کارنامه خصوصی سازی

black Ros

عضو جدید
از مجموع سهام واگذار شده، بیشتر از ۳۲ هزار میلیارد تومان (۳۲ میلیارد دلار) به عنوان سهام عدالت به بخشی از خانوارهای ایرانی داده شده است.
واگذاری سهام شرکت های دولتی به عنوان سهام عدالت از چهار سال پیش شروع شده و بخش عمده سهام شرکت های دولتی را به عنوان سهام عدالت بین تعدادی از خانوارها توزیع شده و سهم هر نفر یک میلیون تومان از سهام شرکت های دولتی است.
یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که باید به حدود ۳۴ میلیون نفر که نیمی از جمعیت ایران است، سهام عدالت داده شده باشد و قرار است تعداد آنها به بیشتر از ۴۱ میلیون نفر برسد.
بخشی از سهام شرکت های دولتی نیز بابت بدهی های دولت به سازمانهایی نظیر تامین اجتماعی داده شده است که بنابر گزارش سازمان خصوصی سازی، در چهار سال گذشته حجم آن بیشتر از هشت هزار میلیارد تومان (هشت میلیارد دلار) بوده است.
باقی سهام شرکت هایی که واگذار شده بیشتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان (۲۰ میلیارد دلار) بوده که سازمان خصوصی سازی معتقد است که این بخش در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.
هر چند گزارشها نشان می دهد که این بخش از سهام عمدتا از سوی شرکت ها و نهادهای شبه دولتی خریداری شده است و سهم بخش خصوصی واقعی در خرید این شرکت ها بسیار کم بوده است.
با وجود انتقاداتی که نسبت به نحوه خصوصی سازی شرکت های دولتی وجود دارد دولت تصمیم دارد تا چهار سال دیگر یعنی سال ۱۳۹۳ تمام شرکت های دولتی را واگذار کند.
اگر این شیوه خصوصی سازی در ایران طی چهار سال آینده نیز ادامه پیدا کند، می شود از هم اکنون پیش بینی کرد جز تغییراتی اندک جای شرکت های دولتی را شرکت های شبه دولتی خواهند گرفت
 

Similar threads

بالا