی با توجه به حجم تبادلات مالی در منطقه جنوب کشور و حضور در بازارهای جهانی، استفاده از حجم نقدینگی موجود در استان فارس و منطقه در راستای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، رشد و توسعه اقتصادی استان و بهره گیری از توانایی های بالقوه استان فارس، جذب و انتقال فناوری از طریق همکاری علمی و صنعتی با شرکت ها و سازمان های بین المللی و داخلی و جهانی کردن فعالیت های علمی و پژوهش های محققان، مبتکران و دانشجویان ایران اشاره کرد.
مدیر پشتیبانی شرکت برج الکترونیکی شیراز با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران در خاورمیانه، گفت: ایران با gdp سالانه بالغ بر 200 میلیارد دلار، بازار بسیار مناسبی برای هرگونه فعالیت اقتصادی به شمار می رود. با توجه به سیاست های اخیر دولت در رشد و توسعه فناوری اطلاعات در ایران، عملا می توان این کشور را با بازار اشباع شده و رو به گسترش 70 میلیون نفری، بزرگترین بازار فناوری اطلاعات در خاورمیانه دانست. او با بیان اینکه از دیرباز شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی و تجاری و همچنین قطب برق و الکترونیک کشورمطرح بوده است، افزود: دلیل مطرح بودن شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی، وجود شخصیت های جهانی از جمله سعدی و حافظ و دلیل مطرح بودن این شهر به عنوان مرکز تجارت سابقه دیرینه تجارت میان بازرگانان استان فارس و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آفریقاست.
رحیمی ادامه داد: وجود منطقه ویژه اقتصادی برق و الکترونیک در شیراز، حضور بیش از 12هزار نیروی متخصص از کارشناسان صنعت برق و الکترونیک و مخابرات در شیراز که 60درصد کل نیروهای متخصص کشور را در این زمینه تشکیل می دهند، وجود بیش از 15 مرکز معتبر دانشگاهی و تحقیقاتی در شیراز که از جمله می توان به دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، دانشکده صنعت الکترونیک، آموزشکده فنی شهید باهنر و دانشگاه آزاد اشاره کرد، وجود کارخانجات و پژوهشکده های بزرگ و فعال در زمینه های برق، الکترونیک و مخابرات مانند صنایع الکترونیک شیراز، صنایع قطعات الکترونیک، کارخانجات مخابرات ایران، صنایع مخابراتی راه دور ایران و بسیاری از شرکت های دیگر، استقرار 12 درصد از کل ایستگاه های برق کشور در استان فارس به عنوان یک پشتوانه قوی برای واحدهای صنعتی و زیرساخت های الکترونیکی و مخابراتی و وجود حجم عظیم نقدینگی ملی در استان فارس (که در حال حاضر پس از استان تهران مقام دوم را در کشور داراست) دلایلی هستند که باعث می شوند، شیراز به عنوان قطب برق و الکترونیک کشور مطرح باشد.
او درباره امکانات برج الکترونیکی شیراز، گفت: در برج الکترونیکی شیراز امکانات خاصی چون سیستم دوربین مداربسته تحت اینترنت، دو سیستم ژنراتور و ups مرکزی، کنترل هوشمند تاسیسات ساختمان (روشنایی و تهویه)، استفاده از راهنمای الکترونیکی طبقات، سیستم قفل الکترونیکی finger print door lock ، سالن مالتی مدیا، سالن اجتماعات مجهز، کافی نت، تامین پارکینگ جهت کلیه واحدها و تحویل کلیه واحدها به صورت مبلمان کامل (با طراحی داخلی منحصر به فرد و مدرن جهت کاربردهای مختلف اعم از فروشگاه ها، دفاتر کار، دفاتر فروش، دفاتر ارائه خدمات رایانه ای و فناوری اطلاعات) پیش بینی شده است.
او data center پیشرفته با قابلیت ذخیره سازی امن اطلاعات و پردازش پرسرعت اطلاعات، ارائه پهنای باند تخصیص یافته اینترنت، امکان تخصیص عرض باند تا مرز 10گیگابایت بر ثانیه برای هر واحد، مرکز تلفن نسل جدید ( NGN (ip Telephony، مرکزی با بیش از 500 خط تلفن، شبکه داخلی LAN با استفاده از فیبرنوری به صورت fibxe to desk و امکان نظارت مدیریت هر واحد برعملکرد آن واحد از طریق webcam را امکانات خاص مخابراتی، اینترنتی و شبکه برج الکترونیکی شیراز برشمرد.
او درخصوص ماموریت شرکت برج الکترونیکی شیراز، گفت: ماموریت این شرکت، ایجاد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش فنی مرتبط با آن در جهت انجام تحقیقات کاربردی، طراحی، اجرا و ارائه خدمات فناوری اطلاعات، ساخت ساختمان های پیشرفته و برج های الکترونیکی و مشارکت با شرکت های داخلی و خارجی فعال در این زمینه است.
رحیمی افزود: آسانسور، سیستم مدیریت هوشمند ساختمان bms)، ups ) مرکزی، ژنراتور برق اضطراری، سیستم اعلام حریق در کلیه واحدها و مشاعات، سیستم اطفای حریق جهت پارکینگ ها، اتاق کنترل و مانیتورینگ ساختمان، چیدمان انعطاف پذیر مبلمان و سیستم تهویه مطبوع مرکزی تاسیسات ویژه برج الکترونیکی شیراز است.
او درباره رویدادهای شرکت برج الکترونیکی شیراز تا به امروز، گفت: انعقاد توافق نامه همکاری با سازمان مدیریت صنعتی و شرکت مگفا در زمینه آموزش مجازی، انعقاد توافق نامه همکاری با پارک علم و فناوری استان فارس در زمینه تبادل فضا و نیروی متخصص و فعالیت های مشترک در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، انعقاد توافق نامه همکاری با مجموعه سوپر کریدور مالزی که مشتمل بر 1500 شرکت فعال در زمینه فناوری اطلاعات است. در زمینه تبادل نمایندگی، نیروی متخصص و برون سپاری پروژه ها، ایجاد تفاهم نامه هایی با چندین شرکت معتبر بین المللی از جمله sun micro system جهت همکاری و راه اندازی و پشتیبانی فنی پروژه برج الکترونیکی شیراز و حضور در چندین کنسرسیوم جهت ورود به پروژه های فناوری و انجام آنها توسط شرکت های مستقر، رویدادهایی است که تا به امروز در این شرکت رخ داده است.

منبع : وبسایت شهرداری شیراز

 

DDDIQ

مدیر ارشد
بررسی کاربرد نجومی بنای کعبه ی زرتشت ( رد نظریه کاربرد نجومی)
لینک به تبیان

درباره کاربرد نجومی بنای کعبه ی زرتشت، به عنوان یک رصدخانه ی خورشیدی، به طور خلاصه معرفی شد. دکتر نعمت الله ریاضی، اخترشناس دانشگاه شیراز، به همراه خانم مرضیه تنها، در کنفرانس فیزیک ایران در سال 1384 مقاله ای در زمینه ی نقد و بررسی این نظریه ارائه داده اند. طبق این مقاله، این نظریه از صحت و سقم کافی برخوردار نیست. قضاوت درباره ی نظرات دکتر ریاضی و آقای غیاث آبادی را به عهده ی خوانندگان محترم می گذارم.

نقد و بررسی نظریه ی غیاث آبادی

این نظریه از چند جنبه توسط دکتر ریاضی و همکارشان، مورد نقد قرار گرفته است:



* جابجایی مکان طلوع خورشید
با استفاده از مثلثات کروی می توان محل طلوع و غروب خورشید را در اول هر ماه بدست آورد. مثلاً در عرض جغرافیایی بنای کعبه ی زرتشت که برابر با 9ر29 درجه شمالی می باشد، محاسبات نشان می دهد که انحراف نقطه ی طلوع خورشید از نقطه ی شرق در اول تیرماه برابر است با 3ر27 درجه. آقای غایث آبادی تغییرات میل خورشید نسبت به استوای سماوی را به جای انحراف محل طلوع خورشید گذاشته است. در حالی که مثلا درباره ی اول تیرماه میل خورشید 5ر23 درجه است ولی انحراف محل طلوع خورشید نسبت به نقطه ی شرق جغرافیایی 3ر27 درجه می باشد. ایشان مقدار اول را بجای مقدار دوم در نظر گرفته است که بر اساس محاسبات ساده ی نجوم کروی اشتباه است.

نتیجه اینکه نه تنها سایه ها درون پنجره ها، آنطور که آقای غیاث آبادی پیش بینی می کند، قرار نمی گیرند، بلکه سایه های روی پله ها نیز از این قاعده سر پیچی می کنند و هر کدام روی نقطه ای نامربوط می افتند.


* زاویه ی انحراف مغناطیسی
جهت شمال جغرافیایی هر منطقه ممکن است با جهت شمال مغناطیسی متفاوت باشد. زاویه ی انحراف شمال مغناطیسی از شمال جغرافیایی در منطقه ی نقش رستم برابر است با حدود 5ر2 درجه. زاویه ی انحراف مغناطیسیِ بنا طبق اندازه گیری اشمیت برابر 18 درجه ی غربی نسبت به شمال مغناطیسی است، بنابراین انحراف بنا نسبت به جهت شمال جغرافیایی حدود 5ر15 درجه خواهد بود، در حالی که جناب غیاث آبادی همان مقدار 18 درجه را به عنوان انحراف بنا از شمال جغرافیایی در نظر گرفته اند.



1- بررسی نظریه ی غیاث آبادی با استفاده از پلانهای موجود
حالا با استفاده از تصحیح این دو مقدار (جابجایی مکان طلوع خورشید و انحراف جغرافیایی بنا)، مقادیر جدیدی بدست می آید: بنابر محاسبات جدید همان پلان پنجره ها و جهت پرتوهای خورشید در پنجره ها در شکل مقابل نشان داده شده است.
نتیجه اینکه نه تنها سایه ها درون پنجره ها، آنطور که آقای غیاث آبادی پیش بینی می کند، قرار نمی گیرند، بلکه سایه های روی پله ها نیز از این قاعده سر پیچی می کنند و هر کدام روی نقطه ای نامربوط می افتند. چنانکه در دو شکل زیر دیده می شود.

نویسندگان مقاله، علاوه بر تصحیح محاسبات و اندازه گیریهایی که در نظریه ی آقای غیاث آبادی استفاده شده است، خود شخصاً در محل بنا حضور یافته اند و از سایه های تشکیل شده درون پنجره ها عکس برداری کرده اند، و بدینوسیله این نظریه را بطور مستقیم مورد آزمایش قرار داده اند.

در قسمت بعدی، تصاویر تهیه شده توسط ایشان را خواهید دید. (برای مطالعه بیشتر به این لینک بروید)

منابع:
مرادی غیاث آبادی، رضا، رصدخانه خورشیدی نقش رستم، 1378
ریاضی، نعمت الله؛ تنها، مرضیه، بررسی کاربرد نجومی بنای کعبه زرتشت، کنفرانس فیزیک ایران، 1384

تألیف:ا.م.گمینی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
کاندید جایزه معماری آقا خان

کاندید جایزه معماری آقا خان

مرمت بخشی از سایت حرم شاهچراغ
مکان: شیراز - ایران
اجرا: شرکت ساخت و ساز مهندسان بینش و فن
کارفرما: متولیان حرم
سبک : دوره تیموری
تاریخ : قرن 14 , ترمیم 1990
 

پیوست ها

  • IAA6815.jpg
    IAA6815.jpg
    83.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • IAA6816.jpg
    IAA6816.jpg
    92.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
آرامگاه آبش خاتون

آرامگاه آبش خاتون

در جنوب شرقی شیراز، نزدیک میدان دفاع مقدس و جنب آتش نشانی قرار دارد و آرامگاه آبش خاتون دختر اتابک سعدبن بوبکر (۶۵۸ ه.ق) بوده است.
مقبره آبش خاتون که به نام رباط ابش نیز معروف است، بنایی سه طبقه است که گنبدی بر روی آن قرار داشته است. بعدها این گنبد و قسمتی از طبقه سوم مقبره فرو ریخت و اداره باستان شناسی برای حفظ آن بنا، طبقه فوقانی را خراب کرد.
اطراف مقبره با کاشی های معرق نفیسی تزیین شده بود که هم اینک بخش عظیمی از آن کاشی ها از بین رفته و فقط کاشی های یک جبهه آن که در پشت آن آتش نشانی بود، باقی مانده است.
بنای فعلی مقبره ساختمان آجری قدیمی مربع شکلی است که هر ضلع آن ۱۶٫۷۵ متر و ارتفاعی در حدود ۱۰ متر دارد.
قسمت هایی از کاشی کاری از راه داخل بنا در موزه پارس نگهداری می شود. در بالای بنا کتیبه هایی مشتمل بر آیات قرآنی به خط ثلث و بر روی کاشی نصب شده است.
مقبره آبش خاتون در حیاط بنا و در اتاقی با میله های سبزرنگ قرار گرفته است.
خرابه های مقبره آبش خاتون در دیماه ۱۳۱۰ ذیل شماره ۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



http://up.iranblog.com/Files73/57af0359c9cf4e579936.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
بند امیر

بند امیر

بندامیر(1) ، (بند عضدی )، پلْبندی بر رودخانة کُر در جنوب خاوریِ مرودشتِ فارس . نام این بند از نام امیر عضدالدولة دیلمی (حک : 338ـ372) گرفته شده است که بنابر روایت مشهور، در حدود 365 (قس ایرانیکا ، ذیل مادّه : 356) به ساخت آن فرمان داد، اما براساس روایتی دیگر شخصی به نام امیر آن را به فرمان عضدالدوله ساخته است . برخی نیز بنای این بند را به مسافری امیرنام نسبت داده اند (برهان ؛ شاد، ذیل مادّه ؛ فسائی ، ج 2، ص 1453؛ فقیهی ، ص 789).

بند امیر سه گونه کاربرد داشته است : نخست ، برای بالا آمدن سطح آب و آبیاری دشت وسیع کربال علیا، به گونه ای که در پی بستن این سدّ، از ولایت کربال که پیش از آن صحرایی خشک بود (ابن بلخی ، ص 151ـ152)، در زمان عضدالدوله ، سالانه هفتصدهزار خروار غلّه برداشت می شده است (وصّاف حضره ، ص 263)؛ هم اکنون نیز حدود 24 روستا در ساحل شرقی رودخانه از نهرهای منشعب از کُر آبیاری می شود (اسلامی ، ص 17ـ 18؛ «پروندة ثبتی بندامیر»؛ دوم به کار انداختن آسیابها؛ و سرانجام ، با ایجاد پل برروی تاجِ سدّ و در واقع با احداث پلْبند، دو جانب کُر به هم متصّل شد (کورس ، ص 267). در دوره های جدیدتر در دوسوی روی پل دست اندازی از سنگ و گچ ساخته اند که حفاظی برای عابران پدید آورده است («پروندة ثبتی بندامیر»).

بندامیر با 120 متر طول و پنج متر عرض ، دارای سیزده چشمة طاق جناغی است که آب از سرریز آنها جاری است . ارتفاع سطح پل از بند 80ر3 متر و عمق بند از سرریزها تاکف رودخانه در قسمت بیرونی سدّ که به شکل پلّه ای ساخته شده ، ده متر است (همانجا؛ فرصت ، ج 1، ص 413). از ویژگیهای جالب این بند وجود یک تشتک طبیعی آبی در پای بدنة سدّ است که مانع اثر تخریبی ضربه های حاصل از انرژی ریزش آب به بدنة سدّ می شود (کورس ، یادداشت ذیل شکل 197). درنزدیکی بند در ساحل شرقی دو آبگیر به چشم می خورد که نهر سرآب آسیابها از آنجا آغاز می شود. شمار زیادی از این آسیابها اکنون خراب شده است (همان ، ص 267). همچنین بندامیر دارای یک نهر انحرافی و تنظیم کنندة سطح آبِ پشتِ بند، به نام نهر گاوشیر، با دهانة مجهّز به تخته بند است که ظاهراً قبل از بندامیر ساخته شده است . گاوشیر، طرح تونل انحرافی را که امروزه در ایجاد سدهای بزرگ رعایت می شود، تداعی می کند (همانجا؛ فرصت ، ج 1، ص 413ـ414؛ «پروندة ثبتی بندامیر»). پلی که بر روی نهر گاوشیر در امتدادِ پلْبندامیر ساخته شده ، به دوره های جدیدتر متعلّق است و سابقة آن ظاهراً از قرن دهم فراتر نمی رود، زیرا چنانکه در برخی منابع آمده ، القاص میرزا که در 955 به قصد تسخیر شیراز به بند امیر رسید، چون دید که پل را برداشته اند راه دیگری درپیش گرفت (فسائی ، ج 1، ص 401). از همین خبر می توان دریافت که در آن سالها نهر گاوشیر فقط پلی متحرک و احتمالاً چوبی داشته است .

مقدسی (ص 444)، معاصر عضدالدوله ، این بند را از «عجایب فارس » شمرده است . به گفتة او در دو سوی پشتِ بند که دریاچه ای از آب جمع شده ، ده دستگاه چرخاب نهاده اند که زیر هر یک آسیابی سوار شده است ، و آب سد از طریق کاریزها سیصد روستا را در منطقه آبیاری می کند. به نوشتة ابن بلخی (ص 151) در سدة ششم برای ساخت این بند یا «شادُروان عظیم » که در جهان مانند نداشت ، هزینة هنگفتی صرف شد و با سنگ و ساروج آن را چنان مستحکم ساختند که آهن نیز برآن کارگر نبود. بیش از دو قرن بعد، حمدالله مستوفی بندامیر را از «عمارات عالیة جهان » و عظیمتر از سدّ شاپور شمرده است (ص 109، 127).
بندامیر ظاهراً تا قرن یازدهم وضع مناسبی داشته ، چنانکه شوشتری (ج 2، ص 328ـ329) به نقل از علاّ مة دوانی در رسالة عرض لشکر، از آن به عنوان کوهی در میان دریایی و جزیره ای در میان بحری یاد کرده است . تامس مور ، شاعر ایرلندی ، در یکی از اشعار خود (1232/1817)، مناظر اطراف بندامیر و زیباییهای آن را ستوده است . اما کلودیوس ریچ در 1237 آن را ویران وصف کرده است . روستایی که به همین نام در حاشیة غربی بند واقع شده ، دست کم از اوایل قرن سیزدهم وجود داشته است ( ایرانیکا ، همانجا).
بعدها نیز این بند به تناوب تخریب و ترمیم شد، چنانکه فسائی در دهة نخست قرن چهاردهم نوشته است که «گاهی از کنارة این بند رخنه شود و مبالغی وجه نقد و چندین هزار عمله از دهات جمع نموده تا این رخنه را سدّ کنند» (ج 2، ص 1453). گزارش فرصت (ج 1، ص 413ـ417) که در 1311 بند امیر را دیده و تصویر آن را نیز در کتاب خود کشیده ، از آبادانی بند در آن سالها حکایت دارد. در دورة پهلوی پل بند امیر آسیبهای بسیار دید و بخش عمدة طاق ششم آن فروریخت . در سالهای 1349 ش به بعد تعمیرات اصلی بندامیر آغاز شد («پروندة ثبتی بندامیر»). طاق نهرگاوشیر که درسالهای اوایل پیروزی انقلاب اسلامی صدمات کلّی دیده بود، در1375تا1376 ش مرمت شد.

بندامیر در نهم آذر 1349 به شمارة 3902 در شمار آثار ملّی ایران به ثبت رسیده است .

منابع : ابن بلخی ، فارس نامه ، چاپ گی لسترنج و رینولد آلن نیکلسون ، لندن 1921، چاپ افست تهران 1363 ش ؛ الله قلی اسلامی ، «بندهای امیر و بهمن کوار»، مجلة ساختمان ، ش 12 (مرداد و شهریور 1368)؛ محمد حسین بن خلف برهان ، برهان قاطع ، چاپ محمد معین ، تهران 1361 ش ؛ «پروندة ثبتی بندامیر» ش 3902 سازمان ملّی حفاظت آثار باستانی ایران ، مورخ 9/8/1349 ش ؛ حمدالله بن ابی بکر حمدالله مستوفی ، کتاب نزهة القلوب ، چاپ گی لسترنج ، لیدن 1915، چاپ افست تهران 1362 ش ؛ محمد پادشاه بن غلام محیی الدین شاد، آنندراج : فرهنگ جامع فارسی ، چاپ محمد دبیرسیاقی ، تهران 1363 ش ؛ نورالله بن شریف الدین شوشتری ، مجالس المؤمنین ، تهران 1354 ش ؛ محمد نصیربن جعفر فرصت ، آثار عجم ، چاپ منصور رستگار فسائی ، تهران 1377 ش ؛ حسن بن حسن فسائی ، فارسنامة ناصری ، چاپ منصور رستگار فسائی ، تهران 1367 ش ؛ علی اصغر فقیهی ، آل بویه و اوضاع زمان ایشان با نموداری از زندگی مردم در آن عصر ، تهران 1357 ش ؛ غلامرضا کورس ، «بندها یا سدهای قدیم ایران » در آب و فن آبیاری در ایران باستان ، گردآوری و نگارش عنایت الله رضا... ] و دیگران [ ، تهران 1355 ش ؛ محمدبن احمد مقدسی ، کتاب احسن التقاسیم فی معرفة الاقالیم ، چاپ دخویه ، لیدن 1967؛ عبدالله بن فضل الله وصّاف حضره ، تحریر تاریخ وصّاف ، به قلم عبدالمحمد آیتی ، تهران 1346 ش ؛

/ نادر کریمیان سردشتی /
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
خوابگاه دانشجویان باغ ارم

خوابگاه دانشجویان باغ ارم

Variant Names:Bagh-i Eram Dormitories​


Street Address:Next to Bagh-i Eram Palace

Location:Shiraz, Iran​


Architect/Planner:Moghtader and Andreef Architects​


Client:Shiraz University​


Date:1973​




The main one-to-two storey building is lined with an arcade and features a succession of volumes housing various activities. On the building's western end is the gymnasium with its pitched roof, in the central part is the flatroofed theatre with its tower-like volume containing stage equipment. The restaurant lies on the eastern part of the building. A common entrance leads to the sports halls and the theatre, while the side and rear entrances give access to the restaurant. The rectangular dormitory blocks are arranged on an axis running 45 degrees off that of the main building's southern facade. Yellow bricks, recalling those used in the neighbouring Bagh-e-Eram Palace, clad the façade throughout the campus

 

پیوست ها

  • B&W drawing, master plan.jpg
    B&W drawing, master plan.jpg
    75.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
کتابخانه مرکزی شیراز

کتابخانه مرکزی شیراز

کتابخانه مرکزی شیراز
شروع طراحی 1375
شروع ساخت 1377

کتابخانه مکانی است که درآن دستاوردهای اندیشه بشر در قالب نوشتاری و صورت های دیگر محافظت می شود و علاوه بر این , مرکزی برای آرامش فکر و درک یافته ها نیز هست. بنابر این کتابخانه فضایی فرهنگی است که در آن دو مفهوم پایه و مبدا یعنی تفکر و کتاب شکل برنامه و طرح را تحت تاثیر قرار میدهد.

عواملی که به عنوان پایه طراحی معماری ساختمان کتابخانه مرکزی شیراز در نظر گرفته شدندعبارتند از:
الف)محور عرفانی و مقبره حافظ , که این تاثیر گذاری از جهت های مختلف دارای اهمیت است, بدین ترتیب که این تاثیر به چه شکلی می تواند در معماری نمایان شود؟ آنچه مشخص است , معماری کتابخانه باید بیانی قوی نسبت به حوزه پیرامون خود داشته باشد و مسلما این ارتباط هر چه معماررانه تر باشد معماری ماندگارتری را عرضه خواهد کرد

ب) ساختمان کتابخانه به عنوان یکی از باغ های احیا شده تاریخی شیراز در ایده طرح دیده شده و آنچه که از معماری کوشک به عنوان ایده مد نظر گرفته مفاهیم کلی این ساختمان ها بوده است. در این زمینه یکی از ایده های طراحی و شاید مناسب ترین آنها که نزدیک به مفاهیم پسش گفته است , در نظر گرفتن عنصر سخت و توده ساختمان (مخزن کتاب) به مثابه ارتباط با گذشته , و عنصر بلورین و شفاف (قرائت خانه ) به عنوان نوعی ارتباط با حال و آینده است.
الگوی کلی بنا توجه به الگوهای معماری دوره هخامنشی دارد.
 

پیوست ها

  • DSC0365.jpg
    DSC0365.jpg
    49.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • DSC036.jpg
    DSC036.jpg
    38.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
مطالعه بسترشناسی سايت دانشگاه شيراز

مطالعه بسترشناسی سايت دانشگاه شيراز

مطالعه بسترشناسی سايت دانشگاه شيراز
منبع:نشریه اینترنتی معماری منظر


مقدمه
شناخت فرصت ها و تهديدهای بستر طبيعی يک پروژه در مراحل مختلف طراحی ، اجرا و طول عمر يک طرح تأثير شگرفی دارد و برقراری يک تعامل و تعادل پايدار بين يک پروژه منظرسازی يا معماری و نيروهای طبيعی بستر آن ، به نحوی که به صورت يک نظام خودکفا با حداقل کنترل انسان در آيد، می تواند در بلوغ و بقای طرح نقشی مؤثر را ايفا کند.
درس بستر شناسی سطحی و مهندسی سايت در صدد ارائه معيارها و ابزارهای شناخت و تحليل ويژگی های طبيعی سايت، جهت ابراز قابليت های سايت برای طراحی مناسب و نيز همزيستی طرح با نيروهای طبيعی درونی و بيرونی سايت، می باشد.
در اينجا پرديس دانشگاه شيراز به عنوان يک نمونه نسبتاً موفق در تطابق طرح با نيروهای سايت مورد بررسی قرار می گيرد.


مراحل برداشت اطلاعات پايه و تحليل ويژگی های سايت :
شناخت خصوصيات سايت از طريق مطالعات ميدانی و جمع آوری اطلاعات آماری سايت (از قبيل ويژگی های اقليمی و زيست محيطی در مقياس کلان و خرد) انجام گرفته که به عنوان اطلاعات خام جهت تحليل نحوه برنامه ريزی زمين استفاده شده است. در مرحله تحليل بستر نيز با استفاده از بازديدهای ميدانی و نرم افزار GIS اطلاعات و نقشه های تفکيکی مشتمل بر طبقه بندی ارتفاعی خطوط تراز و توپوگرافی، پروفيل های سايت، خط القعرها و مسيرهای دفع آبهای سطحی، جنس و مقاومت بستر، نقشه های جهت و شدت شيب های زمين، عوامل فرسايش زا در سايت، چشم اندازهای سايت و پوشش گياهی تهيه شده اند.

در ادامه انطباق ويژگی های فرمی، کاربری ها و سيرکولاسيون و استخوانبندی طرح با نتايج تحليل های ويژگی های طبيعی سايت مورد مطالعه و ارزيابی قرار گرفته است.
نقشه محل خط القعرها و مسير دفع آبهای سطحی




معرفی سايت و شکل گيری پروژه بر بستر :
سايت دانشگاه شيراز مشتمل بر تپه ای در بخش شمالی با حداکثر ارتفاع 200 متر از مرکز شهر شيراز و زمين های هموار در بخش جنوبی می باشد که پيرامون تپه توسط خط القعرهای عميقی که به رودخانه خشک شيراز منتهی می شوند، احاطه شده که مهمترين مسير دفع آبهای سطحی در سايت می باشند.

در اين پروژه برنامه ريزی و طراحی منظر به عنوان عنصر اوليه شکل دهنده طرح و انسجام بخش به عناصر معماری، ايفای نقش کرده است. در برنامه ريزی اوليه سايت بخش جنوبی به عنوان يک "واحه" در بخش ورودی منظور شده که تضاد شديد تراکم پوشش گياهی اين قسمت با بقيه سايت آن را متمايز کرده و تحت کاربری غالب فرهنگی و ورزشی و خوابگاه قرار گرفته است. اين بخش به وسيله جاده ارتباطی اصلی به هسته مرکزی دانشگاه در بخش فوقانی تپه مرتبط می شود و در اين فاصله سيمای طبيعی بستر فرصت بروز يافته و به صورت دست نخورده باقی مانده است. در هسته مرکزی دانشگاه که کاربری های اصلی در آن متمرکز شده اند، منظرسازی سخت وجه غالب است که در تضاد با منظرسازی نرم "واحه" جنوبی می باشد.

طرح اوليه برای هسته فوقانی دانشگاه​
نکته قابل توجه نحوه انتظام فرمی طرح با توجه به شکل شناسی بستر است؛ بدين صورت که در رأس تپه طرح شکل خوشه ای و شعاعی به خود گرفته که به بهترين نحو بر توپوگرافی سايت تصوير شده و چشم اندازهای قله به دشت شيراز و کوه های شمالی را در اختيار پروژه قرار داده است. تطبيق طرح بر بستر در اين بخش با توجه به توپوگرافی صورت گرفته که در قسمت هايی شکل پلکانی معماری بر اساس خطوط تراز سعی در پنهان داشتن توده ها داشته و در بخش هايی ديگر حرکت عناصر معماری در جهت عمود بر خطوط تراز منجر به پديد آمدن يک نشانه شهری بر فراز شهر شده است. اين در حالی است که در بخش جنوبی شکل هموار بستر فرصت شکل گيری عناصر را به صورت توده های موازی و جهت گيری شده فراهم نموده است. عليرغم انطباق فرمی و حسی هسته فوقانی بر بستر، وقوع احجام صلب و سنگين معماری در در قله تپه در تعامل مناسبی با نيروهای باد و تابش آفتاب قرار نگرفته و علاوه بر ايجاد تونل های باد در برخی قسمت های طرح، بخشی از فضاهای معماری نيز از تابش مناسب آفتاب برخوردار نيستند.​


همچنين طراحی سيرکولاسيون و استخوانبندی طرح با توجه به عوارض بستر پديد آمده است؛ بدين صورت که مسير دسترسی به هسته فوقانی در انطباق با خط القعر پيرامون تپه شکل گرفته که علاوه بر تأمين شيب استاندارد برای جاده، حداقل خاکبرداری و خاکريزی برای اجرای آن صورت گرفته و در بخش های مورد لزوم ديوارهای حايل و ترانشه هايی در طول مسير به وجود آمده است. اين مسير در خط القعر با اندکی اختلاف تراز نسبت به آن و در دامنه شيب واقع شده تا در روند دفع آبهای سطحی اختلال ايجاد نکند و خود نيز از تخريب و فرسايش مصون بماند. اين جاده نقش اصلی را در دوخته شدن و يکپارچگی عناصر مجزای سايت به يکديگر دارد و سکانس بندی هايی که در طول آن صورت گرفته، هويت ويژه ای را برای پروژه به ارمغان آورده است.

نتيجه مطالعات :
همانطور که ذکر شد نکته قابل تحسين در مورد طراحی اين سايت شکل گيری طرح بر اساس نيروهای سايت است که سبب شده پروژه به صورت يک لايه منعطف بر بستر گسترده شود و حداقل تداخل در سيمای طبيعی زمين حاصل شود. ايجاد تراس بندی های متنوع در منظرسازی و نيز احداث پی های پلکانی برای عناصر معماری ، تأمين ديد و منظر مناسب از مجموعه به شهر و بالعکس نمونه هايی از پاسخ مناسب طراح نسبت به طبيعت سايت می باشد. در اين مجموعه با وجود تنوع فرمی در طراحی، به دليل ارتباط تنگاتنگ هر جزء و نيز کل آن با نيروهای سايت، بستر به مثابه عامل وحدت بخش طرح می باشد. با توجه به اصول مذکور و نيز توجه به مسايل اقليمی و تأمين انرژی در سايت (جهت تابش و بادهای غالب و تعيين شيب های گرم و سرد)، می توان مدلی جهت توسعه طرح ارايه نمود که خللی در بستر و طراحی های پيشين ايجاد ننمايد.
 
  • Like
واکنش ها: raha

DDDIQ

مدیر ارشد
فضایی آرام در معماری مدرن

فضایی آرام در معماری مدرن

معرفی باشگاه رفاهی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

کاری از مهندس محمد رضا بهشتی عسگری


چکیده:
باشگاه رفاهی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی یک مجموعه چند عملکردی است و هدف آن استفاده از اوقات فراغت کاکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز است . این باشگاه در حال ساخت بوده و مکمل بزرگترین مجموعه رفاهی فرهنگی و ورزشی دولتی در منطقه خوش آب و هوای شهر شیراز (پشت حاشیه ای چمران) است.
همچنین اطراف این ساختمان مجموعه ای ورزشی ساخته شده که شامل استخر سرپوشیده ، سالن سرپوشیده ورزشی ، زمین های ورزشی روباز ، زمین فوتبال و دو میدانی است . این مجموعه رفاهی و فرهنگی شامل ؛ رستوران عمومی با خدمات لازم با گنجایش حدود 300نفر برای یک وعده غذا و امکانات خدمانی کامل ، رستوران عقد و عروسی مستقل ، سالن چاپخانه و تلوزیون و
کافه تریا ، سالن کنفرانس 200نفره ، سالن سینما 200نفره و کافه تریا و خدمات ویژِه ، سالن کتابخانه و مجلات ، سالن کافی نت ،سالن بیلیارد ، سالن شطرنج و بازی های فکری ، مهمان سرا برای میهمانان ویژه با خدمات لازم ، رستوران تابستانی رو به باغات چمران ،ورودی اصلی و خدمات اداری ، ورودی های مستقل (مهمان سرا،سالن عقد و عروسی ، خدمات موتورخانه ،آشپزخانه) ، خروجی اضطراری سینما ،مجموعه پارکینگ و خدمات دیگر است .​
 

پیوست ها

  • فضایی آرام در مع&#.pdf
    637.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
فناوری برتر در دوران پست مدرن

فناوری برتر در دوران پست مدرن

معرفی برج صنعت شیراز


اشاره:
برج صنعت شیراز با هدف سامان بخشیدن به فعالیت صنعتگران و بازرگانان که بخش عمدۀ آنها در همین ناحیۀعنی بلوار امیر کبیر ، یکی از ورودی های شهر و نیز مفصل ارتباطی شیراز با محورهای جنوب استقرار دارند با مساحت 15000 متر مربع طراحی گردیده است .
این مجموعه شامل سه بخش بوده و در 10 طبقه ساخته خواهد شد . در آن دو طبقه زیرزمین با ظرفیت گنجایش 157 واحد شامل پارکینگ ، انبار ، و فضاهای تاسیساتی و خدماتی در نظر گرفته شده است . طبقه همکف با کاربری مرکز تجاری جهت ارائۀ محصولات صنعتی شامل 40 واحد تجاری بوده که در آن فضاهای خدماتی مقل کافی شاپ ، رستوران و شعبه بانک جهت رفاه مالکین و مراجعین در نظر گرفته شده است . طبقات بالا با کاربری تجاری شامل 115 واحد دفتر کار در سه بخش مجزا با دسترسی های مستقل طراحی شده است . سازۀ این بنا یک شبکۀ متعامل تیر و ستون بتنی است که دهانه های آن از 5/5 تا 5/7 متر ، متغیر است .


لینک دانلود
حجم فایل : 4.9 مگابایت
 

raha

مدیر بازنشسته
مجتمع رستوران های هفت خوان

مجتمع رستوران های هفت خوان

طراح : مهندس مهرداد ایروانیان

اسکتچ مهندس ایروانیان :




این رستوران , که معماری بی نظیر ان توجه هر رهگذری را به خودش جلب می کند, در چهار طبقه و با زیربنای 4000 متر مربع غذاهای مختلف ایرانی و خارجی رو سرو می کند...



مشخصات طبقات:

طبقه زیر زمین: با طراحی بی نظیر جهت غذاهای سنتی ایرانی در نظر گرفته شده است.

طبقه همکف: طبخ غذا به صورت باربکیو و زنده .

طبقه اول: فست فود و کافی شاپ.

طبقه دوم: رستوران برای طبخ غذاهای دریایی.

پشت بام: با نمایی زیبا از لونا پارک شیراز و پخش موسیقی زنده جهت سرو غذا در نظر گرفته شده است.


این رستوران زیبا در بولوار جدید قرآن, نبش کوچه هفدهم قرار گرفته است.



 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

موقعیت مسجد عتیق شیراز


مسجد عتیق از منظر مکان نگاری نقشی مرکزی و محوری در ساختار تاریخی- فرهنگی شهر شیراز دارد. موقعیت مسجد در قلب قلب شهر در حاشیه ی محله ی بازار مرغ و یا دقیق تر در فصل مشترک سه محله، اسحاق بیگ، لب آب و بازار مرغ از یکسو و پیوستگی آن با محور ارتباطی اصلی و بازار شهر که بین مهم ترین دروازه ی شهر، دروازه ی استخر یا دروازه ی اصفهان و مسجد جامع کشیده شده و در دوره های گوناگون تاریخی پیوسته نقش ستون فقرات اصلی شهر را داشته، اهمیت محوری مسجد عتیق را مطرح می سازند و بسیاری از عرصه های تاریخی شهر در ارتباط با مسجد تعریف می شوند.

ورودی های شش گانه مسجد که خود از ویژگی های منحصر بفرد مسجد عتیق است نمایانگر این جایگاه ویژه است، بافت بخش جنوبی به میزان گسترده ای مخدوش شده است. طرح توسعه ی حرم شاهچراغ و بازارهای وابسته به آن دگرگونی کاملی را در دو جبهه ی غرب و شمال غرب که محورهای ارتباطی اصلی مسجد هستند ایجاد نموده است. در بخش شرقی تمامی عناصر پیوسته به مسجد پاکسازی شده، در نتیجه بسیاری از ساختارهایی که در متون تاریخی مورد اشاره قرار گرفته اند، امروز دیگر وجود ندارند و شرایط نامطلوبی هم به لحاظ منظر و هم به لحاظ ایستایی برای مسجد ایجاد نموده است. تنها در بخش جنوبی مدرسه ی مقیمیه که ساختار اولیه آن مربوط به دوره ی صفوی است و نیز مسجدی که در دوره ی قاجاریه بازسازی شده است بر جای مانده و هم اکنون توسط شهرداری در دست مرمت است.....


مقاله کاملی در مورد مسجد جامع عتیق شیراز

+ پلان و مدارک ( فایل کد)
 

پیوست ها

  • masjed atigh -plan.zip
    313.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • masjede atigh shiraz.zip
    4.4 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
روند شکل گیری و توسعه تاریخی شیراز

روند شکل گیری و توسعه تاریخی شیراز

روند شکل گیری و توسعه تاریخی شیراز
دانشجو: سنور شوکتی
استاد راهنما : جناب آقای دکتر زارعی


شناخت هر پدیده ای به درجه شناخت ما از فرآیند تاریخی آن پدیده بستگی دارد . فرآیند تاریخی بر آن است که نحوه ی شکل گیری پدیده و عناصر موثر در آن را کشف کرده و سپس آن را در طول زمان مورد بررسی قرار دهد . آنچه در این فرآیند اهمیت دارد ، ادراک درست از شرایط عام و شرایط خاص است که بر تحول پدیده و سیالیت آن موثر می افتد ( حبیبی : 1378 ، یک ) . بر اساس چهارچوب نظری این تحقیق بررسی روند شکل گیری و تحولات تاریخی نمونه مورذ بررسی ( شهرشیراز ) به منظور شناخت استخوان بندی و ساختار اصلی شهر و درک چگونگی پیدایش و تغییرات آن ضرورتی اساسی است که مبحث کنونی در پاسخ به این ضرورت تهیه و تدوین شده است .

در این مبحث سعی شده است در پی شناخت شیراز ، از آغاز تا کنون ، به کتابهای تاریخی ، سفرنامه ها، عکس ها ، مراجعه شود تا گدشته شیراز و فرایند تاریخی آن را روشن ساخته تا بتوان به شناختی از آن رسید .....
 

پیوست ها

  • روند شکل گیری و ت&.zip
    2 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
طرح پل و تقاطع میدان معالی آباد

طرح پل و تقاطع میدان معالی آباد


اهداف وکلیات طرح :



  • مطالعات تقاطع بلوار چمران با معالی آباد بدلیل تداخل با عملکرد ایستگاه قطار شهری از طریق مشاورین سازمان قطار شهری در دست اقدام است. از این نظر بدلیل اغتشاشات ترافیکی قبل و بعد از احداث تقاطع موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • براساس معیارهای مطرح شده پژوهشكده حمل و نقل شريف این تقاطع ویژگیهای احداث یک تقاطع غیر همسطح را از نظر حجم ترافیک ندارد اما بدلیل گره ترافیکی قابل توجه ومسئله دار این تقاطع موضوع با ارئه گزینه های مختلف تحت بررسی است.

مزاياي طرح:


  • اصلاح طرح هندسي و روانبخشي مسير
  • تكميل حلقه ترافيكي جهت اتصال به كمربندي شهر شيراز
  • كاهش زمان تآخير و بهينه سازي مصرف سوخت
  • كاهش تعداد تصادفات
  • افزايش سرعت و ايمني تردد
  • روانبخشي پياده و بهبود وضعيت ترافيكي

» برآورد تقريبي هزينه اجرائي طرح : 150,000,000,000 ریال
» مشاور : سازمان قطار شهری





منبع : وبسایت شهرداری شیراز / حوزه معاونت فنی و عمرانی

تصاویر ماکت تقاطع غیر همسطح معالی اباد






در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل ضمیمه را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • pol maali-abad.zip
    305 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
تقاطع غیر همسطح میدان ولیعصر

تقاطع غیر همسطح میدان ولیعصر

تقاطع غیر همسطح میدان ولیعصر


اهداف و کلیات طرح :

  • مطالعات مرحله اول ميدان وليعصر شيراز پس از بررسي هاي اوليه و مطالعه ميداني توسط پژوهشكده حمل و نقل با شماره گره 379 الي 383 مشخص شده است در اين مطالعات ضمن بررسي نقطه نظرات مهندسين مشاور طرح تفضيلي منطقه حوزه نفوذ ميدان بدليل اهميت مشخص گرديد و خيابان زينبيه در طرحهاي تفضيلي بصورت خيابان شرياني با عرض 45 متر در شرق محدوده C. B. D شهر شيراز قرار گرفته و از اولويت احداث برخوردار است. بنابراين احداث و استفاده از محور زينبيه در راس اهداف مطالعات ميدان وليعصر قرارداشته و به منظور بررسي جايگاه مسير مذكور پيشنهاد هشت گزينه مطرح كه گزينه برترجهت نهائي شدن موضوع تقاطع انتخاب مي گردد .

مزاياي طرح:

  • تطابق با طرحهاي بالادست بويژه طرح ايستگاههاي قطار شهري
  • اصلاح طرح هندسي و روانبخشي مسير
  • تكميل حلقه ترافيكي جهت اتصال به كمربندي شهر شيراز
  • كاهش زمان تآخير و بهينه سازي مصرف سوخت
  • كاهش تعداد تصادفات
  • افزايش سرعت و ايمني تردد
  • روانبخشي پياده و بهبود وضعيت ترافيكي

» برآورد تقريبي هزينه اجرائي طرح : 161,126,300,000 ریال


تصویر پل کابلی میدان ولی عصر



_____________
در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل ضمیمه را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • valiasr.zip
    103.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
طرح تقاطع غیرهمسطح ستارخان - مطهری

طرح تقاطع غیرهمسطح ستارخان - مطهری

طرح تقاطع غیرهمسطح ستارخان - مطهری





اهداف وکلیات طرح :

  • تقاطع خيابانهاي مطهري ، رادفر و ستارخان كه به نام ميدان ستارخان مشهور است و در مطالعات پژوهشكده حمل و نقل شريف با گره 696 شناخته مي شود با هدف روانبخشي ترافيكي و اصلاح طرح هندسي تقاطع به استناد مطالعات انجام شده پژوهشكده حمل و نقل شريف بعنوان مركز مطالعات حمل و نقل و توسط دفتر فني حوزه معاونت فني و عمراني در دست تهيه است .
  • بر اساس معيار 11 كتابدست ( MUTCD ) اين تقاطع نيازمند تقاطع غير همسطح است كه با ايجاد يك زيرگذر در امتداد شمالي – جنوبي امكان تردد عمده ترافيك در محور خيابان مطهري تآمين مي گردد و بقيه حجم تردد بصورت همسطح با اصلاح طرح هندسي امكان پذير مي شود .
مزاياي طرح:

  • اصلاح طرح هندسي و روانبخشي مسير
  • تكميل حلقه ترافيكي جهت اتصال به كمربندي شهر شيراز
  • كاهش زمان تآخير و بهينه سازي مصرف سوخت
  • كاهش تعداد تصادفات
  • افزايش سرعت و ايمني تردد
  • روانبخشي پياده و بهبود وضعيت ترافيكي
» برآورد تقريبي هزينه اجرائي طرح:13,113,000,000 ریال

» مشاور : دفتر فنی حوزه معاونت عمرانی شهرداری شیراز





در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل ضمیمه را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • motahari -satar khan.zip
    652.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
تقاطع غیر همسطح رحمت - باهنر

تقاطع غیر همسطح رحمت - باهنر

یکی از دیگر تقاطع های سه سطح کلانشهر تاریخی شیراز با سرعت تمام ادامه دارد و این پروژه در سال 92 به بهره برداری خواهد رسید. تقاطع بزرگ سه سطحی باهنر - رحمت در غرب شیراز و در انتهای بلوار رحمت در محل تقاطع باهنر قرار گرفته است که با ساخت این مجموعه تقاطع ، عملیات تعریض و ادامه ی بلوار رحمت تا بلوارکاج و در نهایت امیرکبیر ادامه خواهد یافت.

كارفرما: حوزه معاونت فني و عمراني شهرداري شيراز
مشاور: مهندسين مشاور آبسارفارس
طول كلي زير گذر : 360 متر
طول كلي روگذر: 320 متر
مساحت عرشه روگذر: 3110 متر مربع
مساحت سقف زير گذر: 1660 متر مربع
هزينه اجراي سازه اي : 35 ميليارد ريال

اهداف و کلیات طرح :

  • تقاطع خيابانهاي اميركبير با بلوار شهيد باهنر در مطالعات پژوهشكده حمل و نقل شريف با گره 611 شناخته مي شود كه با هدف روانبخشي ترافيكي و اصلاح طرح هندسي تقاطع به استناد مطالعات انجام شده پژوهشكده حمل و نقل شريف بعنوان مركز مطالعات حمل و نقل توسط مهندسين مشاور افق طرح در دست مطالعه است .
  • بر اساس معيار كتابدست ( MUTDC ) اين تقاطع نيازمند تقاطع غير همسطح است كه با ايجاد يك زيرگذر امكان تردد عمده ترافيك در محور خيابان اميركبير را فراهم مي كند و بقيه حجم تردد بصورت همسطح با اصلاح طرح هندسي امكان پذير است .

مزاياي طرح:

  • اصلاح طرح هندسي و روانبخشي مسير
  • تكميل حلقه ترافيكي جهت اتصال به كمربندي شهر شيراز
  • كاهش زمان تآخير و بهينه سازي مصرف سوخت
  • كاهش تعداد تصادفات
  • افزايش سرعت و ايمني تردد
  • روانبخشي پياده و بهبود وضعيت ترافيكي

» برآورد تقريبي هزينه اجرائي طرح : 13,113,130,000 ریال
» مشاور : مهندسين مشاور افق طرح منطقه







منابع
سایت معاونت عمرانی شهرداری شیراز
سایت :شیراز 1400



در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل ضمیمه را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • rahmat bahonar.zip
    238.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
تقاطع سه سطح مطهری - امیرکبیر

تقاطع سه سطح مطهری - امیرکبیر

امیرکبیر بعنوان آخرین تقاطع غیرهمسطح یلوار مهطری اجرایی خواهد شد. همانگونه که در مطالب قبلی نیز به آن اشاره شد، به منظور تسهیل رفت و آمد در بلوار مطهری و کاهش بار ترافیکی ، تمامی تقطعهای موجود در این بلوار به تقاطع غیر همسطح تبدیل خواهند شد.که اولین آن تقاطع مطهری - قصردشت بود و پس از آن تقاطع مطهری - گلشن اجرا شد که با نام یادگار امام افتتاح گردید. در اسفند سال گذشته نیز ، تقاطع مطهری - چمران با نام شهیدان شیخی افتتاح شد و تقاطع های ستارخان - مطهری ، قدوسی - مطهری و امیرکبیر - مطهری ، سه تقاطع باقی مانده هستند که در سال جاری و سال آینده عملیات اجرایی آنها بصورت سه سطحی آغاز خواهد شد که در جای خود تقاطعهای بزرگ نیز هستند.

با اجاری کامل تقاطع های ذکر شده ، تا حد بسیاری از ترافیک موجود در بلوار مطهری کاسته خواهد شد که افزایش سطح رفاهی عمرانی و شهروندی را درپی خواهد داشت.

منبع : شیراز1400




در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل ضمیمه را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • motahari amirkabir.zip
    376.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
پل ایمان

پل ایمان

پروژه تونل دوقلو و پل 456 متری ایمان بخشی از پروژه بزرگ کوهسار می باشند که موجب اتصال مستقیم مسیر ورودی از شمال شیراز و دروازه قرآن به فلکه قصردشت و جلوگیری از ورود خودروها به نقاط مرکزی شهر می شود.

حفرتونلهای دوقلو در سال 87 به پایان رسید و هم اکنون می بایست قسمت نهایی این این پروژه که شامل پل بزرگ ایمان می باشد انجام شده تا این پروژه به سرانجام رسیده و با انتقال با ترافیکی به حاشیه ی شمالی شیراز ؛ از میزان ترافیک و تراکم خودروهای ورودی به مرکز شهر کاسته شود.همچنین تقاطع قصردشت با تکمیل طراحی به مرحله ی اجرا گذاشته خواهد شد.



پل روگذر ایمان توسط کمپانی بزرگ پلسازی کشور ، شرکت هگــــزا ساخته خواهد شد.این شرکت قبلا در شیراز پروژه ی زیرگذر زند و همچنین پل دره نرگسی را در محور شیراز - کازرون اجرایی کرده است. از پروژه های بزرگ این شرکت می توان به مجموعه تقاطع های فجر تهران ، پلهای دفاع مقدس و غدیر اصفهان و همچنین پل کابلی ، پل هفتم و چهارم اهواز اشاره کرد.


 

DDDIQ

مدیر ارشد
بررسي ويژگي هاي سبكي گونه معماري مسكوني دوره قاجاريه شهر شيراز


هاني زارعي
كارشناسي ارشد مرمت ابنيه و بافتهاي تاريخي، دانشگاه هنر اصفهان


چكيده
بشر ار ابتداي سكونت خويش بر روي كره خاكي همواره احساس نياز به سرپناه را با خود به همراه داشته است، بنابراين طبيعي به نظر مي رسد كه خانه نخستين و قديمي ترين گونه معماري باشد زيرا در جهت حفظ انسان از حوادث و وقايع طبيعي از مين آسايش انسان عامل بسيار مهمي بوده و هست. شهر شيراز مركز استان فارس سابقه Ĥ جمله سرما، گرما، باد، باران و ت تاريخي به عنوان مركز يكي از ايالتهاي پنجگانه استان فارس تحت عنوان اردشير خوره دارد كه به قبل از اسلام باز مي گردد.
در خصوص نام اين شهر عده اي آن را برگرفته از نام فرزند تهمورس ، راز و فراواني شير در آنجا دانسته اند با توجه به اهميت گونه مسكوني و تحقيق و بررسي در مورد انواع آن در شهرهاي گوناگون كشور، اين مهم در مورد ابنيه دوره قاجار به ويژه بناهاي تاريخي شهر شيراز وگونه مسكوني آن كمتر صورت گرفته است. اين مقاله با هدف دستيابي به اين ويژگي ها به بررسي چند باب منزل مسكوني كه اسامي آنها در جدول شماره يك آورده شده است، در دوره قاجاري اين شهر مي پردازد و با توجه به كالبد معماري، اجزاء و عناصر معماري، تزئينات و سازه نمونه هاي انتخابي، به بررسي پلان ها، اتاق ها، حياط ها و ساير فضاهاي خدماتي پرداخته شده است. فرضيه اصلي در مقاله حاضر اين است كه خانه هاي مسكوني شهر شيراز در دوره قاجاريه علاوه بر تأثيرهاي ناشي از اقليم، در پلان، چيدمان فضايي، ويژگي هاي معماري، سازه و تزئينات تأثيرگداشته و باعث بروز پاره اي اشتراك ها در وجوه مذكور شده است.. ساخت خانه ها بر اساس چرخش در جهت 30 درجه جنوب غربي ، درون گرايي، احداث زيرزمين، حياط و اتاق هاي بزرگ، ارتفاع زياد اتاق ها، تنوع كم در شكل حوض و باغچه، تزئينات آجركاري ، كاشي كاري هفت رنگ و معرق، گچ بري پيش بخاري ها و سرستون ها و تزئينات چوبي در و پنجره و سقفهاي چوبي با طرح كتابي و پروانه اي و غيره(نقوش شش ضلعي، مربع،چليپا و مستطيل) و نقاشي ، بهره گيري از قوسهاي نيم دايره تخت و تزئيني، ساخت ارسي هاي پنج دري ، ستون هاي گچبري شده با هسته چوبي، و تأثير از معماري غربي ( استفاده از آهن گالوانيزه روي پوششها، قوسهاي تزئيني خاص، و ...)را مي توان از مهمترين ويژگي هاي معماري مسكوني اين دوره در شهر شيراز بيان كرد.
 

پیوست ها

  • معماری مسکونی ق&#1.pdf
    286.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
نقشه اتوکد سرای فیل بازار وکیل شیراز

نقشه اتوکد سرای فیل بازار وکیل شیراز

کاروانسرا فیل


کاروانسرا یا تیمچه فیل تقریبا در مرکز بافت قدیم شیراز و در مجاورت بازار وکیل (راسته شمشیرگرها) ، مسجد و حمام وکیل که تمامی از بناهای زندیه هستند ، واقع شده است ...

مشخصات معماری بنا
نوع معماری بنا ، معماری زندیه است . که دارای 2 خصوصیت عمده می باشد . اول معماری عمومی دوران زندیه و دوم معماری خاص بنای مذکور
الف : خلاصه خصوصیت معماری دوران زندیه
1- نسبتا عظمت گرا و با شکوه
2- مراعات کننده اصول معماری اسلامی (خصوصا در المانهای تزئینی)
3- استراکچر و سازه مستحکم و قوی
4- ارتباطات شهری روان
ب : خلاصه خصوصیت خاص بنا
1- طراحی قوی به جهت نوع کاربری
2- دسترسی راحت به کل بازار وکیل
3- تناسبات ابعادی قوی و محکم
4- دارای کمترین المانهای تزئینی
ابعاد بنا حدودا 65 * 60 متر بوده (حدود 3900 مترمربع) که 36 * 43 متر (حدود 1548 مترمربع) آن محوطه و ما بقی اعیان بنا به حساب می آید . کروکی بنا در ذیل آورده شده است ( قسمت هاشور خورده در طبقه اول ، الحاقی و مربوط به دوره پهلوی اول می باشد .)



این بنا شبیه اکثر بناهای دوران زندیه و قاجار بصورت حیاط مرکزی ساخته شده است که کمک زیادی به نوع کاربری آن که همان بارانداز کالا بوده ، می کرده است . دو ورودی به محوطه باز جلوی مسجد وکیل (پیشخوان) ، بر روی ضلع غربی بنا قرار داشته که اجناس و کالا توسط اهشام و چهارپایان از آن به داخل محوطه مرکزی بنا و از آنجا توسط دو خروجی ای که به شاهراه اصلی بازار وکیل متصل بوده ، به داخل مجموعه بازار و راسته های آن پخش می شده است . که البته اکنون با الحاقاتی که برخی خود باارزش می باشند ، تغییراتی یافته است . ورودی ای نیز در ضلع جنوبی سرا وجود دارد که بیشتر برای تردد پیاده بوده است و به داخل راسته شمشیرگرها که اکنون به راسته فرش فروش ها شهرت یافته راه دارد . حجره های اطراف سرای فیل نیز هم به عنوان انبار کالا و هم بصورت کاروانسرا ، مسافرانی که کالایی برای عرضه داشته اند را در خود جای می داده است .


فایل اتوکد نقشه ( پلان و برش ) کاروانسرای فیل شیراز
 

پیوست ها

  • karevansara fil shiraz.rar
    129.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
موزه نساجی ؛ تفاوت های مرمت و احیا

موزه نساجی ؛ تفاوت های مرمت و احیا


موزه نساجی ؛ تفاوت های مرمت و احیا

موزه نساجی، بخشی از طرح توسعه محوطه حافظیه می باشد که توسط مهرداد ایروانیان اجرا شده است. استراتژی احیاء به خودی خود اشاره به لقاح زمان و رشد ریزومیک از نمونه "غیر" دارد.

چرا که با مداخله در زمان از دست رفته این نوع "زمان اختیاری" که نیازمند عینیت یافتن داده های خود در یک چهارچوب همسان سازی وقایع تاثیرگذار بر تک تک عناصر تشکیل دهنده متن، غیر ممکن به نظر می ...آید، که در هر صورت با ارجاع به عناصر با طول عمر متفاوت امکان متن ساختن عناصر در یک قاب بندی با نام ترکیب زمان های گوناگون منجر به ابطال نظریه های حیات و کرنولوژی و متعاقب بودن خواستگاه فیزیک است. مثل جمع شدن بعد از ریختن، مثل سرازیرشدن بعد از شیب، مثل صدا بعد از نور، مثل واژگونی برای جاذبه.
این نوع عادات، معنای استدلال زمانی را به شیوه ای مطرح می سازند که اصول ریخت نگاری هر واقعه ارجاع به صور محدود و رهایی دیگر عناصر تشکیل دهنده یک متن فاقد ارزش معنایی پیشینه مداری است. در این صورت به نظر می رسد که ارجاع وقایع گوناگون برای ساختن یک چهارچوب در زمان دیگر نیازمند زیرمجموعه ای از ارجاعات با طول طمانی متفاوت جهت ارائه این ناهمگونی متن با تاثیر طول زمان متفاوت برای عناصر شرکت کننده در یک جمیع متن است.
با این روش استدلال پیوند نو و کهنه یعنی همه تلاش برای جاری ساختن در طول زمانی متفاوت در یک قاب با نام تاثیر از پیشینه و تزریق تخنه نوین تنها منتهی به یادآوری ساده انگارانه ای که شکل و عملکرد را با نگاه اختیار کامل و در چهارچوب رابطه علت و معلولی بین هردو نه منبعث از سیاست گذاری "اقتصاد " قلمداد می گردد.
سایش خوردگی تعریف جاری شدن در زمانی با طول زمان معین و تثبیت چهرچوب انفرادی متن است. یعنی ارائه متن منفرد، ممیز و پاکیزگی شیمایی از ناخالصی که منجر به ادواری ساختن وقایع متفاوت فیزیکی و معنای طول عمر و زوال و تکثیر انبار شده. تکثیر انواع اشاره به قانون بی بازگشت احیاء است. احیا تنها می تواند منجر به شکل گیری هسته نو شود.
هیچ جز حتی با اشاره به سازمان سلولی مشابه نمی تواند ادعای بیولوژیک همسن را مطرح سازد. چرا که با رخ دادن در زمان جدا در لحظه حضور جفت، سیر متفاوت تاثیرات محیطی را طی می کند.
از این رو هر نوع احیا می خواهد اشاره به این تفاوت زمانی را در قالب پرده های رنگ، یا محسوسیت بافت به ترتیب زمانی قابل قیاس ارائه کند. اما کما و بیش نگهداری متن سقوط در ورطه فشردگی غیر متعارف زمان و ابداع طول غیر ضرور ساده انگارانه است. چندلایگی پذیرش ادوار است. ادواری با خود طول زمان منفرد خویش را دارند و یا شاخض آن می توان خوردگی را اندازه گیری کرد و طول زمان تغییرات استحاله ریاضی به فیزیک را. 4 واقعه بر زمین می گذرد: اول گورستان، بعد باغ، کارخانه و آخر مخزن کتاب.
با خود گور و درخت و دیوار و صدا و بافت و سطور و شیشه را می آورد. در اینجا با قید وقایع چهارگانه اصرار بر تجرد بی مناسبات نیست چرا که در هر صورت قوانین حضور و رسوخ مجاورت حتی در شکل انفرادی آن یعنی استحاله فیزیک بر ریاضی قابل پیگرد است. و این اثر بلامنازع "تاثیرات جفت" است .
که به هر حال این شکل استدلال منجر به ایجاد اشکال با خواص غیر ترکیبی جهت تثبیت موضع پذیرش وقایع جداگانه در عین حال دارای خواص هم نشینی می باشد. از چهار واقعه یک ساختمان برای مرحله کارخانه می ماند. کارخانه در خود محتوای جزء و کل را دارد. جزء یعنی عملکرد اختصاصی، کل به معنی آغاز عصر ماشین.
بوق هردو را صدا می زند. پارچه یک محصول و یک اثر است. بال خود می تواند شکل را تداعی کند اما نه احیاء را به گونه توسعه ی اعضای خاموش، ایستا مثل پروسه شیمیایی یک آجر. شاید نزدیکترین تمایز و تشابه یعنی گریز از چرخ های دستی و تار و پود "دار " و نزدیک شدن به تسریع و انبوه این گرایش خطی به غیر ساختمانی دوران که کم و بیش نماینده کالبد یک جریان همیشه موجود در عرصه تکثیر آرام فلز با تمایلات برهنه، لاغر و متمایز است.
که سریع دوران تازگی خود را طی می کند و در کندی بقیه لایه ها در ارائه متن روشن زمان به تعریف صریح تری از استحاله می نشیند. استحاله ای که جفت گیری آن در موجودیتی به نام فضا قرار گرفته. تار و پود ها نیز جزء و کل را هدف قرار می دهند. و با بار معنایی خود می توانند دور و نزدیک را در یک آن در خود حمل کنند.
در آخر همه کنار هم قرارگیری استاتیک و منفرد، در جمع خود تلاطم یک سیال را در بر می گیرند که با خود صدای از دست رفته و تحرک خاموش را همراه می آورد.

نویسنده: مهرداد ایروانیان-معمار پروژه



project title:textile gallery-museum
total area:350sqm
total site area:65000sqm
The textile museum is a part of an urban and landscape revitalization program concerning the development around famous Iranian poet mausoleum Hafez. Diverse incident happened thru time on a single plateau, which became the solid base for the conceptual approach toward the subject. Four major incidents had been traced in same location that could be defined as four layer of mass memory. The garden period, the cemetery period, the age of textile factory, and the library. The textile museum belongs to the industrial period. the remaining of one of the textile buildings which actually was administrative building converted into gallery not only to define the position of the late factory but also a tribute to new age of industry in shiraz . All the elements which used in reconstruction of the set contribute to the sense of place and mass memory about general industrial period of end of nineteen century in Iran. The following brief text presented to the jury as main philosophical approach toward the subject . The state of contagion is the consequential process of
Numerous layers sterile to brewing time line of previous and later. The fabulous stratum of death - nature is subject of "coupling "meant to represent the ruin surface into infinite measure of memory. The corpse of land continues its presents through semantic order of stoniness of slabs and the organic part of coupling: the trees. The purification is matter of fable; and the annexation of corpse land to the poet's territory constitutes dwindling tendencies, where the whole concept seeks the proliferation of poetic sense. The plateau stretches from the threshold of literary historicism and prefer y of memory to the continuum surface of" indefinite" and horizon of" sloping land". The plateau spans the contaminated land of death and nature to institutionalize the improvisation of space. The purity of surface and its interdimension contribute to the new implosive landscaping in contrast to the vulgar explosive manner. The poetic machine proliferates the poetic domain devouring more territories of the wasteland into literal boundaries




برای مشاهده تصاویر فایل ضمیمه را دانلود کنید

 

پیوست ها

  • textile gallery iravanian.zip
    3.5 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
house no.12

house no.12



house no.12
Category : House
Location : shiraz, Iran
Architect : mehrdad iravanian &associates, shiraz, Iran


The project realized after not so brief polemic with the client who already was in proper place for his collaboration in house no.3 which was a great experience at its own time. among all the topics which came out from the swarming debates, the subject of "none style", or "out of clear parameters of every day concept of hegemonical wave of contemporary architecture ..."became the most agreeable matter; and consequently getting in to the under layer aspect of space and the fundamental matter of related to it, which is phenomenological procedure toward architecture. For all debates I had about the simple topic and somehow vulgar notion of "scale" and its relation to proximity and precision mutually we agreed on the fundamental topic of proximity and precision. The project became a small house 300sqm located in a 2500sqm lot. The following text was the first attempt to dissect the subject to the jury which was representing the client; and gave me the permission to build the house.
Precision in a linear time ware, occur after the proximity. In fact, raising one, end up to the different consequences. Precision passes and raises above the proximity relaying on ergonomical logic and the economy of environ. Proximity and precision constructing the form and creating the meaning of composition .but this composition is the consequence of different time length entities. Precision and time consuming have a direct relation. It means that proximity is part of precision process in both directions which ends up to more precise or proximate. It is true that all proximities are part of precision process; they build the building. That means the composition is the result of time differ incidents. All the architect effort is to achieve the precision. In other word synchronizing all the different time properties of materials. House no. 12 is experiencing the collective destiny of unequal time length material in a close set. All the neighboring of entities is exploration of the decay. "Decay" is the counter process of proximity to precision which happening in house no. 12. In short, the process here is the xenograft of nature on to the House: transposing entities from an entirely different species to another, in a frozen and preserved condition corresponding to their in situ status {i.e. natural position}. A body of capture rather than enclosure or superficial {tethered to the logic of visible surfaces} openness





برای مشاهده تصاویر فایل ضمیمه را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • house no.12.zip
    3 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

65640

عضو جدید
تصاویری از باغ ارم شیراز

تصاویری از باغ ارم شیراز

182-01-pixdooni_com.jpg182-03-pixdooni_com.jpg 182-04-pixdooni_com.jpg182-05-pixdooni_com.jpg182-10-pixdooni_com.jpg182-11-pixdooni_com.jpg

182-14-pixdooni_com.jpg182-Post-pixdooni_com.jpg 371.jpg671-px-eram-garden-1273996663-5.jpg 182-02-pixdooni_com.jpg45197771.jpg679-px-ali-1273997422-5.jpg680-a-1273997483-7.jpg88361_909.jpg88365_295.jpgbigbaghe_eram1z.jpgCrThumb.jpg40034323.jpg41201888.jpg 1293477499680751_large.jpgCopy%20of%20Picture%20158.jpg pc7ce47a3959c3ac9e5f37714ba54ae6a0_qymhi2mdlgua2a1r4z4.jpgpc4557a5a294f4bfd9b8c2f4a876e2f609_74avyp7mtqcm3kv312sc.jpg pc144c11366359782fd9b9483fb7d69a7d_4tv8yqrqbzma7lmf38i.jpgpc7ce47a3959c3ac9e5f37714ba54ae6a0_qymhi2mdlgua2a1r4z4.jpg pc55191eeb74625fbe704b0ea2e67d77da_7lkigdufzfxc87ho6dnz.jpgtasavir-didadni-iran%20(2).jpgtasavir-didadni-iran%20(2).jpgpcea7de86c069e026d22b53a6020823b19_00g001wmhjz0qd9a4kn.jpg 15112011228.jpg Copy%20of%20Picture%20152.jpg06.JPG02.jpg 05.jpg07.jpg
 

پیوست ها

  • 672-w-qfhayr-img-r-1273996685-9.jpg
    672-w-qfhayr-img-r-1273996685-9.jpg
    31.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 45197771.jpg
    45197771.jpg
    56.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 88366_831.jpg
    88366_831.jpg
    53.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 88360_899.jpg
    88360_899.jpg
    72.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 15112011230.jpg
    15112011230.jpg
    100.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 03.jpg
    03.jpg
    35.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 04.jpg
    04.jpg
    53.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
بررسی اقلیمی شهر شیراز

بررسی اقلیمی شهر شیراز

بررسی اقلیمی شهر شیراز
مهندس حامد عیالی


چکیده:
هدف از این مقاله بدست آوردن روش مناسب از لحاظ اقلیم شناسی در طراحی ساختمان است . بدین لحاظ برای بررسی وضعیت از نقطه نظر اقلیمی به صورتی که در ذیل آمده عمل شده است باتوجه به آمار هواشناسی ( از سال 1950 تا 2003 ) ایستگاه سینوپتیک شیراز , عناصر آب و هوایی شامل دمای رطوبت نسبی , باران باد و ... بررسی و سپس شرایط اسایش انسان در ماه های مختلف سال به روش های مختلف معلوم گردید با توجه به اقلیم شیراز و شدت وجهت تابش خورشید در ماه های مختلف و جهت بادهای غالب منجر به پیشنهاداتی برای طراحی ساختمان در شیراز گردید .
 

پیوست ها

  • barasi eghlim shiraz.pdf
    334 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
بررسی عوامل مؤثر در شکل گیري معماري پایدار با تکیه بر فرم بنا (نمونه موردي شهر شیراز)

بررسی عوامل مؤثر در شکل گیري معماري پایدار با تکیه بر فرم بنا (نمونه موردي شهر شیراز)

دومین همایش ملی معماري پایدار
بررسی عوامل مؤثر در شکل گیري معماري پایدار با تکیه بر فرم بنا
(نمونه موردي شهر شیراز)



ندا ضیاء بخش ،مریم برزگر

چکیده
به دنبال رشد بی رویه جمعیت روي کره خاکی، انسان امروز ناگزیر به استفاده بیرویه از انرژي ها و منابع طبیعی گردید. در حالی که خدمات طبیعت بی وقفه و تا ابد ادامه نخواهد یافت.مقدار زیادي از انرژي هاي اتلاف شده ، ناشی از مدل هاي غیر استاندارد ساختمان هاست که بدلیل ناهماهنگی با شرایط اقلیمی خود ، جهت گرمایش و سرمایش باعث آلودگی محیط زیست می شوند. در این مقاله سعی بر آن است تا پس از مروري بر مفهوم پایداري، تعریف آن و شناخت مفاهیم پایداري در معماري ، به بررسی و تحلیل معماري سنتی ایران در اقلیم گرم و خشک با بررسی نمونه موردي
شهر شیراز بپردازیم. بررسی انجام شده حاکی از آن است که معماري سنتی ایران معماري پایدار است چرا که واجد کلیه شاخصه هاي پایداري بوده و همچنان پس از گذشت سالیان دراز توانسته به مسائل محیطی خود پاسخ دهد .روش تحقیق در این مقاله به دو صورت کتابخانه اي و میدانی خواهد بود و در نهایت با روش تطبیقی ، معماري پایداري و معماري سنتی شهر شیراز را مقایسه خواهیم نمود و نتیجه خواهیم گرفت که معماري سنتی ایران، نمونه یک معماري پایدار است و می تواند به عنوان یک الگوي مناسب جهت پایداري معماري ایران با توجه به اقلیم خاص مطرح شود .


واژه هاي کلیدي :
معماري پایدار-معمارِي سنتی- اقلیم-فرم
 

پیوست ها

  • memari paydar nemone moredi shiraz.pdf
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا