وظیفه دولت در برقی‌ سازی حمل و نقل عمومی چیست؟

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

وظیفه دولت در برقی‌سازی حمل و نقل عمومی چیست؟

یک کارشناس حوزه حمل و نقل و ترافیک با اشاره به تأثیر استفاده از خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا گفت: دولت موظف به حمایت از طرح‌های مربوطه است زیرا طبق قانون، دولت در ازای اقداماتی که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود باید به شهرداری‌ها کمک کند.​


محمدحسین نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره ورود تاکسی‌ و اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران با بیان اینکه در حال حاضر آلودگی هوا و ازدحام ترافیک دو معضل اساسی شهر تهران است، اظهار کرد: تکنولوژی خودروها ارتباطی با ازدحام ترافیکی ندارد اما قطعاً مسئله آلودگی هوا با نوع خودروها به شدت مرتبط است.

وی ادامه داد: منشاء حدود 70 درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرک مربوط می‌شود و طبیعتاً اگر از تکنولوژی‌های پاک و برقی استفاده کنیم، منفعت بیشتری برای شهر و شهروندان خواهد داشت به خصوص وسایلی مانند موتورسیکلت‌ها که چندین برابر یک خودروی شخصی آلودگی تولید می‌کند و وسایلی مانند اتوبوس‌های دیزلی که ایجاد آلودگی و ذرات معلق زیادی دارند.

کارشناس حوزه حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: بنابراین تمرکز روی تغییر نوع این وسایل می‌توانند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد و قطعا به نفع شهروندان و کشور است اما در این بین دولت موظف به حمایت از طرح‌های مربوطه است زیرا بر اساس قوانین تعیین شده در مجلس شورای اسلامی، دولت در ازای اقداماتی که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود باید به شهرداری‌ها کمک کند تا این نهادها بتوانند اقدامات خود را گسترش دهند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، اقدامات شهرداری که منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود در راستای قانون هوای پاک و سامانه‌های حمل و نقل عمومی نیز قرار می‌گیرد و طبق همه این قوانین دولت موظف به حمایت است.

نوروزی متذکر شد: البته حمایت دولت نباید فقط جنبه مالی داشته باشد و کمک‌های خود را به منابع مالی محدود کند؛ با ورود هزاران دستگاه اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت برقی به تهران نیاز به تأمین برق داریم و دولت باید در این زمینه حمایت‌های لازم را داشته باشد تا سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه در ماه‌های گرم سال که بعضاً با ناترازی مصرف برق مواجه می‌شویم، دچار مشکل نشود.

وی یادآور شد: بنابراین لازم است دولت زیرساخت‌های لازم را فراهم کند تا خیالمان آسوده باشد که ناوگان برقی ناگهان از گردونه خارج نمی‌شود.
 
بالا