کاوش‌هاي باستاني سيستان و بلوچستان، همچنان تعطيل!

آزرمیدخت

عضو جدید
استان سيستان و بلوچستان بيش از 1600 گستره‌ي باستاني دارد كه تاكنون در آن شناسايي شده‌اند. اما با وجود اين‌همه گستره‌ي باستاني، کاوش‌هاي باستان‌شناسي تنها در ٣ تپه و به دست دانشجويان آن هم به‌گونه‌ي کارآموزي انجام شده است. و هنوز هيچ‌ كاري براي کاوش اين گستره‌‌هاي باستاني پيش‌بيني نشده است. به‌گفته‌ي باستان‌شناسان حفاري گستره‌‌هاي تاريخي تنها با گرفتن مجوز ميراث فرهنگي، در قالب پروژه انجام مي‌گيرد.

به گزارش ميراث خبر، رضا مهرآفرين، باستان‌شناس استان سيستان و بلوچستان گفت: «در 2 سال با پيمايش و بررسي‌هاي ميداني و سيستماتيک بيش از 1600 گستره‌ي باستاني شناسايي کرديم که در قالب 30 مجلد به سازمان ميراث فرهنگي داده شد. به گونه‌اي ‌که هر باستان‌شناسي بتواند با گزينش يک گستره، از سوي سازمان ميراث فرهنگي، مجوز گرفته و حفاري انجام دهد.

مهدي مرتضوي ديگر باستان‌شناس استان سيستان و بلوچستان با بازگويي اين‌که شمار گستره‌هاي باستاني بسيار است اما كارها اندک، گفت: «در شهر سوخته که يکي از مهم‌ترين و بزرگ‌ترين سايت‌هاي باستاني اين استان است حفاري انجام نمي‌شود و تپه دشت که گستره‌اي است از عصر مفرغ، در سال 87 يک فصل حفاري داشت و پس از آن بدون هيچ كاوشي ديگر، متوقف ماند.

وي که تا 2 ماه ديگر حفاري در تپه «صادق» نزديک شهر سوخته را آغاز خواهد كرد بر اين باور است كه جلگه‌ي جازموريان، منطقه باستاني چاه هاشم، اسپيدژ، سرباز، سراوان، بمپور، ايرانشهر، دامين، خاش، نيکشهر، کنارک، قصرقند، باهوکلات، چابهار، حوزه درياي عمان و بسياري شهرهاي ديگر در بلوچستان بخش‌هاي باستاني فراواني را در دل خود جاي داده‌اند که نيازمند كاوش هستند.

http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=5160
 
Similar threads

Similar threads

بالا