گام بعدی برای توسعه Wi-Fi | موج دوم از ۸۰۲٫۱۱ac، به ۸۰۲٫۱۱ax

mojcctv

عضو جدید
[h=2]
[/h]
شبکه‌های بی‌سیم به جزئی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده‌اند و روزی نیست که به نحوی با آن‌ها سروکار نداشته‌باشیم. این شبکه‌ها انواع مختلفی داشته و از استانداردهای متنوعی پشتیبانی می‌کنند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها شبکه‌های بی‌سیم با استاندارد ۸۰۲٫۱۱g و ۸۰۲٫۱۱n است.




این استاندارد برای ایجاد شبکه در محیط خانه و ادارات کوچک و انتقال فایل‌های کم‌حجم یا مرور صفحات وب گزینه مناسبی است که از نقطه‌نظر هزینه نیز در سطح خوبی قرار می‌گیرد. اما برد شبکه‌های بی‌سیم، موانع محیطی و محدودیت سرعت از مواردی هستند که دوست داریم هرچه سریع‌تر آن‌ها را پشت سر گذاشته و شبکه‌ای پرسرعت‌تر داشته‌باشیم. استاندارد جدید ۸۰۲٫۱۱ac یک قدم رو به جلو برای غلبه بر محدودیت‌ها و دسترسی به سرعت بیشتر است.
این استاندارد قرار است در اواخر سال جاری نهایی شود و اعضای گروه Wi-Fi در سال ۲۰۱۳ مهر تأییدی بر آن بزنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود، در سال ۲۰۱۵ این استاندارد به‌طور کامل همه‌گیر شده و حدود یک میلیارد دستگاه که با این استاندارد مطابقت می‌کنند، در سراسر جهان عرضه شود. پس باید خودمان را آماده کنیم و به استقبال این استاندارد جدید برویم و دنیای بی‌سیم سریع‌تری را تجربه کنیم. تصویر زیر، مسیر توسعه و ارائه استانداردهای جدید شبکه بی‌سیم را نشان می‌دهد.
[h=2]ساختار بهبودیافته[/h]برخی روترهای پیشرفته فعلی با استاندارد ۸۰۲٫۱۱n توانایی استفاده از باند ۲/۴ و ۵ گیگاهرتز را دارند. اما در استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac تنها قرار است از باند پنج گیگاهرتز استفاده شود که دارای تداخل بسیار کمتری در مقایسه با باند ۲/۴ گیگاهرتز است. در این استاندارد سرعت انتقال اطلاعات در یک جریان انتقال حداقل به ۴۳۳ مگابیت در ثانیه می‌رسد که نزدیک به سه برابر سرعت ۱۵۰ مگابیت در ثانیه استاندارد ۸۰۲٫۱۱n است. انجام این‌کار از طریق افزایش سرعت در هر لینک انتقال اطلاعات به حداقل پانصد مگابیت در ثانیه، افزایش پهنای باند فرکانس رادیویی به حداکثر ۱۶۰ مگاهرتز، افزایش تعداد جریان‌های ارتباطی MIMO به حداکثر هشت عدد، حالت چند کاربری MIMO و موارد دیگر صورت گرفته‌است. همچنین در استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac از الگوی انتقالی جدیدی به نام ۲۵۶ QAM استفاده شده که می‌تواند در هر لحظه حجم اطلاعات بیشتری را روی سیگنال رادیویی ارسال کند.

ویژگی‌های ذکرشده در کنار استفاده از چند آنتن در اکسس‌پوینت‌های مجهز به این استاندارد و دستگاه‌های گیرنده باعث شده، بتوان سناریوهای مختلفی را اجرا کرد. برای مثال، اگر یک اکسس‌پوینت مجهز به چهار آنتن داشته‌باشید و دستگاه گیرنده شما نیز از دو آنتن بهره ببرد، سرعت انتقال اطلاعات می‌تواند به ۱/۷۳ گیگابیت در ثانیه برسد. جدول زیر، برخی از این سناریوها را نشان داده‌است.

اگر سرعت انتقال اطلاعات در زمان استفاده از اکسس‌پوینت‌های مجهز به هشت آنتن را با یکدیگر جمع کنیم، می‌بینیم که سرعت انتقال اطلاعات به حداکثر ۶/۹۳ گیگابیت در ثانیه می‌رسد. همچنین قابلیت MIMO چندکاربره تأثیر زیادی در سرویس‌دهی به چندین گیرنده با سرعت بالا را دارد. البته گفته شده، قرار است این قابلیت در سال ۲۰۱۴ و با معرفی نسل دوم چیپ‌ست‌های ۸۰۲٫۱۱ac به بازار عرضه شود. این نکته نیز قابل ذکر است که، روترها و اکسس‌پوینت‌هایی که با این استاندارد تولید شده‌اند، توانایی پشتیبانی از دستگاه‌های با استاندارد ۸۰۲٫۱۱n و ۸۰۲٫۱۱a (البته تنها روی فرکانس پنج گیگاهرتز) را دارند. البته ممکن است با دستگاه‌هایی نیز روبه‌رو شوید که دارای فرستنده تک‌باند ۸۰۲٫۱۱ac و فرستنده دوبانده ۸۰۲٫۱۱n باشند. نحوه ارسال سیگنال‌های رادیویی نیز نسبت به قبل تغییر یافته‌است. در استاندارد ۸۰۲٫۱۱n شکل آنتن، اجزای تشکیل‌دهنده آن و نحوه قرارگیری آن‌ها در کنار یکدیگر تأثیری بالا در ارائه سیگنال مناسب برای گیرنده‌ها ایفا می‌کردند. در استاندارد جدید ۸۰۲٫۱۱ac آنتن‌ها همچنان نقش مهمی ایفا می‌کنند اما قابلیتی به نام Beamforming باعث می‌شود، میزان سیگنال و کارایی افزایش یابد .
منبع:pC World
 

Similar threads

بالا