چیلر تراکمی

salam_to_all

عضو جدید
شارژ گاز چیلر تراکمی
امروز می خواهم سایتی رو معرفی کنم که روشهای شارژ گاز چیلر تراکمی را با تصاویر متحرک نمایش می دهد
دیدن این سایت خالی از لطف نیست
http://www.refrigerationbasics.com/1024x768/charging1.htm
مقايسه اقتصادي چيلرهاي تراکمي با چيلرهاي جذبي تک اثره


سرمايه گذاري اوليه و هزينه هاي ثابت :
قيمت يک چيلر جذبي ( ابزربشن ) نسبت به چيلر تراکمي ( رفت و آمدي ) معمولا بين 30 تا 40 درصد گران تر مي باشد .( بر حسب ظرفيت هاي مختلف ) ولي با در نظر گرفتن سرمايه گذاري اوليه که جهت هزينه انشعاب برق چيلرها و هزينه تابلوي برق فشار ضعيف و کابل کشي ها و همچنين هزينه مصرف برق ماهيانه ، اين اضافه قيمت در عرض چند سال اول جبران مي گردد و حتي در ظرفيت هاي بالا در مجموع سرمايه گذاري اوليه سيستم هاي برودتي با استفاده از چيلر ابزربشن مقرون بصرفه تر خواهد بود . جدول پيوست اختلاف سرمايه گذاري اوليه انشعاب برق طبق آيين نامه تعرفه هاي برق مصوب 10/6/1375 وزارت نيرو را جهت چيلرهاي تراکمي ( رفت و آمدي ) و چيلرهاي جذبي نشان مي دهد.
ارقام مندرج در جدول بر مبناي مفروضات زير محاسبه گرديده است :
1. قيمت اصلي انشعاب بر مبناي تغذيه از شبکه فشار ضعيف 400 ولت محاسبه گرديده است . بديهي است در صورت نياز به گرفتن انشعاب از پست فشار متوسط 11 KV ، 20 KV و يا 32 KV هزينه احداث پست نيز مي بايست به محاسبات اضافه گردد .
2. مبناي محاسبه سال 1375 در نظر گرفته شده است . طبق مصوبه وزارت نيرو هر سال 10 درصد تا آخر برنامه دوم ، به هزينه انشعاب اضافه مي گردد . لذا ضريب مذکور بر حسب زمان اجراي پروژه مي بايست در ارقام فوق منظور گردد .
با توجه به اينکه چيلرهاي تراکمي حداکثر با ظرفيت 200 تن برودتي ساخته مي شوند، لذا جهت پروژه هاي با ظرفيت بالا از چند چيلر تراکمي استفاده خواهد گرديد تا ظرفيت مورد نظر را تامين نمايد .
- مصرف برق چيلرهاي رفت و آمدي ساخت اخل حدود 9/0 کيلو وات در ازاء هر تن برودتي در نظر گرفته شده است ( طبق دستورالعمل هاي شرکتهاي سازنده )
- تعرفه فعلي سازمان برق منطقه اي 175 ريال براي هر کيلو وات ساعت ( براي مصارف بالاتر از 1000 کيلووات در ماه ) مي باشد . اين هزينه در تاريخ تهيه گزارش ( اسفند ماه 1376 ) معتبر بوده است و با توجه به اينکه تعرفه هاي مصرف برق هر سال اضافه مي گردند ، لذا رقم فوق بر حسب زمان انجام پروژه مي بايست تصحيح گرديده و افزايش يابد .
- هزينه گاز مصرفي بر مبناي تعرفه پروژه هاي صنعتي 20 ريال براي هر متر مکعب گاز در نظر گرفته شده است . توضيح اينکه تعرفه گاز خانگي فقط 10 ريال براي هر متر مکعب گاز مي باشد .
در جداول فوق فرض بر اين است که هر دو چيلر مورد مقايسه بطور متوسط با 70 درصد زیر بار و 20 ساعت در شبانه روز مشغول کار باشند .
مباني محاسبات :
- تعرفه فعلي سازمان برق منطقه اي 175 ريال براي هر کيلو وات ساعت ( براي مصارف بالاتر از 1000 کيلو وات در ماه ) مي باشد . اين هزينه در تاريخ تهيه گزارش ( اسفند ماه 1376 ) معتبر بوده است و با توجه به اينکه تعرفه هاي مصرف برق هر سال اضافه مي گردند ، لذا رقم فوق بر حسب زمان انجام پروژه مي بايست تصحيح گرديده و افزايش يابد .
- هزينه گاز مصرفي بر مبناي تعرفه پروژه هاي صنعتي 20 ريال براي هر متر مکعب گاز در نظر گرفته شده است . توضيح اينکه تعرفه گاز خانگي فقط 10 ريال براي هر متر مکعب گاز مي باشد .
- در محاسبات فوق سرمايه گذاري اوليه توليد بخار به ميزان 50000 ريال جهت هر کيلوگرم بخار در ساعت منظور گرديده است ( قيمت ديگ 5 تني 167000000 ريال و تاسيسات جانبي بخار 50 درصد قيمت ديگ پيش بيني شده است ) بديهي است قيمت واقعي تاسيسات بخار هر پروژه بر مبناي نوع طراحي موتور خانه و زمان اجراي کار و ... متفاوت مي باشد و ارقام فوق فقط از نظر مقايسه و بطور تقريبي قابل بررسي مي باشد .
.

افزودن روغن به کمپرسور چیلر تراکمی
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]براي افزودن روغن به كمپرسور به اين ترتيب عمل كنيد :

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]1. كل مبرّد موجود در سيستم را در سمت فشارقوي جمع آوري كنيد

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]2. لولة مكش را از كمپرسور جدا كنيد .

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]3. روغن را از دهانة مكش كمپرسور تا خط مياني شيشة روغن نما به داخل آن بريزيد . از ريختن روغن اضافي خودداري كنيد .

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]4. لولة مكش را دوباره به كمپرسور وصل كنيد .

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]5. كمپرسور را روشن و بعد از 20 دقيقه مجدداً سطح روغن را بازديد كنيد .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]برداشت روغن از سيستم [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]براي برداشت روغن از سيستم به ترتيب زير عمل كنيد :[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]1. كل مبرّد موجود در سيستم را در سمت فشارقوي جمع آوري كنيد[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]2. شيرهاي سرويس مكش و رانش كمپرسور را ببنديد .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]3. لوله هاي مكش و رانش را از كمپرسور جدا كنيد .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]4. لوله هاي مويين و كلية اتصالات برقي كمپرسور را از آن جدا كنيد .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]5. مهره ها و اتصالات مربوط به نصب كمپرسور روي دستگاه را باز كنيد .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]6. كمپرسور را از روي شاسي برداريد و روغن را از دهانة مكش آن بيرون بريزيد [/FONT]
[/FONT][/FONT]
[/FONT][/FONT]
[/FONT]
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

salam_to_all

عضو جدید
شارژ گاز چیلر تراکمی

شارژ گاز چیلر تراکمی

براي افزودن مبرّد مطابق دستورالعمل زير عمل كنيد :
1. كپسول مبرّد مناسب را به انشعاب مياني چند راهة آزمايش متصل كنيد .
2. شيرهاي چندراهه را طوري تنظيم كنيد كه مبرّد از طريق انشعاب فشار سنج مكش به داخل شيلنگ مكش جريان پيدا كنيد .
3. شيلنگ مكش را به انشعاب شارژ شير سرويس مكش متصل كنيد . قبل از سفت كردن اتصالات ، اندكي از مبرّد را آزاد كنيد تا هواي محبوس در شيلنگها كاملاً خارج شود .
4. سيلندر مبرّد را از ترازوي فنري آويزان كنيد تا از وزن مبرّد اضافه شده به سيستم مطلع باشيد .
5. شير سرويس مكش را ببنديد و بعد از اطمينان يافتن از اينكه كپسول در وضعيت وارونه قرار دارد ، كمپرسور را روشن و شير كپسول را كمي باز كنيد . جهت پيشگيري از آسيب ديدگي كمپرسور شير تخلية كپسول را طوري تنظيم كنيد كه فشار مكش از bar 3 براي فرئون 12 و bar 5ر5 براي فرئون 22 تجاوز نكند . توجه : قراردادن كپسول در داخل تشت آب گرم موجب افزايش سرعت جريان مبرّد به داخل سيستم مي شود .
6. اگر سيستم نياز به شارژ كامل دارد ،‌ مقدار مبرّد مورد نياز آن را كه روي پلاك شناسايي آن قيد شده است ، به آن اضفه كنيد . اگر قرار است فقط مقدار كمي مبرّد اضافه شود ، بعد از گذشت چندثانيه شير سرويس مكش را ببنديد و حدود 5 دقيقه سيستم را به حال خود بگذاريد تا متعادل شود . در صورتي كه كمبود گاز سيستم هنوز مرتفع نشده است ، اين عمليات را مجدداً تكرار كنيد .
اگر سيستم در وضعيت اضافه شارژ قرار دارد ، ‌مقدار كمي از مبرّد آن را از طريق دهانة مخصوص نصب فشارسنج واقع بر شير سرويس مكش كمپرسور تخيه و كمي صبر كنيد تا سيستم متعادل شود . تخلية مبرّد را آن قدر ادامه دهيد تا سيستم در وضعيت كم شارژ قرار بگيرد . حال با استفاده از دستورالعمل ارائه شده در قسمت قبل ، شارژ سيستم را كامل كنيد .
 
اگه میشه لطف کنید جدولشو مرتب کنید یا عکسشو بذارید
ممنون میشم :gol:
 

salam_to_all

عضو جدید
اینم جدولش

اینم جدولش

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=2742&d=1207406975
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چیلر تراکمی آبی

چیلر تراکمی آبی

چیلر تراکمی آبی به چيلري گفته ميشودكه مبرد داخل كندانسورآن بوسيله اب خنك ميشوددراين نوع چيلر، آبي كه مبرد داخل كندانسور راخنك ميكندخودگرم شده وديگرقابل استفاده نيست به همين دليل اين آب وارد برج خنك كننده شده ، دمايش پائين مي آيدودوباره جهت خنك كردن مبردواردكندانسورميشود . درمناطقي كه درصدرطوبت هوازيادباشدچون دربرج خنك كننده فرآيندانتقال حرارت براساس گرماي نهان تبخيرانجام ميشود ، برج خنك كننده كارائي نداشته ونميتوان چيلرآبي استفاده كرد، همچنين اگرميزان موادخورنده ورسوب آب زيادباشد ، چون امكان خوردگي ورسوب گيري ومسدودشدن لوله هاي داخل كندانسور زياد است بنابراين امكان استفاده ازچيلرآبي وجود نداردوبه ناچاربايدچيلرهوائي استفاده كرد .
در این نوشته سعی شده به تمامی قسمتهای چیلر تراکمی آبی از قبیل کمپرسور و و اجزا آن و بقیه وسایل کنترلی چیلر اشاره شود.
 

پیوست ها

  • chiller tarakomi.part1.rar
    7 مگایابت · بازدیدها: 8
  • chiller tarakomi.part2.rar
    2.7 مگایابت · بازدیدها: 4
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
پیرجو تحلیل اگسرژی در سیکل تبرید تراکمی مقاله های مهندسی شیمی 8

Similar threads

بالا