البته هیبرید بیشتر به بحث خودرو مربوط میشه. که در تالار خودرو یک تاپیک به این کار اختصاص داده شده.مثلا یک نمونه از هیبرید در مورد خودروهای هیبریدی است. خودرو هایی که دو یا چند نوع مختلف سوخت رو استفاده می کنند در حیطه خودرو های هیبریدی قرار می گیرند. مثلا خودرو های دو گانه سوز به هیبریدی نسبت داده می شن.
خودرو های دیگری هست که دارای موتور الکتریکی + یکی از سامانه های تولید انرژی الکتریکی (پیل سوختی، موتورهای درون سوز کوپل شده با ژنراتور و یا موتورهای استرلینگ که با سوخت های پاک کار می کنن) رو شامل می شه . نحوه کار به این صورت است که در این خودرو ها موتور الکتریکی به سیستم انتقال قدرت خودرو کوپل میشه و انرژی اش رو از باطری های تعبیه شده در خودرو تامین می کنه.(ممکنه باطری لیتیم باشه و یا همین باطری های معمولی خودرو با تعداد زیاد که فرقی در مکانیزم کلی ندارند. و فقط انرژی ذخیره شده در اولی به نسبت حجم اشغالی و وزن کمتر خواهد بود) و سامانه های تولید انرژی الکتریکی که در بالا گفتیم برای شارژ باطری های خودرو حین حرکت استفاده میشه. حالا مزیت اینا چیه؟
1 - در ماشینهای معمولی برای اینکه خودرو از شتاب قابل قبولی برخوردار باشه و قدرت خوبی داشته باشه حجم موتور بالایی در نظر می گیرند. که باعث مصرف سوخت زیادی میشه و این سیکل ها که تابع سیکل اتو هستند بازدهی پایینی دارند و مشکل تامین سوخت مناسب این خودرو ها یکی از دغدغه های همه کشور هاست. یعنی این سیکل ها بازده کمی دارند (بین 20 تا 30 درصد). که از نظر ترمودینامیکی اصلا به صرفه نیستند. حالا همین سوخت ها اگر در موتور های استرلینگ و اریکسون قرار بگیرند بازدهی بیشتری دارن. بالای هفتاد درصد. اما مشکلی که هست اینه که این موتورها شتاب خوبی ندارند. اما با استفاده از سیستم هیبرید انرژی این موتورهای به باطری های خودرو منتقل میشه و در موتور الکتریکی به خوبی این کار رو انجام میدد. شاید شنیده باشید که موتورهای دیزلی شتاب کمتری دارند. اما بازدهشون بیشتره. این همونیه که بالا گفتم.
2- انرژی اتلافی کمی داریم. مثلا در خودرو های معمولی وقتی ترمز می گیریم تمام انرژی جنبشی خودرو به انرزی حرارتی تبدیل میشه و ما در حقیقت انرژی رو از دست میدیم. اما آیا بهتر نبود که این انرژی رو میتونستیم ذخیره کنیم؟ یه مثال دیگه اینکه وقتی سر پایینی حرکت می کنیم مجبوریم خودرو رو روشن کنیم و دنده ها رو درگیر کنیم. یهعنی راهی رو که میشه بدون مصرف انرژی طی کرد رو با مصرف انرژی طی می کنیم. اما بهتر نبود بدون مصرف انرژی طی کنیم؟(خواهشا نگید خلاص حرکت کنیم. اونموقه باید لاشه ماشین رو از ته دره جم کنیم) یا حتی بهتر نبود انرژی پتانسیل ناشی از اختلاف ارتفاع رو که به انرژی جنبشی چرخها تبدیل شده رو ذخیره کنیم؟ جواب همه این سوالا در خودرو هیبریدی داده شده. یعنی در این خودرو ها یک ژنراتور به چرخها کوپل شده و همه انرژی های اتلافی ناشی از ترمز و یا اختلاف ارتفاع رو در باتری ذخیره میکنه. و می تونیم از این انرژی ذخیره شدده برای حرکت خودرو استفاده کنیم.
اینا یه سری اطلاعات کلی بود که به نظرم مهم می اومد. نوشتم. اما یه خبر بدم که یک سری مسابقات خودروی الکتریکی و هیبرید از طرف دانشگاه شریف برگزار میشه. و دو سال هم ازش میگذره. که مسابقات خودرو الکتریکی تک سرنشین(سال اول) و دو سرنشین (سال دوم) برگزار شده. امسال ساخت خودروی هیبریدیه. اگه علاقمند شدید که یکی از اینها رو بسازید!!!!(َشوخی نمیکنم به خدا! خودتون ببینید!!!) حتما به سایتش سری بزنید. ما تو هر دو دورش ماشین ساختیم. و امسال هم هیبریدیش رو میسازیم.
سایت مسابقاتم :
imdc.ir