هر روز یک موضوع از دیدگاه قرآن

john snow

عضو جدید
سلام بر تمامی دوستان:gol: . دوستان بر آنیم (!) تا در این تاپیک ، روزانه یک موضوع رو از دیدگاه قرآن کریم بررسی کنیم تا هم خودمون بیشتر با قرآن آشنا بشیم ، و هم اینکه یک تصویر بهتر از دین اسلام در ذهنمون بوجود بیاریم . در واقع بفهمیم که اسلام واسه سعادت و زندگی بهتره ، نه اینکه مارو محدود کنه و اینا ... متوجه میشین منظورم چیه که ؟؟! خخ . من تازه گی ها یه کتابِ باحال پیدا کردم که موضوعات مختلف رو از دید قرآن مورد بررسی قرار داده ، خیـــــــلی توپپپه ، حداقل واسه منی که تا حالا یه بارم قرآن رو کامل نخوندم و از خیلی چیزا به درستی آگاهی نداشتم خیلی جالبه . گفتم اینجا هم بنویسم شاید به درد شما هم بخوره ;) .
اول یک سری از موضوعات اعتقادی رو بررسی میکنیم که به نوعی از پایه شروع کنیم ، موضوعات اعتقادی هم همون 5تای اصول دینه (توحید ، عدل ، نبوت ، امامت ، معاد ) ، موضوعات بعدی مربوط به " احکام و فروع دین " و " آیات اخلاقی " میشن که بعدا بهشون میرسیم . سعی میکنم بیشتر موضوعات باحال رو بنویسم . راستی اسم کتابه هم " حفظ موضوعی قرآن کریم " إ . یه کتاب جیبیه در واقع . خب بریم :

آقا موضوع 1 :redface: : تاکید بر شناخت صحیح دین
* کسانی که از پرستیدن طاغوت ( یعنی بُت ها ، اربابان کفر و شیطان های سرکش ) دوری کردند و به سوی خدا بازگشتند بر آنان مژده باد ، پس به بندگانم مژده بده (17) آنان که سخن را میشنوند و از بهترینش پیروی میکنند ، اینان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده ، و یقیناً خردمند ند (18) . " زمر 17و18 "

*و هنگامی که به آنان ( که مشرک و کافرند ) گویند : از آنچه خدا نازل کرده پیروی کنید ، میگویند : نه ، بلکه از آیینی که پدرانمان را بر آن یافتیم ، پیروی میکنیم . آیا اگرچه پدرانشان چیزی نمیفهمیدند و راه ( حق را به سبب کوردلی ) نمیافتند ( باز هم کورکورانه از آنان پیروی خواهند کرد ؟! ) . " بقره 170 "

*و بیشتر آنان ( در عقایدشان ) جز از گمان پیروی نمیکنند ، یقیناً گمان به هیچ وجه انسان را از حق بی نیاز نمیکند ، ( و جای معرفت و دانش را نمیگیرد ) مسلماً خدا به آنچه انجام میدهند داناست . " یونس 36 "

موضوع بعدی : توحید و یگانگی خدا
 

john snow

عضو جدید
موضوع 2 : توحید و یگانگی خدا

موضوع 2 : توحید و یگانگی خدا

*اگر در آسمان و زمین معبودانی جز خدا بود ، بی تردید هر دو تباه میشد ، پس منزه است خدای صاحب عرش از آنچه ( او را به ناحق به آن ) وصف میکنند (22) خدا از آنچه انجام میدهد ، باز خواست نمیشود و آنان ( در برابر خدا ) بازخواست خواهند شد (23) . " انبیاء"

*و خدای شما ، خدای یگانه است ، جز او خدایی نیست ، رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی (163) بی تردید در آفرینش آسمان و زمین و رفت وآمد شب و روز و کشتی هایی که در دریاها ( با جابجا کردن مسافر و کالا ) به سود مردم روانند و بارانی که خدا از آسمان نازل کرده و به وسیله آن از هر نوع جنبنده ای پخش کرده و گرداندن بادها و ابر مسخّر میان آسمان و زمین ، نشانه هایی است ( از توحید ، ربوبیت و قدرت خدا ) (164) . "بقره"

*اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست ، دانای نهان و آشکار است ، او رحمان و رحیم است (22) اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست ، همان فرمانروای پاک ، سالم از هر عیب و نقص ، ایمنی بخش ، چیره ، شکست ناپذیر ، جبران کننده ، شایسته بزرگی و عظمت ، و خدا از آنچه شریک او قرار میدهند ، منزه است (23) اوست خدا ، آفریننده ، نو ساز ، صورتگر ، همه ی نام های نیکو ویژه اوست . آنچه در آسمان ها و زمین است همواره برای تسبیح میگویند ، و او توانای شکست ناپذیر و حکیم است (24) . "حشر"

*موضوع بعدی : مهم ترین اوصاف ذات خداوند
 

john snow

عضو جدید
موضوع 3: مهم ترین اوصاف ذات خدا

موضوع 3: مهم ترین اوصاف ذات خدا

*خدای یکتا که جز او هیچ معبودی نیست ، زنده و قائم به ذات ( و مدبر و برپا دارنده و نگه دارنده همه مخلوقات ) است ، هیچ گاه خواب سبک و سنگین او را فرا نمیگیرد ، آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است در سیطره ی مالکیت و فرمانروایی اوست . کیست آنکه جز به اذن او در پیشگاهی شفاعت کند ؟ آنچه را پیش روی مردم است ( که نزد ایشان حاضر و مشهود است ) و آنچه را پشت سر آنان است ( که نسبت به آنان دور و پنهان است ) میداند . و آنان به چیزی از دانش او احاطه ندارند مگر به آنچه او بخواهد . تخت ( حکومت و قدرتش ) آسمان ها و زمین را فرا گرفته و نگهداری آنها بر او مشقت آور نیست ، و او بلند مرتبه و بزرگ است . "بقره 255"

*همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را که باطنش ( نسبت به معاد و دیگر حقایق ) به او وسوسه میکند ، میدانیم ، و ما به او از رگ گردن نزدیک تریم (16) ( یادکن ) دو فرشته ای که همواره از ناحیه خیر و از ناحیه شر ، ملازم انسان هستند و همه اعمالش را دریافت کرده و ضبط میکنند (17)هیچ سخنی را به زبان نمیگوید جز اینکه نزد آن ( برای نوشتن و حفظش ) نگهبانی آماده آست (18) . "ق"

*و او با شماست هر جا که باشید ، و خدا به آنچه انجام میدهید بیناست . "حدید 4"

موضوع بعدی : مهم ترین اوصاف فعل خداوند
 

john snow

عضو جدید
موضوع 4: مهم ترین اوصاف فعل خداوند + برخی صفات سلبی خداوند

موضوع 4: مهم ترین اوصاف فعل خداوند + برخی صفات سلبی خداوند

*خدا فرمود : عذابم را به هرکس بخواهم می رسانم و رحمتم همه چیز را فراگرفته است ، پس به زودی آن را برای کسانی که ( از شرک و کفر و بت پرستی و ارتداد ) میپرهیزند و زکات میپردازند و به آیاتم ایمان می آورند ، مقرّر میدارم . "اعراف 156"

*و هیچ جنبنده ای در زمین نیست مگر اینکه رزق او بر خداست و ( او ) قرارگاه واقعی و جایگاه موقت آنان را میداند ، همه ( این امور ) در کتابی روشن ثبت است . "هود 6"

*به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی، آیا بر انسان زمانی از روزگار گذشت که چیزی در خور ذکر نبود ؟ (1) ما انسان را از نطفه ی آمیخته و مختلطی ( از مواد و عناصر ) آفریدیم و او را از حالتی به حالتی و شکلی به شکلی ( از نطفه به علقه ، از علقه به مضغه ، از مضغه به استخوان تا طفلی کامل ) در آوردیم ، پس او را شنوا و بینا قرار دادیم .(2) ما راه را به او نشان دادیم یا سپاس گزار خواهد بود ، یا ناسپاس (3) . "انسان"

*چشم ها او را در نمی یابند ، ولی او چشم ها را در می یابد ، و او لطیف و آگاه است . "انعام 103"

* ... هیچ چیزی مانند او نیست ... "شوری 11"

*و بگو : همه ی ستایش ها ویژه ی خداست که نه فرزندی گرفته و نه در فرمانروایی شریکی دارد و نه او را به سبب ناتوانی کمک کار و یاوری است . او را بسیار بزرگ شمار . "اسراء 111"

بخش بعدی : عدل
موضوع بعدی : فلسفه ی بلاها
 

john snow

عضو جدید
موضوع 5: فلسفه بلاها (1)

موضوع 5: فلسفه بلاها (1)

*یقینا خدا به اندازه ی وزن ذرّه ای ( به احدی ) ستم نمیکند ، و اگر ( هم وزن آن ذره ) کار نیکی باشد ، آن را دو چندان میکند و از نزد خود پاداشی بزرگ میدهد . "نساء 40" " این برا نفی ظلم از ساحت پرودرگار بود "

*آیا مردم گمان کرده اند ، همین که بگویند : ایمان آوردیم ، رها میشوند و (به وسیله ی جان ، مال ، اولاد و حوادث ) مورد آزمایش قرار نمیگیرند ؟ (2) در حالیکه یقینا کسانی که پیش از آنان بودند ، آزمایش کردیم ( پس اینان هم بی تردید آزمایش میشوند ) و مسلما خدا کسانی را که ( در ادعای ایمان ) راست گفته اند میشناسد ، و قطعا دروغ گویان را نیز میشناسد (3) "عنکبوت"

*بی تردید شما را به چیزی اندک از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال و محصولات ( نباتی یا ثمرات باغ زندگی از زن و فرزند ) آزمایش میکنیم . و صبر کنندگان را بشارت ده (155) همان کسانی که چون مصیبتی سخت به آنان رسد میگویند : انا لله و انا الیه راجعون ( ما مملوک خداییم و یقینا به سوی او باز میگردیم ) (156) آنانند که درودها و رحمتی از سوی پروردگارشان بر آنان است و آنانند که هدایت یافته اند (157) "بقره"

*مسلما ما شما را امتحان میکنیم تا مجاهدان از شما و صابران را مشخص نماییم ، و اخبار شما را نیز ( که اعمال و اسرار شماست ) می آزماییم ( تا صدق و کذب شما را در همه امور معلوم بداریم ) "محمد 31"

*هر آسیبی به شما رسد به سبب اعمالی است که مرتکب شده اید ، و از بسیاری ( از همان اعمال هم ) در میگذرد . "شوری 30"

*موضوع بعدی : فلسفه بلاها (2)
 

john snow

عضو جدید
موضوع 6: فلسفه بلاها (2)

موضوع 6: فلسفه بلاها (2)

*و بی تردید ما به سوی امت هایی که پیش از تو بودند (پیامبرانی) فرستادیم ، پس آنان را ( چون با پیامبران به مخالفت و دشمنی برخاستند ) به تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم ، تا ( در پیشگاه ما ) فروتنی و زاری کنند . " انعام 42 "

*اگر به آنان رحم کنیم و آسیبی را که دچار آن هستند ( از آنان ) برطرف سازیم ، باز هم سرگردانند و در طغیان لجاجت میورزند . " مومنون 75 "

*اگر خدا رزق را بر بنگان وسعت دهد ، در زمین سرکشی و ستم کنند ، ولی آنچه را بخواهد به اندازه نازل میکند ، یقینا به بندگانش آگاه و بیناست . "شوری 27"

*جنگ ( با دشمن ) بر شما مقرّر شده ، و حال آنکه برایتان ناخوشایند است . و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است ، و بسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما زیان دارد ، و خدا ( مصلحت شما را در همه امور ) میداند و شما نمیدانید . "بقره 216"

*فانَّ مَعَ العُسرِ یُسرا(5) انّ مَعَ العُسر یُسرا(6) . "انشراح"

موضوع بعدی : فلسفه آسایش کفّار در دنیا
 

john snow

عضو جدید
موضوع 7 : فلسفه آسایش کفار و ظالمان در دنیا

موضوع 7 : فلسفه آسایش کفار و ظالمان در دنیا

*رفت و آمد کافران در شهرها ( با وسایل و ابزار فراوان و شوکت ظاهری ) تو را به طمع نیندازد (196) (این) برخورداری اندک ( و ناچیزی از زندگی زود گذر دنیا ) است ، سپس جایگاهشان دوزخ است ، و آن بد آرامگاهی است (197) "آل عمران"

*و کسانی که آیات ما را تکذیب کردند ، به تدریج از جایی که نمیدانند ( به ورطه ی سقوط و هلاکت میکشانیم تا عاقبت به عذاب دنیا و آخرت دچار شوند ) (182) و به آنان مهلت میدهیم ( زیرا از سیطره قدرت ما بیرون رفتنی نیستند ) یقیناً تدبیر و نقشه ی من استوار است (183) . "اعراف"

*و کسانی که کافر شدند ، گمان نکنند مهلتی که به آنان میدهیم یه سودشان خواهد بود ، جز این نیست که مهلتشان میدهیم تا بر گناه خود بیفزایند ، و برای آنان عذابی خوار کننده است . "آل عمران 178"

*و اگر خدا مردم را به سبب ستمشان مؤاخذه کند ، هیچ جنبنده ای را ( که مستحق مؤاخده است ) بر روی زمین باقی نمیگذاشت ، ولی آنان را تا مدتی معین مهلت میدهد ، پس هنگامی که اجلشان سر آید ، نه ساعتی پس می مانند ، و نه ساعتی پیش می افتند . "نحل 61"

*و خدا را از آنچه ستمکاران انجام میدهند ، بی خبر مپندار ، مسلّما ( کیفر ) آنان را برای روزی که چشم ها در آن خیره میشود به تأخیر می اندازد . "ابراهیم 42"

*اموال و فرزندانشان تو را به شگفت نیاورد ، خدا میخواهد آنان را در این زندگی دنیا به وسیله ی آنها عذاب کند ، و جانشان در حالیکه کافرند بیرون رود . "توبه 55"

*دیدگانت را به آنچه برخی از اصنافِ آنان را بهره مند کردیم مدوز ( آنچه به آنها داده ایم ) شکوفه ی ( بی میوه و زیور و زینت ) دنیاست تا آنان را در آن بیازماییم ، و رزق پروردگارت بهتر و پایدار تر است . "انبیاء 131"

موضوع بعدی : بعثت انبیاء
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از مطالب خوبتون
با اجازه استاتر...

گاهی:

حاضر نیستیم حتی برای خودمون هم کاری کنیم!!!
گاهی:
برای نابودی دیگران خودمون رو نابود میکنیم!!!
وهمیشه:
برای غیر خدا کار کردیم تا دلت بخواد!!!
وخدا میگه:
هر گلی زدی به سر خودت زدی!!!
ان احسنتم احسنتم لانفسکم وان اساتم فلها
خوب یا بد کردی!!
به خود برمیگرده!!1
انتخاب با تو؟!!
اسرا-7

 

Similar threads

بالا