گزيده اي از آئين نامه هاي حفاظت و بهداشت كار در كارگاهها

وضعیت
موضوع بسته شده است.

barnamehnevisi

عضو جدید
گزيده اي از آئين نامه هاي حفاظت و بهداشت كار در كارگاهها :
1ـ براي هر كارگر در هر گار گاه حداقل بايد دوازده متر مكعب فضاي مفيد منظور گردد(فضاي اشغال شده به وسيله آلات با ابزار و اثاثيه مربوط به كار و همچنين فضاي بالاتر از ارتفاع 3 متر جزو فضاي مزبور محسوب نمي شود.
2ـ بناي سقف و بدنه عمارات كارگاه بايد مصالحي پيش بيني شود تا از نفوذ رطوبت به داخل جلو گيري نمايد و حتي الامكان مانع نفوذ گرما يا سرماي خارج گردد.
ماده 4 آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها.
3ـ عرض پلكان عمومي بايد حداقل 120 سانتي متر و پاگردههاي آن متناسب با عرض مزبور باشد و فرمول 2h+p=61-62با در نظر گرفتن h=16-19 در آن صدق نمايد و در صورتي كه تعداد پله بيش از چهار پله باشد در طرف باز پله بايد نرده محكم نصب شود‌. ماده 8 آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها.
4ـ عمارات كارگاه بايد متناسب وسعت محل كارگاه به اندازه كافي در و پنجره اي برا‌ي ورود نور و هوا داشته باشد ابعاد نورگير به تناسب حجم عمارت كارگاه نور مستقيم داشته باشد ماده 9آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها
5ـ در كارگاههائي كه دود يا گاز يا گرد و غبار و يا بخار دهي مضر مانند رنگ و غيره ايجاد مي شود بايد موارد مزبور با وسائل فني موثر از محل توليد به خارج هدايت شود و قدرت مكش دستگاه متناسب با حجم توليد شده بخارات فوق الذكر باشد. ماده 14 آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها.
6ـ سيم كشي و كابل كشي برق كارگاه متناسب فشار الكتريسيته ، رطوبت ،گرما،ضربه و سائيدگي داراي روپوش عايق شود و روي اصول فني نصب و حد الامكان داخل كانال باشد و ميزان برق مصرفي متناسب با ظر فيت برق شبكه اي كارگاه باشد.
7ـ دستگاههاي برقي كارگاه دارا ي اتصال زمين موثر باشد و هر كارگاه به تناسب تعداد و نوع دستگاه داراي چاه هاي اتصال زمين باشد. ماده 31آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها
8ـ هر كارگاه به تعداد 25نفر كارگر بايد حداقل يك مستراح داشته باشد و سطح نور گير مستقيم حداقل سطح مستراح باشد و جهت انتقال بوي عفونت به خارج تعبيه هواكش ضروري است . ماده 51 آوين نامه حفاظت و بهداشت در كارگاهها
9ـ هر كارگر به تعداد هر بيست نفر يك رو شو يي داشته باشد براي تامين نظافت كارگران به مقدار كافي صابون و وسائل خشك كن در اختيار كارگران قرار داده شود ماده 53 و 54 آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي.
10ـ هر كارگاه به تعداد هر شش نفر در يك زمان كار خود را ترك كند حداقل يك دوش با آبگرم و سرد بايد داشته باشد و سطح نورگير مطابق بند 9 در نظر گرفته شود.
ماده 55 آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها
11ـ هر كارگاه براي كارگراني كه در همان جا غذا صرف مي نمايند بايد محل مخصوص با وسعت حداقل 12 متر مربع براي چهار نفر و براي بيش از چهار نفر به ازاي هر نفر 2 متر مربع اضافه وجود داشته باشد پيش بيني تعداد ميز و نيمكت مورد نياز ،رو شنائي، جدا نمودن فضاي غذا خوري از گرد و غبار مواد مضر توليدي كارگاه ضروري مي باشد. ماده 57 آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها
12ـ هر كارگاه براي تعويض كارگران بايد اطاقي با وسعت حداقل 6 متر مربع براي چهار نفر و به ازاي هر نفر اضافي يك متر مربع داشته باشد و قفسه هاي انفرادي به ابعاد 50*50 سانتي متر پيش بيني گردد به طوري كه مانع نورگير اطاق و باز و بسته شدن درب نگردد . ماده 56 آئين نامه حفاظت و يهداشت عمومي در كارگاهها
13ـ درب هاي عمارات به تناسب نوع استفاده از جنس مقاوم و همچنين ارتفاع آن حداقل 2/2 متر در نظر گرفته شود.
14ـ در هر سالن به تناسب محل كار درهاي نجات يك طرفه كه به خارج باز شوند در نظر گرفته شود و هنگام كار كار گران به هيچ وجه پشت درب قفل نباشد و به وسيله علائم با چراغ هاي مخصوص مشخص شود. ماده17 و 18 آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي دركارگاهها.
15ـ سيستم فا ضلاب كارگاه به تناسب فضولات بايد به وسيله مجاري فاضلاب كه به مصالح غير قابل نفوذ ساخته شود و به چاهها و يا سپتيك تانك رفته شود به طوري كه مسير مخزن فاضلاب بايستي كاملاً سرپوشيده باشد و در موقع رفع فضولات بايد از نظر سلامت و بهداشت و جلو گيري از خطرات ممكنه دقت و پيش بيني لازمه به عمل آيد. ماده 49 آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها.
16ـ وسعت ساختمان انبارها و بارانداز(مواد اوليه و توليد) با در نظر گرفتن حجم مواد پيش بيني و روابط آن را با توليد مشخص و حد الامكان در يك جهت انجام گيرد.
17ـ نصب ماشين آلات و قرار دادن اشيا و محصو لات در كارگاه و انبار بايد پيش بيني گردد به طوري كه مزاحمتي در عبور و مرور و يا كارگران ايجاد ننمايد.ماده 4 آئين نامه و مقرارات حفاظتي ساختمان كارگاهها.
18ـ سقف و بدنه سالن ها بايستي به وسيله عايق بندي مقاوم در مقابل حرارت و برودت باشد.
19ـ در صورتي كه كارگاهها داراي ديگ بخار باشد حد الامكان در محل جداگانه اي به فاصله حداقل 3 متر از ساختمان عاي ديگر با مصالح غير قابل اشتعال و مفاوم در مقابل ارتعاش پيش بيني شود و دسترسي به شهرها ،آب نما و قسمت هاي باز ديگ بايد از راهروها و پلكاني كه غير قابل اشتعال و لغزنده باشد استفاده شود به طوري كه ارتفاع زير سقف 5 سانتي متر مر تفع ترين شهر و 2 متر از كف محل عبور با ايستادن افراد فاصله داشته باشد.
20ـ وسائل و انتقال دهنده نيرو از قبيل تسمه ، فلكه ،زنجيرو چرخ دنده و مثال آن و ساير قسمت هاي از ماشين كه امكان ايجاد سانحه داشته باشد بايد داراي پوشش و با حفاظت و استقامت كافي باشد .
21ـ كارگاه مجهز به وسائل كمك هاي اوليه باشد و متناسب با تعداد عمارات در كارگاه باشد . ماده 57 آئين نامه حفاظت و بهداشت عمومي در كار گاهها.
22ـ فراهم نمودن وسائل اطفا حريق در كارگاه ضروري مي باشد ماده 2 ،3،19،25 آئين نامه پيش گيري و مبارزه با آتش سوزي در كارگاهها.
23ـ هر كارگاه به تناسب تعداد كارگران بايد محل مخصوصي براي انجام فريضه ديني (نماز)داشته باشد.
منبع سایت : www.iran24h.com

مقاله فوق بخشی از مجموعه مقالات ارایه شده در سایت در زمینه بهداشت و ایمنی کار میباشد

پایان نامه ها
گزارش کارآموزی
پروژه کارآفرینی
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا