| ویژه نامه آزادی خرمشهر | سالروز آزادسازی خرمشهر گرامی باد

FriendlyGhost

عضو جدید
کاربر ممتاز

یاد همه شهدای فتح خرمشهر گرامی
مخصوصا عموی خودم
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوباره
باشه بی طرفانه میگم : بواسطه کار پدرم ما تقریبا 6 ماه بعد از جنگ مقیم اونجا شدیم . واقعا دولت هیچ کاری که درخور این مردم باشه برایه اونا انجام نداده . فقط رویه قسمتهایی که سوددهی بالایی برایه دولت داشته سرمایه گذاری شده . مشکل اشتغال ، مسکن ، درآمد مردم ، واقعا اونجا وحشتناکه . اون منطقه جزء ثروتمندترین نقاط خاورمیانه است اما مردمش فقیرترین مردم خاورمیانه هستند . امکانات اونجا خیلی ناچیزه حتی آب خوردن مناسبم نداره چه برسه به امکانات دیگه . این یه خلاصه از وضعیت اونجا بود که گفتم .

ممنونم ازتون ، بله درسته کاری در خور مردم شریف خرمشهر انجام نگرفته مثلا اقداماتی تازه داره شکل میگیره که اشک ملت رو سرازیر میکنه یعنی واقعا کی میتونه فکر کنه که تازه داره به این شهر آبرسانی میشه ! این همه وقت مسئولین چه میکردن ! واقعا جای تاسف داره .
امیدوارم که مسئولین عزیز به خودشون بیان و واقعا گامی برای آبادانی این خطه عزیز بردارن مگه این همه افراد رو نمیبرن شلمچه پس واقعا هزینه ها چی میشه به نظرم کسی شایسته تر از مردم این دیار نیست که از این رفت و آمدها سود ببره .
در پایان امیدوارم خداوند توفیق بده و اینبار آبادانی خرمشهر رو یک افتخار بزرگ برای کشورمان قلمداد کنیم .
ان شاالله
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواسته مردم خرمشهر از احمدی نژاد

خواسته مردم خرمشهر از احمدی نژاد

وقتی میگم واقعا تاسف باره و اشک ملت رو در میاره فقط به این اخبار توجه کنید:mad:
من از زدن این چند تایپیک هیچ قصد سیاسی ندارم ولی نمیتونم حقیقت رو نگم .

ایسنا: رييس‌جمهور با بيان اينكه پس از پيروزي خرمشهر مستكبران در برابر ملت ايران عقب‌نشيني كردند، گفت: صحنه‌ خرمشهر درسي است نه تنها براي ملت ايران بلكه براي تمام بشريت.

محمود احمدي‌نژاد صبح امروز به مناسبت فرارسيدن سوم خرداد سالروز آزادي خرمشهر در اجتماع عظيم مردم اين شهرستان در كنار مسجد جامع خرمشهر گفت: خوزستان مركز سازماندهي خيل عظيم نيروهاي انقلاب و حركت رزمندگان اسلام به سمت قله‌هاي پيشرفت است. خوزستان كانون جوشش فرهنگ انقلابي و انديشه‌هاي ناب الهي است. خوزستان ديار پرورش مردان و زنان مومن، سرافراز و تاريخ‌ساز است و خرمشهر نيز مركز جوشش همت، شجاعت و غيرت ملت ايران است.

رييس‌جمهور گفت: خرمشهر در طول تاريخ دژ مستحكم و ماندگار ملت ايران در برابر استعمار، استكبار و همه متجاوزين است. نقطه‌ كانون خلق تمدن بزرگ و پرافتخار ايران عزيز خوزستان است و خرمشهر مركز خرمي خوزستان و خرمي ايران است.

وي به حماسه سوم خرداد اشاره كرد و گفت: سوم خرداد يك حادثه‌ بزرگ، نه تنها در تاريخ ملت ايران بلكه در تاريخ بشريت است. حادثه عظيم آزادسازي و فتح خرمشهر نقطه عطف تاريخ ملت ايران و تاريخ جهان است. فتح خرمشهر فقط فتح جغرافيا و سرزمين نيست، گرچه آزادسازي خرمشهر بزرگ‌ترين حركت رهايي‌بخش سرزمين در دوران معاصر و تاريخ پرافتخار ايران است و عقب راندن دشمن حتي از يك وجب خاك ايران حادثه‌اي بزرگ است، اما فتح خرمشهر بالاتر از آزادي سرزمين است. فتح خرمشهر آغاز يك حركت عظيم نه تنها در ايران بلكه در تاريخ بشريت و حركت بشريت به سمت كمال است.

رييس‌جمهور گفت: تا قبل از فتح خرمشهر ما در موضع دفاعي بوديم و دشمن در موضع هجوم گسترده و استكبار جهاني با تمام تجهيزات و امكانات خود از نيروهاي اشغالگر حمايت مي‌كرد و درصدد ضربه زدن به انقلاب عظيم ملت ايران بود و در واقع آنها تلاش زيادي كردند، با اميد اينكه بتوانند رويش و بيداري جديدي كه ايجاد شده است را در نطفه خفه كنند. تا قبل از فتح خرمشهر مستكبران همچنان اميدوار بودند كه بتوانند به خواسته‌هاي شوم خود برسند، اما فتح خرمشهر معادلات را دگرگون و نقشه‌هاي آنها را با شكست روبه‌رو كرد.

احمدي‌نژاد عنوان كرد: نبرد بيت‌المقدس آيينه‌ تجلي پيروزي خون بر شمشير و سينه‌هاي مالامال از ايمان و عشق و اخلاص در برابر ماشين جنگي دنياي مادي است. تجلي‌كننده غلبه انديشه الهي بر انديشه‌ سرمايه‌داري است.

رييس‌جمهور افزود: فتح خرمشهر نقطه عطف حركت ملت ايران بود. پس از فتح خرمشهر ملت ايران در مسير پيروزي قرار گرفت و دشمن در موضع عقب‌نشيني‌هاي پي در پي. ما هر چه داريم از خرمشهر و راه شهيدان خرمشهر است. امروز نيز راه همان است.

وي گفت: امروز دو ماموريت بزرگ بر عهده‌ ملت ايران است. ساختن ملت ايران و حضور موثر و پرقدرت در مديريت جهاني براي اصلاح و براي برپايي عدالت است.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: ما بايد ايران را بسازيم بخصوص خوزستان و خرمشهر را.

رييس‌جمهور خطاب به مردم خرمشهر و خوزستان، گفت: دولت در خدمت شماست و ان‌شاءالله با برنامه‌ريزي گسترده و با همت جوانان خرمشهر و خوزستان ريشه‌ بيكاري از خوزستان را از بين خواهيم برد.

وي گفت: با همت جوانان خوزستان و خرمشهر بزرگ‌ترين پيروزي براي ملت ايران به ارمغان آمد و امروز بايد اين همت‌ها و اراده‌ها براي ساختن خرمشهر و ايران بسيج شود.

احمدي‌نژاد افزود: خرمي ايران از خرمي خرمشهر است و خرمي خرمشهر از خرمي مردم مومن، شجاع و تاريخ‌ساز آن است.

رييس‌جمهور گفت: پيشرفت خوزستان و خرمشهر پيشرفت تمام ايران است.

وي خطاب به حضار گفت: ما همه بايد دست به دست هم و با ايمان به خدا و اراده‌هاي محكم در راه ساختن ايران قدم برداريم. بايد ايران و خرمشهر عزيز، خوزستان قهرمان‌پرور و همه ايران را بسازيم.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه امروز طرح آبرساني به خرمشهر و تصفيه‌خانه خرمشهر مورد بهره‌برداري قرار گرفت، گفت: اميد است با همت شما و سرمايه‌گذاري‌هاي جديد و توسعه توليد در صنعت، در كشاورزي و در خدمات ريشه مشكلات منطقه خشك شود.

رييس‌جمهور همچنين با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در استان و استانداري در ارتباط با عوارض گمركي، گفت: ان‌شاءالله در اولين جلسه دولت، 25 درصد تخفيف گمركي براي كالاهاي ورودي به خوزستان اعمال خواهد شد.

وي خطاب به مردم خرمشهر گفت: دولت تا آبادي خرمشهر عزيز و خوزستان قهرمان در كنار شما خواهد ايستاد و از هيچ تلاشي فروگذار نمي‌كند. دولت دست تك تك شما جوانان مومن و انقلابي را در راه ساختن ايران مي‌بوسد و به اين بوسيدن افتخار مي‌كند.

رييس‌جمهور خطاب به جوانان خوزستان و خرمشهر، گفت: حركت شما در دفاع مقدس سرنوشت پرافتخار ملت ايران و بستر امروز را رقم زد. امروز هم شما بايد در ساختن خرمشهر، خوزستان و ايران پيشگام و الگوي ملت ايران و همه‌ جوانان باشيد.

رييس‌جمهور ادامه داد: به فضل الهي شرايط جهاني و ايران براي كار، پيشرفت و ساختن ايران آماده است.

احمدي‌نژاد عنوان كرد: من اعلام مي‌كنم تا دنيا بداند اگر روزي مستكبران آمدند و در اوج مظلوميت مردم ايران، خرمشهر را به خونين شهر تبديل كردند، امروز جوانان خوزستان و خرمشهر آماده هستند كه نه تنها خرمشهر و خوزستان بلكه ايران را بسازند و بر بام عزت جهان برسانند.

رييس‌جمهور گفت: بعد از 28 سال از فتح خرمشهر ما شاهد اين اجتماع عظيم به ياد شهيدان، ايثارگران، جانبازان و آزادگان هستيم و حضور شما نشان‌دهنده اين است كه اين راه ادامه دارد. راه شهيدان و راه امام ادامه دارد.

رييس‌جمهور گفت: ملت ايران ملتي اهل فرهنگ، تمدن و گفت‌وگوست، اما اين جوانان فرياد مي‌زنند اگر كسي در دنيا به ملت ايران بي‌احترامي كند و در برابر حقوق ملت ايران بايستد اين جوانان آنچنان توي دهن دشمنان خواهند زد كه راه خانه‌شان را گم كنند. (شعار جمعيت مرگ بر آمريكا، مرگ بر آمريكا)

رييس‌جمهور گفت: دولت طرح‌هاي فراواني براي پيشرفت خرمشهر در نظر دارد.

قبل از سخنان رييس‌جمهور تعدادي از مقامات محلي خرمشهر و استان خوزستان سخنراني كردند.

در اين مراسم شركت‌كنندگان شعار "بيكاري بيكاري" را سر دادند و از دولت مي‌خواستند در جهت رفع بيكاري در اين شهرستان تلاش كند كه رييس‌جمهور نيز در برابر اين خواسته مردم خرمشهر، گفت: دولت در خدمت شماست و ان‌شاءالله با برنامه‌ريزي گسترده با همت جوانان خرمشهر و خوزستان ريشه‌ بيكاري در خوزستان از بين خواهد رفت.

هنگام حضور رييس‌جمهور در اين مراسم جمعيت شعار مي‌داد احمدي احمدي دوستت داريم.
امیدواریم که ایشان یک اقدام بزرگ برای این ملت انجام دهند چون فعلا ایشون سردمدار دستگاه اجرایی هستند .
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز طرح آبرسانی به ریاست هاشمی رفسنجانی

آغاز طرح آبرسانی به ریاست هاشمی رفسنجانی

http://autrenaissance.blogsky.com/category/cat-7/
نخل های آبادان و خرمشهر که به اسطوره های مقاومت و پایداری شهرت دارند، پس از سال ها انتظار وتحمل بی آبی و شوری با اجرای طرح آبرسانی به نخیلات، جان تازه ای می گیرند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر به منظور احیای نخیلات این مناطق از سال 68 آغاز شده و قرار است نخلستان های منطقه با تکمیل این طرح در پایان سال 94 علاوه بر کاهش عمده شوری آب، به طور کامل سیراب شوند.
مدیریت طرح های حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان گفت: در این طرح علاوه بر ایستگاه های پمپاژ "مارد" و "طره بخاح" ، اجرای 28 ایستگاه پمپاژ ثانویه نیز در طول مسیر پیش بینی شده که 16 هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات در آبادان و اروندکنار و به همین میزان در خرمشهر را آبیاری می کند.

"محمدحسین شیخ گرگر"، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، مجموع اعتبار مورد نیاز این طرح را دو هزار میلیارد ریال برای آبادان و اروندکنار و یک هزار و 600 میلیارد ریال دیگر برای خرمشهر عنوان و خاطرنشان کرد: از این مقدار تاکنون 860 میلیارد ریال برای آبرسانی به نخیلات آبادان و 410 میلیارد ریال نیز برای تامین آب نخلستان های خرمشهر هزینه شده است.
وی اظهار داشت: آبیاری و زهکشی نخیلات در خوزستان به سال های دور و زمان عیلامی ها برمی گردد که به شیوه سنتی و با جزر و مد دریا انجام می شد.
مدیر طرح های حوزه کارون اضافه کرد: با توجه به افزایش شوری آب اروند رود به دلیل کمبود آب در این رودخانه که ناشی از احیای سدهای مخزنی بزرگ در انتهای دجله و فرات در ترکیه و سوریه و نیز کاهش آب رودخانه کارون بوده، این طرح به عنوان احیاگر نخیلات آبادان و خرمشهر تعریف شده است.
شیخ گرگر با اشاره به اجرای پروژه "سیفون معکوس" با برداشت آب به ظرفیت 5/13 متر مکعب در ثانیه از کانال مارد و انتقال آن به سمت دیگر رودخانه از طریق ایستگاه ولیعصر برای آبرسانی به ناحیه عمرانی دو خرمشهر به وسعت یک هزار و 600 هکتار و ناحیه شلمچه به وسعت چهار هزار و 800 هکتار گفت: آب مورد نیاز دراین پروژه از طریق پنج شاخه لوله هر یک به قطر یک هزار و 600 میلی متر و طول 200متر، انتقال و برای آبرسانی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در این پروژه که برای نخستین بار در کشور انجام گرفته حوضچه ای به طول 220 و عرض 20 متر برای جاگیری لوله ها احداث شده است.
مدیر طرح های حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان توضیح داد: آب رودخانه به این حوضچه هدایت و لوله های کار گذاشته شده در آن به صورت شناور از طریق جرثقیل به داخل رودخانه منتقل و پس از پر شدن در بستر آن کار گذاشته شده و از این طریق آب به نواحی مورد اشاره انتقال می یابد.
شیخ گرگر گفت: این پروژه که 5/5 میلیارد ریال هزینه در بر داشته دارای این ویژگی است که بدون تغییر در رژیم و مسیر رودخانه، آب در بستر آن به مناطق مورد نیاز منتقل می شود.
مدیر امور اجرایی آبیاری و زهکشی خرمشهر نیز گفت: ایستگاه پمپاژ مارد به عنوان نخستین ایستگاه پمپاژ احداثی در طرح آبیاری نخیلات آبادان و خرمشهر دارای ظرفیتی به میزان 120 متر مکعب در ثانیه بوده و بزرگترین ایستگاه پمپاژ در خاورمیانه به شمار می آید.
به گزارش خبرنگار ایرنا، "مهرداد تیلاوی"، با اشاره به احداث این ایستگاه در سال 68 افزود: در کنار این ایستگاه، کانالی به طول 5/10 کیلومتر برای تامین آب مورد نیاز نخلستان های آبادان احداث شده است.
وی اظهار داشت: در ادامه طرح تامین آب نخیلات این مناطق، ایستگاه پمپاژ "طره بخاح" به ظرفیت 35 متر مکعب در ثانیه با کانالی به طول 63 کیلومتر نیز به منظور تامین آب شرب علاوه بر آبیاری نخیلات شهرهای آبادان و اروندکناراحداث شده است.
وی همچنین با اشاره به احداث سه سد در مسیر اجرای این طرح روی رودخانه کارون به نام های بالادست بهمنشیر، پایین دست بهمنشیر و سپری- خاکی مارد افزود: تاکنون سدهای بالادست بهمنشیر به صورت کامل و سپری- خاکی مارد به صورت موقت با توجه به شرایط موجود به منظور مقابله با شوری آب احداث شده است.
تیلاوی گفت: احداث 22 ناحیه آبیاری، هر یک به وسعت حدود 700هکتار سطح زیر کشت در آبادان و اروندکنار پیش بینی و از این تعداد تاکنون کار احداث 13 ناحیه انجام و 11 ناحیه آبیاری از این مجموع با توجه به شرایط خشکسالی به بهره برداری رسیده است.
وی اظهار داشت: علاوه بر این، عملیات احداث 10 ناحیه زهکشی نیز رو به اتمام بوده و مابقی نواحی زهکشی در دست اجرا است. همچنین کار احداث باقی مانده نواحی آبیاری برای تامین اضطراری آب آغاز شده است.
تیلاوی گفت: تاکنون کار احداث 9 هزار و یکصد هکتار از نواحی آبیاری و چهار هزار و 900 هکتار نواحی زهکشی در آبادان و اروندکنار به اتمام رسیده است.
همچنین مدیر امور اجرایی آبیاری و زهکشی خرمشهر اظهار داشت: تاکنون یک هزار و 200 هکتار از نواحی آبیاری و زهکشی این بخش از طرح به بهره برداری رسیده است.
"فرامرز قلمباز" ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ناحیه عمرانی شماره یک طرح، تاکنون احداث چهار ایستگاه پمپاژ ثانویه و سه ایستگاه زهکشی به اتمام رسیده و در ناحیه عمرانی2 نیز که کار احداث شش ایستگاه پمپاژ آبیاری و شش ایستگاه زهکشی آن به تازگی آغاز شده است.
وی از اتمام عملیات احداث یک هزار و 600 هکتار ناحیه آبیاری در خرمشهر خبر داد و اضافه کرد: با توجه به در دست اجرا بودن نواحی زهکشی در این ناحیه، 50 درصد عملیات تاکنون محقق شده است.
مدیر امور اجرایی آبیاری و زهکشی خرمشهر ادامه داد: در ادامه مسیر اجرای این بخش از طرح، دو هزار هکتار ناحیه آبیاری در جزیره مینو، چهار هزار و 800 هکتار در کانال ولیعصر، سه هزار و 800 هکتار در ساحل راست بهمنشیر و سه هزار و 200 هکتار در ساحل چپ این رودخانه نیز اجرا می شود.
قلمباز به اتمام کار اجرای 5/11 کیلومتر کانال اصلی جزیره مینو و 5/15 کیلومتر کانال اصلی ولیعصر اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر ایستگاه پمپاژ اصلی جزیره مینو با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث بوده و در هر مرحله از اجرای طرح، ایستگاه های مورد نیاز نیز طراحی و احداث خواهند شد.
با توجه به درآمدزایی ساکنان شهرهای آبادان و خرمشهر با بهره برداری از نخلستانهای منطقه در فصولی از سال و ایجاد اشتغال، احیای نخلستانهای این مناطق ضرورتی انکار ناپذیر است.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمان اصلاحات

زمان اصلاحات

خاتمی در بدو ورود به حسینیه عدنانی با نارضایتی مردمی که وی را به خاطر وعده‌های توخالی دوران ریاست‌جمهوری‌اش بازخواست می‌کردند، مواجه شد.
یکی از شهروندان خرمشهری با فریاد از خاتمی پرسید حالا که هیچ‌کاره‌ای به خرمشهری آمدی چرا در هشت سال رئیس‌جمهوری بودنت، هیچ ‌کاری برای خرمشهر نکردی.
یک جوان خرمشهری نیز با فریاد گفت: شما مسئولان دروغ می‌گویید ما آب برای خوردن نداریم، شما چند بار به خرمشهر آمدی، ولی برای این شهر چه‌کار کردی.
در چنین فضایی خاتمی در سخنانی مدعی شد: در دوران اینجانب کارهای خوبی برای تامین آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر شد و حتی آب را از گتوند تا اهواز رساندیم، اما این پروژه به سرانجام نرسید.
وی افزود: ما به دنبال آزاد کردن بندر این شهر بودیم، ولی ظاهراً منطقه آزاد تا به امروز انتظارات مردم را برآورده نکرده است.
خاتمی که در دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری وی کوچکترین مشکل مردم خوزستان رفع نشد، گفت: جای بسی تاسف است که در حالی که رودخانه خروشان کارون در خوزستان وجود دارد، شاهد تشنگی و کم‌آبی در این استان باشیم.
وی بدون اشاره به تلاش‌های دولت نهم در حل مشکل آب شرب مردم آبادان و خرمشهر که منجر به حل این معضل تا مهر ماه امسال شده است، مدعی شد: متاسفیم از اینکه آنهایی که وعده آوردن پول نفت بر سفر سفره مردم را سر دادند، امروز از آوردن آب به سر سفره مردم ناتوان هستند.
پس از پایان سخنرانی کوتاه خاتمی جمعیت همچنان با فریاد و اعتراض به عملکرد دوران اصلاحات از خاتمی خواستار عذرخواهی شدند .
جام جم آنلاین : منبع خبر
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دولت نهم و دهم

دولت نهم و دهم

توسط رئیس جمهور؛'​
فاز اول طرح آبرسانی غدیر خرمشهر افتتاح شد



اکونیوز: رئیس جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش فاز اول طرح آبرسانی غدیر و تصفیه خانه آب شهدای خرمشهر را افتتاح کرد.




به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران (econews.ir)، تامین آب از منابع با کیفیت و مطمئن برای شهرستانهای مرکزی ، جنوبی و غربی استان خوزستان شامل 21 شهر و بیش از 1200 روستا از جمله اهداف طرح آبرسانی غدیر است.
بنا بر این گزارش طرح آبرسانی غدیر و تصفیه خانه آب شهدای خرمشهر به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) انجام شده است.
"دکترمحمود احمدی نژاد " برای افتتاح چند پروژه در سالروز آزاد سازی خرمشهر وارد استان خوزستان شده است .
سید مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس جمهور، مجید نامجو وزیر نیرو، حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری و پرویز فتاح از جمله همراهان رئیس جمهور در این سفر یک روزه هستند.
رئیس جمهور در ادامه سفر یک روزه خود به خرمشهر با حضور در مسجد جامع این شهر در جمع مردم خرمشهر به سخنرانی بپردازد.
اکو نیوز : منبع خبر
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازم ممکنه طرح آبرسانی حل نشه!

بازم ممکنه طرح آبرسانی حل نشه!

مدیرعامل آبفای خوزستان :آبرسانی به خرمشهر ، آبادان و اروندکنار آماده بهره برداری است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: بهره برداری از طرح های آبرسانی به شهرهای خرمشهر، آبادان و اروندکنار به زودی آغاز می شود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، "محسن پویا" با بیان آنکه آبرسانی به شهرهای خرمشهر، آبادان و اروندکنار در سفر نخست هیات وزیران به استان خوزستان مصوب شده است، افزود: با تامین منابع مالی، این طرح ها هم اکنون با 90 تا 100 پیشرفت در آخرین مرحله اجرایی بوده و یا آماده بهره برداری است.
وی اظهار داشت: شش پیشنهاد در بخش آب و فاضلاب نیز برای ارایه به هیات وزیران در سفر سوم رییس جمهوری به این استان آماده شده است. به گفته وی، این پیشنهادها در کار گروه تخصصی استان مورد تصویب و تایید قرار گرفته است تا در سفر آینده هیات دولت به خوزستان برای تصویب نهایی ارایه شود. وی افزود: بهره مندی از توان مالی و خدماتی شرکت ها و سازمان های مستقر در خوزستان که از توان مالی بالایی برخوردار هستند مانند شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اجرای طرح ها و پرو‍‍ژه های بخش آب و فاضلاب از جمله این پیشنهادها است تا این شرکت ها و سازمان ها بخشی از هزینه اجرای طرح های آب و فاضلاب در خوزستان را تامین و پرداخت کنند.
رییس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب خوزستان همچنین گفت: از آنجا که در بانک های این استان اعتبار و سرمایه مالی قابل توجهی در گردش است، لذا پیشنهاد شده است تا از محل تسهیلات بانکی برای اجرای طرح ها و پرو‍‍ژه های آب و فاضلاب در خوزستان بهره گرفته شود. پویا در ادامه گفت: در شرایطی که در راستای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها مقرر شده است تا تعرفه آب براساس هزینه تمام شده آن محاسبه شود، با توجه به هزینه بالای تولید آب آشامیدنی تصفیه شده در خوزستان و همچنین شرایط خاص آب و هوایی این استان که افزایش مصرف آب را به دنبال دارد، پیشنهادی برای ارایه به دولت تهیه شده است تا هزینه تمام شده تولید آب به طور کامل به دوش مردم خوزستان نباشد و بخشی از این هزینه از منابع دیگر تامین شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در ادامه از اجرا نشدن یکی از مصوبات سفر نخست هیات دولت در خصوص اجرای طرح فاضلاب در چهار شهر اندیمشک، ایذه، شوش و بهبهان و همچنین دیگر شهرهایی که عملیات اجرای طرح فاضلاب در آنها از سال 1372 آغاز شده اما تاکنون نیمه کاره باقی مانده است، خبر داد و گفت: این مصوبه که مدت اجرای آن پنج سال پیش بینی شده، به دلیل تامین نشدن منابع مالی هنوز اجرایی نشده است و براساس برآورد شاخص سال 1385 اجرای این مصوبه به هشت تریلیون ریال اعتبار نیاز دارد. پویا تصریح کرد: سفر دوم هیات دولت به خوزستان که پارسال انجام شد سه مصوبه برای بخش آب و فاضلاب خوزستان در پی داشت که شامل اجرای طرح فاضلاب در شهرهایی بود که شبکه فاضلاب ندارند. به گفته وی، در زمان حاضر مطالعات فاضلاب برای شهرهای مسجد سلیمان، هفتگل، باغملک، هندیجان، لالی و اروند کنار برای صدور مجوز اجرای طرح فاضلاب به کمیسیون ماده 32 ارایه شده ضمن اینکه مطالعات شبکه فاضلاب دیگر شهرهای استان نیز تکمیل شده است. وی از دیگر مصوبات سفر دوم هیات دولت به این استان در بخش آب و فاضلاب را استفاده از تسهیلات مالی بانک های مستقر در خوزستان برای اجرای طرح های بخش آب و فاضلاب در کنار تسهیلات بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی عنوان کرد و افزود: این مصوبه هم اکنون در حال پیگیری است.
به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، آبرسانی به شهرک های صنعتی و مسکن مهر دیگر مصوبه سفر دوم هیات دولت به این استان است. هیات وزیران به زودی در سومین سفر استانی به خوزستان، میهمان مردم خونگرم این استان خواهد شد. دستگاه های اجرایی استان خوزستان در آستانه این سفر با تشکیل کارگروه های تخصصی از مدتی پیش، پیشنهادهای خود را با محوریت فرهنگی و اجتماعی و پیگیری مصوبات سفرهای قبلی برای ارایه به هیات دولت تنظیم و آماده کرده اند.

امیدوارم این بار دیگه این حرفها در حد وعده باقی نماند و اینکه شهری طرح آبرسانیش بعد از شاید بیش از 27 سال حل نشده برای من که خیلی تعجب برانگیزه !
به هر حال ما این سخنان رو به فال نیک میگیریم و منتظر عملکرد این عزیزان هستیم .





http://www.aabb.ir/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID=144,1http://www.aabb.ir/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID=2196,1http://www.aabb.ir/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID=2198,1http://www.aabb.ir/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID=2880,1
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خرمشهر آزاد ولی نه آباد

خرمشهر آزاد ولی نه آباد

و خرمشهر پس از سال ها مقاومت و پایداری ، اکنون خسته از بار غم رفتن بهترین مردمانش تکیه بر ساختمان های نیمه جان خود زده و با مدد جوانان غیورش روی پا ایستاده است.
ولی این رسم وفا نیست!
شهری آباد که جوانی و زیباییش را برای سرافرازی میهن به خطر انداخت ، اکنون شاهد خستگی زنان و مردان غیور خود است در حالی که ، ما همه ساله ،سوم خرداد به یاد آزادسازی او شادیم و خودش روز به روز شکسته تر و پیرتر می شود .




  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
  • خرمشهر
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
تاپیک بسیار عالی‌است
خرمشهر را خدا ازاد کرد
من خیلی شهید جهان‌آرا رو بخاطر خرمشهر دوست دارم
خدا بیامرزدش

یه‌کتاب هست به اسم "اشغال،تصویر سیزدهم"
در مورد خرمشهر هست که از روایت‌فتح چاپ شده
وفق‌العاده است در مورد خرمشهر
حتما بخونیدش
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
برگزیده ای از سخنان شهدای خرمشهر

برگزیده ای از سخنان شهدای خرمشهر

شهید محمد ملحاوی
ای دوستان به شما نصیحت می کنم به خون شهدا لحظه ای بازنایستید و دنباله رو راه امام باشید.
شهید احمد قندهاری
خدایا به من کمک کن زمانی که در برابر دشمن قرار می گیرم ثابت قدم باشم.
شهید علی خضری
یا علی، اگر تو یک محراب خون داشتی ما بارها محرابهای خونین از ظلم ابن ملجمها تقدیم کرده ایم.

شهید حسین حاجی شاه
گوهر پاک بباید که شود قابل فیض ورنه هر سنگ و گلی لولو مرجان نشود


شهید محمدرضا باقری
متولد: خرمشهر
تاریخ عروج:10/2/61
محل عروج: جاده اهواز-خرمشهر
وصیت نامه شهید: من فکر میکنم حرف شهدا،راه شهدا تقوا بود و رسیدن به لقاء بود و ما که می خواهیم با شهدا بیعت کنیم و حرفمان همان شود و تمامی کارمان بر این باشد که به آنجا برسیم که شهدا رسیدند باید به انقلاب مومن و وفادار باشند و بیایند در خط امام انقلاب را از دست کسانی که می خواهند ضربه بزنند آگاهانه و غیر آگاهانه در هر صورت حفظ کنند.
شهید ابراهیم قاطعی
متولد: 1342
محل عروج: خرمشهر(عملیات بیت المقدس)
وصیت نامه: در زندگی پیام حسین را همیشه در نظر داشته باشید آنجا که می گوید" ان الحیوه عقیده و جهاد" براستی که زندگی عقیده و جهاد است بدانید که دنیا همیشه شما را بسوی خود می خواند، انسان آنستکه دنیا را بدنبال خود بکشد نه اینکه به دنبال دنیا برود،همیشه در کارها خدا را در نظر بگیرید و توکل کنید و بدانید اگر کاری برای خدا بود از موانع طبیعی نترسد که خدا یاور شماست،امیدوارم همه شما در بپا شدن اسلام
کوشا باشید
شهید اسماعیل خسروی دستگردی
متولد: 1340 خرمشهر
تاریخ عروج: 18/2/61
محل عروج: خرمشهر(عملیات بیت المقدس)
وصیت نامه شهید:بزرگترین نعمت لقاء پروردگار است. باید صبر و بردباری را پیشه کرد تا اینکه اجر صابرین را دریابیم
شهید نمرده و نمیمیرد عزیزم که چنین کسی را از دست دادی
او زنده است. خداوندا شهیدان را با شهیدان کربلا محشور بگردان و هر چه زودتر خرمشهر قهرمان را آزاد کن.
شهید غلامرضا آبکار
متولد: خرمشهر1333
تاریخ عروج: 20/2/61
محل عروج: جاده اهواز-خرمشهر( عملیات بیت المقدس)
وصیت نامه شهید: بنام الله که تمامی جهان از اوست روشنگر تمام دلهاست.
شهادت مرگ نیست رسالت است رفتنی نیست جاودانه و ماندنی است جان دادن نیست،جان یافتنی است به اجبار رفتنی نیست به اختیار است مردن نیست تولد است. سکوت نیست فریاد است.
شهید رضا جمیل پور
متولد: خرمشهر1345
تاریخ عروج: 22/1/66
محل عروج: خاک عراق کربلای8
وصیت نامه شهید: انگیزه من همان انگیزه برادر شهیدم صادق بود که لبیک گفتن به ندای سرور و سالار شهیدان حسین است و امیدوارم با ریخته شدن خونم توانسته باشم جواب هل من ناصر ینصرنی حسین را بدهم امام را تنها نگذارید، امام راتنها نگذارید.
شهید محمد ابراهیم زاده
متولد: 1341 خرمشهر
محل عروج: خرمشهر
تاریخ عروج: 19/2/ 61
وصیت نامه شهید: شما برادران در خانه ساکت ننشینید بشتابید و زندگی در این دنیا را ول کنید و اما شما خواهران من میدانید شما با حجاب خود کمر دشمن را می شکنید.:gol:
شهید کریم اقبال پور
متولد:1337
تاریخ عروج: 10/3/61
محل عروج: خرمشهر( عملیات بیت المقدس)
وصیت نامه شهید: خدایا، ای بسیار پرده کش برعیبها، ای دانای پوشیده ها تمام گناهانم را بیامرز به احترام محمد و آل محمد(ص). ای خدای از کدام گناهانم بتو بگویم همین قدر که می توانم بگویم: ای کاش زبانم خلق می شد فقط برای گفتن سپاس تو را ای معبود، سپاس ای رحم کننده مومنین و سپاس تو را ای عزوجل و الهی العفوالعفو. خدایا محبان اسلام در انتظار حضرت غائبت چه ناله و چه گریه ها این رزمندگان در دل شبها نکرده اند؟ خدایا چرا مهدی(عج)نیامد.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه

ادامه

شهید شاکرجله حیزانی
متولد:1347خرمشهر
محل عروج: جزیره مجنون
وصیت نامه شهید: با سلام به رهبر عزیز و نائب صاحب الزمان(عج) از این فرصتها استفاده کنید و خود را بسازید آلودگیهای شرک،خود پسندی را از وجودمان پاک کنیم تاشخصیت انسانی ما را در این کوره گداخته و به شدت ذوب شده تحت تاثیر جوهر ایمان به مکتب و اررزشهای متعالی ارتقاء و تکامل یابد. ما امام را درک نکرده ایم، اما نسل های آینده پی به عظمت او خواهد برد
شهید سید فتح الله ارجعی
متولد: 1340 خرمشهر
محل عروج: خرمشهر
تاریخ عروج: 4/2/60
وصیت نامه شهید: خدایا من به هیچ کس امید ندارم برای آخرتم و برای دنیایم و برای امروز فقر و بیچارگیم و جز تو کسی مرا از گناهانم خالی نمی کند. آه مادر افتخار کن پسرت تا خون در رگهای بدنش جریان دارد دست از حمایت امامش بر نخواهد داشت وچه خوب است که انسان در راه هدف الهی اش شهید شود.
شهید محمد افزون
متولد: 1341 خرمشهر
محل عروج: خرمشهر
وصیت نامه شهید: از نوشتن چیزی به نام وصیت نامه هراس به دل دارم چون میترسم که نفسم که هنوز نتوانستم برآن غلبه کنم بر من غلبه کند و ماندنم را در قالب کلمات جوری ادا کنم که قهرمان جلوه کنم.
شهید محمد پورحیدری
متولد: 1342 خرمشهر
محل عروج: خرمشهر (عملیات بیت المقدس)
وصیت نامه شهید: ملت ایران همبستگی خود را حفظ کنند و اگر همبستگی حفظ شد، شکست برایتان نیست و پیروزی اسلام صد درصد است. از تمام برادرانی که این وصیت نامه را می خوانند خواهش می کنم هر کاری از دستشان بر می آید کوتاهی نکنند و انجام دهند.
شهید سید محمد علی جهان آرا
متولد: 1333 خرمشهر
تاریخ عروج: 7/7/1360
محل عروج: کهریزک تهران
براثر سانحه هوایی سقوط هواپیما
وصیت نامه شهید: و تو ای امامم. ای که به اندازه تمامی قرنها سختیها و رنجها از دست این نابخردان خرد همه هیچ دان. لحظه لحظه این زندگی بر تو همچون نوح، موسی،عیسی و محمد(ص) گذشت. من به عنوان کسی که شاید کربلای حسینی را در کربلای خرمشهر دیده ام سخنی با تو دارم که از اعماق جانم و از پرپر شدن خون جوانان خرمشهری بر می خیزد و آن این است که: ای امام، از روزی که جنگ آغاز شد تا لحظه ای که سقوط کرد من یکماه به طور مدام کربلا را می دیدم.
سخن شهید بعد از شهادت دو تن از رزمندگان سپاه خرمشهر:
ببینید برادران اینجا کربلاست و صحنه، صحنه عاشورا هر روز تعدادی از بچه ها کشته میشوند و من میخواهم بیعتم را از شما بردارم و بدانید که اینجا ماندن جز شهادت و جانبازی چیزدیگر نمی طلبید و هر کس که می خواهد برود برود و هر کس میخواهد بماند بماند.
راه سرخت همیشه سبز باد.
شهید حیدر حیدری
متولد: 1341
محل عروج: مرز شلمچه
تاریخ شهادت: 31/6/59
وصیت نامه شهید: از زبان همسر شهید همیشه توصیه میکردند که این انقلاب خونهای هزاران هزار شهید و جوان مبارز و انقلابی است ما باید این سرمایه گرامی و عزیز را پاس داریم و مثل یک نگهبان باشیم تا آسیبی به انقلاب و مملکت وارد نشود.:gol:
شهید احمد توپال
متولد: بصره1341
محل عروج: نهر عرایض(خرمشهر)
تاریخ عروج: 20/2/61
عملیات بیت المقدس
وصیت نامه شهید: بدانید که من بی هدف راه شهیدان و امام را دنبال نکردم و کسی هم مرا مجبور به رفتن این راه نکرد و شما مرا از دست نداده اید.
شهید سید حمید ارجعی
(معاون گردان تیپ22بدر)
متولد: 1337 خرمشهر
محل عروج: خرمشهر- نخلستان عرایض
تاریخ عروج: 10/2/61 عملیات بیت المقدس
وصیت نامه شهید: حضرت علی(ع) میفرماید: گرامی ترین مرگ کشته شدن است. از برادران می خواهم که به هیچ چیز فکر نکنند جز لطف و رحمت پروردگار چون در دنیا و آخرت چیزی به فریاد ما نمی رسد بجز رحمت خدا.
شهید سیف الله پازند
متولد: 1343
تاریخ عروج:14/3/64
محل عروج: جزیره مجنون
وصیت نامه شهید: کاروان عاشقان الله به پیش میرود و در راه خود هر چه پلیدی و ناپاکی است میشوید و سالکان کوی حق را به طرف خود می خواند.امروز تمام اسلام در مقابل تمام کفرقد برافراشته پس چرا نشسته ایم؟ چرا حرکت نمیکنیم؟ چرا در خوابیم؟چرا بیدار نمی شویم؟ چرا حقایق را نمی بینیم؟ چرا به خود نمی آییم؟
شهید عبدالمهدی آهکی
متولد: 1345 خرمشهر
تاریخ عروج: 19/2/61
عملیات بیت المقدس
محل عروج: خرمشهر
وصیت نامه شهید: تا آخرین قطره های خونمان برای پس گرفتن قسمتی از خاک کشورمان مبارزه خواهیم کرد. به امید پیروزی مسلمانان جهان و برقراری حکومت عدل اسلامی در سراسر جهان.:gol::gol::gol:
شهید شهناز محمدی زاده
متولد: 1339 خرمشهر
تاریخ عروج: 8/7/59
محل عروج: خرمشهر
سلام مرا به پدر و مادرم برسانید و بگویید که مرا ببخشند و از راهی که انتخاب کرده ام راضی و خشنود باشند و من هم خوشحالم که در راه دین به شهادت می رسم.:gol:
شهید قاسم داخل زاده
تاریخ عروج: 20/2/61
عملیات بیت المقدس
وصیت نامه شهید: خدایااگر در راه تو در وظیفه ای که داشتم یعنی هم مبازره با نفس و هم با دشمنان اسلام قصور کرده ام و سستی به خرج داده ام مرا ببخش.
شهید صادق جمیل پور
متولد: 1343 خرمشهر
محل عروج: خرمشهر
وصیت نامه شهید: من راه خود را شناختم و دنبال می کنم راه من همان راه حسین ابن علی است و من می خواهم هل من ناصرا ینصرنی حسین ابن علی(ع) را جواب مثبت بدهم پدرعزیزم وقتی که خبر شهادتم را شنیدی ناراحت نباش وهر چه بیشتر از اسلام دفاع بکن خداوند می فرماید:حساب نکنید که شهیدان مرده اند بلکه زنده اند
شهید علیرضا آبکار
متولد: 1338 خرمشهر
تاریخ عروج : 22/2/61
عملیات بیت المقدس
محل عروج: خرمشهر
وصیت نامه شهید: پیرو راه امام و رهبر باشید .
شهید علی خضری
متولد: 1342 خرمشهر
تاریخ عروج: 6/12/62
عملیات: والفجر6
محل عروج: تنگه چزابه
وصیت نامه شهید: با درود بر شهدای اسلام از عصر آدم(ص) تا خاتم(ص).یا علی اگر تو یک محراب خون داشتی ما بارها محرابهای خونین از ظلم ابن ملجمها تقدیم کرده ایم. یا علی(ع) اگر در عصر عاشورا زمین کربلا شاهد بی کسی فرزندت حسین بود و ما حاضر نبودیم اینجا ما روح خدا را تنها نمی گذاریم. چنانچه به زیارت نجف و کربلا رسیدید جای من هم زیارت کنید.
شهید بهروز مرادی
متولد: 1335 خرمشهر
محل عروج: شلمچه
تاریخ عروج: 3/4/67
دست نوشته های شهید: خدایا کجا بودیم؟ چه بر ما گذشت؟ آیا کسی از مظلومیت فرزندان روح خدا چیزی میداند؟ آیا کسی از رقص مرگ چیزی میداند؟ آیا کسی می داند که در کوچه های شهر،خون این حماسه آفرینان در میان دود خاکستری انفجار خمپاره های خصم،چه سان بر زمین می ریخت؟ یا هنوز همه در فکر این هستند که : ای کاش مرزها باز می شد و ماهم سری به دوستان خارج از کشور می زدیم.
معتقد هستم ما پیروز خواهیم شد و برای رسیدن به پیروزی باید از همه چیز گذ شت و دنیا را برای اهلش گذاشت و از سوراخهای تنگ تاریک محافظه کاری باید بیرون آمد.:gol:
منبع : فتح الفتوح
 

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
////....سوم خرداد....\\\\ به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر عزیز

////....سوم خرداد....\\\\ به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر عزیز




«
فتح ارزشها فتح خاك نيست ، فتح ارزشهاي اسلامي است.

خرمشهر شهر لاله‌هاي خونين است.

خرمشهر را خدا آزاد كرد.»



از بيانات رهبر کبير انقلاب اسلامي، امام خميني (قدس سره)




.
.
.



 
آخرین ویرایش:

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
خرمشهر آزاد شد

خرمشهر آزاد شد




در خيال خرمشهر که کنار کارون آرام نشسته بود، هيچ صداي خمپاره‌اي نبود.


نخلستان‌هايش صداي چرخ‌هاي تانک را تا آن روز نشنيده بود،

تا شهريور ماه 59 که خرمشهر، خونين شهر شد.

پس از گذشت روزهاي تاريک و پر دود اسارت،

در سوم خرداد 1361 شهر از اشغال درآمد.

خرمشهر شهر نخل‌هاي سوخته، نخل‌هاي بي‌سر
.
.
.
خرمشهر آزاد شد.





 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
زیر پرچم سه رنگ واسه پرچم سفید
مادرم دعا می کرد پدرم می جنگید
قلبمون اون روزا اینهمه ترک نداشت
دلمون شور می زد دستامون نمک نداشت
حالمون اون روزا اگه رو به راه نبود
عوضش امیدمون کسی جز خدا نبود
روزای در به دری شبای بمبارون
دنبال نفت بدو تو صف غذا بمون
دست خالی زیر گوله بارون بودیم
خسته بودیم
اما
مرد میدون بودیم

رفقای مدرسه ام هنوزم یادم میان
کاش می دونستم الان همکلاسیام کجان
خنده های خواهرم لاله بود و پژمرد
اشکای برادرم سیل شد دنیا روبرد
سیل خون جاری بود از عطش تا کارون
خیلیا خاک شدن زیر سقف خونه شون
حاج خانوم بهم میگه به دلم افتاده
پسرمظلومم پشت در افتاده
هنوزم بعضی شبا موج بمبه تو سرم
هنوزم خواب می بینم خونه ریخته رو سرم
8 سال زندگی با همین دردا گذشت
8 سال آزگار سخت بود اما گذشت
واسه پرچم سه رنگ زیر پرچم سفید
من هنوز معتقدم باز باید جنگید


محسن چاوشی ......

سالروز آزادی خرمشهر مبارکباد:gol::gol::gol:
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازتاب جهانی فتح خرمشهر/ هیمنه استکبار درهم شکست

بازتاب جهانی فتح خرمشهر/ هیمنه استکبار درهم شکست

فتح خرمشهر در روز سوم خردادماه سال 1361 که به یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی مبدل شد، بازتاب فراوانی در جهان به همراه داشت و در این روز هیمنه پوشالی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و بازیگردانی عراق در هم شکست.
به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت چند دهه از آغاز جنگ عراق علیه ایران، هر روز ابعاد تازه تری از حمایتهای ناجوانمردانه کشورهای غربی و عربی از کشور عراق به عنوان آغازگر جنگ هویدا می شود و این موضوع، مظلومیت نظام جمهوری اسلامی در آغاز دوران حیات خود را بیش از پیش نشان می دهد.
برای نمونه در پی ناکامی عراق برای رسیدن به اهدافش در جنگ با ایران، روند استفاده از سلاحهای غیر متعارف علیه کشورمان افزایش یافت.

آمریکا استفاده عراق از گاز خردل را تلاشی برای دفع حملات موج انسانی ایرانی می دانستند. علاوه بر اینکه بر اساس گزارشهایی، تاسیسات دیگری برای تولید گاز اعصاب طراحی شده بود.



از سوی دیگر به عنوان نمونه نشریه ساندی تایمز ضمن ارائه مطلبی تاکید کرد، آمریکا به رغم بی طرف بودن در جنگ ایران و عراق با ارائه اطلاعاتی به عراق که توسط تعدادی از قمرهای مصنوعی آمریکایی بر فراز خلیج (فارس) جمع آوری می شود، این کشور را قادر می سازد تا هواپیماهای ایرانی را نشانه گیری و موضع توپخانه و زره پوشهای این کشور را در صحنه نبرد شناسایی کند.




حمایت های کشورهای غربی هم به عراق فوق العاده بالا بود به گونه ای که اغلب نیازها مالی این کشور در طول جنگ از فروش نفت کشورهای عرب خلیج فارس به سوی صدام سرازیر می شد و این جنایتکار بدون هیچ نگرانی جنگ علیه ایران را رهبری و راهبری می کرد.


بر همین اساس است که فتح خرمشهر توسط رزمندگان ایران آن با دستانی خالی در برابرارتش بعث، همه جهان را وادار به تحسین کرد و این پیروزی بزرگ نه تنها خاک اشغال شده ایران یعنی خرمشهر را به دامن کشور بازگرداند که مقدمه ای برای ثبت پیروزیهای بعدی رزمندگان ایران وشکست ذلت بار دشمن زبون در عملیاتهای مختلف شد.



بر همین اساس امروزه، روز سوم خرداد سال 1361 در تقویم ایران به مثابه آزادسازی یک شهر نیست بلکه نمادی از مقاومت و دلیری مردانی بود که برای دفاع از وجب به وجب خاک ایران تا آخرین قطره خون خود در برابر دشمن ایستادگی کردند و در نهایت پس از یک سال و نیم اشغال، خرمشهر به آغوش کشور بازگشت.

در خصوص آغاز جنگ نیز گفته می شود عراق پس از تمهیدات سیاسی و نظامی با 563 مورد تجاوز زمینی، 221 مورد تجاوز هوایی و 24 مورد تجاوز دریایی، در ساعت 14 و 15 دقیقه بعدازظهر 31 شهریور 59 با سه فروند میگ 23 فرودگاه بین المللی تهران را به تقلید از حمله نیروی هوایی اسرائیل در جنگ شش روزه علیه اعراب (مصر) مورد تجاوز قرار داد و به این ترتیب خوی توسعه طلبانه و تجاوزگری خود را آشکار کرد و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رسما آغاز شد.



صدام در این روز به مرکز فرماندهی ارتش آمد تا در اتاق ویژه عملیات از نزدیک در جریان اولین روز جنگ با ایران قرار گیرد.



بعدازظهر 31 شهریور ماه سال 59 خرمشهر زیر آتش سنگین ارتش عراق قرار گرفت. انبوهی از آتش خمپاره‌ها و توپ های دشمن روی شهر، همه غافلگیر شده بودند و حیران. شهر در آتش می‌سوخت و صدای انفجار لحظه‌ای قطع نمی شد. طولی نکشید که بیمارستان پر شد از انبوه مجروحان و شهیدان. زنان و کودکان و سالخوردگان، آواره بیابان ها و جاده ها شده بودند. مردم به خصوص جوانان روی به مسجد جامع(نماد مقاومت) و دیگر پایگاه ها آوردند تا برای مقاومت سازماندهی شوند.



گروه های مقاومت به سرعت شکل گرفت و در محورهای هجوم، جنگ و گریز شروع شد. آن طرف از توپخانه، تانک، خمپاره انداز، مسلسل های سنگین و قوای زرهی بهره می برد و این طرف فقط چند تفنگ ام‌یک، ژ3، بطری های آتش زا و چند آرپی جی داشت. 34 روز مقاومت و تلاش در این وضعیت اگر چه بسیاری از مدافعان شهر را به کام شهادت کشاند ولی دشمن را در دستیابی سریع به اهدافش و اشغال سریع خوزستان ناکام گذاشت.

چهارم آبان 59. این روز، روز اشغال شهری است که مدافعانش طی 34 روز نبرد و تلاش شبانه روزی کوشیدند با ادای تکلیف الهی خود دشمن را از گسترش تجاوز به ایران اسلامی باز دارند. خرمشهر اشغال شد، ولی حماسه ها، ایستادگی ها و جانبازی هایی آفرید که افتخاری بزرگ را در تاریخ این مرز و بوم به ثبت رساند و باعث شد دشمن بیش از این خطرپذیری نکند ضمن اینکه این مقاومت اعتماد به نفسی را برای اردوی خودی به ارمغان آورد که دستمایه رزمندگان برای بیرون راندن دشمن از سرزمین اسلامی شد.

عراق با تداوم اشغال خرمشهر می‌کوشید آخرین و مهمترین اهرم فشار خود را برای واداشتن ایران به شرکت از موضع ضعف در مذاکرات صلح، حفظ کند. متقابلا آزادسازی این شهر می توانست نماد تحمیل اراده جمهوری اسلامی ایران بر متجاوز و اثبات برتری اش در جنگ باشد.

هدف اساسی عملیات بیت المقدس تداوم رزم علیه دشمن، تهدید بصره، کاهش توان رزمی دشمن، آزادسازی خرمشهر و خارج کردن اهواز از برد توپخانه بود. البته ملاحظات سیاسی در رابطه با بی ثبات نشان دادن رژیم صدام، وادارکردن عراق به پذیرش شرایط ایران برای پایان جنگ، کاهش فشار مشکلات مهاجرین جنگی در داخل کشور و ایجاد زمینه برای فعالیتهای کشاورزی در مناطق حاصلخیز خوزستان نیز مورد توجه بوده است.


پس از عزل بنی صدر از جانشینی فرماندهی کل قوا به فرمان امام خمینی(ره) در ۲۰ خرداد۱۳۶۰ و سرکوب سازمان مجاهدین خلق، سپاه و بسیج در کانون تصمیم‌گیری و اقدام حضور یافته و با بهره مندی از توان ارتش، دور جدیدی از عملیات های نظامی را طراحی کردند و با ایجاد قرارگاه، سلسله عملیات های مشترک سپاه و ارتش با هدف آزاد سازی مناطق اشغالی آغاز شد.

صدام سرانجام در مورخه ۱۷ بهمن ۱۳۶۰ در منطقه تنگه چزابه حمله سنگینی را با حمایت شدید نیروی هوایی و آتش سنگین توپخانه آغاز کرد، اما با وجود پیشروی اولیه نیروهای بعثی، دشمن با مقاومت جانانه نیروی زمینی سپاه و بسیج مواجه شد و حملات پی در پی هوایی و توپخانه صدام بعثی پس از اندکی موفقیت با جانفشانی حماسه آفرینان تنگه چزابه برای چندین بار عقیم ماند.





 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
به دنبال این موفقیتها عملیات «مولای متقیان» در اول اسفند۱۳۶۰ با رمز «یا علی(ع) ادرکنی» و با هدف انهدام نیروهای دشمن و خنثی کردن تحرکات عراق و همچنین حفظ بستان آغاز شد و پس از ۱۴ روز نبرد سخت و کم نظیر در حالیکه تنگه چزابه مملو از اجساد دشمن شده بود، شکست تلخی به عراق تحمیل شد و نیروهای دشمن بر اثر این شکست مجبور به عقب نشینی شدند. در این عملیات ۱۰ تیپ از نیروهای ارتش متجاوز عراق به استعداد ۳۰ گردان به طور کامل منهدم و چهار هزار و 500 تن کشته و زخمی شدند و ۱۰۰ نفر به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.


سرانجام با تلاش نیروهای مخلص ارتش و سپاه، عملیات «فتح المبین» در بامداد دوم فروردین ۱۳۶۱در جبهه جنوب (منطقه غرب شوش و دزفول و غرب رود کرخه) با رمز «یا زهرا(س)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با در هم کوبیدن ماشین جنگی صدام درعملیاتی۱۰ روزه، دو هزار و 500 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی را که شامل دشت عباس، دهلران، رقابیه، عین خوش و ده ها روستای مرزی و همچنین سایتهای موشکی و رادار ۴و۵ بود، آزاد کرده و علاوه بر انهدام۲۶ هواپیما و بالگرد و۶۶۱ تانک و نفربر و خودرو، ۸۲۰ تانک و نفربر و خودرو به غنیمت گرفته شد و ۴۰ هزار بعثی را اسیر، کشته و زخمی کردند. پس از عملیات فتح المبین، یک گام دیگر تا آزاد سازی کامل مناطق استراتژیک ایران باقی مانده بود و آن ، آزادی خرمشهر به عنوان نماد توازن سیاسی - نظامی بود.


از این رو تنها عاملی که می‌توانست موفقیت را نصیب یکی از طرفین کند، سرعت عمل در اقدامات بود. به همین دلیل بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین در حالیکه قوای ارتش عراق در منطقه بومی خرمشهر تقویت می شدند به تمامی یگانهای تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا با بازسازی و تجدید قوا به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. بدین ترتیب عملیات «بیت المقدس» در منطقه غرب رود کارون و جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ آغاز شد. اما حساسیت و اهمیت هدف های ایران و عراق در این منطقه موجب شد که عملیات به مدت ۲۵ روز به درازا کشد و در نهایت رزمندگان اسلام، درحالی که در شرایط بسیار دشوار آب و هوایی می جنگیدند، در اوج اقتدار، خرمشهر را آزاد کردند.


در واقع بیش از ۲۰ ماه از آغاز تجاوز عراق به خاک ایران نمی‌گذشت که «عملیات بیت المقدس» با مشارکت ارتش و سپاه و هدایت قرارگاه مرکزی کربلا به فرماندهی شهید سپهبد صیاد شیرازی (فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش) و محسن رضایی(فرمانده وقت کل سپاه) و همراهی چهار قرارگاه فتح، نصر، قدس و فجر در منطقه‌ای به گستردگی پنج هزار و 700 کیلومتر مربع با موفقیت انجام گرفت.

در عملیات آزاد‌سازی خرمشهر که در چهار مرحله اجرا شد، نیروهای مسلح ایران که شامل، ۱۳۵گردان متشکل از ۴۵ گردان ارتش، ۹۰گردان از سپاه و بسیج به علاوه نیروهای ژاندارمری، کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی و جهاد سازندگی بودند، در برابر هفت لشکر دشمن به علاوه نیمی از ادوات، توپخانه، امکانات مهندسی و زرهی ارتش عراق قرار گرفتند، ضمن اینکه ارتش عراق با کمک عوارض طبیعی موجود در منطقه (رودخانه کارون، اروند، کرخه، هورالهویزه) به دفاع از موقعیت خود در این عملیات پرداخت.

در این عملیات، عراق برای حفظ خرمشهر هر چه در توان داشت به کارگرفت، چندان که غرب جاده اهواز- خرمشهر را در ابعاد یک کیلومتر از موانعی نظیر خودرو، تیر آهن و حتی دکل های برق را به طور عمود پر کرد و با مین گذاری در این منطقه امکان هلی‌برد نیروها را غیر ممکن کرد، اما سرانجام با مجاهدت و ایثار رزمندگان اسلام، عراق به دلیل ناتوانی در حفظ برتری نظامی و امید به تحمیل شرایط جدید سیاسی به ایران، ناچار به عقب نشینی از خرمشهر شد.


مسجد جامع خرمشهر

بدین ترتیب خرمشهر که پس از ۳۴ روز مقاومت در برابر دشمن در تاریخ چهارم آبان ۵۹ سقوط کرده بود، پس از ۵۷۵ روز اشغال، در کمتر از ۴۸ ساعت آزاد و به طور کامل از وجود نیروهای ارتش عراق پاکسازی شد.

در این عملیات ضمن آزادسازی خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و شلمچه و جاده اهواز-خرمشهر-کرخه نور و جاده سوسنگرد -هویزه، ده ها هواپیما، دو بالگرد، ۲۸۵ تانک و نفربر و ۵۰۰ خودرو منهدم و ۱۰۵ تانک و نفربر و ۹۵ هزار مین و صدها خودرو و سلاح به غنیمت گرفته شد و بیش از ۱۶ هزار نفر از مزدوران بعثی کشته و زخمی و ۱۹ هزار نفر نیز به اسارت نیروهای رزمنده ایرانی در آمدند.

فرماندهی سپاه سوم ارتش عراق تدابیر پدافندی ویژه‌ای در این منطقه به مورد اجرا گذاشته بود، نحوه آرایش نیروهای دشمن با توجه به موقعیت زمین، به صورت مثلثی فرضی بود، مثلثی که ضلع شرقی آن به طول حدود 100 کیلومتر در امتداد رودخانه کارون از خرمشهر تا آبادی ملیحان، واقع در 20 کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار داشت، ضلع شمالی آن حدود 60 کیلومتر از ملیحان در امتداد کرانه جنوبی رودخانه کرخه کور، هویزه، رودخانه نیسان تا هورالعظیم کشیده شده بود و ضلع بزرگ این مثلث نیز، خط مرزی دو کشور؛ از محل تلاقی رودخانه نیسان با هورالعظیم تا پاسگاه ژاندارمری «حدود» در کرانه نهر خین، به طول 150 کیلومتر بود‌.


باید به این واقعیت مهم اشاره کرد که تدبیر پدافندی فرماندهی ارتش عراق در ضلع شرقی منطقه، در امتداد رودخانه کارون - با توجه به ناآگاهی دشمن از سمت اصلی تک نیروهای خودی - بسیار ضعیف بود و تنها در برخی از نقاط، مواضعی را به وجود آورده و با اتکا به یگان های سبک تامینی و پوششی، به احتیاط های متحرک و غیرمتحرک بسنده کرده بود.

شکست دشمن در عملیات بین المقدس و فتح خرمشهر به دست رزمندگان اسلام و نمایش غرور تجمع آنها در کنار مسجد جامع خرمشهر نه تنها باعث آزادسازی یکی از مهمترین شهرهای ایران از دست دشمن شد که سرآغازی بر شکستهای دشمن ناشی از ترس از قدرت رزمندگان ایران بود.


[h=3]بازتاب جهانی فتح خرمشهر/ هیمنه استکبار درهم شکست[/h]
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
درود بر همگی....انتهای مردانگی غیرت شرافت فقط شهدا...
یادی از شهید بهنام محمدی نوجوان 13 ساله خرمشهری...یادی از دریا قلی.... یادی از خیلی ها خیلی ها و خیلی ها...تبریک میگم این روز پاک و مقدس را به همه ی هم وطنی های گلم
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
«شنوندگان عزيز، توجه فرماييد»، «شنوندگان عزيز، توجه فرماييد»، «خرمشهر، شهر خون و قيام آزاد شد».

...
یه اشتباه چاپی رخ داده که البته زیاد مهم نیس ولی اصلش اینه:

«شنوندگان عزيز، توجه فرماييد»، «شنوندگان عزيز، توجه فرماييد»، «خونین شهر، شهر خون، آزاد شد»


اینم گوش کنید، یادش بخیر...
 

پیوست ها

  • khorramshahr.mp354729.rar
    126 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه اشتباه چاپی رخ داده که البته زیاد مهم نیس ولی اصلش اینه:

«شنوندگان عزيز، توجه فرماييد»، «شنوندگان عزيز، توجه فرماييد»، «خونین شهر، شهر خون، آزاد شد»


اینم گوش کنید، یادش بخیر...

ممنونم رضا جان .............:gol:
 

Similar threads

بالا