نکاتی که قبل از ایجاد یک جامعه آنلاین باید بدانید

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
نکاتی که قبل از ایجاد یک جامعه آنلاین باید بدانید
مترجم مریم رضایی
منبع:Business News
در جامعه امروزی که همه چیز به هم متصل و مرتبط است، جوامع آنلاین در همه جا حضور دارند و مثل هر رویداد مهم تکنولوژی به دنیای کسب وکار راه یافته‌اند.



در کنار گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل در BYOD (استفاده از ابزار شخصی برای کار)، رسانه‌های اجتماعی و همکاری‌های اجتماعی با پیشنهادهاي ارزشی گسترده‌ای برای کسب‌وکار در حال ظهورند. بر اساس یکی از مطالعات اخیر شرکت مک کینزی، تکنولوژی‌های اجتماعی می‌توانند بیش از 900 میلیارد دلار ارزش سالانه برای کسب‌وکارها در سراسر دنیا به همراه بیاورند. کسب‌وکارهای کوچک با انتظار افزایش قابلیت دیده شدن برند شما، توسعه ارتباط و بهره‌وری کارمندان و کاهش هزینه‌ها، به فکر ایجاد جوامع آنلاین برای خودشان هستند؛ اما یک جامعه مجازی نیازمند زمان، منابع و برنامه‌ریزی زیادی است تا بازگشت سرمایه بلندمدت ایجاد کند.
به منظور ایجاد یک جامعه آنلاین برای کسب وکارتان، چهار نکته زیر را در نظر بگیرید:
1) مخاطب خود و نیازهای او را بشناسید
مثل هر فعالیت اجتماعی دیگر در حوزه کسب وکار، قبل از اینکه در مورد ماهیت، چگونگی و حتی مکان مطلبی که باید عنوان کنید اطلاع داشته باشید، باید بدانید با چه کسی قرار است ارتباط برقرار کنید. با امور بازاریابی و کارمندان پشتیبانی ارتباط برقرار کنید یا حتی ویژگی‌های اجتماعی موجود را در نظر بگیرید تا دریابید که کاربران شما در چه وضعیتی هستند و چگونه به کسب وکار شما دسترسی پیدا کرده‌اند. همچنین زیر نظر گرفتن رقبا هیچ گاه ضرری نخواهد داشت. از خود بپرسید که با ایجاد یک جامعه آنلاین آیا وارد قلمرو ناشناخته‌ای می‌شوید یا این اقدام در صنعت شما امری عادی است؟
برای این کار آزمایش ساده‌ای وجود دارد که در هر زمانی می‌توانید انجام دهید. یکی از مشکلات متداول کسب وکارتان را در رابطه با کالا یا خدمات مشتری در نظر بگیرید و در گوگل جست‌وجو کنید. آیا مشتریان شما در سایت‌هایی مانند Quora یا Answers در مورد آن موضوع اطلاعاتی را جست‌وجو کرده‌اند؟ اگر اینطور باشد، سعی کنید این مکالمات را تحت مالکیت خودتان درآورید. با ایجاد جامعه آنلاینی برای خودتان که مشتریانتان بتوانند اطلاعات و پشتیبانی مورد نیازشان را در آن بیابند، در مورد برندتان آگاهی ایجاد می‌کنید، وفاداری مشتری را جلب می‌کنید و پتانسیل فعال کردن این کاربران را در زمینه‌های دیگری مانند کسب درآمد یا طرفداری از برند شما،
حفظ می‌کنید.
2) هزینه‌ها را ارزیابی کنید
بزرگ‌ترین سوالی که قبل از شروع مسیر ایجاد یک جامعه آنلاین ممکن است با آن مواجه شوید، سوال ساده‌ای است: هزینه این کار چقدر خواهد بود؟ هزینه‌های پایگاه، پشتیبانی، طراحی سایت و استخدام نیروهای متخصص مورد نیاز، تنها بخش کوچکی از هزینه این کار است.
البته از آنجا که این روزها شرکت‌های متعدد با ترویج خدمات رایانش ابری گزینه‌های مناسبی را برای ایجاد اجتماعات آنلاین و تکنولوژی‌های همراه آن ارائه می‌دهند، نیازی نیست شرکت شما زیرساخت‌های کلی را ایجاد کند.
3) مطمئن شوید که در داخل و خارج شرکت، افراد مناسبی در اختیار دارید.
ایجاد و حفظ یک جامعه مجازی موثر نیازمند در اختیار داشتن پرسنل کارآمدی برای اداره آن است. در حالی که هدف نهایی این است که جامعه آنلاین متکی به خود و در حال رشد داشته باشیم که مملو از مشتریان پروپا قرص باشد، همچنان باید به ارتقای طراحی و ساخت این جامعه فکر کنید.
علاوه بر اینکه مدیران کلیدی شرکت باید بر نحوه ایجاد، طراحی و پشتیبانی جامعه نظارت داشته باشند، باید حداقل یک مدیر جامعه آنلاین استخدام کنید تا گفت‌وگوها را کنترل کند، با کاربران شما در ارتباط باشد، راهکارهای پشتیبانی را افزایش دهد و فروش احتمالی را به کانال‌های مناسبی هدایت کند.
پس از مدتی، مشتریان شما طرفدار این جامعه آنلاین خواهند شد و شما نیز به تدریج آنها را خواهید شناخت.
4) روش رسیدن به «پیروزی» را کشف کنید.
یک جامعه آنلاین، جامعه‌ای زنده و در حال نفس کشیدن است. بنابراین رشد کاربران پایگاه شما و درگیری و حضور بیشتر آنها می‌تواند تمرکز و هدف جامعه را تغییر دهد. در این صورت، باید از تحلیلگران کارآمدی استفاده کنید و مکانیزم‌هایی را برای شناسایی شخصیت کاربران و رفتار آنها دنبال کنید. یکی از مزایای این داده‌ها این است که می‌توانید از اطلاعات آن در تصمیم‌گیری برای توسعه طراحی جامعه آنلاین خود استفاده کنید، به بخش‌هایی که بازدیدکننده بیشتری داشته‌اند سرمایه بیشتری تخصیص دهید، بخش‌هایی را که عملکرد خوبی نداشته‌اند اصلاح یا حذف کنید و تجربه کاربر ایده‌آل را برای مخاطب منحصر به فرد جامعه خود متناسب‌سازی کنید.
به هر حال، مهم‌ترین نکته این است که فضایی فراگیر برای این داده‌ها داشته باشید. باید بدانید که «پیروزی» برای جامعه جدید شما و تیم اداره کننده آن به چه چیزی شبیه است و برای این کار سوالاتی را پاسخ دهید: امیدوارید چه هدفی را به سرانجام برسانید؟ آیا قصد دارید ترافیک سایت را افزایش دهید؟ یا هزینه‌های خدمات مشتری را کاهش دهید؟
یکی از جالب‌ترین و البته ترسناک‌ترین جنبه‌های یک جامعه آنلاین این است که می‌تواند با کلیه حوزه‌های کسب‌وکار شما در ارتباط باشد، از آگاهی عمومی در مورد برند شما گرفته تا هدایت مکالمات با مشتری و نکته مهم این است که نه تنها این داده‌ها را به دست می‌آورید، بلکه به طور هوشمندانه آنها را ارزیابی نیز می‌کنید. تنها داشتن اهداف روشن و واقعی، تلاش‌های شما در پژوهش، بقا و قدرت بخشیدن به جامعه‌ای که ایجاد کرده‌اید، برای کسب‌وکار شما مفید خواهد بود.
 
بالا