هویه کاری SMD

Mute

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1][FONT=arial, helvetica, sans-serif] هویه کاری SMD[/FONT][/h]

در اين مقاله به شرح روش های هویه کاری روی قطعات SMD ، به طور مفصل می پردازیم. نام دیگر قطعات smd ، نصب سطحی می باشد، بدین معنی که از همان سمتی که قطعه روی برد قرار میگیرد، هویه میشود و برای قرار دادن قطعه روی برد نیاز به سوراخ کاری فیبر مدار چاپی برای پایه های آیسی و.. نمی باشد. یکی از محاسن بزرگ استفاده از قطعات smd نیز همین میباشد که باعث می شود فضای بیشتر برای طراحی مدار در اختیار طراح باشد و بتواند از دو سمت فیبر استفاده نماید. برای لحیم کردن این گونه قطعات دو روش کلی وجود دارد: الف. استفاده از هویه هوای گرم ب . استفاده از هویه برای لحیم کردن قطعات با هویه داشتن چند تجهیز الزامی می باشد. 1. هویه: هویه مورد استفاده باید دارای سر باریک و تیز باشد و حداکثر توان ان W40 باشد که وات هویه بستگی دارد به قطعه ای که میخواهیم لحیم نماییم. ولی به طور کلی یک هویه 40 وات با سر باریک مناسب می باشد. نکته: در صورتیکه وات هویه خیلی کم باشد نوک هویه دمای پایین تری را خواهد داشت و این موجب می شود که قلع به خوبی ذوب نشود و باعث اتصال کردن پایه ها شود و دمای خیلی بالای هویه نیز ممکن است به برد ویا ایسی صدمه بزند.
2. سیم لحیم: حتما برای هویه کاری از سیم لحیم smd روغن دار استفاده نمایید.
فرق سیم لحیم smd با نوع معمول آن در قطر سیم لحیم می باشد. سیم لحیم ها دارای قطر های مختلفی می باشند که قطر 0.4 میلیمتر جهت این کار مناسب می باشد.
(برند سیم لحیم آساهی ازجمله برند های خوب چینی در این بین می باشد)

1. روغن لحیم : از روغن لحیم با کیفیت بالا استفاده نمایید و روغن های بی کیفیت و تاریخ مصرف گذشته به هیچ عنوان استفاده ننمایید.​
2. پنس: جهت برداشتن قطع
3. پد هویه: پد هویه یک تکه اسفنجی ست که جهت تمیز کردن نوک هویه استفاده میشود. قبل ازاستفاده از آن لازم ست که کمی آن را مرطوب نمایید.
نکته: هرگز برای تمییز کردن نوک هویه از روغن لحیم استفاده نکنید زیرا باعپ می شود که به مرور زمان نوک هویه خراب شود و به دمای لازمه نرسد.

روش هویه کاری ابتدا لازم است پدهایی که می خواهید ایسی را روی آن هویه نمایید تمییز نمایید و سپس قلع اندود کنید. برای تمییز کردن فیبر مدار چاپی اسپری های مختلفی موجود است که میتوان از آنها کمک گرفت. جهت قلع اندود کردن باید هویه را روی برد و پد مربوطه گذاشته و سیم لحیم را به نوک آن تماس داد ،دقت کنید که روی پد نیاید قلع زیادی جمع شود. پس از این که تمام پایه ها قلع اندود شد باید به کمک روغن لحیم و هویه قسمت هایی که قلع بیشتری جمع شده است را یکنواخت کرد تا در نهایت تمام پد ها یک دست شود. نکته: در صورتیکه فیبر مدار چاپی شما دارای کیفیت بالاست ومتالیزه شده است نیاز به انجام این مرحله نمی باشد. در مرحله بعد باید آیسی را روی برد و در محل مورد نظر fix شود . پس از اینکه از محل قرار گیر قطعه مطمین شدید دو پایه آیسی را به طور ضربدری هویه نمایید ،در صورتیکه آیسی به طور دقیق قرار نگرفته بود مبتوان با گرم کردن پایه هویه شده آیسی راجابجا کرد. برای هویه کردن پایه ها باید ابتدا هویه را روی پایه قرار داد و سپس سیم قلع را به پایه تماس داد. دقت کنید که قلع زیاد روی پایه جمع نشود.
در صورتیکه دو پایه اتصال نمود میتوانید از قلع کش پمپی قوی و یا قلع کش سیمی استفاده نمایدد. جهت استفاده از قلع کش سیمی، آن را به روغن لحیم آغشته کنید وسپس روی پایه های اتصال کرده قرار دهید و با هویه آنها را گرم نمایید تا قلع اضافی جذب سیم آن شود.
سپس میتوانید با یم جسم نوک تیز بین پایه ها را برسی کنید تا درصورتیکه قلعی بین آنها قرار گرفته بود ، آن را ازبین پایه ها بیرون بیاورید و در انتها با اسپری مخصوص برد را شستشو دهید. منبع : سايت آموزش برق و الکترونيک مدار سبز نويسنده : مرتضی دهقان
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
D همکاری کاری الکترونیک 9
behnam_elec راهنمایی در مورد SMD/DIP الکترونیک 3

Similar threads

بالا