همایش ها و کنفرانس های معماری

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
تيمچه امين الدوله كاشان-قاجاريه

بله درسته. تيمچه هاي سرپوشيده كه در ايران متداول تر هستند و مي توان از" تيمچه امين الدوله" در كاشان به عنوان نقطه اوج رو به گسترش معماري تيمچه ها ياد كرد.اين بنا تحول شگرفي در معماري تيمچه ها به شمار رفته و مبناي ساخت تيمچه هايي بي نظير و متعددي چون"مهديه و حاجب الدوله در تهران،مظفريه در تبريز و ديگر تيمچه ها در سراسر ايران بوده است.


البته نوع ديگري از تيمچه ها به نام تيمچه شيشه اي كه در ايران رايج نيست و به آن پرداخت نشده وجود دارد و مي توان نقطه اوج اين نوع تيمچه ها را "گالري ويتوريو امانوئل" در ميلان دانست.

سوال بعدي;)
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام خدمت همه دوستان عزيز.
پرداختن به مسئله شناخت و توجه به مفاخر پيشين معماري كار چندان دشواري نيست،چرا كه همگي شناخته شده هستند.اما كشف استعدادهاي درخشان و نوابغ ملي معاصر و معرفي آنها به عرصه جهاني چندان آسان نيست چرا كه عرصه پيشرفت با سرعت زيادي رو به جلو است و در اين مسير كسي يا كساني موفق مي شوند كه خود را با اين سرعت رو به رشد جهاني وفق دهند.و الا دچار عقب ماندگي شده و ما نيز همچون اكثر كشورهاي جهان سوم دچار اين آفت"عقب ماندگي" شده ايم.و اين براي ما در شرايطي است كه ميراث عظيمي از علم و هنر داشته و با كوهي از غرور هاي كاذب نسبت به شكوه تمدن پيشينيان و پادشاهان سخاوتمند و غيره و ذلك مي خواهيم در مقابل صنعت رشد يافته از هيچ! جهان عرضه اندام كنيم،نكته جالب اين است كه همين مدعيان تاريخ پر افتخار چندان اطلاع كافي و وافي از محتواي بطن همين تاريخ ندارند و هر جا كه لازم شد و هيچ دست آويزي نداشتند سنگ سينه شان كنند و بعد آن را تكذيب كنند.بگزريم،امثال عالم بزرگوار "شيخ بهايي "، "میرزا مهدی خان شقاقی ،اولین آرشیتکت ایران" كه كمتر نامي از ايشان آورده مي شود!!!شايد در گذشته نچندان دور يافت شدني بودند اما امروزه براي جذب و رشد استعدادهاي درخشان و به طبع توليد نوابغ ملي نه در متوليان علم سرمايه گزاري ميشود و نه در دانشجويان رغبت و انگيزه اي بوجود مي آيد.از زماني كه مراكز علمي فاقد كفايت و بار علمي مانند قارچ سر درآوردند،از وقتي كه دانشجوي پولكي بوجود آمد فاتحه علم در كشور خوانده شد يا بهتر بگويم علم در ايران خار شد.اين يك حقيقت تلخ است كه انكارش همانند انكار شب و روز است!!!اضافه بر اين و البته صد افسوس هنر نيز در مملكتي كه خود را جايگاه و مهد هنر مي داند هيچ جايگاهي ندارد!!!به علاوه تاثيرمستقيم سياست هاي دولتي در نظارت بر امور علمي در كشور،جايگزيني زد و بندها و مناسبات روابطي به جاي شايسته سالاري و انتصابات به جا بر اساس لياقت و توانمندي،از همه مهمتر ضعف بنيه علمي ناشي ازكميت بالاي دانشگاه ها در حال پايين ترين كيفيت و .... منجر به عدم توليد علم و تزريق خيل عظيم فاراغ التحصيلان نابلد به جامعه و نتيجتا عدم توسعه علمي خواهد شد.پس ما آنطور كه شايسته است به دستآورد و يا حتي ابداع سبك منحصر به فردي در حال حاظر نخواهيم بود.با اين تفاسير آيا مي توان بهره برداري مفيد و ثمر بخشي در حوزه معماري كرد؟ آيا مي توان با دانشمندان كشورهاي به قولي بلاد كفر(كه بسياري از تكنولوژي كه امروزه ار آن استفاده مي كنيم مديون همين بلاد كفر هستيم!!!) رقابت كرد؟؟؟ البته بايد اعتراف كرد كه كشور ايران دانشمندان صاحب نام در عرصه معماري كم ندارد كه چند تن از خوشنام ترين آنها از معماران صاحب شهرت جهاني هستند. اما بايد توجه كرد به بركت آنچه پيش از اين گفته شد وطن عزيز ما جاي هيچ فرهيخته و نخبه اي نيست و متاسفانه اين قشر حياتي ،لاجرم وطن را ترك ميكنند و اين ما هستيم كه سرمايه هاي خود را از دست ميدهيم!!!خلاصه كلام تمام متخصصين و نوابغ حال حاضر معماري در كشورهاي بيگانه فعاليت مي كنند اگر هم باشد اندك و مهجور هستند، و مسئولين هم در خوشبينانه ترين حالت با اختصاص دادن يك روز به معماري تمام وظايف و تعهدات خود را تمام و كمال انجام مي دهند. به عقيده من تا زماني كه تحصيلات آكادميك در ايران در اين سطح باشد، و هنر بيواسطه پسوند"اسلامي" محكوم به سانسور و حذف شود(با حفظ حرمت و تاييد تمام احكام اسلامي)،هيچ تقدير تشويق و حمايتي از سوي دولتمردان براي مفاخر و دانشمندان ملي به جاي بزرگنمايي چهره هاي عرب و توجه لازم به هنر معماري ايراني و بوجود آوردن زمينه هاي رشد و پويايي آن و بسيار چالش هايي از اين قبيل باشد، كشور ما جاي هيچ فرهيخته اي نخواهد بود.
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان.نظرم به شخصه انست که به جای روز معمار اگر روز"معماری"باشد بهتر است.چراکه معماری ونتیجه ان با ارزش است نه صرفا شخص معمار که با چند اثر(حال با در نظر گرفتن یا نگرفتن وجدان معماری)به منزله کارت ویزیت خود را مفتخر(مفرد مفاخر؟)بداند.
در مورد این سوال که ایا تاریخ معماری ایران از مفاخر ایرانی خالیست باید بگویم درسته در تاریخ مفاخر زیادی داریم ولی اکنون چه داریم وچه هستیم(وبرای برطرف کردن ان چه کردیم)
در کل اگر در فصل بهار که فصل نو شدن هست باشد بهتر است وهفته معماری شود که در ان به احیای مفاهیم معماری پرداخته شود.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ممنون
مرحله 1- سوال 26

موزه ي بوبورگ نام ديگر كدام بناي معاصر است؟؟
 

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراسم افتتاحیه نمایشگاه معماری معاصر ژاپن با عنوان "Parallel Nippon" روز پنجشنبه 21 اردیبهشت ماه 1391 از ساعت 16 الی 18 در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه که با همکاری سفارت و بنیاد فرهنگی ژاپن و دانشکده معماری و قطب علمی معماری دانشگاه تهران برگزار می‌ شود تا سوم خرداد ماه 1391 در تالار نگارخانه پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برقرار خواهد بود.
آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه شامل 112 اثر مطرح معماری معاصر ژاپن است که طی سال‌های 1996 تا 2006 ساخته شده و اکنون در قالب یک مجموعه نمایشگاهی ارائه می‌گردد. این مجموعه نمایشگاهی به کشورهای مختلف جهان سفر کرده و برگزار شده و مورد استقبال علاقمندان و معماران قرار گرفته است.

نشانی:
خیابان قدس، ضلع شرقی دانشگاه تهران، نگارخانه تهران.

افتتاحیه نمایشگاه:
پنجشنبه 21 اردیبهشت ماه 1391 ساعت 16 الی 18
نمایشگاه تا 3 خرداد 1391 ادامه خواهد داشت
ساعت بازدید: 10 تا 17 و پنجشنبه ها 10 تا 15



منبع
 

f.architect

عضو جدید
درخواست کککککککککمممممممممکککککک.? ?شریه عمران ومعماری

درخواست کککککککککمممممممممکککککک.? ?شریه عمران ومعماری

سلام به همه دوستای گلم
:heart::gol::heart::gol:من تازه وارد ین سایت شدم
راستش انجمن عمران و معماری دانشگامون قصد داریم یه نشریه با هم بزنیم .به نظر شما چه چیزهای مفیدی میتونه تو این نشریه«در هر دو زمینه» باشه که همه بتونن ازش استفاده کنن؟:que::que:
 

DDDIQ

مدیر ارشد
با سلام خدمت دوستان عزیزم و سپاس از همراهی دوستان در فعالیت های تالار معماری
همانطور که پیش از این نیز عرض کردم به منظور عضویت و فعالیت در نشریه در رابطه با نوع همکاری که میتوانید با تالار معماری داشته باشید و تخصص ها و فعالیت های خودتون توضیحات کاملتری در پیام خصوصی برای بنده ارسال بفرمائید
و همچنین اگر نیاز به نمونه کار ( صفحه آرایی و ....) هست برای بنده چند نمونه کار خودتون رو ارسال بفرمائید

سپاسگزارم از همراهی دوستان :gol:
 

DDDIQ

مدیر ارشد
فراخوان 2

فراخوان 2

با سلام خدمت مهندسان و اعضا تالار معماری

  • به منظور مشارکت بیشتر اعضا تالار در نشریه و تکمیل صفحه ای با عنوان " یک عکس , یک نگاه ", شما میتوانید عکسهای معمارانه خودتان به همراه شرح کوتاهی در مورد عکس برای ما ارسال کنید تا پس از بررسی در نشریه دیسا ( نشریه انلاین تالار معماری ) مورد استفاده قرار گیرد ؛


  • همچنین به منظور تکمیل کادر خبری نشریه به همکاری دوستان برای تهیه گزارش از همایش ها و یا فعالیت های معماری مختلف نیاز داریم؛حال این فعالیت و تهیه گزارش میتواند به صورت دائم و یا مقطعی از همایش ها و یا حتی فعالیت های معماری صورت گرفته قابل توجه در دانشکده های معماری خودتان باشد ...

سپاسگزارم از همراهی شما در فعالیت های تالار معماری
21 اردی بهشت 91
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون.

مرحله 1 - سوال 27

بزرگترين دهانه تيرپوش قبل از اسلام در كجا ساخته شده؟
 

architect110

کاربر بیش فعال
پاکت آبی ۱۴ – سلسله کارگاه های فکر تا عمل

پاکت آبی ۱۴ – سلسله کارگاه های فکر تا عمل



پاکت آبی شماره ۱۴



کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران (کارگروه دانشجویی) با همکاری پردیس هنرهای زیبا و قطب علمی فناوری معماری چهاردهمین کارگاه از سلسله کارگاه‌های فکر تا عمل را
برگزار می‌کند.


نام اثر: مجتمع مسکونی تختی، ساختمان اداری مروارید


نام معمار: سید حمید نورکیهانی


زمان: پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۹:۳۰ صبح


مکان: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا


جهت ثبت‌نام حداکثر تا دوشنبه ۲۶ اردیبهشت با دبیرخانه کانون تماس بگیرید. تلفن: ۷۷۵۰۳۳۸۵- ۷۷۵۳۹۲۸۲

منبع:سایت ساینار(sainar)
 

architect110

کاربر بیش فعال
چهارمین سمینار معماری و اولین وورک شاپ پژوهشکده “O-D”

چهارمین سمینار معماری و اولین وورک شاپ پژوهشکده “O-D”


چهارمین سمینار معماری و اولین وورک شاپ پژوهشکده "O-D"


چهارمین سمینار معماری
و اولین وورک شاپ پژوهشکده “O-D”
Fourth Architecture Seminar/Workshop​
“O-D” Research Institute
با حضور مهرداد حدیقی
Mehrdad Hadighi​
رئیس دپارتمان معماری دانشگاه پنسیلوانیا
ومدیر دفتر معماری “استودیو فور آرکیتکچر”
دفتر معماری حدیقی از طرف “Architectural Record” به عنوان یکی از ۱۰ دفتر معماری که سعی در دوباره شکل دادن جهان دارند و یکی از ۲۵ معمار شگفتی‌آفرین، ابداع کننده و بی‌باک سراسر دنیا از سوی مجله “wallpaper” انتخاب شده است.

Professor and Head,​
Department of Architecture​
Stuckeman Chair in Integrative Design​
Pennsylvania State University​
موضوعات سمینار:

بخش اول: رابطه معماری و هنر: هنرمند و تحلیلگر+ پانل معماران مدعو+
پرسش و پاسخ حاضرین
Relationship of Architecture and Art: Artist and Analyst

بخش دوم: رابطه معماری و ساخت: متریال و ساخت + پانل معماران مدعو+
پرسش و پاسخ حاضرین
Relationship of Architecture and Construction: Material and Labor

بخش سوم: رابطه معماری و آموزش: تکرار و نوآوری+ پانل معماران مدعو+
پرسش و پاسخ حاضرین
Relationship of Architecture and Education: Repetition and Difference

بخش چهارم:
پروسه در معماری + پانل معماران مدعو +
پرسش و پاسخ حاضرین
Process in Architecture

اعضای پانل معماری(به ترتیب الفبا)
:

رضا دانشمیر – کامران صفامنش – وحید قبادیان – شهرام گل امینی

زمان سمینار
: پنجشنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۱ از ساعت ۸ الی ۱۸ مکان سمینار: دانشگاه تهران – پردیس هنرهای زیبا – سالن شهید آوینی

مهلت ثبت نام
: تا ۱۵ تیرماه

نحوه ثبت نام:


ارسال موارد ذیل به آدرس ایمیلseminar.hadighi@gmail.com
1- مشخصات کامل فردی: نام ونام خانوادگی به فارسی و انگلیسی، سن، شماره همراه و ثابت، آدرس دقیق پستی، آدرس ایمیل شخصی، آخرین مدرک تحصیلی، شغل، نام محل کار و یا تحصیل.
۲-مشخصات فیش واریزی(به مبلغ ۶۵ هزارتومان به کارت عابر بانک صادرات شماره ۸۲۱۴-۹۵۷۶-۶۹۱۰-۶۰۳۷ به نام خانم زهرا کاظمی نژاد)
پس از ارسال مشخصات فیش واریزی و مشخصات فردی به ایمیل بالا ظرف مدت ۴۸ ساعت ایمیلی را جهت تایید ثبت نام خود دریافت خواهید نمود.
(لطفاً قبل از واریز مبلغ، شماره کارت عابربانک فوق را با شماره کارت موجود در سایت سمینار مطابقت دهید)
جهت مشاهده اطلاعات بیشتر به سایت های سمینارwww.raminerad.com , www.od.persianblog.ir مراجعه فرمایید.

موضوع وورک شاپ:


اسلیپ فرمینگ

مدت زمان وورک شاپ:
۲ روز (شامل کلاس تئوری و کارگاه عملی)

مکان وورک شاپ
: دانشگاه تهران – پردیس هنرهای زیبا

(جهت اطلاع از نحوه و شرایط ثبت نام در وورک شاپ به سایت های سمینار www.raminerad.com , www.od.persianblog.ir مراجعه فرمایید)
گواهی حضور در سمینار و وورک شاپ توسط مهرداد حدیقی ارائه خواهد شد.
شماره گذاری صندلی ها بر اساس اولویت ثبت نام است
در صورت هر گونه سؤال پیامک خود را به شماره ۰۹۳۸۳۶۲۹۹۰۶ ارسال نمایید و یا پیغام خود را به ایمیلseminar.hadighi@gmail.com ارسال فرمایید.

برگزارکننده:
پژوهشکده و آتلیه “O-D” - قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران

منبع:سایت ساینار(sainar)
 
آخرین ویرایش:

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مرحله ی 1 سوال 28
در کدام سبک از معماری نمایش تکنولوژی به عنوان دستاورد عصر جدید جز اصول فکری و طراحی این سبک بوده؟
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله 1 سوال 29

پیش از اسلام ،شهرها بر چه نظامی طبقه بندی می شدند.؟ با ذکر اسامی طبقه ها.
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
نظام فضايي- كالبدي شهرها در قبل از اسلام شامل سه بخش «كهندژ»،«شارستان» و «سواد» يا حومه بوده ضمن اينكه بخش كهندژ محل سكونت پادشاه،حكام و دربايان بوده و اغلب در بهترين نقطه ي شهر و در سطحي بالاتر از ساير نقاط قرار داشته توسط دروازه به خارج متصل مي شده است. اين بخش نظامي خودكفا داشته و از برج و بارو و خندق براي حفاظت ساكنانش برخوردار بوده است.بخش دوم شهر يا شارستان، در دوره ي مختلف شاهنشاهي چهره ي متفاوت داشته، محل سكونت دبيران، مغان، روحانيون، كسبه، و شهروندان و داراي حصار و ديگر استحكامات لازم بوده است . در حومه ي اغلب شهرها و روستاها، سكونتگاه هايي براي كشاورزان و گاه پيشه وران احد اث مي شده كه به سواد يا حومه معروف بوده است؟؟؟
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
يونانيان و رومي ها سنگ آهك تكليس شده را مصرف مي كردند و بعدا آموختند كه به مخلوط آهك و آب، ماسه و سنگ خرد شده يا آجر و سفالهاي شكسته نيز اضافه كنند. اين اولين نوع بتن در تاريخ بود. ملات آهك در زير آب سخت نمي شود و رومي ها براي ساختمان سازي در زير آب، سنگ و آهك و خاكستر آتشفشاني يا پودر بسيار نرم سفالهاي سوخته شده را با هم آسياب مي نمودند و بكار مي بردند. سيليس و آلومين فعال موجود در خاكستر و سفال با آهك تركيب شده و آنچه كه به اسم سيمان پوزولاني( پوزولان از اسم دهكده Pozzuoli كه در نزديكي آتشفشان وزو قرار دارد و براي اولين بار خاكستر آتشفشاني را در اين محل پيدا نمودند گرفته شده است ) شناخته شده است را توليد مي نمايد. نام سيمان پوزولاني را تا به امروز براي توصيف سيمانهايي كه به آساني از آسياب نمودن مواد طبيعي در دماي معمولي به دست مي آيند بكار برده اند. بعضي از ساختمانهاي رومي كه در آنها آجرها بوسيله ملات به يكديگر چسبانده شده اند مانند Coliseum در روم، وPont du Gard در نزديكي Nimes و سازه هاي بتني مانند ساختمان Pantheon در روم تا امروز باقي مانده اند و مواد سيماني آنها هنوز سخت و محكم است. در خرابه هاي نزديك Pompeii اغلب ملات بهم چسباننده سنگ ها كمتر از خود سنگ ها ، كه نسبتاً سست مي باشند، هوازده شده است.
 

DDDIQ

مدیر ارشد
دوستان عزیزم


و با عذرخواهی فراوان به دلیل اینکه سقف امتیازات داده شده 100 امتیاز تعیین گردیده , امتیازات این مسابقه تغییر یافت و این امتیازات
هر مرحله 30 سوال در نظر گرفته میشود
پس
نفر اول 100 امتیاز
نفر دوم 50 امتیاز
نفر سوم 20 امتیاز


در هر مرحله 30سوال مطرح و در پایان امتیازات محاسبه و دور بعدی آغاز میگردد با ذکر شماره مرحله بعدی و سوال
به عنوان مثال
مرحله 1 - شماره 1
مرحله 1 - شماره 2
...
مرحله 1- شماره 30
محاسبه امتیازات
مرحله 2- شماره 1
....
..
لطفا حتما شماره سوالاتتون رو ذکر بفرمائید تا برای شمارش هر مرحله مشخص باشه ( شماره سوالات اضافه شد)

با سپاس از توجه و فعالیت دوستان :gol:
-------

پانوشت
پست ابتدای مسابقه تغییر یافت

+ حداقل تعداد پاسخ برای دریافت امتیاز 3 سوال




با سلام به تمامی دوستان عزیزم
و سپاس از دوستان عزیزی که در این مرحله حضور داشتند و همچنین دوستانی که این مرحله رو دنبال کردند

نتایج به دست آمده از 30 سوال مرحله 1

seti joon ........... سه 3
yoolia .................. یک 1
take off ................. دو2
ReD_CoDE ...........دو 2
203 _fariba ........سه 3
RZGH ....................دو 2
et-rt .......................دو2
negin jo0on .........یک1
F A R Z A N E ......سه3
فرهيخته ............چهار 4
mahsa jo0on ....سه 3
alipiroozz ............ یک1
art-s .....................یک1
V A N D A .............دو2



نفر اول 100 امتیاز
فرهيخته


نفرات دوم 50 امتیاز
seti joon
203 _fariba
F A R Z A N E
mahsa jo0on


باز هم سپاسگزارم از تمامی دوستان که در این مرحله شرکت کردند
طبق روال مسابقه آخرین نفر پاسخ دهنده به سوال ( V A N D A) , باید سوال بعدی رو مطرح کند

مرحله دوم - سوال 1
....
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله دوم _ سوال 1

معماران ایرانی برای شهر سازی از چه شکل هندسی بهره میجستند و چرا؟
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماري ايراني يك معماري كاملا مهندسي است و هندسه در شکل گیری این معماری، نقشی به سزا دارد در اندیشه و فرهنگ کهن ایرانیان نقش ها و شکل های هندسی هریک نمادی از هستی و جهان آفرینش بوده اند.چنان که در آیین میترایی، کهن ترین آیین ایرانیان، چلیپا نماد زمین و چهار جهت آن و چهار عنصر مقدس بوده و چلیپای شکسته که در فرهنگ ایرانی، پیک خورشید یا گردونه خورشید نام داشته، نمادی از خورشید است.چلیپا در معماری ایرانی چهارباهو و گردونه خورشید، چهارپیلی نام می گیرند و ردپای آنها را میتوان در تمام نقشه های شهرسازي، همچون آتشکده ها، مساجد و مدارس و کاروانسراهای چهارایوانی دید و یا آنها را در نقوش تزئیناتی هندسی مشاهده کرد. در همین فرهنگ و اندیشه، مربع ، فرم پایه چلیپاست و چلیپا از درون همین مربع شکل می گیرد.چرا که خود مربع 4 پهلو دارد و 4 جهت را می نمایاند. بیهوده نیست که در چهارتاقی های ایرانی و آتشکده ها ، مربع به عنوان نمادی از زمین تهرنگ آتشکده ها را تشکیل داده و دایره به عنوان نمادی از آسمان خود را در گنبدی نشان می دهد که بر بالای سر همان مربع نهاده شده است.

درسته؟
 

Similar threads

بالا