ورزش و اقتصاد!

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]سهم 20 میلیارد دلاری ورزش در اقتصاد انگلستان[/h]طی چند دهه اخیر ورزش در کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهایی که به شیوه‌ای علمی و هدفمند با این حوزه برخورد کرده‌اند به عاملی برای بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی و ارتقای سلامت جامعه تبدیل شده است. در حقیقت امروزه در این کشورها، ورزش بخش مهمی از اقتصاد ملی است و از لحاظ هزینه، تاثیر در فعالیت‌های اقتصادی (برمبنای ارزش افزوده ناخالص) و اشتغال، مهم و اثرگذار بوده است. آن دسته از افراد که شخصا به ورزش اشتغال دارند سودمندی این فعالیت‌ها را در سلامت و اقتصاد خانواده کاملا مشاهده کرده‌اند. بازی‌های المپیک و پارالمپیک سال 2012 تاثیرات بزرگ و مثبت این رویداد ورزشی را در بسیاری از زمینه‌های ملی نشان داده است.

با این حال در گذشته تحقیقات زیادی در خصوص ارزیابی منافع اقتصادی ورزش صورت نگرفته است. در مطلب حاضر نخستین ارزیابی فراگیر تاثیرات اقتصادی (به‌لحاظ دنیای واقعی اقتصاد) و ارزش اقتصادی (به‌لحاظ رفاه) ورزش در انگلستان صورت گرفته است. این ارزیابی نشان می‌دهد که ورزش منافع بسیار بزرگی در حوزه‌های مختلف بردارد.


یافته‌های اصلی
ورزش سهمی بزرگ در زندگی افراد، اقتصاد کشور و جامعه دارد. موسسه اسپورت انگلند تحقیقی درباره ارزش اقتصادی ورزش در انگلستان انجام داده و به واقعیت‌های زیر دست یافته است. در ادامه به نتایج این تحقیق اشاره می‌کنیم.
• در سال 2010 ورزش و فعالیت‌های مرتبط با آن ارزش افزوده ناخالصی معادل 3/20 میلیارد پوند به‌وجود آورده که 9/1 درصد رقم کلی این شاخص در انگلستان است. این نقش سبب شده ورزش جزو پانزده صنعت برتر انگلستان قرار گیرد و سهمی بالاتر از بیمه، خدمات مخابراتی، فروش و تعمیر وسایل نقلیه موتوری، خدمات حقوقی و حسابداری داشته باشد.
• ورزش و فعالیت‌های مرتبط با آن معادل 440 هزار فرصت شغلی تمام‌وقت در انگلستان به‌وجود آورده است. این رقم معادل 3/2 درصد کل فرصت‌های شغلی در این کشور است. پس از رکود اقتصادی و بحران مالی در غرب طی سال‌های 2007 تا 2009، استفاده از هر حوزه اشتغال‌زا برای افزایش فرصت‌های شغلی ضروری است.
ورزش غیر از موارد بالا فواید گسترده دیگری هم برای فرد و هم جامعه دربردارد:
• فواید ورزش کردن شامل احساس شادمانی برای فرد ورزش‌کننده، بهبود شرایط سلامت، کاهش میزان جرائم جوانان و کمک به حفظ محیط زیست است. ارزش اقتصادی ورزش از لحاظ سلامت و شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه به ترتیب 7/2 میلیارد پوند در سال و 2/11 میلیارد پوند در سال است.
فعالیت‌های ورزشی
در سال 2012-2011 حدود 36 درصد بزرگسالان (بالای 16 سال) در انگلستان که جمعیتی حدود 5/15 میلیون نفر را شامل می‌شود، حداقل یک بار در هفته به مدت حداقل 30 دقیقه با شدت متوسط ورزش کردند. تعداد کسانی که حداقل یک بار در ماه ورزش کردند 21 میلیون نفر بود. در سال 2012 میلادی 75 میلیون حضور در رویدادهای ورزشی در انگلستان صورت گرفت. از این تعداد 11 میلیون نفر در مسابقات ورزشی المپیک و پارالمپیک شرکت کردند. از 64 میلیون حضور باقیمانده، 42 میلیون مورد در رویدادهای ورزشی در مسابقات حرفه‌ای فوتبال بوده است. در سال 2010 هزینه‌های مرتبط با پخش مسابقات ورزشی در انگلستان حدود 3/2 میلیارد پوند بوده است. 9/3 میلیارد پوند صرف تجهیزات ورزشی و 8/3 میلیارد پوند صرف لباس و کفش ورزشی شد که از این میزان 72 درصد صرف خرید لباس و 28 درصد صرف خرید کفش ورزشی شده است.
تاثیرات اقتصادی
بر مبنای تعریف حساب‌های ملی از ورزش و با در نظر گرفتن فعالیت‌های فراگیر مرتبط با ورزش نظیر پخش تلویزیونی و ماهواره‌ای، تخمین زده می‌شود که در سال 2012 ورزش در مجموع 3/20 میلیارد پوند ارزش افزوده ناخالص داشته که معادل 9/1 درصد کل مبلغ مربوط به این شاخص در اقتصاد انگلستان است. به‌عنوان بخشی از تحلیل، مدل‌سازی اقتصادی دیگری صورت گرفته تا مشخص شود سهم مشارکت در ورزش و سهم مصرف ورزشی در اثرات اقتصادی ورزش به چه میزان بوده است. تخمین زده می‌شود شرکت در فعالیت‌های ورزشی (ورزش کردن و هزینه‌های مرتبط با آن) 58 درصد ارزش افزوده ناخالص مرتبط با ورزش را به خود اختصاص داده است، درحالی‌كه سهم فعالیت‌های مصرفی ورزشی؛ یعنی دیدن بازی‌ها و خرید تجهیزات ورزشی اعم از لباس و کفش 42 درصد بوده است.
در حوزه اشتغال تخمین زده می‌شود که ورزش 440 هزار فرصت شغلی تمام وقت ایجاد کرده که معادل 3/2 درصد کل فرصت‌های شغلی در انگلستان است. شرکت در فعالیت‌های ورزشی 65 درصد و مصرف در حوزه ورزش 35 درصد فرصت‌های شغلی را ایجاد كرده است.
ارزش اقتصادی
تاثیر اقتصادی ورزش از لحاظ ارزش افزوده ناخالص و اشتغال بسیار قابل‌ملاحظه است؛ اما این معیارها تنها بخشی از ارزش اقتصادی ورزش محسوب می‌شوند. برای آن دسته از افراد که در فعالیت‌های ورزشی مشارکت می‌کنند سلامت و شادمانی فایده بزرگی است و برای آنهایی که به مشاهده مسابقات ورزشی می‌پردازند فواید روحی و فکری وجود دارد. ورزش برای افراد و کل جامعه فوایدی دارد. هم در حوزه مصرف و هم شرکت در فعالیت‌های ورزشی، تاثیراتی که از این بخش نصیب افراد و جامعه می‌شود قابل‌ملاحظه است. در ادامه به مهم‌ترین فواید اشاره می‌کنیم. واقعیت این است که فایده ورزش برای افراد به شکل بهتر شدن وضعیت بدنی و ذهنی و در کل جامعه به شکل بهبود سطح سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی، هم برای افراد و هم برای دولت است. در این زمینه نیز تحقیقاتی صورت گرفته تا میزان صرفه‌جویی در هزینه‌های بهداشتی و درمانی و کل ارزش اقتصادی ورزش (معیاری فراگیرتر برای درک ارزش اقتصادی ورزش بر سلامت) صورت گرفته است. تخمین زده می‌شود که طی سال 2012-2011 ارزش سالانه شرکت در فعالیت‌های ورزشی به شکل صرفه‌جویی در هزینه‌های بهداشتی و درمانی حدود 7/1 میلیارد پوند بوده است. کل ارزش اقتصادی شرکت در این فعالیت‌ها 2/11 میلیارد پوند است. بهبود وضعیت آموزش در کسانی که در این نوع فعالیت‌ها مشارکت دارند نیز قابل‌ملاحظه است. شرکت در فعالیت‌های ورزشی می‌تواند انگیزه، روابط اجتماعی، نظم، مدیریت زمان و احساس خودارزشمندی را در فرد افزایش دهد و همه این موارد در رشد بهره‌وری موثر هستند. نکته دیگر اینکه صنعت ورزش از طریق انجام فعالیت‌های داوطلبانه به سود فرد و جامعه است. در انگلستان فعالیت‌های داوطلبانه سازمان‌های ورزشی با اهداف خیریه ارزش اقتصادی 7/2 میلیارد پوندی داشته است.
منبع: www.sportengland.org
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
بررسی پنج باشگاه پولساز فوتبال جهان
[h=1]رئال مادرید بالاتر از بارسلون و بایرن‌مونیخ[/h]

رئال مادرید
حضور باشگاه رئال مادرید در صدر فهرست درآمدی برای نهمین سال پی‌در‌پی یک رکورد جدید محسوب می‌شود. درآمد این باشگاه که در سال 2012 حدود 512 میلیون یورو بود، در سال گذشته میلادی به 519 میلیون یورو افزایش یافته است. اگرچه نرخ رشد درآمد نسبت به پنج سال اخیر کندتر شده است (اندکی بیش از یک درصد)؛ اما درآمد این باشگاه با باشگاه بعدی در فهرست، 36 میلیون یورو فاصله دارد که فاصله‌ای بزرگ و اطمینان بخش است.
رئال مادرید فصل گذشته نخستین باشگاهی بود که از مرز درآمدی 500 میلیون یورو عبور کرد و رشد نسبی درآمد آن در این فصل حاصل رشد چهار درصدی (معادل 8/7 میلون یورویی) درآمد تجاری آن است. در این حوزه رئال مادرید 6/11 میلیون یورو درآمد کسب کرده است. شهرت جهانی و ظرفیت رئال مادرید در کسب میزان بالای درآمد تجاری از خارج بازار اسپانیا کلید موفقیت این باشگاه است. درآمد رئال مادرید از محل اعطای حق پخش مسابقات با 7/5 میلیون یورو افزایش به 3/188 میلیون یورو رسیده که بالاترین میزان در فهرست و اندکی بالاتر از درآمد بارسلونا از این حوزه است.
با توجه به بدتر شدن وضعیت اقتصادی اسپانیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، درآمد روز مسابقه رئال مادرید با 6 درصد کاهش به 119 میلیون یورو رسیده است. کاهش مداوم قدرت خرید مصرف‌کنندگان سبب کاهش هشت درصدی حضور آنها در استادیوم‌ها نسبت به سال قبل شده است.

بارسلونا
باشگاه بارسلونا برای پنجمین سال پی‌در‌پی در جایگاه دوم فهرست درآمدی قرار گرفته است و درآمد کلی آن در سال گذشته مانند سال 2011-2012، 482 میلیون یورو بود. درآمد تجاری بارسلونا نسبت به دو فصل گذشته بیش از 60 میلیون یورو افزایش یافته است. در فصل حاضر شرکت هواپیمایی قطر ایرویز روی پیراهن بازیکنان تبلیغ کرده و این نخستین بار است که نام یک شرکت تجاری روی پیراهن این تیم قرار می‌گیرد. طبق قرارداد این باشگاه 5/30 میلیون یورو به‌عنوان پرداخت پایه دریافت خواهد کرد. اگر در لیگ قهرمانان پیروزی نصیب این باشگاه شود؛ پنج میلیون یوروی دیگر به مبلغ قرارداد اضافه خواهد شد.
باشگاه بارسلونا اخیرا یک قرارداد دیگر حمایت مالی با شرکت کامپیوتری اینتل منعقد کرده که طبق آن این شرکت تا ژوئن سال 2018 شریک رسمی فناوری باشگاه می‌شود و گفته شده رقم قرارداد 2/19 میلیون یورو است. این قرارداد درآمد تجاری بارسلونا را افزایش داده است. اگرچه امسال بارسلونا در جایگاه دوم فهرست درآمدی قرار گرفته است؛ اما باشگاه منچستر یونایتد که در جایگاه چهارم قرار دارد ممکن است سال آینده یک تهدید جدی برای بارسلونا باشد، زیرا درآمد تجاری و پخش مسابقات آن نیز در حال افزایش است.

بایرن‌مونیخ
باشگاه بایرن‌مونیخ در سال 2012 درآمدی معادل 4/368 میلیون یورو کسب کرد و در جایگاه چهارم فهرست درآمدی قرار داشت؛ اما امسال این درآمد به 2/431 میلیون یورو افزایش یافته و جایگاه آن در فهرست یک پله بالا رفته است. این بالاترین جایگاه طی یازده سال گذشته محسوب می‌شود. پیروزی بایرن‌مونیخ بر رقیب آلمانی خود؛ یعنی بروسیا دورتموند سبب افزایش 31 درصدی درآمد پخش مسابقات این باشگاه شده است. از سوی دیگر تعداد تماشاگران نیز افزایش یافته و به رشد درآمدها کمک کرده است. بار دیگر، نام تجاری قدرتمند این باشگاه سبب شد درآمد تجاری آن با 18 درصد رشد، به بیش از 200 میلیون یورو برسد. از سوی دیگر قرارداد این باشگاه با 2 شرکت کوکاکولا و لوفت هانزا تمدید شده و از سال جاری آرم شرکت دویچه تله‌کام روی پیراهن تیم نقش خواهد بست. مدت قرارداد چهار سال و رقم آن 30 میلیون یورو در هر فصل است. البته حق پخش مسابقات بین‌المللی بایرن‌مونیخ اکنون برای هر فصل 70 میلیون یورو است.



منچستر یونایتد
درآمد سال 2012 باشگاه منچستر یونایتد 9/395 میلیون یورو بود که در سال 2013 به 424 میلیون یورو افزایش یافته است. پیروزی این باشگاه در چند مسابقه مهم و قهرمان شدن آن در انگلستان برای بیستمین بار که رکوردی جدید بود به این باشگاه کمک کرد تا درآمدهای باشگاه با 13 درصد افزایش به 8/423 میلیون یورو برسد. به‌رغم این رشد، نوسانات نامطلوب در ارزش برابری استرلینگ و موفقیت بی‌سابقه بایرن سبب شد منچستر یونایتد این بار جزو سه باشگاه اول از لحاظ درآمد قرار نگیرد. این نخستین بار طی 17 سال اخیر است که این باشگاه از جمع سه باشگاه اول خارج می‌شود.
درآمد تجاری منچستر یونایتد هر سال افزایش یافته و این امر حاصل شراکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جدید و تاسیس دفتر فروش جدید در هنگ کنگ است. قرارداد حمایت مالی با شرکت جنرال‌موتورز به ارزش 559 میلیون دلار طی هفت سال چشمگیرترین قرارداد و یک رکورد جهانی بوده است. نام تجاری جنرال‌موتورز از سال جاری روی پیراهن اعضای تیم قرار می‌گیرد و تاكنون پیش‌پرداخت‌هایی از سوی جنرال‌موتورز صورت گرفته است. در حقیقت قدرت نام تجاری منچستر یونایتد توانسته حامیان مالی بزرگی را به این باشگاه جذب کند. از دید کارشناسان، این باشگاه توانایی آن را دارد که در فصل آینده بار دیگر در جایگاه سوم فهرست درآمدی قرار گیرد و حتی ممکن است مدعی جایگاه دوم و اول این فهرست شود.


پاری‌سن‌ژرمن
درآمد باشگاه فرانسوی پاری‌سن‌ژرمن که در سال 2012 حدود 221 میلیون یورو بود در سال گذشته با 81 درصد رشد به 399 میلیون یورو رسیده و به همین دلیل این باشگاه توانست در بین پنج جایگاه نخست فهرست درآمدی قرار گیرد. عامل اصلی این رشد قابل‌ملاحظه، افزایش درآمد تجاری باشگاه و رسیدن آن به 7/254 میلیون یورو بود. این رقم بزرگ‌ترین درآمد از یک منبع واحد در تاریخ فهرست درآمدی باشگاه‌ها
است.
از ژوئن سال 2011 که شرکت سرمایه‌گذاری قطر اسپرتس سهام کنترلی را در این باشگاه در اختیار گرفته درآمدهای پاری‌سن‌ژرمن تقریبا چهار برابر شده و از 5/99 میلیون یورو به 8/398 میلیون یورو افزایش یافته است. تنها در سال گذشته درآمد تجاری این باشگاه 8/114 میلیون یورو افزایش یافت. طی دو فصل اخیر پاری‌سن‌ژرمن توانسته درآمدهای تجاری خود را به میزانی قابل‌ملاحظه افزایش دهد. یک عامل دیگر رشد درآمدهای تجاری این باشگاه، توافق‌نامه‌های بزرگ و بلندمدت آن با شرکت هواپیمایی امارات و شرکت نایک است. در این حوزه؛ یعنی رشد درآمدها، شراکت با سارمان گردشگری قطر نیز موثر بوده است. نام‌های تجاری بین‌المللی نظیر پاناسونیک، مایکروسافت و مک دونالد نیز به جمع حامیان مالی این باشگاه پیوسته‌اند.


منابع:
www.sportseconomics.org و
www.deloitte.com
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
یوونتوس در صدر دریافت حق پخش تلویزیونی

یوونتوس در صدر دریافت حق پخش تلویزیونی

توزیع منابع درآمدی پولسازترین باشگاه‌های فوتبال جهان
[h=1]یوونتوس در صدر دریافت حق پخش تلویزیونی[/h]مترجم: احسان آذري‌نيا
لیگ DFML فهرست جدید خود از 20 باشگاه اول جهان از لحاظ کسب درآمد را منتشر کرده است. خبر جذاب این است که منچستریونایتد برای نخستین بار طی 17 سال انتشار این گزارش، در سه باشگاه نخست قرار ندارد. در این گزارش همچنین اطلاعاتی درباره سود حاصل از منابع درآمدی مختلف باشگاه‌ها ارائه شده است. در ادامه به سود حاصل از اعطای حق پخش تلويزيوني مسابقات ورزشی اشاره می‌کنیم.
در نمودار 2، سهم درآمد هر حوزه درآمدی (حق پخش مسابقات، روز مسابقه و درآمدهای تجاری) برای باشگاه‌ها ذکر شده است. با تمرکز بر درآمدهای حاصل از اعطای حق پخش، باشگاه‌ها طبق کشور، از چپ به راست چیده شده‌اند؛ یعنی باشگاه‌های ایتالیایی در سمت چپ و پس از آنها باشگاه‌های اسپانیایی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی قرار گرفته‌اند. این ترتیب صرفا منعکس‌کننده اهمیت نسبی درآمد حق پخش مسابقات برای باشگاه است.
ممکن است تعجب‌آور باشد که یک باشگاه ایتالیایی در صدر فهرست قرار گرفته است؛ زیرا به استثنای باشگاه یوونتوس بقیه در حال نزول در این فهرست هستند.
مسلما اهمیت حق پخش می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت نسبی دیگر جریان‌های درآمدی باشگاه باشد. برای مثال، درآمد اندک روز مسابقه (که احتمالا حاصل نوع مالکیت استادیوم است) برای باشگاه‌های ایتالیایی سبب می‌شود درآمد حق پخش مسابقات مهم‌تر جلوه کند. با آنکه برای باشگاه یوونتوس درآمد حاصل از حق پخش بزرگ‌ترین سهم را در مجموعه درآمدهای این باشگاه‌ها دارد، مقدار درآمد واقعی که کسب می‌کنند (166 میلیون یورو) کمتر از درآمد باشگاه رئال مادرید (3/188 میلیون یورو) و باشگاه بارسلونا (2/188 میلیون یورو)
است.
در گزارش DFML به این نکته اشاره شده است که سال 2013 از لحاظ درآمد حق پخش مسابقات ورزشی سالی خوب برای باشگاه یوونتوس بوده است. با آنکه این باشگاه صرفا به مسابقات یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان راه یافت، بالاترین میزان پخش (3/65 میلیون یورو) را در بین باشگاه‌ها به خود اختصاص داده است. درآمد 166 میلیون یورویی یوونتوس از محل اعطای حق پخش در سال 2013 رشدی 77 درصدی را نسبت به رقم مربوطه در سال 2012 نشان
می‌دهد.
طی فصل‌های اخیر باشگاه‌های ایتالیایی به سمت فروش جمعی حق پخش حرکت کرده‌اند و این برخلاف رای سال 1999 دادگاه‌های این کشور است. در مورد باشگاه‌های ایتالیایی، موضوع مهم، توزیع حقوق پخش است.
ادتامسون در این باره که چگونه باشگاه‌های ایتالیایی درآمدهای حاصله را توزیع می‌کنند توضیح داده است. این سیستم توزیع، سیستمی است که به نفع باشگاه‌های بزرگ است.
به‌ویژه باشگاه یوونتوس در این سیستم یک برنده بزرگ است. باشگاه‌های اسپانیایی حق پخش داخلی را هر یک به تنهایی می‌فروشند و این روش سبب شده باشگاه رئال مادرید از محل فروش حق پخش مسابقات 140 میلیون یورو درآمد کسب کند؛ درحالی‌که گرانادا تنها 12 میلیون یورو از این منبع درآمد داشته است؛ اگرچه بارسلونا در سال 2012 در همان مرحله از لیگ قهرمانان خارج شد؛ اما از محل فروش حق پخش درآمد بالاتری کسب کرد.
باشگاه‌های آلمانی از یک قرارداد بین‌المللی برای بوندس لیگا سود بردند. اگرچه آنها دور نهایی را از دست دادند، اما بوروسیا دورتموند بزرگ‌ترین برنده از لحاظ رشد (45 درصد) درآمد حاصل از فروش حق پخش بود. درآمد حاصل از فروش حق پخش
پاری سن ژرمن به‌دلیل رسیدن به مسابقات یک چهارم نهایی در لیگ قهرمانان، 93 درصد افزایش یافت، درحالی‌که سال قبل آن از مسابقات حذف شدند.




 

Similar threads

بالا