هر چه می خواهد دل تنگت بپرس!

sarajchi

عضو جدید
سلام
از دوستان کسی میدونه در نرم افزار متلب برای تنظیم ضرایب اتوپایلوت در "Demo: "Missile Guidance System از چه روشی استفاده شده است؟
در واقع منظور من تنظیم بهره های Classical Three-Loop Autopilot می باشد. البته در متلب 2014 روشی برای تنظیم بهره های Three-Loop Autopilot ارائه شده است ولی Three-Loop Autopilot موجود در متلب 2014 با Three-Loop Autopilot موجود در "Demo: "Missile Guidance System متفاوت می باشد.
 

Asghar_

عضو جدید
سلام دوستان در کتاب Theory of wing sections-Including a Summary of Airfoil Data-ABBOTT نمودارهای ایرفویل ها هست که یه نمودار به صورت شکل زیر هست که من از اعداداش سر در نیاوردم

مثلا ضخاممت ایروفیل زیر 0.4 هست ولی در شکل زیر عدد 0.756 (برای Y) هم هست...برای قسمت x هم همینطوره..هر جور حساب کنی جور در نمیاد...ممنون میشم راهنمایی کنین که با نمودار مختصات ایرفویل جور دربیاد.

باتشکر



 

Asghar_

عضو جدید
سلام دوستان ..من دنبال یه سری مختصات ایرفویل میگشتم که یه سری سایت ها و نرم افزار هایی پیدا کردم که نمیدونم چرا مختصات کامل رو نمیدن...البته تقریبا کامل میدن ولی در قسمت لبه فرار نمیدونم چرا کامل نیستن..

ممنون میشم راهنمایی کنین...به شکل های زیر توجه کنین که در گمبیت طراحی شده اند...

راستی من مختصات این ایرفویل ها رو برای مدلسازی پره سه بعدی توربین میخواستم....


ببینین من در قسمت لبه فرار یه نقطه به فاصله (x=0.01-y=0) از نقاط قبلی ایجاد کردم که بتوانم از نقاط یه صفحه ایجاد کنم....حالا سوال من اینه که آیا این ترفند اعتبارسنجی لازم رو داره یا باید کارم رو بکنم و ببینم ولید میشه یا نه!...

ممنون میشم راهنمایی کنی







 

sepideh Aero

عضو جدید
بچه ها کسی می دونه در فاز Landing Roll ما باید از چه ضرایب آیرودینامیکی در معادلات استفاده کنیم؟ همون دیتا اپروچ رو بزاریم اشکال داره؟ از کجا گیر بیاریم آخه؟ مثلا CL_deltaS که مربوط به مشتق ضریب لیفت به زاویه انحراف اسپویلر هست یا سایر ضرایب منظورم هست. اگر کسی راجع به شبیه سازی هواپیما در این فاز اطلاع داره ممنون میشم کمکم کنه.

پ ن : Landing Roll میشه از زمان تاچ داون ارابه فرود اصلی تا زمانی که سرعت در انتهای باند صفر میشه.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
بچه ها کسی می دونه در فاز Landing Roll ما باید از چه ضرایب آیرودینامیکی در معادلات استفاده کنیم؟ همون دیتا اپروچ رو بزاریم اشکال داره؟ از کجا گیر بیاریم آخه؟ مثلا CL_deltaS که مربوط به مشتق ضریب لیفت به زاویه انحراف اسپویلر هست یا سایر ضرایب منظورم هست. اگر کسی راجع به شبیه سازی هواپیما در این فاز اطلاع داره ممنون میشم کمکم کنه.

پ ن : Landing Roll میشه از زمان تاچ داون ارابه فرود اصلی تا زمانی که سرعت در انتهای باند صفر میشه.

سلام،
در رابطه با چنین شبیه‌سازی‌ای اطلاعی ندارم. شاید این فایل‌ها بتونن کمک کنن.
Computer Simulation Model for Airplane Landing

AIRCRAFT CONTROL AND SIMULATION
 

mechanic-Nasrin

عضو جدید
سلام
ببخشید دوستان من پروژه ام راجع به پره های توربین و ایرفویل هاست اگه اطلاعاتی دارید ممنون میشم در اختیارم قرار بدید؟
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
بچه ها کسی می دونه در فاز Landing Roll ما باید از چه ضرایب آیرودینامیکی در معادلات استفاده کنیم؟ همون دیتا اپروچ رو بزاریم اشکال داره؟ از کجا گیر بیاریم آخه؟ مثلا CL_deltaS که مربوط به مشتق ضریب لیفت به زاویه انحراف اسپویلر هست یا سایر ضرایب منظورم هست. اگر کسی راجع به شبیه سازی هواپیما در این فاز اطلاع داره ممنون میشم کمکم کنه.

پ ن : Landing Roll میشه از زمان تاچ داون ارابه فرود اصلی تا زمانی که سرعت در انتهای باند صفر میشه.

ضرایب و مشتقات آیرودینامیک با استفاده از کدهای سریع مهندسی استخراج میکنند،( مثلا برای هواپیما یا uav بسته به نوع شرایط از AVL یا DD (دیجیتال دت کام) )

در رها UAV یک دوره آموزشی استفاده از DD است که میتوانید فایلهای ویدیویی و نرمافزار را دانلود کنید

در کتاب طراحی هواپیما تورنبک یک چیزیهای برای این فاز اگر درست یادم باشه وجود داشت ....

موفق باشید
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
سلام دوستان ..من دنبال یه سری مختصات ایرفویل میگشتم که یه سری سایت ها و نرم افزار هایی پیدا کردم که نمیدونم چرا مختصات کامل رو نمیدن...البته تقریبا کامل میدن ولی در قسمت لبه فرار نمیدونم چرا کامل نیستن..

ممنون میشم راهنمایی کنین...به شکل های زیر توجه کنین که در گمبیت طراحی شده اند...

راستی من مختصات این ایرفویل ها رو برای مدلسازی پره سه بعدی توربین میخواستم....


ببینین من در قسمت لبه فرار یه نقطه به فاصله (x=0.01-y=0) از نقاط قبلی ایجاد کردم که بتوانم از نقاط یه صفحه ایجاد کنم....حالا سوال من اینه که آیا این ترفند اعتبارسنجی لازم رو داره یا باید کارم رو بکنم و ببینم ولید میشه یا نه!...

البته اگر زاویه حمله شما کم باشد، این کار تاثیر زیادی ندارد اما در زوای حمله بالا، 4 به بعد احتمالا تغیر شگرف است

ممنون میشم راهنمایی کنی

من هم این مشکل داشتم، دو راه وجود دارد :

1- با استفاده از سالید ورک ایرفویل بکشی بعد بیاری داخل گمبیت (با استفاده از فرمت IGS یا step)
2- اگر ایرفویل شما شناخته شده است، معادلات آن عددی مقدار بدی و مختصات x و y استخراج کنی ...

ممکن راه حل شما ضرایب آیرودینامکی متفاوتی ایجاد کند، پس بهتر در این حالت با نتایج تونل باد مقایسه کنید (هم برای اعتبار سنجی شبکه حل و هم برای اعتبار سنجی هندسه)
 

naghale

عضو جدید
با سلام
من به کتاب آیرودینامیک اندرسون ویرایش 5 نیاز دارم. چه جوری میتونم دانلودش کنم؟ در ضمن ویرایش 3 رو دارم.
با سپاس
 

akbar159

عضو جدید
سلام دوستان من یه کتاب فارسی خوب میخواستم در مورد تحلیل جریان سیال بر روی پره های توربین یا ایرفویل که سطح مکش و فشار و تغییرات سرعت و.... رو بررسی کرده باشه...

یا مثلا اگه در مورد پره توربین باشه ضریب گشتاور و بازده توربین رو بررسی کرده باشه....و...

اصلا وجود داره؟

ممنون میشم راهنمایی کنین.

تشکر
 

chicamika

عضو
من ی مطلب خوب نیاز دارم در مورد رادار یا هر چی مربوط به ناوبری میخوام ارایه بدم.مقاله نمیخوام ی چیزی که جذاب باشه و کم تا بشه ارایه داد.با تشکر
 

sepideh Aero

عضو جدید
سلام بچه ها اگه کسی سوالات کنکور دکترا سازه هوافضا برای سال 90 رو داره ممنون میشم لینکشو بذاره. خیلی نیاز دارم ممنون. آیا در سال های قبل از 90 هم کنکور سازه برگزار میشده؟ اگه سوالات اونارم دارید بذارید لطفا ممنون
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام بچه ها اگه کسی سوالات کنکور دکترا سازه هوافضا برای سال 90 رو داره ممنون میشم لینکشو بذاره. خیلی نیاز دارم ممنون. آیا در سال های قبل از 90 هم کنکور سازه برگزار میشده؟ اگه سوالات اونارم دارید بذارید لطفا ممنون

سوالات دکتری 92 کد 2333-مهندسی هوا فضا-سازه های هوایی
سوالات دکتری ۹۱ رشته مهندسی هوافضا – سازه های هوایی – ۲۳۳۳

Password : www.konkur.in

کنکور سال 90، بخش تخصصی در واقع نداشت و سوالات فیزیک و ریاضی برای بخش تخصصی طرح کرده بودن و نوع کنکور به گروه‌های فنی-مهندسی و انسانی و غیره بستگی داشت. قبل از سال 90 هم، هر دانشگاهی برای داوطلبان دکتری به صورت خاص خودش آمون برگزار می‌کرد.

[h=2]
گروه فنی و مهندسی




[/h]
 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
من ی مطلب خوب نیاز دارم در مورد رادار یا هر چی مربوط به ناوبری میخوام ارایه بدم.مقاله نمیخوام ی چیزی که جذاب باشه و کم تا بشه ارایه داد.با تشکر
سلام،
مطلبی در ارتباط با ناوبری موشک در ضمیمه آورده شده.
 

پیوست ها

  • ناوبري.pdf
    2.2 مگایابت · بازدیدها: 0

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام دوستان من یه کتاب فارسی خوب میخواستم در مورد تحلیل جریان سیال بر روی پره های توربین یا ایرفویل که سطح مکش و فشار و تغییرات سرعت و.... رو بررسی کرده باشه...

یا مثلا اگه در مورد پره توربین باشه ضریب گشتاور و بازده توربین رو بررسی کرده باشه....و...

اصلا وجود داره؟

ممنون میشم راهنمایی کنین.

تشکر
سلام،
کتاب مکانیک و ترمو دینامیک پیشرانش نوشته فیلیپ هیل. مترجم : دکتر کریم مظاهری - دکتر محمدعلی ایوبی. یه زمانی تو بازار نبود، نمی‌دونم تجدید چاپ شده یا نه؟به کتاب‌های توربین گاز هم می‌تونید رجوع کنید.
 

ali-gold

کاربر فعال
سلام دوستان...

یه سوال داشتم ...
میخواستم بدونم که طول وتر ایرفویل ناسا 0015 با ایرفویل ناسا 0021 با هم فرق داره؟...کدوم بزرگتره؟

ممنون ...تشکر
 
سلام دوستان...

یه سوال داشتم ...
میخواستم بدونم که طول وتر ایرفویل ناسا 0015 با ایرفویل ناسا 0021 با هم فرق داره؟...کدوم بزرگتره؟

ممنون ...تشکر

سلام داداش
این سوال شما نشون میده با این ایرفویل ها آشنایی زیادی نداری!
استانداردها و ایرفویل های ناکا N فقط نسب های خاصی رو ارائه میکنه و اصلا ابعاد رو فیکس نمیکنه.
شما بر اساس کاری که میخوای انجام بدی اون ایرفویل رو انتخاب میکنی و اندازه اون رو مشخص میکنی. یعنی اگه نیاز باشه طول وتر 10 سانت متر یا 200 سانتی متر باشه هیچ فرقی نداره شما مثلا میتونی از ناکا2412 استفاده کنی ولی اون رو اسکیل کنی.
امیدوارم که منظورمو رسونده باشم.
موفق باشی
 

Asghar_

عضو جدید
سلام...یه سوال داشتم...

چرا پره های ضخیم تر (مثلا در توربین باد)، تمایل به جدایش بیشتری(کاهش بازده) دارند؟...آیا سوالم درسته؟

باتشکر دوستان
 

ali-gold

کاربر فعال
سلام داداش
این سوال شما نشون میده با این ایرفویل ها آشنایی زیادی نداری!
استانداردها و ایرفویل های ناکا N فقط نسب های خاصی رو ارائه میکنه و اصلا ابعاد رو فیکس نمیکنه.
شما بر اساس کاری که میخوای انجام بدی اون ایرفویل رو انتخاب میکنی و اندازه اون رو مشخص میکنی. یعنی اگه نیاز باشه طول وتر 10 سانت متر یا 200 سانتی متر باشه هیچ فرقی نداره شما مثلا میتونی از ناکا2412 استفاده کنی ولی اون رو اسکیل کنی.
امیدوارم که منظورمو رسونده باشم.
موفق باشی

سلام.ممنون، اسکیل منظورتون در اینجا چیه؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام.ممنون، اسکیل منظورتون در اینجا چیه؟

سلام،
طول وتر تمام ایرفویل‌های ناکا به صورت واحد ارائه شده، یعنی c=1، طراحی نقاط ایرفویل هم با توجه به مقدار واحد وتر انجام شده. بنابراین، اگر شما مثلاً ایرفویلی با وتر 120 سانتی‌متر بخوای (c=120*1)، باید مختصات سایر نقاط رو هم به همین نسبت ضرب کنید.

مختصات NACA 2412
 

sia_1991

عضو جدید
:gol:سلام من در طراحی سازه هواپیما گیر کردم.
تنش تحمل چیه؟انگلیسیش میشه(yield strength) یا( tensile strength) من جست و جو میکنم مطلب راجع به کشاورزی بالا میاد.
محاسبات مربوت به تیرک بال در کتاب آقای صدرایی هست ولی جواب های غیر قابل قبول بهم میده.
در ضمن می خوام از آلومینیوم 6061 استفاده کنم.
میشه از سازه هواپیماهای دیگه بهره گرفت؟(مهندسی معکوس).
هواپیما طراحی شده فقط همین سازش مونده.
 

d-ghanbari

عضو جدید
:gol:سلام من در طراحی سازه هواپیما گیر کردم.
تنش تحمل چیه؟انگلیسیش میشه(yield strength) یا( tensile strength) من جست و جو میکنم مطلب راجع به کشاورزی بالا میاد.
.
سلام
مورد اول تنش تسلیم هست و معادل تنشی هست که از اون تنش به بعد ماده از فاز الاستیک وارد پلاستیک میشه.یعنی اگه تنش وارده به نمونه آزمایش کمتر از تنش تسلیم باشه بعد از برداشتن تنش، ماده دقیقا به حالت اولش برمیگرده اما اگه تنش وارده بیش از تنش تسلیم باشه کامل به حالت اول بر نمیگرده و مقداری تغییر فرم در ماده بوجود میاد.....
مورد دوم تنش کششی هست و طبق تعریف معادل نیروی محوری وارده بر سطح مقطع نمونه مورد آزمایش هست
 
آخرین ویرایش:

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
:gol:سلام من در طراحی سازه هواپیما گیر کردم.
تنش تحمل چیه؟انگلیسیش میشه(yield strength) یا( tensile strength) من جست و جو میکنم مطلب راجع به کشاورزی بالا میاد.
محاسبات مربوت به تیرک بال در کتاب آقای صدرایی هست ولی جواب های غیر قابل قبول بهم میده.
در ضمن می خوام از آلومینیوم 6061 استفاده کنم.
میشه از سازه هواپیماهای دیگه بهره گرفت؟(مهندسی معکوس).
هواپیما طراحی شده فقط همین سازش مونده.

یا در تبدیلات اشتباه میکنی یا تو محاسبات بارگذاری ایرودینامیکی اشتباه میکنی
از هر الیاژی خاستی استفاده کن حتی از اهن ساختمانی به شرطی که از لحاظ وزنی جواب بده و طول عمر خستگی مناسب و مشخصی داشته باشه
اگه بارگذاریت شبیه هواپیماهای دیگست و از لحاظ پیکربندی و ایرودینامیکی و توزیع وزنی شبیه هستن میتونی الگو برداری کنی اما محاسباتشو حتما انجام بده
موفق باشی
 

sia_1991

عضو جدید
:gol: همون تور که گفتم محاسبات مربوط به تیرک اصلی بال رو دارم. مراحل به این صورت که اول دهانه بال به مثلا 10 قسمن تقسیم میشه بعد نیروی هرقسمت بدست میاد و این نیرو با نیروی قسمت بعدی جمع میشه تا به ریشه بال برسه. همین طور برای گشتاور خمشی. بعد اگر تیر رو به صورت I در نظر بگیریم باید مساحت اون دوتا لبه(کلاهک تیرک-spar cap) بالایی و پایینی و همچنین ضخامت تیغه رو حسالب کنیم. البته ارتفاع تیغه میشه همون حد اکثر ضخامت.
مشکل اینجاست که مساحت اون لبه ها اون قدر زیاد به دست میاد که از لحاظ وزن به مشکل بر می خورم. Fe=Mb/h که h همون ضخامت ایرفویل یا ارتفاع تیرکه. مساحت کلاهک=Fe/Fcy که Fcy تنش تحمله
اگر یکای نیرو نیوتن باشه پس یکای تنش باید پاسکال باشه دیگه؟
کتاب چی پیشنهاد میکنید؟
مشکل دیگه اینه که میخوام از دم متحرک استفاده کنم سازه دم متحرک باید چشکلی باشه؟

واسه سبک سازی تیرک و تیغه ها رو سوراخ میکنن این سوراخ ها فرمول خاصی داره ؟ تعداد و فاصله پرچ ها چطور؟
 
آخرین ویرایش:
بالا