هفته نامه مهدویت

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضرت امام صادق(ع) در روایتی ویژگی‌ها و برنامه‌های کسانی را که می‌خواهند از یاران امام زمان(عج) باشند، بیان کرده‌اند. «من سرّه ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق؛ هر کس خوشحال می‌شود و دوست دارد که درشمارِ یاران حضرت مهدی(عج) باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با ورع بودن، اخلاق کریمانه و بزرگوارانه داشتن».
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگی نخست: منتظر بودنانتظار کشیدن ـ که از وظایف یاران امام مهدی(عج) است ـ یک حالت و عمل قلبی و درونی‌ است که آثار و برکت‌های فراوان بیرونی هم دارد. انسان منتظر، دائماً به در نگاه می‌کند. پیوسته در درون و باطن به عالم بالا نگاه می‌کند که آقایش چه زمانی تشریف می‌آورد.پس اوّلین اثر انتظار، این است که انسان را دائماً به یاد منتظَر می‌اندازد؛ یعنی در حقیقت، انسان منتظِر، یک لحظه هم از یاد آن حضرت غافل نیست. دومین اثر، آماده شدن و مهیّا شدن برای آمدن امام زمان(عج) است. شخصی از امام صادق(ع) می‌پرسد: متی الفرج؛ آقاجان! گشایش و فرج شما اهل بیت(ع) چه زمانی است؟ امام فرمودند: «مالک و الفرج و انت ممن ترید الدّنیا!؟؛ تو را به فرج چه کار در حالی که از کسانی هستی که دنیا را می‌خواهند و دنیاطلبند؟! کسی می‌پرسد فرج چه زمانی است، که خود را برای آن ساخته و آماده کرده است. تو فرج را برای آن می‌خواهی که دنیایت آباد شود! مشکلات اقتصادی و سیاسی برود! تو خود آقا را نمی‌خواهی. آقا بیاید تا دنیایت را آباد کند. بنابراین پرسشت بی‌جاست!» پس مهم، آماده بودن برای ظهور است.
اثر سوم انتظار، لحظه شماریِ انسانِ منتظر برای آمدن آن حضرت(عج) است. لحظه لحظه می‌گوید: خدا کند تو بیایی!. اصلاً آمدن حضرت(عج) را در خواب می‌بیند. نه اینکه بگوید ـ نعوذبالله ـ آقا تا هزار سال دیگر هم ظهور نمی‌کند.
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگی دوم: با ورع بودندومین ویژگی یاران امام زمان(عج) تهذیب نفس و خودسازی است. در اسلام، یک منطقة ممنوعه داریم و یک منطقة قُرق. منطقة ممنوعه، گناه است و منطقة قرق شده، مکروهات و شبهات.

دوری از گناه، تقوا و دوری از مکروهات و شبهات، ورع نام دارد. اگر کسی بگوید: می‌روم و در مرز سرزمین گناه می‌ایستم و گناه نمی‌کنم بداند که شیطان می‌آید و آرام به گناه هلش می‌دهد!
برای حفظ خودمان، باید یک سری مستحبّات را انجام دهیم. مستحبّات، بازوی واجبات است و باید یک سری مکروهات را هم ترک کنیم. دوری از مکروهات، به دوری از حرام و گناه کمک می‌کند.
پس امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر کس می‌خواهد از یاران مهدی(عج) باشد، علاوه بر ترک گناه، باید از شبهات هم دوری کند؛ یعنی مواظب باشد که هر چیزی که در آن شبهة عقلی وعرفی است (نه شبهة برخاسته از وسوسه!) مرتکب نشود.»
ترک شبهات میان انسان و امام زمان(عج) سنخیّت و تشابه به وجود می‌آورد. البتّه حضرت(ع) درجات و مقاماتش بی‌نهایت است و این یک درجه از آنهاست. ایشان دریای تقوا و ورع هستند و اینها که ما گفتیم، یک قطره بود. باید قطره شد، آنگاه به دریا پیوست!
نکتة جالب دیگری که از این قسمت از روایت می‌توان استفاده کرد، این است که «اهل ورع، اهل کار وکوشش هستند، نه اهل خانه نشستن و کاری با جامعه نداشتن!» زیرا می‌فرماید: «فلیعمل بالورع؛ یعنی اهل حرکتند، امّا با ورع در میان مردم زندگی می‌کند. یاران حضرت(ع) ورع را پشت کفة ترازو و در محلّ کار خود، همراه دارند.»
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگی سوم: داشتن محاسن اخلاق

ویژگی سوم یاران امام زمان(عج) داشتن اخلاق کریمانه است.
این صفاتی که فطرت، به خوبی آنها شهادت می‌دهد و امامان معصوم(ع) از آنها مدح و تمجید کرده‌اند، باید در وجود یار و یاور مهدی(عج) باشد. مانند سه صفتی که در این روایت شریف آمده است.
امام صادق(ع) می‌فرمایند: «سرور خلق‌های نیک وخوب، سه خصلت است؛ اهل انصاف بودن، مواسات با برادران دینی و همواره به یاد خدا بودن.» پس اوّلین سیّد و سرور اعمال، انصاف است. انسان باید در همه چیز اهل انصاف باشد؛ در داوری میان دیگران، در گفتار، در معامله، در روبه‌رو شدن با مردم، در نگاه و در هر جایی که بشر در آنجا به رعایت انصاف نیاز دارد.
همین صفت انصاف داشتن اگر در انسان به وجود آید، ربط معنوی و روحی میان او و امام زمان(عج) برقرار می‌شود، داستان پیرمرد قفل ساز که به سبب همین منصف بودن، خدمت امام زمان(عج) می‌رسید، معروف است.
دومین عملی را که آقای اعمال شمردند، مواسات با برادران دینی است؛ یعنی به آنها در مسائل مالی کمک برساند و یاری کند. خیلی بد است که در میان مسلمانان، شخصی ورشکست شود و کارش به زندان بکشد، امّا همة اطرافیان او میلیون‌ها تومان پول داشته باشند! آیا با این وضع می‌شود توقّع داشت که از یاران حضرت مهدی(عج) بود؟! حضرت می‌فرمایند: «این دوست من است، چرا گرفتاری او را حل نکردید؟!» اولیای خدا در زندگی مواسات داشتند. امامان معصوم(ع) اهل مواسات بودند.
سومین عمل برجسته، به یاد خدا بودن در همه حال است. چه در خلوت و چه در جلوت؛ چه در میان مردم و چه دور از مردم؛ چه در بیداری و چه در خواب! یاد قلبی و باطنی خدا را در همه حال داشته باشید.
با توجّه به این روایات، روشن می‌شود که یاران حضرت مهدی(عج)، دارای چنان ویژگی‌ها و اوصاف برتر و کم‌نظیری هستند که به حق در این مقام و موقعیّت قرار گرفته‌اند و بدین جهت نقش مهمّی در پیروزی آن قیام جهانی خواهند داشت.
تذکّر این نکته ضروری است که ظهور حضرت موقوف به انقضای اجل و سرآمد حکمت وتحقّق شرایط و ظهور علامات است؛ زیرا غیبت حضرت را مدّتی است معلوم و حجاب را مصلحتی و ظهور را شرایطی.

 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]خصوصیات یاران امام مهدی(ع)[/h]
امام صادق(علیه‌السلام) مى‏فرماید: خوشا به حال شیعیان قائم كه در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیاى خدا هستند، همانها كه نه ترس آنها را فرا مى‏گیرد و نه اندوهگین مى‏شوند.
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام باقر(علیه‌السلام) مى‏فرماید: گویى كه یاران قائم را مى‏بینم كه شرق و غرب (جهان را) در نوردیده‏اند. همه‏ چیز در برابر آنها سرِ تسلیم فرود مى‏آورد حتى درندگان زمین و آسمان به دنبال خشنود ساختن آنها هستند. قطعه‏اى از زمین به قطعه دیگر مباهات كرده و مى‏گوید: امروز مردى از یاران قائم از من گذر كرده است.(4)
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگى‏هاى جسمانى
یاران امام مهدى(علیه‌السلام) از نظر صفات جسمى و نیروى بدنى سرآمد روزگار بوده و كسى را یاراى مقابله با آنها نیست. امام صادق(علیه‌السلام) در وصف توان بدنى یاران قائم(عج) مى‏فرماید:
لوط (علیه‌السلام) كه مى‏فرمود: «اى كاش در برابر شما قدرتى مى‏داشتم یا مى‏توانستم به تكیه‏گاهى استوار پناه ببرم»(5) در آرزوى نیرو و توان قائم (عج) و به یاد قدرت و استوارى یاران او بود، زیرا به هر كدام از آنها قدرت چهل مرد داده شده و قلب آنها محكمتر از پاره‏هاى آهن است. اگر به كوه‌هایى از آهن برخورد كنند آنها را از جا بر مى‏كنند و شمشیرهاى آنان از حركت باز نمى‏ایستد، مگر زمانى كه خداوند(عزوجل)، خشنود شود.(6)




چقد حیف که ما از یارانش نباشیم
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعداد یاران قائم(عج)قول مشهور این است كه تعداد یاران امام عصر(عج) 313 نفر هستند كه در روایت‏هاى متعددى به آن اشاره شده است. در روایتى «مفضل بن عمر» از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل كرده است:
مثل این است كه قائم(علیه‌السلام) را بر منبر (مسجد) كوفه مى‏بینیم، در حالى كه 313 مرد به عدد اهل بدر گرد او را گرفته‏اند. آنها مردان جنگاور و حاكمان خدا در زمین او و بر خلق اویند.(7)
با توجه به روایت دیگر به این نتیجه مى‏رسیم كه یاران آن حضرت منحصر به تعداد یاد شده نبوده و این تعداد كسانى هستند كه از آغاز حركت حضرت مهدى(عج) ایشان را همراهى مى‏كنند، اما به تدریج بر این تعداد افزوده مى‏شود. البته ناگفته نماند كه این 313 نفر به دلیل خصایل برجسته‏اى كه دارند نقش فرماندهى و رهبرى را در لشكر آن حضرت به عهده دارند.(8)
در روایتى ابوبصیر از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل كرده است:
قائم از مكه خارج نمى‏شود، مگر زمانى كه تعداد كسانى كه به گرد او جمع ‏آمده‏اند، تكمیل شود. پرسیدم: این تعداد چند نفر است؟ آن حضرت فرمود: دو هزار نفر، جبرئیل در سمت راست او و میكائیل در سمت چپ او حركت مى‏كند و ... .(9)
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعداد یاران امام مهدی(عج)یاران امام مهدی(عج) را از جهت مقام معنوی و وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده می گیرند می توان به سه دسته تقسیم کرد.
1- دسته اول که در مقایسه با سایر یاران امام مهدی (عج) بسیار با فضلیت تر و وارسته تر و توانمندتر ند 313 نفر است . امام باقر (عج) در این باره فرموده اند:
فاذاخرج اسند ظهره الی الکعبه واجتمع الیه ثلاثمائه و ثلاثه عشررجلا من اتباعه
«وقتی امام مهدی(عج) قیام کند به خانه کعبه تکیه می کند و 313 نفر از یارانش نزد او حاضر می شوند»

از آنجا که حکومت امام مهدی(عج) یک حکومت جهانی است و سرتاسر کره زمین را فرا می گیرد و حکومت جهانی به کارگزاران و مدیران توانمند و دانا نیاز دارد، امام مهدی(عج) از این 313 نفر برای اداره امور مناطق مختلف دنیا و پاسخگویی به سؤالات و نیازمندیهای مردم نقاط مختلف کره زمین استفاده خواهد کرد
امام صادق(عج) در این باره فرموده اند:
هم النجباء والقضاة والحکام والفقهاء فی الدین
آنان (313نفر) برترینها، قاضیان، حاکمان و فقیهان در دین اند.
2- دسته دوم یاران امام مهدی(عج) تعدادشان ده هزار نفر است. این گروه کسانی هستند که پس از اطلاع از ظهور امام مهدی(عج) از نقاط مختلف دنیا برای یاری رساندن به آن حضرت به سمت مکه حرکت می کنند و در همان روزهای اول ظهور خود را به امام مهدی(عج) می رسانند قیام مسلحانه امام مهدی(عج) برای گسترش عدالت و معنویت و مبارزه با ستمگران و مستکبران زمانی آغاز خواهد شد که این ده هزار نفر در مکه خود را به امام برسانند امام صادق (عج) در این باره فرموده اند:
لایخرج القائم من مکه حتی تکمل الحلقه
«امام قائم(عج) از مکه خارج نمی شود مگر هنگامی که گروه تکمیل شوند»

یکی از اصحاب امام صادق(عج) پرسید آن گروه چند نفرند؟ حضرت فرمودند« عشره الاف، ده هزار نفر»
3- دسته سوم یاران امام مهدی(عج) که لشکر عمومی آن امام عزیز هستند را مومنانی تشکیل می دهند که در سرتاسر دنیا حضور دارند و برای اجرای اهداف و برنامه های امام مهدی(عج) به آن حضرت کمک می کنند. در احادیث امامان معصوم تعداد این افراد معین نشده است اما یقینا این گروه شامل میلیونها انسان حق طلب و عدالت خواهی خواهد بود که به آن امام خوبی ها عشق می ورزند و با دیدن علم و حلم وکمال و وفا و دیگر اخلاق نیکوی امام مهدی(ع) به او می پیوندند.
در تعدادی از احادیث نام برخی از اصحاب امام مهدی نیز ذکر شده است که به عنوان نمونه می توان به حضرت عیسی(ع) و سلمان فارسی اشاره کرد پیامبر اکرم در این باره فرموده اند:

«عیسی بن مریم ینزل من السماء و یکون مع المهدی من ذریتی»
عیسی بن مریم از آسمان فرود می آید و با مهدی که از نسل من است همراه خواهد بود.

آن حضرت در حدیث دیگری فرمودند:
«یا سلمان انک مدرکه و من کان مثلک و من تولاه هذه المعرفة»
ای سلمان تو او (مهدی) را درک خواهی کرد و هر کس که مثل تو باشد و با چنین معرفتی او را دوست داشته باشد نیز او را درک خواهد نمود.

علاوه بر گروه های سه گانه اصحاب امام مهدی که پیش از این بیان کردیم، آن حضرت را لشگری از فرشتگان نیز یاری می¬کنند هم چنان که خداوند با ترس و و حشتی که در دل دشمنان امام مهدی می اندازد آن حضرت را کمک می کند امام صادق(عج) در این باره فرموده اند:
«یویده الله بثلاثه الملائکه والمومنین والرعب»
خداوند امام مهدی را با سه لشگر یاری میکند:فرشتگان، مؤمنین و ترس
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونگی آگاهی یاران امام مهدی(عج):

پاسخ این سؤال که یاران امام مهدی(عج) چگونه مطلع می شوند که اصحاب آن حضرت هستند و باید برای یاری ایشان به سمت مکه حرکت کنند؛ باید گفت:
خداوندی که از حضرت ابراهیم در میان آتش محافظت کرد و برای حضرت صالح(عج) از دل کوه شتر بیرون آورد و امام مهدی(عج) را صدها سال سالم و زنده نگه داشته است ، اگر اراده کند می تواند کاری کند که یاران امام مهدی(عج) به صورت معجزه اسا از اینکه یاران آن حضرت هستند مطلع شوند و دوری مسیر و پراکنده بودن یاران امام مهدی(عج) در سرتاسر دنیا نمی تواند مانع اراده خداوند شود. علاوه بر این در احادیث امامان معصوم نیز اشاره هایی به این مسئله شده است مثلا امام صادق(عج) در حدیث فرموده اند:
یصبح احدکم و تحت راسه صحیفة علیها مکتوب و«طاعة معروفه»
چون از خواب بیدار شدید، زیر سر خود نامه ای را می یابید که در آن نوشته شده است« اطاعتی نیکو»
امام صادق (ع) در مورد چگونگی جمع شدن یاران امام مهدی (عج) در مکه فرموده اند : انهم لیفقدون عن فرشهم لیلاً فیصبحون بمکه و معضهم یسیر فی الصحاب ، اصحاب امام مهدی (عج) شبانگاه از ستبرهایشان ناپدید می شوند و صبحگاهان در مکه حاضر می شوند و تعدادی از آنها سوار برابرها شده خود را به مکه می رسانند
از این روایات استفاده می شود که حداقل برخی از یاران امام مهدی (عج) به صورت معجزه آسا در همان ساعات اولیه ظهور در مکه حضور خواهند یافت .
آنچه گذشت در مورد یاران ویژه امام مهدی(عج) بود اما در مورد سایر اصحاب امام مهدی(عج) باید گفت: همانطور که می دانیم هنگامی که امام مهدی(عج) ظهور کردند به وسیله ندای آسمانی وهمچنین اهمیت واقعه جهانی ظهور، همه مردم جهان از ظهور آن حضرت مطلع می شوند بنابراین کسانی که واقعا منتظر حضرت بوده اند از سرتاسر دنیا برای پیوستن به امام مهدی(عج) حرکت می کنند و هر کس با هر وسیله ای که بتواند می¬کوشد خود را به آن حضرت برساند
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا بانوان در نهضت جهانی امام مهدی(عج) نقش دارند؟
نقش بانوان در ظهور در دین اسلام میان زن و مرد برای پیمودن مسیر کمال و سعادت تفاوتی وجود ندارد و بانوان به اندازه مردان می¬توانند از نظر معنوی و اخلاقی رشد کنند و به خداوند نزدیک شوند. شخصیت بی نظیر حضرت زهرا(س) بهترین دلیل بر این مطلب است. چرا که ایشان از نظر معنوی آن قدر رشد کرد که مادر یازده امام معصوم (عج) شد و تمام این یازده امام معصوم به داشتن چنین مادری افتخار و مباهات می کردند به راستی برای تمام بانوان عالم همین یک افتخار بس است که در میان آنان شخصیتی چون حضرت زهرا(س) وجود داشته است. امام مهدی(عج) نیز به عنوان مجری اسلام واقعی نه تنها در مسیر رشد و کمال بانوان مانعی ایجاد نخواهد کرد بلکه تمام زمینه ها را برای رسیدن زنان به جایگاه واقعی شان فراهم خواهد نمود یکی از عرصه هایی که بانوان صالح برای ایفای نقش در آن علاقه فراوانی دارند نهضت جهانی امام مهدی(عج) است و بدون تردید بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کره زمین نقش مهمی در این حرکت بی نظیر خواهند داشت. امام باقر(عج) در این باره فرموده اند: «و یجیی و الله ثلاثة مائه و بضغة عشر جلد فیهم خسمون امراه یجتمعون بمکة علی غیر میعاد قزعا کفزع الخریف» «به خدا سوگند سیصد و چند نفر که پنچاه نفرشان زن هستند:Emotion (9): بدون قرار قبلی مانند ابرهای پاییزی در مکه کنار یکدیگر جمع می شوند.» این روایات علاوه بر اینکه نشان دهندة حضور بانوان در نهضت جهانی امام مهدی(عج) است جایگاه مهم آنها در نهضت آن حضرت را هم نشان می دهد چرا که همانطور که گذشت امام مهدی(عج) 313 یاور مخصوص و ویژه دارد و براساس این روایات بخش قابل توجهی از این تعداد را با نوان تشکیل می دهند. جالب است این را هم بدانیم که توفیق مشارکت در انقلاب امام مهدی(عج) و یاوری کردن آن حضرت حتی به تعدادی از بانوانی که صدها سال پیش از دنیا رفته اند نیز داده می شود این بانوان با ایمان و صالح که زندگی سرشار از معنویت داشته اند لیاقت حضور در دولت کریمه امام مهدی(عج) را پیدا می کنند و خداوند با اراده خود آنها را پس از ظهور امام مهدی(عج) زنده می کند تا به دنیا برگردند و از حضور در کنار امام خوبی ها لذت ببرند مفضل بن عمر می گوید: امام صادق(عج) فرمودند: یکرمع القائم (عج) ثلاث عشره امراه . قلت و ما یصنع بهن؟ قال یداوین الجرحی و یقمن علی المرضی کما کان مع رسول الله  قلت فسمهن لی فقال: القنواء بنت رشید و امام ایمن و حبابه الوالبیه و سمیه ام عمار بن یاسر و زبیده و ام خالد الاحمسیة و ام سیعد الحنفیة و صیانه الماشطة و ام خالد الجهینه. همراه قائم سیزده زن خواهند بود. مفضل پرسید: آنها را برای چه کاری می خواهد؟ امام صادق(عج) فرمودند به مداوای مجروحان پرداخته سرپرستی بیماران را به عهده خواهد گرفت. عرض کردم : نام آنها را بفرمایید. امام فرمودند: قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده ، ام خالد احمسیه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه و ام خالد جهینه. مسلم است که بازگشت به دنیا و بهره مندی از فضای عطر آگین دولت امام مهدی(عج) مخصوص این سیزده بانو نیست و تمام بانوان می توانند با الگو قرار دادن این سیزده نفر مانند آنها این توفیق را پیدا کنند که اگر پیش از ظهور امام مهدی(عج) از دنیا رفتند هنگام ظهور به دنیا بازگردند و از نعمت های حکومت امام مهدی(عج) استفاده نمایند . بنابراین چه خوب است که درباره زندگی این بانوان بیشتر تحقیق و مطالعه کنیم و با خصوصیات آنها بیشتر آشنا شویم.


 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگی های یاران امام زمان که در قرآن به آنها اشاره شده :

1- متواضع اند: «عباد الرحمن الذين يمشون علي الأرض هونا »
2- داراي بينش صحيح هستند، زيرا غرور در قلب و عقل آنان نفوذ نکرده است
3- اهل پرورش جاهلان جامعه اند، «وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما »
4- اهل طاعت و سجده و قيامند، «و الذين يبيتون ربهم سجدا و قياما »
5- خود را آلوده به گناه که منجر به ورود به جهنم مي شود نمي کنند، «والذين يقولون ربنا أصرف عنا عذاب جهنم »
6- اهل اعتدالند، «إذا أنفقوا لم تسرفوا و لم يقتروا »
7- موحدند و غير خدا را نمي خوانند، «لا يدعون مع الله الها آخر »
8- به جان انسانها احترام مي گذارند، «ولايقتلون النفس التي حرم الله إلا بالحق »
9- پاکدامنند، «ولايزنون »

10- دنبال پاکسازي روان خويش اند، «و من تاب و عمل صالحا »
11- جبران کننده عقب ماندگيها و پرکننده خلأ ها هستند، «إلا من تاب و آمن و عمل صالحا »
12- حتي مرتکب مقدمات گناه هم نمي شوند و در مجالس گناه هم شرکت نمي کنند،«و إذا مروا باللغو مروا کراما »
13- کلامشان صحيح است، «و الذين لا يشهدون الزو »
14- اهل لغو نيستند، « و إذا مروا باللغو مروا کراما »
15- پرورش دهنده نسل سالم و مفيدند، «هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قره أعين »
16- امام ديگرانند، «و جعلنا للمتقين إماما »
17- به گزين اند. کلام را گوش مي دهند و از بهترين آن پيروي مي نمايند، «فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه »
18- ايمان دارند، «قل يا عباد الذين آمنوا إتقوا ربکم »
19- بنده خداي متعال هستند و امور خود را واگذار به خداي متعال مي نمايند، بنده شهرت و پول و زر و زور و دنيا نيستند، «ثم يقول للناس کونوا عبادا لي من دون الله »
20- شيطان را به زانو در آورده اند، «ولأغوينهم أجمعين إلا عبادک منهم المخلصين »
21- ويژگيهاي صالحين را دارند يعني صددرصد اعمالشان صالح است، «والذين آمنوا و عملوا الصالحات لندخلنهم في الصالحين »
22- امر ازدواج براي جوانان را تسهيل مي کنند، «و أنکحوا الأيامي منکم و الصالحين من عبادکم و إمائکم »
23- در کار خير از همديگر سبقت مي گيرند، «و يسارعون في الخيرات و أولئک من الصالحين »

 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
امیرالمومنین در خطبه ای بعد از شمردن صفات یاران قائم (عج) میفرمایند:

آه آه شوقا الی رویتهم آه آه چقدر مشتاق دیدن رویشان هستم!

ـ الله اکبر ـ حدود 1400 سال پیش مردی که ملائکه شوق دیدارش را داشتند(1) او شوق دیدار یاران مهدی (عج) را دارد!!!! حیف نیست جز یاران مهدی (عج) نباشیم؟


پیامبر (ص) در معراج ملکی را دیدند که از نظر شکل و شمایل ظاهری شبیه به علی (ع) بود و سایر ملائکه در گرد او بودند پیامبر (ص) پرسیدند این کیست؟
وحی رسید ملائکه دوست داشتند علی (ع) را در زمین ببینند ملکی آفریدم تا ملائکه هنگامی که میخواهند علی (ع)‌ را ببینند به این ملک نگاه کنند.

 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطابق برخي از روايات،اصحاب حضرت (ع) از صفات و ويژگي هايي برخوردارند از قبيل:


1_ اخلاص

در روايتي امام جواد (ع)به عبد العظيم حسني (ع)فرمود:«...و هنگامي كه براي او اين تعداد «313 نفر» از اهل اخلاص جمع شد خداوند امر او را ظاهر خواهد كرد...» ( كمال الدين، ج2، ص377و378)



2_ يقين و استقامت

از امام صادق (ع) در حديثي نقل شده كه فرمود : «... گويا قلب هاي آنها به مانند تكه هاي آهن است، شكي در قلوب آنها راجع به خداوند وجود ندارد. محكم تر از سنگ است...» (بحارالانوار ، ج 52، ص307،ح82)



3_خداشناسي واقعي

از امام علی (ع) در ضمن حدیثی نقل است که فرمود:

«... ولكن در طالقان مردماني مؤمن خواهند آمد كه به خداوند معرفت واقعي دارند و آنان انصار مهدي در آخر الزمان مي باشند». (بحار الانوار ،ج52،ص307،ح82)



4_شيران روز و زاهدان شب

از امام صادق (ع) در حديثي راجع به اصحاب قائم نقل است كه فرمود: « گويا من نظر مي كنم به قائم و اصحاب او در نجف و كوفه ... سجده ها به پيشانی هاي آنها اثر گذارده است، شيرا در روز و راهبان در شب اند...» ( بحارالانوار،ج52،ص386)



5_ برخورداري از تا ييد الهي

طبرسي در روايتي از امام علي (ع) نقل كرده كه فرمود: « تا اينكه خداوند مردي را در آخر الزمان بر مي انگيزاند... او را به ملائكه اش تاييد كرده و انصارش را حفظ خواهد كرد». (بحار الانوار،ج52،ص280،ح6)
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
بر طبق روایات یاران امام زمان (عج) چند دسته هستند:

1. ابدال
2.وزراء
3.حکّام
4.حلقه ی یاران(عقد)
5.اشیاع(جمع شیعیان)
6.اتباع
7.اولیاء

1. گروه اول ابدال هستند.
این گروه که نزدیک ترین یاران حضرت هستند. و در واقع پیش‌خدمتان امام زمان(عج) هستند که در زمان غیبت، آن حضرت را یاری می‌کنند و هر گاه یکی از آن افراد از دنیا برود، دیگری جای او را می‌گیرد. در این زمینه علاّمه مجلسی از

امام محمّد باقر(ع) نقل می‌کند:
((به ناچار برای صاحب این امر غیبتی هست و در آن غیبت قدرت و قوّتی برای او لازم است که در آن زمان به وسیله سی نفر از همراهان، از وحشت و تنهایی بیرون می‌آید.))

در تعداد ابدال اختلاف قول هست. از 30 نفر تا 80 نفر گزارش شده است.

ویژگی های ابدال:
1.داشتن قلبی همانند قلب ابراهیم: این مطلب را عبادة بن صامت از پیامبر نقل کرد.
شاید مراد پیامبر(ص) از این تشبیه، این است که این چند نفر از نظر شدّت، صلابت، بردباری و ایستادگی در برابر حمایت از دین خدا، همانند حضرت ابراهیم هستند و هیچ جریانی نمی‌تواند آنها را نسبت به دفاع از حریم دین، سست و بی تفاوت کند.

2. سپر بلای انسان ها بودن: از ویژگی‌های ابدال این است که خداوند به وسیلة این وجودهای مقدّس، بلاها را از مردم دفع می‌کند. چنان‌که ابن مسعود از پیامبر نقل کرده که فرمود: « خداوند به وسیلة آنها بلاها را از مردم زمین دور می‌گرداند.»

3. راضی بودن به قضای خداوند: سه ویژگی‌دیگر برای ابدال نقل شده که پیامبر فرمود:
«راضی بودن به حکم و قضای خداوند، پیشه کردن صبر بر محارم خدا، خودداری کردن از آلوده شدن به حرام و خشمگین شدن برای خدا»

4.مواسسات احسان و عفو: از دیگر مشخصه‌های ابدال این است که پیامبر فرمود:
«گذشت و عفو می‌کنند از کسانی که به آنان ظلم کنند، نیکی و احسان می‌کنند به آنان که در حقّشان بدی کنند، ایثار و مواسات می‌کنند در آنچه که خداوند به آنان داده است.»

5.ـ جود سخا و خیرخواهی: ابن مسعود از پیامبر اسلام(ص) چنین روایت کرده است: «بدانید که اینان (ابدال) هرگز این مقام را از خواندن نماز، گرفتن روزه و صدقه به دست نیاوردند.» عرض کردند: ای رسول خدا!‌ پس به چه وسیله به این مقام رسیدند؟
پیامبر فرمود: «به وسیلة جود و بخشش و خیرخواهی مسلمانان»

 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
گروه دوم از یاران ایشان وزراء هستند:
وزراء نزدیک ترین یاران امام عصر (عج) در زمان ظهور حضرت هستند.

و همه ی آن ها عجم هستند! ولی به زبان عربی صحبت می کنن.

الوزاء عجمی لیس منهم عربی ...
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
انشاءالله که از یاران با وفای حضرت حجت بن الحسن مهدی صاحب الزمان باشیم صلواتی بفرستید ...
.
.
.
.
اللهم عجل لویک الفرج
 

moaqfe

کاربر بیش فعال
[SIZE=+1]علائم ظهور امام زمان(عج)[/SIZE]
ظهور حضرت حجت(عج) از اموري است كه در اسلام نسبت به آنها به شدت تأكيد شده و در حتميت آن ذره اي شك و شبهه وجود ندارد. پيش از اين گفتيم كه در آياتي نظير آية 55 سورة نور، خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است كه فرمانرواي زمين گردند و بر آن سيطره يابند.


در نوع آن شک و شبه وجود دارد
 

moaqfe

کاربر بیش فعال
صحبت كردن از حضرت مهدي(ع) و نشانه هاي ظهور ايشان در واقع صحبت كردن از حوادثي است كه بناست در آينده اتفاق بيفتد و لذا بجاست كه از خود بپرسيم: اگر در مورد احاديث نقل شده در اين زمينه بررسي اسناد صورت گرفت و مطمئن شديم كه آنها از معصوم(ع) صادر شده است، آيا مي توان مطمئن بود كه حتماً همة آن حوادث آن گونه كه در روايات شريف ما آمده اند وقوع يابند؟ پاسخ به اين پرسش در كتب عقيدتي و فلسفي تحت عنوان «بداء» داده مي شود كه طي اين بخش از مطالب به آن مي پردازيم.


کتب بداء همه فرق را شامل میشود یا یک فرقه را؟ و با توجه به سلیقه کسی انتخاب میشود یا هر کتابی که در این زمینه باشد مشمول بداء است
 

moaqfe

کاربر بیش فعال
«بداء» در لغت به معناي ظهور و روشن شدن پس از مخفي بودن چيزي است و اصطلاحاً به روشن شدن چيزي پس از مخفي بودن از مردم اطلاق مي شود؛ بدين معنا كه خداوند متعال بنا بر مصلحتي، مسئله اي را از زبان پيامبر يا ولي اي از اولياي خويش به گونه اي تبيين مي كند و سپس در مقام عمل و ظهور و بروز، غير آن را به مردم نشان مي دهد. در قرآن آمده است:



این تعریف یک تفکر است یا یک تعریف عمومی؟


لطفا" منابع مطالبتون رو قید بفرمائید
 

moaqfe

کاربر بیش فعال
1. نشانه هاي مشروط و غير حتمي ظهور

جز نشانه هايي كه صراحتاً در احاديث به حتمي بودن آنها اشاره شده است، بقية نشانه هاي ظهور همگي از امور موقوفه به شمار مي روند،
خداوند متعال، به چيزي مثل بداء عبادت نشده است.13


این مطلب یک گفتار از طرف یک معصوم است یا برداشت از طرف یک متفکر
 

moaqfe

کاربر بیش فعال
1. نشانه هاي مشروط و غير حتمي ظهور
بدين معنا كه به جز نشانه هاي حتمي ظهور بقية آنها بنا بر مشيت و ارادة الهي ممكن است دچار تغيير و تبديل، تقدّم يا تأخّر شوند. به عبارت ديگر آنها از جمله امور لوح محو و اثبات به حساب مي آيند و ممكن است با تغيير و تبديل در شرايط آنها و عوض شدن علل رخ دادن آنها به گونة ديگري پديد آيند يا اصلاً رخ ندهند. البته بسياري از رويدادهايي كه در احاديث ما به آنها اشاره شده است تا كنون اتفاق افتاده اند و دچار بداء در اصل تحقّق خويش نشده اند.
مثلاً اگر در حديث به نزول بلايي (مشروط) اشاره شده باشد به واسطة توسل و استغفار مؤمنان و مسلمانان ممكن است در نزول آن تأخير رخ دهد يا اصلاً چنين بلايي به جهت عظمت عمل صالح ايشان نازل نشود يا اينكه با برخي اعمال صالح يا ناصالح ظهور حضرت را دچار تعجيل يا تأخير كنند.

شايد بتوان علت بيان چنين اخباري را اين دانست كه اگر مسئله به اين شكل تبيين نمي شد، مؤمنان هم از احتمال حدوث آن حادثه باخبر نمي شدند و بدان مبتلا مي گشتند امّا پس از صدور حديث از ناحية معصوم(ع) و آگاه شدن مؤمنان و مسلمانان از آن، با دعا و توسل و استغفار از پديد آمدن چنان حادثة ناگواري ممانعت به عمل آورند يا سبب حدوث اتفاقي خوشايند شوند. البته فراموش نكنيم كه عكس اين مطلب هم كاملاً صادق است به اين معنا كه شخص معصوم(ع) با اعلام نزول بلا و علّت آن، حجت را بر مردم تمام مي كنند كه شما با وجود آنكه مي توانستيد، آن بلا را از خويش دفع نكرديد يا فلان خير را به سوي خويش جلب ننموديد و از همين روست كه روايت شده است:
خداوند متعال، به چيزي مثل بداء عبادت نشده است.13



این مطلب را اگر قرار باشد طبق فرمایشات امیرالمومنین در خطبه اول نهج البلاغه بپذیریم باید اعتراف کرد هیچ مبنای اعتقادی و عقلی درستی ندارد و براحتی با مطالب آن میتوان امتی را در گذر زمان معطل نگه داشت و هر داستانی را به حساب مصلحت گذاشت و در گذار حق خواهی را نابود و بدعت را احیا کرد
در طول تاریخ بارها گفته شده که علائم ظهور تکمیل شده و ظهور نزدیک است و در نهایت گفتند که حتما" به مصلحتی به تاخیر افتاده است
در صورتیکه خود آقا امام زمان میفرمایند که زمان ظهور مشخص و خداوند تبارک و تعالی از آن مستحضر است
بعبارتی در طول تاریخ , فلسفه و هدف ظهور در پشت حاشیه های ظهور مدفون شده
 

moaqfe

کاربر بیش فعال
از اینکه با درج چند پست جمع دوستانه و معنوی شما را برهم زدم پوزش میخام
ولی غرض فقط ادای تکلیف بود
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکاليف ووظايف شيعه در زمان غيبت امام زمان چيست؟
پاسخ: با توجه به احاديث خاندان وحى، در عصر غيبت، وظايف وتکاليفى براى شيعه مشخص ومعين نموده اند که بخشى از آنها بدين ترتيب است:1- معرفت وشناخت آن حضرت: يکى از وظايف شيعه نسبت به امام زمان (عجل الله فرجه) به دست آوردن شناخت صفات وآداب وويژگيهاى آن جناب وعلايم حتمى ظهور او مى باشد. زيرا آن حضرت، امامى است واجب الاطاعه، وهر کس که اطاعتش واجب است بايد صفاتش را شناخت، تا با شخص ديگرى که مقام او را به دروغ وستم ادعا مى کند، اشتباه نگردد. بنابراين شناخت ودانستن صفات مولايمان حضرت حجت (عليه السلام) واجب است.امام صادق (عليه السلام) فرموده است: (به درستى که بهترين وواجب ترين فريضه ها بر انسان شناخت پروردگار واقرار به بندگى او است... وپس از آن شناخت فرستاده خدا است وگواهى دادن به پيغمبرى او... وبعد از آن، شناختن امامى است که به صفت ونامش در حال سختى وراحتى به او اقتدا مى نمايى)
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
2- انتظار فرج وظهور آن حضرت: در رابطه با اين وظيفه، مطالبى را بطور جداگانه آورده ايم که ما را از توضيح در اين بخش مستغنى مى کند.3- محزون بودن از فراق آن حضرت: اين امر، يکى از نشانه هاى دوستى واشتياق به آن امام است. امام رضا (عليه السلام) مى فرمايد: (چه بسيار زنان جگر سوخته مؤمنه وچه بسيار مردان مؤمن جگر سوخته خواهند بود، آنگاه که (ماء معين) (امام زمان) مفقود وغايب گردد). (2)ونيز امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: (شخص مهموم واندوهگين به خاطر ما که غم واندوهش از جهت ظلمى است که بر ما رفته، نفس کشيدنش تسبيح گويى است، وهم او به خاطر امر ما عبادت است، وپنهان داشتن سر ما، براى او به منزله جهاد در راه خداوند است). (3)4- دعا کردن براى آن حضرت: اين وظيفه نيز به طور جداگانه در همين فصل آمده که مى توانيد مراجعه فرماييد.5- صدقه دادن به نيابت از آن حضرت: اين امر نشانه مودت ودوستى آن جناب وولايت است.سيد بن طاووس - رحمه الله - در کتاب (کشف المحجه) به فرزندش چنين سفارش مى کند: (... در پيروى ووفادارى وتعلق خاطر وبستگى نسبت به آن حضرت به گونه اى باش که خدا ورسول او (صلى الله عليه وآله وسلم) وپدران آن حضرت وخود او از تو مى خواهند، وحاجات آن بزرگوار را برخواسته هاى خود مقدم بدار، هنگامى که نمازهاى حاجت را به جاى مى آورى، وصدقه دادن از سوى آن حضرت را، پيش از صدقه دادن از سوى خودت وعزيزانت قرا ده، ودعا کردن براى آن حضرت را مقدم بدار، که سبب مى شود به سوى تو توجه فرمايد وبه تو احسان نمايد...). (4)
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
6- حج رفتن به نيابت آن حضرت: اين کار، بين شيعيان در روزگار قديم متداول بوده است. حاجيان معمولا در مراسم عبادى - سياسى حج، بعد از آنکه اعمال واجب خود را انجام دادند، سعى مى کنند اعمال حج را به نيابت از طرف محبوبترين افراد خود نيز انجام دهند. حضرت مهدى (عليه السلام) که محبوبترين افراد نزد شيعيان است، از هر کس شايسته تر است که به نيابت از آن حضرت حج به جاى آورده شود. وبه طور مسلم، اين عمل باعث مى شود که حج خود او نيز، بيشتر مورد قبول حق تعالى قرار گيرد. ولى بايد توجه داشت که پول حجى که نيابتا از امام زمان (عجل الله فرجه) انجام مى گيرد حتما پاک وبدون شبهه باشد.7- قيام هنگام شنيدن نام آن حضرت: شايسته است يک شيعه واقعى هرگاه نام مبارک آن حضرت خصوصا (قائم) برده مى شود، برخيزد وبه احترام آن امام تمام قد بايستد، چنانکه سيره بعضى از امامان معصوم - عليهم السلام - ما چنين بوده است. از آنجايى که اين موضوع در بخش دوم کتاب به تفصيل بحث شده است در اينجا به همين مقدار بسنده مى کنيم.8- دعا براى حفظ ايمان: چون در عصر غيبت خطرات بسيار وامواج خطرناکى خانه دل انسان را تهديد مى کند، لازم است که ضمن تلاش جدى براى تخلق به اخلاق الهى، دست به دعا بلند کرد واز خداوند استمداد نمود. دعايى است که سيد بن طاووس در کتاب (مهج الدعوات) آورده، در حديثى که غيبت حضرت مهدى (عجل الله فرجه) در آن ياد شده، راوى گويد: عرض کردم: شيعيانت چکار کنند؟ فرمود: (بر شما باد به دعا کردن وانتظار فرج کشيدن). سپس گويد عرضه داشتم: به چه چيزى دعا کنيم؟ فرمود: مى گويى:(اللهم انت عرفنى نفسک، وعرفتنى رسولک، وعرفتنى ملائکتک، وعرفتنى نبيک وعرفتنى ولاه امرک؛ اللهم لا آخذ الا ما اعطيت، ولا اوقى الا ما وقيت، اللهم لا تغيبنى عن منازل اوليائک، ولا تزغ قلبى بعد اذ هديتنى، اللهم اهدنى لولايه من فرضت طاعته)بار خدايا! تو خودت وفرستاده ات وفرشتگانت وپيغمبرت وواليان امرت را به من شناساندى، بار خدايا! من نگيرم جز آنچه که تو عطا کنى وهيچ نگهدارنده اى جز تو برايم نيست؛ بار خدايا! مرا از منازل دوستان خود دور مگردان، ودلم را پس از آنکه هدايت کرده اى منحرف منماى؛ خدايا! مرا به ولايت کسى که اطاعتش را بر من واجب ساخته اى هدايت فرماى)
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
9- سعى دراصلاح جامعه، وامر به معروف ونهى از منکر: از جمله وظايف مهم شيعيان وشيفتگان حضرت حجت (عليه السلام) اصلاح جامعه خود است. البته بديهى است که امتى مى تواند در رابطه اين امر مهم موفق باشد که خودسازى را مقدم بر ديگر سازى بداند وبه خود بيشتر بپردازد. سعى وتلاش در راه اصلاح ديگران ومبارزه با کجرويها وفسادها واهتمام به امر به معروف ونهى از منکر به منظور اصلاح جامعه وتربيت انسانهاى صالح وشايسته وظيفه عاشقان در عصر غيبت است.پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) مى فرمايد: (هر کس صبح کند وبه امور مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان نيست، وکسى که بشنود فرياد انسانى را که از مسلمانان کمک مى طلبد وبه نداى او پاسخ مثبت ندهد، مسلمان نيست). (6)آرى، بزرگترين آمر به معروف وناهى از منکر در عصر ظهور، خود امام مهدى (عليه السلام) است. پس چگونه ممکن است جامعه منتظر، خشنودى مهدى (عليه السلام) را بخواهد، ودر اين بعد به مهدى (عليه السلام) اقتدا نکند؟!10- تزکيه وخودسازى: پاکسازى درون از صفات پليد، زيور دادن آن به وسيله اخلاق پسنديده، از جمله وظايفى است که در هر زمان واجب است، ولى ياد کردن آن به طور خصوص، در وظايف زمان غيبت حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه)، از اين جهت است که درک فضيلت صحبت او وقرار گرفتن در اعداد اصحاب آن جناب، بستگى به آن دارد. امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: (هر کس که دوست مى دارد از اصحاب حضرت قائم (عليه السلام) باشد، مى بايست منتظر باشد ودر اين حال به پرهيزکارى واخلاق نيکو رفتار نمايد، در حالى که منتظر باشد، پس چنانچه بميرد وپس از مردنش قائم (عليه السلام) به پا خيزد، پاداش او همچون پاداش کسى خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش کنيد ودر انتظار بمانيد، گوارا باد شما را اى گروه مشمول رحمت خدا). (7)همچنين وظايفى از قبيل: اظهار اشتياق به ديدار آن حضرت، حضور در مجالس حضرتش، درخواست معرفت او از خدا، اهتمام وتصميم قلبى بر يارى وى، زيارت وسلام آن حضرت در هر مکان، هديه ثواب نماز به آن جناب، دعوت مردم به او، دعا براى جلوگيرى از نسيان ياد آن سرور، اهتمام در اداى حقوق برادران دينى و...
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]چگونه در زندگي خودمان در خدمت امام زمان(عج) باشيم؟[/h]
بهترين كاري كه در زمان غيبت مي توانيم انجام دهيم، انتظار فرج است. براي اين منظور بايد با وظيفه منتظران واقعي آشنايي داشته باشيم.
وظيفه منتظران‏
خوب است بدانيم كه امام زمان(عج) شديداً به شيعيان خود عشق مى‏ورزد؛ بلكه علاقه آن حضرت به شيعيان و دوستانشان خيلى بيشتر از علاقه‏اى است كه ما نسبت به آن حضرت داريم. ايشان همواره براى شيعيان خود دعا مى‏كنند. از آن حضرت نقل شده است: «اِنّا غَيْرُ مُهَمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ وَلاناسينَ لِذِكْرِكُمْ»؛ بحارالانوار: ج 53، ص 174. ما هرگز در رعايت احوال شما كوتاهى نمى‏كنيم و شما را از ياد نمى‏بريم».
آنچه بر ما بايسته است، جلب رضايت آن بزرگوار است. پيوستگى با او، يعنى، مطيع او بودن. آنچه در روايات زياد سفارش شده، انتظار فرج است. ما بايد ارتباط معنوى خود را با امام زمان(عج) با عمل به دستورات آن حضرت و انتظار فرج به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داريم. از اين‏رو بسيار به جا است كه خصوصيات منتظر واقعى حضرت مهدى(عج) را بدانيم و سپس آن را در خود عملى كنيم.
رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «اَفْضَلُ العِبادَةِ اِنْتِظارُ الفَرَجِ»؛ فرائد السمطين، ج 2، ص 334، چاپ جديد. برترين عبادات، انتظار ظهور و فرج است.
وظيفه منتظر امام زمان‏عليه السلام اين است كه مانند يك منتظر واقعى زندگى كند. وقتى انسان حقيقتا منتظر كسى باشد، تمام رفتار و سكناتش نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر ميهمان باشد، حتما خانه را تميز و مرتب و وسايل پذيرايى را آماده مى‏نمايد و با لباس مرتب و چهره‏اى شاداب در انتظار مى‏ماند. چنين كسى مى‏تواند ادعا كند كه منتظر ميهمان است. اما كسى كه نه خانه را مرتب كرده و نه وسايل پذيرايى را آماده نموده و نه لباس مرتب و تميزى پوشيده و نه اصلاً به فكر ميهمان است؛ اگر ادعا كند كه در انتظار ميهمان بوده، همه او را ريشخند خواهند كرد و بر گزافه‏گويى او خواهند خنديد!
لاف عشق و گله از يار زهى لاف دروغ
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
عشق بازان چنين مستحق هجرانند
بنابراين، انتظار قبل از آنكه از ادعاى انسان فهميده شود، از رفتار و كردار او فهميده مى‏شود. نمى‏توان هر كسى را كه ادعاى دوستى و ولايت امام زمان را دارد، در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود! آرى «مشك آن است كه خود ببويد نه آنكه عطاربگويد».
با چنين توضيحى، روشن است كه منتظر واقعى امام زمان(عج) بايد رفتارش به گونه‏اى باشد كه هر لحظه منتظر ظهور امام زمان‏عليه السلام باشد، يعنى، در هر لحظه كه اين خبر را به او بدهند، خوشحال شود و آماده يارى آن حضرت باشد و با مال و جان خويش جهاد كند و خود را در راه آن حضرت فدا نمايد. منتظر واقعى، اهل گناه و دلبستگى به دنيا نيست؛ چرا كه چنين كسى نمى‏تواند از وابستگى‏ها، دلبستگى‏ها و آلودگى‏ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان‏عليه السلام باشد.
با توجه به نكات ذكر شده مى‏توان بعضى از وظايف منتظران امام زمان‏عليه السلام را چنين ذكر كرد:
 

Similar threads

بالا