چهار آیه معروف در مورد حضرت زهرا (سلام الله علیها) در قرآن_ به نقل از شیعه و سنی

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در قرآن آيات زيادي هم درباره حضرت زهرا (س) آمده که شأن نزول آن درباره حضرت زهرا (س) و پيامبر (ص) و علي (ع) و امام حسن (ع) و امام حسين (ع) است از جمله:


1- آيه مباهله
در روز مباهله با مسيحيان نجراني پيامبر (ص) با علي (ع) و حضرت زهرا (س) و امام حسن و امام حسين (ع) حرکت کردند براي مباهله که آيه شريفه مباهله «فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ» نازل شده است که در تمام کتاب‌هاي تاريخي چه سني و چه شيعه آمده است که از زنها فقط فاطمه زهرا (س) حضور داشتند.

2- آيه تطهير
پيامبر اکرم (ص) فرموده است که آيه تطهير در شأن من و علي و حسن و حسين و فاطمه نازل شده است.
وقتي آيه تطهير «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيرًا» نازل شد، پيامبر (ص) تا 40 روز بعد از نماز وقتي از کنار خانه فاطمه زهرا (س) مي‌گذشت مي‌فرمود: «السلام عليکم اهل البيت و رحمة‌الله و برکاته يرحکم‌ الله» و آيه را تلاوت مي‌فرمود.

3 آيه مودّة
وقتي آيه مودة «قُلْ لاَ أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» نازل شد، ابن عباس از پيامبر (ص) سؤال کرد چه کساني ذوي القربي هستند؟ حضرت فرمود: علي و فاطمه و فرزندان علي و فاطمه.

4- سوره انسان (هل اتي)
نذر حضرت زهرا (ع) براي شفاي امام حسن و امام حسين (ع) و نزول سوره هل اتي.
وقتي حضرت امام حسن و امام حسين (ع) شفا پيدا کردند پنج تن آل عبا و فضه به نذر خود وفا کردند که روز اول و دوم و سوم افطار را به مستحق دادند و با آب روزه را افطار کردند و اين کار را هم فقط به خاطر خداوند انجام دادند و «لَا نُرِيدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا».


البته آيات ديگري هم در قرآن آمده است که مفسران شأن نزول آن را حضرت زهرا (س) مي‌دانند که به خاطر اختصار از آن آيات صرف‌نظر شده است.
 

Similar threads

بالا