کاربرد نمودار پارتو چیست؟

pk_gh

عضو جدید
سلام اگر ممکنه یک دوست کاربرد نمودار پارتو را به من بگه.ممنون:book:
 

ahmadi56

عضو جدید
سلام اگر ممکنه یک دوست کاربرد نمودار پارتو را به من بگه.ممنون:book:
سلام پارتودرواقع تحليل اين موضوع است كه ما بفهميم چند درصد مشكلات نهاد، سازمان و... (معلولها) ناشي از چنددرصدعلتها است (20/80) بصور معمول 80 درصد مشكلات ناشي از20 درصد علتها است (اگر توضيح بيشتر ميخواهيدپيام دهيد):)
 

sszz23

عضو جدید
سلام اگر ممکنه یک دوست کاربرد نمودار پارتو را به من بگه.ممنون:book:

نمودار پارتو،هیستوگرامی(نمودار میله ای که مقدار زمانی را که یک منبع برای کار در یک سری از دوره های زمانی،زمانبندی شده است را نشان میدهد.میزان در دسترس بودن منابع نیز ممکن است برای ایجاد امکان مقایسه،با یک خط افقی نشان داده شود.میله های دیگری هم ممکن است در حین پیشرفت پروژه برای نمایش مقادیر واقعی به این هیستوگرام اضافه شوند.) که بر اساس تکرار وقایع مرتب شده و تعداد نتایج ایجاد شده توسط هر یک از علل شناخته شده را نشان میدهد.
 

hosein847

عضو جدید
نمودار پارتو یک نمودار میله ای است که علل مشکلات به وجود آمده را با فراوانی آن مقایسه می کند، در نمودار پارتو از زوایای مختلف می توان به یک مساله نگاه کرد و سپس به حل آن پرداخت از جمله :
کیفیت : نواقص ، عیوب ، خرابیها، شکایات ، موارد برگشتی و تعمیرات ;
هزینه : مقدار زیان ، گرانی ;
خرید وفروش :انبارداری ، اشکال در پرداخت ، تاخیر در تحویل ;
ایمنی : حوادث ، اشتباهات ، شکستگی در حمل و نقل ;
اپراتور: شیفت ، گروه ، سن ، تجربه و مهارت ، اشخاص ;
ماشین : ماشینها، تجهیزات ، ابزار، ساختار، مدل ، اسبابها;
مواد خام : سازنده ، طرح ، مقدار و نوع ;
روش ساخت : شرایط، دستورالعمل ، ترتیب و روشها
 

rkhos

عضو جدید
سلام. دوست عزيز تعريف دوستان عزيز ديگه كاملا درسته فقط نكته اساسي كه به اون در مهندسي صنايع اشاره نشده اينه كه وقتي كه شما علل و عوامل يك رخداد مثلا اسقاط يا ضايعات و يا دلايل عدم تحقق برنامه را روي نمودار پارتو ترسيم ميكني بايد به اين نكته داشته باشي كه بري روي مواردي تاكيد كني كه بيشترين بلندي و سهم را در نمودارت دارند واگر اقدام اصلاحي مي خواهي انجام بدي روي اونها وقت بگذاري چرا كه شما براحتي مي تواني از يك عامل كه به عنوان مثال 40% يا 30% از سهم كل علل را تشكيل داده 15% كم نماييد ولي بسيار سخت است كه مجومع 4 عامل كه سهم مجموع آنها 15% مي شود را كاملا از عوامل نمودارت حذف كني. موفق باشي
 

یاریاری

عضو جدید
سلام،
من نمی دونم شما تابحال جوابتان را گفته اید یاخیرولی امید وارم مطالبی را که خدمتان عرض می نمایم را مد نظر داشته باشید چرا در عمل واستفاده از این نمودار به شما کمک خواهد کرد.
نمودار پارتو همان نمودار علت ومعلول است ولی بادر نظر گرفتن درصدتاثیر علت ها برای به وجود آوردن معلول که به صورت میله ای نشان داده می شود.
نکته مهم در رسم ، تحلیل واستفاده از این نمودار دراین است که شما بایددر رسم نمودار علت ومعلول، علت های وابسته به هم (ویا تاثیر گذار بر روهم )نداشته باشید. اگر این نکته را در رسم نمودار علت ومعلول لحاظ نکرده باشید نمودار پارتو به شما هیچ کمکی نمی کند وحتی ممکن است شما رابه منحرف نیز بنماید.
به یاد داشته باشید نمودار علت ومعلول وپارتو را نمی توان از یکدیگر جدا نمود ومورد استفاده قرار داد.لذا موضوعیت وهدف هردونمودار باید مشخص ویکسان باشد.
 
بالا