[هنرهای خانگی] - نحوه پذیرایی از مهمان

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهموني دادن از اون كارهايي است كه واقعا براي روحيه خوبه و لحظات شادي رو فراهم مي‌كنه اما نكاتي در باب مهموني لازمه كه بدونيد !
اولا شاد باشيد . مهماني يعني دور هم جمع شدن براي شادي بيشتر . بانوان‌خوب شما مسئول مهماني نيستيد كه دائما در فكر و خيال هستيد قرار است كه يك عده بيايند و از همه چيز شما ايراد بگيرند ! آنهايي كه بخواهند ايرادي بگيرند هميشه دهانشان باز است !
در مهماني مديريت زمان بسيار مهم است بخصوص براي آنهايي كه هر چه وقت كمتري داشته باشند عصبي‌تر شده و خب ضريب اشتباهاتشان بالاتر مي‌رود. مردان خوب و همسران عزيز در هنگامي كه قرار است مهماني برگزار كنيد حواستان باشد كه به همران بانوي‌خوبتان بايد مثل يك تيم هماهنگ عمل كنيد . در اين گاه بايد خوي خود را با همسرتان دمسان نماييد اگر شما خونسرد هستيد و اطمينان داريد همه چيز مناسب است و در زمان باقيمانده وقت براي همه چيز هست و همسرتان دائم در جنب و جوش و محاسبه و … بي‌خيال در گوشه‌اي ننشينيد و لبخند بزنيد . باور كنيد اين باعث نمي‌شود همسرتان آرامش بگيرد بلكه با اين كار او را بيشتر مضطرب مي‌كنيد و احساس اينكه او دست تنهاست را به او القا مي‌كنيد . همپا و دمسان به كارها برسيد و چه بهتر كه كارها را به صورت هماهنگ از نظر زماني و مكاني تقسيم كنيد !
از نظر اشپزي : اگر مي‌خواهيد برنج درست كنيد حتما برنج را از شب قبل يا صبح (براي مهماني شام) پاك كنيد و در آب بريزيد . اگر آش يا سوپي مي‌پزيد حتما نخود و لوبيا از قبل آماده كنيد (زودپزهاي جديد در اينگونه موارد واقعا عصاي دست خواهند بود) . براي دسر به خاطر داشته باشيد ژله و كرم‌كارامل يا بعضي خميرهاي پيراشكي‌ها يا كيك‌ها حتما بايد مدت زماني معين را در يخچال و در دماي خنك بماند تا به اصطلاح بگيرد . از طرفي بعضي غذاها مثل سوپهاي لعابدار (يا سوپهاي آماده ) خصوصا سوپهايي با مايه شير-خامه (كه معمولا سفيد يا روشن هستند) اگر مدت زماني منتظر بمانند رويه‌ مي‌بندند و سوپ بدمنظر مي‌شود پس تا جايي كه مي‌شود سوپ را نزديك به زمان سرو درست كنيد يا در ظروفي بريزيد كه معمولا مي‌توان آنها را روي گرم‌كني با شعله شمع قرار داد . بدينگونه سوپ به اندازه كافي گرم مي‌ماند و رويه هم نمي‌بندند (مي‌تونيد اگر سرو شام به تعويق افتاد سوپ را هم بزنيد ).

زياد غذا درست نكنيد . معمولا تعداد مهمانها مشخص است و شما با توجه به اشنايي كه با مهمانها داريد مي‌دانيد كه هر كس به چه اندازه ميخورد. لازم نيست اگر 8 نفر مهمان داريد و مي‌خواهيد دو يا سه جور غذا درست كنيد حتما از هر غذا به اندازه 8 نفر بپزيد . محاسبه كنيد در مهمانان چه كسي كدام غذا را دوست دارد. ميزان سوپ و پيش‌غذاها و تشريفات بعد از غذا (دسرها و پذيرايي‌ها) را حتما در نظر داشته باشد چون مثلا اگر مهماني براي جشن تولد داريد و مي‌خواهيد بعد از شام كيك را سرو كنيد و بعد شام الويه و سوپ و مثلا لازانيا بپزيد و به عنوان دسر ژله و بستني بدهيد خب مطمئن باشيد يا كسي لب به كيك و چاي نمي‌زند يا فردا تمام بچه‌هاي حاضر در مهماني مهمان بيمارستان يا تخت خانه هستند. لازم نيست (و معمولا اتفاق نمي‌افتد) كه افراد مهماني از همه غذاها بخورند معمولا معلوم است اگر چند نوع غذا داريد چه كسي برنج و خورشت فسنجان را دوست دارد و چه كسي مثلا ترجيح مي‌دهد كه شب برنج نخورد و جوجه كباب خالي را با سبزيجات وسوپ ترجيح مي‌دهد. وقتي در مهماني 5 خانم حساس به وزن و كالري داريد و دو آقاي درگير مشكلات چربي و اوره و چند بچه‌ي شيطان بازيگوش لازم نيست 3 جور خورشت با دو جور برنج (مثلا شيرين پلو و باقالي پلو) بپزيد و بعد انتظار داشته باشيد همه راضي و خوشحال از مهماني بيرون بروندو غذايي هم باقي نماند . بچه‌ها را هم در نظر داشته باشيد !
اين نكته را در نظر داشته باشيد كه غذاهايي كه بعد از مهماني دور ريخته مي‌شود در واقع مي‌توانست چند نفر را آن شب را گرسنه‌ خوابيده‌اند سير كند. لازم نيست براي نشان دادن دستپخت يا توانايي ماليتان غذاي بپزيد و بعد در حالي كه نه كسي غذاهايتان رادرست حسابي خورده و مزه‌ي آنها را به درستي چشيده باشد نه ممنونتان بوده مرتكب اسراف و ظلم در حق بيچارگان شويد . طوري مهماني را اداره كنيد كه هم هر كس غذايي كه دوست دارد را سير بخورد و طعمش را احساس كند هم غذايي اضافه نيايد. لازم نيست تمام افراد حاظر در مهماني از تمام غذاهاي شما بچشند. مهماني سالن تست طعم و چشيدن غذا نيست كسي كه يك بشقاب پلوي زعفراني و خورشت فسنجان با گوشت اردك خورده و طعم آن لذت بره معمولا نمي‌تواند يك بشقاب لازانيا با سس توبسكو و پنير پيزاي زياد بخورد و باز هم لذت ببرد . پس به اندازه دو نفر خورشت و برنج درست كنيد و به اندازه دو نفر مثلا لازانيا و براي بچه‌ها هم مثلا الويه يا خوراك سوسيس يا پيتزاي كوچولو . بدينگونه هر كس چيزي كه دوست دارد را مي‌خورد و لذت مي‌برد و با خاطره‌اي خوش مهماني را ترك مي‌كند.

سعي كنيد در چيدن ظرفها و ملزومات (چنگال ، قاشق ، كارد يا در صورت لزوم قاشق سوپ‌خوري يا بستني‌خوري) و دستمال سفره و ليوان يا گيلاس با سليقه باشيد. منظم بچينيد و دمسان. در ضمن نوشيدني‌هاي مهماني را هم مناسب با غذاهاي خود انتخاب كنيد لازانيا را با دوغ نمي‌خورند و خورشت قيمه و شيرين پلو را نوشابه زياد دلچسب نيست و مي‌توانيد به جا از نوشابه‌هاي گازدار (شخصا توصيه‌ نمي‌كنم) ، دوغ شربتهاي ايراني (شربت نعنا يا بهارنارنج و … كه با خورشتها بسيا ر خوش‌خوراك هستند) يا آب ميوه‌هاي طبيعي (مثل آب يا شربت پرتقال ) استفاده كنيد.

نوع دسر را هم بايد با توجه به غذا انتخاب كنيد و مثلا بعد از يك آبگوشت بزباش و ترشي و ماست و دوغ كسي بستني و كرم‌كارامل نمي‌خورد !

مردان خوب توجه داشته باشند كه در تمام مراحل مهماني از شب نشيني و آماده كردن غذا و سرو و جمع كردن و سرو دسر و بعد دوباره پذيرايي تكميلي يار و كمك همسر عزيزتان باشيد وظيفه شما اين نيست كه مهمان‌ها را سرگرم كنيد و بانوي‌خوبتان مدام در آشپز‌خانه يا سر ميز‌شام باشد بلكه به تناوب به هم ياري برسانيد و از نظر فكري هم يار و ياور باشيد ! بسيار توجه كنيد كه برگزاري مهماني مثل برگذاري يك جلسه كاري احتياج به پشتيباني و همفكري و كار تيمي دارد . كاري كنيد كه بعد از تمام شدن مهماني و رفتن مهمانها همه خاطره خوشي از لحظه لحظه آن شب داشته باشند

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
طريقه ي پذيرايي در صبحانه

اول روي ميز صبخانه را انتخاب مي كنيم كه بهتر است از سفره ي بزرگ گلدوزي شده و يا گلدار شاد تهيه كرد. مي توانيم در وسط ميز گل يا سبد ميوه قرار دهيم براي هر نفر يك بشقاب و كارد و چنگال و قاشق لازم است كه بدين طريق آنها را قرار مي دهيم بشقاب مقابل صندلي و جلوي بشقاب كارد و چنگال كره خوري و سمت چپ بشقاب چنگال دسر و سمت راست كارد و قاشق مربا خوري ، قاشق چاي خوري در نعلبكي قرار مي گيرد كره و مربا و عسل در ظرف هاي جداگانه وسط ميز بايد قرار داده شود نان را در ظرف هاي مخصوص لاي دستمال بايد سر ميز گذاشته شود نمكدان هم در وسط ميز مي گذاريم سرويس چايخوري و فنجانها برابر خانم خانه قرار بگيرد تا او براي هر ميهمانچاي بريزد.



پذيرايي براي ناهار

روي ميز ناهار را مي توان سفره ي سفيد كتان يا غيره قرار داد وسط ميز را مي توان با سبد گل با ميوه تزيين كرد بشقاب ها بايد با يك فاصله روبه روي هم قرار بگيرند قاشق در طرف راست بسقاب و چنگال در طرف چپ بشقاب كارد را هم در طرف راست بشقاب قرار مي دهيم كارد و چنگال و قاشق دسرخوري را بايد جلوي بشقاب گذاشت بعد ليوانها براي هر نفر جلوي بشقاب قرار مي گيرد.



پذيرايي عصرانه

پذيرايي عصرانه معمولا با چاي و شيريني و ساندويچ ساده انجام مي شود براي ميز چاي مي توان از سفره هاي ظريف استفاده كرد . كارد و چنگال و بشقاب براي پذيرايي عصرانه معمولا كوچكتر از كارد و چنگال و بشقاب غذاخوري است . سرويس چاي را مي توانيم در سيني وسط ميز قرار داد و فنجان و نعلبكي آنرا وسط بشقاب ها كه در جلوي مهمان ها است گذارد . خوراكي ها را كه شامل شيريني و ساندويچ ،كره و مربا است در اطراف سيني چاي قرار مي دهيم و خانم خانه بايد براي ميمان ها چاي بريزد و از ميمان ها پذيرايي كند.



پذيرايي براي شام

روي ميز را بايد با سفره كتان سفيد كاملا تميز پوشاند . روي سفره را انواع گلهاي طبيعي و شمعداني هاي پايه كوتاه مي توان تزيين كرد . كارد و چنگال و ليوان ها را به اين ترتين بايد قرار داد.كارد گوشت در طرف راست بشقاب بعد قاشق و چنگال را در طرف چپ بشقاب قرار مي گيرد . كارد و چنگال و قاشق دسر خوري را بايد جلوي بشقاب گذاشت و بعد ليوان ها بالاي بشقاب قرار مي گيرد . دستمال سفره هم سمت چپ بشقاب ها قرار داده مي وشد غذاها هم طوري چيده مي شوند كه برداشتن آنها براي ميمان ها آسان باشد بعد از غذا بايد سرويس قهوه خوري يا چاي آورده شود . اگر كسي خواست غذاها را تعارف كند بايد از سمت چپ ميهمان ها غذا را نگه دارد و دست را هم در سطح ميز پايين آورد .اگر غذايي مورد توجه ميهمان ها بود مي توان دوبار آن را گردانيد تا ميهمان ها استفاده بكنند.



پذيرايي به طور ايستاده

در موقع ناهار يا شام اگر خواستيم به طور ايستاده پذيرايي كنيم مي تواينم بشقاب ها و ليوان ها و كارد و چنگال را در دو طرف سر ميز قرار دهيم و غذاها را روي ميز قرار مي دهيم .ميهمان ها غذاي خود را برمي دارند و كنار مي روند . مي توانيم ازگ ميز جا نداشت نوشابه و آب را در ميز ديگري كنار اطاق قرار دهيم.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
-بهتر است آقا و خانم میزبان در در انتهای میز نهار غذا خوری و یا در وسط میز روبروی یکدیگر بنشینند.



2- زوج متاهل باید روبروی یکدیگر و زوج نامزاد باید در کنار یکدیگر بنشیند.



3- باید سعی شود که گروهای سنی در کنار یکدیگر بنشینند به طوری که بزرگت ترهای فامیل در راس میز و



جوانتر ها در سمت دیگر.



4- غذا باید در جهت عقربه های ساعت و از چپ به راست سرو گردد و ظروف غذا باید از سمت راست مهمانها



جمع آوری کرد.



5- پیش از آن که میزبان شروع به صرف غذا نکرده نباید شروع به صرف غذا کرد.



6- اگر چیزی روی میز خواستید و دستتان نمی رسد خودتان سعی نکنید آن را بردارید بلکه از فردی که نزدیک



است بخواهید آن را به شما بدهد.



7- هنگامی که غذا خوردنتان تمام شد هیچ گاه بشقابتان را به سمت جلو هل ندهید .این عمل خلاف آداب و



معشرت است.



8- برای بریدن و خرد کردن غذا چنگال را به دست چپ و کارد را با دست راست گرفته و سپس با چنگال آن چیزی را



که می خواهید ببرید محکم



نگه دارید و با چاقو آن را ببرید سپس چنگال را به دست راست منتقل و میل کنید.



9- هیچ گاه پیش از چشیدن غذا به آن ادویه نزنیدواین عمل باعث بی احترامی به میزبان و آشپز است.



10- هیچ گاه سر میز غذا سیگار روشن نکنید.



11- هنگامی که از غذا خوردن فارغ شدید دستتان را روی زانو و یا میز (مچ دست روی لبه میز) قرار دهید. هیچ



کاه هنگام صرف غذا آرنج را روی میز قرار ندهید.



12- هیچ گاه سوپ را برای این که سرد شود فوت نکنید. بلکه صبر کنید تا خودش خنک شود.



13- غذاهایی که شما مجازید با دست بخورید عبارتند از : تکه نان , بلال , گوشت دنده, بال و استخوان مرغ ,



ساندویچ , میوه های کوچک, شیرینی , سیب زمینی سرخ کرده, چیپس و پیتزا.



14- هیچ گاه کارد و چنگال و قاشقی که استفاده می کنید مجددا روی میز قرار ندهید, بلکه آن را روی بشقاب



بگذارید.



15- اگر قاشق یا کارد و چنگال شما به زمین افتاد آن را بردارید و به میزبان و یا پیشخدمت بدهید و تمیز آن را



درخواست کنید.



16- پیش از نوشیدن مایعات لبهای خود را با دستمال پاک کنید تا جای لک چربی روی لیوان شما نمایان نشود.



17- هر گاه چیزی را سهولا روی لباس میهمان دیگری ریختید با خونسردی از وی عذر خواهی کنید و بگذارید خود



فرد و یا پیشخدمت آن را تمیز کند. خودتان اقدام به تمیز کردن لباس فرد نکنید.



18- اگر حشره تار مو یا هر چیز دیگر را در غذای خود یافتید آن را اعلام نکنید بلکه مخفیانه آن را از غذایتان خارج



کنید.



19- همیشه در انتهای صرف غذا از میزبان یا آشپز تشکر کنید و از غذا تعریف کنید.



20- هنگامی که صرف غذا یتان پایان یافت باید کارد و چنگال خود را به صورت اریب روی بشقاب قرار دهید و اگر هم



خواستید که میز را برای مدت کوتاهی ترک کنید باید کارد و چنگال را به صورت ضربدری روی بشقاب قرار دهید تا



دیگران متوجه شوند که شما باز خواهید گشت.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نحوه پذیرایی مهمانی شام
در این پذیرایی اگر هم تعداد مدعوین کم و مهمانان خودمانی باشند باز باید تشریفات کامل و با مراقبت انجام گیرد.

بطور کلی دعوت های رسمی و مجلل و با شکوه در موقع شام به عمل میایند در پذیرایی های ساده و خودمانی شام نیز باید تشریفات را تا حدی رعایت کرد و سهل انگاری در آن به هیچ وجه جایز نیست و در این موقع است که دقت و سلیقه در دکور و تزیین سفره نشانه ابتکار و هنر خانم خانه شناخته میشود و تمام نکات حساس در پذیرائی ها باید در این موقع به کار برده شود.

استفاده از ظروف عتیقه و انواع کریستال نقره و سفره و دستمال های کمیاب مجاز بلکه ضروری است روی میز را باید با سفره کتان سفید که کاملآ تمیز و کمی آهار دار باشد پوشانید, سفره های دست دوزی شده با گل رنگی در مهمانیهای شام بکار برده نمیشوند و بهتر است روی سفره را با انواع گل های طبیعی که در نهایت ظرافت و سلیقه تهیه شده باشند,تزئین کرد, بکار بردن شمعدانهای پایه کوتاه و ارزنده از قبیل نقره یا کریستال و انواع آن از اهم وسایل سفره شام است.

فاصله بین مهمانها مانند میز ناهار باید در حدود 75 سانتیمتر باشد هنگام شام از کارد و چنگال و لیوان های متعدد به تناسب انواع خوراک و مشروب (نوشیدنی بدون الکل) باید استفاده شود و ترتیب قرار دادن آنها به شرح زیر است:

کارد گوشت را در طرف راست بشقاب باید قرار داد بطوریکه لبه تیز آن به طرف بشقاب باشد, کارد ماهی و بعد از آن قاشق (در فرانسه قاشق از پشت روی سفره قرار میگیردو در آمریکا و انگلیس از رو) چنگال بزرگ طرف چپ بشقاب و بعد از آن چنگال کوچکتر ( به شکلی که مورد قاشق ذکر شد ) قرار میگیرد.

کارد کره خوری را میتوان در بشقاب کوچکی جلوی بشقاب و سمت چپ آن قرار داد. کارد و چنگال و قاشق دسر خوری را باید جلوی ب;شقاب گذاشت و بعد لیوان ها به تعداد آشامیدنی ها و مشروبات غیر الکلی بالای بشقاب از چپ به راست بترتیب قرار میگیرد.

دستمال سفره باید زیاد تا خورده و فشرده نشده باشد در صورتیکه سوپ در سالن پذیرایی سرو شود دستمال س;فره وسط بشقاب قرار میگیرد و در صورتیکه سوپ روی میز آورده شود دستمال سفره ها در سمت چپ قرار داده خواهد شد .

در میهمانی های رسمی که تعداد میهمان ها زیاد است میتوان اسامی مدعوین را روی کارت های ظریفی نوشته و جلوی بشقاب نزدیک لیوان ها قرار داد . نمک دان ها باید متعدد باشند تا در دسترس همه واقع شوند.


سرویس قهوه خوری و چایی بعد از ترک سفره در سالن آورده می شود .

سوپ را ممکن است در سالن در فنجان های مخصوص سوپخوری سرو کرد و یا بعد از اینکه میهمان ها سر میز آمدند آورد و در بشقاب های مخصوص ریخت .

بعد از صرف هر غذا بشقاب مخصوص آن را باید برداشت و بشقاب خوراک بعدی را بجای آن قرار داد ( بدیهی است وقتی خوراک مفصل است جایز نیست یکدسته بشقاب را داخل هم روی میز قرار داد ) ترتیب دادن خوراک و قرار دادن و برداشتن بشقاب های خالی بدین صورت است که ابتدا غذا را باید کاملآ قطعه قطعه کرد تا برداشتن آنها برای مهمان ها بسهولت امکان پذیر باشد و در پای هر دیس خوراک کارد و چنگال یا قاشق مخصوص آن خوراک باید گذاشته شود و سپس دستمال سفید و تمیزی را زیر دیس خوراک میگذارند و خوراک را پیشخدمتی که کاملآ مسلط بکار خود است در طرف چپ مهمان ها نگاه میدارد در حالی که دست را آنقدر پایین میگیرد که دیس همسطح میز میشود و قبل از اینکه مهمان به اندازه کفایت از خوراک برنداشته است دیس را از جلوی او رد نمیکند .
گاهی ممکن است یکنوع خوراک را که مورد توجه مهمان هاست دوبار گردانید . آب و مشروبات غیر الکلی را باید از طرف راست ریخت و باید دقت کرد که در موقع ریختن قطرات آن سفره را آلوده نکند و لیوان ها نیز زیاد پر نشوند .
ظرف های آلوده را از طرف چپ میهمان بر میداریم و ظرف های تمیز را از طرف راست میگذاریم.


ممکن است دسر را بعد از صرف شام در سالن پذیرائی صرف نمود. در این صورت باید دسر و ظرف های دسر خوری و کارد و چنگال و قاشق دسر خوری بوسیله پیش خدمت کاردانی سرو شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممکن است هنگام شام با ناهار از میهمانها بطرز ایستاده پذیرایی کنیم , البته این مورد در صورتی که مهمانی رسمی نباشد و مهمان ها تعداد بیشتری باشند در این حال روی میز را با یک پارچه نرم میپوشانیم و روی آنرا سفره می اندازیم

لیوان ها را بطور منظم دو طرف میز میچینیم , بشقاب ها و کارد و چنگال ها را بطوریکه روی هم انباشته نشود در دو سر میز در نهایت نظم قرار میدهیم (در صورتیکه غذا مفصل باشد ومیز گنجایش قرار دادن ظروف و لیوان ها و کارد و چنگال را نداشته باشد برای قرار دادن آنها میتوانیم از روی بوفه یا میز جداگانه استفاده کنیم) و خوراک ها مجموعآ روز میز قرار میگیرند و هر کس مطابق میل و سلیقه خود خوراکی را بر میدارد و کنار میرود آب و مشروبات غیر الکلی را میتوانیم روی میزهای چرخدار یا میز کوچکی کنار اطاق قرار بدهیم و ممکن است در فواصل خوراک پیشخدمت لیوان های آب و مشروب غیر الکلی را در سینی ب;گذارد و بگرداند.


نوع دیگر کوکتل میگو :

یکعدد کلم برگ بزرگ را در کاغذ مخصوص آلمینیوم که مثل نقره درخشان است میپیچیم بطوریکه کلم هیچوقت دیده نشود , به چوب های مخصوص میگوی درشت پخته شده , حلقه های سوسیس سرخ شده و قطعات کوچک ژامبون لوله شده و زیتون سبز و سیاه میزنیم و سطح کلم را بطور منظم با آنها میپوشانیم و مقداری سس ( تاوزند آیلند ) و یا سس کاری در ظرف مخصوص میریزیم و کوکتل را با آن سرو میکنیم .
این کوکتل شکل قشنگ و جالبی دارد و در پذیرایی ها کوکتل گردانده میشود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای روی میز صبحانه میتوان از سفره بزرگ قشتگ دست دوزی شده و یا از دست مال های مخصوص زیر بشقاب و شمن دوتابل که بطرز زیبایی گل دوزی شده باشد استفاده کرد, وسط میز را میتوان یک سبد میوه فصل یا گلدان پر از گل قرار داد.


برای هر نفر بشقاب و کارد و چنگال و قاشق لازم است و باین طرز باید قرار داده شود :

بشقاب مقابل صندلی و جلوی بشقاب کارد و چنگال کره خوریوسمت چپ بشقاب چنگال دسر خوری و سمت راست آن کارد و قاشق مربا خوری.
قاشق چایخوری و یا قهوه خوری در نعلبکی زیر فنجان و حوله یا دستمال کوچک ما بین بشقاب و نعلبکی فنجان و یا سمت چپ بشقاب قرار میگیرد , در هتل های منظم فنجان ها را قبلآ گرم میکنند و هنگام صرف صبحانه روی نعلبکی قرار میدهند.



نان تست یا ساده در ظرف های مخصوص لای دستمال باید سر میز گذاشته شود ممکن است نان را سر میز تست کرد .
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
روی میز ناهار نیز میتوان سفره های کتان سفید و یا دستمالهای مخصوص زیر بشقاب قرار دارد .

فاصله بین هر نفر باید حدود ۷۵ سانتیمتر باشد و وسط میز را میتوان یک سبد میوه فصل یا گلدان پر از گل قرار داد.
بشقاب ها باید کاملآ با یک فاصله رو به روی هم قرار گیرند کارد و چنگال و قاشق به ترتیب پذیرایی برای شام قرار داده میشود _ برای هر نفر دو عدد گیلاس جلوی بشقاب قرار میگیرد(برای آب و مشروبات غیر الکلی)کارد کره خوری چنگال با قاشق دسر خوری ممکن است در بشقاب کوچکی طرف چپ بشقاب اصلی و بالای چنگال قرار گیرد
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
پذیرایی عصرانه و چایی بدو طریق زیر انجام می شود:


۱: در صورتیکه همه میهمانها در ساعت معین و با هم سر میز بیایند ممکن است میز را قبلا آماده و مجهز نمود برای میز چایی میتوان از سفره های ظریف گلدوزی شده استفاده کرد.
بشقاب ها و کارد و چنگال چای معمولا کوچکتر از بشقاب و کارد و چنگال غذا خوری است و کارد طرف راست و چنگال طرف چپ بشقاب واقع میشود و دستمال ها آن نیز که بهتر است از جنس سفره سر میز و گلدوزی شده باشد جلوی چنگال ها قرار میگیرد,
سرویس چایی را میتوان در سینی قشنگی سر میز قرار داد و فنجان و نعلبکی آن را وسط بشقاب ها گذارد و سایر خوراکی ها را که عبارت است از انواع شیرینی های تر و خشک و ساندویچ های ظریف و کره و مربا و خاویار در اطراف سینی چای قرار داد و خانم خانه موظف است برای هر یک از مهمانها چای بریزد و دست بدست به ایشان برساند..



۲: ممکن است چای را در سالن پذیرایی صرف نمود , در این صورت وسائل چایخوری را باید روی میز چرخدار یا معمولی قرار داد و شیرینی ها و ساندویچ ها را در دیس های مخصوص برای استفاده جلوی مهمانها نگاه داشت و جلوی هر مهمان تازه وارد بریزد این طریقه ساده تر و متداول تر است
در این طریق چون مدت پذیرایی طولانی تر میشود بهتر است قوری چایی و آب جوش را برای گرم ماندن روی چراغ های مخصوص سر میز گذاشت.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند نوع خوراک برای پذیرایی عصرانه

ساندویچ ماهی برای ۴ نفر



مواد لازم:

۱- چهار ورقه نان چهار گوش تست شده

۲- ماهی غزل آلا یا سوف کوچک پخته شده ………………………..۴ عدد

۳- گوجه فرنگی قاچ شده ……………………………………………۸ قطعه

۴- زیتون سبز………………………………………………………. ۴عدد

۵- لیمو ترش ………………………………………………………..۱ عدد

۶- کره ……………………………………………………………….۵ گرم

۷- نمک و فلفل …………………………………………………….به مقدار کافی

طرز تهیه:

لیمو ترش را به شکل گل درست میکنیم روی هر قطعه نان را کمی کره میمالیم . استخوان ماهی را بطوری که له و خورد نشود با دقت بیرون میاوریم و روی هر قطعه ماهی را کمی آبلیمو ,نمک و فلفل میزنیم و مطابق شکل روی هر ورق نان یک قطعه ماهی و دو قاچ گوجه فرنگی و یک عدد زیتون قرار میدهیم و نان ها را در ظرف میچینیم .





اردور ژامبون اسلامی با اسفناج


مواد لازم برای ۶ نفر :

۱- ژامبون نازک ورقه شده یک اندازه……………………………. ۶ ورق
۲- اسفناج …………………………………………………………۲ کیلو
۳- تخم مرغ پخته شده صفت ……………………………………..۴ عدد
۴- سیر …………………………………………………………..۲ تا ۳ پر
۵- کره …………………………………………………………..۱۰۰ گرم
۶- پیاز خلال کرده کمی سرخ شده ………………………………۳ تا ۴ قاشق سوپخوری
۷- آرد گندم ……………………………………………………..۱ قاشق سوپخوری
۸- نمک و فلفل ………………………………………………..به مقدار کافی

طرز تهیه:

اسفناج را بعد از تمیز کردن و شستن با یک لیوان آب و ۱ قاشق مربا خوری جوش شیرین و نمک می گذاریم بپزد بعد در صافی میریزیم کمی فشار می دهیم تا آب آن گرفته شود سیر را رنده میکنیم با اسفناج و پیاز سرخ شده و کره کمی سرخ میکنیم
نصف از این اسفناج را در ظرف مناسب نسوزی میریزیم آرد را در بقیه اسفناج میریزیم و روی حرارت ملایم کمی سرخ میکنیم تخم مرغ های صفت را در آن رنده میکنیم و لای هر ورق ژامبون را کمی از این مایه میریزیم و لوله میکنیم و این لوله ها را روی اسفناج در طرف قرار میدهیم . میتوانیم روی آن را کمی پنیر گرویر یا کره بدهیم و چند دقیقه در فر ملایم میگذاریم کافیست پنیر یا کره آب شود.





کباب میگو


مواد لازم:


۱- میگو تازه
۲- نارنج
۳- روغن زیتون
۴- ادویه جات (نمک,فلفل,پودر کاری)

طرز تهیه :
میگو تازه و نارنج را پوست میکنیم و چند ساعت در سس که مخلوطی است از کمی آبلیمو و نمک و فلفل و کاری و روغن زیتون میخوابانیم بعد به سیخ های کوچک میکشیم روی آتش یا در فر کباب مینماییم .
در فر با حرارت ۳۵۰ درجه به مدت یک ربع تا ۲۰ دقیقه کافی است در صورت طبخ بیشتر میگو سفت و خشک می شود . برای تزیین میتوانید از مارچوبه لیمو ترش و سبزیجات هم استفاده کنید.



منبع: کتاب آشپزی رزا منتظمی
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
*10اشتباه در آداب معاشرت که شما را بی کلاس می کند*

*10اشتباه در آداب معاشرت که شما را بی کلاس می کند*

در اکثر موقعیت‌ها، تصویر و ظاهر شما بخشی از چیزی نیست که توصیف‌کننده شماست؛ بلکه همه آن چیزی است که شما را توصیف می‌کند. کسانیکه چیزی درمورد شما نمی‌دانند با تنها اطلاعاتی که در دست دارند جای خالی‌ها را پر می‌کنند، و آن چیزی نیست جز آنچه از رفتار و کردار شما می‌بینند. صرفنظر از فکری که شما درمورد خودتان دارید، یک عادت اجتماعی بد می‌تواند معیار فکر دیگران نسبت به شما شود: هر کسی که ببیند شما غذایتان را با دهان باز می‌جوید خیلی قبل از اینکه شغل یا تخصص شما را به خاطر بسپارد، آنرا به یاد خواهد آورد.

عرفی نکردن افراد
چه در یک موقعیت شغلی باشید و چه اجتماعی، اگر فراموش کنید که دو نفر را به هم معرفی کنید، بسیار زشت و ناشیانه به نظر خواهد رسید زیرا شما تنها آشنای مشترک آنها هستید.
قوانین پذیرفته شده‌ای برای نحوه معرفی کردن حرفه‌ای وجود دارد (مثل اول گفتن نام فردی که از نظر حرفه‌ای مقام بالاتری دارد )، اما هیچ کدام از آنها به اندازه اینکه یادتان نرود آنها را به هم معرفی کنید، مهم نیست.

تکان ندادن به خود برای تلفن حرف زدن
تقریباً در همه موقعیت‌های اجتماعی، آنهایی که در اتاق شما شریک هستند بیشتر از کسی که به شما زنگ یا پیامک می‌زند، مستحق توجه شماست. این مسئله وقتی سر میز شام یا موقعیت شخصی مشابهی هستید، قابل‌ توجه‌تر خواهد بود اما برای هر موقعیتی که تنها نباشید صدق می‌کند.
حتی اگر با افرادی کاملاً غریبه در یک صف ایستاده باشید، سعی کنید تا جایی که ممکن است تماس تلفنیتان را برای خودتان نگه دارید.

بحث کردن سر یک صورتحساب
این یک قانون ساده برای موقعیت‌های غذا‌خوری دسته‌جمعی در بیرون از منزل است: همیشه برای پرداخت کردن یا سهیم شدن در پرداخت آماده باشید. باید پیش‌بینی کنید که یکی از اعضای گروه به خود اجازه بدهد که غذایی فوق‌العاده گران سفارش دهد.
اگر چنین مسائلی بارها موجب اذیتتان بوده است، به جای اینکه در رستوران سر صورتحساب بحث کنید، در موقعیتی دیگر با آن برخورد کنید. علاوه‌ بر این، خیلی راحت می‌توانید در چنین موقعیتی نشان دهید که فردی بخشنده و بزرگوار هستید.

دیر رسیدن
آدمها دوست دارند که حس کنند بر آنها ارزش گذاشته می‌شود و اگر به دنبال راهی مطمئن هستید که به کسی نشان دهید هیچ ارزشی برای او قائل نیستید، دیر سر قرارتان با او برسید. می‌توانید 20 دقیقه دیرتر با یک توضیح خوب و منطقی برسید اما بالاخره بهانه شما هر چه که باشد، فرد مقابل به این فکر خواهد کرد که چرا باید بیش از شما برای رابطه‌تان ارزش و احترام قائل باشد.
بخصوص در یک موقعیت کاری، در برخورد با مشتریان و رئیس، دیر رسیدن راهی بسیار عالی برای جدا کرن کارمندان توانا و ملاحظه‌ کار و کارمندان بهانه‌گیر و بی‌توجه است.

تقدیم نکردن محل نشستن خود
به همان ترتیبی که بسیاری از قوانین آداب معاشرت برای این طراحی شده‌اند که فردی خود محور به نظر نرسد، قانون "تقدیم محل نشستن خود به فردی که نیاز بیشتری به آن دارد" یکی از اصول شخصیتی اساسی انسان بوده و هیچ نیازی به بحث درمورد سیاست‌های جنسیتی ندارد.

شاید آن زن باردار یا پیرزن ناتوان آنقدرها نیازی به صندلی شما در اتوبوس نداشته باشند و شاید شما روز بسیار بدی داشته‌اید، پاهایتان درد می‌کند و اتوبوس هم پر از آدم‌های بدبخت و بیچاره است اما به هر ترتیبی هست از نیاز خود چشم‌پوشی کرده و صندلیتان را به فردی نیازمندتر تقدیم کنید.

برخورد ضعیف با پرسنل خدمات
هیچ اشکالی ندارد که با اشاره ابراز کنید که از خدماتی رضایت نداشته‌اید اما درست نیست که اگر خیلی وضع مالی خوبی ندارید یا برای هزینه‌های آن خدمات آمادگی نداشتید، از تذکر دادن خودداری کنید. به همین ترتیب، درست هم نیست که بخاطر اشکالات خیلی کوچک غذای رستوران را پس بفرستید و با کارمندان و پرسنل طوری رفتار کنید که انگار مستخدم شما هستند.

فقط در مورد خودتان حرف بزنید
خودپرستی اصلاً خصوصیت جالبی نیست. درست است که بعضی افراد بخاطر غرور و خودخواهی که دارند افراد را به سمت خود جذب می‌کنند اما دلیل نمی‌شود که شما هم از آنها تقلید کنید. اینکه در مکالمات و گفتگوها فقط خودتان حرف بزنید و به هیچکس اجازه حرف زدن ندهید هم اصلاً کار زیبایی نیست چون دقیقاً همان نتیجه را دارد.
اجازه بدهید دیگران هم نظراتشان را بگویند و وقتی از شما سوال می‌کنند نیازی نیست برای همه سوالات سه ساعت جواب بدهید. سعی کنید از دیگران سوال کنید این باعث می‌شود احساس کنند به جز خودتان برای دیگران هم ارزش قائل هستید.

رعایت نکردن آداب باشگاه‌های ورزشی
آداب باشگاه رفتن بسیار ساده است اما با اینحال خیلی‌ها هستند که با رعایت نکردن این آداب باشگاه را به محیطی ناخوشایند تبدیل می‌کنند. اینها همان‌هایی هستند که یک دستگاه ورزشی را دقایق متمادی اشغال می‌کنند بی آنکه به نظر برسد کار مفیدی با آن انجام بدهند. همان‌هایی که وزنه‌ها و دمبل‌ها را وسط باشگاه رها می‌کنند و بعد از انجام کار آن را سر جای خود قرار نمی‌دهند و ممکن است پای کسی به آنها گیر کند و موجب صدمه زدن به دیگران شوند. همان‌هایی که موقع نشستن روی دستگاه‌ها از حوله شخصی استفاده نمی‌کنند و جای عرق بدنشان را روی همه دستگاه‌ها بر جای می‌گذارند.
یک قانون کلی شاید بتواند همه باشگاه‌ها را از شر چنین افرادی خلاص کند: نباید طوری رفتار کنید که انگار مهمترین آدم روی زمین هستید. طوری رفتار کنید که در آن فضا با دیگران شریک هستید.

آرایش کردن در اماکن عمومی
آرایش کردن در محیط عمومی تجاوز به حق اجتماعی ما محسوب می‌شود؛ چه فکر کنید کسی نگاهتان می‌کند چه نه، این کار درست نیست. هر کاری که محل آن سرویس بهداشتی است، مثل گرفتن ناخن‌ها، تمیز کردن چشم ها و هر چیز مربوط به بهداشت شخصی، نیز از این جمله است.
یک سنت قدیمی می‌گوید زمانیکه در محلی عمومی هستید، از دست زدن به صورت خود خودداری کنید.

غذا خوردن با دهان باز
مثل حیوانات غذا خوردن یکی از بدترین اشتباهات اجتماعی است. این عادت زشت نه تنها شما را زیر سوال می‌برد بلکه اطرافینتان که می‌خواهند از غذای خود لذت ببرند را نیز مشمئز می‌کند.
این مسئله مخصوصاً برای خانم‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و نشانه یک مرد بی‌کلاس است.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
۳۴ نکته برای یک میهمانی بی نقص

۳۴ نکته برای یک میهمانی بی نقص

میـهـمانـی دادن و میـهـمـانـی رفـتـن نـیـز بـه نوبه خود واجد آداب و اصول اساسی است که می بایست به دقت رعایت گـردند تـا اوقــات مــفـرح، بــی خطر و بیاد ماندنی هم برای میزبان و هم میهمانان فراهم آید. آیا می خواهید میزبانی شما در همه جهات تمام و کمال باشد؟ این مقاله به شما کمک می کند تا یک میهمانی بی نقص داشته باشید.

۱- اول ببینید چه تعداد مهمان دارید. اگر تعداد بچه ها زیاد باشد، می توانید یک میز مخصوص فقط برای بچه ها بچینید. اما اگر می خواهید که بچه ها هم سر همان میز اصلی بنشینند، اگر بچه های خیلی کوچک هم در جمع وجود داشته باشد، باید از صندلی های مخصوص کودکان استفاده کنید.

۲ -تعیین کنید که چه تعداد از مهمانان می نشینند. برای راحتی بیشتر پدر و مادرها بهتر است پیش فرزندانشان بنشینند. اگر مهمان مرد هم باشد، مطابق اصول باید سمت راست میزبان زن بنشیند و اگر مهمان زن در بین مهمانان باشد باید سمت راست میزبان مرد بنشیند. برای مهمانی های بزرگ باید ببینید چه کسانی بهتر با هم ارتباط دارند و آنها را پیش هم بنشانید. خیلی ها دوست دارند مردها و زن ها یکی درمیان بنشینند اما لازم نیست.

۳ -تصمیم بگیرید که می خواهید از رومیزی استفاده کنید یا خیر. اگر رومیزیتان سفید و جنس آن لیز باشد لازم است که زیر آن حتماً چیزی بیندازید که روی میز لیز نخورد. رومیزی باید تقریباً به اندازه ۳۰ سانتیمتر از میز آویزان باشد. اگر شامتان بوفه است، رومیزی باید تا زمین باشد.

۴ -وقتی رومیزی را تنظیم کردید می توانید میز را بچینید. با تا کردن دستمال ها شروع کنید و آنها را در وسط جای نشستن هر مهمان قرار دهید.

۵ -چنگال بزرگ را در سمت چپ دستمال و چنگال کوچک سالاد را در سمت چپ چاقوی بزرگ قرار دهید.

۶ -یک بشقاب مخصوص سالاد در سمت چپ چاقوها بگذارید. بشقاب غذا وقتی مهمانان می نشسنند نباید روی میز باشد.

۷ -یک چاقو در سمت راست دستمال بگذارید طوریکه قسمت برش دهنده آن به سمت بشقاب باشد. اگر غذایتان استیک یا مرغ است می توانید از چاقوی استیک هم استفاده کنید.

۸ -اگر سوپ و سالاد هم دارید تعداد قاشق هایی که روی میز می گذارید باید دو عدد باشد. قاشق کوچک دسرخوری باید در سمت راست چاقو و قاشق سوپ خوری باید در سمت راست قاشق دسرخوری باشد. همچنین می توانید قاشق دسرخوری را درست موقع سرو دسر روی میز بگذارید.

۹ -بشقاب نان را با یک چاقوی کره خوری در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چنگالها بگذارید.

۱۰ -لیوان آب را در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چاقوها بگذارید. در سمت راست این لیوان می توانید گیلاس نوشیدنی را قرار دهید.

۱۱ -اگر قهوه یا چای هم سرو می کنید، یک فنجان در سمت راست همه این وسائل و یک قاشق چای خوری در سمت راست فنجان قرار دهید.

۱۲ -هیچوقت دو نفری را که همیشه کارشان به بحث های طولانی و بد می کشد را کنار هم ننشانید.

۱۳ -حداقل سه چهار ساعت قبل از برگزاری مهمانی میوه ها را با سلیقه تمام در ظرف یا سبد میوه بچینید.

۱۴ -برای زیباتر شدن ظرف میوه میتوانید از برگ و گل طبیعی برای تزیین استفاده نمایید.

۱۵ -میوه انار را می توانید بصورت دانه شده سرو نمایید.

۱۶ -میز غذا را می توانید پیش از ورود مهمانان آماده نمایید.

۱۷ -هر وسیله ای که با دست راست گرفته می شود مانند کارد، قاشق و لیوان طرف راست و هر چه با دست چپ گرفته می شود مانند چنگال طرف چپ بگذارید.

۱۸ -وسط میز را می توانید با یک گلدان گل تزیین نمایید.

۱۹ -بر سر سفره غذا گلهایی را که دارای عطر تند هستند مانند گل مریم قرار ندهید زیرا عطر تند گل با عطر غذاها قاطی شده و بوی نامناسبی ایجاد می کند.

۲۰ -سعی کنید ظرفهایی که در مهمانی استفاده می کنید از لحاظ جنس، رنگ و مدل با هم هماهنگی داشته باشد.

۲۱ -برای مهمانی شام می توانید شمعدان را در دو طرف طولی میز قرار داده و در هنگام صرف شام از نور سالن کم کرده و شمعها را روشن نمایید.

۲۲ -برای چیدن میز نهار احتیاج به شمعدان نیست و به جای گلدان می توانید یک ظرف میوه وسط میز بگذارید.

۲۳ -برای چیدن میز صبحانه از یک رومیزی زیبا استفاده نمایید و یک گلدان گل در وسط میز قرار دهید.برای هر فرد یک فنجان و نعلبکی چایخوری ، کارد کره خوری و قاشق مربا خوری و دستمال اختصاصی بگذارید.

۲۴ -اگر برای گرم کردن نان از تستر استفاده می کنید دستگاه را نزدیک میز صبحانه قرار دهید.

۲۵ -شما می توانید با هر چه در منزل دارید غذا را از سادگی در آورده و جلوه خاصی به آن بدهید. مثلا روی دیس برنج را با زعفران ، کشمش ، زرشک ، خلال پسته و پرتقال تزیین نمایید.

۲۶ -روی کاسه ماست را با برگهای نعناع ، زعفران و پودر گل سرخ تزیین نمایید.

۲۷ -برای سبد سبزی نیز می توانید تربچه و پیازچه را برش زده و داخل آب سرد بگذارید تا کاملا باز شود و سپس برای تزیین روی سبزی از آن استفاده نمایید.

۲۸ -برای مهمانی نهار معمولا پیش از نهار هیچگونه پذیرایی انجام نمی شود و شاید فقط یک فنجان چای یا شربت، زیرا فاصله ورود مهمانان تا صرف نهار کوتاه است اشتهای آنان با پذیرایی قبل از نهار از بین میرود. بعد از نهار اول با شیرینی و چای و دسر و سپس با میوه و آجیل پذیرایی انجام می شود.

۲۹ -برای مهمانی شام در فصل تابستان با آب میوه خنک یا فالوده و بستنی پذیرایی را شروع نمایید و شیرینی و چای را برای بعد از شام بگذارید. در فصل زمستان با شیر کاکایو، قهوه و چای همراه با شیرینی پذیرایی را آغاز نمایید.

۳۰ -پس از صرف غذا مهمان را تنها نگذارید و سرگرم ظرف شستن و نظافت نشوید. حتی اگر مهمان خودمانی باشد، نظافت و ظرف شستن در حضور او کار نابجایی است زیرا اصل برگزاری مهمانی بر اساس دیدن و رفع دلتنگی است نه خوردن و جمع کردن و شستن.

۳۱ -بهتر است آقا و خانم میزبان در انتهای میز غذا خوری و یا در وسط میز روبروی یکدیگر بنشینند.

۳۲ -زوج متاهل باید روبروی یکدیگر و زوج نامزد باید در کنار یکدیگر بنشیند.

۳۳ -باید سعی شود که گروهای سنی در کنار یکدیگر بنشینند به طوری که بزرگ ترهای فامیل در راس میز و جوانتر ها در سمت دیگر.

۳۴ -غذا باید در جهت عقربه های ساعت و از چپ به راست سرو گردد و ظروف غذا باید از سمت راست مهمانها جمع آوری کرد.
 
بالا