گفتمان معماری ...

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من بین هر مقطع درسیم یه سال فاصله گذاشتم و این مدت رو خودم مطالعه و تمرین می کردم . خداییش تازه می فهمیدم معماری چیه!!
یکی از مشکلای دانشجو ها اینه که بیشتر دنبال نمرند تا اینکه بخوان چیزی رو یاد بگیرن یکی از علتای این موضوع هم تاثیر عدل توی کنکوره که از نظر من باعث می شه اونایی که چند تا چیز حفظ کردن و نور چشمی های اساتید بودن راحت تر به مقاطع بالا برن وقتی آخرین مدرک تحصیلیشونو گرفتن تازه برن دنبال یادگیری!!!
یکی دیگه از مشکلات برنامه ریزی نادرست توسط اساتیده بعضیا کم می گن و کلاسو می پیچونن بعضی ها از همه جیز می گن اما خلاصه!!!!
فعلا همین
حق با شماس به این سادگی کسی نمیتونه مسئولیت سنگین مدرسی دانشگاه رو برعهده بگیره
واقعا درک و فهم تو این رشته وقت میخواد
آآآآآآآآآآآآآآآیییییی ملت به خدا مدرسی وقت و تجربه میخواد
اگه دانشکده های معماری تو کشور کم باشن ولی همون تعداد کم اساتید لایقی داشته باشن به خدا خیلی بهتر از اینه که همینطور رشته بدن به دانشگاه ها و یه سری فارغ التحصیل بزارن جای استاد
مثل دندون پزشکی که تعدادشون کمه تو هر شهر ولی کارشونو بلدن(ببخشید مثالی بهتر از این به ذهنم نرسید)
حالا باز میگن دانشجوها کم کارن
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یه مشکل دیگه به ذهنم رسید
تا حالا شده یکی از بچه های سایر رشته ها بهتون بگه خوش به حالتون که اینقد راحتین؟؟؟
مطمئنم که شده
همه فک میکنن ما داریم واسه خودمون حال میکنیم تو دانشگه که اگه بخوایم به نسبت اونا حساب کنیم حق هم دارن
من تا الان ستا کلاس طرح گذروندم و دوتا مقدمات
یعنی 5تا درس 5واحدی
باور کنید تو این 25 واحد کاملا تخصصی نشده که یه بار یکی از بچه های کلاسمون از افتادن بترسن
ولی دلیلش چیه
دلیلش اساتیده(نگین باز این به اساتید گیر داد الان دلیلمو کامل میگم)
اقا استاد درس میاد سر کلاس واسه اولین بار مثلا میگه کسی از مسکونی چی میدونه؟
بچه ها هم ندونسته هر کدوم یه چرت و پرتی میگن
بعد استاد میگه واسه جلسه ی بعد هرکس یه مطالعاتی در مورد مسکونی بیاره و جلسه ی اول به همین کشکی تموم میشه
جلسه ی بعد هرکی از تو اینترنت و نویفرت یه سری مطالعات میاره بعد استاد میگه چند نفر بیان در مورد مطالعاتشون حرف بزنن بعدش استاد یه زمین به اندازه ی دشت کربلا میده(مثلا 50در30) بعد یه مقدار شرایطشو توضیح میده
خوب!!!!
از این به بعد فقط میایم سر کلاس کرکسیون میکنیم و استاد هم فقط میگه اینجورش کن و اونجورش کن
حالا سوال من از شما اینه نقش استاد محترم این وسط چیه؟؟؟؟؟
من نمیگم همه ی مشکل از استاده من میگم این روند اموزشی غلط خیلی جاها باب شده
کلاسای 12 ساعتی طرح تو کمتر از 4 ساعت تموم میشه و دیگه استاد حرفی واسه گفتن نداره
 

samra8631

عضو جدید
همه دانشجوها راحت طلب و به دنبال جزوه نیستن!
من ترم 2 ایستایی رو به جای این که از روی جزوه ی استاد بخونم از روی کتاب بییر جانستون خوندم و نمره م شد 10.5!!! در حالی که همکلاسیای من جزوه استاد رو خوندن و نمره هاشون 15- 16 شد در حالی که درکشون و اطلاعاتشون هم اندازه من بود! اصلا همه مون باید این درس رو می افتادیم! چون هیچکدوممون یاد نگرفته بودیم
!!!
وای چقد خشن شدی دوستی؟؟بابا الان که پاس شدیم میگی ،من که می افتادم افسردگیم شدیدتر میشد.خدا رو شکر کن به خیر گذشت!!حالا استاتیکم بعدا یاد میگیریم:))
 

samra8631

عضو جدید
مهم ترین مشکل به نظر من نبود یه استاد معمار خبره س که حداقل خودش چندتا طرح اجرایی داشته باشه!
این کجا که کسی تو دفتر یه معمار بزرگ آموزش ببینه و این کجا که اساتید ما تازه فارغ التحصیلان ارشد دانشگاه خودمون هستن که به واسطه پارتی بازی و نور چشمی بودن تو دوره دانشجویی به مرتبه استادی رسیدن! هنوز جوهر مدرکشونم خشک نشده!

من چند نمونه از دانشگاه خودمون مثال میزنم

کلاس طرح معماری 5 ما 8 ( دقت کنید 8!) جلسه تشکیل نشد و ما خودمون میرفتیم سر کلاس مینشستیم و کار میکردیم بدون اینکه استاد و راهنما بالاسرمون باشه! ایراد کارمون رو همون موقع بگه نه این که سر ژوژمان مسخره مون کنه

کلاس متره و براورد ما 4 جلسه تشکیل نشد و ما روز قبل از امتحان کلاس جبرانی داشتیم! و فردا کلی از همون جلسه آخر سوال اومد!!

کلاس مبانی نظری ما کل مهر ماه و تا اواسط آبان تشکیل نشد... وقتی هم تشکیل شد نه کتابی معرفی شد نه سر کلاس بحثی شد همه چرت میزدن!!!!

و خیلی موارد دیگه! تمام این کم کاری و بی وجدانی اساتید رو ما خودمون جبران کردیم از طریق اینترنت و سایت هایی مثل همین باشگاه مهندسان!

کم کاری از ما نبود! تقصیر ما نیست
!
با عرض پوزش از اینکه کلا ساز مخالف میزنم ولی باید بگم من از همون 2 کلاس طرح5 و مبانی نظری خیلی چیزا یاد گرفتم که به کل 4 سال می ارزید!ولی متره رو کاملا باهت موافقم که کلاس خوبی نبود!
 

shirin.mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام بچه ها،بحث خیلی جالبه دستتون درد نکنه
منم یه جورایی مشکل همه شماها رو دارم
به نظر من بعضی اساتید خیییلی دست دانشجورو باز میذارن،تو یه زمین هفت هشت هزار متری هر کسی میتونه ایده خوب بده مهم اینه که ما از فضاهای کوچیک به نحو احسن استفاده کنیم که متاسفانه هم تمرینمون کمه هم راهنمامون!!!!من سه سال دانشجوی این رشتم فقط و فقط یه استاد مارو نسبت به فضا محدود کرد و من فک میکنم هر چی یاد گرفتم از اونه..........
نمیدونم شماهم با من هم عقیده این یا نه ولی من معتقدم وقتی میخواییم یه پلان بکشیم باید به صورت سه بعدی اون فضارو تصور کنیم نه به صورت پلان.......باید ببینیم آیا شخصی که در آینده در یک نقطه از فضای کار ما قرار میگیره متوجه مثلا پروانه بودن پلان ما میشه؟؟؟درسته که یه کار هنریه ولی به نظر من اگه بعد از اجرا نتونه شکل اصلی رو نشون بده به درد نمیخوره شماهم با من هم عقیده این یا نه؟؟؟
 

shirin.mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با عرض پوزش از اینکه کلا ساز مخالف میزنم ولی باید بگم من از همون 2 کلاس طرح5 و مبانی نظری خیلی چیزا یاد گرفتم که به کل 4 سال می ارزید!ولی متره رو کاملا باهت موافقم که کلاس خوبی نبود!
آخه استادا امکان داره فرق داشته باشن ،من خودم تمرین معماری رو با یه استاد توپ پاس کردم ولی یه بار واسه دوستم مهمان رفتم مخم پوکید حالم از تمرین معماری به هم خورد(استادش با ما فرق میکرد)
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام بچه ها،بحث خیلی جالبه دستتون درد نکنه
منم یه جورایی مشکل همه شماها رو دارم
به نظر من بعضی اساتید خیییلی دست دانشجورو باز میذارن،تو یه زمین هفت هشت هزار متری هر کسی میتونه ایده خوب بده مهم اینه که ما از فضاهای کوچیک به نحو احسن استفاده کنیم که متاسفانه هم تمرینمون کمه هم راهنمامون!!!!من سه سال دانشجوی این رشتم فقط و فقط یه استاد مارو نسبت به فضا محدود کرد و من فک میکنم هر چی یاد گرفتم از اونه..........
نمیدونم شماهم با من هم عقیده این یا نه ولی من معتقدم وقتی میخواییم یه پلان بکشیم باید به صورت سه بعدی اون فضارو تصور کنیم نه به صورت پلان.......باید ببینیم آیا شخصی که در آینده در یک نقطه از فضای کار ما قرار میگیره متوجه مثلا پروانه بودن پلان ما میشه؟؟؟درسته که یه کار هنریه ولی به نظر من اگه بعد از اجرا نتونه شکل اصلی رو نشون بده به درد نمیخوره شماهم با من هم عقیده این یا نه؟؟؟
منم با شما موافقم
تمام جلوه های بصری معماری تو بعد سوم شکل میگیرن و تو شیوه ی طراحی که ما یاد گرفتیم پلان اخرین مرحله ی طراحیه
برعکس خیلی جاها که یه پلان عجیب غریب و خوش شکل میکشن و دیواراشو صاف میارن بالا بدون اینکه به ضرب اهنگ و هارمونی و اوج و قعر و خیلی عنصر دیگه فک کنن که همشون هم تو بعد سوم نمود پیدا میکنن
 

samra8631

عضو جدید
آخه استادا امکان داره فرق داشته باشن ،من خودم تمرین معماری رو با یه استاد توپ پاس کردم ولی یه بار واسه دوستم مهمان رفتم مخم پوکید حالم از تمرین معماری به هم خورد(استادش با ما فرق میکرد)
دوست عزیز !متوجه ام!استاد طرحمون فرق میکرد ولی مبانی نظری سر یه کلاس بودیم!!
 

saeid fallahian

عضو جدید
حالا سوال من از شما اینه نقش استاد محترم این وسط چیه؟؟؟؟؟
استادای ما می گفتند نقش ما فقط راهنماییه همه کارا با دانشجوه!!!!!!!!!!
اما به نظر من نقش اساسی استادسر کلاس طرح خوردن چایی یا کافی میکس اگه دلش خواست سیگاری چیزی
 

Majid Baharloo

عضو جدید
سلام به دوستان معمار تهرانی
من دانش آموز 18 ساله هستم و ازتون راهنمایی میخوام.
از اول زندگیم علاقه شدیدی به نقاشی ، طراحی و هنر داشتم و همیشه دنبال ورود به دنیایی با این مشمولات بودم. تو دوره زندگیم همه اطرافیان شاهد این هنر بودند.
تو انتخاب رشته دبیرستان میخواستم گرافیک رو انتخاب کنم که بین رشته گرافیک و ریاضی ریاضی رو انتخاب کردم.
بعد از اون نمیدونستم چی با علایق من متناسبه تا این که تو همین امسال ، پیش دانشگاهی فهمیدم.
کنکور سراسری ، غیرانتفاعی ، آزاد هر سه رو ثبت نام کردم.
آزاد رو دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب انتخاب کردم.


این انتخاب رشته دانشگاه آزادمه:


کد رشته/شهر انتخاب اول : کد : ۱۸۷۷ - مهندسي معماري - واحد تهران جنوب
کد رشته/شهر انتخاب دوم : کد : ۱۸۷۴ - مهندسي عمران-نقشه برداري - واحد تهران جنوب
کد رشته/شهر انتخاب سوم : کد : ۱۸۶۴ - مهندسي كامپيوتر-سخت افزار - واحد تهران جنوب
کد رشته/شهر انتخاب چهارم : کد : ۱۸۷۶ - مهندسي معدن-اكتشاف معدن - واحد تهران جنوب
کد رشته/شهر انتخاب پنجم : کد : ۱۸۶۱ - رياضيات و كاربردها - واحد تهران جنوب
کد رشته/شهر انتخاب ششم : کد : ۱۸۷۵ - مهندسي معدن-استخراج معدن - واحد تهران جنوب


من فقط میخوام رشته معماری برم ، یعنی بقیه رشته ها رو اصلا دوست ندارم.
حتی ممکنه قبول نشم و سرنوشتم عوض بشه و چیزایی که دوست داشتم رو از دست بدم.
در مورد سراسری هم چیزی نگفتم چون اصلا شرایط زندگی تو خوابگاه ها و زندگی بیرون از تهران رو ندارم. تو خود شهر تهران هم واقع بینانه بخوام بگم قبول نمیشم.
درخواستم چیه؟ حتما میدونید که دانشگاه آزاد تهران جنوب دانشگاه خوبی تو دانشگاه های آزاده - به همین خاطر خیلی ها این دانشگاه رو انتخاب میکنن و قبولی تو این دانشگاه سخته ، میخوام کسانی که اطلاع دارن بهم بگن که باید درصد های تست های کنکور آزاد چقدر باشه تا بتونم تو این دانشگاه پذیرفته بشم. چون قبول شدن تو این دانشگاه اصلا مثل دانشگاه های دیگه نیست.
به نظرتون اگه آزاد قبول نشدم خوبه غیر انتفاعی برم؟ چون نمیخوام رشته دیگه ای برم. خیلی رو این رشته معماری تاکیید دارم.
 

jhangard

کاربر بیش فعال
سلام به دوستان معمار تهرانی
من دانش آموز 18 ساله هستم و ازتون راهنمایی میخوام.
از اول زندگیم علاقه شدیدی به نقاشی ، طراحی و هنر داشتم و همیشه دنبال ورود به دنیایی با این مشمولات بودم. تو دوره زندگیم همه اطرافیان شاهد این هنر بودند.
تو انتخاب رشته دبیرستان میخواستم گرافیک رو انتخاب کنم که بین رشته گرافیک و ریاضی ریاضی رو انتخاب کردم.
بعد از اون نمیدونستم چی با علایق من متناسبه تا این که تو همین امسال ، پیش دانشگاهی فهمیدم.
کنکور سراسری ، غیرانتفاعی ، آزاد هر سه رو ثبت نام کردم.
آزاد رو دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب انتخاب کردم.


این انتخاب رشته دانشگاه آزادمه:


کد رشته/شهر انتخاب اول : کد : ۱۸۷۷ - مهندسي معماري - واحد تهران جنوب
کد رشته/شهر انتخاب دوم : کد : ۱۸۷۴ - مهندسي عمران-نقشه برداري - واحد تهران جنوب
کد رشته/شهر انتخاب سوم : کد : ۱۸۶۴ - مهندسي كامپيوتر-سخت افزار - واحد تهران جنوب
کد رشته/شهر انتخاب چهارم : کد : ۱۸۷۶ - مهندسي معدن-اكتشاف معدن - واحد تهران جنوب
کد رشته/شهر انتخاب پنجم : کد : ۱۸۶۱ - رياضيات و كاربردها - واحد تهران جنوب
کد رشته/شهر انتخاب ششم : کد : ۱۸۷۵ - مهندسي معدن-استخراج معدن - واحد تهران جنوب


من فقط میخوام رشته معماری برم ، یعنی بقیه رشته ها رو اصلا دوست ندارم.
حتی ممکنه قبول نشم و سرنوشتم عوض بشه و چیزایی که دوست داشتم رو از دست بدم.
در مورد سراسری هم چیزی نگفتم چون اصلا شرایط زندگی تو خوابگاه ها و زندگی بیرون از تهران رو ندارم. تو خود شهر تهران هم واقع بینانه بخوام بگم قبول نمیشم.
درخواستم چیه؟ حتما میدونید که دانشگاه آزاد تهران جنوب دانشگاه خوبی تو دانشگاه های آزاده - به همین خاطر خیلی ها این دانشگاه رو انتخاب میکنن و قبولی تو این دانشگاه سخته ، میخوام کسانی که اطلاع دارن بهم بگن که باید درصد های تست های کنکور آزاد چقدر باشه تا بتونم تو این دانشگاه پذیرفته بشم. چون قبول شدن تو این دانشگاه اصلا مثل دانشگاه های دیگه نیست.
به نظرتون اگه آزاد قبول نشدم خوبه غیر انتفاعی برم؟ چون نمیخوام رشته دیگه ای برم. خیلی رو این رشته معماری تاکیید دارم.

غیرانتفاعی سوره بد نیست فقط مصاحبه عقیدتی!!! هم داره فک کنم.
شهید رجایی تهران هم بد نیست
اما اگر وقت داری سال دیگه بخون سراسری کنکور بده برو پردیس تهران یا شهید بهشتی یا علم و صنعت، این ها اساتید حسابی دارند.
فک کنم با رتبه 1000 قبول بشی
تراز معماری تهران جنوب هم فک کنم پارسال 7000 بود
موفق باشی
 

Majid Baharloo

عضو جدید
غیرانتفاعی سوره بد نیست فقط مصاحبه عقیدتی!!! هم داره فک کنم.
شهید رجایی تهران هم بد نیست
اما اگر وقت داری سال دیگه بخون سراسری کنکور بده برو پردیس تهران یا شهید بهشتی یا علم و صنعت، این ها اساتید حسابی دارند.
فک کنم با رتبه 1000 قبول بشی
تراز معماری تهران جنوب هم فک کنم پارسال 7000 بود
موفق باشی

7000 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ببینم کنکور آزاد اینقدر آسونه یا قبولی تو این دانشگاه اینقدر سخته؟ :D
آخه من نمیخوام یه سال عقب بیفتم ، اگه میدونستم تهران جنوب اینقدر سریع ظرفیت پر میکنه دانشگاه های دیگه ی تهران رو میزدم که خیلی راحت میشد قبول بشی
به نظرتون چی کار کنم من اگه یه سال دیگه صبر کنم وضعیتم بدتر میشه

غیر انتفاعی سوره خوبه ، اما برای ورودی باید از رو پل سراط رد شی
شهید رجایی همونیه که تو لویزانه؟ رتبه مورد نظر برای قبولی در رشته معماری چیه؟
 
آخرین ویرایش:

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
درود بر یولیای عزیز.:gol:

بنده هم دنبال یه همچین متنی بودم؛ اینکه ما متوجه بشیم که از ماست، که بر ماست .

از دست خودمون شاکی بشیم .

به نظر من ، شما مسیر درست رو پیدا کردین؛ اولین قدم در راه پیشرفت اینه که "بفهمیم هیچی نمیفهمیم " و ضعف و نقص داریم؛ و طبیعیه که هر انسانی اگر بفهمه که در یه موردی ضعف و نقص داره، در صدد اصلاح و رفع نقص بر میاد .
و وااااااااای به روزی که خیال کنیم که میفهمیم ، کما اینکه عده ای از دوستان عزیز، (در این تاپیک) و جاهای دیگه اعلام میکنن که " من هیچ مشکلی ندارم" !!!
یزرگان معماری ما ، اعتراف میکنن که پر از نقص و اشکالیمم؛ و ما دانشجویان نمیخوایم درک کنیم که هنوز از البفای علم و دانش ومهارت معماری ، نه "الف " بلدیم و نه "ب" .(در گفتن این سخن ، هیچ اغراقی در کار نیست، اگر کسی معتقده که این سخن بنده اشتباهه،یادآوری کنه تا به بحث بنشینیم ).

بسیار دوست دارم که در این زمینه بنویسم و بنویسم و بنویسم، اما خب مصلحت ایجاب میکنه که " کوتاه سخن" باشیم .

ممنون از این متن پر محتوا.







و باز هم با نظراتتون موافقم؛

از ازل بحث بوده ، تا ابد هم بحث خواهد بود.

اما...
اما یک مسئله ای هست که نسبت بهش کمتر توجه کردید ؛
منم موافقم که تاپیک ها و بحث های زیادی در این باره شده، و بالاخره ممکنه که این تاپیک هم روزی فراموش بشه (و این طبیعیه). منتها به این نکته توجه کنید که اگر به واسطه ی مباحثی که اینجا عنوان میشه، چند نفر به فکر فرو برن، و به خودشون بیآن، و متوجه بشن که عامل اصلی نقاط ضعف خودمون هستیم، این تاپیک و موضوعش ، رسالتش رو به خوبی انجام داده .
کما اینکه خود من ، به واسطه ی نظرات مفیدی که دوستان دادن، (مخصوصا بعضی از نوشته ها )، در رویه ی خودم تغییر ایجاد کردم . و از این بابت خوشحالم .

نکته ی بعدی در راستای صحبتتون ، اینه که در روزهای آتی ، به ارایه ی راهکار کاربردی برای حل مشکلات(به هر نحو) خواهیم پرداخت. که امیدوارم دوستان و عزیزان صاحب نظر ، با حضور گرمشون ما رو همراهی کنن و هر کس در هر زمینه ای که توانایی و تجربه داره ، برای دیگران دیدگاه و راه حل هاشو توضیح بده .

سپاس از همه ی دوستان عزیز.

موفق باشید...:gol:

سلام احسان جان
ممنون از لطفت به نظرات من
بله باید کاری کرد
من اعتقاد دارم معماری یکی از نامحدودترین علوم و هنرهاست. پس قاعدتا کسی که ادعا میکنه در معماری نقصی بهش وارد نیست مثل انسانیه که ادعای خدایی بکنه!!!
معماری یک علم-هنر مادره. وقتی شما بیمارستان طراحی میکنید باید هم بیمار هم دکتر و پرستار هم همه آدمایی باشید که از اون فضا استفاده میکنن
وقتی فرهنگسرا طراحی میکنید باید به همه جور هنری واقف باشید
وقتی دست به طراحی خانه سالمندان یا مهد کودک میزنید باید بسیار موشکافانه مسائل روانشناسی رو در نظر بگیرید
این تفاوت ما با مهندسین عمران رو مشخص میکنه
ما باید هم مهندس تاسیسات باشیم هم عمران
کی میتونه ادعا کنه که همه مشاغل و علوم و هنر ها رو بلده؟!!!

دوستان یکی دیگه از دردای ما این ادعاهاست!!!!

همین الان پاشین. همه راه ها با همین برخاستن ساده از جاتون شروع میشه.

اعتماد بنفس خوبه ولی نه تا حدی که مانع پیشرفت بشه.
یکی از دوستان میگفت من با لیسانس معماری برم سر ساختمون بگم هیچی بلد نیستم؟!!! سوالای ساده بپرسم؟
آخه اگه الان نپرسی کی میخوای بپرسی؟ وقتی فوق گرفتی؟!!!! وقتی سنت بالاتر رفت و غرورت بیشتر شد؟؟
ما باید این غرورهای مخرب رو از خودمون دور کنیم تا بتونیم امید به موفقیت داشته باشیم

بازم سرتونو درد آوردم....
 

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
7000 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ببینم کنکور آزاد اینقدر آسونه یا قبولی تو این دانشگاه اینقدر سخته؟ :D
آخه من نمیخوام یه سال عقب بیفتم ، اگه میدونستم تهران جنوب اینقدر سریع ظرفیت پر میکنه دانشگاه های دیگه ی تهران رو میزدم که خیلی راحت میشد قبول بشی
به نظرتون چی کار کنم من اگه یه سال دیگه صبر کنم وضعیتم بدتر میشه

غیر انتفاعی سوره خوبه ، اما برای ورودی باید از رو پل سراط رد شی
شهید رجایی همونیه که تو لویزانه؟ رتبه مورد نظر برای قبولی در رشته معماری چیه؟

دوست من تاپیک گفتگو و راهنمایی جای دیگه ای هست

ولی بذار یه نصیحتی بهت بکنم
اونقدرا هم که فک میکنی مهم نیس کجا قبول میشی
باید رشته تو دوس داشته باشی و به دانشگاه اکتفا نکنی. باید بری دنبال یادگیری
کتاب. فیلم. مقاله. کلاسای بیرون و خیلی خوبه که بری کارآموزی
 

Majid Baharloo

عضو جدید
دوست من تاپیک گفتگو و راهنمایی جای دیگه ای هست

ولی بذار یه نصیحتی بهت بکنم
اونقدرا هم که فک میکنی مهم نیس کجا قبول میشی
باید رشته تو دوس داشته باشی و به دانشگاه اکتفا نکنی. باید بری دنبال یادگیری
کتاب. فیلم. مقاله. کلاسای بیرون و خیلی خوبه که بری کارآموزی

منم همین رو میگم :)میخوام رشته معماری برم. اما به همین راحتیا دانشگاه خوب قبول نمیشم
اگه زودتر فهمیده بودم تهران جنوب اینطوریه یه جای دیگه رو میزدم
راستی یه سوال: چرا اسم یولیا رو انتخاب کردید؟ Yulia اسم روسی که به تلفظ همون جولیاست. خیلی قشنگه :D
 

mehrazban

کاربر بیش فعال
منم همین رو میگم :)میخوام رشته معماری برم. اما به همین راحتیا دانشگاه خوب قبول نمیشم
اگه زودتر فهمیده بودم تهران جنوب اینطوریه یه جای دیگه رو میزدم
راستی یه سوال: چرا اسم یولیا رو انتخاب کردید؟ Yulia اسم روسی که به تلفظ همون جولیاست. خیلی قشنگه :D


با سلام خدمت شما
آقا مجید عزیز

همونطوری که از عنوان این تاپیک بر میاد ، موضوع در مورد مشکلات معماریه کشورمونه !!!
که راحت می تونم بگم ...

و برای اینکه کسی بتونه به منظور این تاپیک به درستی جواب بده ، حتما ً لازمه که یا دانشجوی معماری باشه و یا اینکه تا حد امکان از موضوع اطلاع کامل داشته باشه !
لذا از شما صمیمانه خواهش مندم ، که سوالاتتون رو در جای خودش مطرح کنین!!! که مسلما ً اینجا نیست !!!!!
در غیر این صورت نتیجه لازم از بحث این تاپیک حاصل نمیشه .

و از شما خانم یولیا بابت این همه صحه صدر واقعا ً تشکر می کنم .

آقا مجید امیدوارم که در رشته معماری و در دانشگاه مورد نظرتون قبول بشین . پیشاپیش به شما تیریک میگم .
دوستدار شما مهرازبان
 

درکه

عضو جدید
معماری قدیم ما حرف نداره اما معماری الان ما جای پیشرفت داریم پسرفت می کنم واقعا این خیلی بد هست
 

Majid Baharloo

عضو جدید
با سلام خدمت شما
آقا مجید عزیز

همونطوری که از عنوان این تاپیک بر میاد ، موضوع در مورد مشکلات معماریه کشورمونه !!!
که راحت می تونم بگم ...

و برای اینکه کسی بتونه به منظور این تاپیک به درستی جواب بده ، حتما ً لازمه که یا دانشجوی معماری باشه و یا اینکه تا حد امکان از موضوع اطلاع کامل داشته باشه !
لذا از شما صمیمانه خواهش مندم ، که سوالاتتون رو در جای خودش مطرح کنین!!! که مسلما ً اینجا نیست !!!!!
در غیر این صورت نتیجه لازم از بحث این تاپیک حاصل نمیشه .

و از شما خانم یولیا بابت این همه صحه صدر واقعا ً تشکر می کنم .

آقا مجید امیدوارم که در رشته معماری و در دانشگاه مورد نظرتون قبول بشین . پیشاپیش به شما تیریک میگم .
دوستدار شما مهرازبان

چشم ، دیگه نمام مزاحمتون بشم. :cry:
کاش حداقل یکی میگفت تاپیک " راهنمایی درسی " کجاست.
 

mehrazban

کاربر بیش فعال

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
حسن ِ ختام ِ دور اول مذاکرات

حسن ِ ختام ِ دور اول مذاکرات

با سلام ویژه خدمت شما (( سپیدار عزیز ))
خیلی سریع میرم سر اصل مطلب
با اینکه من تازه واردم و هنوز خیلی مونده تا به رمز و رموز این باشگاه آشنا بشم ولی یک گلایه بزرگ نسبت به بسیاری از اعضاء محترم این باشگاه دارم و اون اینکه در حین پاسخ گویی به بعضی از تاپیک های مهم مثل همین تاپیک خیلی از دوستان متوجه نیستن که اصولا ً برای چی عضو این باشگاه شدن و به جای پرداختن به اصل مطلب یعنی معماری به حرف های بیهوده و گاها ً شخصی می پردازن که اصلا ً خوش آیند نیست !!!
که باعث شد در همون حین ورود من ، قدری تو ذوقم بخوره ...
از اونجایی که شما (( سپیدار عزیز )) به خوبی خیلی از مطالب رو با صبر و حوصله و ریز بینی مطرح کردین و میشد لابلای حرفهای دوستان هم یه چیزایی پیدا کرد لذا حقیر دیگه به این موضوع نمی پردازم .
فقط همین رو بگه که در هر کجای دنیا هر بلایی که بر سر معماری اومده مقصرش معمارها بودن !!! اگه معماری خوب بوده ، معمارها خوب بودن واگه بد بوده ، معمارها بد بودن .
آیا میشه مقصر یک مریض رو که به خاطر اشتباه جراح فوت کرده ، کسی غیز از جراح دونست ؟؟؟؟؟؟؟؟
معماری امروز ما یک مرض داره که علاجش فقط و فقط به دست جراح است .
اگه اساتیدمون بی سوادن ، اگه زبانمون ضعیفه ، اگه دانشگاه هامون مثل قارچ دارن معمار (( یا خدا !!! )) می دن بیرون ، اگه هنوز تکلیف خودمون رو نسبت به معماری سنتی نمی دونیم و ... فقط و فقط مقصر جراح است .
همین ...

سلام و درود بر جناب ِ وحید عزیز...
و ممنون که در بحث شرکت کردی دوست ِ من .:gol:
با نظرات خوب ِ شما که دقیقا در راستای بحث تاپیک هستش، موافقم، و برای اینکه نوشته ام، تکرار مکررات نشه، از گفتن بعضی مسایل خودداری میکنم ؛
فقط برای اینکه گلایه ی شما ، بی پاسخ نمونه، باید عرض کنم که حق با شماست، و گاهی پیش میاد که بعضی از دوستان ِ عزیز، به موضوع مورد ِ بحث توجه نمیکنن .
اما یادآوری نکته ای رو ضروری میبینم و اون اینه که موجبات ِ این رویه ، عدم آگاهی به قوانین هستش، که معمولا دوستان ِ تازه وارد دچارش هستن و البته این قضیه طبیعیه ؛ و بعد از مدتی که از حضور همین دوستان میگذره، می بینیم که چقدر جاافتاده عمل میکنن .

باز هم سپاس وحید جان..:gol:




با سلام و احترام خدمت ِ تمامی دوستان
بعد از مدتها دوری ِ ناخواسته که خدمت مقدس ( ! ) سربازی دلیلش بود ، حالا که به نفس های آخر ِ این خدمت رسیدم و قدری فرصت بیشتر داشتم ، دنبال ِ بهانه ای بودم که بازگردم به جایی که بسیار دوستش داشتم و دارم و روزهای زیادی در این مدت به شدت دلتنگش می شدم . از مدیران ِ باشگاه هم بسیار ممنون و قدردان هستم که مرا به بیرون نینداخته اند !
EHSAN_121_SHAMS عزیز بهانه ی این شروع را ایجاد کردند که از ایشان بسیار سپاس گزارم .
تاپیکی که ایجاد شده را کامل و چند باره خواندم و از مطالب ِ دوستان یادداشت برداری کردم .
امیدوارم در دور ِ جدید ِ بودنم در میان ِ دوستان ِ آگاه و با اندیشه ، بتوانم کوتاه تر سخن بگویم و بیش از پیش بیاموزم .
صحبت پیرامون ِ مشکلات ِ " ما " به عنوان ِ دانشجو یا دانش آموخته ی معماری ست ؛ و قرار است پای مباحثی مثل ِ : روشهای غلط آموزشی،ضعف فرهنگی و . . . را وسط نکشیم .
علیرغم صحبتی که با
EHSAN_121_SHAMS گرامی داشتم و اجازه گرفتم که بتوانم در صورت ِ نیاز به این مباحث هم بپردازم ، اما تلاش خواهم کرد فقط جاهایی که فصل ِ اشتراک ِ میان ِ مشکلات ِ " ما " و روشهای غلط آموزشی و . . . وجود دارد ، اشاره ای به آنها کنم .
سعی میکنم صحبتم را با توجه به نوشته های دوستان پیش ببرم تا از اضافه گویی تا حد ِ امکان جلوگیری شود .

1 . معماری : ابهامی به وسعت ِ ایهام ِ تمامی شعر ها . . .
هرگاه و هرجا که موضوعی به درستی روشن نباشد ، دست یافتن به نتیجه ای درخور ، بسیار بعید می نماید . متاسفانه معماری نیز از جمله ی مسائلی ست که چیستی اش به درستی معلوم نیست . در اینجا منظورم از " چیستی " نه از جهت ِ معنایی فلسفی ، که بیشتر از جهت ِ روشن شدن ِ ابعاد ِ " چیزی " که در تلاش ِ رسیدن به آن هستیم می باشد .
با قدری دقت ، متوجه گیجی ِ حاکم بر مراکز ِ به اصطلاح آموزشی معماری میشویم که هم در ذهن ِ به اصطلاح اساتید و هم در ذهن و رفتار ِ دانشجویان به خوبی مشخص است .
طبیعی ست وقتی کسی به درستی نداند که باید به " کجا " برسد ، تمام ِ تلاش هایش بیهوده خواهد بود ؛ و در بهترین و خوشبینانه ترین حالت ، بعد از صرف ِ " زمان " و " انرژی " و " هزینه " ی بسیار زیاد ، شاید با سعی و خطا بتواند قدری از این مه ِ غبار آلود بیرون آید .
حال آنکه دنیای امروز ، دیگر دنیای " سعی و خطا " نیست . ریتم ِ پیشرفت ها به قدری سریع شده است که فرصتی برای " باز تجربه " ی تجربه ها نیست .
دانش باید به گونه ای کاربردی شود که از تجربه ها فقط استفاده کرد . اتفاقی که در سیستم ِ نداشته ی آموزشی ِ ما نمی افتد . در بسیاری موارد ( و نه تمام ِ آنها ) مشخص نیست که هدف از خواندن ِ مطالب چیست . با پذیرفتن ِ این نکته که آنچه می آموزیم قرار است در آینده " ابزاری " برای " به کار بستن " شود ، جای استفاده از این ابزار و مهمتر از آن چگونگی ِ استفاده از آن مبهم است . به مانند جراحی که وارد ِ اتاق ِ عمل شود و نداند از ابزار ها و تجهیزات ِ آنجا چطور باید استفاده کند . آیا او باز هم و هنوز هم جراح است ؟

2 . از مکانیک ِ فرمول ِ یک تا مایکل شوماخر !

مرد در کمتر از دقیقه ای ماشین ِ پیچیده ی فرمول ِ یک را سرویس میکرد ، بدون ِ اینکه بتونه هیچ تصوری از حس ِ سرعت ِ 330 کیلومتر در ساعت و زمانبندی ترمز ِ سر ِ پیچ ها و حس ِ خنک و بی حس ِ آدرنالین ِ اشباع شده داشته باشه . بعد تابلوی جلوی راننده بالا میرفت و راننده بی خبر از آنچه در قلب ِ تپنده ی ماشین اش میگذرد ، پایش را روی پدال ِ گاز فشار میدهد . . .

( دنیا سرشار از پدیده های به ظاهر بی ربط است . . . )

خانم / آقای استاد فلانی ، فارغ التحصیل ِ دکتری یا فوق ِ لیسانس ِ معماری . فردی که در بهترین شرایط و خوش بینانه ترین حالت ، آموزش دیده است که مثلا ( ! ) معمار ِ خوبی باشد . حال همین فرد ، در ردای " استادی " ( که این روزها آنقدر بی ارزش شده که بر قامت ِ هر کسی مینشیند و عنوانی چنان کم اهمیت شده که به هر کسی نسبت داده می شود ) وارد ِ کلاس می شود و میخواهد " تدریس " کند !
به یاد دارم که پیش تر در مورد ِ اساتید چیزهایی نوشته م . دوباره تکرار نمیکنم . به این نمیخواهم بپردازم که این به اصطلاح استاد ؛ تا چه حد آنچه را که میگوید ( به فرض ِ آنکه چیز ِ درخور یا حتی چیزک ِ درخوری بگوید ) را خودش با جانش حس کرده و حرف هایی از این دست .
در اینجا سوالی به مراتب ساده تر مطرح میکنم : این جناب یا سرکار ِ استاد ، آیا حتی یک ساعت درباره ی " تدریس " دوره ای گذرانده است ؟ حتی برای معلم شدن در مدارس ِ ابتدایی هم باید دوره های مختلفی را گذراند ، حال چگونه است که امر ِ خطیر ِ " آموزش " آن هم آموزش ِ پدیده ی پیچیده و همه جانبه ای مثل ِ معماری ، و علی الخصوص آموزش پایه ی معماری را بدون ِ هیچ دوره و آموزش ِ خاصی به کسانی میدهند که حتی اگر صلاحیت ِ به اصطلاح " معمارانگی " داشته باشند ، دلیل بر آن نمیشود که صلاحیت ِ " استادی " هم داشته باشند .

به قول ِ مولانا :

چه استادان که من شهمات کردم / / / چه شاگردان که من استاد کردم . . .

خدا رحمت کند تمام ِ رفتگان ِ آگاه رفته را . استادی داشتم ( مرحوم بهارلو ، از بانیان ِ کمتر شناخته شده ی موسیقی ِ نوین ِ ایران و بخصوص سلفژ ) که همیشه میگفت : " جز از طریق ِ همیشه شاگرد بودن ، نمیتوان استاد شد . "
در اینجا باید دو نکته را مجزا کنم :
نخست : کسانی که به خاطر مسائل ِ ذاتی و . . . میتوانند چیزهایی که میدانند را خوب منتقل کنند . ( که آنقدر استثنا هستند که نمیتوان در موردشان بحث کرد و دیگر آنکه وقتی در مورد ِ " سیستم " صحبت میکنیم ، یعنی در مورد ِ " پروسه " ای حرف میزنیم که استثنا در آن کمتر محلی از بحث دارد . )
دوم : کسانی که سرچشمه ی فکری و نظری هستند . منظورم سرشاخه هاست .

در صورت ِ لزوم بعدا بیشتر در اینباره گفتگو خواهیم کرد .

3 . خود شکن ، آیینه شکستن خطا ست . . . ( واقعا خطا ست ؟ )

دوستان در باره ی مطالعه و مقدار ِ کم ِ آن ، مباحثی از قبیل ِ " جزوه ای " بودن ِ اساتید ( راحت ترم بگویم " مدرسان " ) ، عدم دسترسی به منابع و حتی مسائل مربوط به اینترنت و . . . سخنان ِ به جایی گفتند .
به عنوان ِ کسی که تفریح ِ اصلی اش مطالعه است باید عرض کنم بر خلاف ِ نظر ِ عده ای از دوستان که مسائل را صرفا به تلاش و خواستن ِ دانشجو معطوف میکنند ، باید بگویم که راهنما و کسی که به معنای واقعی ِ کلمه " آگاه به راه و مسیر " باشد ، حتی در مورد ِ مطالعه و چگونه و چه خواندن بسیار حیاتی است .
منابع به قدری زیاد هستند ( بخصوص در حوزه ی هنر و معماری ) و آنقدر متنوع و پراکنده و گاه به ظاهر بی ربط ، که اگر کسی بخواهد خودش وارد ِ این دریا شود ، بی شک غرق میشود و زمان و انرژی اش به بیراهه میرود . ( اتفاقی که برای من افتاد و هنوز می افتد . )
وقت هایی هست که انسان خودش نمیداند که به کجا باید برود ، حتی اگر پاهایی بسیار قوی داشته باشد . در اینگونه موارد است که رهبر و راهنما چون چراغی در دست و دل است . به قول ِ مولانا :

برای گوش ِ کسانی که بعد ِ ما آیند / / / بگویم و بنهم که عمر ما مأخر نیست
که گوششان بگرفتست و عشق می آرد / / / ز راه های نهانی که عقل رهبر نیست . . .

اما در این بین مشکلی هم وجود دارد که مربوط به خود ِما میشود : لال بودن و بی سواد ماندن ! آری ! در دنیای علمی ِ امروز ، اگر کسی " زبان " نداند ، نه میتواند حرفی بزند و نه میتواند حرفی بخواند ! حال چند درصد از ما ، به عنوان ِ قشر ِ به اصطلاح تحصیل کرده ، توانایی گفتگو با یک توریست ِ خارجی را داریم ؟ چقدر به عنوان دانشجو یا دانش آموخته ی پر معماری ( که به قول ِ دکتر حجت گاهی آنقدر ادعا داریم که گردنمان را با تبر هم نمیشود زد ) در یک مکان ِ تاریخی ، میتوانیم آنچه را که فرض میدانیم را برای یک خارجی توضیح دهیم و از او در باره ی معماری ِ کشورش بپرسیم ؟ چند ماه طول میکشد تا چند صفحه مقاله ی انگیسی که به فراوانی در اینترنت یافت میشود را بخوانیم و تحلیل کنیم ؟ چند بار سرچ ِ درست ِ اینترنتی ( که جز به زبان ِ اصلی کاری خنده دار است ) را انجام دادیم ؟
در این باره بیش از این زیاده گویی نمیکنم . در صورت ِ لزوم در آینده بیشتر در باره اش به گفتگو می نشینیم .

4 . معماری یا باستان شناسی ؟

دوستانی درباره ی ضعف هایی مثل ضعف در عناصر و جزئیات ، سازه و . . . مطالب ِ درخوری گفته بودند . بهتر از من میدانید که عمده ترین و معمولی ترین منبع برای مثلا درس ِ عناصر و جزئیات ، کتاب عناصر و جزئیات آقای کباری است . کتابی که مطالب اش به نزدیک به نیم قرن پیش باز میگردد . گویی کتابی ست در باره ی تاریخچه ی عناصر و جزئیات .
حال چقدر ما در باره ی سیستم های سازه ای جدید ، متریال های دکوراسیون داخلی و یراق آلات جدید ، رنگهای خودتمیز شونده بر پایه ی تکنولوژی نانو ، بتن های سبک و فوق ِ سبک و صدها مورد ِ دیگر میدانیم ؟ چقدر زبان میدانیم که جستجو کنیم در باره اش و مایی که افکار ِ بزرگی در سر داریم که به خیال ِ خودمان " معماری را متحول کنیم ! " اگر دیدیم مثلا فلان متریال که هنوز در ایران نیامده ، سازگار با مسائل اقلیمی و . . . مملکتمان است ، بیاییم به جای آنکه تن به بردگی و استعمار ِ دفاتر معماری با حقوق های خنده دار بدهیم ، به فکر وارد کردن ِ آن متریال جدید و تلاش برای شناساندن ِ آن به جامعه معماری کشور باشیم ؟

کارهای بزرگی میتوان کرد . اما حرف های بزرگ زدن کار ِ راحت تری ست !

5 . اسکیس محوری و نرم افزار زدگی

گویی همه چیز در معماری به دو چیز خلاصه و ختم می شود : اسکیس زن شو اگر میخواهی ارشد بخوانی ؛ تری دی کار شو اگر میخواهی کار کنی !
و این دو نکته بازاری را به وجود آورده که اگر بیش از بازار ِ مسکن برای سوداگرانش سود نداشته باشد ، کمتر از آن ندارد . و کسی فکر نمیکند که چه چیزی قرار است اسکیس زده شود ، تری دی شود و . . . ؛ و کسی فکر نمیکند که چیزهایی دیگری باید گرد آیند تا به کمک ِ " ابزار " ِ تری دی و یا اسکیس ، بیان ِ بیرونی پیدا کند ؛ و کسی فکر نکرد که وقتی میگویند اول بیاندیش و بعد سخن بگو ، مصداق ِ اندیشیدن در معماری ، تامل در مبانی نظری و هزار نکته ی دیگر است و پلان و پرسپکتیو و تری دی و اسکیس و . . . سخن گفتن است . . . و ما گویی بدون ِ اندیشیدن ، فقط سخن میگویم . . . و سخن میگوییم . . . ؛ و کسی فکر نکرد که در آبادی ویران شده دیگر نان نیست . . . و همه مردم ِ شهر ، بانگ برداشته اند که چرا سیمان نیست . . . و کسی فکر نکرد که چرا ایمان نیست . . . و زمانی شده است که بغیر از انسان ، هیچ چیز ارزان نیست . . .
( حمید مصدق )

6 . آنکه دانست ، زبان بست / / / وان که میگفت ، ندانست . . .

نگرانم که بیشتر نوشتنم ، بیش از این از حوصله ی شما خارج باشد . و میترسم این مدت نبودنم ، آنقدر دلتنگم کرده باشد که بیش از حد ِ مجازم سخن بگویم . پس فعلا همین جا ترمز میکنم و به انتظار ِ خوانش ِ نظرات ِ دوستان ِ دیگر مینشینم . امیدوارم در انتها با نقد ِ صحیح ِ یکدیگر به اندازه ی چند خط ، قد ِ آگاهی مان افراشته تر شود .

درود بر جناب ِ سپیدار عزیز، و گفتار و نوشتار ِ شیوا ، ریز بینانه ، و منسجمش...:gol:
بسیار خوشحالم که موانع ِ حضورتون در جمع ما ، داره مرتفع میشه، و امیدوارم از این پس، شاهد حضور پر رنگ تر شما باشیم دوستِ خوبم .
شما به بنده لطف دارید؛ ممنونم که در بحث شرکت کردید .
و اما بعد ، عارضم که نوشتارتون اونقدر کامل و جامع و چند بعدی بود، که جای هیچ بحثی رو نذاشت و اگر هم بخواهم چیزی بنویسم، در راستای تایید نکاتی هست که مرقوم نمودید .
در نتیجه تصمیم گرفتم که با اجازه دوستان ِ عزیز و دانشمند، این پست رو حسن ِ ختام ِ خوبی برای پایان ِ مرحله ی اول مذاکرات قرار بدم.
.
.
.
.
.
و اما مطلبی رو به عنوان " اطلاع رسانی " باید عرض کنم و اون اینه که با توجه به آمار به دست آمده از نظر سنجی ، و همچنین صحبت های دوستان محترم در تاپیک ، با مشورت ِ با چند تن از اساتید ِ محترم، بر آن شدیم که مرحله ی اول ِ بحث (که شناختن عمده ترین مشکلات بود) رو خاتمه بدیم ، و دور جدیدی از مذاکرات رو شروع کنیم .
در اولین فرصت ، پست مورد نظر رو تنظیم میکنم ، و عمده ترین و اصلی ترین مشکلات - که منتج از آمار نظر سنجی و مباحث هستش - رو معرفی میکنیم ، و در ادامه ، به ارایه ی راهکارهای سازنده و راهبردی ، برای رفع این مشکلات خواهیم پرداخت .


مسلما ، به ثمر رسیدن بحث و نتیجه گرفتنِ موضوع ، حضور فعال و گرم شما عزیزان رو میطلبه .
موفق و پیروز باشید...:gol:
 
روز معمار بر همه ی معماران اصیل این سرزمین مبارک باد

روز معمار بر همه ی معماران اصیل این سرزمین مبارک باد

سوم اردیبهشت سالروز تولد معمار نابغه، شیخ بهایی و روز معمار بر همه ی معماران اصیل این سرزمین مبارک باد:gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 

DDDIQ

مدیر ارشد
روز معمار بر تمام اعضا خانواده تالار معماری مبارک

روز معمار بر تمام اعضا خانواده تالار معماری مبارک

سلام به همه دوستان هنرمند و معمار عزیزم

روز معمار رو صمیمانه از طرف خودم و دیگر دوستان همکارم درتالار خانم مهندس رهابانو raha,خانم مهندس هلن بانو helensj ومهندس احسان عزیز EHSAN_121_SHAMS خدمت تک تک اعضا و خانواده تالار معماری تبریک عرض میکنم
و از زحمات و فعالیت همگی اعضا این خانواده کمال سپاس و قدردانی رو دارم چرا که براساس آمار بازدید و همچنین فعالیت های صورت گرفته در تالار معماری در مقایسه با دیگرر تالار در رتبه و جایگاه قابل توجه و برتری قرار داریم ؛ امیدوارم نه تنها این اشتیاق در دوستان ادامه پیدا کند بلکه با همکاری هم و تلاش بیشتر این تالار را به جایگاهی در خور و شایسته تر از حال برای نام " معمار" برسانیم.
سپاسگزارم

 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان هنرمند و معمار عزیزم

روز معمار رو صمیمانه از طرف خودم و دیگر دوستان همکارم درتالار خانم مهندس رهابانو raha,خانم مهندس هلن بانو helensj ومهندس احسان عزیز EHSAN_121_SHAMS خدمت تک تک اعضا و خانواده تالار معماری تبریک عرض میکنم
و از زحمات و فعالیت همگی اعضا این خانواده کمال سپاس و قدردانی رو دارم چرا که براساس آمار بازدید و همچنین فعالیت های صورت گرفته در تالار معماری در مقایسه با دیگرر تالار در رتبه و جایگاه قابل توجه و برتری قرار داریم ؛ امیدوارم نه تنها این اشتیاق در دوستان ادامه پیدا کند بلکه با همکاری هم و تلاش بیشتر این تالار را به جایگاهی در خور و شایسته تر از حال برای نام " معمار" برسانیم.
سپاسگزارم


منم این روزو به شما و همه دوستای خوب معمارم تبریک میگم
اشتیاق بچه ها مرهون زحمات و لطف ها و مسءولیت پذیری شماس:gol:
 

shadi_raheb

عضو جدید
جسارتا میشه بپرسم خانم هستید یا اقا؟
اگه خانم هستین این موارد که درباره کارگاه فرمودین،به راحتی نوشتنش نیست(مشکلات خاص خودش رو داره که اگه شد بیشتر در موردش میگم)
ولی اگه به کارگاه علاقه دارید و خانم هستید میتونید توی دفتر فنی مشغول بشین.
موارد تئوری هم که گفتین بستگی به علاقتون داره(اگه تدریس باشه خوبه)
راستی بگین که نوع کارگاه چیه(ابنیه،راهسازی،سد و ...)
__________________________________________________________________
جسارتا کاملا با گفتتون مخالفم! چون خودم یک خانوم و مهندس ناظر هستم!!!
بعد از اثبات توانایی، جایی واسه صحبت درباره ی جنسیت نمی مونه!
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مرحله ی دوم مذاکرات

مرحله ی دوم مذاکرات

مرحله ی دوم مذاکرات : ارایه ی راهکارهای شما ، برای برطرف نمودن نقاط ِ ضعف و مشکلات ِ دانشجویان ِ معماری



سلام و درودی دیگر، حضور دوستان ِ عزیز و محترم ِ معماری...:gol:
قبل از هر چیز ، از حضور ِ گرم و پر انرژی ِ شما عزیزان ، در بحث و نظر سنجی ، صمیمانه تشکر میکنم ، و امیدوارم که با ادامه ی بحث ، به هدف ِ اصلی ِ تاپیک برسیم .

همانطور که قبلا نیز توضیح داده شد ، با توجه به آمار ِ به دست آمده از نظر سنجی ، و همچنین بررسی ِ صحبت های دوستان ِ محترم در تاپیک، مرحله ی اول ِ بحث (که شناختن عمده ترین مشکلات ِ دانشجویان معماری بود) رو خاتمه دادیم ، و دور جدیدی از مذاکرات رو شروع می کنیم و در ادامه ، به ارایه ی راهکارهای سازنده و راهبردی ، برای رفع این مشکلات خواهیم پرداخت.
دوستان محترم نیز ، با توجه به دانش و مهارتهای فردی ِ خویش ، هر یک از مشکلات زیر را به دلخواه ، بررسی کنند و برای رفع ِ نقصان و حل ِ مشکل ، راهکارهای مورد نظرشان را ارایه نمایند .




لیست عمده ترین مشکلات ، " به ترتیب اولویت" :

1- عدم آگاهی به مسایل اجرایی و فنی صنعت ِ ساختمان
2- شناخت محدود مبانی نظری و فلسفی معماری
3- ضعف در انتقال ِ مفاهیم فکری ، به صورت بیان ِ تصویری
4- دسترسی نداشتن به معماران ِ بزرگ (برای مصاحبت و آشنایی از نزدیک).
5- عدم خلاقیت و ثبات فکری ، و استاد محوری بودن
6- ضعف در تحقیق و پژوهش و محدودیتِ منابع و رفرنس های اطلاعات معماری
7- ضعف در ارایه بوسیله نرم افزارهای معماری
8- کمبود ِ انگیزه برای فعالیت مستمر در حوزه های مختلف معماری
9- ضعف در پایه ی علمی ِ دانشجویان.
10- فعالیت و تفکر و طراحی ، به شیوه ی " تحویل پروژه ای".
11- مطالعه بسیار کم و ناچیز ِ دانشجویان
12- بی سوادی یا کم سوادی در حوزه ی زبان انگلیسی
13- انحراف ِ بعضی از دانشجویان در اولین ترمهای آموزش ِ معماری از اصل ِ موضوع
14- عدم ِ مسافرتهای معمارگونه ی دانشجویان ِ معماری
15- فاصله ی بین علم و عمل
16- مشکلات ِ اقتصادی ِ دانشجویان
17- نقصان و کمبود در حوزه ی معنویات (که البته فقط ریشه در معماری ما داره).
18- اگر موضوعی رو ناخواسته از قلم انداختم ، شما آن را مطرح کنید .


نکات مهم :
• دوستان ِ محترمی که تاکنون ، در جریان ِ اصل ِ تاپیک قرار نگرفته اند ، به اینجارجوع کنند .
• ترجیحا موضوع رو به سمت ِ "بحث های گروهی" هدایت نمایید که دیگران تشویق به مباحثه و تبادل نظر شوند .هر چقدر دوستان ِ بیشتری در بحث شرکت کنند ، نتیجه ی جامع تر و کاملتری خواهیم گرفت .
مهم : تکراری بودن بعضی از موضوعات ، نباید مانع از شرکت ِ در بحث بشود . ای بسا در هر بار تکرار و بررسی ، به نتایج ِ جالب و قابل توجهی برسیم .

.
.
.

سپاسی بی قیاس...
شاد و سربلند و پیروز باشید .
:gol:
 

amadhe.1363

عضو
برای برطرف نمودن هریک از مشکلات طراحی دانشجویان به نوع نگرش به جهان هستی را باید تغییر داد و در برای استادارد های طراحی و علوم مربوط به بحث های تخصصی معماری باید پیش صلحب نطران هر نوع گرایش از معماری باید رفت .
برای طراحی مسکن باید با یک استاد طراحی و دارای مدرک آکادمیک در رشته معماری ئر طراحی مسکن باید رفت یا برای طراحی فضاهای آموزشی و .... هم به همین صورت عمل کرد
 

Similar threads

بالا