هر دقيقه تنفس در تهران برابر با کشيدن 9 نخ سيگار است

mehdi_petro

عضو جدید
کاربر ممتاز
يک آسيب شناس اجتماعي گفت:بر اساس آمارهاي سازمان بهداشت جهاني هر دقيقه تنفس در هواي پايتخت برابر با کشيدن 9 نخ سيگار است.


دکتر مجيد ابهري در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب افزود: آلودگي هوا از نگاه سلامتي انسان داراي اهميت خاصي است در مورد اين مساله تعاريف زيادي وجود دارد که به طور کلي بر محور اثرات آلودگي هوا بر سلامت انسان مي چرخد.
وي تاکيد کرد:هر وقت کيفيت و ترکيب عناصر موجود در هواي استنشاقي افراد به شکلي تغيير کند که به سلامت آنان تاثير بگذارد هوا دچار آلودگي شده که اين موضوع بر جسم، روح،هوا و رفتار انسانها تاثير مي گذارد.
اين آسيب شناس اجتماعي گفت:بسياري از مسموميت‌هاي خوني، پرخاشگري ها، سردردها و ... ناشي از آلودگي هوا است که در کنار اين مساله مهم آلودگيهاي صوتي و اثرات منفي آن بر روح و جسم انسانها نيز مورد توجه قرار مي گيرد.
ابهري با اشاره به اينکه ريزش زود هنگام برگها و بروز بسياري از فرآيندهاي منفي در رفتارهاي انسان ناشي انواع آلودگيهاي تنفسي و صوتي است، اظهار داشت: براساس جديد ترين آمار سازمان بهداشت جهاني تهران يکي از آلوده ترين پايتخت هاي جهان است به طوري که هر دقيقه تنفس در تهران برابر با کشيدن 9 نخ سيگار است.
کارشناسان اين رشته خطر آلودگي هواي تهران را 38 برابر استانداردهاي جهاني مي دانند که البته آلودگيهاي صنعتي ناشي از صنايع و کاخانجات از يک طرف و افزايش روزانه يک ميليون و 200 هزار خودرو به چرخه حمل و نقل تهران عوامل اصلي در اين زمينه محسوب مي شوند.
اين محقق و استاد دانشگاه گفت: برنامه جامع آلودگي هوا مصوب سال 1375 اشاره دارد بر توجه دستگاههاي مسئول به عوامل آلودگي هوا و مقابله با آنها که البته حدود 62 کلانشهر کشور مانند مشهد، تبريز، اصفهان، شيراز، کرج و اهواز نيز در رديف شهرهاي آلوده هستند. بيشترين سهم آلودگي هواي تهران به دليل خودروها و منواکسيد کربن و ذرات معلق است.
ابهري تاکيد کرد: اصلاح و تقويت الگوي بهره مندي از وسايل نقليه عمومي و استفاده از خوردوهاي شخصي بايد در سرلوحه کار نهادهاي آموزشي و فرهنگي قرار گيرد که صد البته افزايش ظرفيت ناوگان حمل و نقل عمومي و اقداماتي نظير راه اندازي مسيرهاي ويژه و اتوبوسهاي تندرو مي تواند به حل اين مشکل جدي کمک بيشتري کند.
به گفته اين متخصص علوم رفتاري در هر حال تغيير ديدگاههاي فرهنگي و آموزشي از طريق رسانه هاي عمومي و تصويري و شنيداري و حتي مدارس نيز مي توانند از زيانهاي بيشتر آلودگي هوا جلوگيري کرده و گامهاي بلندي بسوي سلامتي، رفاه و تندرستي هموطنان بردارند.
 

Similar threads

بالا