کدام ذکر نزد خدا محبوبتر است ؟

sutern

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فضیل می گوید: از حضرت امام صادق (ع) شنیدم که می فرمود: ذکر «لا اله الّا اللَّه» و «اللَّه اکبر» را بسیار بگویید، زیرا هیچ چیزی نزد خداوند از این دو ذکر محبوب تر نیست.

ذکری که گناهان را محو می کند
از امام باقر (ع) نقل شده است؛ پیامبر(ص) فرمود: ذکر «لا اله الّا اللَّه» را به مردگان خود تلقین کنید که باعث محو گناهانشان خواهد شد. گفتند: ای رسول خدا، هر کس این ذکر را در حال سلامت بگوید چگونه است؟ فرمود: این محوکننده تر و محوکننده تر و محوکننده تر است، زیرا ذکر «لا اله الّا اللَّه» مایه انس مؤمن در زندگی و هنگام مرگ و زنده شدن اوست. پیامبر(ص) فرمود؛ جبرئیل گفت: ای محمّد، کاش آنان را به هنگامه رستاخیز می دیدی که گروهی از ایشان سفید رویند و صدای خود را به ذکر «لا اله الّا اللَّه» بلند می کنند، و گروهی سیه رویند و فریاد بر می آورند که: ای وای بر ما، هلاک شدیم.

پاداش کسی که صد بار «لا اله الّا اللَّه» بگوید
از هشام بن سالم و ابو ایّوب نقل شده است امام صادق (ع) فرمود: هر کس صد بار «لا اله الّا اللَّه» بگوید، عمل او در آن روز از همه مردم بالاتر است، مگر کسی که افزون بر این بگوید.

ریزش گناهان با ذکر لا اله الا الله
ابن عباس از پیامبر (ص) نقل کرده است که فرمود: در میان کلمات، هیچ کلمه ای نزد خدا محبوب تر از ذکر «لا اله الّا اللَّه» نیست، و هیچ بنده ای نیست که بگوید: «لا اله الّا اللَّه» مگر اینکه گناهان او زیر قدمهایش فرو می ریزد، چنان که برگ درخت زیر آن فرو می ریزد. از امام صادق (ع) نقل است که فرمود: هر کس هنگام رفتن به بستر خواب، صد مرتبه «لا اله الّا اللَّه» بگوید، خداوند خانه ای در بهشت برای او بنا می کند، و هر کس هنگام رفتن به بستر خواب صد مرتبه استغفار کند، گناهان او مانند برگ درخت فرو می ریزد.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «کسی که صد مرتبه" لا اله الا الله" بگوید، در آن روز [که این ذکر را می گوید] از نظر عمل، افضل از همه ی مردم است، مگر از کسی که زیادتر گفته باشد.»(۳) پاداش کسی که با اخلاص «لا اله الّا اللَّه» بگوید از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمود: هر کس از روی اخلاص «لا اله الّا اللَّه» بگوید وارد بهشت می شود، و اخلاص او در این ذکر به این است که شهادت دادن به یگانگی خداوند او را از محرّمات الهی باز دارد.

لا اله الا الله، علاج وسوسه
امام رضا علیه السلام از پدرانش از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از جبرئیل نقل می کند که خداوند می فرماید: «کلمه ی لا اله الا الله » دژ محکم من است. کسی که آن را بگوید، داخل قلعه ی من می شود و کسی که داخل قلعه ی من شد، از عذاب من ایمن خواهد بود.»(۱) آن حضرت شرط اساسی آن را قبول ولایت ائمه علیهم السلام دانسته است.

لا اله الا الله کلام بسیار شریفی است که به واسطه ی آن، در مرحله ی اول، تمام معبودهای ساختگی و دروغین نفی می شود (لا اله) و در مرحله ی دوم، مقام و منزلت معبود حقیقی را در خداوند منحصر می کند (الا الله).

حروف این کلمه ی توحیدی به گونه ای چینش شده است که در گفتن آن به حرکت لب ها نیازی نیست و این از امتیازات مهم این ذکر است و عنایتی است از طرف خداوند به بندگانش، به سبب تحقق اخلاص در این ذکر توحیدی. امام صادق علیه السلام مرتبه ی بالاتر اخلاص در این کلمه را چنین بیان می کند: «کسی که" لا اله الا الله" بگوید، داخل بهشت می شود و اخلاص در آن، این است که" لا اله الا الله" مانع او از ارتکاب محرمات الهی شود.»(۲) در روایات، آثار و فضیلت زیادی برای آن نقل شده است.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «کسی که صد مرتبه" لا اله الا الله" بگوید، در آن روز [که این ذکر را می گوید] از نظر عمل، افضل از همه ی مردم است، مگر از کسی که زیادتر گفته باشد.»(۳)
خواندن هزار مرتبه "لا اله الا الله" سبب نجات از گرفتاری ها و رهایی از قید و بندها است(۴) و مداومت بر آن، علاج وسوسه است. مرحوم آیت الله کشمیری برای نفی خواطر و درمان حدیث نفس ذکر" لا اله الا الله" را سفارش می کرد.(۵)

پاداش چهارگانه «لا اله الّا اللَّه الملک الحقّ المبین» مالک بن اعین از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمود: هر کس صد مرتبه بگوید: «لا اله الّا اللَّه الملک الحقّ المبین» خدای پیروزمند قاهر او را از تنگدستی حفظ می کند، و وحشت قبر را از او بر می دارد، و خود ،بی نیازی را برای خویش فراهم می آورد، و (روز قیامت) در بهشت را خواهد کوبید.

همکلاسی/گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/Religion_Thoughts.html
 

sama jooon

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسي عزيزم-- من فك ميكردم صلواته-- اما درسته جون نام خدا توشونه بايدم برتر باشن:smile:
 

Similar threads

بالا