پـــــــاتــــــــوق بچــــه های بــــــرقــــــــــــــی

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
می رم استعفا می دما

مگر میشه استعفا داد .......:eek:


به به عجب مدیری نیومده می خواین از زیر بار مسئولیت کنار بکشند :mad:


خدا به خیر بگذرونه .....

میگم حالا چقدر حقوق میگیرین

می ارزه مدیر بشیم ......
 

hosseinassar

مدیر ارشد
مگر میشه استعفا داد .......:eek:


به به عجب مدیری نیومده می خواین از زیر بار مسئولیت کنار بکشند :mad:


خدا به خیر بگذرونه .....

میگم حالا چقدر حقوق میگیرین

می ارزه مدیر بشیم ......

حالا می فهمم برای چی بعضیا به من تسلیت گفتند!!
 

mrt1364

عضو جدید
وزير نيرو در گفت وگو با فارس:
مخترعان تكنولوژي‌هاي كاهنده مصرف برق حمايت مي‌شوند


خبرگزاري فارس: وزير نيرو گفت: وزير نيرو گفت: وزارت نيرو از هر مخترعي كه اثبات كند تكنولوژي جديدي با هدف كاهش مصرف آب و برق اختراع كرده است حمايت مي‌كند.


مجيد نامجو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين سؤال كه آيا وزارت نيرو از مخترعين ايراني توليد كننده دستگاه‌هاي كاهش مصرف آب و برق حمايت مي‌كند يا خير افزود: اگر قيمت برق اصلاح شود، مصرف كننده به خوبي مي‌فهمد كه اگر سراغ تكنولوژي جديدي كه باعث كاهش مصرف برق مي‌شود و براساس آن قيمت كمتري را مي‌پردازد، مطمئناً سراغ اين تكنولوژي خواهد رفت.
وزير نيرو تأكيد كرد: در حال حاضر قيمت آب مجاني است، بنابر اين هيچ وقت مصرف كننده‌اي سراغ نخواهيد داشت كه به سمت شيرهاي كاهنده مصرف كه قيمت آن 140 هزار تومان است برود.
نامجو ادامه داد: پس وقتي قيمت برق اصلاح شود تمام اين مسائل در سر جاي خود قرار مي‌گيرد و توليد‌كننده‌ها و مصرف‌كننده‌ها به سراغ تكنولوژي‌هايي كه موجب كاهش مصرف آب و برق مي‌شوند خواهند رفت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا وزارت نيرو از مخترع آبسردكن‌هاي نسل جديد كه توانايي ذخيره برق دارد حمايت مي‌كند گفت: اگر اثبات شود كه اين دستگاه توانايي ذخيره برق دارد از او قطعاً حمايت مالي خواهيم كرد.
وي ادامه داد: براي وزارت نيرو تفاوتي ندارد هر مخترعي كه اثبات كند تكنولوژي جديدي با هدف كاهش مصرف آب و برق اختراع كرده از او حمايت مي‌شود.
نامجو افزود: كميته‌اي در وزارت نيرو وجود دارد كه اين ايده‌ها و اختراع‌ها در آن كميته بررسي مي‌شود و چنانچه اين اختراع به درد صنعت آب و برق بخورد،مطمئناً كمك و حمايت‌ مالي براي تجاري سازي آن انجام خواهد شد.
به گفته وي، پس از بررسي و تأييد اختراع از سوي كميته وزارت نيرو اين مخترع به بانك براي دريافت تسهيلات معرفي و وجوه اداره شده در اختيار او قرار مي‌گيرد تا كار خود را براي توليد آغاز كند.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8904271400
 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
خوب می خواین از اول هم یک تعریفی تخصصی بکنبم هم کارایی وتفاوت ها را از سطوح پایین تا پیشرفته توضیح دهیم
 

bekar

عضو جدید
سلام

سلام

بحث در بارهی منابع ، میتونه جالب باشه!؟!

داخل آزمایشگاه الکترونیک مون ، یه منبع dc با ابعاد بزرگ بود که هر موقع روشنش می کردید
کل میز آزمایشگاه میلرزید و نور لامپ ها کم زیاد میشد!!!!!

تقریبآ مال 20 - 30 سال پیش بود و اما ایرانی!
دارای 8 نمایشگر هفت قطعه و 4 ال ای دی برای نمایش وضعیت سیستم

رنج صفر تا 45 ولت ، همرا با سیستم کنترل جریان تا 5 آمپر ، با ولوم تغییر ولتاژ در حد دهم ولت.

متاسفانه ازش عکسی ندارم!
 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
بحث در بارهی منابع ، میتونه جالب باشه!؟!

داخل آزمایشگاه الکترونیک مون ، یه منبع dc با ابعاد بزرگ بود که هر موقع روشنش می کردید
کل میز آزمایشگاه میلرزید و نور لامپ ها کم زیاد میشد!!!!!

تقریبآ مال 20 - 30 سال پیش بود و اما ایرانی!
دارای 8 نمایشگر هفت قطعه و 4 ال ای دی برای نمایش وضعیت سیستم

رنج صفر تا 45 ولت ، همرا با سیستم کنترل جریان تا 5 آمپر ، با ولوم تغییر ولتاژ در حد دهم ولت.

متاسفانه ازش عکسی ندارم!



منبعdc از مایشگاه ما پس قشنگتر بود ....................


چون هر دفعیه به برق میزدیم بوی سوختنی بلند میشد

یکدفعه هم راستش خودم سوزوندم

چون ولتاژ زیاد شد مدار جریان کشید یکدفعه دیدم از پوتانسیومتر دود ونور که بلند شد نگو مدارم اتش گرفت

خدا رحم کرد به بقیه .......................

یک منبع ولتاژ هست که در ولتاز 12 در فرکانس 50 هرتز خیلی عالی کار می کنه وزود جواب میده
 

hosseinassar

مدیر ارشد
برای این که برق تولید کنند دو راه وجود داره
تولید برق Ac
تولید برق DC
ژنراتور های DC خیلی گرون هستند و هزینه نگهداری بالایی دارن(به دلیل داشتن جاروبک و ...)
پس از نظر اقتصادی تولید برق AC باصرفه تره
 

HniArsh

عضو جدید
کاربر ممتاز
و برای تبدیل برق از حالت DC به DC از وسیله ای بنام چاپر
و برای تبدیل برق از حالت AC به AC از وسیله ای بنام کانورتر
و برای تبدیل برق از حالت DC به AC از وسیله ای بنام اینورتر
و برای تبدیل برق از حالت AC به DC از وسیله ای بنام یکسوکننده

یاعلی...
 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
یک سوال

میشه با استفاده از dcویک مدار که مثلا دیود داشته باشه یک موجی که حالت ac دارد تولید کرد ؟
 
آخرین ویرایش:

hosseinassar

مدیر ارشد
یک سوال

میشه با استفاده از dcویک مدار که مثلا دیود داشته باشه یک موجی که حالت ac دارد تولید کرد ؟

این کار با اینورتر ها انجام میدن
زاویه آتش ترانزیستور ها رو طوری تنظیم می کنند تا شکل موج DC به AC تبدیل بشه
 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
این کار با اینورتر ها انجام میدن
زاویه آتش ترانزیستور ها رو طوری تنظیم می کنند تا شکل موج DC به AC تبدیل بشه

میگم اقا مدیر خیلی سطح بالا صحبت کردین میشه تعریف کنید اینورتر

یعنی تا حالا نشنیدم

در مورد زاویه اتش هم

ببخشین من رشتم مخابرات هست
 

HniArsh

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام مجدد
آقا حسین جسارتاً من میتونم جواب بدم:
- اینورتر :
اینورتر یکی از دستگاه های دیجیتال اساسی در الکترونیک مدرن است.اینورتر یا معکوس کننده همانطور که از نامش پیداست خروجی را بر عکس یا متضاد با ورودی کند.برای مثال اگر ورودی 0 باشد خروج 1 خواهد شد و اگر 1 باشد صفر خواهد شد.
خروجی ورودی
0 1
1 0
مدار ترانزیستوری که قبلا ساختیم می تواند یک اینورتر باشد.برای واضح شدن طرز کار اینورتر ما مداری با دو ترانزیستور می سازیم.در شکل زیر می توانید اینورترها را مشاهده کنید:

برای ساخت مدار,از مدار ترانزیستوری که قبلا ساخته ایم به عنوان اینورتر اول استفاده کنید.ورودی اینورتر اول سر مقاومت 100 اهمی می باشد که به سیم پرشی زرد متصل شده است.اینورتر دوم را هم همانند اینتوتر اول بسازید.فقط سیم پرشی زرد را به مقاومت 100 اهمی (ورودی اینورتر) وصل نکنید.
حال خروجی اینورتر اول را به ورودی اینورتر دوم با قرار دادن یک سر سیم پرشی در سطری یکسان با مقاومت 2.2 کیلو اهمی و کلکتور ارنزیستور (خروجی اینورتر اول) و سر دیگر سیم را در سطری یکسان با مقاومت 1200 اهمی اینورتر دوم (ورودی اینورتر دوم) قرار دهید.
حالا ورودی اینورتر اول را (سیم زرد پرشی)به منبع 12 ولت (سطر مثبت)متصل کنید.ال ای دی اینورتر اول باید روشن شود و ال ای دی اینورتر دوم خاموش باقی بماند.حالا ورودی اینورتر اول را به 0 ولت (سطر زمین) متصل کنید.ال ای دی اول باید خاموش و ال ای دی دوم روشن شود.اگر این اتفاق نیافتد بدون لمس کردن قسمت های فلزی و رسانا مدار را بررسی کنید.
ورودی اینورتر می تواند 12 ولت یا 0 ولت باشد.هنگامی که ورودی اینورت 12 ولت است,ترانزیستور اول روشن شده و ال ای دی اول نیز روشن می شود و ولتاژ خروجی اینورتر 0.2 ولت خواهد بود.خروجی اینورتر اول به ورودی اینورتر دوم متصل است پس 0.2 ولت ولتاژ ورودی اینورتر دوم است و این ولتاژ برای روشن نمودن ترانزیستور اینورتر دوم کافی نیست و ترانزیستور آن خاموش خواهد ماند.به مدار زیر توجه کنید:
هنگامی که ورودی اینورتر اول 0 ولت شود,ترانزیستور اول خاموش شده و ال ای دی نیز بسیار کم نور خواهد شد.در اینجا هنوز مقدار کمی جریان وجود دارد که از ال ای دی به اینورتر دوم جاری می شود.ولتاژ در خروجی اینورتر اول افزایش می یابد و تر انزیستور اینورتر دوم را روشن می کند و با روشن شدن ترانزیستور اینورتر دوم ال ای دی آن نیز روشن خواهد شد.برای پیدا کردن مقدار ولتاژ در خروجی اینورتر اول (که 10.4 ولت است) از قانون اهم استفاده کنید.در اینجا جریانی از ترانزیستور جاری نمی شود و جریان از مسیر ال ای دی و مقاومت 2.2 کیلو اهمی و 100 اهمی به ترانزیستور دوم و زمین می آید.ولتاژ در طرف منفی ال ای دی 10.6 ولت است و ولتاژ در بیس ترانزیستور دوم 0.6 ولت می باشد.
 

Neptune

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای این که برق تولید کنند دو راه وجود داره
تولید برق Ac
تولید برق DC
ژنراتور های DC خیلی گرون هستند و هزینه نگهداری بالایی دارن(به دلیل داشتن جاروبک و ...)
پس از نظر اقتصادی تولید برق AC باصرفه تره

سلام بچه ها :)

توجه به یک نکته ضروری است که هر وسیله ای که با القا واز طریق دوران درش برق ایجاد میشه برقش از نوع ac هستش حتی ژنراتور dc هم اول در سیم پیچ روتور ( آرمیچر ) برق متناوب تولید میشه بعد از طریق کموتاسیون با جاروبک dc میشه .

تنها راه تولید برق dc بدون نیاز به یکسوسازی فرایند های شیمیایی یعنی باتری است .
 

Neptune

عضو جدید
کاربر ممتاز
این کار با اینورتر ها انجام میدن
زاویه آتش ترانزیستور ها رو طوری تنظیم می کنند تا شکل موج DC به AC تبدیل بشه

حسین جان ببخشید ولی معمولا زاویه آتش رو در حالت تبدیل ac به dc به کار میبرن و در حالت dc به ac ( مدار چاپر ) از لفظ duty cycle استفاده میشه .:redface:
 

Neptune

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببخشید
یه سوال تخصصی قدرت بپرسم؟

- طریقه راه اندازی ماشین سنکرون رو ، برای یادآوری میشه کسی توضیح بده؟

موتور سنکرون گشتاور راه اندازی خود به خودی نداره بنابر این برای راه افتادنش
دو روش داریم :

1-راه اندازی به صورت موتور اسنکرون با قرار دادن میله های قفس سنجابی در روتور.

2-استفاده از محرک مکانیکی خارجی که پس از دور گرفتن موتور جدا می شود.
 

hosseinassar

مدیر ارشد
حسین جان ببخشید ولی معمولا زاویه آتش رو در حالت تبدیل ac به dc به کار میبرن و در حالت dc به ac ( مدار چاپر ) از لفظ duty cycle استفاده میشه .:redface:

خیلی ممنون
دقیق نمی دونم
ولی هرجا تریستور و ... داشته باشیم زایه آتش هم وجود داره
 

HniArsh

عضو جدید
کاربر ممتاز
موتور سنکرون گشتاور راه اندازی خود به خودی نداره بنابر این برای راه افتادنش
دو روش داریم :

1-راه اندازی به صورت موتور اسنکرون با قرار دادن میله های قفس سنجابی در روتور.

2-استفاده از محرک مکانیکی خارجی که پس از دور گرفتن موتور جدا می شود.

ضمن تشکر ویژه از دوست بسیار گرامی Neptuneجان
دلم میخواد یه توضیح مختصر هم بدیم که:
1- اول ماشین سنکرون تعریفش اینه : ماشین AC دوتحریکه ای است که سیم پیچ میدانش از منبع Dc تغذیه میشود و سیم پیچ آرمیچرش (استاتور) به منبع Ac متصل است در شرایط ماندگار سرعت ماشین به فرکانس جریان آرمیچر و تعداد قطبهای میدان بستگی دارد.
ضمنا این توضیح رو هم بدم که در تمامی نیروگاهها برای تولید قدرت سه فاز یا به قول خودمون برق سه فاز از ژنراتور سنکرون که آلترناتور نامیده میشود استفاده می شود.

2- دوم طریقه راه اندازی ژنراتور سنکرون : در ژنراتور سنکرون یک جریان Dc به سیم پیچ روتور اعمال می شود که میدان مغناطیسی روتور ژنراتور توسط یک محرکه اولیه به گردش در می آید وبه این ترتیب یک میدان مغناطیسی دوار درون ماشین ایجاد می شود این میدان مغناطیسی دوار درون ماشین ایجاد می شود این میدان مغناطیسی دوار در سیم پیچی های استاتور یک مجموعه ولتاژ سه فاز القا می کند.

منبع : جزوه استاد بسیار ارجمندم آقای مهندس محمد حسینی حیران (رئیس شرکت مخابرات استان اردبیل)

- حالا یک سوال با توجه به مطالب فوق تعریف آرمیچر ؟؟؟؟
لطفا جوابتون باتوجه به مطالب فوق باشه
 

HniArsh

عضو جدید
کاربر ممتاز
توضیح

توضیح

نکته : دلیل اینکه این سوال رو پرسیدم این بود که برخی از افراد حتی در بالاترین سطح فنی که هستن فکر میکنن که وقتی سخن از آرمیچر به میون میاد منظور قسمت چرخان ماشین هست ولی به هیچ وجه این طور نیست . البته منظورم مهندسان برق نیست بلکه برخی از فنی کاران هستش که در بالاترین سطح آکادمیکی(مهندسی) درس نخوندن
طبق اون چیزی که دوستمون آقا حسین فرمودند :
آرمیچر به قسمتی از ماشین گفته می شود که ما انرژی الکتریکی رو بهش اعمال میکنیم یا از اون قسمت انرژی رو میگیریم که ممکنه روتور باشه یا استاتور
پس در ژنراتور سنکرون استاتور ، آرمیچر ماشینمون رو تشکیل میده چون ما انرژی رو از اون قسمت میگیریم
امیدوارم که مطالب ذکر شده در حد یادآوری مطالب ماشین های الکتریکی مفید واقع شده باشه

موفق باشید و سربلند
یاعلی ...:gol:
 

Neptune

عضو جدید
کاربر ممتاز
ولی گاهی بعضی اصطلاحات جا میفته مثلا معمولا فقط در ماشین های دی سی از لفظ آرمیچر استفاده میشه و در ماشین های متناوب از روتور و استاتور استفاده میکنن.
 

HniArsh

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام



ممنون از اطلاعات خوبتون

میشه در مرود اسنکرون هم توضیح دهید ؟

با سلام مجدد:gol::heart::gol:
امیدوارم ایام به کامتون شیرین باشه:gol:

روشهای مختلف راه اندازی موتورهای آسنكرون
در این قسمت از راه اندازی این موتورها مطالبی‌ را مینویسم امیدوارم مورد توجه تان قرار گیرد:
موتورهای آسنكرون با توجه به قدرت و ولتاژ آن به طرق مختلف راه اندازی میشوند و با توجه به اینكه موتور در لحظه شروع به كار جریان زیادی میكشد و این جریان زیاد علاوه بر اینكه به خود موتور صدمه میزند به مصرف كننده های دیگری كه از این خط تغذیه می كنند لطمه زده و كار آنها را مختل می سازد.
بنابراین برای كم كردن جریان شروع به كار موتور باید چاره ای اندیشید؟
معمولاً به روشهای زیر راه اندازی میشود در نتیجه جریان راه اندازی‌ كم میشود :
1- به طور مستقیم
2- توسط كلید یا مدار ستاره – مثلث
3- توسط كمپانساتور
4- راه اندازی بوسیله اضافه كردن مقاومت در مدار روتور
5- راه اندازی بوسیله داخل كردن مقاومت در مدار استاتور

1- راه اندازی موتور به طور مستقیم : برای‌ موتورهایی كه بزرگ نیستند و‌ آمپر زیادی از شبكه نمی كشند بوسیله یك كلید سه قطبی به شبكه متصل میشوند .

2- راه اندازی ستاره – مثلث : ابتدا ولتاژ اولیه را كه بر هر فاز متصل میشود ،‌ را كم مى كنیم سپس وقتی كه موتور به دور نرمال خود رسید ولتاژی كه به هر فاز می رسد را زیاد می كنیم .
بنابراین در لحظه اول كلید به حالت ستاره بوده یعنی ولتاژ دو سر هر فاز به u/√3 تقلیل می یابد در نتیجه موتور با توان 3/1 توان نامی خود كار می كند .
استعمال كلید روی انواع موتورها با روتور قفسه ای یا روتور سیم پیچی امكان پذیر است . ولی در موتورهایی كه با بار زیاد كار می كنند از كلید برای راه اندازی استفاده نمی شود . چون گشتاور مقاوم بار زیاد است .

3- راه اندازی توسط كمپانساتور : این وسیله راه اندازی كه اتوترانسفورماتور كاهنده است بین موتور و شبكه قرار می گیرد . این طریق راه اندازی به دلیل اینكه جریان شروع به كار و گشتاور شروع به كار هر دو به یك نسبت پایین می آیند خیلی خوب است . ولی چون هزینه آن گران است فقط در موتورهایی كه قدرت زیاد دارند استفاده می شوند.

4- راه اندازی موتورهای قفسه ای بوسیله قرار دادن مقاومت سر راه استاتور : برای جلوگیری از عبور جریان زیاد در موقع راه اندازی موتور میتوان مقاومت هایی به طور سری سر راه سیم پیچی های موتور قرار دارد . و به تدریج كه موتور دور می گیرد دسته مقاومتهای راه انداز را به طرف چپ حركت داده در این صورت كم كم مقاومتها از سر راه مدار خارج میشود.
این طریق راه اندازی به دلیل تلفات انرژی در مقاومتها زیاد و نیروی كشش در لحظه شروع به كار كم ، استعمال كمی دارد.

5- راه اندازی موتورهای آسنكرون با روتور سیم پیچی با قرار دادن مقاومت سر راه روتور : تمام مقاومتهای راه انداز را سر راه سیم پیچی روتور قرار داد . بدین وسیله مقاومت مدار سیم پیچی روتور را به حداكثر مقدار خود میرسانند و سپس استاتور را به شبكه برق وصل می كنند . مقاومت روئستای روتور به تدریج از مدار خارج میشود .

موتور آسنكرون با روتور سیم پیچی شده ( روتور رینگی )
روتور سیم پیچی شده : به جای میله ، استاتور را می توان سیم پیچی سه فاز كرد و این سیم پیچها را به صورت ستاره وصل می كنیم . در روی محور این موتور سه حلقه كه نسبت به هم و نسبت به محور عایق هستند (رینگ) قرار دارد . سه سر سیم پیچی روتور به این سه حلقه متصل می شود و به وسیله جاروبكهائی كه روی حلقه ها تكیه دارند به یك مقاومت سه فاز ستاره متصل میشود.


مزایای موتور آسنكرون با روتور سیم پیچی شده :
1- در موقع شروع به كار گشتاور قوی دارد .
2- بر خلاف موتور آسنكرون با روتور قفسه ای كه جریان شروع به كار آنها كم است جریان شروع به كار كمی‌ دارد .
3- سرعت آن در مقابل بارهای مختلف تقریباً ثابت است .
4- تعداد دور آن تا حدی قابل تنظیم است .( با كم و زیاد كردن رئوستا راه انداز )
5- میتوان تا حدی بار آن را زیاد كرد .

معایب موتورهای آسنكرون با روتور سیم پیچی شده :
1- در مقابل تغییر ولتاژ حساسیت دارد .
2- ضریب قدرت آن در موقعیكه بار به حد نرمال نیست كم می باشد .
3- ضریب قدرت آنها نسبت به ضریب قدرت موتور آسنكرون با روتور قفسه ای كمتر است.

موارد استفاده و كاربرد موتورهای آسنكرون با روتور سیم پیچی شده :
از موتور آسنكرون با روتور سیم پیچی شده : برای قدرت های خیلی زیاد مخصوصاً اگر با فشار قوی باشد استفاده می شود و یا اینكه در موقع شروع به كار ، موتور احتیاج به گشتاور زیاد داشته باشد مانند به راه انداختن ترن یا جرثقیلها و غیره

برای مطالعه بیشتر به كتابهای زیر مراجعه كنید :
تكنولوژی برق جلد 4 تالیف : بی . ال . تراژا
ترجمه : سعید شعاری‌ نژاد
ماشینهای الكتریكی ( تئوری ، عملكرد و كاربرد )
تالیف : پرفسور بیم بهارا
ترجمه : دكتر سلطانی و دكتر لسانی
اصول ماشینهای الكتریكی ( با كاربردهائی از الكترونیك قدرت )
تالیف : دكتر محمد ال هاواری‌

امیدوارم مطالب مورد استفاده تان قرار گیرد . خوشحال میشم بتونم از تجربیات شما نیز استفاده كنم .

موفق باشید و سربلند
یاعلی...:gol:
 
آخرین ویرایش:
بالا