قم - خبرگزاری مهر: عضو مجلس خبرگان رهبری توجه به کدهای شیطانی را مهم برشمرد و گفت: کدهایی مانند اینکه باید از ظواهر دین عبور کرد، یا دوران رسیدن به معنویت از راه دین گذشته و بدون دخالت دین هم میشود به حقیقت رسید، مواردی است که بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد و فریب این جملات به ظاهر دلنشین را نخوریم.به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار اعضای دفتر پژوهشهای فرهنگی در مشهد با اشاره به موضوع مکتب امام(ره) و اصولگرایی راستین، به معرفی شاخصهای مکتب امام(ره) که مقام معظم رهبری بیان فرمودند، پرداخت و بیان داشت: "عقلانیت"، "معنویت" و "عدالت" سه شاخص عمده مکتب امام (ره) به شمار میروند.
وی در توضیح مفهوم عقلانیت و سوء استفادههایی که ممکن است از این تعبیر شود، یادآور شد: ابتدا باید ببینیم در ادبیات فلسفی و سیاسی، عقلانیت به چند صورت به کار میرود و منظور ما از عقلانیت چیست.
وی اظهار داشت: عقلانیت در اصطلاح فیلسوفان قدیم به معنای پیروی از عقل، معرفی میشد که جنبه سلبی آن نفی اصالت حس بود، ولی در قرون وسطا، گرایش غالب که از کلیسا سرچشمه میگرفت، عقلانیت را در مقابل اصالت وحی قرار میداد و با نفی عقلانیت میگفت ایمان بیاور، بعد بشناس.
آیتالله مصباح یزدی ادامه داد: در مقابل این گرایش در قرون بعد، فیلسوفانی وارد صحنه شدند که قائل به اصالت عقل بودند، و در نتیجه زمینهای برای مبارزه با کاتولیسیسم شکل گرفت و تحولاتی در علم و فلسفه ایجاد شد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: مهمترین محور در این جریان، شعار "انسان محوری"، "اصالت انسان" یا "اومانیسم" بود و منافع انسان، محور اصلی و تعیین کننده معرفی شد و خواسته انسان، ملاک حق بود که نفی اصالت وحی را به دنبال داشت.
وی در توضیح مفهوم عقلانیت و سوء استفادههایی که ممکن است از این تعبیر شود، یادآور شد: ابتدا باید ببینیم در ادبیات فلسفی و سیاسی، عقلانیت به چند صورت به کار میرود و منظور ما از عقلانیت چیست.
وی اظهار داشت: عقلانیت در اصطلاح فیلسوفان قدیم به معنای پیروی از عقل، معرفی میشد که جنبه سلبی آن نفی اصالت حس بود، ولی در قرون وسطا، گرایش غالب که از کلیسا سرچشمه میگرفت، عقلانیت را در مقابل اصالت وحی قرار میداد و با نفی عقلانیت میگفت ایمان بیاور، بعد بشناس.
آیتالله مصباح یزدی ادامه داد: در مقابل این گرایش در قرون بعد، فیلسوفانی وارد صحنه شدند که قائل به اصالت عقل بودند، و در نتیجه زمینهای برای مبارزه با کاتولیسیسم شکل گرفت و تحولاتی در علم و فلسفه ایجاد شد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: مهمترین محور در این جریان، شعار "انسان محوری"، "اصالت انسان" یا "اومانیسم" بود و منافع انسان، محور اصلی و تعیین کننده معرفی شد و خواسته انسان، ملاک حق بود که نفی اصالت وحی را به دنبال داشت.