[ گالری ]گالری 21-21 اندو

melodi753

عضو جدید


گالری 21-21 توکیو


تادائو آندو در همکاری خود با ایسی میاکی ترکیب ماهرانه ای از نور و هندسه را به کار گرفته اند و گالری 21-21 توکیو را خلق کرده اند. گالری 21-21 را می توان هدیه بتنی آندو به مرکز شهر توکیو دانست. فضایی مستقر در مرکز شهر که به فعالیت های هنری مانند طرایح اختصاص یافته است . گرچه شیوه خاص استفاده از احجام خالص به عنوان نشانه کارهای آندو در این اثر مشهود است اما تا حدودی نیز می توان تنیده شدن ایده های نوگرایانه ایسی میاکی را در ساختار طرح درک نمود. در نگاه اول این بنا به صورت حجمی پوشیده شده با پوسته ای فلزی به نظر می رسد. ورقی فلزی که بر روی ساختمان کشیده شده و به گفته ایسی میاکی (این سقف تکه ای بریده شده از یک لباس است . شاید این رویکرد در طراحی را بتوان نتیجه ایده های مشترک آندو و میاکی به حساب آورد چرا که هر دو آنها سعی داشتند تا فضایی متفاوت از آنچه پیش از این برای موزه ها در نظر گرفته می شد، طراحی کنند. فضاهایی که تنها محلی برای قرارگیری میز و ویترین و این گونه وسایل نباشد بلکه ف ضایی باشد که باویژگی های فضایی خاص خود طراحی های آینده را نوید دهد.ایده این طراحان زمانی که پیشنهاد طراحی یک موزه در مرکز توکیو توسط میتسویی فادوسان به ایشان ارائه گردید، فرصت مناسبی برای ظهور پیدا نمود . کارفرما از طراحان خواسته بود که فارغ از فضاهای پیرامون شهری در زمینی به مساحت حدود 100 هزار متر مربع امکانات فرهنگی با تسهیلات چند منظوره را طراحی نمایند. از آنجا که درصد قابل توجهی از فضاهای مجموعه ساخته شده بود آندو توانست ساختمانی را طراحی کند که تنها 380 سانتیمتر از زمین بالاتر است و بیشتر بخش های آن پایین تر از تراز زمین قرار دارند . حتی در ادامه کار محدودیت های سایت، فضای لازم برای تعداد اتاق های مورد نیاز را نیز برآورده نمی کرد و به همین منظور بخشی از پلان به ناچار حدف گردید. در نهایت ساخت گالری 21-21 در دستور کار قرار گرفت .


موزه در دو طبقه به مساحت حدود 380 متر مربع طراحی شده است . یکی از دو ساختمان ذوزنقه ای شکلی است که آندو در این سایت طراحی نموده است. ساختمان مجاور آن به مساحت200 متر مربع یک کافه رستوران را در خود جای داده است این دو ساختمان با یک پیاده روی روباز به یکدیگر پیونده خودره اند و در مجموع فرم مثلثی شکل را در امتداد پیاده روی بیرونی سایت و در ضلع شمالی آن ایجاد کرده اند . حجم ها از پشت با دیوارهای بتنی به پیاده رو مماس شده اند ولی در سمت مقابل به مرکز شهر روی کرده اند و سقف های چادر مانند فلزی آنها باریک و مایل شده و در یک گوشه به زمین می رسند در حالی که موزه و رستوران مستقل عمل می کنند اما ورودی آنها در مقابل یکدیگر قرار دارند . افراد می توانند در این محل از فضای باز رستوران برای صرف غذا استفاده کنند. صندلی های رستوران در فضای آزاد آرایش صندلی های پارک را به خود گرفته اند. بازدیدکنندگان موزه با عبور از ورودی به فضای پذیرش می رسند و پس از آن نیز برای رسیدن به طبقه اصلی و دو گالری واقع در آن توسط آسانسور ذوزنقه ای و یا پله های بتنی معلق به پایین هدایت می شوند این حرکت عمودی هندسه پیچیده بنا را نمایش می دهد یکی از گالری ها ذوزنقه ای بوده واز بالا بانور غیر مستقیم روشن می شود. گالری دیگر ب شکل مستطیل و با سقفی به ارتفاع 380 سانتیمتر است که در یک سمت آن ردیفی از ستون ها قرار دارد.



به وسیله تدابیر درست و متعادل به کار برد شده در نما طبقه پایین به شکل قابل توجهی پویا و روشن است . در حقیقت آندو با قرار دادن فضای خالی ذوزنقه ای که دو طبقه را به یکدیگر متصل می نماید ، بر مشکل ساخت در تراز زیرزمین غلبه کرده است. از ترکیب دو مثلث به هم چسبیده که یکی از آنها فضایی داخلی به ارتفاع دو طبقه و دیگری حیاطی خارجی است ، فضای خالی به طبقه پایین تسلط یافته است حیاط با زمجموعه می تواند برای انتقال اشیای بزرگ به طبقه پایین استفاده شود نکته مهم تر آنکه ، طبقه پایین با ارتباط مستقیم خود با بیرون ÷وسته بتنی را شکسته و گویی به آن اجازه تنفس می دهد سقف ساختمان از ورق های استیل به ضخام 15 میلی متر ساخته شده است و تمام سقف به شکل موجدار و پیوسته به نظر می آید در واقع این سقف از 46 ورق استیل به عرض حدود 2 متر با طول های مختلف تشکیل شده است که در محل اتصال به یکدیگر جوش داده شده اند و با شش لایه رنگ پولیمر فلوئور در محل پوشانده شده اند . به دلیل آنکه فلزهای به کار رفته در سقف ، سالانه در حدود یک اینچ و گاه بیش از آن منقبض و منبسط می شوند سازه معمولی فلزی زیر سقف فقط در دو نقطه گیردار شده است . تنها در جلو و عقب سازه است که بارهای لرزه ای به فونداسیون منتقل می شوند. تمامی 12 تکیه گاه دیگر بر روی سه ستون بتن مسلح قرار داده شده است . اتصال های مالشی به گونه ای در نظر گرفته شده تا به سقف جازه حرکت بدهد آندو معتقد است که : ساخت چنین سقفی اوج پروژه بود. آنچه از این کار به شکل بصری و شفاهی درک می شود، این است که گالری 21-21 نسبت به سایر کارهای آندو نرم تر و سرزنده تر است . سایر جزئیات نیز مانند سقف از تفکرات میاکی تبعیت کرده است که نکات قابل ذکر در آنها به این شرح است پنجره بارکی وتقریباً 11 متری طبقه بالا از شیشه یک تکه ساخته شده است باجه فروش بلیط از آلومینیوم یکپارچه است و تمام حسگرهای آتش از یک ورق یکپارچه آلومینویم خاسکتری ساخته شده است . برای طراحی خوب نیاز به چیزی بیش از یک دید کامل داریم و بخش های به کار رفته در این کار نیز در کنار تجربه و مهارت ، تایید کننده همین مطلب است .





منبع : مجله ابادي
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا