چرا ماشین ها در حوزه ی فرکانس پایین به کار گرفته میشوند؟؟

رضا استکی

عضو جدید
سلام دوستان رضا هستم عضو جدید (کاردانی قدرت دانشگاه ازاد و کارشناسی انتقال توزیع ازاد و فعلا هم ترم 1 کارشناسی ارشد قدرت دانشگاه ازاد) امیدوارم اینجا بتونم از علم و تجربیات شما استفاده کنمیه سوال که از جانب یکی از استاد ها مطرح شد برای ما اینه که چرا ماشین های الکتریکی در حوزه ی فرکانس پایین (50hz تا 60hz) بکار گرفته میشن؟ و چرا در فرکانس بالا مثلا 1Khz به کار گرفته نمیشن؟ممنون میشم دوستان راهنمایی کنند
 

Pro.Eng

متخصص plc
کاربر ممتاز
سلام. خوش آمدید.
سؤال قشنگیه.
ببین مهندس ، موتور داخلش سیم پیچی داره دیگه. این سیم پیچی هم سلف محسوب میشه دیگه. توی فصل مدار معادل ترانسفورماتور و ماشین های الکتریکی تو کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن گفته شده. یادته ؟!
حالا دیگه بحث مداری میشه و برمیگرده به مشخصات سلف ها.
با افزایش فرکانس ، راکتانس سلف یعنی WL افزایش پیدا میکنه. توی واقعیت این افزایش راکتانس و به دنبال اون افزایش امپدانس تا یک فرکانس خاصی ادامه پیدا میکنه و اینجوری نیستش که انقدر زیاد بشه که مدار باز بشه. نه اینجوری نیست ، از یک فرکانس مشخصی به بالاتر یک سری اثر های خازنی پراکنده در سلف ظاهر میشه و امپدانس سلف کاهش پیدا میکنه. این کاهش امپدانس ضریب کیفیت سلف رو کم میکنه و این هم موجب کاهش راندمان سلف و همینطور کاهش کارایی ماشین الکتریکی میشه.
موفق باشید.
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سرعت گردش یه ماشین القایی به فرکانس ربط داره
تو فرکانس 50 موتور چهار قطب 14xx میخرخه
تو یک کیلو هرتز سرعت چرخشش چقدر میشه؟
شما یه ماشین با وزن چند ده تن رو تصور کن که داره با سرعتی بیشتر از 27xxx میچرخه-اصلا میشه تصورش کرد؟
در ثانی فرکانس شبکه همینه-خط انتقال با 1kHz که هیچیش به مصرف کننده نمیرسه همش میشه تلفات
این بثی هم که دوستمون کردن کاملا درسته شما تو همچین فرکانسی هر چی بدی به ماشینت میشه تلفات
 
بالا