کوچکترین ربات جراح

کوچکترین ربات جراح

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]کوچکترین ربات جراح[/FONT]
دانشمندان ژاپني روباتي به شكل سوسك اختراع كرده‌اند كه با ورود به بدن از طريق يك شكاف،‌ نياز به عمل جراحي را تا حد چشمگيري كاهش مي‌دهد. اين روبات با دو سانتي‌متر طول و 5 گرم وزن دارد كه با دارا بودن وسايل پزشكي متنوع بسيار كوچك شامل يك دوربين كوچك، حسگرها و تزريق‌گر دارو مي‌تواند از يك شكاف ايجاد شده توسط جراحان در پوست، وارد بدن شده و اقدامات پزشكي را در داخل بدن به انجام برساند.

زمان زيادي از توليد روبات‌هايي كه براي عكسبرداري به داخل بدن انسانها ساخته شده است نمي‌گذرد كه اكنون محققان توانسته‌اند اين روبات را كه مزيت‌هاي بسيار بيشتري دارد اختراع كنند.
?
?اين در حالي است كه تحقيقات نشان مي‌دهد روبات‌هاي جراح مي‌توانند باعث افزايش دقت در حين اعمال جراحي شوند. چندي پيش، گروه تحقيقاتي ديگري از دانشگاه نگوياي ژاپن در راستاي گسترش هرچه بيشتر از روبات‌ها براي كمك به انسان‌ها در زمينه‌هاي پزشكي، در نمايشگاه روباتيك ژاپن روباتي را در معرض نمايش قرار دادند كه به عنوان يك جراح واقعي عمل مي‌كرد.
?
?اين روبات وارد رگ‌هاي خوني مي‌شد و با هدايت اين روبات، دانشجويان رشته پزشكي و ساير پزشكان مي‌توانستند طريقه ورود به رگ‌هاي خوني بدن بيمار و مراقبت‌هاي قلبي عروقي را به صورت عملي آموزش ببينند.
?
?البته اين روبات، فقط جنبه آموزشي ندارد و با آن مي‌توان بدون انجام جراحي‌هاي باز بيمار را درمان كرد.
?
?يكي ديگر از مهمترين ابداعات در زمينه روبات‌ها را هم شركت هوندا به بازار معرفي كرده است. آنچه هم‌اكنون شركت هوندا از آن به عنوان فناوري ?تعامل مغز و روبات? ياد مي‌كند، در واقع پيشرفتي است كه در پي تحقيقات قبلي در همين زمينه حاصل شده است.
?
?در تحقيقات گذشته براي انتقال سيگنال‌هاي مغز به روبات معمولا از عمل جراحي براي قراردادن سيم‌هاي رابط الكترونيكي درون بدن انسان استفاده مي‌شد و در برخي ديگر نيز افراد استفاده‌كننده بايد در زمينه ارسال سيگنال‌هاي خود به روبات آموزش مي‌ديدند كه نتايج كار نيز معمولا در زمينه خواندن سيگنال‌هاي مغزي چندان دقيق نبود.
?
?آمريكايي‌ها هم در راستاي گسترش استفاده از روبات‌هاي پزشك، اعلام كرده‌اند كه در حال كار روي روبات كوچكي هستند كه از طريق يك شكاف وارد بدن شده و مشكلات قلبي را درمان مي‌كند و همانند ديگر روبات‌ها به افزايش مهارت‌هاي پزشكان در اتاق عمل كمك مي‌كند.
?
?روبات ديگري نيز مدتي قبل با مهارت فيلمبرداري، كه يك گروه از محققان در مركز تحقيقات پزشكي دانشگاه نبراسكا در اوهاما آن را ساخته‌اند، معرفي شد كه مي‌تواند در درون معده يا شكم بيمار حركت كند و زواياي مختلف قسمت‌هايي را كه بايد معالجه شوند به جراح نشان دهد. اين روبات كه ماه‌ها از معرفي آن مي‌گذرد، همچنين مجهز به يك سوزن قابل جمع شدن است كه به آن امكان مي‌دهد از درون بدن بيمار نمونه‌برداري كند.
?
?
?ترجمه از المیرا صادقی
به نقل از سایت انجمن بیوالکتریک ایران



بیشتر...
 

Similar threads

بالا