[ گفتگوی معماری]تا به حال این سوال در ذهن شما آمده که"طرح را از کجا شروع کنم ؟ "،" چی بکشم ؟"

ASDNA

عضو جدید
برای این جمله جواب های بسیاری می توان آورد معماران بزرگ زمانی که دست به اتود می شدند صفحه ای مربعی شکل را برای خود ترسیم می کردند ودر این مربع هزاران خط شکسته و نا متوازن رسم می کردند سپس با رنگ فضای بین خطوط را رنگ می کردند تا به حجم واحد برسند و بناهای چندی تن ازین معماران به همین مدل شکل گرفته و واقعا زیباست ...حال شاید نتوان این مسیر را یک نقطه برای همه در نظر گرفت اما پیروی از چند خط و خطوط چنان اشکال و طرح هایی را برایمان پدید می آورد که غیر قابل تصور است...به شخص چندین بار ازین ایده استفاده نمودم و نتیجه آن را مشاهده کردم...اگر فرصت کنم نمونه ای ازین کار را برای عزیزان قرار می دهم که به همراه دوست عزیزم اردلان آن را طراحی نمودیم...

پس به نظرم نقطه شروع از صفر تا 100 واحد و مبنای خاصی ندارد و اون ما هستیم که این نقاط را بوجود می آوریم.:gol:


درود بر شما

باید بگویم که من به دنبال واحد خاصی برای معماری نیستم

بلکه قصد معرفی راهی فراگیر را برای رسیدن از صفر طراحی تا 100 طراحی داشتم که البته با توجه به لطف دوستان بحث را به پایان نرسانیدم
 

زهرا20

عضو جدید
درود بر شما

باید بگویم که من به دنبال واحد خاصی برای معماری نیستم

بلکه قصد معرفی راهی فراگیر را برای رسیدن از صفر طراحی تا 100 طراحی داشتم که البته با توجه به لطف دوستان بحث را به پایان نرسانیدم

سلام .درودبرشماوخسته نباشیدمطالب شمادرموردروندطراحی بسیارعالی هستن راستش من درموردروندطراحی تحقیق میکنم وروش شمابرایم بسیارجذاب بودازشماخواهش میکنم مطلبتون روادامه بدیدوبه پایان برسانیدیقیناکسانی که مشتاق معماری هستندازمطالبتان به نحواحسن استفاده خواهندکردلطفامطالبتون روبخاطرعدم گذاشتن کاربچه هامتوقف نکنید.خواهش میکنکم استادگرانقدر:gol:
 

زهرا20

عضو جدید
کسی نیست پس؟واقعااین بده--یکی یکی همتونوچک کردم همه offبودن بجز1.2نفرکه اوناهم جواب ندادن:cry:
 
آخرین ویرایش:

mohadeseh.anzali

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ادامه بدین خب.همه ک همون لحظه نیاز ندارن.اون زمانی ک شما اون مطلبوو گذاشتین یه سری اصن عضو نبودن.
 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به همه معماران مدرن، پست مدرن، نئو کلاسیک، اصلا چرا راه دور بریم سلام به خودمون!
به قول خدا بیامرز میس وندروهه که میگفت: هر وقت نمیدونم از کجا شروع کنم میرم سراغ حجم کلی بنا.

روحش شاد!
از نظر من کارش خیلی درسته؛ چون منم هر وقت باسه پروژه ای ایده کم میارم، میرم سراغ حجم و واقعا هم جواب میده!
بد نیست شما هم تجربه کنید.
 

Sina-Arch

عضو جدید
به نظرم هر نفر بیاد و تجربه هاش رو بگه بقیه استفاده کنن
من خودم میگم چون فکر کنم جالب باشه براتون...
از موفق ترین کارهایی که داشتم و روش های طراحی رومختلفی رو امتحان کردم میگم...

مقدمات 1 : طراحی ساختمان نظام مهندسی.از لوگوی نظام توی فرم استفاده کردم. راضی بودم تا حدودی
مقدمات 2: طراحی طراحی کتابخانه مرکزی. از وید با قطر 20 متر برای مرکز کار استفاده کردم و همون فرم مرکز گرا شروع طراحی فرمیک شد تا انتها
طرح 1:خانه فرهنگ آذری.شروع با یه برش ساده از داخل که فضای سبز رو تو خودش داشت.همون شد جرقه ی کار و برش همه چیز من بود تا آخر کارم
طرح 2: خانه مسکونی برای خانواده 8 نفری: سبک رو به کار بردم برای طراحی.دیکانستراکشن و یه پرسپکتیو داخلی شروع همه چیز پروژه بود و هویت کارم
طرح3: موزه کودک: دید به شهر از روی تپه ی کنار شهر و پله پله های اون با یه پرسپکتیو کل هویت کارم بود و کار رو از همون شروع کردم
طرح4: بیمارستان: وید مرکزی و چینش بخش های اصلی دور اون،فضاسازی فرم منو کامل کرد.البته وید تاثیر فوق العاده ای روی کار گذاشت در انتها
طرح5:مجتمع مسکونی 200 واحدی.برداشت انتزاعی از مفهوم چهارباغ توی یه مجتمع مسکونی.به نظرم تجربه فوق العاده ای بود برای همه چی.فرم.پلان.سایت...
طرح توسعه ی یه هتل 6 طبقه: شروع کل طرح با پرسپکتیو داخلی از وید و ادامه طرح بعد اون
اسکیس موزه ی فرش: تار و پود قالی توی یه پرسپکتیو داخلی ایده ی کل طرح بود که فوق العاده از کار در اومد
ایستگاه متروی امام حسین اصفهان-پایان نامه: شروع کل طرح از آکس خیابان چهارباغ و تعمیم اون به زیر زمین بوسیله ی ورودی بود که موفق از آب در اومد
بازم هست ولی به نظرم همه ی روش های طراحی خود من توی این چندتا بود
 

Sina-Arch

عضو جدید
سلام به همه معماران مدرن، پست مدرن، نئو کلاسیک، اصلا چرا راه دور بریم سلام به خودمون!
به قول خدا بیامرز میس وندروهه که میگفت: هر وقت نمیدونم از کجا شروع کنم میرم سراغ حجم کلی بنا.

روحش شاد!
از نظر من کارش خیلی درسته؛ چون منم هر وقت باسه پروژه ای ایده کم میارم، میرم سراغ حجم و واقعا هم جواب میده!
بد نیست شما هم تجربه کنید.

به نظر من روش طراحی رو نمی شه محدود به فرم کرد. یه نگاه به کارهای بچه های AA
لندن بندازید. روش طراحی رو دارن کار می کنن عملا. رویکردشون هم همینه که بتونن راه حل های مشترک با هزاران جواب بدست بیارن
روند طراحی هرکس به نظر من مختص خودشه.شاید یه جاهایی مشترک باشه ولی هیچ دو نفری نیستن که با یه روش طراحی کنن
حتی دونفر که فرم خارجی رو طراحی می کنن، مثل هم نیستن.یکی مثل مجسمه از فرم اصلی حذف می کنه و حذف می کنه تا به فرم برسه. ولی یکی میاد فرم رو تصور می کنه و خورد خورد بهش اضافه می کنه...
 

tv.kade

عضو جدید
سلام دوستان
خیلی خوب بودن این نظرات...واقعا استفاده کردم .
اما من ....
1- میرم سر زمین (سایت)
بررسی میکنم
2- بعد سایت به طور دقیق تحلبل مکنم (از همه لحاظ) اقلیم وفرهنگ و موقعیت اقتصادی زمین و تمدن و رسم و روسوم و ...
3- بعدشم از یک محور اصلی و جانبی استفاده میکنم (با توجه به نیروهای سایتم ک موارد بالا میشه . و کاربری حجم )
این نیروها میتونه عوامل اقلیمی باشد یا دید خوب یا دسترسی و ...
4- با استفاده از این محور ها یکی از سیستم های پایه انتخاب ( خطی یا مرکزی یا شعاعی.) توجه ..این جا با توجه به کابری حجم و فضاها اگر نیاز باشد از ترکیب سیستم ها استفاده مکنم ( ک به شرایط سایتم بتونم پاسخ بدم )
5- بعدش ب تک تک خط ها دلیل و ماهیت طراحی . کنترل هندسی دوست دارم و استفاده میکنم
سعی میکنم رابطه بین پلان ونما رو حفظ کنم (البته درون کار یا بیرون از تضاد . تقابل . غیر.. استفاده میکنم ) و این ها میشه مبانی نظری من ک منطقی و اصولی است
البته فقط موارد بالا نیستن خیلی بیشتر از اینه نمیخواستم سر درد ایجاد کنم
من روش های مختلفی استفاده میکردم اما ب نظر خودم اصولی نبودند این روش بالارو خ دوست دارم
ممنون میشم نظر بدید...
 

Similar threads

بالا