چهره هايي كه رفتند...

bahram3

عضو جدید
کاربر ممتاز
سال 2008 شاهد مرگ شماري از شخصيتهاي مطرح در عرصه فرهنگ و سياست بود كه نه تنها در كشورهاي خود بلكه در جهان، چهره هايي شناخته شده به شمار مي رفتند. «پل نيومن» ، «چارلتون هستون» ، «سيدني پلاك» ، «الكساندر سولژنيتسين» ، «آرتور سي.كلارك» ، «سوهارتو» ، «يورگ هايدر» و «كرايتون» از جمله اين افراد هستند.



پل نيومن بازيگر كهنه كار سينماي هاليوود بعد از سال ها جدال با سرطان در سن 83 سالگي درگذشت. او كه فعاليت هنري خود را از سال 1950 آغاز كرده بود، به يكي از مشهور ترين ستارگان دنياي سينما تبديل شد و در طول فعاليت خود 10 بار نامزد جايزه اسكار شد، 1 جايزه اسكار را براي «رنگ پول» در سال 1986 برد و در بيش از 50 فيلم سينمايي بازي كرد.



چارلتون هستون، برنده جايزه اسکار، روز شنبه، پنجم آوريل، در سن 84 سالگي در گذشت. او سال‌هاي آخر عمر خود را در حالي سپري کرد که از بيماري آلزايمر رنج مي‌برد. هستون براي نقش‌آفريني در فيلم بن هور، در سال 1959 موفق به کسب جايزه اسکار شد. فيلم ده فرمان که هستون در آن نقش حضرت موسي (ع) را بازي مي‌کرد ، يکي از پرفروش‌ترين فيلم‌هاي دنياي سينماست.



سيدني پولاک ‏سينماگر آمريکايي و برنده جايزه اسکار كه به عنوان بازيگر ، تهيه کننده و کارگردان در بسياري از فيلم ها و برنامه هاي تلويزيوني فعاليت کرده بود، امسال پس از 9ماه دست و پنجه نرم کردن با بيماري سرطان در منزلش در لس آنجلس در سن 74 سالگي درگذشت. بخشي از شهرت وي بدليل اصرار و تبحر وي در بازي گرفتن از بازيگران مشهور سينما است.



الکساندر سولژنيتسين، رمان نويس شهير روسي و برنده جايزه ادبي نوبل، در سن 89 سالگي در مسکو درگذشت. اين نويسنده سرشناس روسيه به دليل نوشتن کتاب هايي که در آن به شدت از دولت اتحاد جماهير شوروي سابق انتقاد شده بود مدت 20 سال را در تبعيد گذراند. او در سال 1970 برنده جايزه نوبل ادبيات شد. پس از آنکه رمان مجمع الجزاير گولاک در سال 1974 در غرب منتشر شد ، کرملين او را از روسيه اخراج کرد.



سِر آرتور چارلز کلارک معروف به آرتور سي. کلارک، نويسنده، مخترع و دانشمند انگليسي كه رمان علمي-تخيلي بسيار معروف 2001: اوديسه فضايي اثر اوست، امسال در سريلانكا درگذاشت. فيلمي با نام اوديسه فضايي نيز بر مبناي کتاب او توسط استنلي کوبريک ساخته شد و جايزه اسکار را براي او و آرتور سي کلارک به ارمغان آورد. او همچنين آخرين عضو بازمانده از گروهي بود که «بزرگان سه گانه علمي-تخيلي» ناميده مي‌شد. دو عضو ديگر اين مجموعه «رابرت هاينلين» و «آيزاک آسيموف» بودند. او صاحب 7 مدرک دکتراي افتخاري در رشته‌هاي مختلف تجربي بود.



سوهارتو ديكتاتور سابق اندونزي سال جاري در سن 86 سالگي پس از كار افتادن چند عضو بدنش سال جاري ميلادي در بيمارستان درگذشت. او در جريان حوادث پس از کودتايي بي نتيجه در سال 1965 در اندونزي بر سر کار آمد و به مدت سه دهه اين مجمع الجزاير را با "مشتي آهنين" رهبري کرد. او حدود يك ميليون نفر از مخالفانش را اغلب به ظن ارتباط با كمونيسم به قتل رساند و به داشتن فساد مالي معروف بود، با اين حال، عده اي معتقدند او در زمينه پيشرفت اقتصادي اندونزي هم گامهاي بزرگي برداشت.



پرونده زندگي «اسيتو فاست» ماجراجوي سرشناس آمريکايي و دارنده رکوردهاي بي شمار در هوانوردي و دريانوردي در سال 2008 ميلادي بسته شد. او سپتامبر 2007 پس از پروازي انفرادي در نوادا مفقود شد اما مرگ او بطور رسمي در سال جاري ميلادي اعلام گشت. اين مرد ميليونر دارنده 116 رکورد در 5 رشته ورزشي بود که 60 مورد از اين رکوردها همچنان دست نخورده باقي مانده است.



يورگ هايدر ، رهبر حزب راست افراطي «اتحاد براي آينده اتريش»، ماه سپتامبر 2008 در يک سانحه رانندگي کشته شد. هايدر 58 ساله به هنگام سانحه در حومه وين تنها بود. هايدر به دليل تمايلات افراطي و بعضا نژادپرستانه‌اش شهرت داشت. وي جزو مخالفان تسهيل قوانين مهاجرت بود و گرايش‌هاي نازيستي از خود بروز مي‌داد.



مايكل كرايتون چهره معروف ادبي هنگام مرگ بر اثر سرطان در سال جاري 66 سال سن داشت. كرايتون كه از مجموعه كتاب‌هايش بيش از 150 ميليون نسخه به فروش رفته ، بيش از هر چيز به خاطر كتاب علمي ، تخيلي پارك ژوراسيك شهرت دارد. اين كتاب سال 1993 توسط استيون اسپيلبرگ به صورت يك فيلم سينمايي درآمد و با موفقيت عظيمي در سراسر جهان روبرو شد.



«استل گتي» هنرپيشه اي که در فيلم کلاسيک آمريکايي «دختران زرين» بازي کرده بود در سن 84 سالگي در منزلش در لس آنجلس درگذشت. او در فيلمهايي از قبيل «توتسي» ، «ماسک» ، «مانکن» ، «ايست! يا مادر من تيراندازي خواهد کرد» نيز ايفاي نقش کرده بود. گتي سالها از آلزايمر رنج مي برد و آخرين کار سينمايي اش «بچگي استوآرت» محصول سال 1999 بود.



 

Similar threads

بالا