گذری به فستیوال 2014 بالون ها در نیومکزیکو

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

یکی از زیباترین فستیوال های جهان بدون شک فستیوال بالون هاست، باز هم از میان چندین فستیوالِ بالون "بالون فیستا" از قدیمی ترین و بزرگترین آن هاست. در این مقاله به بررسی کامل برنامه های امسالِ این فستیوال که از اواسط مهر ماه (اوایل اکتبر) آغاز شد می پردازیم. این فستیوال در نیو مکزیکو برگزار شد.




گشت سحرگاهی (برنامۀ روزانه)

در ابتدای این فستیوال زیبا و در اولین روز آن قبل از طلوع آفتاب، در ظلمات کامل، بالون ها به آسمان پرواز می کنند. این پرواز بار چراغ های مخصوصی که نشانگر موقعیتشان در آسمان است انجام می شود. جدا از اینکه این پرواز در سکوت کامل شب صحنۀ بسیار زیبایی پدید می آورد هدف اصلی آن آزمودن بالون ها و بررسی شرایط باد توسط خلبانان بالون ها می باشد. این پرواز کوتاه تا طلوع آفتاب ادامه پیدا کرده و زمانی که روشنایی روز به حدی می رسد که بستر فرود قابل دید می شود، پرندگان بزرگمان به زمین می نشینند، تا آمادۀ آغاز برنامۀ آن روز شوند. شایان ذکر است این برنامۀ سحرخیزانه با موسیقی مخصوص فستیوال که از 1997 بخشی از رسوم این جشن پر الوان است همراه است.


غرش و عروج

این برنامه در آخر هفته و 4شنبه برگزار شد. ساعت 6:30 صبح در جایجای این دشت بزرگ بالون ها با سر و صدای مخصوص خودشان ، آمیخته در تشویق جمعیت تماشاچی، فضایی تکان دهنده پدید می آورند و پس از این بلوا هر کدام به آرامی و با سنگینی خاصی به پهنای آسمان پرواز می کنند.


آسمان آلبوکرک

این بخش از برنامه در جمعه 3 اکتبر حدود 7 صبح آغاز شد. بالون هایی در برخی از مدارس آلبوکرک (نام محل برگزاری فستیوال) به پرواز درآمدند. این پرواز به منظور آشنایی دانش آموزان با پرواز بالون ها و همچنین با فرآیند زیبای این پروازها انجام گرفت. در برخی از این دبستان ها رستوران های معروف به فروش مواد غذایی اعلاء دست زدند و خلاصه کلی به بچه ها خوش گذشت!


پروازهای رقابتی

پروازهای رقابتی در تمام روزهای هفته غیر از چهارشنبه ها برگزار شدند. شرح این مسابقات به این گونه است که خلبانان موظفند با استفاده از باد، بالون خود را به منطقه ای خاص هدایت کرده و یک نشانگر را، که با خود حمل کرده اند، به هدف تعیین شده بی اندازند. هرچه این نشانگر به مرکز هدف نزدیکتر باشد احتمال برد خلبان بیشتر است. فاتح اصلی این مسابقات کسی است که به صورت میانگین تمامی این نشانگرها را در نزدیکترین فاصلۀ ممکن به مرکز بی اندازد.


قاپیدن جایزه و پرتاب حلقه

این بخش هیجان انگیز از فستیوال در 9 و 10 اکتبر برگزار شد. فرآیند آن بسیار ساده است، پرواز بالون ها از مسافت حداقل یک مایلی از پارک فستیوال بالون ها آغاز می شود و هر کدام از خلبانان با برداشتن نامه ای از سر میله ای به ارتفاع 30 فوت و یا انداختن حلقه ای درون آن، جایزۀ این مرحله را می برند. این بخش از فستیوال بسیار هیجان انگیز بوده و با تشویق پر شور تماشاچیان روبرو می شود.


پرواز ملل

این مراسم که در چهارشنبه 8 اکتبر برگزار شد توسط پر افتخارترین بالون سواران تمامی ملل رنگ و بوی جهانی به خود گرفت. در این روز تمامی بالون ها با به همراه داشتن پرچم کشور خاستگاهشان به گسترۀ آسمان صعود می کنند.


بالون های زیبا

در سال 1989 فستیوال بالون ها برای اولین بار برنامه ای را برگزار کرد که در آن انواع و اقسام بالون ها از لحاظ شکل ظاهری به پرواز در می آیند و آسمان را پر از شخصیت های کارتونی، خانه های زیبا، بستنی و هر هیئت دیگری که بتوان تصور کرد می کنند. این بالون ها اَشکال خود را مدیون طراحی زیبا و خلاقانۀ مهندسان و بالون سازان می دانند. امسال این برنامه در 9 و 10 اکتبر برگزار شد.




درخشش بالون ها

در سال 1987 برای اولین بار ایده ای بسیار زیبا به فکر برگزار کنندگان فستیوال رسید، اینکه تمامی بالون های حاضر (بالون هایی با شکل خاص برنامۀ مجزایی دارند برای این بخش) به طور همزمان شعله های خود را روشن کنند. نتیجۀ این ایدۀ خلاقانه چیزی نیست جز به وجود آمدن یکی از زیباترین صحنه های ممکن که می توانید در یک فستیوال ببینید.


مسابقۀ امریکایی بالون های گازی

لازم به ذکر است که در مبحث طی مسافت های طولانی و افزایش مدت زمانی که یک بالون در آسمان باقی می ماند “بالون های گازی” در سردسته گروه قرار می گیرند، زیرا آن ها به راحتی می توانند 2 و حتی 3 روز در آسمان باقی مانده و به طی مسیر بپردازند. در صورتی که این زمان برای “بالون های هوای داغ” تنها به 2 تا 3 ساعت خلاصه می شود. این مسابقات اولین بار توسط امریکایی ها در 1995 و با مسافتی حدود 2000 مایل برگزار شد. این رقابت را می توان به راحتی در زمرۀ طولانی ترین مسابقات بالونی قرار داد.




 

Similar threads

بالا