پلوس چه نقشی در خودرو ایفا می کند؟

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پلوس قطعه ای از قطعات جلوبندی ماشین است که برای انتقال نیرو به چرخ های خودرو به کار می رود.
1546421938-daihatsu-800x556.jpg
انتقال نیروی تولید شده در موتور خودروها نیازمند وجود سیستم انتقال قدرت در ساختار خودرو است.
سیستم های انتقال قدرت خودروها از بخش ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است و هماهنگی و عملکرد صحیح و همزمان آنها با سیستم تعلیق خودرو موجب حرکت نرم و سواری لذت بخش خواهد بود.
نیروی تولید شده در موتور خودرو که بر اثر احتراق سوخت های فسیلی مانند بنزین و تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی ایجاد می شود نیازمند مراتبی است تا در نهایت به چرخ ها منتقل شود. این نیروی تولید شده در ابتدا توسط یک شفت وارد کلاچ می شود
کلاچ وظیفه دارد سرعت و دور دو محور دوار را طوری تنظیم کند که با سرعت و گشتاور برابر بچرخند و یا در صورت نیاز با قطع اتصال از چرخش یکی از دو محور جلوگیری کند.
پس از این اتفاق سیستم انتقال قدرت خودرو وظیفه ادامه فرایند و رساندن آن به چرخ ها را بر عهده دارد.

نیروی وارد شده به چرخ دنده در خودروهای دیفرانسیل جلو توسط قطعه ای به نام دیفرانسیل و در خودروهای دیفرانسیل عقب توسط قطعه ای به نام میل گاردان در سیستم انتقال قدرت توزیع می شود.

در اینجاست که به قطعه ای به نام پلوس (به انگلیسی Driving Shaf) بر می خوریم.

در واقع پلوس قطعه ای از قطعات جلوبندی ماشین است که برای انتقال نیرو به چرخ های خودرو به کار می رود. این قطعه از یک سو به دیفرانسیل یا میل گاردان و از سمتی دیگر به چرخ های خودرو متصل می شود؛ بنابراین چرخش دیفرانسیل خودرو از طریق اتصال پلوس به چرخ باعث چرخیدن آنها می شود.
همچنین با توجه به اینکه جعبه دنده در جلو یا عقب خودرو قرار گرفته باشد نوع پلوس استفاده شده نیز متفاوت است.
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در گذشته شکل پلوس خودروها با امروز متفاوت بود و عملکرد آنها توسط تعدادی ساچمه انجام می شد اما با پیشرفت صنایع خودروسازی و البته صنایع مرتبط با آن شکل پلوس ها نیز تغییر پیدا کرد و انتقال نیرو به جای ساچمه توسط یک سه شاخه که در درون سر پلوس قرار دارد انجام می گیرد.
این تغییرات باعث شده است که ضریب انتقال نیرو در پلوس های جدید نسبت به انواع قدیمی تر آن بیشتر باشد.

پلوس از قسمت های مختلفی تشکیل شده است؛ قسمت ابتدایی پلوس به جعبه دنده یا دیفرانسیل خودرو متصل می شود تا نیروی لازم را از آن دریافت کند و از طریق میله پلوس آن را به قسمت انتهایی پلوس که به چرخ وصل شده است انتقال دهد.
محل اتصال پلوس ها از مفاصلی تشکیل شده است که روی این مفصل ها قطعه ای منعطف و پلاستکی به نام گردگیر پلوس قرار می گیرد.
گردگیر پلوس برای محافظت از مفصل ها در برابر موادی همچون شن، ماسه، مایعات و دیگر موادی که موجب آسیب به مفصل می شوند به کار می روند.
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
علت خرابی پلوس

از آنجایی که پلوس جزیی از قطعات مصرفی خودرو محسوب می شود نحوه رانندگی و استفاده از خودرو می تواند مستقیماً بر عمر آن تاثیر داشته باشد.
ترمز زدن های پیاپی که معمولاً به خاطر سرعت بیش از حد اتفاق می افتد از عوامل آسیب به پلوس است.
همچنین پاره شدن گردگیرهای پلوس ها نیز موجب می شود که ذرات مضر وارد محوطه پلوس شده و باعث خرابی سر پلوس شوند.
1546422060-1739708.jpg

رها کردن یکباره کلاچ نیز از آنجایی که باعث ضربه ناگهانی به خودرو می شود می تواند به پلوس که محل اتصال نیروی وارده به چرخ ها آسیب وارد کند.
استفاده از دنده های نابجا بدون در نظر گرفتن سرعت و دور موتور، بکسل کردن خودروی سنگین تر، روشن کردن خودرو به هل دادن آن نیز از مواردی هستند که با انجام ندادن آنها می توانید عمر پلوس خود را افزایش دهید.

همچنین از تیک آف کردن نیز پرهیز کنید چرا که آسیب زیادی به قطعات خودرو از جمله پلوس آن وارد می کند.
به علاوه به صورت دوره ای واسکازین جعبه دنده را نیز چک کنید چرا که در صورت کافی نبودن یا از بین رفتن واسکازین ممکن است دیفرانسیل و سر پلوس به یکدیگر قفل شده و آسیب زیادی به خودرو وارد شود.
نیاز است اتصالات پلوس به سر چرخ نیز مورد بازرسی قرار گیرند تا از شل نبودن آنها اطمینان حاصل کنید.
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
علائم خرابی پلوس

یکی از اولین نشانه های خرابی پلوس را می توانید با چرخاندن کامل چرخ ها به یک سمت و شنیدن صدای اضافی بررسی کنید. در صورتی که این کار را انجام دادید و از هر کدام از طرفین صدایی شبیه تق تق شنیدید بهتر است پلوس همان سمت را مورد بررسی قرار دهید. در واقع خرابی پلوس در ابتدا با گیرکردن فرمان در هنگامی که آن را تماماً به چپ یا راست پیچیده اید نمایان می گردد.

لرزش های شدید خودرو نیز می تواند ناشی از خرابی پلوس باشد. شایع ترین نشانهٔ آن تکان شدید دستهٔ دنده به سمت جلو و عقب است. این تکان، مخصوصاً در هنگام گاز دادن در بزرگراه و سربالایی ها با دندهٔ بالا خود را نشان می دهد.
1546422082-l6edpgg.jpg

همچنین وجود نشانه هایی از گریس یا روغن روی لبه چرخ ها نیز می تواند نشان دهنده این باشد که گردگیر پلوس دچار پارگی شده که باید در اسرع وقت نسبت به رفع ایراد اقدام کنید. این ایراد معمولاً با تعویض گردگیر و بست ها مرتفع می شود.
 

Similar threads

بالا