| ویژه نامه | کشف پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای ۴ [شرحی جانسوز از یک روایت ]

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]امروز روز «سکوت» است![/h]
پایتخت ایران میزبان یک مراسم بدرقه است. مراسمی که می‌توان آن را نقطه اوجی در جریان رسانه‌ای به وجود آمده پیرامون خبر تفحص ۱۷۵ غواص شهید طی نزدیک به یک ماه گذشته دانست.


از بیست و هشتم اردیبهشت ماه که برای نخستین بار سردار باقرزاده از کشف پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته خبر داد، موجی از بازتاب و واکنش رسانه‌های رسمی داخل و خارج و حتی شبکه‌های مجازی را فراگرفت که می‌توان به نسبت چند سال اخیر آن را حتی بی‌سابقه توصیف کرد.
نکته قابل تأمل درباره این بازتاب‌ها علاوه‌بر گستردگی، پراکندگی و بعضاً تنوع مواجهه با اصل خبر بود. اگرچه در اغلب این موضع‌گیری‌ها وجه اشتراک «تکریم» بود اما بعضاً مواضعی آغشته به شیطنت و موج‌سواری رسانه‌ای را هم در بر می‌گرفت.
در آستانه برگزاری آیین بدرقه این شاهدان شهید در شهر، در این گزارش کوتاه مروری بر متن و حاشیه این واکنش‌ها خواهیم داشت. واکنش‌هایی که اگرچه بسیار گسترده و فراگیر بود و امواجش فضای رسمی و غیررسمی رسانه‌ها را در بر گرفت اما بازهم نتوانست اصالت حماسه غواصان شهید را در خود فرو بکشد؛ این ادعایی است که تا ۲۴ ساعت دیگر خیابان‌های منتهی به معراج شهدای تهران، بهترین گواه تأیید آن خواهد بود.

نقطه آغاز؛ خبر مخابره شد!
«پیکرهای ۱۷۵ تن از شهدایی که امروز وارد کشور شدند متعلق به غواصان جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس است که در عملیات کربلای۴ با دستان بسته توسط نیروهای بعثی به شهادت رسیدند. برخی از پیکرهای مطهر این شهدا کشف شد که هیچ جراحتی نداشت و متوجه شدیم که آن‌ها زنده به گور شدند.» این‌ها مهمترین بخش گفتگوی کوتاه خبری فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه بود.پیکر ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده آن روز از مرز شلمچه وارد ایران شد و آنچه از میان این جمع تنها عدد «۱۷۵» را بر سر زبان‌ها انداخت، روایت کیفیت شهادت آن‌ها و گمانه‌زنی درباره احتمال «زنده به گور شدن با دستان بسته» بود. واقعه‌ای که حتی تصور وقوع آن حدود سه دهه قبل هم داغی تازه بر دل‌ها گذاشت.نکته قابل تأمل هم اینکه در فراگیر شدن خبر و انعکاس گسترده آن در نخستین ساعات انتشار، بازهم شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گوی سبقت را از رسانه‌های رسمی ربودند و این‌بار هم این «مردم» بودند که خود در نقش خبرنگار و گزارشگر میدان‌دار شدند.
شیطنت ناکام رسانه‌ای در سه گام!
طبیعی بود که موج رسانه‌ای به وجود آمده پیرامون یک خبر مورد توجه پایگاه‌های خبری قرار بگیرد. علاوه‌بر رسانه‌های داخلی که هر یک به نوعی تلاش کردند به موج بازتاب‌های مردمی نسبت به کشف ۱۷۵ غواص شهید بپیوندند، همزمان برخی شیطنت‌های رسانه‌ای نیز برای بهره‌برداری سوء از این جریان در دستور کار برخی رسانه‌ها قرار گرفت.در این زمینه هم طبیعتاً پرچمدار اصلی، رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بودند که اگرچه نهایت سعی خود را در همسو کردن جریان بازتاب‌های مردمی با مواضع مطلوب خود داشتند اما ناکام ماندند.
گام اول؛ تشکیک
درست در همان روزهای نخست انتشار خبر و آغاز موج واکنش‌ها نسبت به آن بود که برخی با استدلال «به هیچ چیز نمی‌توان اعتماد کرد!» تردیدپراکنی نسبت به اصل خبر را در دستور کار قرار دادند.طبیعتآً این جریان صورت رسمی به خود نگرفت و تنها از طریق هدایت کانال‌های غیررسمی تلاش کرد اصل امکان تفحص ۱۷۵ غواص زنده به گور شده پس از سه دهه در کشور عراق را غیرممکن جلوه دهد.
در واکنش به همین شیطنت‌ها بود که تنها چند روز پس از اظهارات رسانه‌ای سردار باقرزاده این بار کمیته تفحص شهدا بیانیه‌ای رسمی صادر و اعلام کرد: «کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، از همه عواطف و احساسات پاک و همدردی‌هایی که در رابطه با مظلومیت این شهدا از سوی دل بستگان فرهنگ شهیدان نشان داده شد، قدردانی کرده و از تمامی نیروهای ارزشی و انقلابی کشور در خواست می‌کند تا در آستانه سالروز فتح خرمشهر همت خود را برای بزرگداشت این حماسه عظیم رزمندگان غیور اسلام گماشته و از پرداختن به هر موضوع دیگری که باعث به حاشیه رفتن حماسه فتح خرمشهر در این ایام شود بپرهیزند، که این خود کید بدخواهان انقلاب است.»
در این بیانیه ضمن تأکید بر اینکه «سوال اساسی این است که باید پرسید این غواصان عزیز توسط چه کسانی این گونه مظلومانه به شهادت رسیدند و این جنایتکاران امروز در صف چه کسانی هستند؟» آمده‌ است: «کمیته جستجوی مفقودین همچنین برای عده‌ای که در خصوص جنایات صدام و مشخصاً این فاجعه دچار تردید شده‌اند، در زمان مناسب، سیم‌ها و طناب‌ها و دیگر ابزاری که این جنایت با آن‌ها صورت پذیرفته را به نمایش خواهد گذاشت.»
گام دوم؛ تشویش
شیطنت رسانه‌ای در موضوع ۱۷۵ غواص شهید به این مرحله محدود نماند و پس از ناکامی در تردید وارد کردن در اصل خبر، مشوش کردن فضای پیرامونی را در دستور کار قرار دادند. برای این منظور هم بهترین دستاویز ارتباط دادن این خبر با رویدادها و تحولات منطقه بود.اگرچه جریان «تشویش» هم نتوانست ماهیت رسمی در جریان رسانه‌ای به خود بگیرد اما بازهم دامنه طرح مباحث مرتبط با آن آنقدر گسترده شد که این بار مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران در مقام پاسخگویی برآمد و صراحتاً نسبت به شیطنت‌های رسانه‌ای هشدار داد.
سردار رمضان شریف در تحلیل این قبیل شیطنت‌ها درباره خبر تفحص پیکر ۱۷۵ غواص شهید گفت: «اینکه در ایران اعلام می‌شود امنیت را دورتر از مرزهای کشورمان تامین می‌کنیم نکته‌ای است که باعث ترس دشمنان و آمریکا شده است.» وی که در نشست بررسی ابعاد تقابل ایران و آمریکا در دفاع مقدس صحبت می‌کرد، در بخشی از سخنانش با اشاره به مطرح شدن موضوع ۱۷۵ غواص شهید و حجم وسیع پرداختن به این موضوع با تأکید بر اینکه «عملیات کربلای ۴ عملیاتی است که همه فرماندهان اذعان دارند که لو رفته بود و گفته می‌شود که آواکس‌های ‌آمریکایی اطلاعات را به بعثی‌ها داده‌ بودند و شاید اولین عملیاتی بود که به سرعت برای کم شدن تلفات انسانی دستور عقب‌نشینی داده شد.» صراحتاً اعلام کرد: «اما در خصوص پرداختن رسانه‌ای به این موضوع باید گفت استقبال سراسیمه فضای مجازی از این خبر و تبدیل کردن به دو هزار و ۵۰۰ تراکنش در لحظات اولیه نشان می‌داد که باید یک شگرد رسانه‌ای پشت آن باشد.»


شریف تأکید کرد: «وقتی که در ابتدا خبر آمد همه کاربران فضای مجازی اظهار همدردی کردند و ما احتمال یک شیطنت را دادیم زیرا تاکنون شهدای زیادی در تعداد، ترکیب و مظلومیت این شهدا به کشور آمده بود اما دقیقا پس از ۲۴ ساعت شگرد رسانه‌ای آنها آغاز شد که دو محور داشت یکی ناکارآمد نشان دادن فرماندهان نظامی آن دوره و دیگری بحث ضدیت ایرانی- عربی. این موضوع زمانی مطرح می‌شود که ما در حال مبارزه با داعش هستیم و یک نظام شیعی در عراق مستقر شده است لذا باید مواظب باشیم در دایره عملیات روانی دشمن بازی نکنیم.»
گام سوم؛ تحریف
یکی از شگرد‌هایی که سردار شریف به آن اشاره داشت «نا کارآمد نشان دادن فرماندهان نظامی ایران در دوران دفاع مقدس» بود، شگردی که خیلی زود و این بار در قالب کاملاً رسمی در دستور کار رسانه‌های خبری بیگانه قرار گرفت.
«بی‌بی‌سی‌ فارسی» این بار هم در خط مقدم بود و با انتشار گزارشی با عنوان «رمزگشایی از ناگفته‌های کربلای۴» به قلم حسین باستانی سعی کرد مدون‌ترین بسته تحلیلی در راستای ابهام‌زدایی پیرامون جریان کشف پیکر ۱۷۵ غواص شهید را رسانه‌ای کند.
بی بی سی کربلای 4 غواصان شهید
به این استدلال دقت کنید: «در بهمن ماه ۱۳۸۸، خبرگزاری فارس به نقل از «منابع محلی عراقی» نوشته بود احتمالاً بیش از ۱۷۰ پیکر شهدای ایرانی عملیات کربلای ۴ هنوز در داخل خاک آن کشور هستند. شباهت تخمین ۱۷۰ نفری اعلام شده در خبر ۶ سال پیش و خبر ۱۷۵ نفری جدید، قابل توجه به نظر می‌رسید.» گزارش‌نویس بی‌بی‌سی که با این استدلال در همان ابتدای گزارش نیم نگاهی به پروژه تشکیک و تشویش هم دارد، خیلی زود سراغ شگرد اصلی می‌رود و با مراجعه به روایت‌های تاریخی ثبت شده از شکست عملیات کربلای ۴ سعی می‌کند سمت نگاه‌ها را از «حماسه رزمندگان» به «بی‌تدبیری فرماندهان» منحرف کند.
نکته قابل توجه اینکه در روایت بی‌بی‌سی و سایر رسانه‌های همسو اشاره‌ای به نقش جاسوسان آمریکایی و دنباله‌های وطن فروش آنان(منافقین) در سرنوشت تراژیک عملیات کربلای ۴ نمی‌شود و اینگونه انگشت اتهام خود را متوجه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران گرفتند.
این شگرد رسانه‌ای هم البته خیلی زود به ناکامی بیشتر طراحان منجر شد چراکه حتی اگرچه ناگفته‌های جنگ و اسناد به جای مانده از تاریخ دفاع مقدس، هنوز به صورت شایسته برای ثبت در تاریخ روایت نشده اما حس باورمندی در میان مردم ایران هنوز زنده است و می‌توانند میان «قربانی شدن بی‌هدف» و «جانبازی حماسی» تفکیک قائل شوند.
حماسه غواصان خط شکن کربلای ۴ پدیده‌ای غریب برای مردمان ایران زمین نبود که برای باور و تکریمش نیازمند استدلال و سند باشند.
زخم‌هایی که جان گرفتند
آنچه بیش از هر چیز دیگر باعث ناکامی شگردهای رسانه‌ای در انحراف جریان خبری شکل گرفته پیرامون «غواصان شهید» شد حرکت‌های خودجوش مردمی بود و نمی‌توان کتمان کرد که رسانه‌های رسمی داخلی چندان نتوانستند در این میدان نقش آفرین باشند.در همین راستا هم خیلی زود گروه‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی دست به کار شدند و فارغ از مرزبندی‌های فکری و سیاسی مرسوم سعی در ادای دین به فرزندان وطن کردند.
هنرمندان و اصحاب فرهنگ هم از این قافله بازنماندند و هر کس در حد وسع خود سعی کرد در این زمینه دین خود را ادا کند.
یکی از این نمونه‌ها راه اندازی کمپینی به همت حجت الاسلام شهاب مرادی بود که برای احترام اقشار مختلف مردم نسبت به شهدا به ویژه شهید گمنام و مادران چشم به راه آنها تشکیل شد و مورد استقبال چهره‌های فرهنگی و هنری قرار گرفت.

کمپینی که با حمایت هنرمندان همراه شد
مهناز افشار، سیدجواد رضویان، بهاره رهنما، رامبد جوان، سیدمهدی رحمتی، بهنوش بختیاری، مهدی پاکدل، الیکا عبدالرزاقی، صابر ابر، امین زندگانی، حجت‌الاسلام سرلک، حجت‌الاسلام علی‌پناه، رسول صدرعاملی، داریوش فرضیایی، امیرمحمد متقیان، مژده لواسانی، سیدمحمود رضوی، نفیسه روشن، علی لهراسبی، حسن بیادی، علی صالحی، مجید یراقبافان، اقبال شاکری، مجید اخشابی، نجم الدین شریعتی، وحید نوروزی، فریبا نادری، امیرحسین رستمی، آرش مجیدی، ابوالفضل طیبی، رابعه اسکویی، عبدالله روا و... از جمله هنرمندان و اصحاب فرهنگی بودند که به این کمپین پیوستند.همزمان صفحات شخصی بسیاری از هنرمندان و چهره‌های سرشناس در شبکه‌های اجتماعی هم تبدیل به بستری برای عرض ارادت به «غواصان شهید» شد.
شاعران هم به سبک خود میدان‌دار شدند و سرودن از حماسه غواصان را در دستور کار قرار دادند. برگزاری شب شعر ۱۷۵ مروارید در حوزه هنری یکی از فرصت‌هایی بود تا شاهد غوغای شاعران برای غواصان شهید باشیم.
به روایت شاهدان؛ آنچه ما دیدیم
روایت حماسه اما تنها از معبر خیال و شاعرانگی ممکن نبود و از همین رو خیلی زود برگ‌های خاطرات ثبت شده از «حماسه غواصان» هم ورق خورد تا روایت شاهدان هم از آن روزها باردیگر جان بگیرد. حمید حسام دست به قلم برد و کتاب هایی درباره کربلا 4 ورق خوردند.


رونمایی از جزئیات فاجعه!
«۱۷۵ غواص شهید» بعد از نزدیک به یک ماه همچنان در صدر توجه بسیاری از محافل و رسانه‌ها بودند که باردیگر فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به میان اصحاب رسانه‌ آمد و ناگفته‌های دیگری از این تفحص را بر زبان آورد.
سردار باقرزاده که همزمان با نشست خبری خود طبق وعده قبلی رونمایی از بخش مکشوفات تازه به همراه پیکر یکی از غواصان شهید را هم در برنامه خبری خود گنجانده بود، باردیگر تأکید کرد: «شبهاتی در این زمینه از سوی دشمن مطرح شد و یکی از آنها این بود که چرا باید این تعداد غواص شهید شوند و عده‌ای از زخم خورده‌ها از انقلاب اسلامی در راستای اغراض خود این مطلب را مطرح کردند که مقصر شهادت این افراد فرماندهان جنگ هستد و شبکه بی بی سی انگلستان به عنوان دایه مهربان تر از مادر در ترویج این شبهه فعالیت می‌کند و عده ای دیگر هم مطرح می‌کنند که این شهدا غواص نبوده‌اند ولی این موضوع نکته‌ای نیست که ما بخواهیم آن را مخفی کنیم و هر جنگی تلفات خود را دارد.»

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در همین زمینه افزود: «شبهه دیگری که مطرح شده این است که مگر نیروی خط شکن اسیر هم می شود و شبهه دیگری که به عنوان مضحک ترین اظهارنظرها از سوی جریان ضد انقلاب در سایت‌ها و شبکه‌ها مطرح شد این بود که این شهدا، شهدای جنگ تحمیلی نیستند و با درگیری با داعش کشته شده‌اند و ایران دارد این شهدا را تحت عنوان شهدای غواص به مردم معرفی می‌کند که باید در این زمینه بگوییم ما شهدای مدافع حرم را با افتخار تشییع و از آنها تجلیل می‌کنیم و ابایی از مطرح کردن نام آن‌ها نداریم و جمهوری اسلامی از این بابت مشکلی ندارد.»
اما بخش تازه و ناگفته صحبت‌های سردار آنجا بود که گفت: «همه غواصان و خط شکنان زنده به گور نشده‌اند. چون فقط در برخی اجساد هیچ اثری از تیراندازی و اعدام وجود ندارد. این شهدا از اروند و سپس ام الرصاص عبور کردند و در نقطه‌ای که پیدا شدند تا خط مقدم، ۱۵ کیلومتر فاصله داشت. اینان خط شکن بودند. مردم محلی ماجرای شهادت غواصان و خط شکنان را اینگونه برای ما تعریف کردند که برخی از نیروهای ایرانی زخمی بودند که زنده به گور شدند و سپس سگ‌های وحشی را به جان رزمندگان انداختند و بسیاری از نیروها تشنه لب به شهادت رسیدند.»

وی با اشاره به جریان یکی از تفحص‌های شهدا افزود: «در قبرستانی که نزدیک العماره بود سه گروه جسد پیدا کردیم. گروه اول شهدای خودمان بودند. گروه دوم شیعیان مظلوم العماره بودند که در انتفاضه اول عراق به شهادت رسیده بودند که زن و کودک نیز در بین آنها بود. دسته سوم اجساد نیروهای عراقی بود که ما در زمان صدام تحویل عراق داده بودیم، ولی آن‌ها به جای تحویل به خانواده‌هایشان آنجا دفن کرده بودند.»
...و سرانجام؛ قیام شاهدان برای شهادت
«پندار ما این است که ما مانده‌ایم و شهدا رفته‌اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده‌اند.» این عبارت تاریخی از سید شهیدان اهل قلم حاوی واقعیتی سترگ است.
فارغ از تمام جریانات خبری روزهای اخیر پیرامون «۱۷۵ غواص شهید» فردا روز «یادآوری» است. روزی که ای کاش همه سرفصل‌های خبری از سیاسی و اقتصادی گرفته تا فرهنگی و ورزشی حتی شده برای یک روز در اولویت رسانه‌ها نباشند. شاهدانی فردا به شهر می‌آیند که برای یک ماه تمام مرزبندی‌ها و خط کشی‌ها را شکستند و باردیگر شهادت دادند که می‌توان اسیر «زمان» و «زمانه» نبود و اندکی به فکر «ماندن» بود.
از این منظر آئین بدرقه «غواصان شهید» جای سخنرانی و شعار نیست. فردا روز سکوت است؛ سکوت برای شنیدن آوایی که حالا و در شلوغی شهر باردیگر ما را فراخوانده است؛ شما هم دعوتید!
ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده است: «بنا به تقاضای جمع کثیری از شهروندان تهرانی به ویژه جوانان برای تجدید میثاق با شهیدان دفاع مقدس از جمله شهدای خط شکن و غواص تازه تفحص شده و اصرار بر تشییع این عزیزان قبل از مرحله شناسایی نهایی، در اجابت به درخواست این شهروندان و جوانان مشتاق تهرانی این اقدام انجام می شود. مراسم تشییع ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده، روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد ماه ساعت ۴ بعداز ظهر از میدان بهارستان مقابل درب غربی مجلس شورای اسلامی ایران به سوی معراج الشهدای تهران انجام خواهد شد.»
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]با دست های بسته[/h]
کشف پیکر صد و هفتادوپنج غواص کربلای چهار؛ توی گودال... با دست‌های بسته... با دست‌های بسته... با دست‌های بسته...


سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد، 175 غواص را با دستان بسته یافته‌اند.
سردار خبری بس ناگوارتر به مادران داغدار شهدا را این طور بیان کرد: عده‌ای‌شان حتی جای جراحت نیز نداشته‌اند؛ یعنی نیروهای بعثی زنده‌به‌گورشان کرده‌اند.
لابد نیمه‌شبی زمستانی، روی خاک‌های تب ناک فاو، دشمن وحشی گلوی فاجعه را دریده است.
باقرزاده درباره شهدایی که از مرز شلمچه وارد کشور شدند، گفت: 175 تن از شهدایی که وارد کشور شدند متعلق به غواصان جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس است که در عملیات کربلای 4 با دستان بسته توسط نیروهای بعثی به شهادت رسیدند.
سردار باقرزاده خبری بس سهمگین‌تر داد و گفت: برخی از پیکرهای مطهر این شهدا که در منطقه ابوفلوس، کشف شد هیچ جراحتی نداشت و متوجه شدیم که آن‌ها زنده‌به‌گور شدند و امروز همین جنایات توسط تکفیری‌ها در کشورهای مسلمان رخ می‌دهد.
عملیات کربلای 4 هیچ‌گاه مظلومیت و شجاعت رزمندگان را فراموش نمی‌کند. عملیاتی که رادارهای آمریکائی به جبران قضیه مک فارلین، تمام جزئیات عملیات را به عراقی‌ها داده بودند. رمز عملیات یا محمد (ص) بود که ساعت 22:45 روز سوم دی‌ماه سال 65 اعلام شد. مظلومیت شهدای عملیات کربلای چهار تداعی‌کننده غربت و مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است.
درباره عملیات کربلای چهار به این مطلب مراجعه کنید.

در این چند روز یک بار دیگر شاهد وفاقی تحسین شده میان طیف های مختلف جامعه بودیم. این خبر باعث انعکاس و بازتاب احساسات مردم ایران شد ؛یکی در صفحه خود از اینکه واقعیتی سهمگین خواب و آرامشش را برهم‌ زده می‌نویسد و یکی بر مظلومیت شهدای مان گریه می کند: «کشف پیکر صد و هفتادوپنج غواص کربلای چهار؛ توی گودال... با دست‌های بسته... با دست‌های بسته... با دست‌های بسته... قید «با دست‌های بسته» و «توی گودال» را کاش خبری نمی‌کردند. کاش گروه‌های تفحص، همان‌جا بالای گودال تا دلشان می‌خواست زار می‌زدند، بعد که دلشان آرام می‌گرفت یکی‌یکی دست آن صد و هفتادوپنج نفر را باز می‌کردند و صدایش را درنمی‌آوردند... کاش این راز را تا ابد به دل می‌کشیدند. کاش «دست‌های بسته» خبر نمی‌شد. کاش درد تکثیر نمی‌شد.کاش «دست‌های بسته» این‌همه توی مغز و قلب آدم زنگ نداشت.» بله این نوشته هم پر از درد است ؛ پر از تکان ؛ پر از بغض. چه خوب که خواب مان بهم ریخته ؛ کاش به خواب غفلت نرویم ...
کشف پیکر صد و هفتادوپنج غواص کربلای چهار؛ توی گودال... با دست‌های بسته... با دست‌های بسته... با دست‌های بسته... قید «با دست‌های بسته» و «توی گودال» را کاش خبری نمی‌کردند. کاش گروه‌های تفحص، همان‌جا بالای گودال تا دلشان می‌خواست زار می‌زدند​

کاش عمویم بین آن‌ها باشد
برادرزاده شهید جاویدالاثر مسعود شادکام چقدر زیبا و تأثیرگذار نوشته است:«صاحب این عکس کوچک‌ترین عموی من هست. خالق شادترین لحظات کودکی من... وقتی برای بار نمی دونم چندم، عروسکمو از دست پسرا نجات می‌داد و دوباره گلوشو با کوک‌های درشت برام می‌دوخت. می‌گفت: «عمو گریه نکن، ببین مثل اولش شد» بعد دوباره نگام می‌کرد می‌گفت: «وقتی گریه می‌کنی خوشگل می شی ها...چونت می لرزه». به قول خالد حسینی آدما گاهی یه جا می مونن برا همیشه و من حس می‌کنم هنوز تو اتاق زیرزمین خونه مادربزرگم موندم و هنوز دارم به دستاش که هنوز مردونه نشده نگاه می‌کنم. میگم عمو همه ازت عصبانی هستند که می خوای دوباره بری جبهه. بلند می خنده: «هیچی نمی شه عمو، من مواظبم»، باور می‌کنم ...
خبر کربلا چهار می یاد...بابا می ره برای شناسایی جسد. می گن هیچی از اجساد نمونده اکثراً متلاشی شدند. بابا می گه تو پاش ترکش داشت پیداش می‌کنم. صدها جسد متلاشی و نیمه خورده شده رو می بینه، نیست... جلال، عمو دیگه، می گه میرم جبهه پیداش می‌کنم. چند هفته بعد بابا می ره یه تیکه گوشت سوخته چسبیده به یه پلاک رو به‌جای جسد جلالش تحویل می گیره، اون صداها از گلوی مادربزرگ، نمی دونم شاید اسمش ضجه بود...خداحافظی از مسعود ولی رو دلمون می مونه...و انتظار...


می گن صد و هفتادوپنج نفر بودند، کربلا چهار...دست‌بسته و زنده‌به‌گور... اگر بین اونا بوده باشه...دلم پاره‌پاره می شه... این غربت غریب هم بیشتر بهمم می ریزه...
همکارم می پرسه چرا گریه می‌کنی؟ میگم بهش...با چشم‌های آبی خالی خوشبختش نگام می کنه می گه نمی‌فهمم، خیلی ازم دوره...
میرم کنار راین آبی خالی میگم «آخه چرا اینجا؟ چرا اینجوری؟» چشمامو می‌بندم، تو اتاق کم‌نور زیرزمین خونه مادربزرگ هستم انگار همیشه اونجا بودم...خم میشم دست‌های هنوز مردونه نشدشو که داره عروسکمو می دوزه می‌بوسم...میگم: خداحافظ عمو...می گه: «وقتی گریه می‌کنی خوشگل می شی ها...چونت می لرزه»
و اما من...
شاید از آن‌ها دورباشم شاید نسبتی نداشته باشم اما امروز یادم می‌آید که سال‌هاست روز و شبم را با یادشان گذرانده‌ام. ساعت‌ها پای صحبت‌های هم‌سنگرانشان بسته‌ام عقد اخوتی با آرمان های آن در گوشه دلم بسته شده. شاید امروز برای مادرانشان لحظه زیبای وصال باشد اما من وقتی به دوروبرم نگاه می‌کنم و درد خاک ریختن روی تن و چشمشان را مجسم می‌کنم به این می‌نگرم آیا در برابر این مسئولیت چه کرده‌ام پاسداری از خون‌های آن‌ها کرده‌ام یا با چشم و زبان و کردارم بیش از هر بعثی شکنجه‌گر روحشان بودم.
برادر وقتی به آن لحظه که خاک روی چشم‌ها و دهانت ریختند، به آن فکر می‌کنم که تو به چه می‌اندیشیدی و خاطره سوزناک یک آزاده را به یاد می‌آورم که می‌گفت:
«عراقی‌ها برای تضعیف روحیه ما فیلم‌های زننده پخش می‌کردند یک روز یکی از بچه‌ها به نشانه اعتراض تلویزیون را خاموش کرد عراقی‌ها گرفتن و بردنش بیرون هیچ‌کس از او خبر نداشت ...
میگم بهش...با چشم‌های آبی خالی خوشبختش نگام می کنه می گه نمی‌فهمم، خیلی ازم دوره...​

برای استراحت ما را فرستادن به حیاط اردوگاه وارد حیاط که شدیم آن بسیجی را دیدیم. یه چاله کنده بودند و تا گردن گذاشته بودنش زیرزمین شب که شد.صدای الله‌اکبر و ناله‌های آن بسیجی بلند شد همه نگرانش بودیم.صبح که شد گفتند شهید شده.خیلی دوست داشتیم علت ناله و فریاد دیشب او را بدانیم.
وقتی یکی از نگهبانان علتش را گفت مو به تنمان راست شد.می‌گفت: زیرخاک این منطقه موش های صحرایی گوشت‌خوار وجود دارد موش حس بویایی قوی دارند.وقتی متوجه دوستتان شدند به او حمله کردند و گوشت بدنش را خوردند.
علت شهادت و ناله‌هایش همین بوده. صبح که بدنش را آوردیم بیرون از خاک تکه‌تکه شده بود ...»
.... کشف پیکر صد و هفتادوپنج غواص کربلای چهار؛ توی گودال... با دست‌های بسته... با دست‌های بسته... با دست‌های بسته...
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
در خیابان رودی از رنگین‌كمان آواز می‌خواند
آسمان دف می‌زند با هفت دست سبز و پنهانی
مردگان و زندگانش گرم هم خوانی
كاش برگردند یك شب
آسمان مردان خاكی پوش
صبح رویانی كه در باران آتش چهره می‌شستند
كاش برگردند
دستمال خونشان را روی فرق چاك‌چاك خاك بگذارند
ناگهان در ناگهانی از گل و لبخند باز می‌گردند
زخم‌های بی‌صدا گل می‌دهند، تن‌های بی سر،گل
دست‌ها گل می‌دهد پای برادر، گل...
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
امروز امید دل تنگی هستی
لبریز عروج سرخ رنگی هستی
آغوش برای اشتیاقم وا كن
ای آب! چه تابوت قشنگی هستی

 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
ما سینه زدیم بی‌صدا باریدند
از هر چه كه دم زدیم آنها دیدند
ما مدعیان صف اول بودیم
از آخر مجلس شهدا را چیدند
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
سكوت وارم و دانی كه حرف ‌ها دارم
بسا حكایت ناگفته با شما دارم

پر از شكایتم از كربلای چار به بعد
و از شكفتن گل ‌های بی قرار به بعد

مرا مبین كه چنین آب رفته لبخندم
هنوز غرقه امواج سرد اروندم

هنوز در شب والفجر هشت مانده دلم
كه از رها شدن دست همرهان خجلم

در این شبانه كه غواص درد مواجم
به دستگیری یاران رفته محتاجم

اگرچه دور گمانم نبود دیر شوید
قرار بود شهیدانه دستگیر شوید

جهان همیشه همین است موج از پی موج
گذشتنی است شهیدانه فوج از پی فوج ....
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
باید به درگاهت پناه آورد
درمان دیرین منی ای درد

از زخم‌های كهنه حسرت
باید لباس نو به دست آورد

با دست بسته گوهر خود را
در باطن این خاك پیدا كرد

چشم انتظار روز محشر بود
آتش به دل چون خاك‌های سرد

ای یوسف افتاده در چاهم
یعقوب شد فریاد من برگرد
...
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
مگو بدن، ز تن جبهه جان در آوردند
به جای اشك، جگر از نهان در آوردند

وطن پر از گل پرپر شده است و عطرآگین
ز دشت لاله ز بس ارغوان آوردند

شما گروه تفحص به خاك بنویسید
دُر از خزانه این خاك‌دان در آوردند

زمین ز مین پر و اینان ز من سفر كردند
ز آسمان سر از این آستان در آودند

همین تبار تبری تبر به دوش شدند
دمار از بت و از بتگران در آوردند

حرامشان كه شكم‌بارگان فرصت جوی
تنور گرم شما بود و نان در آوردند

و من به جیب سر و سر به زیر كاین مردان
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]به احترام 175 شهید دست بسته[/h]
" 175 شهید غواص" تازه ترین جریان سازی شبکه های اجتماعی است که همراه با کاربران این شبکه ها، رسانه های رسمی و شخصیت های مختلف را به همراهی برای ادای احترام نسبت به یک موضوع مشترک واداشته.


در حال حاضر کمتر اتفاق می افتد که خبری با یک واکنش مشابه همراه باشد. اما خبر پیدا شدن 175 شهید غواص در میان شهدای تازه تفحص شده اتفاقی بود که خیلی سریع علاوه بر اینکه تیتر بسیاری از مطبوعات و خبرگزاری ها شد در فضای مجازی هم به شدت مورد توجه قرار گرفت و در شبکه های اجتماعی به یک جریان تبدیل شد. جریانی که به شیوه بسیاری از موج های شبکه های اجتماعی به زبان فضای مجازی و با هشتک های#175شهید، #شهدای غواص و... کاربران را با هم همراه کرد. موضوعات زیادی اتفاق می افتد که در شبکه های اجتماعی جریان ساز هستند اما معمولا نوع برداشت ها و اظهارنظرها متفاوت است، اتفاقی که در مورد 175 شهید غواص متفاوت بود و تنها در همراهی خلاصه نشد؛ این خبر همدلی را به وجود آورد تا همه از یک موضوع مشترک صحبت کنند:
به احترام 175 شهید دست بسته
هفته گذشته پیکر پاک تعدادی از شهدای دوران دفاع مقدس به میهن منتقل شد و در این میان مشخص شد ۱۷۵ شهید غواص بصورت دست بسته زنده به گور شده بودند؛ همین خبر باعث شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار طرح ‌ها و پوسترهای گرافیکی با هشتگ 175# شهید به شکل ها مختلف در فضای مجازی از شهدا یاد کنند. صفحه‌های ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی لبریز شد از مطالب احساسی همدلانه‌ای که حکایت از سوگواری برای شهدای زنده به گور شده داشت. شعر، دلنوشته، طراحی پوستر، ادای احترام به شهدا و... محتوای بسیاری از پیام های شبکه های اجتماعی شد.
به فیسبوک نگاه کنید، توئیت های ایرانی ها در توئیتر را ببینید، به وایبر، تلگرام، واتس آپ و لاین سر بزنید، همه جا نشانی از عکس های خندان غواصان ایرانی هست در کنار پیام های سوگوارانه ای که نشان می دهد ایران در عزای شهدای خود نشسته است؛ جوانانی با دستان بسته و چشمانی باز که سال ها پیش از بروز فاجعه داعش، به چشمان خود سنگدلی تکفیری ها را دیده بودند.
وجود شبکه های اجتماعی که عده ای از آنها تنها برای رواج بی اخلاقی و وقت تلف کردن یاد می کنند در این موضوع (و البته اتفاقات مشابه دیگر) نشان می دهد که ظرفیت فضای مجازی به اندازی ای است که می تواند هر موضوعی را در دل خود جای دهد؛​


این 175 شهید گویی نماد مظلومیت انسانیت بودند در مبارزه با توحشی که روزی در چهره ارتش بعث صدام خود را سازماندهی می کرد. راه افتادن کمپین های مجازی با عناوین مختلف برای واکنش نشان دادن به فاجعه ای که البته مربوط به امروز نیست، نشان می دهد همبستگی ایرانی و هویت مشترک نهفته در اذهان عمومی ایرانیان، امروز و دیروز نمی شناسد و حتی انتشار خبری که منشأ آن یک حادثه در دل تاریخ معاصر بوده نیز می تواند نوعی اتحاد ملی در سوگواری برای جوانان این مرز و بوم را رقم بزند.

شهدای غواص از نگاه کاربران

بازخوردهای زیادی در فضای مجازی وجود داشت و کاربران شبکه‌های اجتماعی تحت تاثیر این واقعه با انتشار تصاویر، اشعار و دلنوشته‌هایی به استقبال این شهدا رفتند. در کنار مردم هنرمندان نیز احساس خود را از این حادثه بیان کردند که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:
175 شهید غواص از نگاه کاربران شبکه های اجتماعی: من معنای عشق را در شما یافتم/ به احترام 175 شهید دست بسته/ بزرگ مردان و با غیرت هایی که تکرار نشدنی هستن/ هر مکتبی که نتواند ایثار را توجیه کند شکست خورده است/ دست بسته هم که باشند، در خاک نمی میرند، پرنده می شوند/ شما حماسه سرودید و ما به نام شما فقط ترانه سرودیم و نان درآوردیم و....
175 شهید غواص از نگاه هنرمندان: مهدی پاکدل: امروز از صبح شنیدن دو خبر تلخ فلجم کرده. یک: درگذشت مصطفى عبدالهى عزیز، استاد و بازیگر تئاتر که پس از ١٤ سال درگیرى با بیمارى سرطان به سراى باقى شتافتند. یادت همیشه با ما خواهد بود آقا مصطفى و دو: بازگشت پیکر ١٧٥ غواص شهید پس از ٢٩ سال. از بقایاى پیکر این شهدا مشخص شده که آنها با دستان بسته در خاک خفته اند. واى بر من که با دستان باز فقط نظاره گر هستم. نگاه می کنیم و نمی بینیم. آنها براى چه رفتند و ما براى چه هستیم. رشادت جوانان براى وطن جایش را به رقابت هاى ناسالم و زرنگى در ترافیک و دروغ و اختلاس و کلاهبردارى از وطن داده است.
حامد بهداد: ما موج های زنده اروندیم که با هیچ قطعنامه ای آرام نمی گیریم.
باران کوثری: مردان شجاع یادتان گرامی.


مهناز افشار: با هر عقیده و مسلک، موظف به احترام به این عزیزانیم.
علیرضا دبیر: نمی دونم چه حکمتی تو تقارن روزهای ولادت سیدالشهدا و باب الحوائج با انتشار خبر پیدا شدن پیکر ١٧٥ غواص شهید وجود داره که دستهاشون از پشت بسته بوده، که زنده زنده زیرخاک آرام گرفتن کاش بتونیم مفهوم کنار هم قرارگرفتن این رویدادها رو درک کنیم، کاش بتونیم قلباً به این ایمان بیاریم که ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا، بل احیاء عندربهم یرزقون روح تون به حق همین روزهای عزیز شادتر، در مجاورت مولامون.
الهام پاوه نژاد: صبح ، خبر کشف پیکر مظلوم صد و هفتاد و پنج رزمنده زنده به گور شده با دست بسته، تلخی ها و بی رحمی های این جهان را پایانی نیست...لعنت به جنگ... لعنت به سرطان... لعنت به دلتنگی...

واکنش عمومی به فاجعه زنده به گور شدن 175 غواص ایرانی که مربوط به عملیات کربلای4 است، نشان می دهد هنوز ایرانی ها با هر نگرش فکری، چه در داخل و چه حتی خارج کشور، سوگوار شهدای جنگ تحمیلی بوده و رشادت های رزمندگان در جبهه های دفاع از میهن خویش را فراموش نمی کنند.
وجود شبکه های اجتماعی که عده ای از آنها تنها برای رواج بی اخلاقی و وقت تلف کردن یاد می کنند در این موضوع (و البته اتفاقات مشابه دیگر) نشان می دهد که ظرفیت فضای مجازی به اندازی ای است که می تواند هر موضوعی را در دل خود جای دهد؛ اینکه بازخوردهای یک اتفاق به چه شکل باشد هم به موضوع بستگی دارد و هم شیوه های منتشر کردن آن.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]یک استثنا[/h]
عملیات کربلای چهاربا رمز محمد رسول الله(ص) درمنطقه عملیاتی غرب اروند رود آغازشد و به همت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت . درجنگ تحمیلی عملیاتهای زیادی انجام شد که اکثر قریب به اتفاق آنها به قسمت اعظم نتایج پیش بینی شده خود دست یافتند، اما در این میان کربلای چهار یک استثناست.


عملیات کربلای 4 هیچ گاه مظلومیت و شجاعت رزمندگان را فراموش نمی کند. عملیاتی که رادارهای آمریکائی به جبران قضیه مک فارلین، تمام جزئیات عملیات را به عراقی ها داده بودند. رمز عملیات یا محمد(ص) بود که ساعت 22:45 روز سوم دی‌ماه سال 65 اعلام شد. مظلومیت شهدای عملیات کربلای چهار تداعی کننده غربت و مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است.
[h=2]پشت صحنه بزرگترین ناکامی[/h]آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شروع عملیات کربلای چهار را غیرمنتظره خوانده است.
وی می‌نویسد: مغرب به پایگاه رسیدیم. ارتباط با قرارگاه مقدم نداشتیم. معلوم نبود که امشب حمله آغاز می‌شود یا خیر؟ آقای سنجقی را به منطقه فرستادیم. نزدیک ساعت 10 بود که خبر دادند عملیات با نام کربلای 4 آغاز شده است؛ غافلگیر شدیم.... محسن رضایی و محسن رفیق دوست تلفنی خبر از موفقیت اولیه دادند. بعد از ساعت 12 شب خوابیدم. بیدارم کردند و گفتند عراق حمله را اعلام کرده است.
قرار شد اسم عملیات را کربلای 4 و هدف را جواب به شرارت‌های اخیر عراق اعلام کنیم.
[h=2]عملیات سرنوشت[/h]هاشمی در ادامه می‌نویسد: عملیات کربلای 4 با هدف تصرف ابوالخصیب و محاصره نیروهای مستقر در شبه جزیره فاو و تهدید بصره از جنوب؛ با رمز «یا محمد(صلی الله علیه و آله)» انجام شد. با پیروزی در این عملیات شبه جزیره فاو کاملا آزاد شده و موقعیت ایران در خلیج فارس بیش از پیش تقویت می‌شد. در ابتدا سپاه تمایل داشت این عملیات بلافاصله پس از والفجر 8 انجام شود، ولی عملا به دلیل عدم آمادگی نیروها میسر نشد. از طرف دیگر سپاه درخواست 1500 گردان برای اجرای تضمین شده عملیات داشت که در این مورد هم به تنها 300 گردان بسنده کرد.
با شروع عملیات مشخص شد که دشمن از طرح عملیات خودی آگاه بوده و با آمادگی و هوشیاری کامل مهم‌ترین معبر عملیاتی یعنی معبر کم عرض آبی «ام الرصاص» (تنگه هرمز) را مسدود کرده است و در نتیجه با وجود برخی پیش‌روی‌ها، ایران از رسیدن به اهداف خود بازماند​

درباره اهمیت این عملیات، همین بس که سال 65 را به سال سرنوشت جنگ نام‌گذاری کرده و این عملیات را عملیات سرنوشت می‌خواندند که در صورت پیروزی، ایران می‌توانست از راه دیپلماسی به جنگ پایان داده و صدام را ساقط نماید.
با شروع عملیات مشخص شد که دشمن از طرح عملیات خودی آگاه بوده و با آمادگی و هوشیاری کامل مهم‌ترین معبر عملیاتی یعنی معبر کم عرض آبی «ام الرصاص» (تنگه هرمز) را مسدود کرده است و در نتیجه با وجود برخی پیش‌روی‌ها، ایران از رسیدن به اهداف خود بازماند.
ساعت هفت صبح و قبل از اخبار رادیو، اهواز اعلان وضعیت قرمز کرد. این به معنای تحرک هواپیمای دشمن است. تلفنی اطلاع دادند که آقای سنجقی می‌آید و اخبار حمله را می‌آورد و گفتند به اهداف اولیه نرسیده‌اند.
... بالاخره آقای سنجقی آمد و معلوم شد به جز دو سه محور موفقیت نداشته‌ایم. کم کم روشن شد که از منطقه شلمچه و جزایر بوارین و ماهی عقب نشسته‌اند و از جنوب جزیره مینو که عبور کرده بودند و سرپل قابل توجهی، آن طرف اروند به دست آورده بودند نیز عقب نشسته‌اند. جزیره ام الرصاص را در تصرف دارند ولی گفتند در بیانیه نیاید که معلوم می‌شود تثبیت نشده‌اند.
[h=2]4 نفر از 120 نفر[/h]جانباز سید جواد کافی یکی از غواصان گردان یاسین در عملیات کربلای 4 است. از 120نفری که در گردان یاسین بودند فقط 4 نفر برگشتند که یکی هم این رزمنده نوجوان بود. آنها 8 روز در میان نیزارهای جزیره ماهی مقاومت کردند و به طور معجزه آسایی زنده ماندند. سید جواد که در زمان عملیات 16 سال بیشتر نداشت، خاطرات آن 8 روز را این چنین بیان می کند.
قرار بود دو گردان نوح و یاسین از لشگر 21 امام رضا به جزیره ماهی برویم و به عنوان خط شکن این جزیره را بگیریم تا بعد بچه ها با قایق بیایند و تا بصره پیشروی کنیم.
شب عملیات فرماندهان، ما را به دو صف کردند، حدود 120 نفر غواص بودیم. قرار شد سه نفر سرشان بیرون از آب باشد تا بچه ها در مسیر گم نشوند.
ما از نهر خیم وارد رودخانه شدیم. آب رودخانه در حالت مد بود. من مسوول دسته بودم و سرم از آب بیرون بود. آن قدر شدت آب زیاد بود که ما حتی یک «فین» ( کفش مخصوص غواصی) هم نزدیم.
تقریباً به نوک ماهی نزدیک شده بودیم که یک دفعه هواپیمای عراقی آمد و «فیدر» زد. ( فیدر منور هایی است که حدود یک ربع از ساعت در آسمان روشن است و مثل روز منطقه را روشن می کند) تا هواپیما «فیدر» زد، بچه ها به هم ریختند؛ چون انتظار چنین چیزی را نداشتیم.
در همان حال از خدا درخواستی کردم که هنوز که هنوزه به خاطر آن درخواست می سوزم و خودم را نمی بخشم. در دل گفتم: «خدایا ای کاش من شهید نشوم!»​

زیر نور فیدر من همه جا را به خوبی می دیدم. یک چهار لول نوک جزیره ماهی گذاشته بودند که تیر رسام (تیرهایی که روشن است و وقتی به طرف شما می آید ما به خوبی آن را می بینی) به عمق آب شلیک می کرد. وحشتناک و غیرقابل پیش بینی در تله افتاده بودیم!
[h=2]درخواستی برای سوختن[/h]این بازمانده ادامه می‌دهد: در همان حال از خدا درخواستی کردم که هنوز که هنوزه به خاطر آن درخواست می سوزم و خودم را نمی بخشم. در دل گفتم: «خدایا ای کاش من شهید نشوم!»
مرا اول به بیمارستان صحرایی، بعد به بیمارستان اهواز و در آخر یک ماه در بیمارستان اراک بستری کردند. وقتی برای مرخصی به خانه رفتم به کوچه مان (کوچه جوادیه در خیابان طبرسی) که رسیدم، با عصا داشتم به سمت خانه می رفتم که مادرم را دیدم. گفتم سلام علیکم. سرش را بالا کرد و یک نگاهی به من کرد و گفت سلام آقا و بعد رد شد. گفتم مادر منم، جواد. گفت ای جواد تویی! مادرم مرا نشناخت.
تنها به فاصله 2 هفته از شکست عملیات کربلای 4 عملیات دیگری به نام کربلای 5 آغاز شد که اوج پیروزی ایران بر ارتش عراق محسوب می شود.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]مظلومیت شهدای غواص[/h]

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح گفت:باید مظلومیت شهدای غواص که با دستان بسته به شهادت رسیده‌اند، همه جا منتشر شود.


سردار سرتیپ باقرزاده در نشست خبری نحوه کشف پیکر 175 شهید غواص عملیات کربلای 4 که در منطقه ابوفلوس کشف شده اند، افزود: مظلومیت شهدا و سند جنایت بعثی ها به فراموشی سپرده شده و به جای آن مباحثی مطرح می شود که اهمیتی ندارد . وی گفت: باید تلاش رژیم بعثی در جنگ تحمیلی و همچنین شرکای آنها در حمله به کشورمان همواره بحث و بررسی شود.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین با بیان اینکه در جریان کشف پیکر این شهدا تعدادی از رسانه های بیگانه از جمله بی بی سی شهادت رزمندگان را علت تصمیمات فرماندهانشان اعلام کردند، افزود: این رسانه ها و سردمدارانشان که شریک جرم رژیم بعثی هستند، با این اقدامات سعی در انحراف افکار عمومی دارند.
سردار باقرزاده با بیان اینکه رزمندگان ما ابتدا اسیر شدند و بعد به شهادت رسیدند، گفت: تعدادی از این شهدا با دستانی بسته زنده به گور شدند و هیچ اثری از اصابت گلوله بر پیکر این شهدا وجود ندارد.
فرمانده کمیته جستجوی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با بیان اینکه باید مظلومیت این شهدا بیان می شد، گفت: قصد نداشتیم از پیکر این شهدا رونمایی کنیم اما برای بیان مظلومیت آنها این کار را انجام می دهیم.
وی با اشاره به نحوه شهادت این 175 شهید افزود: پیکر رزمندگان ما با عبور از اروند و جزیره ام الرصاص در 15 کیلومتری خط مقدم در منطقه ابوفلوس کشف شده اند که نشان می دهد این شهدا به این منطقه منتقل شده اند.
وی با بیان اینکه عده ای به دنبال نادیده گرفته شدن مظلومیت این شهدا هستند، گفت: باید اهداف شهدا را مطرح کرد نه تعداد آنان و یا اینکه چند نفر از آنها دستشان بسته بود.
سردار باقرزاده تصریح کرد: بسته بودن دست شهدای غواص اوج مظلومیت آنان است و ما امروز وظیفه داریم مظلومیت توأم با اقتدار شهدا را منتشر کنیم.
وی گفت: پیکرهای پاک این شهدا 25 شوال همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تشییع خواهد شد.
در ادامه فرمانده کمیته جستجوی مفقودین با اشاره به آماری از عملیات تفحص شهدا گفت: در 2 هفته گذشته 39 شهید در جنوب عراق و 9 شهید در کردستان عراق کشف شده اند.
سردار باقرزاده با بیان اینکه رزمندگان ما ابتدا اسیر شدند و بعد به شهادت رسیدند، گفت: تعدادی از این شهدا با دستانی بسته زنده به گور شدند و هیچ اثری از اصابت گلوله بر پیکر این شهدا وجود ندارد.​

وی با بیان اینکه تفحص شهدا ادامه دارد، افزود: تاکنون پیکر 45 هزار شهید کشف شده است و باید پیکر 6 هزار شهید دیگر نیز کشف شود.
سردار باقرزاده گفت: تاکنون 189 حرم شهید گمنام در دانشگاه های کشور و 6 حرم نیز در حوزه های علمیه بنا شده است.
وی افزود: همچنین پیکرهای پاک شهدای گمنام در قوه قضائیه، ریاست جمهوری و مجلس، وزارتخانه های دفاع ، نفت و اطلاعات در سایت های هسته ای از جمله سایت تحقیقاتی دانشگاه تهران ، نطنز ، اراک ، اصفهان و نیروگاه بوشهر دفن شده اند.
سردار باقرزاده گفت: پیکر پاک 148 شهید گمنام در مراکز ستادی ، عملیاتی و آموزشی نیروهای مسلح به خاک سپرده شده است .
وی افزود: تا کنون 16 یادمان شهدای گمنام با دفن پیکر این شهدا در مناطق عملیاتی بنا شده همچنین در بازار تهران در میدان ارک و بازار یزد در میدان امیرچخماق نیز پیکر این شهدا دفن شده است.
سردار باقرزاده گفت: در مجموع 1087 حرم شهید بدون احتساب گلزار شهدا در کشور داریم .
در پایان این نشست پیکر یکی از شهدای غواص که با دستان بسته به شهادت رسیده بود همچنین ریسمان ها و کابل هایی که با آن ها دستان این شهدا بسته بودند، رونمایی شد.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]تشییع 270 شهید حامل پیام[/h]


سردار باقر زاده در نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه زمان تشییع پیکر شهدای غواص را 5 شوال مصادف با سالروز شهادت امام صادق (ع) اعلام کرده بود که به درخواست شهروندان تهرانی تغییر کرد.


بنا به تقاضای جمع کثیری از شهروندان تهرانی به‌ویژه جوانان عزیز جهت تجدید میثاق با شهیدان دفاع مقدس ازجمله شهدای خط‌شکن و غواص تازه تفحص شده و اصرار بر تشییع این عزیزان قبل از مرحله شناسایی نهایی، در اجابت به درخواست این شهروندان و جوانان مشتاق تهرانی مراسم تشییع 270 شهید تازه تفحص شده، روز سه‌شنبه 26 خردادماه ساعت 4 بعدازظهر از میدان بهارستان مقابل درب غربی مجلس شورای اسلامی ایران به‌سوی معراج الشهدای تهران انجام خواهد شد.
سردار سیدمحمد باقرزاده ، فرمانده جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در این باره تأکید کرده است: دوستان ما باید در این راستا هوشیار باشند و نباید در زمین دشمن بازی کنند. باید این مظلومیت را بیان می‌کردیم چراکه آنان خط‌شکنان دوران دفاع مقدس ما بوده‌اند و بعد به شهادت رسیده‌اند. این شهدا ابتدا از اروندرود عبور کرده بودند و جزایر ام‌الرصاص را پشت سر گذاشته بودند و در جزیره «ابوفلوس» در یک روستا در منطقه ابوخصیب که 15 کیلومتر جلوتر ازخط مقدم است، پیکرهایشان کاوش شده است. مگر می‌شود شهید تا آنجا خودش جلو رفته باشد. آن‌ها به اسارت درآمده بودند و دستانشان باسیم،‌ مفتول، پارچه و طناب بسته‌شده بود.
سردار باقرزاده گفته است: پیکرهایی که کاوش شده‌اند مربوط به لشکرهای 25 کربلا (استان مازندران)،41 ثارالله (استان کرمان)، 14 امام حسین (استان اصفهان) و 7 ولیعصر (استان خوزستان) بوده‌اند.
وی با اشاره به پیام دستان بسته شهدا بیان کرده بود: موضوع اصلی این است که نباید فعلاً روی جزئیات تمرکز کنیم. دستان بسته آن‌ها برای ما بسیار بااهمیت است و باید به هدفی که شهدا داشته‌اند توجه کنیم. قطعاً پیام دستان بسته این شهدا این است که آن‌ها با دستان بسته شهید شدند تا ما امروز دستانمان مقابل دشمنان بسته نباشد و از شرف و حیثیت خود با دستان باز دفاع کنیم. دست‌بسته بودن این شهدا اوج اقتدار و مظلومیت آن‌هاست و نه خفت و خواری. تربت و قتلگاه این شهدا مقدس است.
قطعاً پیام دستان بسته این شهدا این است که آن‌ها با دستان بسته شهید شدند تا ما امروز دستانمان مقابل دشمنان بسته نباشد و از شرف و حیثیت خود با دستان باز دفاع کنیم​


در بخش پایانی این نشست خبری، سردار باقرزاده در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر زمان تشییع و تدفین پیکرهای 270 شهید دوران دفاع مقدس گفته بود: زمانی که ما در نظر گرفته‌ایم 25 شوال یعنی پس از ماه مبارک رمضان و همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) است که امیدواریم تا تاریخ اعلام‌شده شهدا تشییع شوند. کارهایی است که باید انجام شود.
گفتنی است روز سه‌شنبه 26 خردادماه مصادف با سالروز شهادت 4 تن از سربازان و پیشگامان مبارزه با کاپیتولاسیون امریکا، یعنی شهیدان بخارایی، امانی، صفارهرندی و نیک نژادی است.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]نق نزنید، به وصیت‌نامه‌ها سر بزنید[/h]
هرچند رسانه‌های خبری بیگانه فارسی‌زبان در پی مخدوش کردن ارزش‌های خلق‌شده توسط رزمندگان قهرمان ایران در جنگ تحمیلی هستند، اما شهدا بر اساس رسالتی که داشتند نه‌تنها در جبهه نبرد با دشمن جنگیدند بلکه در وصیت‌نامه‌هایشان نیز در پی شفاف‌سازی رفتارهای این دشمنان بوده‌اند.


حدود 30 سال از انجام عملیات «کربلای 4» می‌گذرد، اکنون‌که خبر کاوش پیکرهای 175 خط‌شکن و غواص عملیات کربلای 4 به مهم‌تریم خبر این روزها در سطح جامعه تبدیل‌شده است رسانه‌های بیگانه‌ای همچون BBC، VOA و manoto1 کارکرد شایعه‌سازی و تخریب ارزش‌های ملی و مقاومتی ملت ایران را به روش‌های گوناگون اما منطبق باهم در دستور کار خود قرار داده‌اند. در چنین شرایط شبهه‌ناکی، شهیدان شاهد پیرو مکتب امام خمینی (ره) بنا به بصیرت و دوراندیشی‌ای که داشته‌اند در وصیت‌نامه‌هایشان به مسئله شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی پرداخته‌اند تا حجاب از چهره منافقان و دشمنان ایران اسلامی برملا کنند. در همین راستا به‌مرور بخشی از وصیت‌نامه چهار شهید دوران دفاع مقدس خواهیم پرداخت:
1. شهید «محمدعلی تک» در وصیت‌نامه‌اش خطاب به شایعه‌سازان گفته است: نه، ما مردم کوفه نیستیم و امام عزیز را تنها نمی‌گذاریم و باید در عمل ثابت کنیم و امروز روز عمل است. ای منافقین کوردل، موشان روز و خفاشان شب، بدانید همان‌طوری که در طول تاریخ نتوانستید کاری کنید، مگر اینکه آتش خود را شعله‌ورتر کنید هم در این دنیا و هم در آخرت.
مرتب نشستید برعلیه این فرزندان راستین اسلام «نِق» زدید که این‌ها می‌روند برای پول و چیزهای دیگر و مرتب نشستید برعلیه انقلاب شایعه ساختید​


و ای کسانی که شایعه درست می‌کنید که این‌ها مرا بازور به جبهه می‌فرستند، بدانید که ما با چشمانی باز و قدم‌های استوار و قلبی پر از محبت خدا و با آن عقیده‌ای که به آن ایمان‌داریم که فقط خدا است، می‌رویم.
2. شهید «رجب پریمی» در وصیت‌نامه‌اش شایعه‌سازان را این‌گونه مورد عتاب قرار داده است: پنج سال از جنگ می‌گذرد، حتی برای دیدن فاجعه‌ای که صدام به بار آورده است سری به جبهه‌ها نزدید و نیامدید از نزدیک ببینید که این فرزندان اسلام چه‌کار می‌کنند. مرتب نشستید برعلیه این فرزندان راستین اسلام «نِق» زدید که این‌ها می‌روند برای پول و چیزهای دیگر و مرتب نشستید برعلیه انقلاب شایعه ساختید.

3. شهید «خلیل بیناباشی» هم نوشته است: ای امت شهیدپرور، هرچند این شخص، حقیر هستم که پیامی به شما بدهم، ولی بیدارباشید که از هر شایعه‌پراکنی و از هر چاپلوسی دشمنان اسلام نهراسید و بر خود فخر بورزید که در دوره‌ای هستید که به برکت رهبر انقلاب آگاه شده‌اید و از هر نظر به درجه‌ای رسیده‌اید که ملت‌های دیگر افسوس می‌خورند که چرا این رهبر را آن‌ها نداشتند.
4. - شهید «مهدی بداغی» نیز در وصیت‌نامه‌اش یادآور شده است: اما ای امت مسلمان از شما می‌خواهم که امام را تنها نگذارید و مواظب ضدانقلاب باشید که نکند باکارهایی از قبیل شایعه و ناامن کردن جو خواسته باشند نهال انقلاب را بخشکانند.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]امروز روز «سکوت» است![/h]
پایتخت ایران میزبان یک مراسم بدرقه است. مراسمی که می‌توان آن را نقطه اوجی در جریان رسانه‌ای به وجود آمده پیرامون خبر تفحص ۱۷۵ غواص شهید طی نزدیک به یک ماه گذشته دانست.


از بیست و هشتم اردیبهشت ماه که برای نخستین بار سردار باقرزاده از کشف پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته خبر داد، موجی از بازتاب و واکنش رسانه‌های رسمی داخل و خارج و حتی شبکه‌های مجازی را فراگرفت که می‌توان به نسبت چند سال اخیر آن را حتی بی‌سابقه توصیف کرد.
نکته قابل تأمل درباره این بازتاب‌ها علاوه‌بر گستردگی، پراکندگی و بعضاً تنوع مواجهه با اصل خبر بود. اگرچه در اغلب این موضع‌گیری‌ها وجه اشتراک «تکریم» بود اما بعضاً مواضعی آغشته به شیطنت و موج‌سواری رسانه‌ای را هم در بر می‌گرفت.
در آستانه برگزاری آیین بدرقه این شاهدان شهید در شهر، در این گزارش کوتاه مروری بر متن و حاشیه این واکنش‌ها خواهیم داشت. واکنش‌هایی که اگرچه بسیار گسترده و فراگیر بود و امواجش فضای رسمی و غیررسمی رسانه‌ها را در بر گرفت اما بازهم نتوانست اصالت حماسه غواصان شهید را در خود فرو بکشد؛ این ادعایی است که تا ۲۴ ساعت دیگر خیابان‌های منتهی به معراج شهدای تهران، بهترین گواه تأیید آن خواهد بود.

نقطه آغاز؛ خبر مخابره شد!
«پیکرهای ۱۷۵ تن از شهدایی که امروز وارد کشور شدند متعلق به غواصان جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس است که در عملیات کربلای۴ با دستان بسته توسط نیروهای بعثی به شهادت رسیدند. برخی از پیکرهای مطهر این شهدا کشف شد که هیچ جراحتی نداشت و متوجه شدیم که آن‌ها زنده به گور شدند.» این‌ها مهمترین بخش گفتگوی کوتاه خبری فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه بود.پیکر ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده آن روز از مرز شلمچه وارد ایران شد و آنچه از میان این جمع تنها عدد «۱۷۵» را بر سر زبان‌ها انداخت، روایت کیفیت شهادت آن‌ها و گمانه‌زنی درباره احتمال «زنده به گور شدن با دستان بسته» بود. واقعه‌ای که حتی تصور وقوع آن حدود سه دهه قبل هم داغی تازه بر دل‌ها گذاشت.نکته قابل تأمل هم اینکه در فراگیر شدن خبر و انعکاس گسترده آن در نخستین ساعات انتشار، بازهم شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گوی سبقت را از رسانه‌های رسمی ربودند و این‌بار هم این «مردم» بودند که خود در نقش خبرنگار و گزارشگر میدان‌دار شدند.
شیطنت ناکام رسانه‌ای در سه گام!
طبیعی بود که موج رسانه‌ای به وجود آمده پیرامون یک خبر مورد توجه پایگاه‌های خبری قرار بگیرد. علاوه‌بر رسانه‌های داخلی که هر یک به نوعی تلاش کردند به موج بازتاب‌های مردمی نسبت به کشف ۱۷۵ غواص شهید بپیوندند، همزمان برخی شیطنت‌های رسانه‌ای نیز برای بهره‌برداری سوء از این جریان در دستور کار برخی رسانه‌ها قرار گرفت.در این زمینه هم طبیعتاً پرچمدار اصلی، رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بودند که اگرچه نهایت سعی خود را در همسو کردن جریان بازتاب‌های مردمی با مواضع مطلوب خود داشتند اما ناکام ماندند.
گام اول؛ تشکیک
درست در همان روزهای نخست انتشار خبر و آغاز موج واکنش‌ها نسبت به آن بود که برخی با استدلال «به هیچ چیز نمی‌توان اعتماد کرد!» تردیدپراکنی نسبت به اصل خبر را در دستور کار قرار دادند.طبیعتآً این جریان صورت رسمی به خود نگرفت و تنها از طریق هدایت کانال‌های غیررسمی تلاش کرد اصل امکان تفحص ۱۷۵ غواص زنده به گور شده پس از سه دهه در کشور عراق را غیرممکن جلوه دهد.
در واکنش به همین شیطنت‌ها بود که تنها چند روز پس از اظهارات رسانه‌ای سردار باقرزاده این بار کمیته تفحص شهدا بیانیه‌ای رسمی صادر و اعلام کرد: «کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، از همه عواطف و احساسات پاک و همدردی‌هایی که در رابطه با مظلومیت این شهدا از سوی دل بستگان فرهنگ شهیدان نشان داده شد، قدردانی کرده و از تمامی نیروهای ارزشی و انقلابی کشور در خواست می‌کند تا در آستانه سالروز فتح خرمشهر همت خود را برای بزرگداشت این حماسه عظیم رزمندگان غیور اسلام گماشته و از پرداختن به هر موضوع دیگری که باعث به حاشیه رفتن حماسه فتح خرمشهر در این ایام شود بپرهیزند، که این خود کید بدخواهان انقلاب است.»
در این بیانیه ضمن تأکید بر اینکه «سوال اساسی این است که باید پرسید این غواصان عزیز توسط چه کسانی این گونه مظلومانه به شهادت رسیدند و این جنایتکاران امروز در صف چه کسانی هستند؟» آمده‌ است: «کمیته جستجوی مفقودین همچنین برای عده‌ای که در خصوص جنایات صدام و مشخصاً این فاجعه دچار تردید شده‌اند، در زمان مناسب، سیم‌ها و طناب‌ها و دیگر ابزاری که این جنایت با آن‌ها صورت پذیرفته را به نمایش خواهد گذاشت.»
گام دوم؛ تشویش
شیطنت رسانه‌ای در موضوع ۱۷۵ غواص شهید به این مرحله محدود نماند و پس از ناکامی در تردید وارد کردن در اصل خبر، مشوش کردن فضای پیرامونی را در دستور کار قرار دادند. برای این منظور هم بهترین دستاویز ارتباط دادن این خبر با رویدادها و تحولات منطقه بود.اگرچه جریان «تشویش» هم نتوانست ماهیت رسمی در جریان رسانه‌ای به خود بگیرد اما بازهم دامنه طرح مباحث مرتبط با آن آنقدر گسترده شد که این بار مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران در مقام پاسخگویی برآمد و صراحتاً نسبت به شیطنت‌های رسانه‌ای هشدار داد.
سردار رمضان شریف در تحلیل این قبیل شیطنت‌ها درباره خبر تفحص پیکر ۱۷۵ غواص شهید گفت: «اینکه در ایران اعلام می‌شود امنیت را دورتر از مرزهای کشورمان تامین می‌کنیم نکته‌ای است که باعث ترس دشمنان و آمریکا شده است.» وی که در نشست بررسی ابعاد تقابل ایران و آمریکا در دفاع مقدس صحبت می‌کرد، در بخشی از سخنانش با اشاره به مطرح شدن موضوع ۱۷۵ غواص شهید و حجم وسیع پرداختن به این موضوع با تأکید بر اینکه «عملیات کربلای ۴ عملیاتی است که همه فرماندهان اذعان دارند که لو رفته بود و گفته می‌شود که آواکس‌های ‌آمریکایی اطلاعات را به بعثی‌ها داده‌ بودند و شاید اولین عملیاتی بود که به سرعت برای کم شدن تلفات انسانی دستور عقب‌نشینی داده شد.» صراحتاً اعلام کرد: «اما در خصوص پرداختن رسانه‌ای به این موضوع باید گفت استقبال سراسیمه فضای مجازی از این خبر و تبدیل کردن به دو هزار و ۵۰۰ تراکنش در لحظات اولیه نشان می‌داد که باید یک شگرد رسانه‌ای پشت آن باشد.»


شریف تأکید کرد: «وقتی که در ابتدا خبر آمد همه کاربران فضای مجازی اظهار همدردی کردند و ما احتمال یک شیطنت را دادیم زیرا تاکنون شهدای زیادی در تعداد، ترکیب و مظلومیت این شهدا به کشور آمده بود اما دقیقا پس از ۲۴ ساعت شگرد رسانه‌ای آنها آغاز شد که دو محور داشت یکی ناکارآمد نشان دادن فرماندهان نظامی آن دوره و دیگری بحث ضدیت ایرانی- عربی. این موضوع زمانی مطرح می‌شود که ما در حال مبارزه با داعش هستیم و یک نظام شیعی در عراق مستقر شده است لذا باید مواظب باشیم در دایره عملیات روانی دشمن بازی نکنیم.»
گام سوم؛ تحریف
یکی از شگرد‌هایی که سردار شریف به آن اشاره داشت «نا کارآمد نشان دادن فرماندهان نظامی ایران در دوران دفاع مقدس» بود، شگردی که خیلی زود و این بار در قالب کاملاً رسمی در دستور کار رسانه‌های خبری بیگانه قرار گرفت.
«بی‌بی‌سی‌ فارسی» این بار هم در خط مقدم بود و با انتشار گزارشی با عنوان «رمزگشایی از ناگفته‌های کربلای۴» به قلم حسین باستانی سعی کرد مدون‌ترین بسته تحلیلی در راستای ابهام‌زدایی پیرامون جریان کشف پیکر ۱۷۵ غواص شهید را رسانه‌ای کند.
بی بی سی کربلای 4 غواصان شهید
به این استدلال دقت کنید: «در بهمن ماه ۱۳۸۸، خبرگزاری فارس به نقل از «منابع محلی عراقی» نوشته بود احتمالاً بیش از ۱۷۰ پیکر شهدای ایرانی عملیات کربلای ۴ هنوز در داخل خاک آن کشور هستند. شباهت تخمین ۱۷۰ نفری اعلام شده در خبر ۶ سال پیش و خبر ۱۷۵ نفری جدید، قابل توجه به نظر می‌رسید.» گزارش‌نویس بی‌بی‌سی که با این استدلال در همان ابتدای گزارش نیم نگاهی به پروژه تشکیک و تشویش هم دارد، خیلی زود سراغ شگرد اصلی می‌رود و با مراجعه به روایت‌های تاریخی ثبت شده از شکست عملیات کربلای ۴ سعی می‌کند سمت نگاه‌ها را از «حماسه رزمندگان» به «بی‌تدبیری فرماندهان» منحرف کند.
نکته قابل توجه اینکه در روایت بی‌بی‌سی و سایر رسانه‌های همسو اشاره‌ای به نقش جاسوسان آمریکایی و دنباله‌های وطن فروش آنان(منافقین) در سرنوشت تراژیک عملیات کربلای ۴ نمی‌شود و اینگونه انگشت اتهام خود را متوجه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران گرفتند.
این شگرد رسانه‌ای هم البته خیلی زود به ناکامی بیشتر طراحان منجر شد چراکه حتی اگرچه ناگفته‌های جنگ و اسناد به جای مانده از تاریخ دفاع مقدس، هنوز به صورت شایسته برای ثبت در تاریخ روایت نشده اما حس باورمندی در میان مردم ایران هنوز زنده است و می‌توانند میان «قربانی شدن بی‌هدف» و «جانبازی حماسی» تفکیک قائل شوند.
حماسه غواصان خط شکن کربلای ۴ پدیده‌ای غریب برای مردمان ایران زمین نبود که برای باور و تکریمش نیازمند استدلال و سند باشند.
زخم‌هایی که جان گرفتند
آنچه بیش از هر چیز دیگر باعث ناکامی شگردهای رسانه‌ای در انحراف جریان خبری شکل گرفته پیرامون «غواصان شهید» شد حرکت‌های خودجوش مردمی بود و نمی‌توان کتمان کرد که رسانه‌های رسمی داخلی چندان نتوانستند در این میدان نقش آفرین باشند.در همین راستا هم خیلی زود گروه‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی دست به کار شدند و فارغ از مرزبندی‌های فکری و سیاسی مرسوم سعی در ادای دین به فرزندان وطن کردند.
هنرمندان و اصحاب فرهنگ هم از این قافله بازنماندند و هر کس در حد وسع خود سعی کرد در این زمینه دین خود را ادا کند.
یکی از این نمونه‌ها راه اندازی کمپینی به همت حجت الاسلام شهاب مرادی بود که برای احترام اقشار مختلف مردم نسبت به شهدا به ویژه شهید گمنام و مادران چشم به راه آنها تشکیل شد و مورد استقبال چهره‌های فرهنگی و هنری قرار گرفت.

کمپینی که با حمایت هنرمندان همراه شد
مهناز افشار، سیدجواد رضویان، بهاره رهنما، رامبد جوان، سیدمهدی رحمتی، بهنوش بختیاری، مهدی پاکدل، الیکا عبدالرزاقی، صابر ابر، امین زندگانی، حجت‌الاسلام سرلک، حجت‌الاسلام علی‌پناه، رسول صدرعاملی، داریوش فرضیایی، امیرمحمد متقیان، مژده لواسانی، سیدمحمود رضوی، نفیسه روشن، علی لهراسبی، حسن بیادی، علی صالحی، مجید یراقبافان، اقبال شاکری، مجید اخشابی، نجم الدین شریعتی، وحید نوروزی، فریبا نادری، امیرحسین رستمی، آرش مجیدی، ابوالفضل طیبی، رابعه اسکویی، عبدالله روا و... از جمله هنرمندان و اصحاب فرهنگی بودند که به این کمپین پیوستند.همزمان صفحات شخصی بسیاری از هنرمندان و چهره‌های سرشناس در شبکه‌های اجتماعی هم تبدیل به بستری برای عرض ارادت به «غواصان شهید» شد.
شاعران هم به سبک خود میدان‌دار شدند و سرودن از حماسه غواصان را در دستور کار قرار دادند. برگزاری شب شعر ۱۷۵ مروارید در حوزه هنری یکی از فرصت‌هایی بود تا شاهد غوغای شاعران برای غواصان شهید باشیم.
به روایت شاهدان؛ آنچه ما دیدیم
روایت حماسه اما تنها از معبر خیال و شاعرانگی ممکن نبود و از همین رو خیلی زود برگ‌های خاطرات ثبت شده از «حماسه غواصان» هم ورق خورد تا روایت شاهدان هم از آن روزها باردیگر جان بگیرد. حمید حسام دست به قلم برد و کتاب هایی درباره کربلا 4 ورق خوردند.


رونمایی از جزئیات فاجعه!
«۱۷۵ غواص شهید» بعد از نزدیک به یک ماه همچنان در صدر توجه بسیاری از محافل و رسانه‌ها بودند که باردیگر فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به میان اصحاب رسانه‌ آمد و ناگفته‌های دیگری از این تفحص را بر زبان آورد.
سردار باقرزاده که همزمان با نشست خبری خود طبق وعده قبلی رونمایی از بخش مکشوفات تازه به همراه پیکر یکی از غواصان شهید را هم در برنامه خبری خود گنجانده بود، باردیگر تأکید کرد: «شبهاتی در این زمینه از سوی دشمن مطرح شد و یکی از آنها این بود که چرا باید این تعداد غواص شهید شوند و عده‌ای از زخم خورده‌ها از انقلاب اسلامی در راستای اغراض خود این مطلب را مطرح کردند که مقصر شهادت این افراد فرماندهان جنگ هستد و شبکه بی بی سی انگلستان به عنوان دایه مهربان تر از مادر در ترویج این شبهه فعالیت می‌کند و عده ای دیگر هم مطرح می‌کنند که این شهدا غواص نبوده‌اند ولی این موضوع نکته‌ای نیست که ما بخواهیم آن را مخفی کنیم و هر جنگی تلفات خود را دارد.»

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در همین زمینه افزود: «شبهه دیگری که مطرح شده این است که مگر نیروی خط شکن اسیر هم می شود و شبهه دیگری که به عنوان مضحک ترین اظهارنظرها از سوی جریان ضد انقلاب در سایت‌ها و شبکه‌ها مطرح شد این بود که این شهدا، شهدای جنگ تحمیلی نیستند و با درگیری با داعش کشته شده‌اند و ایران دارد این شهدا را تحت عنوان شهدای غواص به مردم معرفی می‌کند که باید در این زمینه بگوییم ما شهدای مدافع حرم را با افتخار تشییع و از آنها تجلیل می‌کنیم و ابایی از مطرح کردن نام آن‌ها نداریم و جمهوری اسلامی از این بابت مشکلی ندارد.»
اما بخش تازه و ناگفته صحبت‌های سردار آنجا بود که گفت: «همه غواصان و خط شکنان زنده به گور نشده‌اند. چون فقط در برخی اجساد هیچ اثری از تیراندازی و اعدام وجود ندارد. این شهدا از اروند و سپس ام الرصاص عبور کردند و در نقطه‌ای که پیدا شدند تا خط مقدم، ۱۵ کیلومتر فاصله داشت. اینان خط شکن بودند. مردم محلی ماجرای شهادت غواصان و خط شکنان را اینگونه برای ما تعریف کردند که برخی از نیروهای ایرانی زخمی بودند که زنده به گور شدند و سپس سگ‌های وحشی را به جان رزمندگان انداختند و بسیاری از نیروها تشنه لب به شهادت رسیدند.»

وی با اشاره به جریان یکی از تفحص‌های شهدا افزود: «در قبرستانی که نزدیک العماره بود سه گروه جسد پیدا کردیم. گروه اول شهدای خودمان بودند. گروه دوم شیعیان مظلوم العماره بودند که در انتفاضه اول عراق به شهادت رسیده بودند که زن و کودک نیز در بین آنها بود. دسته سوم اجساد نیروهای عراقی بود که ما در زمان صدام تحویل عراق داده بودیم، ولی آن‌ها به جای تحویل به خانواده‌هایشان آنجا دفن کرده بودند.»
...و سرانجام؛ قیام شاهدان برای شهادت
«پندار ما این است که ما مانده‌ایم و شهدا رفته‌اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده‌اند.» این عبارت تاریخی از سید شهیدان اهل قلم حاوی واقعیتی سترگ است.
فارغ از تمام جریانات خبری روزهای اخیر پیرامون «۱۷۵ غواص شهید» فردا روز «یادآوری» است. روزی که ای کاش همه سرفصل‌های خبری از سیاسی و اقتصادی گرفته تا فرهنگی و ورزشی حتی شده برای یک روز در اولویت رسانه‌ها نباشند. شاهدانی فردا به شهر می‌آیند که برای یک ماه تمام مرزبندی‌ها و خط کشی‌ها را شکستند و باردیگر شهادت دادند که می‌توان اسیر «زمان» و «زمانه» نبود و اندکی به فکر «ماندن» بود.
از این منظر آئین بدرقه «غواصان شهید» جای سخنرانی و شعار نیست. فردا روز سکوت است؛ سکوت برای شنیدن آوایی که حالا و در شلوغی شهر باردیگر ما را فراخوانده است؛ شما هم دعوتید!
ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده است: «بنا به تقاضای جمع کثیری از شهروندان تهرانی به ویژه جوانان برای تجدید میثاق با شهیدان دفاع مقدس از جمله شهدای خط شکن و غواص تازه تفحص شده و اصرار بر تشییع این عزیزان قبل از مرحله شناسایی نهایی، در اجابت به درخواست این شهروندان و جوانان مشتاق تهرانی این اقدام انجام می شود. مراسم تشییع ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده، روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد ماه ساعت ۴ بعداز ظهر از میدان بهارستان مقابل درب غربی مجلس شورای اسلامی ایران به سوی معراج الشهدای تهران انجام خواهد شد.»
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]«۱۷۵ شهید غواص» برگ برنده دوران معاصر انقلاب[/h]
مراسم وداع با پیکر مطهر ۷۲ شهید دوران دفاع مقدس با عنوان «مدافعان عزت» به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران برپا شد.


تابستان هوای شهر را گرم کرده و وسط هفته آخر ماه شعبان است. مراسم وداع با پیکر مطهر 72 شهید دوران دفاع مقدس با عنوان «مدافعان عزت» به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران برپا شد. اینها بخشی از تابوت شهدای گمنامی است که قرار است سه‌شنبه بعدازظهر از میدان بهارستان تا معراج الشهدا تشییع شوند. همه آمده‌اند. دانشگاهیان و مسئولین کشوری و لشکری در این جمع حاضر شدند. بوی خوشایند اسپند و گلاب در محل نماز جمعه در دانشگاه تهران پیچیده است. تابوت شهدا که پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران روی آن کشیده شده‌اند سه به سه کنار هم قرار گرفتند. یک تابوت بدون پرچم هم در آن میان است. پیکر طلبه شهید مهدی مطلبی است که در حین مأموریت جهت روشنگری مباحث هسته‌ای در سانحه رانندگی درگذشته است.
هنوز یک ساعت دیگر به اذان مغرب مانده است. در ابتدای ورودی سه تابوت شهید قرار گرفتند. تعدادی از مسئولین دانشگاه به‌همراه غلامعلی حداد عادل و محمدرضا عارف داخل می‌آیند و کنار این تابوت‌ها می‌نشینند. دو رقیب انتخاباتی دو سال قبل، از دو جبهه متفاوت سیاسی، امروز کنار پرچم ایرانی که بر تابوت‌ها کشیده شدند می‌نشینند.
عکاس‌ها و دوربین‌های شبکه‌های مختلفی، جماعت مسئولین را دوره می‌کنند. بعد از اینکه فاتحه‌ها خوانده می‌شود، حدادعادل و محمدرضا عارف در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ می‌دهند. سوال این است: مسئولان در قبال این شهیدان چه وظیفه‌ای دارند؟
حداد عادل: اگر در این مملکت کاره‌ای شدیم به‌برکت خون شهدا است
غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران می‌گوید: اگر این جوان‌ها ایستادگی نمی‌کردند امروز کشوری در کار نبود. ثبات و امنیت حال حاضر کشور به‌خاطر فداکاری این شهدا است. این حضور یک پیام نمادینی دارد که پیامش همبستگی دانشگاهیان با انقلاب اسلامی، امام و رهبری است.
وی در پاسخ به اینکه مسئولین در مقابل این شهدا چه وظیفه‌ای دارند، گفت: مسئولان در مقابل این شهدا وظیفه دارند کشور را به‌گونه‌ای اداره کنند که آرمان‌های امام خمینی(ره) و نظر مقام معظم رهبری به دست بیاید. ما یادمان نرود اگر امروز وکیل، وزیر و کاره‌ای هستیم به‌برکت خون این شهداست.
حدادعادل در پایان با اشاره به موضوع این روزهای سیاست گفت: باید در مذاکرات از استقلال کشور دفاع کنیم تا بتوانیم تحریم‌های ظالمانه را برداریم.

عارف: با بازگشت پیکر هر شهید به وطن، مسئولیت مردم و مسئولان بیشتر می‌شود
محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در جمع خبرنگاران گفت: حضور شهدا بین دانشگاهیان نشان دهنده آن است که مردم به ارزش‌ها، آرمان‌ها و انقلاب‌شان وفادارند و با داشتن این سرمایه‌های معنوی و رهبری مقام معظم رهبری راه را ادامه خواهند داد.
عارف همچنین در جواب اینکه مسئولان در قبال شهدا چه وظیفه‌ای دارند، گفت: وظیفه مردم و به‌خصوص مسئولان ادامه‌ دادن مسیر شهیدان است. با بازگشت پیکر هر شهید به وطن، مسئولیت مردم و مسئولان بیشتر می‌شود چون می‌بینند که چه سرمایه‌هایی و چه جوانانی در راه این انقلاب تقدیم شدند.
امشب کنار پیکر شهدا حال و هوای خاصی است. پرچم‌های قرمزرنگی که روی آن نوشته شده است: «هیهات منا الذلة»، «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا»، پرچم‌ها کنار تابوت‌ها و دست به دست زنان و مردان در هوا می‌چرخد. در جمع چهره‌های شاخصی سیاسی هم دیده می‌شوند. سعید جلیلی، محمدحسن صفارهرندی، سید محمد حسینی، مهدی چمران، سید ضیاء هاشمی، مرتضی بانک، حسام‌الدین آشنا، فرجی دانا و نیلی‌احمدآبادی از دیگر حاضران این مراسم بودند.
قاری قرآن می‌خواند و آیه شریفه «وَلاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ اَمواتًا بَل اَحیآءٌ عِندَ رَبِّهِم یرزَقون» در گوش می‌پیچد. بالای سن روی پرچمی نوشته است: «به دست بسته شهیدان قسم. ملت ما نمی‌پذیرد ستم» اولین سخنران حاج حسین یکتا است.
حسین یکتا: دستهای این شهیدان بسته نیست؛ حاکمیت شهدا و امام بر قلبها در جای جای دنیا دیده می‌شود
حسین یکتا راوی دفاع مقدس در ابتدای سخنانش با اشاره به آیاتی که تلاوت شد، می‌گوید: هر موقع دیدی که روزی ما قطع می‌شود شهدا می‌آیند، ما را میهمان سفره خودشان می‌کنند. شهدا چگونه باید بگویند که ما را دوست دارند.
وی ادامه داد: سال‌ها باید بگذرد تا جایگاه شهیدان برای ما مشخص شود. هنوز باید پیکر این شهدا در بیابان‌ها آفتاب بخورد چرا که با دل خیلی‌ها در آینده کار دارند.
یکتا ادامه داد: امشب این دانشگاه دارالشفا است. این شهدا شفا می‌دهند، شهدایی که در هر دوره جلوه‌ای از خود را نشان می‌دهند و برای ما برکت دارند، برکت آنان بدین خاطر است که نظرکرده امام زمان‌شان هستند.
راوی خاطرات دفاع مقدس با اشاره به گزارشش در مورد کاروان‌های راهیان نور که در ابتدای دولت نهم خدمت مقام معظم رهبری داده بود، گفت: مقام معظم رهبری در آن جلسه گفتند تحولی که امروز در کشور می‌بینیم به‌خاطر همین کاروان‌های راهیان نور و شهدای گمنام است.
وی با تأکید بر اینکه شهدا پای عهد و پیمان خود با امام‌شان ایستادند، افزود: دست‌های این شهیدان بسته نیست، این بعثی‌ها بودند که اسیر شهدای ما شدند. وضعیت بعثی‌ها و صدام را ببینید و حاکمیت امام و شهدای انقلاب اسلامی را هم ببینید. در جای جای دنیا امام و شهدا بر قلبها حکومت می‌کنند.
یکتا در ادامه گفت: انقلاب اسلامی ما به‌سرعت به ‌سمت تمدن نوین اسلامی پیش می‌رود و ما نباید در این راه از اصول و آرمان‌های امام کوتاه بیاییم تا خدای ناکرده سیلی بخوریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امروز دشمن هرچه دارد از جمله داعش، ماهواره‌ها و رسانه‌ها را به صحنه آورده است تا به انقلاب اسلامی ضربه بزند. این شهیدان هم آن‌چیزی است که انقلاب و امام زمان به صحنه آورده است.
میان جماعت بازماندگان جبهه هم هستند. آنهایی که صدای هق‌هق گریه‌شان بلند‌تر است و سر به تابوت گذاشتند و به حال و روز این روزها می‌گریند. یکی می‌گوید امشب حال و هوای شبهای عملیات در کربلای چهار و پنج را تداعی می‌کند، شبهایی که بچه‌های خط‌شکن همدیگر را در آغوش می‌کشیدند و با هم وداع می‌کردند. بوی خوشایند اسپند و گلاب در هوا پیچیده است. اذان مغرب نزدیک شده است و مناجات شعبانیه کنار تابوت شهید حال و هوای تو را خوش می‌کند.
نماز به‌جماعت خوانده می‌شود و سخنران بعدی مراسم سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران است.
حال و هوای خوش میثاق و وداع تا بعداز ظهر سه‌شنبه 26 خردادماه ادامه دارد.
خاتمی: ملت عاشورایی تحقیرشدنی نیست و فریادش هیهات منا الذلة است
آیت‌الله سید احمد خاتمی در ابتدای سخنانش می‌گوید: این شهیدان برگزیدگان خداوند هستند. ویژگی مشترک این شهیدان عشق به خداوند است و بیعت با شهیدان بیعت با عزت و بیعت با ذلت‌ناپذیری است.
وی با اشاره به شهدای غواص هشت سال جنگ تحمیلی گفت: لباس غواصی در شب عملیات لباس شهادت بود، شهیدان غواص در زمان حیات‌شان به بهشت نزدیک‌تر از دیگر شهیدان بودند چون در خط مقدم جبهه راه شهادت را انتخاب می‌کردند.
امام جمعه موقت تهران گفت: ویژگی دیگر شهدای غواص، مقاومت تا آخرین نفس بود. چون این شهیدان 15 کیلومتر از مرز گذشتند و مردانه مقاومت کردند ولی دشمن زبونانه دستانشان را بست و زنده به گورشان کرد. این شهدای غواص امشب نظاره‌گر ما هستند که ما با چه انگیزه‌ای آمده‌ایم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: ما امشب آمده‌ایم به این شهیدان بگوییم که با شما بیعت می‌کنیم و راه شما را ادامه می‌دهیم. دشمن سخت در اشتباه است که ملت ما را تهدید می‌کند و می‌گوید گزینه نظامی روی میز است. ملتی را که مرگ را ترسانده است از چه می‌ترسانند؟ ملت عاشورایی تحقیر شدنی نیست و فریادش هیهات منا الذلة است.
در این جای سخنرانی بود که فریاد هیهات منا الذلة دانشگاه تهران را پر کرد و پرچم‌های سرخ در هوا می‌چرخید.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به زیاده‌خواهی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت: مدام 1+5 و آمریکا تکرار می‌کنند که باید هر زمان که خواستند از مراکز نظامی ایران بازدید کنند. نادان‌ها نمی‌فهمند مراکز نظامی ناموس این ملت هستند و ملت غیور اجازه حضور نامحرم در حریم خودش را نمی‌دهد.
آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد:‌ در گردنه حساس تاریخی، مردم ایران راه شهیدان را دنبال می‌کنند. گوش به فرمان رهبری هستیم و توافق خوب و توافق عزتمندانه را می‌پذیریم و هرگز زیر بار توافق‌ ذلت‌بار نمی‌رویم.
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
مربوط به مسابقه(نوشته از سایر منابع)

مربوط به مسابقه(نوشته از سایر منابع)

سلام بر غواصانى که تا ژرفاى دریاى ایثار وفداکارى پیشرفتید
و خود همچون مرواریدهایی درصدف خفته دست نیافتنى ترینهاى
تاریخ عظمت ملتهاى آزاده جهان گشتید درود بر شرفتان وایکاش
درقیامت شرمنده رویتان نباشیم.
:gol:

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا