گزارش جهانی از گوی سبقتی که دختران دانشجو از پسران ربودند

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: دانشگاه و حوزه - آموزشي
کد خبر: 91121409394
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۲




کارشناسان بین‌المللی در گزارشی اعلام کردند: نسبت جنسیتی دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌های جهان به نفع دختران در حال تغییر است.
به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج مطالعات روی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف اروپایی و آمریکایی نشان می‌دهد که دانشجویان دختر بنا بر دلایل مختلفی معمولا نمرات بالاتری را از استادان خود دریافت می‌کنند که این تفاوت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها مشهودتر است به عنوان نمونه در امریکا، سهم مردان در ثبت‌نام آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها از 71 درصد در سال 1947 میلادی به 43 درصد در سال 2010 میلادی کاهش یافت.
در تاریخ آموزش عالی آمریکا، سال 1978 میلادی، آخرین سالی بود که شمار مردان از دانشجویان زن بیشتر بود.
این درحالیست، کارشناسان آموزش عالی پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2019 میلادی نرخ ثبت‌نام دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها21 درصد افزایش یابد، این درحالیست که این رقم در پسران تنها 12 درصد پیش‌بینی می‌شود.
بنا به گزارش پایگاه اینترنتی یونیورسیتی ورلدنیوز، افزایش روند حضور دانشجویان دختر در مقاطع مختلف تحصیلات عالی تنها محدود به کشورهای عضو سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی نمی‌شود، چرا که در برخی از خاورمیانه و حتی کشورهای کمتر توسعه یافته حوزه دریایی کارائیب نیز این روند مشاهده می‌شود، به عنوان مثال سهم زنان در کشورهای عربی همچون بحرین و قطر در سال 2007 میلادی به ترتیب 68 و 64 درصد بود.

براساس این گزارش، به همان میزان که شمار دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است، به همان میزان نیز دختران بیش از دانشجویان پسر موفق به اخذ مدارک دانشگاه می‌شوند به عنوان مثال در آمریکا در سال 2010 میلادی تنها 43 درصد دانشجویان پسر موفق به مدرک کارشناسی خود شدند در حالی که این رقم در سال 2006 میلادی 45 درصد بود.
 

Similar threads

بالا