هر چه می خواهد دل تنگت بپرس!

mehr2097

عضو جدید
سلام دوستان:)
من يه سوال داشتم!؟:que:
سوال اينه:warn::
بعضي مواقع مي بينيم كه يه هواپيما مثل اف 15 فلپ هاش رو تا آخر باز مي كنه و با پس سوز بلند مي شه، حدودا يه 10 يا 20 مت كه ارتفاع گرفت هم فلپهاش رو مي بنده و هم پس سوز رو خاموش مي كنه. ولي با اين وجود راحت تو هوا مانور مي ده!!
جالب اينجاست كه ايرفويل و بالش رو طوري تنظيم كردن كه تو سرعت 2 ماخ كاملا عادي باشه!
حالا سوال اينه كه آخه چطور با همچين بالي كه براي سرعت دو ماخ طراحي شده تو سرعت كم پرواز مي كنه؟:w20:
خوب معلومه با افزايش زاويه حمله بالش ميتونه اين کارروانجام بده هواپيماهاي نظامي به اين شکل عمل مکنن چون سطح مقطع وبال نازک دارن با افزايش زاويه حمله پرواز ميکنه.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
حالا يه سوال ديگه:
لايه مرزي از چه نوع چرياني هستش؟ (لمينار،توربولنت،ترانزيشن)

1- اصلا چرا جريان لايمر به ترانزيشن و توربولنت تبديل ميشه؟:que:
2- تنش برشي چيه؟:lol:

عیناً از روی کتاب مکانیک سیالات می نویسم:
مفهوم لایه مرزی:
زمانی که در یک سیال با لزجت بسیار کم حرکت آغاز می شود، جریان در لحظات اول ضرورتاً غیرچرخشی می باشد. از آنجایی که سیال در مرزها دارای سرعت نسبی صفر نسبت به مرزها می باشد، شیب گرادیان سرعت از مرزها به سمت جریان بسیار تند خواهد بود. شکل زیر، شیب گرادیان سرعت را نشان می دهد:


این گرادیان سرعت، در یک سیال حقیقی در اطراف و نزدیک مرز، نیروهای برشی ایجاد می کند که سرعت جریان را نسبت به مرز کاهش می دهد. لایه ای از سیال که سرعت آن تحت تاثیر نیروی برشی مرزها قرار گرفته است، لایه مرزی نامیده می شود. پس، لایه مرزی ارتباطی با نوع جریان نداره و هر موقع که دیواره داشته باشیم، در نزدیکی دیواره، لایه مرزی داریم حالا می خواد جریان آرام یا مغشوش باشه.

نیروی برشی: نیروی موازی یا مماس بر سطح

تنش برشی:


جریان آرام (Laminar flow)، جریان ماده ای سیال است، به طوری که اجزا آن ماده به صورت خطوط موازی نسبت به هم در حال حرکت باشند. در آیرودینامیک حرکت موازی سیال (Laminar) محدود به سرعتی خاص می باشد که بعد از آن سرعت حرکت سیال به صورت گسسته و گسیخته یا به شکل نقش ترمه که در طرح های پارچه و فرش استفاده می شود درمی آید که در زبان انگلیسی به آن Turbulant گفته می شود. در حرکت هواپیماها، مسیر هوا در دماغه هواپیما به صورت موازی است ولی در قسمت انتهایی به صورت ترمه درمی آید. این مسیر موازی هوا تا هنگامی ادامه دارد که لایه سطحی محافظ بین سیال یا هوای در جریان و جسم از بین نرفته باشد که این لایه در سرعتهای بالا از بین رفته و گسسته میشود و دیگر موازی نخواهند بود.

در مکانیک سیالات آشفتگی(به انگلیسی: turbulence)(که اغتشاش یا تلاطم نیز ترجمه شده) یا جریان آشفته(به انگلیسی: turbulent flow)نوعی پارامتر برای بیان میزان بی‌نظمی جریان یک سیال است. برای بدست آوردن این مقدار از واحدی به نام عدد رینولز که پارامتری بدون بعد است استفاده می‌شود و جریان‌های بیشتر از ۲۳۰۰ واحد عدد رینولدز جریان‌های آشفته می‌شود رفتار یک سیال آشفته مانند رفتار دینامیک آشوبناک است.
یکی از تفاوت‌های جریان‌های آشفته با آرام در نوع حرکت ذرات است که هرچه آشفتگی بیشتر باشد حرکت ذرات بی‌نظم‌تر خواهد بود. این تفاوت اولین بار توسط ازبورن رینولز و از طریق پرتاب جوهر با سرعت‌های متفاوت در یک محفظه آب انجام شد و نتیجه حاکی از آن بود که هرچه سرعت جوهر بیشتر باشد حرکت جوهر در آب شکل بی‌نظم‌تری می‌گیرد.

تعریف عدد رینولدز هم اینه:


برای افزایش عدد رینولدز و تبدیل جریان از آرام به مغشوش، یا باید سرعت زیاد بشه، یا چگالی یا لزجت کم بشه. توی هواپیما، سرعت زیاد میشه و با افزایش ارتفاع لزجت کم میشه.
 
آخرین ویرایش:

پيرمرد فروم

عضو جدید
بابا تو ديگه خيلي جلويي!
پسر خيال مي كني اينا رو نمي دونم!؟ من خودم حدودا يه سال هستش كه شوفري اسپارو رو مي كنم!
نمي خواي بگي كه حين پرواز زاويه حملشو تغيير مي ده كه!؟
جوابت خرابه!
كسه ديگه اي نبود!؟
شوفري اسپارو !! :biggrin::biggrin::biggrin:
عجب اصطلاحاتي جواب خرابه و ..... :redface:
نه نبود با كاميون بعدي ميرسه :gol::gol:
 

naser-khalili

عضو جدید
سلام دوستان:)
من يه سوال داشتم!؟:que:
سوال اينه:warn::
بعضي مواقع مي بينيم كه يه هواپيما مثل اف 15 فلپ هاش رو تا آخر باز مي كنه و با پس سوز بلند مي شه، حدودا يه 10 يا 20 مت كه ارتفاع گرفت هم فلپهاش رو مي بنده و هم پس سوز رو خاموش مي كنه. ولي با اين وجود راحت تو هوا مانور مي ده!!
جالب اينجاست كه ايرفويل و بالش رو طوري تنظيم كردن كه تو سرعت 2 ماخ كاملا عادي باشه!
حالا سوال اينه كه آخه چطور با همچين بالي كه براي سرعت دو ماخ طراحي شده تو سرعت كم پرواز مي كنه؟


خوب معلومه با افزايش زاويه حمله بالش ميتونه اين کارروانجام بده هواپيماهاي نظامي به اين شکل عمل مکنن چون سطح مقطع وبال نازک دارن با افزايش زاويه حمله پرواز ميکنه.


سلام روح الامین جان هواپیماهای جنگنده جزو هواپیماهای STOL) (SHORT TAKE OF AND LANDING) محسوب میشوند. پس برای برخاست سریع باید علاوه بر فلپهای حالت برخاست، پس سوز خود رو هم روشن کنند. این از این که خودتم میدونستی... پس از برخاست پس سوز خود رو خاموش میکنند چون عملاً نیازی به آن ندارند مگر مواقع ضروری در طول تعقیب و گریز. مانورپذیری جنگنده ها مربوط به ناپایدار بودنشان هست. هر هواپیمایی که پایداریش کمتر باشه کنترل پذیریش بیشتر و درنتیجه مانور پذیریش بیشتره. پس یک جنگنده کنترل پذیری بیشتر و درنتیجه قابلیت مانور بیشتری داره البته با حضور پس سوز مانور سریعتر هم میشود. (داخل پرانتز یاد اوری هم کنم که بازده پس سوز نسبت به سوختی که مصرف میکنه کمتر است.) خوب این هم از این. (به عنوان مثال) برای هواپیماهای مسافربری ایرفویل رو برای حالت کروز که بیشترین زمان پرواز رو داره طراحی میکنند و برای حالات دیگر از جمله نشست و برخاست از فلپ استفاده میکنند. برای جنگنده ها هم چون فاز غالب وجود ندارد بر اساس مأموریتش حالتی را برای طراحی ایرفویل در نظر میگیرند و سعی میکنند در این حالت پرواز بیشتری داشته باشند. در اینجا هم برای F-15 که گفتید ایرفویل رو برای سرعت 2 ماخ طراحی کردند. جنگنده همانطور که دوستمون گفت میتونه با افزایش زاویه حمله لیفت خود را تأمین کنه تا برسه به حالت طراحی شده. (یه نکته ای هم که هست اینست که با افزایش سرعت دیگر نمیتوان با اتکا به سطوح کنترلی مانور را در اختیار گرفت به همین دلیل از سیستم کنترل لیفت بال هم در کنار این سطوح کنترلی استفاده میکنند که به این سیستم LIFT-DIRECT CONTROL میگن ). حالا اطلاعات من در این حد بود امید وار که تونسته باشم کطلب برسونم...
 

naser-khalili

عضو جدید
قربونت!
ولي فلپ هواپيما بسته و سرعت عادي هم داره! و راحت رو سر تماشا گران مانور ميده!
اين متعجبم مي كنه!

پس منظورت پرواز در ارتفاع پایین:

در ارتفاع پایین دانسیته هوا زیاد پس یه بخشی از نیروی برآ به خاطر همین دانسیته جبران میشه....
نکته ای م که هست برای وسایل پرنده کنترل آیرودینامیک، مانور در ارتفاعات پایین با انحراف سطوح کنترل به مقدار کمتری نسبت به ارتفاعات بالا که هوا رقیق میشه صورت میگیره. مثلاً برای مانوری که 2g شتاب داره ممکن با انحراف 5 درجه ای سطح کنترل در ارتفاع پایین تأمین بشه ولی در ارتفاعات بالا با انحراف 20 درجه ای هم بیش از 1g مانور ایجاد نشه.
 

farzanfardin

عضو جدید
سلام،لطفا اگر کسی اطلاعاتی از کتاب Fundamentals of Aircraft Design نویسنده: nicolai از سری انتشارات AIAA داره،در جواب این پست بفرماید-آیا این کتاب به روش ROSKAM نزدیک هست یا نه؟
این کتاب یکی از منابع کتاب "طراحی هواپیما" نوشته ی "هاشم صدرایی" نیز هست
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،لطفا اگر کسی اطلاعاتی از کتاب Fundamentals of Aircraft Design نویسنده: nicolai از سری انتشارات AIAA داره،در جواب این پست بفرماید-آیا این کتاب به روش ROSKAM نزدیک هست یا نه؟
این کتاب یکی از منابع کتاب "طراحی هواپیما" نوشته ی "هاشم صدرایی" نیز هست
سلام،
لینک دانلود این کتاب رو پیدا نکردم، ولی فهرست مطالبش رو که دیدم، روشش شبیه به راسکم هست.

فهرست مطالب کتاب
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام دوستان.
كسي ميدونه ايرفويل kf چيه!؟

Kline Fogleman airfoil


ایرفویل K-F، دارای یک یا چند پله در طول بال هست تا میزان تولید
نیروی برآ و پایداری رو افزایش بده.

KF Airfoil



الان وقت ندارم ولی هر وقت فرصت کردم، حتماً یه مطلب در این مورد ترجمه می کنم، میذارم. خیلی بحث جالبی بود. دستت درد نکنه.
 
آخرین ویرایش:

faudis8

عضو جدید
سلام
اولا که اون هوا نیست که جدا شده. ملخ در نوک بیشترین سرعت رو داره(سرعت زاویه ای ثابت.افزایش شعاع== افزایش سرعت خطی) در نتیجه مثل جسمی هست که با ماخ بالا داره حرکتی میکنه(البته به 1 هیچوقت نمیرسه)
کافیه هوا کمی مرطوب باشه تا با افزایش دانسیته هوا اطراف ملخ و نوکش شاهد تشکیل ابر باشیم. این چیزی هم که میبینید همینه. ناشی از حرکت دور بالای ملخ و به سمت جلو هست.
مشابه این قضیه رو توی پروانه کشتی وقتی سرعتش بالا میره با cavitation توی آب هستیم.

ثانیا این مزیت نیست. وقتی به نمودار ضریب درگ بر حسب ماخ نگاه میکنیم میبینیم که از حدود0.8 به بالا افزایش خیلی زیادی داره. این یعنی هدر رفت انرژی. پس خوب نیست. برای همین نهایتا سرعت هواپیماهای تجاری حدود0.87 هست.(البته ایرفویل های اون هاsupercritical هست که میتونن یه همچین پرواز بهینه ای داشته باشن)
 

antonoph225

عضو جدید
سلام به همه دوستان عزیز
اگر براتون مقدوره آموزش کار با کامپوزیت برای ساخت هواپیمای بدون سرنشین رو برای دانلود بگذارید.
با تشکر
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار

kardikola

عضو جدید
شرایط و چگونگی مصاحبه در دانشگاه مالک اشتر رو کی میدونه کمک ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

1leila1

عضو جدید
سلام
من دیروز کنکور دادم و میخوام بدونم برای اینکه هوافضای شریف قبول بشم باید رتبه ام حدود چند باشه
من از منطقه سه هستم،سیستان و بلوچستان
لطفا بهم بگید برام خیلی مهمه
ممنون
 

masouddaniali

عضو جدید
سلام
من دیروز کنکور دادم و میخوام بدونم برای اینکه هوافضای شریف قبول بشم باید رتبه ام حدود چند باشه
من از منطقه سه هستم،سیستان و بلوچستان
لطفا بهم بگید برام خیلی مهمه
ممنون
تو منطقه 1 که زیر 800 باید بشی تو منطقه 3 نمی دونم
پیشنهاد می کنم اگه رتبت خوب شد برو مکانیک یا برق
هوافضا همچین آش دهنسوزی نیست چه از نظر کاری چه پولی چی سواد علمی استادا
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام
من دیروز کنکور دادم و میخوام بدونم برای اینکه هوافضای شریف قبول بشم باید رتبه ام حدود چند باشه
من از منطقه سه هستم،سیستان و بلوچستان
لطفا بهم بگید برام خیلی مهمه
ممنون
سلام،

همونطور که گفتن، معمولاً زیر رتبه 800 تو منطقه 1، این رشته رو دانشگاه شریف یا امیرکبیر قبول میشن. حالا، این که تو سهمیه منطقه 3، این رتبه بالا میره یا پایین میاد رو خبر ندارم.

اما در مورد مطلبی که دوستمون در مورد آش فرمودن، باید بگم که، بعضی ها یه رشته رو می خونن تا باهاش زندگی کنن، بعضی ها یه رشته رو می خونن که بعدش فقط پول در بیارن. به نظر من، سعی کنید دسته دوم نباشید. پول رو میشه به دست آورد اما لذت بردن از کاری که انجام میدید رو شاید نشه.
 

hesam73

عضو جدید
سلام دوستان.من قراره امسال کنکوربدم.بیشتربه رشته هوافضاگرایش دارم وبه این دلیل ریاضی خوندم.می خواستم کمی بهم اطلاعات بدیدوراهنماییم کنید.ممنون
 

hesam73

عضو جدید
سلام دوستانمن سال بعدکنکورمیدم.بیشتربه رشته ی هوافضاگرایش دارم.اگه ممکنه کمی راهنماییم کنید.ازهوافضاتوچه شغل هایی می شه مشغول به کارشد؟:redface:
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام دوستانمن سال بعدکنکورمیدم.بیشتربه رشته ی هوافضاگرایش دارم.اگه ممکنه کمی راهنماییم کنید.ازهوافضاتوچه شغل هایی می شه مشغول به کارشد؟:redface:

سلام،
خوش اومدی،
سوالاتو اینجا بنویس تا بهشون جواب بدم. این سوالی که پرسیدی خیلی کُلیه.
هوافضا به طراحی انواع هواپیما، موشک و ماهواره بر، هاورکرفت و هر وسیله پرنده ای مربوط میشه. زمینه های کاری این رشته هم، تمام جاهایی هست که با این وسایل سر و کار دارن
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.
راهنمایی کنید!!!!!!!!!!!!!
من دانشجوی ترم 7 مکانیک سیالات هستم. می خواستم برای کنکور ارشد هوا و فضا شرکت کنم. به نظر شما کدوم گرایش بهتره است؟؟؟؟؟؟؟؟
چه کتابهایی بایدخواند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟(یا چه جزوه هایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خلاصه هرچی برای کنکور لازمه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مرسی.​
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام.
راهنمایی کنید!!!!!!!!!!!!!
من دانشجوی ترم 7 مکانیک سیالات هستم. می خواستم برای کنکور ارشد هوا و فضا شرکت کنم. به نظر شما کدوم گرایش بهتره است؟؟؟؟؟؟؟؟
چه کتابهایی بایدخواند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟(یا چه جزوه هایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خلاصه هرچی برای کنکور لازمه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مرسی.​
سلام،
برای یه سیالاتی، گرایش آیرودینامیک از باقی گرایش ها بهتره. اگر می تونید پیدا کنید، جزوه های دانشگاه امیرکبیر و شریف. کتاب هم، فقط کتاب هایی که به عنوان منبع معرفی میشه، تست هم فقط تست سال های قبل. کنکور هوافضا، کلاس کنکور و تست درست و حسابی نداره. اگر خودتون همت کنید و خوب بخونید از کسی که رفته کلاس های پارسه، خیلی جلوترید.
 

Peyman M

عضو جدید
Salam.
doostan baraye kasani ke madrake foghelisanse havafaza daran baz ham niazi hast ta emtehane A&P ro bedan ..???
va agar namai koli az madareki ke dar sanat havai morede estefade hast bedid mamnoon misham (masalan A&P,E&E va gheire )
ba tashakor Mohammadi p.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
Salam.
doostan baraye kasani ke madrake foghelisanse havafaza daran baz ham niazi hast ta emtehane A&P ro bedan ..???
va agar namai koli az madareki ke dar sanat havai morede estefade hast bedid mamnoon misham (masalan A&P,E&E va gheire )
ba tashakor Mohammadi p.
دوره A&P شامل 300 ساعت آموزش تعمیر و نگهداری هواپیماست. مهندس هوافضا با هر سطح مدرکی باید برای گرفتن مجوز فعالیت بر روی هواپیما، این دوره 300 ساعته رو بگذرونه.
 

1pooya

عضو جدید
گفته شده ایران موشکهایی با سرعت 12 ماخ دارد. و چون سرعت موشکهای ضدموشک در حد 4 ماخ است پس آسیب ناپذیر است.
آیا اصلا سرعت برای ضدموشک مهم است؟ یعنی قرار است یک ضدموشک هم سرعتی حدود یک موشک بالستیک داشته باشد؟
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
گفته شده ایران موشکهایی با سرعت 12 ماخ دارد. و چون سرعت موشکهای ضدموشک در حد 4 ماخ است پس آسیب ناپذیر است.
آیا اصلا سرعت برای ضدموشک مهم است؟ یعنی قرار است یک ضدموشک هم سرعتی حدود یک موشک بالستیک داشته باشد؟


سرعت مهم نیست

تشخیص مسیر حرکت مهم ، و چون موشک های ایران بالاستیک است مسیر حرکت قابل تشخیص در نتیجه اگر شما یک تیکه پاره آجر را در مسیر حرکت قرار بدهی هم کار موشک تموم !! این یعنی تصادف و انفجار و ...

پس میبینی سرعت مهم نیست ...

برای رفع این مشکل می ایند و از چند کلاهک به جای یکی لستفده میکنند و ...

18 ماخ چه خبره ؟ ، نودانگ که ترجمه فارسی ان شهاب 3 است همش 10 بیشتر سرعت در موقع برخورد به هدف نداره ...

حالا که شهاب کپی ان و ....

-----------
توجه پاره آجر مثال ، امت جان در کف گیر ندهند ...
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
گفته شده ایران موشکهایی با سرعت 12 ماخ دارد. و چون سرعت موشکهای ضدموشک در حد 4 ماخ است پس آسیب ناپذیر است.
آیا اصلا سرعت برای ضدموشک مهم است؟ یعنی قرار است یک ضدموشک هم سرعتی حدود یک موشک بالستیک داشته باشد؟

موشک های ضد بالستیک از سیکر راداری برای رهگیری موشک بالستیک استفاده می کنن. گفته میشه که در سرعت های بالا به دلیل وجود اغتشاش زیاد، دقت این نوع موشک ها پایین میاد. اما اون طوری که من دیدم، موشک ضد بالستیک، در فضا هدف خودش رو میزنه. این کار باعث میشه که تقریباً اون اثر اغتشاشی خیلی پایین بیاد.
 

1pooya

عضو جدید
سرعت مهم نیست

تشخیص مسیر حرکت مهم ، و چون موشک های ایران بالاستیک است مسیر حرکت قابل تشخیص در نتیجه اگر شما یک تیکه پاره آجر را در مسیر حرکت قرار بدهی هم کار موشک تموم !! این یعنی تصادف و انفجار و ...

پس میبینی سرعت مهم نیست ...

برای رفع این مشکل می ایند و از چند کلاهک به جای یکی لستفده میکنند و ...

18 ماخ چه خبره ؟ ، نودانگ که ترجمه فارسی ان شهاب 3 است همش 10 بیشتر سرعت در موقع برخورد به هدف نداره ...

حالا که شهاب کپی ان و ....

-----------
توجه پاره آجر مثال ، امت جان در کف گیر ندهند ...

ما کجا گفتیم 18 ماخ؟
آنچه هم گفتیم آخرین مصاحبه فرمانده هوافضای سپاه بود.
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
هر ماخ چقدره دقیقا؟
اون موشکی که می گید ضد ، ضد موشک هست و چند کلاهک داره چه جوریه؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
هر ماخ چقدره دقیقا؟
اون موشکی که می گید ضد ، ضد موشک هست و چند کلاهک داره چه جوریه؟
به به، مدیر جان، چطوری؟ چند وقتیه که کم سعادت شدیم.

ماخ یه عدد بی بعده که از تقسیم سرعت جسم به سرعت صوت (شما سرعت صوت رو بگیر 340 متر بر ثانیه گرچه با تغییر دما، این سرعت تغییر می کنه) بدست میاد و نشان دهنده میزان سرعت بر حسب سرعت صوته.

موشک با چند کلاهک هم مثل بمب خوشه ایه. به جای اینکه یه سر جنگی بذارن، اون رو به چندین سر جنگی کوچکتر تقسیم می کنن.



 
آخرین ویرایش:

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
به به، مدیر جان، چطوری؟ چند وقتیه که کم سعادت شدیم.

ماخ یه عدد بی بعده که از تقسیم سرعت جسم به سرعت صوت (شما سرعت صوت رو بگیر 340 متر بر ثانیه گرچه با تغییر دما، این سرعت تغییر می کنه) بدست میاد و نشان دهنده میزان سرعت بر حسب سرعت صوته.

موشک با چند کلاهک هم مثل بمب خوشه ایه. به جای اینکه یه سر جنگی بذارن، اون رو به 3 یا 4 تا سر جنگی کوچکتر تقسیم می کنن.



فدات مهندس جان کم سعادتی از ماست
اوضا احوال موشکی ایران پس با این حال روی هواست ، به قول این دوستمون با یه محاسبه دقیق می شه با یه پاره آجر هم موشکا رو منهدم کرد
یعنی خودشون نمی دونن یا ما نمی دونیم چه خبره؟
 
بالا