گفتاري از آيت‌الله بهجت (ره) درباره زيارت

آذرمهر

عضو جدید
کاربر ممتاز
آيت‌الله بهجت در بخشي از بيانات خود در خصوص زيارت ائمه اطهار (ع) گفته است: اذن دخول حضرت سيدالشهداء ‌(ع) «گريه» است، اگر اشك آمد، امام حسين (ع) اذن دخول داده‌اند و وارد شويد.
به گزارش فارس، مرحوم آيت‌الله بهجت درباره زيارت ائمه معصومين به‌خصوص ويژگي‌هاي امام رضا (ع) مي‌گويد: زيارت شما قلبي باشد. در موقع ورود، اذن دخول بخواهيد، اگر حال داشتيد به حرم برويد. هنگامي كه از حضرت رضا (ع) اذن دخول مي‌طلبيد و مي‌گوييد: «أأدخل يا حجةالله: اي حجت خدا! آيا وارد شوم؟»
اين عالم رباني در ادامه گفتار خود با بيان اينكه پس از طلب اجازه ورود به قلب خود مراجعه كنيد، مي‌گويد: تحولي در آن به وجود آمده و تغيير يافته است يا نه؟ اگر تغيير حال و تحول در شما بود، حضرت به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سيدالشهداء (ع) گريه است، اگر اشك آمد امام حسين (ع) اذن دخول داده‌اند و وارد شويد.
وي افزود: اگر حال داشتيد، به حرم وارد شويد. اگر هيچ تغييري در دل شما به وجود نيامد و ديديد حالتان مساعد نيست، بهتر است به كار مستحبي ديگري بپردازيد. سه روز، روزه بگيريد و غسل كنيد و بعد به حرم برويد و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهيد.
آيت‌الله بهجت با بيان اينكه زيارت امام رضا (ع) از زيارت امام حسين (ع) بالاتر است، گفت: بسياري از مسلمانان به زيارت امام حسين (ع) مي‌روند، اما تنها شيعيان اثني‌عشري به زيارت حضرت امام رضا (ع) مي‌آيند. بسياري از حضرت رضا (ع) سئوال كردند و خواستند و جواب شنيدند، در نجف، در كربلا، در مشهد مقدس، كسي مادرش را به كول مي‌گرفت و به حرم مي‌برد، چيزهاي عجيبي را مي‌ديد.
وي در خصوص شفا گرفتن از امام رضا (ع) گفت: يكي از معاودين عراقي، غده‎اي داشت و مي‎بايستي مورد عمل جراحي قرار مي‌گرفت. خطرناك بود، از آقا امام رضا (ع) خواست او را شفا بدهد. شب، حضرت معصومه (س) را در خواب ديد كه به وي فرمود: «غده خوب مي‌شود. احتياج به عمل ندارد»، ارتباط خواهر و برادر را ببينيد كه شخص از برادر حاجت خواسته، خواهر جوابش را داده است.
اين عالم رباني، همه زيارتنامه‎ها را مورد تأييد مي‌خواند و به خواندن زيارت جامعه كبيره سفارش كرده و مي‌گويد: زيارت امين‌الله مهم است. با زبان قلب خود بخوانيد. لازم نيست حوائج خود را در محضر امام (ع) بشمريد. حضرت خود مي‎دانند. در دعاها مبالغه نكنيد! زيارت قلبي باشد. امام رضا (ع) به كسي فرمودند: «از بعضي گريه‎ها ناراحت هستم».
آيت‌الله بهجت به حادثه بمب‌گذاري در حرم مطهر حضرت رضا (ع) اشاره كرد و افزود: پس از اين حادثه، امام رضا به خواب كسي آمدند و در سئوال آن شخص كه از حضرت پرسيد «در آن زمان شما كجا بوديد؟» فرمودند: «كربلا بودم». اين جمله دو معني دارد: معني اول اينكه حضرت رضا (ع) آن روز به كربلا رفته بودند. معني دوم يعني اين حادثه در كربلا هم تكرار شده است. دشمنان به صحن امام حسين (ع) ريختند و ضريح را خراب كردند و در آنجا آتش روشن كردند!
وي در ادامه به برخي ديگر از كرامات حضرت رضا (ع) اشاره كرد و گفت: كسي در رؤيا ديد كه به حرم حضرت رضا (ع) مشرف شده است و متوجه شد كه گنبد حرم شكافته شد و حضرت عيسي و حضرت مريم از آنجا وارد حرم شدند. تختي گذاشتند و آن دو بر آن نشستند و حضرت رضا (ع) را زيارت كردند.
اين عالم رباني ادامه داد: روز بعد آن شخص در بيداري به حرم مشرف شد. ناگهان متوجه شد حرم كاملاً خلوت است. حضرت عيسي و حضرت مريم از گنبد وارد حرم شدند و بر تختي نشستند و حضرت رضا (ع) را زيارت كردند. زيارتنامه مي‌خواندند. همين زيارتنامه معمولي را مي‌خواندند! پس از خواندن زيارتنامه از همان بالاي گنبد برگشتند. دوباره وضع عادي شد و قيل و قال شروع شد. حال آيا حضرت رضا (ع) وفات كرده است؟
آيت‌الله بهجت در پايان تصريح كرد: عمل كنيم به هرچه مي‌دانيم. احتياط كنيم در آنچه خوب نمي‌دانيم. با عصاي احتياط حركت كنيم.
 
بالا