چرا روزه میگیریم؟

   

عضو جدید
من شنیدم یه استراحته واسه بدن ....مثلا واسه مثال شنیدی زمین رو بعد چندسال کاشتن یه سال استراحت میدن؟....حالا ما در طول سال هرچی میدیم به این شیکم خم به ابرو نمیاره ....1 ماهم چیزی نمیدیم تا استراحت کنه....درضمن برای دفع سموم و برای متعادل شدن وزن(تا حدودی) و برای باخبر شدن از حال فقیر فقرا (که خودونم جزوشیم )خوبه.....
از تو ديگه انتظار نداشتما:razz:
تو يکي از پستا گفتم که سم بدن رو زياد ميکنه نه کم
هميم بدنساز ها يه مثال خوبي ميزنن
شما يه اجاق رو فرض کن:
اگه کم توش چوب بريزي يا اصلا توش چوب نريزي خاموش ميشه
حالا اگه تند و تند (يا زياد زياد) چوب بريزي، دود ميکنه و خاموش ميشه
بدن (يا شکم) ما هم مثل همون اجاقه
بايد به اندازه توش بريزي. نه زياد و نه کم
 

zhila210

عضو جدید
این تاپیکو تو بخش اسلام نزدم به دو دلیل
1- روزه فقط مربوط به دین اسلام نیست (البته اینو شنیدم).
2- اینجا بازدیدش بیشتره.:D
راستش این سوال همیشه تو ذهنم بوده که چرا روزه میگیریم؟ دلیل علمی براش پیدا نکردم.
کسی میتونه دلیلی بیاره؟

esmet koo? akset koo ? hala mage kesi be u gofte hatman rooze begir? nagir oonvaght mordy, mifahmunanet!:razz:
 

mirror_life2006

عضو جدید
این تاپیکو تو بخش اسلام نزدم به دو دلیل
1- روزه فقط مربوط به دین اسلام نیست (البته اینو شنیدم).
2- اینجا بازدیدش بیشتره.:D
راستش این سوال همیشه تو ذهنم بوده که چرا روزه میگیریم؟ دلیل علمی براش پیدا نکردم.
کسی میتونه دلیلی بیاره؟
ببین عزیزم ساله ما 362 روزه ماه رمضان 30 روزه یه تقسیمه کوچولو کن 362 تقسیم بر 30 میشه حودودان میشه 12 روز یه بار یه روز البته این میانگینه خوب تو حساب کن هر 12 روز یه بار فقط یه وعده غذا نخور چی میشه آیا میمیری؟
به خدا که نمیمیری ولی از لحاظه پزشکی به این قضیه نگاه کنی تو این یک ماه روزه داری سمه بدن از بدن دفع میشه و بدن سلامته بیشتری داره آدم احساسه سبکی میکنه و یک ماه کم خوری پیشه میکنه و مطمئن باش حتا به عمرتم تاثیر میزاره طولانیش میکنه.
 

   

عضو جدید
mirror_life2006ببین عزیزم ساله ما 362 روزه ماه رمضان 30 روزه یه تقسیمه کوچولو کن 362 تقسیم بر 30 میشه حودودان میشه 12 روز یه بار یه روز البته این میانگینه خوب تو حساب کن هر 12 روز یه بار فقط یه وعده غذا نخور چی میشه آیا میمیری؟
به خدا که نمیمیری
تو هم 30 روز از سال به خودت يه چک بزن. ساله ما 362 روزه اون ماه 30 روزه یه تقسیمه کوچولو کن 362 تقسیم بر 30 میشه حدودا میشه 12 روز یه بار یه روز البته این میانگینه خوب تو حساب کن هر 12 روزيه بار به خودت چک بزن، چی میشه آیا میمیری؟
به خدا که نمیمیری
نه اون روزه براي من فايده خواهد داشت و نه اين چک براي تو:smile: (مگه اينکه دليل علمي بياري)

mirror_life2006ولی از لحاظه پزشکی به این قضیه نگاه کنی تو این یک ماه روزه داری سمه بدن از بدن دفع میشه و بدن سلامته بیشتری داره آدم احساسه سبکی میکنه و یک ماه کم خوری پیشه میکنه و مطمئن باش حتا به عمرتم تاثیر میزاره طولانیش میکنه
آقا من مطمعن نيستم.
شما از لحاظ علمي ثابت کن.
--------
جدا شما ها همينجوري ميايد تو بحث ميپريد يه چيزي ميگيدا:mad:
هي من ميگم سم رو از بين نميبره و دليل ميارم و شما ها هي از خودتون نظريه ميديد:mad:
هرکي تو اين تاپيک نظري ميده بايد علمي باشه
 

*mana

عضو جدید
کاربر ممتاز
این تاپیکو تو بخش اسلام نزدم به دو دلیل
1- روزه فقط مربوط به دین اسلام نیست (البته اینو شنیدم).
2- اینجا بازدیدش بیشتره.:D
راستش این سوال همیشه تو ذهنم بوده که چرا روزه میگیریم؟ دلیل علمی براش پیدا نکردم.
کسی میتونه دلیلی بیاره؟
شما بیا اول وجود خودتو اثبات کن بعد علت روزه رو بگو:biggrin:
چقدر روح زیاد شده تو باشگاه:cry:
 

kazimoto

عضو جدید
کاربر ممتاز
ما روزه میگیریم چون بهمون ارامش میده. ارامشی که از تمرین اراده مون برای انجام ندادن بعضی کارها بهمون دست میده. دیدی بعضی وقتها ادم دوست داره جلوی خودشو بگیره که به خودش ثابت بکنه کارهاش از روی عادت نیست؟؟؟ روزه هم به من یه همچین حسی میده. البته بگم که این مراسم از یهودیت وارد اسلام شده اما در کل من ماه رمضون و روزه گرفتنو دوست دارم. حس میکنم دارم خودمو میسنجم. تا حالا که توی اینکار بد نبودم.
 

فدکی

عضو جدید
خدا شاهد است از سن که به تکلیف رسیدم وتا حالا علاوه بر روزه ماه های رمضان , هفته ای یک روز (سالها این کار را میکنم ) روزه مستحبی می گیریم .............
من از این روش یاد گرفتم که از اسارت شکم ؛ آزاد شوم
 

kazimoto

عضو جدید
کاربر ممتاز
خدا شاهد است از سن که به تکلیف رسیدم وتا حالا علاوه بر روزه ماه های رمضان , هفته ای یک روز (سالها این کار را میکنم ) روزه مستحبی می گیریم .............
من از این روش یاد گرفتم که از اسارت شکم ؛ آزاد شود

قبول باشه. حالا چرا قسم میخوری. قسم خوردن مکروهه فدکی جان.
 

yen

عضو جدید
برا مانکن شدن :D
راستشو بخوای نمیدونم اگه دونستی به منم بگو
 

فدکی

عضو جدید
روزه فوايد جسمي و روحي فراوان دارد، شفابخش جسم و توان بخش جان است، پاک کننده آدمي از رذايل حيواني است، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسامان بسيار موثر بوده و در تذهيب و تزکيه نفس و رهاندن انسان از روزمره پگي و واماندگي در نياز هاي تن تأثير بسزايي دارد.
روزه يکي از احکام انسان ساز اسلام است، که آگاهي از همه فوايد و پي بردن به فلسفه کامل آن همچون ساير احکام الهي براي انسان عادي ممکن نيست، دانش محدود بشر نميتواند راهگشاي همه اسرار نهفته باشد و انديشه را به پاسخ همه مجهولات رهنمون شود، شايد روزي دانش انسان به حدي از کمال برسد که دريچه تازياي بر روي بشر بگشايد و حکمتها و دستورات اسلام را باز شناسد..... .
بنابراين ندانستن فلسفه احکام الهي نبايد ما را از انجام آن باز دارد و موجب نا فرماني و عصيان شود، چرا که اين اطاعت کورکورانه نيست، بلکه بر علم و يقين تکيه دارد زيرا مسلمانان ميدانند که خداي جهان بر همه چيز دانا و از همه چيز آگاه است و نقص و نيازي در ذات متعال او نيست که از اعمال سودي بخواهد يا از زياني بهراسد، خداي مهربان بسیار مهربانست و براي بندگان خود جز خير و سعادت نميخواهد، پس اگر به چيزي فرمان ميدهد خير و سعادت ما در آن است و کمال و تعالي ما بدان بستگي دارد و هر چيزي را نهي ميفرمايد براي ما زيان بخش است و بر مصالح مادي و معنوي ما لطمه ميزند.
فوايد طبي و بهداشتي روزه که از سودمنديهاي کوچک اين فريضه انسان ساز است بحدي است که شايد نياز به توضيح و تکرار نداشته باشد و بيشتر مردم کم و بيش از آن آگاهند. ما به اختصار به گوشه اي از اين فوايد انسان ساز اشاره ميکنيم: معده و دستگاه گوارش از اندام پرکار بدن آدمي است، با سه وعده غذا که معمول مردم است؛ تقريباً در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحليل و جذب و دفع مشغول است. روزه باعث ميشود از يکسو اين اعضا استراحت کنند و از فرسودگي مصون بمانند و نيروي تازه اي بگيرند و از سوي ديگر ذخاير چربي که زيانهاي مهلکي دارند تحليل رفته و کاسته شوند.
در روايات اسلامي حتي به فوايد جسمي روزه نيز تصريح شده تا برخي از سست عنصران، اگر نه با ايمان کامل لااقل با توجه به فوايد بهداشتي روزه اين فريضه ثمر بخش را بجاي آورند و از سودمنديهاي گوناگون آن در حد خود بهره ور شوند. پيامبر گرامي اسلام (ص) در همين رابطه فرموده اند: «صوموا تصحوا» روزه بگيريد تا سالم بمانيد. و نيز در روايات بسياري پيشوايان گرامي اسلام فرموده اند: « معده آدمي خانه بيماريهاي اوست و پرهيز از غذا درمان آن است»
بديهي است آنگاه فوايد بهداشتي روزه بهتر به دست ميآید که روزه دار امساک روز را با زياده روي در شب تلافي نکند، که پر خوري خود موجب زيانهاي چشم گيري براي دستگاه گوارش است. با پيشرفت دانش پزشکي، برخي از پزشکان و متخصصان دريافته اند که امساک از خوردن و آشاميدن، عالي ترين روش درماني است، يکي از پزشکان ميگويد: « طرح درمان به وسيله روزه بسيار چنان معجزه آساست که بکار بستن آن مسير، طرحها و برنامه هاي طب عملي و جراحي را تغيير خواهد داد، زيرا روزه راه تازه اي به روي دانش پزشکي ميگشايد؛ و سلاح موثري براي مبارزه با بيماريها به اين دانش ميبخشد، سلاتحي که ميتوان آن را از راههاي گوناگون مورد استفاده قرار داد تا انسان را در مبارزه با علت بيماريها براي بهبود بيماران به نتيجه مطلوب و آشکار رسانند. »
با روزه و امساک ميتوان بيماريها را بهبود بخشيد و معالجه کرد. البته در صورتي که با اعتدال و زياده روي مقرون باشد و در هنگام سحر و افطار در خوردن و آشاميدن افراط نشود. بررسي فوايد بهداشتي و طبي روزه در اين مختصر نمي گنجد، آنانکه به توضيح بيشتر علاقمندند ميتوانند به کتابهايي که در اين زمينه تأليف شده است مراجعه نمايند. بايد توجه داشت، بر خلاف تصور کوتاه انديشان، روزه هيچگونه ضرري براي افراد سالم مکلف ندارد و اگر کسي بيمار باشد و نتواند روزه بگيرد و با اين کار بيمار تر شود و يا روزه باعث گردد که بيماريش ادامه يابد کار حرامي مرتکب شده و روزه اش نزد خدا پذيرفته نيست، بيماري که روزه براي او ضرر دارد نبايد روزه بگيرد و فقط لازم است در روزهاي ديگر قضاي آن را بجا آورد و جبران کند.
افراد سالم بايد بدانند که روزه نه تنها زياني برايشان ندارد بلکه چنان که گفتيم، موجب تندرستي و صحت مزاج است و بگفته برخي شکم پرستان که خود روزه نميگيرند و ديگران را نيز از روزه باز ميدارند و تلقين ميکنند که روزه موجب زخم معده ميشود، نبايد اعتنا کرد، اينگونه دروغها تنها بهانه افراد سست عنصري است که که اسير شکم خويشند و از عزم و اراده انساني در آنان خبري نيست. « روزه باعث استراحت معده است و در حال روزه اسيد معده بجاي غذا به وسيله صفرا خنثي ميشود و زخم ايجاد نميگردد»
روزه عامل باز دارنده از گناه
روزه، بويژه روزه ماه مبارک رمضان که در اسلام بر همه مسلمين مکلف که بتوانند روزه بگيرند واجب است، واجب است، عامل مؤثري است در ايجاد و تقويت روحيه تقوي و پرهيز کاري؛ قرآن مجيد اين فايده بزرگ را با جمله « لعلکم تتقون » ياد آور ميشود و اين عبادت را عامل مهم تقوي ميشمارد. تقوي و پرهيز کاري در تربيت و سازندگي و شخصيت اسلامي يک مسلمان نقش بسيار مهمي دارد و براي رسيدن به همين اثر پر ارزش است که بهترين عبادت در ماه صيام و در حال روزه اجتناب از گناه است. پيامبر بزرگوار (ص) در خطبه اي فضيلتهاي ماه رمضان را براي مسلمانان بيان فرمود علي (ع) پرسيد: بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ پيامبر پاسخ دادند: «الورع عن محارم الله» اجتناب و پرهيز از گناهان.
روزه دار با بکار بستن اين دستور الهي که شرط کمال روزه است، روحيه تقوي را در خود زنده ميکند و اين مراقبت ثمر بخش در ماه مبارک رمضان و در حال روزه بسيار آسان تر است چرا که گرسنگي و تشنگي و ديگر محدوديتهاي روزه شعله هاي سرکش غرايز حيواني و هوسها را تا حد چشمگيري خاموش ميسازد و حتي اگر موقت هم باشد گريبان عقل و جان را از چنگال شهوت رها ميسازد و براي روزه دار زمينه اي آماده براي تمرين تقوي و پرهيزگاري فراهم ميشود و با مراقبت و تمرین پياپي در يکماه نيروي بازدارنده از گناه در او به وجود ميآيد و خصلت خودداري در او ريشه ميگيرد و رشد ميکند و او با گذراندن اين برنامه يکماهه توفيق می یابد که پس از ماه روزه نيز پرهيزکار باقي بماند. بدين ترتيب به مقام پر ارج تقوي که به تعبير قرآن و فرموده پيشوايان معصوم ما کرامت انسان بدان وابسته است براي هميشه نايل آيد.

کلمات کلیدی مطلب : روزه - جسمی - روحی -
 

YuMi

اخراجی موقت
خدا شاهد است از سن که به تکلیف رسیدم وتا حالا علاوه بر روزه ماه های رمضان , هفته ای یک روز (سالها این کار را میکنم ) روزه مستحبی می گیریم .............
من از این روش یاد گرفتم که از اسارت شکم ؛ آزاد شوم

آفرین به تو دختر گل:w12:

خوب یکی که از اسارت شکم آزاد هست پس نباید روزه بگیره دیگه
شما نه برای رضای خدا این کارو میکنی نه برای عسل بهشت
برای شخص خودت و لاغر شدنت میکنی که خوشگل شی یکی بیاد خواستگاریت
:w19:

خداتون کجا گفته برای رهایی از اسارت شکم روزه بگیرید؟
 

فدکی

عضو جدید
۲۱
روزه یكی از احكام انسان ساز اسلام است، كه آگاهی از همه فواید و پی بردن به فلسفه كامل آن همچون سایر احكام الهی برای انسان عادی ممكن نیست، دانش محدود بشر نمیتواند راهگشای همه اسرار نهفته باشد و اندیشه را به پاسخ همه مجهولات رهنمون شود، شاید روزی دانش انسان به حدی از كمال برسد كه دریچه تازه ای بر روی بشر بگشاید و حكمتها و دستورات اسلام را باز شناسد..... .
بنابراین ندانستن فلسفه احكام الهی نباید ما را از انجام آن باز دارد و موجب نا فرمانی و عصیان شود، چرا كه این اطاعت كوركورانه نیست، بلكه بر علم و یقین تكیه دارد زیرا مسلمانان میدانند كه خدای جهان بر همه چیز دانا و از همه چیز آگاه است و نقص و نیازی در ذات متعال او نیست كه از اعمال سودی بخواهد یا از زیانی بهراسد، خدای مهربان خیر محض است و برای بندگان خود جز خیر و سعادت نمیخواهد، پس اگر به چیزی فرمان میدهد خیر و سعادت ما در آن است و كمال و تعالی ما بدان بستگی دارد و هر چیزی را نهی میفرماید برای ما زیان بخش است و بر مصالح مادی و معنوی ما لطمه میزند.
●فواید روزه
روزه فواید جسمی و روحی فراوان دارد، شفا بخش جسم و توان بخش جان است، پاك كننده آدمی از رذایل حیوانی، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسامان بسیار موثر است، در تهذیب و تزكیه نفس و رهاندن انسان از روزمرگی و واماندگی در نیاز های تن تأثیر بسزایی دارد. فواید طبی و بهداشتی روزه كه از سودمندیهای كوچك این فریضه انسان ساز است به حدی است كه شاید نیاز به توضیح و تكرار نداشته باشد و بیشتر مردم كم و بیش از آن آگاهند. ما به اختصار به گوشه ای از این فواید انسان ساز اشاره میكنیم: معده و دستگاه گوارش از اندام پركار بدن آدمی است، با سه وعده غذا كه معمول مردم است؛ تقریباً در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحلیل و جذب و دفع مشغول است. روزه باعث میشود از یكسو این اعضا استراحت كنند و از فرسودگی مصون بمانند و نیروی تازه ای بگیرند و از سوی دیگر ذخایر چربی كه زیانهای مهلكی دارند تحلیل رفته و كاسته شوند.
در روایات اسلامی حتی به فواید جسمی روزه نیز تصریح شده تا برخی از سست عنصران، اگر نه با ایمان كامل لااقل با توجه به فواید بهداشتی روزه این فریضه ثمر بخش را بجای آورند و از سودمندیهای گوناگون آن در حد خود بهره ور شوند. پیامبر گرامی اسلام در همین رابطه فرموده اند: «صوموا تصحوا» روزه بگیرید تا سالم بمانید. و نیز در روایات بسیاری پیشوایان گرامی اسلام فرموده اند: « معده آدمی خانه بیماریهای اوست و پرهیز از غذا درمان آن است»
بدیهی است آنگاه فواید بهداشتی روزه بهتر به دست میآید كه روزه دار امساك روز را با زیاده روی در شب تلافی نكند، كه پر خوری خود موجب زیانهای چشم گیری برای دستگاه گوارش است. با پیشرفت دانش پزشكی، برخی از پزشكان و متخصصان دریافته اند كه امساك از خوردن و آشامیدن، عالی ترین روش درمانی است، یكی از پزشكان میگوید: « طرح درمان به وسیله روزه بسیار چنان معجزه آساست كه بكار بستن آن مسیر، طرحها و برنامه های طب عملی و جراحی را تغییر خواهد داد، زیرا روزه راه تازه ای به روی دانش پزشكی میگشاید؛ و سلاح موثری برای مبارزه با بیماریها به این دانش میبخشد سلاحی كه میتوان آن را از راههای گوناگون مورد استفاده قرار داد تا انسان را در مبارزه با علت بیماریها برای بهبود بیماران به نتیجه مطلوب و آشكار رسانند. »
با روزه و امساك میتوان بیماریها را بهبود بخشید و معالجه كرد البته در صورتی كه با اعتدال و میانه روی مقرون باشد و در هنگام سحر و افطار در خوردن و آشامیدن افراط نشود.بررسی فواید بهداشتی و طبی روزه در این مختصر نمیگنجد، آنانكه به توضیح بیشتر علاقمندند میتوانند به كتابهایی كه در این زمینه تألیف شده است مراجعه نمایند. باید توجه داشت، بر خلاف تصور كوتاه اندیشان، روزه هیچگونه ضرری برای افراد سالم مكلف ندارد و اگر كسی بیمار باشد و نتواند روزه بگیرد و با این كار بیمار تر شود و یا روزه باعث گردد كه بیماریش ادامه یابد كار حرامی مرتكب شده و روزه اش نزد خدا پذیرفته نیست، بیماری كه روزه برای او ضرر دارد نباید روزه بگیرد و فقط لازم است در روزهای دیگر قضای آن را بجا آورد و جبران كند.
افراد سالم باید بدانند كه روزه نه تنها زیانی برایشان ندارد بلكه چنان كه گفتیم، موجب تندرستی و صحت مزاج است و بگفته برخی شكم پرستان كه خود روزه نمیگیرند و دیگران را نیز از روزه باز میدارند و تلقین میكنند كه روزه موجب زخم معده میشود، نباید اعتنا كرد، اینگونه دروغها تنها بهانه افراد سست عنصری است كه كه اسیر شكم خویشند و از عزم و اراده انسانی در آنان خبری نیست. « روزه باعث استراحت معده است و در حال روزه اسید معده بجای غذا به وسیله صفرا خنثی میشود و زخم ایجاد نمیگردد»
اكثریت غریب به اتفاق مسلمانان متدین ماه مبارك رمضان را روزه میدارند و به هیچ وجه شكایتی از این بیماری ندارند و نسبت بیماری زخم معده روزه داران بیشتر از دیگران نیست همانطور كه گفتیم فواید جسمی و بهداشتی روزه اگرچه چشمگیر و غیر قابل انكار است ولی مهمترین فواید روزه اثرات بهداشتی آن نیست، متأسفانه برخی در بررسی فواید روزه تنها به همین اثرات بهداشتی آن بسنده كرده اند، درحالیكه فواید برتر روزه به جنبه های معنوی آن مربوط میشود، فواید جسمی روزه با اثرات معنوی آن در سازندگی تربیت و تزكیه انسان قابل مقایسه نیست، اگر چه همان فواید طبی هم گواهی است بر اصالت اسلام عزیز، چرا كه این آیین فطری و آسمانی چهارده قرن پیش با ژرف بینی و احاطه ای كه جز از خدای متعال نمیتواند بود در محیط جاهلیت عرب دستوراتی برای انسانها وضع كرده است كه دانش پزشكی انسان متمدن عصر ما با پیشرفت خود روز به روز بر گوشه هایی از حكمت آن پی میبرد
●روزه عامل باز دارنده از گناه
روزه، بویژه روزه ماه مبارك رمضان كه در اسلام بر همه مسلمین مكلف كه بتوانند روزه بگیرند واجب است، عامل موثری است در ایجاد و تقویت روحیه تقوی و پرهیز كاری؛ قرآن مجید این فایده بزرگ را با جمله « لعلكم تتقون » یاد آور میشود واین عبادت را عامل مهم تقوی میشمارد. تقوی و پرهیز كاری در تربیت و سازندگی و شخصیت اسلامی یك مسلمان نقش بسیار مهمی دارد و برای رسیدن به همین اثر پر ارزش است كه بهترین عبادت در ماه صیام و در حال روزه اجتناب از گناه است.پیامبر بزرگوار (ص) در خطبه ای فضیلتهای ماه رمضان را برای مسلمانان بیان فرمود علی (ع) پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ پیامبر پاسخ دادند: «الورع عن محارم الله» اجتناب و پرهیز از گناهان.
روزه دار با بكار بستن این دستور الهی كه شرط كمال روزه است، روه تقوی را در خود زنده میكند و این مراقبت ثمر بخش در ماه مبارك رمضان و در حال روزه بسیار آسان تر است چرا كه گرسنگی و تشنگی و دیگر محدودیتهای روزه شعله های سركش غرایز حیوانی و هوسها را تا حد چشمگیری خاموش میسازد و حتی اگر موقت هم باشد گریبان عقل و جان را از چنگال شهوت رها میسازد و برای روزه دار زمینه ای آماده برای تمرین تقوی و پرهیز گاری فراهم میشود و با مراقبت و تمرین پیاپی در یكماه نیروی بازدانده از گناه در او به وجود میآید و خصلت خود داری در او ریشه میگیرد و رشد میكند و او با گذراندن این برنامه یكماهه توفیق میابد كه پس از ماه روزه نیز پرهیزكار باقی بماند. بدین ترتیب به مقام پر ارج تقوی كه به تعبیر قرآن و فرموده پیشوایان معصوم ما كرامت انسان بدان وابسته است برای همیشه نایل آید.
●نقش روزه در تقویت اراده
حكومت غرایز و شهوات بر انسان خطرناكترین حكومتهاست و آدمی را اسیر و بی اختیار میسازد و به پستی و رذالت میكشاند. مبارزه با سلطه شهوات نفس كه در اسلام جهاد اكبر نامیده شده به پایمردی و اراده ای استوار نیاز دارد. انسان با روزه داری كه، امساك در خوردن و آشامیدن و خود داری از برخی چیزهای دیگر است در واقع با خواهشهای خویش میجنگد و در برابر غرایز خود مقاومت میكند، تمرین این عمل اراده و تصمیم را در انسان نیرومند میسازد و جان را از قید حكومت و سلطه هوسها و خواهشها میرهاند. پیشوایان اسلام فرموده اند: «افضل الناس من جاهد هواه و اقوی الناس من غلب هواه»
بهترین مردم كسی است كه با هوای نفس مبارزه كند و نیرومند ترین آنان كسی است كه بر آن پیروز شود. پس روزه داران بهترین مردمند چرا كه با خواسته های نفسانی مبارزه میكنند و اگر با مراقبت و كوشش از روزه خویش این بهره را بگیرند كه بر نفس خود مسلط شوند از نیرومند ترین مردم نیز خواهند بود.
●صفای دل و پاكی
روزه چراغ معرفت و آگاهی را در درون بر میافروزد:
اندرون از تعام خالی دار تا در آن نور معرفت بینی
روزه و بویژه روزه یكماهه رمضان موجب میشود كه حكومت شهوات و امیال شیطانی جای خود را به حكومت تقوی و پیروی از دستورات الهی بدهد و تیرگی و هوسها و شهوات در جان آدمی به نورانیت و روشنی باطن تبدیل شود. در سایه همین صفا و پاكی حاصل از روزه است كه روزه دار با خود آگاهی نه تنها دهان و شكم را از خوردن و آشامیدن كه دست و پا و چشم و گوش و زبان و همه اعضای خویش را از آنچه خدا حرام فرموده نگاه میدارد و میتواند به آن درجه از تقوی نایل آید كه حتی از اندیشه و فكرو گناه نیز دوری گزیند و این اوج نورانییت روزه است.
امیر مومنان علی علیه السلام نیز به همین مرتبه اشاره میفرماید: «صیام القلب عن الفكر فی الاثام افضل من صیام البطن عن الطعام» روزه دل از اندیشه گناهان برتر از روزه شكم از خوردن و آشامیدن است. و البته این بدان معنا نیست كه ظاهر روزه و امساك از خوردن و اشامیدن را رها كنیم بلكه لازم است به ان اكتفا ننماییم و همراه با آن بكوشیم كه به نتایج معنوی روزه نیز برسیم. لازم است كه همین امساك ظاهری و روزه معمولی نیز انقلابی روحی در روزه داران بوجود میاورد و طبق شهادت دست اندر كاران در ماه مبارك رمضان شرارت ها و تباهیها كاسته میشود، در دوران طاغوت چون ماه مبارك رمضان فرا میرسید میزان جنایات و فساد سیر نزولی پیدا میكرد و عربده جویی و زد و خورد و چاقو كشی و بد مستی كه در غیر رمضان بازارش رواج داشت در این ماه عزیز بطور محسوسی كاهش میافت.
خوشبختانه با انقلاب مقدس اسلامی هم در ملت و جوانان ما تحولی چشمگیر بوجود آمد و هم مراكز فساد و تباهی از میان برداشته شد و شایسته است كه از این پس بكوشیم نتایج معنوی پر ارزش تری از روزه كسب كنیم. باری صفا و پاكی حاصل از روزه و خود داری و پرهیز كاری روزه دار همچون سپری است كه روزه دار را از اتش عذاب الهی كه مولود گناهان است مصون میدارد. پیامبر عزیز اسلام (ص) فرمودند: «الصوم جنه من النار» روزه سپری است كه روزه دار را از آتش جهنم حفظ میكند.

 

فدکی

عضو جدید
آفرین به تو دختر گل:w12:

خوب یکی که از اسارت شکم آزاد هست پس نباید روزه بگیره دیگه
شما نه برای رضای خدا این کارو میکنی نه برای عسل بهشت
برای شخص خودت و لاغر شدنت میکنی که خوشگل شی یکی بیاد خواستگاریت
:w19:

خداتون کجا گفته برای رهایی از اسارت شکم روزه بگیرید؟
حضرت علی در نهج البلاغه در تمجید وتعریف وستایش از دوستش می فرمود :
وکان لی صدیق خرج من سلطان بطنه
ترجمه "من دوستی داشتم که از سلطنت وتسلط شکمش آزاد بود
وکسی که اسیر شکم وشهوتش نباشد ؛ به راحتی در مقابل وسوسه ها وانحرافات دچار لغش وخطا نمی شود ..........
مهمترین فلسفه روزه گرفتن تحصیل تقوا وخود سازی وتقویت نفس در مقابل انجرافات میباشد
یعنی تقوا ............
 
آخرین ویرایش:

فدکی

عضو جدید
قران می فرماید :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ 183

روزه بگیرید تا تقوا تحصیل کنید
 

فدکی

عضو جدید
میدانید یعنی تقوا چیست؟
یعنی در مقابل شهوت ؛ شهرت ؛ ثروت ؛ وغفلت از الله و.و.
نه گفتن است
 

mohsen 88

عضو جدید
کاربر ممتاز
راستش من روزه میگیرم بخاطر اینکه احساس میکنم یه چورایی بازگشت به خوده.تو اون 30 روز کارهای زشتی که در طول سال یواش یواش برام عادی شده بود رو سعی میکنم انجام ندم.شاید بگی میتونی طول سال انجامشون ندی.اما دست خود آدم که نیست.اما تو اون 30 روز بیشتر حواسمو جمع میکنم تا یه جورایی اخلاقمو بهتر کنم.مثلا" دروغ کمتر بگم.خیلی سعی میکنم غیبت نکنم یا بیشتر مراقب چشام باشم و...
 

فدکی

عضو جدید
راستش من روزه میگیرم بخاطر اینکه احساس میکنم یه چورایی بازگشت به خوده.تو اون 30 روز کارهای زشتی که در طول سال یواش یواش برام عادی شده بود رو سعی میکنم انجام ندم.شاید بگی میتونی طول سال انجامشون ندی.اما دست خود آدم که نیست.اما تو اون 30 روز بیشتر حواسمو جمع میکنم تا یه جورایی اخلاقمو بهتر کنم.مثلا" دروغ کمتر بگم.خیلی سعی میکنم غیبت نکنم یا بیشتر مراقب چشام باشم و...
واین یعنی تمرین تحصیل تقوا است
وتقوا داشتن انسان فلسفه بعثت تمام پیامبران خد ا است
 

   

عضو جدید
ما روزه میگیریم چون بهمون ارامش میده. ارامشی که از تمرین اراده مون برای انجام ندادن بعضی کارها بهمون دست میده.
دیدی بعضی وقتها ادم دوست داره جلوی خودشو بگیره که به خودش ثابت بکنه کارهاش از روی عادت نیست؟؟؟ روزه هم به من یه همچین حسی میده.
البته بگم که این مراسم از یهودیت وارد اسلام شده اما در کل من ماه رمضون و روزه گرفتنو دوست دارم. حس میکنم دارم خودمو میسنجم. تا حالا که توی اینکار بد نبودم.
من جملاتتون رو به 3 قسمت تقسيم کردم و به هر کدام جدا پاسخ مي دم;)
آرامش: شما آرامش رو چي معني مي کنيد؟ من هم وقتي توي باشگاه تمرين ميکنم آرامش کاملي دارم. بعضي ها هم براي آرامش يوگا کار ميکنن. بعضي ها هم شراب مي خورن! اما بايد نگاه کنيم ببينيم اين آرامش باعث نميشه به بدن ضرر برسه؟
جواب يک و دو را با هم ميدم: شما بايد سعي کني هميشه آرامش داشته باشي نه يک ماه از سال. :gol: اگه اين آرامش رو هميشه داشتي موفق هستي و گرنه هيچ.
تا اونجا که من اطلاع دارم، روزه در قرآن هم اومده.
درمورد سنجيدن هم بايد بگم که نظر من اينه که در پايان هر روز خودتون رو بسنجيد. اينطوري به طور حتم انسان کاملي خواهي شد.;)
البته معضرت مي خوام که نظري بر خلاف نظر شما دادم:gol:
 

   

عضو جدید
فدکی ، نه حوصله و نه وقت من اجازه ميده جواب تک تک پست هاتون رو بدم اما درکل اين متن رو براتون مينويسم.
1- شما مگه سواد نداري؟ عقل نداري؟ خوب من تو پست اول گفتم که جواب علمي بده. اونم با منبع
2- اگه منبعت قرآن هستش، اونا بزار کنار. چون اونجا دليل عملي براي اثبات روزه نگفته. و اگه روزه را نتوني اثبات کني خود اون هم زير سوال ميره.
 

   

عضو جدید
راستش من روزه میگیرم بخاطر اینکه احساس میکنم یه چورایی بازگشت به خوده.تو اون 30 روز کارهای زشتی که در طول سال یواش یواش برام عادی شده بود رو سعی میکنم انجام ندم.شاید بگی میتونی طول سال انجامشون ندی.اما دست خود آدم که نیست.اما تو اون 30 روز بیشتر حواسمو جمع میکنم تا یه جورایی اخلاقمو بهتر کنم.مثلا" دروغ کمتر بگم.خیلی سعی میکنم غیبت نکنم یا بیشتر مراقب چشام باشم و...
فکر ميکني اين کار درسته؟
نه، جدي جدي اين درسته که تو اون ماه ما بايد کار خوب انجام بديم و کار خطا (بقول مسلمون ها گناه) انجام نديم؟
طرز فکر شما به خودتون مربوط ميشه. اما من دوست دارم در هر روزي کار خطا نکنم و اخلاق خوبي داشته باشم.:smile:
 

   

عضو جدید
از دوستان عزيز تقاضا دارم تاپيک من رو خراب نکنيد.(انقدر اسپم نکنيد)
اگه چيزي ميخواهيد بگيد با دليل و منطق همراه باشه.
از کساني هم که در اين تاپيک فکر ميکنند بهشون توهين شده يا ... معضرت مي خوام و بدونن هيچ قصد خواصي ندارم.
:gol:
 

   

عضو جدید
خدا شاهد است از سن که به تکلیف رسیدم وتا حالا علاوه بر روزه ماه های رمضان , هفته ای یک روز (سالها این کار را میکنم ) روزه مستحبی می گیریم .............
من از این روش یاد گرفتم که از اسارت شکم ؛ آزاد شوم
شرمنده ديگه.
اين پست رو بايد جواب داد.
ميدوني اسارت شکم يعني چي؟
اين نيست که از غذا در بري.
بلکه اينه که وقتي بهترين غذا رو جلوت ميزارن، در حد اندازه بخوري (بهتره که يکمي تو شيکمت جا نگه داري;)) و بعد از غذا دست بکشي. نه اينکه اصلا طرف غذا نري.
 

B A H R A M

عضو جدید
این تاپیکو تو بخش اسلام نزدم به دو دلیل
1- روزه فقط مربوط به دین اسلام نیست (البته اینو شنیدم).
2- اینجا بازدیدش بیشتره.:D
راستش این سوال همیشه تو ذهنم بوده که چرا روزه میگیریم؟ دلیل علمی براش پیدا نکردم.
کسی میتونه دلیلی بیاره؟

برادر بی اسمم نمیخواستم این اول کاری زیاد صحبت کنم
اما نشد
دلیل علمی روزه ربطی به تندرستی و این حرفا نداره دلیل کاملا علمی داره اما ذهنتونو منحرف نکنین
این کار و بقیه دستورات اسلام بسیار هوشمندانس
ببینید اسلام میخواد خلیفه هر زمان دستور داد این مسلمونا گوش به حرفش بدن و جان و مال فدا کنن و خوشحال هم باشن در حقیقت این جان ومال فدای خلیفه میشه نه خدا خدا نیازی به جان و مال ما نداره
خوب یهو بیاد بگه برو جنگ بیا پول بده نمیشه میاد اول روزی پنج بار میگه نماز بخون میگی چشم میگه اینجوری بخون میگی چشم اونکارو بکن چشم یاد میگیری چشم بگی برای حکومتش چشم گفتن من و تو لازمه خوب حالا میاد و یکم کارو سخت میکنه گشنگی بهت میده با هزارتا دستور و قاعده که هی تو باید مراجعه کنی به طبقه خاصی و از اونا سوال کنی و اونا بگن تو چیکار بکن چی کار نکن کم کم این حس نوکری و چشم گفتن توت رشد میکنه اون نوکرایی که از تو سابقه دار ترن تشویقت میکنن توی جمعشون پذیرفته میشی بهت احترام میذارن بهت زن میدن شوهر میدن خلاصه کم کم خودتو ازاد میبینی در حالیکه اسیری
خیلی از نظر جامعه شناختی و روانشناختی دقیقه حکومت کردن و زور گفتن به صورتی که خود افراد تحت حکومت حال کنن که تو زور میگی
و تو عادت میکنی به اطاعت کم کم افتخار میکنی به اطاعت به نوکری
میبینیم تو جمع نوکران که با افتخار خودشونو نوکر شخص خاصی معرفی میکنن درحالیکه خود اون شخص خاص اصلا نوکر صفت نیست
اینه رمز اینکه اینقدر با جزئیات ازت میخوان روزه بگیری یا هر کار دیگه ای بکنی چون در زمان خودش اماده باشی که وقتی میگه بکش فکر نکنی بگی چشم
این مسئله خیلی سادس توی اموزش نظامی به همین روش از یه جوون ناسازگار یه سرباز مطیع میسازن
 

Similar threads

بالا