پستهای قدیمی , تکراری ((در دست بررسی و احیا))

پستهای قدیمی , تکراری ((در دست بررسی و احیا))

  • در مورد معماري باشد

    رای: 0 0.0%
  • در حد امكان در مورد كارهاي اجرايي باشد

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    0
وضعیت
موضوع بسته شده است.

binazir arch

عضو جدید
موزه آب

موزه آب

سلام بچه ها من پايان نامه ام راجع به موزه آبه. كسي ميتونه بهم كمك كنه ممنون مي شم.
ممنون مي شم آخه مطالبم خيلي كمه و نتونستم چيز زيادي گير بيارم.:redface:
 

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
معماری ایرانی

معماری ایرانی

چرا در مورد معماری اسلامی تحقیق نمیکنی تا به این نتیجه برسی که معماری ایران کمترین تأثیر رو از اسلام گرفته. تأثیر اسلام در معماری ایران به اندازه ی تزینات مسجد بوده نه بیشتر.
میتونی در مورد استفاده از عوامل طبیعی در معماری ایران(مثل نور، باد، آب و درختان ) بگی.
مسجد امیر چخماق یزد هم خیلی جالبه حتما داستانشو شنیدی........ اون هم به هندسه ی فروکتال اشاره داره که برایه اون زمان واقعا بینظیره.
اگه خوشت نیومد بگو که چنتا موضوع بهت بگم.



البته باید بگم این جمله که " تأثیر اسلام در معماری ایران به اندازه ی تزینات مسجد بوده نه بیشتر..." اصلاً درست نیست.مفاهیمی مثل هفت آسمان، هشت بهشت، سلسله مراتبی بودن آسمان
،
،و بهشت و جهنمی که تو اسلام خیلی روش تاکید دارن در کل معماری دیده می شه ، نه فقط تزئین.

"هشت" فقط اون ستاره ی هشت پر روی کاشی ها یا شمسه نیست، "هشتی" که تو قسمت ورودی منازله از همین جا می یاد.یا عالم سلسله مراتبی که کاملاً تو خونه ها این سلسله مراتبی بودن رو میبینیم، ورودی ،هشتی، دالان، حیاط، ایوان و . . . که ورود به هر فضا آدابی داشته نه مثل خونه های طراحیه امروزی که تا در ورودی رو باز میکنی میفتی تو پذیرایی و اتاق خوابا اونم بدون مقدمه... .
و بهشت که خود باغ ایرانیه و فقط در حد قالی نیست.

به هر حال چه معماری اسلامی چه معماری ایرانی چه بخوایم اینارو از هم جدا کنیم چه نکنیم چه بخوایم روش اسم بگذاریم به نظر می رسه که کل معماری غیر قابل تفکیک و دوره بندیه چون مهم خود اثره و مهم اون تفکر حاکم بر معماره و مطمئناً معمار اون دوره می دونسته داره چیکار می کنه چون معماریش نشون دهنده طرز تفکرش بوده و اونقدر هم حاکم بوده که معماری ایرانی-اسلامی چه تو مصر باشه چه ایران چه اسپانیا و چه فیلیپین با یه نگاه قابل تشخیصه که این معماری ایرانیه.

کتاب حس وحدت نادر اردلان رو بخونید.
 

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام بچه ها من پايان نامه ام راجع به موزه آبه. كسي ميتونه بهم كمك كنه ممنون مي شم.
ممنون مي شم آخه مطالبم خيلي كمه و نتونستم چيز زيادي گير بيارم.:redface:



سلام.
شاید بهتر باشه اول بری دنبال خود " آب" و مفهوم آب.
می تونی بری سراغ مثلاً مفهوم آب در دوره ها و ادیان مختلف، مثلاً اینکه آب واسه زردشتیها چه مفهومی داشته یا آب چرا انقدر تو باغ سازی ایرانی یا باغ های اروپایی استفاده می شه.منظورم اینه که ببین "آب" تو هر ملیت و هر قومی چه برخوردی باهاش شده.بعدشم که مطمئناً باید بری سراغ نمونه های موردی.
" تادائو آندو" هم یه کار داره به اسم " کلیسای روی آب" و هم یه معبد داره به اسم " معبد زیر آب" که خیلی خوبه ببینی.
تو کار معبد ، کل بنارو زیر آب برده و آب درواقع دریاچه یا حوضیه پر از گل نیلوفر.
درسته که این مثالها موزه نیستن ولی کلی ایده برای طراحیت بهت می دن.

موفق باشی.
 

pishy

عضو جدید
طراحي كتابخانه

طراحي كتابخانه

سلام موضوع پايان نامه من كتابخانه است .ممنون مي شم اگه اطلاعاتي دارين كه مي تونه به روند كارم كمك كنه واسم بذارين.چه ابعاد و استانداردها چه ريز فضاها . نمونه ها و..... پيشاپيش ممنون;)
 

narges_delangiz

عضو جدید
چرا ساکتید؟
شیرینیارو خوردید و رفتید؟!
بیاین ببینم شکموهااااااااااااااااااا
راستی.......
تو مسابقه بهترین عکس تالار عکس نظرسنجی مسابقه سری 4 یادتون نره ها;)
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام
منم دعوتم؟
شیرینی چیه؟
من شام می خوام با دوغ
آخرش یه نفر سر نزد به این تاپیک بیچاره ی ما
مفهوم آب در معماری
آخرش منو اخراج میکنن از اینجا
بعدش مجموعتون میشه بی وروجک:cry:
 

farzane_f

عضو جدید
سلام به همه معمارای گل...
منم تو جمعتون راه میدید؟:redface:
من زیاد بچه های این باشگاهو نمیشناسم ولی امیدوارم این تاپیک باعث بشه با همه بچه های گل معماری اشنا بشم...
راستی اقا سعید منم شیرینی میخوام!
 

memareiram

عضو جدید
البته باید بگم این جمله که " تأثیر اسلام در معماری ایران به اندازه ی تزینات مسجد بوده نه بیشتر..." اصلاً درست نیست.مفاهیمی مثل هفت آسمان، هشت بهشت، سلسله مراتبی بودن آسمان،،و بهشت و جهنمی که تو اسلام خیلی روش تاکید دارن در کل معماری دیده می شه ، نه فقط تزئین.

"هشت" فقط اون ستاره ی هشت پر روی کاشی ها یا شمسه نیست، "هشتی" که تو قسمت ورودی منازله از همین جا می یاد.یا عالم سلسله مراتبی که کاملاً تو خونه ها این سلسله مراتبی بودن رو میبینیم، ورودی ،هشتی، دالان، حیاط، ایوان و . . . که ورود به هر فضا آدابی داشته نه مثل خونه های طراحیه امروزی که تا در ورودی رو باز میکنی میفتی تو پذیرایی و اتاق خوابا اونم بدون مقدمه... .
و بهشت که خود باغ ایرانیه و فقط در حد قالی نیست.

به هر حال چه معماری اسلامی چه معماری ایرانی چه بخوایم اینارو از هم جدا کنیم چه نکنیم چه بخوایم روش اسم بگذاریم به نظر می رسه که کل معماری غیر قابل تفکیک و دوره بندیه چون مهم خود اثره و مهم اون تفکر حاکم بر معماره و مطمئناً معمار اون دوره می دونسته داره چیکار می کنه چون معماریش نشون دهنده طرز تفکرش بوده و اونقدر هم حاکم بوده که معماری ایرانی-اسلامی چه تو مصر باشه چه ایران چه اسپانیا و چه فیلیپین با یه نگاه قابل تشخیصه که این معماری ایرانیه.

کتاب حس وحدت نادر اردلان رو بخونید.
دوست عزیز باور کن خیلی خوشهالم که میبینم. اینقدر اطلاعات داری و اهل مطالعه هستی.
ولی باور کن اکثر اون چیزایی که ما به معماریه اسلامی نسبت میدیم برداشتهای شخصی خودمونه.
مثلا همین گنبد، که به دلیل تغییر شکل پلان مربع به دایره، نشانه ی عروج انسان به عالم مجردات میدونن. اما الان همه ی ما میدونیم که گنبد تنها به دلیل کمبود مصالحی مثل تیر چوبی برایه احداث سقف به وجود اومده.
یا همون مفهوم عدد هفت که خودتون بهش اشاره کردید خیلی پیش از اسلام در مکاتب قابالایی، زرتشت و حتی هندو، تقدس خاص بوده.

خلاصه اینکه هر چیزی با گذشت زمان در گرداب فراموشی دستمایه ی تخیل انسان قرار میگیره و از درون اون حادثه ها متولد میشه، که معمولا حقیقت نداره.
تازه خونه هایه سنتی ما هم اونقدرا بدون عیب نیستن. نمونش اینکه همه ی اونا حتی یه پنجره هم به فضایه بیرون ندارن، که الان برایه مردم امروز واقعا زجر آوره.(البته برایه مردم اون زمان لازم بود(متأسفانه))
 

elnaz65

عضو جدید
نگرش نسبت به معماری ایران برحسب نظر معماران وصاحب نظران 7 تاست:
1- باستان شناسی
2 -عرفان
3- گوناگونی بناها وفضای شهری
4- اسطوره شناسی
5-انسان شناسی
6-ادبیات فارسی
7-تاریخ وتاریخ هنر
منظورم اینا بود که پیدا شد.
 

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نگرش نسبت به معماری ایران برحسب نظر معماران وصاحب نظران 7 تاست:
1- باستان شناسی
2 -عرفان
3- گوناگونی بناها وفضای شهری
4- اسطوره شناسی
5-انسان شناسی
6-ادبیات فارسی
7-تاریخ وتاریخ هنر
منظورم اینا بود که پیدا شد.



خیلی خوشحالم که پیدا شدن!
به " دوره باستان " من هم اشاره کرده بودم! ولی من فکر می کردم "درونگرایی" هم جزوشون باشه!
به هر حال خیلی ممنون.
;)
 

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز

سلام دوست عزیز

دوست عزیز باور کن خیلی خوشهالم که میبینم. اینقدر اطلاعات داری و اهل مطالعه هستی.
ولی باور کن اکثر اون چیزایی که ما به معماریه اسلامی نسبت میدیم برداشتهای شخصی خودمونه.
مثلا همین گنبد، که به دلیل تغییر شکل پلان مربع به دایره، نشانه ی عروج انسان به عالم مجردات میدونن. اما الان همه ی ما میدونیم که گنبد تنها به دلیل کمبود مصالحی مثل تیر چوبی برایه احداث سقف به وجود اومده.
یا همون مفهوم عدد هفت که خودتون بهش اشاره کردید خیلی پیش از اسلام در مکاتب قابالایی، زرتشت و حتی هندو، تقدس خاص بوده.

خلاصه اینکه هر چیزی با گذشت زمان در گرداب فراموشی دستمایه ی تخیل انسان قرار میگیره و از درون اون حادثه ها متولد میشه، که معمولا حقیقت نداره.
تازه خونه هایه سنتی ما هم اونقدرا بدون عیب نیستن. نمونش اینکه همه ی اونا حتی یه پنجره هم به فضایه بیرون ندارن، که الان برایه مردم امروز واقعا زجر آوره.(البته برایه مردم اون زمان لازم بود(متأسفانه))





من قصدم بحث کردن نیست و عقیده خودم رو هم تحمیل نمی کنم.
فقط دوتا مطلب هست که نمیتونم نگم! :smile:
یکی اینکه نبودن پنجره تو خونه های سنتی بر میگرده به همون مفهوم "درونگرایی" که قبلاً هم گفتم (اگر متن نوشته های قبلیم رو کامل خونده باشی) که جهت دید رو به حیاط مرکزی باز می کردن.البته اینم بگم که الان به این نتیجه رسیدن که معماریه این منازل اصلاً درونگرا نیست که من به هیچ وجه نمی خوام این بحث رو اینجا باز کنم.

دوم اینکه راجع به "گنبد" توصیه می کنم بیشتر مطالعه کنی چون مطلبی که راجع به نبود تیر چوبی گفتی اصلاً و ابداً درست نیست.

من اصلاً نمی خوام بحث مفهومش رو بکنم و بگم گنبد یعنی تعالی.....
گنبد مربعی هست که با انجام تقسیمات هندسی به شش ضلعی و هشت ضلعی و . . . به قدری تبدیل می شه تا اینکه میرسه به دایره و درواقع مسئله ی اتصال اتاق مربع شکل با سقف نیمکره بدین شکل حل می شه و ما اون مقرنس کاریهای زیبا رو داریم که مثل "استالاکتیک" و کریستالهای آویزان تو سقف غارهاست.

پس مسئله سازه ای هم هست، نه فقط عرفانی!
:D

دوست عزیز، تو خودت یه جا تو نوشته هات به هندسه فرکتال اشاره کردی، هندسه گنبد هم از همون جنسه.
طاق کسری و طاقهای دوره ساسانی رو ببین که چه جور اون دهنه های بزرگ رو با اون سیستم می پوشوندن و این همه سال هم باقی مونده.

و برای اینکه بدونی که من نه طرفداری معماری اسلامی رو می کنم و نه سنگشو به سینه می زنم و نه اصرار دارم که خالی از اشکاله، باید بگم من به شخصه عاشق معماری جهان و به خصوص معماری دوره رنسانسم.

پس یه نگاهم به گنبد کلیسای "سانتا ماریا دل فیوره" شاهکار "برونلسکی" در دوران رنسانس و در فلورانس ایتالیا بنداز و بدون که برونلسکی به هیچ وجه مشکلی با نبود تیر چوبی نداشته!!!

خوشحالم که این بحث رو ادامه دادی و وادار به بحثم کردی.
موفق باشی.
;)
 

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
طراحی فرهنگسرا-همراه با مطالعات



سلام.
طراحی فرهنگسرا کار سختی نیست چون نمونه برای مطالعه زیاد می تونی براش پیدا کنی.
هم فرهنگسراهای ایرانی هست که می تونی ببینیشون و عکس و اطلاعات ازش به دست بیاری مثل فرهنگسرای شفق و نیاوران که هر دو کار کامران دیبا ست.
هم نمونه های خارجی هست که اطلاعاتش تو مجموعه کتابهای انتشارات taschen و همینطور مجله های El croquis چاپ میشه.
"گوگنهایم بیلبائو" اثر "فرانک گری" ، "گوگنهایم" اثر "فرانک لوید رایت" ، مجموعه "گتی" اثر "مه یر" که البته یه مجموعه بزرگ با چندین کاربریه.

یه نگاهی هم به سری کتابهای Architecture now که شماره 1 تا 5 داره بنداز چون کارهای جالب زیاد توشه.
 

ارغوان

عضو جدید
سبک معماری غرب

سبک معماری غرب

سلام
راجبه یکی از معروفترین سبکهای معماری غرب ومعماری که با اون سبک کار کرده باشد اطلاعاتی میخواستم
با تشکر:gol:
 

memareiram

عضو جدید
یکی اینکه نبودن پنجره تو خونه های سنتی بر میگرده به همون مفهوم "درونگرایی" که قبلاً هم گفتم (اگر متن نوشته های قبلیم رو کامل خونده باشی) که جهت دید رو به حیاط مرکزی باز می کردن.البته اینم بگم که الان به این نتیجه رسیدن که معماریه این منازل اصلاً درونگرا نیست که من به هیچ وجه نمی خوام این بحث رو اینجا باز کنم.

دوم اینکه راجع به "گنبد" توصیه می کنم بیشتر مطالعه کنی چون مطلبی که راجع به نبود تیر چوبی گفتی اصلاً و ابداً درست نیست.

من اصلاً نمی خوام بحث مفهومش رو بکنم و بگم گنبد یعنی تعالی.....
گنبد مربعی هست که با انجام تقسیمات هندسی به شش ضلعی و هشت ضلعی و . . . به قدری تبدیل می شه تا اینکه میرسه به دایره و درواقع مسئله ی اتصال اتاق مربع شکل با سقف نیمکره بدین شکل حل می شه و ما اون مقرنس کاریهای زیبا رو داریم که مثل "استالاکتیک" و کریستالهای آویزان تو سقف غارهاست.

پس مسئله سازه ای هم هست، نه فقط عرفانی!:D


پس یه نگاهم به گنبد کلیسای "سانتا ماریا دل فیوره" شاهکار "برونلسکی" در دوران رنسانس و در فلورانس ایتالیا بنداز و بدون که برونلسکی به هیچ وجه مشکلی با نبود تیر چوبی نداشته!!!

خوشحالم که این بحث رو ادامه دادی و وادار به بحثم کردی.
موفق باشی. ;)
سلام
حرف شما رو در مورد علت نبود پنجره در خانه های ایرانی قبول دارم و تأسفم هم دقیقا به دلیل علت فرهنگی اونه. لطفا بگو چرا به این نتیجه رسیدی که خونه های ایرانی درونگرا نیستن. (واقعا دوست دارم بدونم)
راستی من در مورد گنبد ها به جز مطالعه، کلی هم از اساتید خبره کمک گرفتم. حتما استاد صداقت کیش و استاد معماریان رو قبول داری. من فقط علت شروع ساخت گنبد رو گفتم، نه علت ادامه ی اون رو.
و مقرنس هم در رده ی تزینات قرار گرفته. حتما با سازه ی پیچیدش آشنایی داری و به دلیله سختی اجرا خیلی خیلی کمتر ساختار سازه ای داره.;)
 

CHEK

عضو جدید
سلام به تمامی دوستان و دومان عزیز
اول از همه بگم که توی این چند وقت که به خاطر مشکلات نتونستم بیام باشگاه خیلی حالم گرفته بود و دلم برای همه تنگ شده بود . :crying:
خلاصه خوشحالم دوباره اینجام . از تمرینات هم که کلی عقبم ولی سعی می کنم خودمو برسونم البته با کمک شما دوستان ;)
کارای قبلی رو نگاه کردم خیلی خوبه وجای تشکر ازهمه داره خصوصا دومان عزیز که واقعا با عشق و علاقه آموزش میدن و کلی وقت میزارن . :w10::w27:
 

memareiram

عضو جدید
سلام
بهتره یه فکری بکنیم. که همینطوری پیش هم بمونین.
اینجوری زود جذابیتش رو از دست میده.
یه مسابقه ی با مزه یا یه چیزی که شما بگید.......
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سلام
بهتره یه فکری بکنیم. که همینطوری پیش هم بمونین.
اینجوری زود جذابیتش رو از دست میده.
یه مسابقه ی با مزه یا یه چیزی که شما بگید.......
مسابقه زیاد داریم و دوستان هم همه فعال هستن...

►►► مســابقه معــــماری ــــ عمــــــران ◄◄◄

...::: مسابقه معماری ::...
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا