کتاب‌هاي تاثيرگذار براي مديران به انتخاب دانشگاه هاروارد

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
معرفی کتاب-
کتاب‌های مدیریت و رهبری

کتاب‌هاي تاثيرگذار براي مديران به انتخاب دانشگاه هاروارد

بخش دوم و پاياني
شهريار: نيكولو ماكياولي
(THE PRINCE)
شهريار، اثري از نيكولو ماكياولي (1469-1527)، نويسنده و سياستمدار ايتاليايي كه بي‌گمان پرخواننده‌ترين و بحث‌انگيزترين، ستوده‌ترين و بدنام‌ترين اثر در ادبيات سياسي همه زمان‌ها است.



صعود پول؛ تاريخ مالي جهان: نيال فرگوسن
(The Ascent of Money:A Financial History of the World)
فرگوسن، تاريخ‌نگاري مسلط به مفاهيم بازاري است. بر همه رهبران امروز و آينده واجب است تا از محيط كسب و كار پيرامون خود شناخت كافي داشته باشند. فرگوسن در اين كتاب حرف‌هاي تازه‌اي مي‌زند؛ او از تولد ملت جديدي پس از جنگ سرد سخن مي‌گويد. او اين ملت را چيمريكا (چين+آمريكا) ناميده و معتقد است اين دو كشور بدون هم نمي‌توانند به حيات خود ادامه دهند.

معضل نوآوران؛ وقتي كه فناوري نوين موجب شكست شركت‌هاي بزرگ مي‌شود:
كلايتون ام.كريستنسن
(The innovator`s dilemma: when new twchnologies cause great firms to fail)
اخيرا كريستنسن به انتخاب Thinkers50 به عنوان بزرگ‌ترين انديشمند كسب‌وكار معرفي شده است. در اين كتاب وي نشان مي‌دهد كه چگونه ممكن است شركت‌هايي كه بر ارائه محصولات سطح بالا به مشتريان سودآور خود تمركز مي‌كنند، به دليل نوآوري‌هاي نامتعارف، رقباي جديدشان (نوآوراني كه مشتريان سطح پايين‌تر را هدف مي‌گيرند كه به دنبال محصولات ارزان‌ترند) از ميدان به در مي‌شوند.
هفت عادت مردمان موثر: استفان كاوي
(The Seven Habits of Highly Effective People)
كتاب كاوي از جمله كتاب‌هاي خودياري بسيار مفيد است. هفت عادت معرفي شده به وسيله استفان كاوي، هم در رشد و بالندگي شخصي و هم شغلي بسيار اثرگذار خواهد بود. دكتر استفان كاوي به تازگي بدرود حيات گفت.

قدرت عادت: چارلز داهيگ
(The Power of habit)
چارلز داهيگ در اين كتاب با عنوان «قدرت عادت» به علمي اشاره مي‌كند كه در پس آن پرسش و چرايي درباره كارهاي مختلف وجود دارد. در اين كتاب وي تحقيقات علمي و اجتماعي را تركيب كرده و مي‌نويسد عادت با الگويي روانشناختي به نام «حلقه عادت» شروع مي‌شود كه سه فرآيند جداگانه دارد. ابتدا نشانه يا انگيزه وجود دارد كه به مغز شما مي‌گويد وارد مرحله اتوماتيك نسبت به رفتار خاص شود. بعد از آن، مرحله معمول يا روزمرگي است و مرحله سوم، پاداش است؛ چيزي كه مغز شما دوست دارد به يادآوري آن كمك كند و حلقه عادت شكل مي‌گيرد.

تنظيم قطب‌نما روي شمال حقيقي: رهبر ناب درون خود را كشف كنيد: بيل جرج
(True north: Discover your authentic Ieadership)
نسل آينده رهبران، بر اصالت تاكيد و تمركز دارند. بيل جرج از جمله پيش‌قراولان رويكرد رهبري ناب و اصيل است. اين كتاب حاصل مصاحبه و گفت‌وگو با بيش از 100 رهبر كهنه‌كار و كاركشته است و جزوه علمي بسيار خوبي براي رهبران امروز و فردا مي‌باشد.

سه‌شنبه‌ها با موري: ميچ آلبوم
(Thesdays with Morrie)
سه‌شنبه‌ها با موري از تاثيرگذارترين و پرفروش‌ترين كتاب‌هاي انتشارات نيويورك تايمز است كه از اكتبر 1997 تاكنون همواره در صدر جدول پرفروش‌ترين كتاب‌هاي سال قرار داشته است.
اپراه وينفري، بر اساس اين كتاب، فيلمي تلويزيوني تهيه كرد كه از تلويزيون ايران نيز پخش شد. سه‌شنبه‌ها با موري، نوشته يك نويسنده آمريكايي به نام ميچ آلبوم (Mitch Album) است داستان كتاب واقعي است و درباره ارتباط استادي به نام موري شوارتز (Morrie Schwartz) با شاگردش ميچ آلبوم است.
موري محبوب همه دانشجوها است. سال‌ها بعد موري بيماري خطرناكي مي‌گيرد، به طوري كه دكتر مي‌گويد كم‌كم فلج مي‌شود و در مدت دو سال نيز خواهد مرد. وي غصه‌دار نمي‌شود بلكه سعي مي‌كند در اين زمان با خوبي زندگي كند. ميچ آلبوم تصميم مي‌گيرد كه روزهاي سه‌شنبه نزد استاد خود برود و هر بار در باب موضوعي با يكديگر سخن گويند.
«وقتي مردن را مي‌آموزي، زندگي كردن را ياد مي‌گيري... تنها راه معني دادن به زندگي اين است كه خودت را وقف دوست داشتن ديگران بكني... مرگ زندگي را به پايان مي‌رساند نه يك رابطه را... بعضي وقت‌ها آدم نمي‌تواند به چشم‌هايش اعتمادكند. بايد به احساساتش اعتماد كند؛ اگر مي‌خواهي ديگران به تو اعتماد داشته باشند، بايد تو هم به آنها اعتماد داشته باشي. حتي در تاريكي مطلق. حتي وقتي داري مي‌‌افتي... بسياري از چيزها كشف شده است به جز چگونه زيستن.»
اينها تنها گوشه‌اي از درس گفتارهاي زيباي اين كتاب است كه مي‌تواند هدايت‌گر رهبران جوان باشد.
منبع: دوماهنامه توسعه مهندسي بازار شماره
 

Similar threads

بالا