کشته شدن کارگرای ساختمانی ، مقصر کیست ؟

magnet

عضو جدید

هفته پیش از طریق اخبار و هم چنین گفته های مردم کوچه بازار ، از دو حادثه پیاپی ناشی از گوبرداری های به اصطلاح غیر اصولی خبردار شدیم .

چیزی که به شدت تأثر برانگیز بود ، فوت کارگرای ساختمانی بیگناهی که تنها دلیل فوتشون این بود که یه لقمه پول حلال می خواستن و یه مشت ناانسان ! (از شهرداری و صاحب ملک گرفته تا مهندس و سرکارگر) میخواستن به خواسته های خود برسند .
چهره خانواده و بچه های این کارگران که در اخبار شاهد آن بودم ، فقط و فقط واقعیت تلخ دیگری را از جامعه ایرانی نشان می دهد . کارگرانی که مطمئناً در زیر خط فقر یا نه زیر زیر خط فقر و فرهنگ دست و پا خواهند زد و آینده ی نامعلومی برای خانواده بی سرپرست آنها در انتظار است.

نمی دونم با این وضعیت چه آینده ای برای عمران و ایمنی ساختمان های ایران میشه متصور بود. اصلاً با این شرایط فلسفه نظام مهندسی چیه . شاید ایرادات قانونی وجود داشته باشه ولی باید یه جوری این بدبختی رو حل کرد .

متن خبر :

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز از فوت چهارمین کارگر حادثه خیابان بهار خبر داد.

آتش پاد انوشیروان کرمانی نژاد اعلام کرد: در پی ریزش آوار ساختمان پنج طبقه بتی خیابان بهار با تلاش بی وقفه ماموران آتش نشانی سرانجام ششمین کارگر باقی مانده زیر آوار پس از سه روز بیرون آورده شد که متاسفانه پیش از عملیات نجات فوت کرده بود.

وی افزود: در حادثه خیابان بهار که به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی به وقوع پیوست دو نفر مصدوم شده و چهار نفر جان باختند که نفر چهار در روز سوم انجام عملیات از زیر آوار کشف شد.

حادثه خیابان بهار ساعت 11 سه شنبه در اثر بتن ریزی سقف واحد مسکونی رخ داد که طی آن شش نفر از کارگران زیر آوار ماندند که دو نفر مصدوم و چهار نفر از کارگران فوت کردند.

پیش از این نیز روز یکشنبه چهارم دی ماه جاری خبر ریزش خاک دیواره محل گود برداری بر روی کارگران مشغول به کار در ساختمانی در تبریز منتشر شد که منجر به فوت دو نفر و مصدومیت سه نفر دیگر شد که طبق اعلام نظام مهندسی علت این حادثه گودبرداری غیراصولی و عدم مهاربندی دیواره‌های جانبی گزارش شد.

منبع

 

Sarp

مدیر بازنشسته
اکثر فوت شده ها هم جوون بودند
یکیشون تازه نامزد کرده بود
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چرا تلوزیون هیچی نگفت پس.
الان تو بورگینافاسو یه گاو بچه به دنیا میاره میگن. بعد اینو نمیگن
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
سلام ...

متأسفانه توجه به موارد ایمنی رو هم کارفرمایان و هم کارگران به فراموشی سپردند ...

البته باید گاهی اوقات حق رو بهشون داد ... !!!!

کاگر با وجود اینکه میبینه این کار خطرناکه و یا باعث بروز حادثه میشه براش اما به پولش احتیاج داره ، مجبور به انجامش میشه ...

و متقابلا کارفرمایان هم برای شونه خالی کردن از زیر بار هزینه های رفع خطرات ، هیچ اقدامی نیمکنن ...

و حتی وقتی منجر به حادثه میشه و یا خدای ناکرده باعث مرگ یا نقص عضو کارگر میشه با یه پول ناچیز خانواده کارگر رو راضی میکنن ...

البته گاهی اوقات اون خانواده راضی نمیشن اما این کارفرماها کارشون رو خوب بلدند ...

اینطرف و اونطرف آشنا دارن و صحنه رو طوری بازسازی مکنن که خود کارگر مقصر بوده و ...


.
.
.


متأسفانه درمحیط کار ، حداقل هفته ای یکبار این گونه حوادث و اتفاقات رو شاهدش هستم ...

به امید روزی که ایمنی سرلوحه تمام امور بشه ...
 

Sarp

مدیر بازنشسته
کل ساختمان 5 طبقه فرو ریخته تو خود بنا
کسانی که دیده بودند میگفتند یدونه آجر و سنگ و . . .هم پرت نشده خونه همسایه ها
همه ش فرو ریخته تو خود ساختمان
 

Fateme_bay

عضو جدید
کاربر ممتاز
در این مملکت بی ارزش ترین چیزها جون انسان هاست و البته در این میان کارگران که اصلا جز انسان محسوب نمیشن....
خدایی امروز یه کارگر زیر آوار تخریب می میره و فردا صبح زود کارگر دیگه ای جاش رو میگره بدون اینکه قانونی برای حفاظت از جونش وجود داشته باشه...
امنیت اون ساختمان هیچ تغییری نمیکنه فقط چند میلیونی پول بابت جریمه رعایت نکردن قوانین ایمنی به جیب شهرداری محل واریز میشه و دوباره
فردا روز از نو و ...
 
بالا