کرکسیون مقدمات طراحی معماری 1 و 2

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام منم طرم دو هستم باید آتلیه های دانشگامونو طراحی کنم با خودش مشکلی ندارم یه علامت سوال گنده فقط رو ساده ترین مبحثش مونده اونم درشه در کلاس درس طبق آیین نامه باید بیرون باز شه حالا دری که بیرون باز شه می خوره به کسایی تو سالنن کسی می تونه کمکم کنه دری طراحی کنم که هم به بیرون باز شه هم اینکه مزاحم تردد سالن نشه
ایده در کشویی رو دادم استاد رد کرد
شما مگه راهرو پشت کلاسات چه قدر کوچیکه که قراره در بخوره به مردم اما درستش اینه که در به بیرون باز شه با یه تو رفتگی یعنی به جای اینکه دقیقا رو همون دیوار صافت در بدی اول دیوار رو به اندازه عرض در به سمت توی کلاس میبری بعد در رو میزاری و دوباره دیوار بر مگیرده جای اولش
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بچه ها سلام من باید خوابگاه دانشجویی طراحی کنم ترو 2 ام و اصلا نمیدونم از کجا شروع کنم و چیو باید بدونم؟اصلا برای این درس چه کار باید کرد؟؟؟
من مهمترین کارایی که باید بکنی رو میگم در واقع سر فصل کارایی که باید بکنی رو میگم چون میتونه خیلی کارت بیشتر از این حرفا که میگم هم باشه
1.هر جایی متنی چیزی راجع به ضوابط و ریزفضاهای خوابگاه دانشجویی دیدی خوبه خوب بخون مثل اینجاها
http://www.arch-khoy.mihanblog.com/post/231
http://koomehsara.blogfa.com/post-2.aspx
http://arch1.blogfa.com/post-224.aspx
http://www.naghsh-negar.ir/1390/02/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B6%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%87/
2. تا میتونی نمونه های خوابگاه رو سرچ کن و خوب نگاهشون کن و حداقل یه چند تاش که برات خیلی جالبن رو خوب از نظر فضاها متریال ....تحلیل کن
http://www.google.com/search?hl=en&...ei=8gOiT-XuD-jP4QTh7_SwCQ&sout=0&ved=0CC0QxxQ
3.حالا که ریز فضاها رو دیدی و ارتباطشونم دیدی بابل دیاگراماتو بکش
4.تحلیل سایت یادت نره که خودش یه منبع الهام برای طراحی فرمته(سایتتو کامل تحلیل کن)
5.با دیدن نمونه ها و ارتباطات فضایی که خوندی حتما تا الان ایده هایی شکل گرفته برات پس اتود بزن و ماکت اتود بساز
...
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام دوستان من بایدی خونه جنگلی طراحی کنم میشه کمکم کنید؟
شمام باید همون مراحلی که به farzane08گفتم رو طی کنی ,و به خاطر موضوعت مسلما حتما راجع به معماری ارگانیک هم تحقیق کن
معماری ارگانیک
http://www.naghsh-negar.ir/1389/06/معماری-ارگانیک-بررسی-خانه-آبشار/
الیته مطالب بخش معماری پایدار باشگاه هم خیلی میتونه کمکت کنه
معماری پایدار
نمونه خانه جنگلی
http://www.google.com/search?hl=en&...urce=og&sa=N&tab=wi&ei=YQaiT_ylJ6j80QWzzcD4CA
 
آخرین ویرایش:

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام بچه ها
من درمورد ساختمونای مدرن و سنتی و همچنین خونه های مناطق گرم و مرطوب اطلاعاتی میخواستم..... معرفی کتابی چیزی که بتونه کمکم کنه.....
باید این سه مورد ساختمون رو طراحی کنم... به نظرتون چی کار کنم؟
پیشنهاد میکنم مطالب این بخش ها رو بخونی
طراحی خانه های سنتی
[h=3]خانه های قدیمی ایران[/h][h=3]خانه ی بروجردی ها[/h][h=3]همه چیز در باره معماری سنتی خانه های قدیم ایران[/h][h=3]بررسی خانه های سنتی ایران-نمونه موردی خانه های تبریز[/h][h=3]حیاط خانه های سنتی شهر دزفول[/h][h=3]ايوان در خانه هاي ايراني[/h]طراحی خانه های مدرن
[h=1]ضوابط و نمونه های طراحی:خانه و ویلا[/h][h=1]فضاهای مسکونی[/h]طراحی اقلیمی (گرم و مرطوب
http://lajourd.com/HTMLs/hot_humid.htm
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کرکسیون 1 - مقدمات طراحی

کرکسیون 1 - مقدمات طراحی

سلام معمارای عزیز
پروزه ی این ترمم طراحی 1عبادتگاه مشترکه......مکانی که همه ادیان بتونن عبادت کنن
کانسپتم:بی ریایی
ایده : مربع که نماد خاکه
میخواستم راهنماییم کنید که چطور بی ریایی رو نشون بدم؟؟؟از چه مصالحی استفاده کنم؟؟؟
1 کانسپت و ایده دیگه هم داشتم
کانسپت:زندگی.حیات
ایده:دایره دایره نماد آب

استادمون گفت کانسپت و ایدم درسته.......اما الان متوجه شدم اشتباست....:confused:

سلام بر شما...:gol:

نکاتی به ذهنم می رسه ، که مطرح می کنم :

1- اول اینکه شما کانسپت و ایده رو اشتباه نوشتید .
(قبلا هم عرض کردم).چون تذکرم براتون مهم نبود ، پس به این موضوع نمی پردازم .
.
.
.
2- بی ریایی :
ما در معماری ، مفهومی داریم ، به اسم ِ صداقت . که درست ، در مقابل اون ، ریا و ریاکاری هستش؛

برای دست یافتن به مفهوم صداقت (یا همون بی ریایی) ، ساده ترین و پیش ِ پا افتاده ترین کار اینه که ما از مصالح شفاف استفاده کنیم ؛

اما به نظر ِ من این کافی نیست و ای بسا گاهی درست هم نباشه ؛

برای واضح تر توضیح دادن ِ منطورم ، به یک مثال از سبکهای معماری بسنده می کنم :

در بین سبکهایی که در معاری داریم ، سبک ِ "پست مدرن " قدری صادق نیست ؛ و به نوعی ریاکاری داره ؛ مصداق بارزش اینه که از مصالح مدرن (مثل بتن و فلز و شیشه و ...) استفاده می کنه ، اما یک روکش آجر روی کار میکشه ؛ و واقعیت ها رو پنهان می کنه ؛ و با این کار میخواد نشون بده که به تاریخ و گذشته و بوم، پایبند هستن .

امیدوارم منطور ِ اصلیم رو متوجه شده باشین .(کافیه یه ذره به نوشتارم فکر کنید).
.
.
.
3- زندگی و حیات :
واقعیت اینه که گاهی کلمات و مضامین و مفاهیمی وجود داره ، که فقط در حد ِ " حرف " باقی میمونه ؛ یکی از این نمونه ها ، همین موضوعی هست که نوشتید .

برای مثال ایده ی "زندگی و حیات " به چه طریق میخواد خودش رو نشون بده ؟

اصلا آیا قادر به نمایش این مفهوم هستیم ؟

رابطه ی عبادتگاه ِ مشترک با "زندگی و حیات" چیه؟

چه سند محکمی وجود داره که دایره نماد ِ زندگی و حیاته؟

شاید گاهی ما ، با معماری ارگانیک یا سبز ، سعی در نشان دادن زنده بودن کارمون داریم، که از عناصری مثل آب (که نماد ِ حیاته) و درخت (که نماد ِ زندگیه) استفاده می کنیم.اما این موضوع ، به عنوان ایده نمیتونه مطرح باشه.

اگر کسی از دوستان در این مورد اطلاعاتی داره، لطفا اطلاع بده و توضیح بده ، تا به دانش ِ همه ی ما اضافه بشه .

و اما پیشنهادات ِ من :

1- سعی نداشته باشید ، که حتما حتما ، مفاهیم رو به لباس هندسه دربیارید . (بی ریایی = مربع ؟! ) یا (زندگی = دایره ؟! ) .

2- مبانی نظری و ایده های طراح ، در تمام ِ کلیات و جزییات باید خودش رو نشون بده .و به صرف هندسه و شکل ، ما به مفاهیم نمیرسیم .

3- خودتون رو در مخمصه نندازید . معماری ، برای آسایش و آرامش ِو پاسخگویی به نیازهای ِ مخاطب هستش؛ من اگر زیباترین و شکیل ترین خونه رو داشته باشم، که از لحاظ فرم و هندسه بینظیر باشه ، اما توش راحت نباشم، به هیچ دردم نخواهد خورد.(حالا ایده ی طراح ، هر چی که میخواد باشه).

و مسایل بسیار زیاد ِ دیگه ای که ، اگه بخوام بگم ، از حوصله ی مخاطب خارجه .

براتون آرزوی موفقیت میکنم ...:gol:
 

ensan1

عضو جدید
جالبه

سر فصل های جالبی داره البته ما هیچ کدومش رو نخوندیم ...فقط ماکت درست کردیم.

چندتا کتاب پیدا کردم(آفرینش فرم و مشق معماری) اما اگه کتابی در این زمینه مد نظرتون هست لطفا معرفی کنید
 
آخرین ویرایش:

fantastic.fati

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام بر شما...:gol:

نکاتی به ذهنم می رسه ، که مطرح می کنم :

1- اول اینکه شما کانسپت و ایده رو اشتباه نوشتید .
(قبلا هم عرض کردم).چون تذکرم براتون مهم نبود ، پس به این موضوع نمی پردازم .
.
.
.
2- بی ریایی :
ما در معماری ، مفهومی داریم ، به اسم ِ صداقت . که درست ، در مقابل اون ، ریا و ریاکاری هستش؛

برای دست یافتن به مفهوم صداقت (یا همون بی ریایی) ، ساده ترین و پیش ِ پا افتاده ترین کار اینه که ما از مصالح شفاف استفاده کنیم ؛

اما به نظر ِ من این کافی نیست و ای بسا گاهی درست هم نباشه ؛

برای واضح تر توضیح دادن ِ منطورم ، به یک مثال از سبکهای معماری بسنده می کنم :

در بین سبکهایی که در معاری داریم ، سبک ِ "پست مدرن " قدری صادق نیست ؛ و به نوعی ریاکاری داره ؛ مصداق بارزش اینه که از مصالح مدرن (مثل بتن و فلز و شیشه و ...) استفاده می کنه ، اما یک روکش آجر روی کار میکشه ؛ و واقعیت ها رو پنهان می کنه ؛ و با این کار میخواد نشون بده که به تاریخ و گذشته و بوم، پایبند هستن .

امیدوارم منطور ِ اصلیم رو متوجه شده باشین .(کافیه یه ذره به نوشتارم فکر کنید).
.
.
.
3- زندگی و حیات :
واقعیت اینه که گاهی کلمات و مضامین و مفاهیمی وجود داره ، که فقط در حد ِ " حرف " باقی میمونه ؛ یکی از این نمونه ها ، همین موضوعی هست که نوشتید .

برای مثال ایده ی "زندگی و حیات " به چه طریق میخواد خودش رو نشون بده ؟

اصلا آیا قادر به نمایش این مفهوم هستیم ؟

رابطه ی عبادتگاه ِ مشترک با "زندگی و حیات" چیه؟

چه سند محکمی وجود داره که دایره نماد ِ زندگی و حیاته؟

شاید گاهی ما ، با معماری ارگانیک یا سبز ، سعی در نشان دادن زنده بودن کارمون داریم، که از عناصری مثل آب (که نماد ِ حیاته) و درخت (که نماد ِ زندگیه) استفاده می کنیم.اما این موضوع ، به عنوان ایده نمیتونه مطرح باشه.

اگر کسی از دوستان در این مورد اطلاعاتی داره، لطفا اطلاع بده و توضیح بده ، تا به دانش ِ همه ی ما اضافه بشه .

و اما پیشنهادات ِ من :

1- سعی نداشته باشید ، که حتما حتما ، مفاهیم رو به لباس هندسه دربیارید . (بی ریایی = مربع ؟! ) یا (زندگی = دایره ؟! ) .

2- مبانی نظری و ایده های طراح ، در تمام ِ کلیات و جزییات باید خودش رو نشون بده .و به صرف هندسه و شکل ، ما به مفاهیم نمیرسیم .

3- خودتون رو در مخمصه نندازید . معماری ، برای آسایش و آرامش ِو پاسخگویی به نیازهای ِ مخاطب هستش؛ من اگر زیباترین و شکیل ترین خونه رو داشته باشم، که از لحاظ فرم و هندسه بینظیر باشه ، اما توش راحت نباشم، به هیچ دردم نخواهد خورد.(حالا ایده ی طراح ، هر چی که میخواد باشه).

و مسایل بسیار زیاد ِ دیگه ای که ، اگه بخوام بگم ، از حوصله ی مخاطب خارجه .

براتون آرزوی موفقیت میکنم ...:gol:
مرسی از توضیحاتی که دادین
میشه توضیح بدید کانسپت چیه؟؟؟؟و ایده؟؟؟؟نمیدونم این مکان واسه طرح این سوال مناسب بود یا نه!
 

memmar

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام معمارای عزیز
پروزه ی این ترمم طراحی 1عبادتگاه مشترکه......مکانی که همه ادیان بتونن عبادت کنن
کانسپتم:بی ریایی
ایده : مربع که نماد خاکه
میخواستم راهنماییم کنید که چطور بی ریایی رو نشون بدم؟؟؟از چه مصالحی استفاده کنم؟؟؟
1 کانسپت و ایده دیگه هم داشتم
کانسپت:زندگی.حیات
ایده:دایره دایره نماد آب

استادمون گفت کانسپت و ایدم درسته.......اما الان متوجه شدم اشتباست....:confused:

من نظرم و برات فرستادم..............اگه چیز دیگه ای مدنظرته بپرس..........
 

Miss Independent

عضو جدید
سلام
اینکه حجم خلاقانه باشه و ترکیب هندسی خوب و متناسب داشته باشه میشه بیشتر بگین؟ مثلا چجوری؟ یا چه نکته هایی هست که توی طراحی ویلا باید در نظر گرفت؟ نمیتونه کاملا سلیقه ای باشه؟

کاملا سلیقه ای؟ خب شاید یکی سلیقش یه مکعب مربع باشه، این که دیگه کمکی به پیشرفت نمیکنه...معمولا استادا کاری رو میخوان که باعث شه ذهن یه کم درگیر شه و کار متفاوتی بوجود بیاد...
ترکیب و تناسبش همه به خلاقیت طرف دیگه بستگی داره و نکته خاصی نداره....;)

این کار ترم پیشمه... کلاً کار من با بقیه بچه ها فرق میکرد...چون من سبک ویلاهای اروپایی/آمریکایی رو انتخاب کردم....گرچه خیلی عجولانه سر و تهشو هم آوردم، اما راندوی با مداد سیاهش خیلی خیلی زمان بر بود!
چون عکس کارم پرید, از اول آپلودش کردم....

Untitled-1.jpg

ابعاد هر شیت: 100 در 70.... ببخشید, می دونم شیت بندیش زیاد جالب نیست...
 

DDDIQ

مدیر ارشد
مرسی از توضیحاتی که دادین
میشه توضیح بدید کانسپت چیه؟؟؟؟و ایده؟؟؟؟نمیدونم این مکان واسه طرح این سوال مناسب بود یا نه!


سلام دوست عزیزم
البته این خودش یک بحث سنگین هست و به مرور و با مطالعه بیشتر این مسائل و مراحل رو باید درک کنید ولی به صورت خلاصه
ایده ها در معماری به تفکراتی که در نتیجه اندیشیدن و مشاهده مدارک و شرایط به ان پی میبریم هستند و یک درجه از تصور بالاتر هست مثل جانمایی یک فضا مثل اتاق خواب در خانه و یا جهتگیری خانه نسبت به نور , مصالحی که استفاده میشن و ....
کانسپت از ادراک ما حاصل میشه و با ایده شباهت داره ولی یک حالت و ویژگی خاصی داره و به تفکر و راه حلی که چند ویژگی و عنصر مختلف رو در فضا به هم می تند و کنار هم گرد میآره یعنی همان ایده ای که چند عنصر گوناگون رو در یک جا جمع میکنه البته کانسپت خودش به چند حالت مختلف تقسیم بندی میشه
و بعد از اون سناریو کانسپچوال هست که مجموعه چند کانسپت مناسب هست

به صورت کلی به ترتیب پیچیدگی و عمق تفکر
تصور - ایده - کانسپت - سناریوی کانسپچوال

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد میکنم به تاپیک زیر مراجعه بفرمائید

[h=1]تاپیک: کانسپت چیست؟![/h]
من نظرم و برات فرستادم..............اگه چیز دیگه ای مدنظرته بپرس..........

خانم مهندس اگر امکان داره سوالات رو در تاپیک پاسخ بدین چون ممکنه سوال دوست دیگری نیز باشه و با مشاهده پاسخ شما به پاسخ سوال خودش برسه
سپاسگزارم گلبانو
:gol:
 

somayeh_63

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام معمارای عزیز
پروزه ی این ترمم طراحی 1عبادتگاه مشترکه......مکانی که همه ادیان بتونن عبادت کنن
کانسپتم:بی ریایی
ایده : مربع که نماد خاکه
میخواستم راهنماییم کنید که چطور بی ریایی رو نشون بدم؟؟؟از چه مصالحی استفاده کنم؟؟؟
1 کانسپت و ایده دیگه هم داشتم
کانسپت:زندگی.حیات
ایده:دایره دایره نماد آب

استادمون گفت کانسپت و ایدم درسته.......اما الان متوجه شدم اشتباست....:confused:

پیشنهاد میدم نمونه هایی مثل نمازخانه یکی از پارکهای تهران (اسمش یادم نمیاد الان) کار دیبا و همین طور نمازخانه دانشگاه باهنر کرمان کار پورپیزار رو ببینید..........بعد کلیسای نو و آب تادائو آندو رو هم یه نگاهی کنید.........سعی کنید مقایسه کنید با هم..فک کنم از مقایسه پروژه هایی که گفتم با هم می تونید تو مسیر درستی قرار بگیرین.....
 

mohandes koochik

عضو جدید
دوستان توی مقدمات 1 . استادمون ازمون طراحی یک خونه ی دوبلکس رو خواسته که پدر خونواده طبیعت گراست... مادر نقاش. پسر خواننده راک و خواهر فارق التحصیل معماری. و طبقه پایین هم یک اتاق مهمان و بالا 3 خواب باشه. کسی هست راهنماییم کنه؟؟
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان توی مقدمات 1 . استادمون ازمون طراحی یک خونه ی دوبلکس رو خواسته که پدر خونواده طبیعت گراست... مادر نقاش. پسر خواننده راک و خواهر فارق التحصیل معماری. و طبقه پایین هم یک اتاق مهمان و بالا 3 خواب باشه. کسی هست راهنماییم کنه؟؟

سلام دوست عزیز چون این پروژه واسه مقدماته و طرح نیست زیاد به مفهوم کار فک نکن
اینکه پدر طبیعت گراست یعنی اینکه به فضای سبز زیادی نیاز داری و بهتره زیربنا رو زیاد نکنی
اینکه مادر نقاشه یعنی به نور و فضایی نیمه باز یا یه تراس بزرگ نیاز داری
اینکه پسر خواننده ی راکه بهتره یه محل کار جدا از طرح براش در نظر گرفته بشه
اینکه دختر درسشو تموم کرده یعنی اینکه منتظره شوهره و یه اتاق معمولی هم بسشه چون همین روزا رفتنیه
شما فقط به ضوابط توجه کن و درجه بندی رابطه ها
مثلا اتاق ها نور جنوب نیاز دارن و اشپزخونه و سرویس ها نور شمال یا اینکه اتاق مهمان و پذیرایی ارتباط درجه اول دارن و پذیرایی با اتاق خواب ها ارتباط درجه دو یا اینکه نور غرب نور ازار دهنده ایه
موفق باشی
 

mohandes koochik

عضو جدید
ممنونم از راهنمایی خیلی خوبتون. فقط اینکه الان بهمون گفته دیاگرام رو بکشین تا تحویل نهایی که ارائه بدیم.
 

ketabdoost

عضو جدید
سلام دوستان:استاد ازمون خواسته که یه رستوران بین راهی تو جاده ی چالوس طراحی کنیم هیچ محدودیتی برامون نذاشته.در ارتباط با حجمش ازتون کمک می خوام.اول باید ماکتش رو بسازیم بعد بریم سراغ شیت بندی.این رستوران با اینکه استاد هیچ محدودیتی براش نذاشته کلی محدودیت داره چون تو جاده چالوسه این رستوران نمی تونه خیلی پهن باشه و علاوه بر این چون تو جاده چالوس هست پس زمینش یه کم شیب داره.دوستان راهنماییم کنید فرصت زیادی برای ساخت ماکت ندارم.
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کرکسیون رستوران بین راهی-1

کرکسیون رستوران بین راهی-1

سلام دوستان:استاد ازمون خواسته که یه رستوران بین راهی تو جاده ی چالوس طراحی کنیم هیچ محدودیتی برامون نذاشته.در ارتباط با حجمش ازتون کمک می خوام.اول باید ماکتش رو بسازیم بعد بریم سراغ شیت بندی.این رستوران با اینکه استاد هیچ محدودیتی براش نذاشته کلی محدودیت داره چون تو جاده چالوسه این رستوران نمی تونه خیلی پهن باشه و علاوه بر این چون تو جاده چالوس هست پس زمینش یه کم شیب داره.دوستان راهنماییم کنید فرصت زیادی برای ساخت ماکت ندارم.

سلام بر دوست ِ خوبم ، کتابدوست ِ عزیز...:gol:

از این موضوعتون رو در جای خودش مطرح کردید ، ممنونم .

اما دوست ِ من ! اطلاعاتی که ارائه دادید ، بسیار کلی و ناقص هست ؛ و اینکه مطلب درخواستی رو واضح بیان نکردید و من شخصا نمیدونم که شما چی میخواید!

برای مثال : من اگر درخواست کمک درباره ی طرحم داشته باشم ، روی نکات کلیدی و مهم تاکید میکنم و از دیگران میخوام که من رو در اون حوزه کمک کنن ؛ مثل بحث فرم ؛ یا درخواست نمونه های موردی ؛ یا کرکسیون پلان و ... و... و...
یا اینکه طرح ، به جایی رسیده که میشه مدارکش رو گذاشت تا دیگران در موردش نظر بدن ؛

لطفا اگر براتون مقدور هست ، خواسته هاتون رو شفاف تر مطرح کنید و به خاطر داشته باشید که هر چه واضح تر توضیح بدید ، دوستان ِ عزیز ، بیشتر میتونن کمک کنن .

موفق باشید...
:gol:
 

**mahsa**

کاربر بیش فعال
سلام معمارای عزیز
پروزه ی این ترمم طراحی 1عبادتگاه مشترکه......مکانی که همه ادیان بتونن عبادت کنن
کانسپتم:بی ریایی
ایده : مربع که نماد خاکه
میخواستم راهنماییم کنید که چطور بی ریایی رو نشون بدم؟؟؟از چه مصالحی استفاده کنم؟؟؟
1 کانسپت و ایده دیگه هم داشتم
کانسپت:زندگی.حیات
ایده:دایره دایره نماد آب

استادمون گفت کانسپت و ایدم درسته.......اما الان متوجه شدم اشتباست....:confused:


عبادتگاه مشترک
این فرق میکنه با وقتی که بخای یه عبادتگاه واسه یک دین طراحی کنی
این عبادتگاه واسه همه ادیانه پس میتونی دنبال این باشی که چه چیزه که توی همه ادیان مشترکه و...
واسه عبادتگاه به نظر من نور میتونه مهمترین عنصر توی طراحیت باشه میتونی اون رو مقدس جلوه بدی حالا اینکه چطور اینکارو بکنی دست تو
مثه کلیساهای گوتیک یا مثه بناهای مذهبی مدرن یا حتی توی طراحی فرمت
با توجه به اینکه بناهای مذهبی جزو طراحی های فرم گرا هستن میتونی طرحای خوبی بدی

این چنتا خطو هم بخون شاید بهتر بتونی کانسپتتو ارائه بدی

عوامل موثر بر کانسپت در طراحی
هدف – تحلیل سایت و مکان یابی ساختمان – عوامل فرهنگی اجتماعی- عوامل جغرافیایی- شرایط آب و هوایی – برنامه فیزیکی طرح – خواسته کار فرما – مقیاس و تناسبات – بررسی مصالح و تکنولوژی ساخت بنا – ابعاد انسانی و فضاهای معماری (حرایم) و الزامات تاسیساتی

بنظر من شما میتونی با توجه به هدف اصلی که داری و منم بهش اشاره کردم طرح خوبی بدی

یه چیز دیگه که بنظرم اومد بگم اینه(البته واسه همه)
ما 2 تا روش طراحی داریم
فرم گرا و عملکرد گرا

۱- روش طراحی فرم گرا که برای طراحی بناهایی مثل سینما، تئاتر، موزه، فرهنگسرا و ...

۲- روش طراحی عملکرد گرا که برای طراحی ساختمان هایی مثل بیمارستان، مدرسه ها و طراحی مسکونی و یه جورایی هتل هست.

البته توی هر 2 مورد توجه به فرم و عملکرد به طور همزمان باید باشه


موفق باشید
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مقدمات - 3

مقدمات - 3

عبادتگاه مشترک
این فرق میکنه با وقتی که بخای یه عبادتگاه واسه یک دین طراحی کنی
این عبادتگاه واسه همه ادیانه پس میتونی دنبال این باشی که چه چیزه که توی همه ادیان مشترکه و...
واسه عبادتگاه به نظر من نور میتونه مهمترین عنصر توی طراحیت باشه میتونی اون رو مقدس جلوه بدی حالا اینکه چطور اینکارو بکنی دست تو
مثه کلیساهای گوتیک یا مثه بناهای مذهبی مدرن یا حتی توی طراحی فرمت
با توجه به اینکه بناهای مذهبی جزو طراحی های فرم گرا هستن میتونی طرحای خوبی بدی

سلام...

با این گفته ی شما کاملا موافقم ؛ و به نظرم پاسخ هوشمندانه ای بود ؛:gol:
عناصری وجود داره ، که برای همه ی ادیان محترم و مقدس هست ؛ از جمله نور ، آب ، خاک و ...

یک نکته ی دیگری که به ذهنم میاد اینه که در این طرحی که عبادتگاهش، بین ادیان مشترک هست ، باید به نقاط مشترک توجه کرد ؛ یکی از اصول و مفاهیمی که بین همه ی ادیان مشترک هستش، بحث یکتاپرستیه؛ یعنی توجه به یکتایی که میتونه روی طرح خیلی تاثیر گذار باشه؛
برای مثال ، میشه توی طرح ، یک نقطه و کانون طلایی در نظر گرفت و مرز مشترک همه ی ادیان دانست ؛ اون فضا ، میتونه کیفیات متفاوت و خاطی داشته باشه و قلب مجموعه باشه ؛
همین امر ، توی فرم هم میتونه تاثیر گذار باشه.


این چنتا خطو هم بخون شاید بهتر بتونی کانسپتتو ارائه بدی

عوامل موثر بر کانسپت در طراحی
هدف – تحلیل سایت و مکان یابی ساختمان – عوامل فرهنگی اجتماعی- عوامل جغرافیایی- شرایط آب و هوایی – برنامه فیزیکی طرح – خواسته کار فرما – مقیاس و تناسبات – بررسی مصالح و تکنولوژی ساخت بنا – ابعاد انسانی و فضاهای معماری (حرایم) و الزامات تاسیساتی

بنظر من شما میتونی با توجه به هدف اصلی که داری و منم بهش اشاره کردم طرح خوبی بدی

راستش در این مورد ، حرفای زیادی برای گفتن دارم ، و یه جورایی این نوع ِ نگرش رو که در بین اکثر ما ، جا افتاده رو نمی پسندم؛ اما برام محترم هستش و براش ارزش و احترام قایل هستم؛
یادمه قبلا ، بارها و بارها در مورد ایده و کانسپت صحبت کردم و نمیخوام تکرار مکررات بشه و خسته بشین؛فقط به عنوان یک توضیح مختصر ، ازتون دعوت می کنم که مثلا مسجد شیخ لطف الله رو بررسی کنید ؛
مسجدی که تمام معماران ِ بزرگ ، سر ِ تعظیم در مقابلش فرود میارن ؛ و ببینیم که طراحش به چی فکر کرده ؛ و بررسی کنیم که چرا مسجد شیخ لطف الله ، مسجد ِ شیخ لطف الله شده!

ما باید ، به این طریق ، با طرح ِ معماری برخورد کنیم.:gol:

یه چیز دیگه که بنظرم اومد بگم اینه(البته واسه همه)
ما 2 تا روش طراحی داریم
فرم گرا و عملکرد گرا

۱- روش طراحی فرم گرا که برای طراحی بناهایی مثل سینما، تئاتر، موزه، فرهنگسرا و ...

۲- روش طراحی عملکرد گرا که برای طراحی ساختمان هایی مثل بیمارستان، مدرسه ها و طراحی مسکونی و یه جورایی هتل هست.

البته توی هر 2 مورد توجه به فرم و عملکرد به طور همزمان باید باشه


موفق باشید

و اما این مورد:
راستش خانوم مهندس مهسا جان ، من دقیقا منظور ِ شما رو در این مورد میفهمم ، و درک میکنم ؛
اما با توجه به اینکه اکثر بچه ها ، ترم پایینی هستن ،ممکنه براشون شبهه پیش بیاد ؛
پس با اجازه تون ، قدری مطلبتون رو میشکافم اگر چه مطمئنم که بهتر از من اینارو میدونید :

اصولا ، معماری یک پدیده ی چند بعدی هستش ؛ و عوامل بسیار زیادی در خلق یک اثر دخیل هستش؛ و همین امر سبب شده که این رشته وسیع باشه و هر کسی نتونه از پسش بربیاد ؛
در یک پدیده ی چند بعدی مثل معماری ، نمیتونیم قاطعانه حکم صادر کنیم؛
نکته ی ظریفی که در پایان نوشتارتون هست ، اینه که ما دو نوع روش ِ طراحی نداریم، بلکه روشهای طراحی ِ بی شماری داریم؛ مثل جریان ِ فیلم ِ مارمولک ، که جناب پرویز پرستویی گفتن که : راههای رسیدن به خدا ، به اندازه ی تعداد آدمهاست .
و در طراحی هم همین طوره ؛ اگر چه ، اصول واحد و مشخصی رو برای طراحی داریم که توضیحش از حوصله ی بحثمون خارج هست .
اما اون چیزی که به اون دو شماره ای که اشاره کردید ، تقسیم میشه ، موضوعات ِ معماری هست، نه روشهای طراحی؛
عمده ترین تقسیمات ِ موضوعات ِ معماری، همین بود که شما فرمودید و اینکه اضافه کردید که باید توامان و به صورت همزمان بهش پرداخته بشه، و کاملا هم درست گفتید.
باز تاکید می کنم که من منظور ِ شما رو فهمیدم ، فقط برای اینکه برای کسی از عزیزان ، شبهه ای پیش نیاد ، یه ذره بیشتر توضیح دادم و فرمایشاتتون رو کامل کردم.

ببخشید که طولانی شد .
واقعا از توضیحات جامع و مفیدی که دادید و به دوستانتون کمک کردید ، بی نهایت ممنون و سپاسگزارم.
موفق و پیروز باشید...:gol:
 

ketabdoost

عضو جدید
ماکت رو ساختم البته ماکت یه فرم اولیه ست.حق با شماست ولی به علت اینکه خودم هم نمی دونستم دقیقا باید چه کار کنیم نمی تونستم که اطلاعات بیشتری بدم .از شما خواهش می کنم که اگر شیت بندی ای از رستوران دارید در سایت قرار بدید که کارهای قوی رستوران رو ببینم و بدونم که به کجا قراره برسم.راستی یه سوال دیگه هم داشتم همه ی کارها باید کانسپت داشته باشند؟کانسپت برای توجیه کار هست؟فایده ی کانسپت چیه؟
سوال بعدی:از نظر شما رستورانی که کنار کوه ساخته می شه بهتره فرمش منحنی شکل باشه یا فرمش گوشه داشته باشه بهتره؟رستوارن اگه کنار کوه ساخته بشه خطر ریزش کوه هم وجود داره آیا می شه از ریزش کوه بوسیله ی فرم بنا جلوگیری کرد؟ باید از چه مصالحی استفاده بشه که در مقابل ریزش کوه مقاومت کافی رو داشته باشند ؟آیا ساختن یه رستوران شیشه ای کنار کوه خطر ناک نیست؟آیا رستوران باید با استفاده از ستون از سطح زمین جدا بشه؟علت چیه که بیشتر رستوران های جاده چالوس که طرف کوه قرار دارند از سطح زمین جدا می شوند و پله می خورند به سمت بالا؟
با سپاس فراوان.
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کرکسیون مقدمات - 4

کرکسیون مقدمات - 4

ماکت رو ساختم البته ماکت یه فرم اولیه ست.حق با شماست ولی به علت اینکه خودم هم نمی دونستم دقیقا باید چه کار کنیم نمی تونستم که اطلاعات بیشتری بدم .از شما خواهش می کنم که اگر شیت بندی ای از رستوران دارید در سایت قرار بدید که کارهای قوی رستوران رو ببینم و بدونم که به کجا قراره برسم.
با سپاس فراوان.

سلامی دوباره ؛ :gol:
خوشحالم که توضیحاتم باعث شد ، در شیوه ی پرسش هاتون تغییر ایجاد بشه ؛ و ماشاالله چه تغییری .:D ؛
در رابطه با شیت بندی ، باید عرض کنم که سرچ کنید ، حتما و حتما نمونه های خوبی رو پیدا می کنید .
Architectural sheet
خب دونه دونه بررسی میکنیم سوالاتتون رو :


راستی یه سوال دیگه هم داشتم همه ی کارها باید کانسپت داشته باشند؟کانسپت برای توجیه کار هست؟فایده ی کانسپت چیه؟

در پاسخ این سوال باید عرض کنم که بستگی داره نحوه ی نگرش ِ شما به ایده و کانسپت چی باشه ؛
اگر صرفا به خاطر ِ خالی نبودن ِ عریضه دنبال ِ انتخاب ِ یک کانسپت هستید (مثل اکثر ِ ما دانشجویان ِ معماری !!!) ، لطفا درگیرش نشید ؛
بار ها در این باره صحبت کردم ، و این بار قصد دارم با ساده ترین زبان ِ ممکن ، منظورمو برسونم : ایده ی طراح ، همون تفکرات و تصمیم گیری هایی هستش ، که در رابطه با طرحش اتخاذ میکنه ؛ برای مثال ، یکی از ایده های من ، در مثلا طراحی رستورانم ، اینه که مشتری ، سیستم ِ سرو ِ غذا رو ببینه و بفهمه که چطور این کار انجام میگیره ؛
یا اینکه مثلا ، من تصمیم میگیرم ، که فضای خارج رو به داخل رستورانم گسترش بدم و با هم ادغام بشن بنا به دلایلی ؛ و ... و... و ...
به این میگن ایده های معمارانه ؛ ایده هایی که تا زمانیکه طرح ِ من روی زمین وجود داره ، توی کارم جاری و ساری هست ؛ نه اینکه مثلا بیام بگم ایده ی من ، خورشید هستش و پلان یا فرمم رو به صورت خورشید در آرم ؛ (فقط مثال بود). این کارا ، در شان ِ یک معمار نیست ؛
یک نکته ی مهم : این نکته رو شاید از هیچکس نشنیده باشید ، اما خب در اختیار ِ همه میزارمش و اون اینه که هر زمان که میخواید به ایده فکر کنید ، تصور کنید که قرار هست که در مقابل یک هیات ِ داوری ، متشکل از معماران ِ بزرگ از طرحتون دفاع کنید .
بسیار مسخره خواهد بود ، اگر در اون جلسه ی دفاعیه ، از ایده ها و کانسپت هایی صحبت کنید که به ذهن ِ یک کودک ِ 5 ساله هم میرسه .(مثل ِ اکثر ِ موضوعاتی که همه ی ما مطرح می کنیم).

امیدوارم تونسته باشم حق ِ مطلب رو ادا کنم .
ضمنا ، این نکات ، فقط نظر ِ شخصی بنده هستش .


سوال بعدی:از نظر شما رستورانی که کنار کوه ساخته می شه بهتره فرمش منحنی شکل باشه یا فرمش گوشه داشته باشه بهتره؟

یادمه که قبلا ، توی پروفایلتون ، درباره ی این سوالتون توضیحاتی دادم .(البته اونجا ، موضوع ِ طراحیتون دکه ی گل فروشی بود ) .
عذرخواهی میکنم ، به علت کمبود ِ وقت ، به همون جا ارجاعتون میدم و اینجا توضیح نمیدم ؛

رستوارن اگه کنار کوه ساخته بشه خطر ریزش کوه هم وجود داره آیا می شه از ریزش کوه بوسیله ی فرم بنا جلوگیری کرد؟ باید از چه مصالحی استفاده بشه که در مقابل ریزش کوه مقاومت کافی رو داشته باشند ؟آیا ساختن یه رستوران شیشه ای کنار کوه خطر ناک نیست؟

خب خطرِ ریزش بستگی به بافت ِ کوه ِ مورد نظر داره ؛
اما شما فرض کن که خطر ِ ریزش هست ؛ همین فرضیه ، باعث میشه که جهت گیری فکری ِ شما ،نسبت به برخورد ِ با طرح ، مشخص بشه ؛
جلوگیری با فرم ِ بنا : فکر نمیکنم این موضوع بتونه عملی باشه ؛ چرا که اگر بحث ، بحث ِ برخورد سنگهای ریزشی با بنا باشه ، شما فرمتون هر شکلی که داشته باشه ، فرقی نمیکنه ؛برخورد ، باعث خسارت میشه ؛
مگر اینکه بنای شما ، در بخشهایی از زمین ، دفن بشه و به وسیله ی پتانسیلهای طبیعی ، (از جمله تپه و درخت و ...) ، حفاظت بشه ؛
در رابطه با شیشه هم عرض می کنم که اگر برخورد پیش بیاد ، چوب و شیشه و سنگ ، فرقی نمیکنه و هر چی که باشه ، تخریب ایجاد میشه ؛ (ولی خب شیشه ، شکننده تر هستش).باید تصمیم بگیرید که در چه جبهه ای بیشتر ازش استفاده کنید .


آیا رستوران باید با استفاده از ستون از سطح زمین جدا بشه؟

بایدی در کار نیست !


علت چیه که بیشتر رستوران های جاده چالوس که طرف کوه قرار دارند از سطح زمین جدا می شوند و پله می خورند به سمت بالا؟
راستش در حال ِ حاضر ، ذهنیتی نسبت به رستوران های چالوس ندارم ؛
اما فکر کنم که جدا شدن از سطح ِ زمین ، به خاطر عوامل اقلیمی ِ خاص ِ این منطقه هستش .(به خاطر ِ فرار از رطوبت ِ زمین ).

.
.
.
.

امیدوارم تونسته باشم در حد ِ دانش ِ قلیل خودم ، پاسختون رو بدم ؛
موفق باشید ...:gol:
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشکر از مهندس احسان عزیز.

علت چیه که بیشتر رستوران های جاده چالوس که طرف کوه قرار دارند از سطح زمین جدا می شوند و پله می خورند به سمت بالا؟ راستش در حال ِ حاضر ، ذهنیتی نسبت به رستوران های چالوس ندارم ؛
اما فکر کنم که جدا شدن از سطح ِ زمین ، به خاطر عوامل اقلیمی ِ خاص ِ این منطقه هستش .(به خاطر ِ فرار از رطوبت ِ زمین ).

دلیل جدا شدن این بناها از زمین و پله خوردنشون فرار از رطوبت نیست چون جاده چالوس کوهستانی و کاملا خشکه و رطوبتش بسیار ناچیزه . بدلیل نبودن زمین مسطح و بخاطر شیب و کوهستانی بودن کناره های جاده است .

 

vida-65

عضو جدید
کمککککک....یک ایده و کانسپت در مورد مهد کودک میخوام ..هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستم:smile:
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کمککککک....یک ایده و کانسپت در مورد مهد کودک میخوام ..هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستم:smile:
:surprised:
کارت ایده نداشته باشه بهتره تا از یکی بخوای بهت بده
به نظرم فکر خودت ایده داشته باشه بهتر از اینه که طرحت ایده داشته باشه
به اینصورت که ببینی چه چیزهایی برایت مهم و تاثیر گذارند در طراحی با کیفیت ان را در تمام طرح هایت به کار ببر
فرضا من کلمات ارتباط درون بیرون راحتی زندگی جمعی را تمام طرح هایم دارم و البته خود طرحم فرضا فلان کانسپت پرنده و دست و.. را نداره
اوایل به صورت ناخوداگاه بود و این یه اواخر یه بازنگری روی کارهام کردم و این ها را از توش نتیجه گیری کردم
البته درست و غلط اش را نمی دانم چون قانونی برای خودم است ولی خیلی جواب میده و طرح هام خیلی پویا می شوند
اگر توضیح بیشتری خواستی بگو.
 

vida-65

عضو جدید
:surprised:
کارت ایده نداشته باشه بهتره تا از یکی بخوای بهت بده
به نظرم فکر خودت ایده داشته باشه بهتر از اینه که طرحت ایده داشته باشه
به اینصورت که ببینی چه چیزهایی برایت مهم و تاثیر گذارند در طراحی با کیفیت ان را در تمام طرح هایت به کار ببر
فرضا من کلمات ارتباط درون بیرون راحتی زندگی جمعی را تمام طرح هایم دارم و البته خود طرحم فرضا فلان کانسپت پرنده و دست و.. را نداره
اوایل به صورت ناخوداگاه بود و این یه اواخر یه بازنگری روی کارهام کردم و این ها را از توش نتیجه گیری کردم
البته درست و غلط اش را نمی دانم چون قانونی برای خودم است ولی خیلی جواب میده و طرح هام خیلی پویا می شوند
اگر توضیح بیشتری خواستی بگو.
میشه بیشتر توضیح بدین :redface:
 

l0vin

عضو جدید
مهندسا ميشه كمكم كنيد؟؟ طراحي سلول دارم

مهندسا ميشه كمكم كنيد؟؟ طراحي سلول دارم

سلام به همه ي مهندساي عزيز و دوست داشتني:gol::gol:
من ترم 2 ام. درس مقدمات طراحي 1 مون واسه پايان ترممون يه پروژه 10 نمره اي گذاشته.طراحي سلول.:cry:

در اصل بيس اين سلول 25*10- بايد از تركيب لحجام درست بشه و در اون تغيير تدريجي مشاهده بشه.حداقل بايد 5تا حجم باشه كه با هم تركيب بشن يا كنار هم قرار بگيرن.يعني يه فرم اصلي داريم كه هر دفعه تو حجماي بعدي بايد تغيير تدريجي توش باشه.
توروووووووووووووووووخداااااااااااااااااااا كمك كنيد.
:cry::cry::cry:
 

ReD_CoDE

متخصص REVIT
کاربر ممتاز
سلام به همه ي مهندساي عزيز و دوست داشتني:gol::gol:
من ترم 2 ام. درس مقدمات طراحي 1 مون واسه پايان ترممون يه پروژه 10 نمره اي گذاشته.طراحي سلول.:cry:

در اصل بيس اين سلول 25*10- بايد از تركيب لحجام درست بشه و در اون تغيير تدريجي مشاهده بشه.حداقل بايد 5تا حجم باشه كه با هم تركيب بشن يا كنار هم قرار بگيرن.يعني يه فرم اصلي داريم كه هر دفعه تو حجماي بعدي بايد تغيير تدريجي توش باشه.
توروووووووووووووووووخداااااااااااااااااااا كمك كنيد.
:cry::cry::cry:
سلام دوست عزیز
برا سلول میتونی از دو سه حجم پایه استفاده کنی مثل دایره، یا n ضلعی منتظم که به نظرم 6 ضلعی و 5 ضلعی مناسبن
بعد باید روشون تغییراتی بدی، با نحوه چیدمان این احجام کنار هم میتونی کلی حجم در بیاری
مثلا گوشه به گوشه بچینی، یا ضلع به ضلع، یا وجه به وجه و ...
با تغیرر مقیاس یا تناسب، با تغییر ارتفاع، با تغییر زاویه بین احجام، با تداخل احجام، با حذف قسمتی از احجام، یا اضافه کردن به احجام، با بافت و مصالح و رنگ، با ایجاد فضاهای پر و خالی بین احجام، با جلو عقب کردنشون و ... میتونی کلی حجم و سلول جدید ایجاد کنی
تمرین خوبیه
خیلی خیلی ذهنت رو باز میکنه
خوشم اومد از تمرین استادتون
 

l0vin

عضو جدید
سلام دوست عزیز
برا سلول میتونی از دو سه حجم پایه استفاده کنی مثل دایره، یا n ضلعی منتظم که به نظرم 6 ضلعی و 5 ضلعی مناسبن
بعد باید روشون تغییراتی بدی، با نحوه چیدمان این احجام کنار هم میتونی کلی حجم در بیاری
مثلا گوشه به گوشه بچینی، یا ضلع به ضلع، یا وجه به وجه و ...
با تغیرر مقیاس یا تناسب، با تغییر ارتفاع، با تغییر زاویه بین احجام، با تداخل احجام، با حذف قسمتی از احجام، یا اضافه کردن به احجام، با بافت و مصالح و رنگ، با ایجاد فضاهای پر و خالی بین احجام، با جلو عقب کردنشون و ... میتونی کلی حجم و سلول جدید ایجاد کنی
تمرین خوبیه
خیلی خیلی ذهنت رو باز میکنه
خوشم اومد از تمرین استادتون[/QUOTE

ممنون از راهنماييتون. راستش استادمون واقعا سختگيره.تاحالا 3تا اتود براش بردم همرو پاره كرده:cry: يه چيز خاص و قانونمند ميخوتد.واقعا نميدونم بايد چيكار كنم.
 

ReD_CoDE

متخصص REVIT
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز
برا سلول میتونی از دو سه حجم پایه استفاده کنی مثل دایره، یا n ضلعی منتظم که به نظرم 6 ضلعی و 5 ضلعی مناسبن
بعد باید روشون تغییراتی بدی، با نحوه چیدمان این احجام کنار هم میتونی کلی حجم در بیاری
مثلا گوشه به گوشه بچینی، یا ضلع به ضلع، یا وجه به وجه و ...
با تغیرر مقیاس یا تناسب، با تغییر ارتفاع، با تغییر زاویه بین احجام، با تداخل احجام، با حذف قسمتی از احجام، یا اضافه کردن به احجام، با بافت و مصالح و رنگ، با ایجاد فضاهای پر و خالی بین احجام، با جلو عقب کردنشون و ... میتونی کلی حجم و سلول جدید ایجاد کنی
تمرین خوبیه
خیلی خیلی ذهنت رو باز میکنه
خوشم اومد از تمرین استادتون[/QUOTE

ممنون از راهنماييتون. راستش استادمون واقعا سختگيره.تاحالا 3تا اتود براش بردم همرو پاره كرده:cry: يه چيز خاص و قانونمند ميخوتد.واقعا نميدونم بايد چيكار كنم.
کافیه چیزایی که گفتم رو انجام بدی از ترکیبشون 3 تا چیه؟ 100 تا اتود در میاد
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
میشه بیشتر توضیح بدین :redface:
سلام-ببخشید من متوجه نشده بودم که شما سوال پرسیدید
البته من در اون حدی نیستم که بخوام اموزش طرح وطراحی معماری بدم
حتما شنیدی که میگن برای رسیدن به خدا به تعداد ادما راه هست.به نظرم در طراحی و رسیدن به جواب هم همینطوره.شما راه های استادهای مختلف دوستات من اینترنت و... رو ببین واز توش خودت بهترین نتیجه را با روش خودت در بیار
پیشنهاد میکنم این تابستون کتاب معماری و راز جاودانگی الکساندر رو به طور تفننی بخون ببین چه چیزی دستگیرت میشه.
خب حالا در مورد مهدکودک فکرکن ببین چه چیز هایی برایت مهمه که داشته باشه تا اونو به یک فضای باکیفیت تبدیل کنه یا اگر قبلا مهد رفتی چه چیزی توش میدیدی که برایت هنوز خاطره انگیزه و احساس خوبی بهش داری
به روابط و اتفاق هایی که بچه ها می تونند توش داشته باشند فکر کن و کدومش برات اهمیت داره
فرضا اینکه کودک با فرهنگ کتاب اشنا بشه(کتابخونه) بتونه در فضای باز وسبز بازی کنه(زیرا الان بچه ها در اپارتمان حیاط بازی ندارند پس در مهد همچنین فضایی میذاری)
بتونه با دوستاش تعامل کنه و از همان دوران کارگروهی رو یاد بگیره(سالن بازی و فعالیت های گروهی)و.........
جایی دیده بودم گفته بودی که پلان خوب می خوای -به این توجه کن پلان هرچقدر هم خوب باشه اما در مقیاس انسانی درک نمیشه پس به فضاسازی بیشتر فکر کن نه پلان و پلان رو همراه نما و مقطع در ذهنت پیش ببر
فایل هایی که اینجا گذاشتند رو هم ببین- موفق باشی

درخواست های مرتبط با :مهدکودک
 
آخرین ویرایش:

mohandes koochik

عضو جدید
سلام،دوستان واسه پروژه آخر ترم مقدمات باید 1 ساختمان 5 خوابه طراحی کنم،لطفا کمکم کنید،پلان دوبلکس میخوام:gol:

سلام خانومی به نظرم اینکه تو بشین اول دیاگرام و محیط و حیطه بندی های اصلی و فردی و خصوصی و عمومی رو مشخص کن بعد پلانتو بکش. از جایی بر ندار
 
بالا