هامر دیگر یک شاسی بلند نیست

امین قیاسی 1986

عضو جدید
پرشین خودرو: شاسی بلندها همواره خودروهایی مورد علاقه جوانان بوده اند. خودروهای اسپورتی که با ارتفاع خاص ازسطح زمین و با قابلیت های بیابان گردیشان در سال های پیش نظرات بسیاری را به سمت خود جلب کردند.
به گزارش «پرشین خودرو»، این سبک خودروسازی و طراحی خودرو چنان همه گیر شد که تقریبا همه خودروسازان مطرح جهان برندی را به این نوع خودروها اختصاص دهند.
خودروهای شاسی بلند یا همان SUVها بر پایه کامیون طراحی می شدند و شاسی و بدنه آنها از ارتفاع تقریبا زیادی ازسطح زمین برخوردار است.
درمقابل این دسته از خودروها یک گونه دیگری به شاسی بلندها اضافه شد که کراس اور(crossover) معروف شدند. تفاوت این دسته باشاسی بلندها این بوده که کراس اور بر پایه خودروهای سواری طراحی و تولید می شوند.
سال ها این تفاوت به وضوع در خودروهایی که دراین دوکلاس طراحی و تولید می شدند به چشم می خورد و هر کدام از آن ها نیز مشتری خاص خود را داشتند.
این در حالی است که اکنون این دو مدل طراحی کم کم به سوی هم گرایش یافته و تقریبا چیزی از شاسی بلندهای سابق و خشن نمانده و تمایل عمده خودروسازان و مشتریان به خرید خودروهایی است که اکنون دیگر آن شاسی بلندهای سابق نیستند بلکه همگی «کراس اور» شده اند.
در یک دهه گذشته گرایش عموم ندانسته یا دانسته به سمت خودروهای کراس اور بوده است. این گرایش نامحسوس باعث شده که برندهای به اصطلاح شاسی بلند برای زنده ماندن در عرصه رقابت خود را به شکل و شمایل خودروهای کراس اور درآورند.
اکنون قابلیت های بیابانی در خودروهای شاسی بلند با خودروهای سواری ترکیب شده و در اولین مدل ازاین دسته در خودرو لندرور با نام رنج¬رور که در دهه 1970 نمایان شده است. خودرویی که می شد با آن همه جا رفت. این موفقیت باعث شد که برندهای لوکس سازدیگری نظیر آئودی، بی ام و، مرسدس و حتی پورشه با اتفاق به دنبال آن سبک بروند.
در این بین اما برند «هامر» در برابر این تغییرات مقاومت کرد و هم چنان همان طراحی مخصوص خود را دنبال کرد. این موضوع باعث شد این برند به سرعت از یک خودرو سرد به یک خودرو مرده تبدیل شود. در تنها 9 سال این برند از ویترین نمایشگاه ها به قبرستان خودروها نقل مکان کرد و یک رکورد را در صنعت خودروسازی مدرن بر جای گذاشت. تغییرات درصنعت خودرو به قدری سریع بود که این برند توانایی تطبیق خود با شرایط موجود را نداشت و از گردونه رقابت حذف شد.

 

Similar threads

بالا