گام به گام براي مهندسين ناظر تاسيسات مكانيك ساختمان - پروانه نظام مهندسي پايه 3!!!

z.msv

عضو جدید
سلام مهندس رضاي عزيز
آنچه بنده در مورد چاه آب باران و محاسبات ان ميدانم به صورت زير است اما معمولا به طور كامل شركت هاي سازنده سپتيك پيش ساخته و منهول و ... اطلاعات كاملي دارند و استانداردي هم كه استفاده ميكنند در مورد فاضلاب و .... به اسم metcalf&eddy ميباشد
اما دوراه براي محاسبه است يكي دستي و ديگري با فرمول
دستي : ميزان بارندگي آب باران از هواشناسي منطقه استخراج ميشود مثلا براي تهران 25ميليمتر در يك ساعت براي يك متر مربع ميباشد كه اگر سطح بام شما مثلا 3000 متر مربع باشد حجم آب باران ميشود 3000*0.25=75متر مكعب، حال بسته به ارتفاعي كه شما به آبهاي سطحي ميرسيد ميتوانيد چاه حفر كنيد ،دهانه هر چاه را 1متر فرض كنيد پس سطح هر چاه ميشود:0.5*0.5*3.14=0.785
شما ميتوانيد 5 چاه با ميله 19 متر طول حفر كنيد -دقت داشته باشيد چاه آب باران به انباره نياز ندارد چون فاضلابي داخل ان نيست كه بخواهد انبار شود اما اگر خواستيد سطح جذب را انجام بدهيد ميتوانيد انباره ايجاد كنيد.
اما روش دوم: در اين روش نياز به ضريب جذب خاك منطقه ميباشد كه با آزمايش خاك بدست مي آيد q=1.75/(t+7.5) مقدار آب جذب شده برحسب مترمكعب در هر مترمربع است(q) ، زمان جذب بر حسب دقيقه (T) با در دست داشتن مقدار كل آب باران در روز بر حسب مترمكعب و تقسيم آن بر مقدار قابل جذب در هر مترمربع، سطح جذب بدست مي آيد كه همان سطح چاه ميباشد ،اين روش بيشتر براي فاضلاب خروج از سپتيك هم استفاده ميشود


سلام، با تشکر از توضیحات خوبتون
در مورد سایز لوله های آب باران هم یه توضیحی میدید؟ ممنون
 

k1keyvan27

عضو جدید
با سلام.از اول تاپیک دارم میخونم واقعا مطالب جالبی بود از این به بعد بیشتر سر میزنم و توی نظرات شرکت میکنم از همه دوستان هم ممنونم که انقدر با اشتیاق ادامه میدن
 

2aria2

عضو جدید
سلام مهندس رضاي عزيز
آنچه بنده در مورد چاه آب باران و محاسبات ان ميدانم به صورت زير است اما معمولا به طور كامل شركت هاي سازنده سپتيك پيش ساخته و منهول و ... اطلاعات كاملي دارند و استانداردي هم كه استفاده ميكنند در مورد فاضلاب و .... به اسم metcalf&eddy ميباشد
اما دوراه براي محاسبه است يكي دستي و ديگري با فرمول
دستي : ميزان بارندگي آب باران از هواشناسي منطقه استخراج ميشود مثلا براي تهران 25ميليمتر در يك ساعت براي يك متر مربع ميباشد كه اگر سطح بام شما مثلا 3000 متر مربع باشد حجم آب باران ميشود 3000*0.25=75متر مكعب، حال بسته به ارتفاعي كه شما به آبهاي سطحي ميرسيد ميتوانيد چاه حفر كنيد ،دهانه هر چاه را 1متر فرض كنيد پس سطح هر چاه ميشود:0.5*0.5*3.14=0.785
شما ميتوانيد 5 چاه با ميله 19 متر طول حفر كنيد -دقت داشته باشيد چاه آب باران به انباره نياز ندارد چون فاضلابي داخل ان نيست كه بخواهد انبار شود اما اگر خواستيد سطح جذب را انجام بدهيد ميتوانيد انباره ايجاد كنيد.
اما روش دوم: در اين روش نياز به ضريب جذب خاك منطقه ميباشد كه با آزمايش خاك بدست مي آيد q=1.75/(t+7.5) مقدار آب جذب شده برحسب مترمكعب در هر مترمربع است(q) ، زمان جذب بر حسب دقيقه (T) با در دست داشتن مقدار كل آب باران در روز بر حسب مترمكعب و تقسيم آن بر مقدار قابل جذب در هر مترمربع، سطح جذب بدست مي آيد كه همان سطح چاه ميباشد ،اين روش بيشتر براي فاضلاب خروج از سپتيك هم استفاده ميشود

سلام مهندس عزیز واقعا ممنون از شما عزیزانی که تجربیات و دانشتون رو در اختیار دیگران قرار میدین . من یه سئوال داشتم اونجا که گفتین 5 تا چاه ، چرا 5 تا چجوری 5 تا بدست آوردین و آیا ارتفاع چقدر میشه و چجوری بدست میاد؟
بازم ممنون و متشکرم
 

Rmin_v

عضو جدید
سلام مهندسین گرامی..خسته نباشین

اول به عنوان تشکر از زحماتتون منم کمی از تجربیات اندکمو براتون میذارم
من لوله کفشوی حمام و آشپزخونه رو میگم 3 اینچ بذارن تا بعدا که ایزوگام رو داخل لوله میزنن در نهایت همون 2 اینچ باقی بمونه.
سعی میکنم به توصیه یکی از دوستان برقی،رادیاتوری روی دیواری که فیوز برق هست نذارم یا با فاصله بذارم .
رایزر قائم فاضلابو به همراه رایزر ونت هر دو رو تا روی بام ادامه میدم و زیر سقف طبقه آخر بهم وصل نمیکنم.
البته شاید اینا برای شما خیلی پیش پا افتاده باشه و یا به نظر سلیقه ای بیاد...ولی خب منم اینارو تو بازدیدهایی که بهمراه مهندسین حرفه ای میرفتم یادگرفتم.
...
حالا یه سوال هم خودم دارم....عصایی ونت روی بام باید به کدوم سمت باشه؟در خلاف جهت باد غالب؟و وقتی مثلا 4 تا لوله ونت و فاضلاب از یک داکت میاد بالا،همشون بهتره در یک جهت باشن یا هر کدوم به یک طرف؟
 

mersad20

کاربر فعال
سلام مهندسین گرامی..خسته نباشین

اول به عنوان تشکر از زحماتتون منم کمی از تجربیات اندکمو براتون میذارم
من لوله کفشوی حمام و آشپزخونه رو میگم 3 اینچ بذارن تا بعدا که ایزوگام رو داخل لوله میزنن در نهایت همون 2 اینچ باقی بمونه.
سعی میکنم به توصیه یکی از دوستان برقی،رادیاتوری روی دیواری که فیوز برق هست نذارم یا با فاصله بذارم .
رایزر قائم فاضلابو به همراه رایزر ونت هر دو رو تا روی بام ادامه میدم و زیر سقف طبقه آخر بهم وصل نمیکنم.
البته شاید اینا برای شما خیلی پیش پا افتاده باشه و یا به نظر سلیقه ای بیاد...ولی خب منم اینارو تو بازدیدهایی که بهمراه مهندسین حرفه ای میرفتم یادگرفتم.
...
حالا یه سوال هم خودم دارم....عصایی ونت روی بام باید به کدوم سمت باشه؟در خلاف جهت باد غالب؟و وقتی مثلا 4 تا لوله ونت و فاضلاب از یک داکت میاد بالا،همشون بهتره در یک جهت باشن یا هر کدوم به یک طرف؟
بهتره جهت وزش باشه تا با ايجاد مكش منفي هواي الوده را در موقع وزش باد به بيرون كشيده بشه
 

mahdip

عضو جدید
سلام مهندس عزیز واقعا ممنون از شما عزیزانی که تجربیات و دانشتون رو در اختیار دیگران قرار میدین . من یه سئوال داشتم اونجا که گفتین 5 تا چاه ، چرا 5 تا چجوری 5 تا بدست آوردین و آیا ارتفاع چقدر میشه و چجوری بدست میاد؟
بازم ممنون و متشکرم

سلام مهندس عزيز خواهش ميكنم
وقتي مطلب پربارتر ميشه كه همه توي بحث شركت كنيم
سطح هر چاه با محاسبه ميشود 0.785 مترمربع-جائي كه ما ميخواستيم چاه حفر كنيم در عمق 20 متري به خاك نم دار رسيديم پس تا عمق 19 متر به توصيه دوستان چاه حفر كرديم بنابراين حجم چاه ميشود 19*0.785=15 متر مكعب، حال با تقسيم حجم كل كه 75 بود بر عدد 15 تعداد چاه بدست مي آيد
لازم به توضيح است كه كه محاسبه براي بدترين شرايط و در حالتي است كه يك ساعت مداوم باران تا 25 ميليمتر ببارد.
موفق باشيد
 

mahdip

عضو جدید
سلام، با تشکر از توضیحات خوبتون
در مورد سایز لوله های آب باران هم یه توضیحی میدید؟ ممنون

سلام مهندس عزيز
خواهش ميكنم
به طور متوسط هر 80 متر مربع سطح بام، نياز به يك لوله 4 اينچ ميباشد البته اين روش كاملا تجربي است
اما اگر به صفحه 204 و 205 مبحث16 مقررات ملي چاپ 1382 مراجعه كنيد (پيوست 7) اعداد كمي غير متعارف است مثلا براي 13840 فوت مربع يعني 1286 متر مربع فقط يك لوله 4 اينچ نياز است كه كمي نامعقول است
دوستان اگه روش ديگه اي هست بگند.
 

mahdip

عضو جدید
سلام مهندسین گرامی..خسته نباشین

اول به عنوان تشکر از زحماتتون منم کمی از تجربیات اندکمو براتون میذارم
من لوله کفشوی حمام و آشپزخونه رو میگم 3 اینچ بذارن تا بعدا که ایزوگام رو داخل لوله میزنن در نهایت همون 2 اینچ باقی بمونه.
سعی میکنم به توصیه یکی از دوستان برقی،رادیاتوری روی دیواری که فیوز برق هست نذارم یا با فاصله بذارم .
رایزر قائم فاضلابو به همراه رایزر ونت هر دو رو تا روی بام ادامه میدم و زیر سقف طبقه آخر بهم وصل نمیکنم.
البته شاید اینا برای شما خیلی پیش پا افتاده باشه و یا به نظر سلیقه ای بیاد...ولی خب منم اینارو تو بازدیدهایی که بهمراه مهندسین حرفه ای میرفتم یادگرفتم.
...
حالا یه سوال هم خودم دارم....عصایی ونت روی بام باید به کدوم سمت باشه؟در خلاف جهت باد غالب؟و وقتی مثلا 4 تا لوله ونت و فاضلاب از یک داکت میاد بالا،همشون بهتره در یک جهت باشن یا هر کدوم به یک طرف؟

سلام مهندس عزيز
تمام موارد كه گفتي كاملا صحيح ميباشد و در توضيح مورد يك : وقتي سيفون توالت ايراني كه يكپارچه است با سايز 110 خريد ميكنيد انتهاي عصائي شكل ان سايز 125 ميباشد بدين معني كه شركت سازنده پيش بيني ايزوگام يا عايق را براي شما كرده كه بعد از ايزوگام سايز 125 به سايز 110 تبديل ميشود
به عكس ضميمه كه سيفون يك تكه شركت پلي ران است دقت كنيد قسمت بالا يك سايز بزرگتر ساخته شده است.

push sifoon alam boland.jpgدر مرود عصائي: در مقررات ملي مبحث 16 صفحه 112 چاپ 1382 قسمت( 16-6-2-4 انتهاي لوله هواكش) پاراگراف 4 صراحتا اعلام كرده "دهانه انتهاي لوله هواكش روي بام بايد به سمت بالا باشد" (عين متن) يعني شما نبايد از عصائي استفاده كني اما بدعت غلطي است كه همه استفاده ميكنيم حتي خود من اما علت چيست و چاره چيست : اگر شما عصائي اجرا كني با وزش باد زير لوله عصائي هوا جمع شده و اجازه خروج گازهاي بودار را نميدهد اما به پيشنهاد يكي از دوستان (مهندس هادي زاده ) ميتوان روي عصائي چند سوراخ ايجاد كرد طوري كه سوراخ ها باعث ورود اب باران داخل لوله ونت نشوندو گاز ها از آنجا هم خارج شوندو يا اينكه به صورت مستقيم مانند آنچه كه در مقررات گفته اجرا كرد و در نهايت با توري و يك كلاهك جهت جلوگيري از ورود آب باران و پرندگان محافظت كرد
موفق باشيد
 
آخرین ویرایش:

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
سلام مهندس عزيز
خواهش ميكنم
به طور متوسط هر 80 متر مربع سطح بام، نياز به يك لوله 4 اينچ ميباشد البته اين روش كاملا تجربي است
اما اگر به صفحه 204 و 205 مبحث16 مقررات ملي چاپ 1382 مراجعه كنيد (پيوست 7) اعداد كمي غير متعارف است مثلا براي 13840 فوت مربع يعني 1286 متر مربع فقط يك لوله 4 اينچ نياز است كه كمي نامعقول است
دوستان اگه روش ديگه اي هست بگند.
به نظرم هر 80 متر یه کم دست بالاست تو مناطق معتدل هر 120 تا 150 متر یک لوله 4 اینچ یا 110 پی وی سی جواب میده ولی من همیشه با هر متراژ را حداقل دو لوله آب باران در نظر میگیرم تا اگر یکی مشکل داشت دومی باشه ( مثلا برای برای 100 متر مربع هم دو لوله و برای 200 متر مربع هم دولوله و 350 متر رو سه لوله) یعنی وقتی سطح زیاد میشه میشه سطح تحت پوشش هر رایزر آب باران هم افزایش پیدا کنه ، ولی خداقل قطر لوله آب باران همون 4 اینچ یا 110 پی وی سی و پلی اتیلن یا 100 پوش فیت هست
یه نکته دیگه هر چی از لوله کشی افقی زیر سقف طبقه آخر پرهیز بشه بهتره و حتی الامکام بام شور روی رایزر قرار بگیره
ضمننا در بام باید از بامشور استفاده بشه من ساختمانهای زیادی رو رفتم که کفشور معمولی نصب کرده بودن و مرتبا گیر میکرد.
 

z.msv

عضو جدید
سلام مهندس عزيز
تمام موارد كه گفتي كاملا صحيح ميباشد و در توضيح مورد يك : وقتي سيفون توالت ايراني كه يكپارچه است با سايز 110 خريد ميكنيد انتهاي عصائي شكل ان سايز 125 ميباشد بدين معني كه شركت سايزنده پيش بيني ايزوگام يا عايق را براي شما كرده كه بعد از ايزوگام سايز 125 به سايز 110 تبديل ميشود
به عكس ضميمه كه سيفون يك تكه شركت پلي ران است دقت كنيد قسمت بالا يك سايز بزرگتر ساخته شده است.

مشاهده پیوست 187869در مرود عصائي: در مقررات ملي مبحث 16 صفحه 112 چاپ 1382 قسمت( 16-6-2-4 انتهاي لوله هواكش) پاراگراف 4 صراحتا اعلام كرده "دهانه انتهاي لوله هواكش روي بام بايد به سمت بالا باشد" (عين متن) يعني شما نبايد از عصائي استفاده كني اما بدعت غلطي است كه همه استفاده ميكنيم حتي خود من اما علت چيست و چاره چيست : اگر شما عصائي اجرا كني با وزش باد زير لوله عصائي هوا جمع شده و اجازه خروج گازهاي بودار را نميدهد اما به پيشنهاد يكي از دوستان (مهندس هادي زاده ) ميتوان روي عصائي چند سوراخ ايجاد كرد طوري كه سوراخ ها باعث ورود اب باران داخل لوله ونت نشوندو گاز ها از آنجا هم خارج شوندو يا اينكه به صورت مستقيم مانند آنچه كه در مقررات گفته اجرا كرد و در نهايت با توري و يك كلاهك جهت جلوگيري از ورود آب باران و پرندگان محافظت كرد
موفق باشيد


سلام مهندس عزیز

منظور از اینکه ایزوگام داخل لوله میریزن چیه؟!
 

Rmin_v

عضو جدید
سلام مهندس عزيز
تمام موارد كه گفتي كاملا صحيح ميباشد و در توضيح مورد يك : وقتي سيفون توالت ايراني كه يكپارچه است با سايز 110 خريد ميكنيد انتهاي عصائي شكل ان سايز 125 ميباشد بدين معني كه شركت سايزنده پيش بيني ايزوگام يا عايق را براي شما كرده كه بعد از ايزوگام سايز 125 به سايز 110 تبديل ميشود
به عكس ضميمه كه سيفون يك تكه شركت پلي ران است دقت كنيد قسمت بالا يك سايز بزرگتر ساخته شده است.

مشاهده پیوست 187869در مرود عصائي: در مقررات ملي مبحث 16 صفحه 112 چاپ 1382 قسمت( 16-6-2-4 انتهاي لوله هواكش) پاراگراف 4 صراحتا اعلام كرده "دهانه انتهاي لوله هواكش روي بام بايد به سمت بالا باشد" (عين متن) يعني شما نبايد از عصائي استفاده كني اما بدعت غلطي است كه همه استفاده ميكنيم حتي خود من اما علت چيست و چاره چيست : اگر شما عصائي اجرا كني با وزش باد زير لوله عصائي هوا جمع شده و اجازه خروج گازهاي بودار را نميدهد اما به پيشنهاد يكي از دوستان (مهندس هادي زاده ) ميتوان روي عصائي چند سوراخ ايجاد كرد طوري كه سوراخ ها باعث ورود اب باران داخل لوله ونت نشوندو گاز ها از آنجا هم خارج شوندو يا اينكه به صورت مستقيم مانند آنچه كه در مقررات گفته اجرا كرد و در نهايت با توري و يك كلاهك جهت جلوگيري از ورود آب باران و پرندگان محافظت كرد
موفق باشيد

اولا ممنون از وقتی که برای پاسخ مستند و دقیق گذاشتین.در مورد مقررات ملی حق با شماست.ولی به قول خودتون رعایت نمیشه ولی پیشنهاد سوراخ کردن عصایی رو متوجه نمیشم...یعنی روی بدنه عصایی چندتا سوراخ ریز مثل توری ایجاد کنیم؟من یک ونتی داشتم که عرق میکرد و آب میچکید...میتونه به خاطر همین مسئله تله هوا زیر ونت باشه؟چاره اش چیه؟
 

Rmin_v

عضو جدید
یه سری جدول برای قطر لوله آب باران تو کتاب طباطبایی هست که میذارم.در حد ساختمونهایی که تا الان من باهاش مواجه شدم همون لوله 4 اینچ جواب داده..ولی برای طراحی های دقیق ساختمونهای دولتی که تو شرکت داشتیم مهندس طراح از کتاب طباطبایی + تجربیات خودش استفاده میکرد.
20140101256.jpg20140101257.jpg
 

mahdip

عضو جدید
سلام مهندس عزیز

منظور از اینکه ایزوگام داخل لوله میریزن چیه؟!

سلام مهندس جان
ايزوگام داخل لوله نميريزند،به اينصورت است كه ابتدا لوله هاي فاضلاب مثلا سرويس بهداشتي كار ميشود سپس كف سرويس را عايق ميكنند كه همان لايه عايق را داخل لوله هاي كار شده جهت فاضلاب ميكنند تا كاملا عايق شود عايق ميتواند قير گوني هم باشد به عكس ضميمه دقت كنيد لوله كف شوي بريده شده است تا عايق را داخل آن كنند (بهتر از اين بلد نبودم توي شكل نشان بدهم)01.jpg
 
آخرین ویرایش:

mahdip

عضو جدید
اولا ممنون از وقتی که برای پاسخ مستند و دقیق گذاشتین.در مورد مقررات ملی حق با شماست.ولی به قول خودتون رعایت نمیشه ولی پیشنهاد سوراخ کردن عصایی رو متوجه نمیشم...یعنی روی بدنه عصایی چندتا سوراخ ریز مثل توری ایجاد کنیم؟من یک ونتی داشتم که عرق میکرد و آب میچکید...میتونه به خاطر همین مسئله تله هوا زیر ونت باشه؟چاره اش چیه؟

سلام دوست عزيز
به عكس ضميمه دقت كن شايد محل سوراخكاري رو متوجه بشي از اين بهتر بلد نبودم بكشم
عرق كردن ونت به علت عدم تخليه هوا از داخل آن ميباشد كه يكي ديگر از دلايل ان ،شيب معكوس ونت نيز ميباشدDrawing1 Model (1).jpg
 

mahdip

عضو جدید
یه سری جدول برای قطر لوله آب باران تو کتاب طباطبایی هست که میذارم.در حد ساختمونهایی که تا الان من باهاش مواجه شدم همون لوله 4 اینچ جواب داده..ولی برای طراحی های دقیق ساختمونهای دولتی که تو شرکت داشتیم مهندس طراح از کتاب طباطبایی + تجربیات خودش استفاده میکرد.
مشاهده پیوست 187913مشاهده پیوست 187914

سلام
البته دوست من اين جداول همون تغيير يافته جداول مبحث 16 پيوست 7 ميباشد كه قبلا اشاره كردم اما در پروژه هاي دولتي نميتوان به كتاب آقاي طباطبائي ارجاع داد و حتما بايد از مقررات ملي يا مباحث معتبر استفاده كرد نه يك كتاب يا يك جزوه ولي با اين حال در همين جدول هم براي حدود 420 مترمربع يك لوله 4 اينچ در نظر گرفته كه ظاهرا منطقي نيست
 

Rmin_v

عضو جدید
سلام مهندس
این کتاب برای استفاده در محاسبات و طراحی معرفی میشد.طبق فرمایش شما مسلما قابل استناد نبوده و مرجع ،مقررات ملی است.ولی مقررات در بسیاری موارد ،حداقل برای تازه کارها ،گنگ بوده و به چنین کتابهای مکملی نیاز است.
 

mahdip

عضو جدید
سلام مهندس
این کتاب برای استفاده در محاسبات و طراحی معرفی میشد.طبق فرمایش شما مسلما قابل استناد نبوده و مرجع ،مقررات ملی است.ولی مقررات در بسیاری موارد ،حداقل برای تازه کارها ،گنگ بوده و به چنین کتابهای مکملی نیاز است.
سلام حق با شماست اما....
بهتر است ار رفرنس هاي بهتر و دقيقتر كه در پست هاي قبلي براي دوستان معرفي كردم استفاده كنيد زيرا كتاب آقاي طباطبائي به وفور غلط املائي هم دارد به نظر من اگر از استانداردهاي بين المللي استفاده كنيد بسيار بهتر است اما كتاب هاي داخلي : كتاب تاسيسات آقاي تهراني در زمينه تاسيسات و مجموعه كتاب هاي آقاي زاره انجرقلي (همكار اقليت) در زمينه تهويه مطبوع و .... مفيد است
استاندارد هاي خارجي هم كه كاملا مشخص است هركدام را كه خواستيد اگر داشتم بگيد حتما برايتان ميفرستم و توضيحات استفاده از انها را برايتان ميگويم
موفق باشيد
 

2aria2

عضو جدید
سلام مهندس عزيز خواهش ميكنم
وقتي مطلب پربارتر ميشه كه همه توي بحث شركت كنيم
سطح هر چاه با محاسبه ميشود 0.785 مترمربع-جائي كه ما ميخواستيم چاه حفر كنيم در عمق 20 متري به خاك نم دار رسيديم پس تا عمق 19 متر به توصيه دوستان چاه حفر كرديم بنابراين حجم چاه ميشود 19*0.785=15 متر مكعب، حال با تقسيم حجم كل كه 75 بود بر عدد 15 تعداد چاه بدست مي آيد
لازم به توضيح است كه كه محاسبه براي بدترين شرايط و در حالتي است كه يك ساعت مداوم باران تا 25 ميليمتر ببارد.
موفق باشيد

خیلی خیلی ممنونم . زحمت کشیدین
 

mahdip

عضو جدید
سلام دوستان و همكاران عزيز
ادامه بحث فاضلاب در محوطه
در تايپيك شماره 504 گفتم فاضلاب محوطه به منهول ريخته ميشود ،منهول همانطور كه از نامش پيداست محل دسترسي آدم رو است جهت بازديد اما اگر به صورت خيلي كوچك اجرا شود به آن هندهول گفته ميشود يعني فقط دست داخل آن ميرود مانند آنچه كه در كنتور آب جلوي درب منزل ميبينيم و يا هندهول كه دوستان برقي به وفور استفاده ميكنند.
اما لوله هاي ارتباطي بين اين منهول ها كه فاضلاب را هدايت ميكند، جنس هاي مختلف ميتواند باشد از جمله پلي اتيلن ،چدن،پي وي سي و اخيرا لوله اي استفاده ميشود به نام كروگيت يا كاروگيت كه پلي اتيلن دوجداره است و كار با آن بسيار راحت و سرعت عمل بالاست ،به اين صورت كه شاخه هاي 12 متري داخل كانال قرار گرفته و با رابط يا همان كوپلر و واشر آببند به يكديگر وصل شده و داخل كانال قرار ميگيرد و توسط ماهيچه گيري شيب بندي ميشود البته نوع كوپلر سرخود هم توليد ميشود اما گرانتر است،به راحتي با تيغ اره معمولي بريده ميشود و در سايزهاي مختلف جهت 03032010260.jpgIMG_2972.jpg

محوطه توليد ميشود آنچه كه مهم است به دليل انعطاف پذيري اين نوع لوله ،شيب بندي بايد به دقت انجام شده و فيكس شود به عكس هاي ضميمه دقت كنيد در عكس سمت چپ با يك روان كننده ساده مثل مايع دستشوئي كوپلر داخل لوله جا ميرود
 

mahdip

عضو جدید
سلام دوستان
يه مطلب خيلي خيلي مهم كه توي اين بازديد آخري به چشمم خورد و با خودم گفتم تا فراموش نكردم مطرح كنم اينه كه :اكثر سازنده هاي منبع انبساط باز در تعبيه محل لوله هاي وروي و خروجي و سرريز اشتباه ميكنند ومحل آنرا اشتباه بوشن ميزنند حال دوستان اولا در پروژ ها دقت كنند به اين مورد ثانيا هركس مطلبي داره بنويسي تا با هم تكميلش كنيم
در تايپيك بعدي يك عكس به همراه توضيحات تكميلي قرار ميدم
موفق باشيد
 

mahdip

عضو جدید
سلام دوستان ظاهرا در مورد منبع انبساط باز، علي رقم مهم بودن مسئله چندان استقبال نشد اما :
به دو عكس ضميمه كه يكي از همكاران خوب زحمت كشيدند فرستادند دقت كنيد متوجه ميشويد كه لوله سرريز منبع حتما بايد پائين تر از لوله ورودي باشد اما خود شناور بايد پائين تر از لوله سرريز قرارگيرد كه معمولا به اشتباه لوله سرريز بالاتر از لوله ورودي اجرا ميشود، به فاصله بوشن ها جهت ورود لوله ها نيز دقت كنيد.


DSC_0046.jpgDSC_0048.jpg
 
آخرین ویرایش:

saemhd

عضو جدید
[FONT=&quot]سلام
توضیح میخواستم در مورد سیستم لوله کشی فاضلاب داخلی و نحوه اجرا برای اینکه لوله انتظار درنظر بگیریم تا بعدااتصال به فاضلاب شهری انجام بشه.
آخه توی بعضی شهرها از جمله کرج سیستم فاضلاب شهری در بعضی مناطق اجرا شده و برخی دیگه در حال اجراست. و ساختمانهای در حال ساخت باید لوله انتظار بگذارند. [/FONT]

[FONT=&quot]من یک ساختمان برای نظارت دارم میخواستم بدونم با توجه به اینکه داره بتن فونداسیونش ریخته میشه چه تمهیداتی برای عبور لوله فاضلاب باید در نظر گرفت که بعدا با تداخل محل لوله فضالاب با اسکلت بتنی ساختمان مواجه نشویم. آیا باید از زیر پی یا بالای اون رد بشه. آیا باید اسلیو درنظر بگیریم؟ ضمنا تراز لوله فاضلاب توی کوچه کجاست (چه مقدار پائین تر از سطح فعلی کوچه یا خیابان باید درنظر بگیریم؟). توی ساختمان لوله انتظار در چه ترازی باید اجرا بشه؟ راجع به جزئیاتش ( منهول و ... ) توضیح بدید. ممنون میشم.[/FONT]
 

2aria2

عضو جدید
سلام دوستان ظاهرا در مورد منبع انبساط باز، علي رقم مهم بودن مسئله چندان استقبال نشد اما :
به دو عكس ضميمه كه يكي از همكاران خوب زحمت كشيدند فرستادند دقت كنيد متوجه ميشويد كه لوله سرريز منبع حتما بايد پائين تر از لوله ورودي باشد اما خود شناور بايد پائين تر از لوله سرريز قرارگيرد كه معمولا به اشتباه لوله سرريز بالاتر از لوله ورودي اجرا ميشود، به فاصله بوشن ها جهت ورود لوله ها نيز دقت كنيد.


مشاهده پیوست 188724مشاهده پیوست 188725

ممنون و متشکر
برخلاف اینی که میگی استقبال نشده البته من خیلی منتظر عکسها بودم خیلی هم استفاده کردم . زحمت کشیدین
 

mahdip

عضو جدید
سلام دوستان و همكاران عزيز
از اساتيد محترم عذر ميخوام كه تعدادي از مطالب به صورت سوال است ، غرض شركت كردن همه دوستان دراين مقوله است
يكي از موارد خيلي مهم در موتورخانه نصب صحيح بوستر پمپ ها است،
دوستان كسي در مورد تبديلات eccentric و concentric و نصب آن در بوستر پمپ ها تحقيق كرده است يا نه ،قطعاتي كه بسيار بسيار مهم هستند و شايد فقط سازنده هاي پمپ از نصب صحيح آنها اطلاع دارند،
اگر كسي مطلبي داره بنويسه تا در ادامه با هم در موردش بحث كنيم.
موفق باشيد
 

2aria2

عضو جدید
سلام دوستان و همكاران عزيز
از اساتيد محترم عذر ميخوام كه تعدادي از مطالب به صورت سوال است ، غرض شركت كردن همه دوستان دراين مقوله است
يكي از موارد خيلي مهم در موتورخانه نصب صحيح بوستر پمپ ها است،
دوستان كسي در مورد تبديلات eccentric و concentric و نصب آن در بوستر پمپ ها تحقيق كرده است يا نه ،قطعاتي كه بسيار بسيار مهم هستند و شايد فقط سازنده هاي پمپ از نصب صحيح آنها اطلاع دارند،
اگر كسي مطلبي داره بنويسه تا در ادامه با هم در موردش بحث كنيم.
موفق باشيد

سلام مهندس عزیز
من در این مورد اطلاعی نداشتم اما سرچی کردم و تو این سایت اطلاعاتی دیدم. شما هم اگه اطلاعاتی دارین لطفا عنوان کنید. البته شیوه خوبی هم انتخاب کردین اینجوری همه مجبورن بیفتن تو کار
http://www.abp.ir/Farsi/index.php/اتصالات/اتصالات-جوشی-تبدیل-ها.html
 

z.msv

عضو جدید
سلام خدمت دوستان
مهندس عزیز دیگه تو ضیحاتش با خودتون

با تشکر:)

2.JPG1.jpg
 

mahdip

عضو جدید
سلام مهندس عزیز
من در این مورد اطلاعی نداشتم اما سرچی کردم و تو این سایت اطلاعاتی دیدم. شما هم اگه اطلاعاتی دارین لطفا عنوان کنید. البته شیوه خوبی هم انتخاب کردین اینجوری همه مجبورن بیفتن تو کار
http://www.abp.ir/Farsi/index.php/%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D9%87%D8%A7.html
سلام مهندس عزيز نگران نباش سوالي كه مطرح ميكنم حتما جوابشو به طور كامل براتون قرار ميدم
در مورد اين سايت ::اطلاعات خوبي نوشته اما، به عكس رديف 3 كه منظور من هم بود دقت كنيد ،در اين عكس عنوان نشده جهت سيال از كدام طرف است اما به عكسي كه همكار خوبمون در پست شماره 536 قرار داده دقت كنيد اين عكس برگرفته شده از يك سايت معتبر خارجي ميباشد:دو عكس پائين، اين مطلب را عنوان ميكنه كه اولا حتما بايد از تبديلات غير هم مركز استفاده كرد ثانيا اگر جهت حركت سيال در قسمت ساكشن پمپ از بالا به پائين بود قسمت تخت بايد زير باشد و اگر جهت سيال از پائين به بالا بود قسمت تخت در بالا قرار ميگيرد كه عموما در بوستر پمپ هائي كه ما استفاده ميكنيم سيال از بالا ابتدا وارد كلكتور شده سپس وارد پمپ ميشود پس بايد قسمت تخت تبديلات غير هم مركز در پائين قرار گيرد

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=189068&d=1389173212&thumb=1
 

babakv

عضو جدید
سلام دوستان نیاز به کمک فوری دارم .
یک استخری هست که سازه بدلیل اینکه سقف کاذب به درستی عایق کاری نشده بوده ، خورده شده
یک راهکار وااسه اینکه در فضای بین سقف کاذب و سقف رطوبت بالا نره و بیشتر از ااین خوردگی اتفاق نیوفته چیه ؟؟
تشکر
 

babakv

عضو جدید
استخر

استخر

اصولا برای کنترل رطوبت واسه استخر هایی که واسه گرمایش از یونیت هیتر استفاده میکنند از چه سیستمی استفاده میکنن؟؟
 
بالا