کانفیگ کردن سوئیچ و روتر نیازی به حفظ Command های سیسکو ندارد

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
فرض کنید لازم است به منظور شروع کانفیگ، Command زیر را تایپ نمایید، اما یادتان رفته که Command مورد نیاز به چه نحو نوشته میشد!



در چنین حالتی چه خواهید کرد؟ آیا کسی که با سوئیچ ها و روترهای سیسکو کار می کند، تمام Command ها را کاملا حفظ کرده است؟​









? : حتی اگر فقط اولین حرف Command هم در ذهنمان باقی مانده باشد باز جای نگرانی نیست، کافی است علامت سوالی بعد از آن قرار دهیم تا تمام Command هایی که با آن حرف یا حروف آغاز می شوند، به نمایش درآیند، بدین ترتیب می توانیم از بین گزینه های نمایش داده شده، Command گمشده را پیدا کنیم!


در مثال زیر سه کامندی که با حرف i شروع می شوند به نمایش درآمده اند:












Tab : ممکن است شکل املایی یک لغت را فراموش کرده باشیم، کافی است فقط چند حرف اول را تایپ کرده و سپس دکمه ی Tab را روی کیبرد بزنیم تا لغت به صورت خودکار تکمیل شود.


البته Tab فقط در صورتی عمل می کند که چند حرفی ابتدایی کامند، منحصر به فرد بوده و فقط یک کامند با آن چند حرف شروع شده باشد، چنانچه Tab کار نکرد باید حروف بیشتری وارد کرده و مجددا Tab را بزنیم!












?+Space : بعد از تایپ اولین قسمت از کامند، در صورت فراموش کردن ادامه ی کامند کافیست که بعد از ایجاد فاصطه با دکمه ی Space Bar ، علامت سوال را بزنیم، در اینصورت تمام لغاتی که میتوانند کامل کننده ی کامند باشند، به صورت لیست نمایش داده می شوند تا یکی از آنها را انتخاب نماییم!












خلاصه نویسی: می توان به جای تایپ کامل ِ کامند "interface fastethernet 0/0" از یک یا چند حرف ابتدای هر قسمت از کامند استفاده کرد، مثلا به جای interface از in
و به جای fastethernet از f استفاده کرده سپس 0/0 را وارد کنیم!
کامند مورد نظر به صورت زیر هم کار کرده و نیازی به تایپ کامل نیست:











کامند ناقص: چنانچه یکی از اجزای کامند را فراموش کنیم، عبارت ِ "Incomplete Command" نشان داده می شود تا نقص را برطرف نماییم:





 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
دلیل اصلیش اینه که IOS هم بر پایه ی یونیکس نوشته شده و ترمینال های یونیکس از یه خاصیتی به اسم Tab Completion بهره میبرند. مثلا تمام ترمینال های لینوکس (نمونه اش هم Bash) قابلیت تکمیل با تب رو دارند.
 
بالا